Nyt fra
Ankestyrelsen -
forældremyndighed
ved
tvangsanbringelser -
af souschef Tove B.
Andersen
Når der under et
barns
tvangsanbringelse
sker ændringer i
forældremyndighedens
placering kan der
opstå tvivl om
tvangsbeslutningens
fortsatte beståen.
Forældremyndighedens
indhold og placering
Den/de der har
forældremyndigheden
over et barn ifølge
lov om
forældremyndighed og
samvær § 2 har til
opgave, at drage
omsorg for og træffe
afgørelse om barnets
personlige forhold.
Forældremyndigheden
kan indehaves af en
person eller der kan
være tale om fælles
forældremyndighed.
Ved fødslen har
moderen
forældremyndigheden,
og hvis hun er gift
med faderen, har de
fælles
forældremyndighed.
Hvis moderen ikke er
gift, kan der være
aftalt fælles
forældremyndighed
mellem de biologiske
forældre. Det
fremgår af lov om
forældremyndighed og
samvær § 4-6.
Ændringer i
forældremyndigheden
Der kan ved aftale
ske ændringer i
forældremyndighedens
placering. Der kan
være tale om, at en
ene indehaver af
forældremyndigheden
aftaler fælles
forældremyndighed
med den anden af
forældrene fremover.
En sådan aftale om,
at der fremover skal
være fælles
forældremyndighed
skal anmeldes til
statsamtet, jf § 6 i
lov om
forældremyndighed og
samvær.
En fælles
forældremyndighed
kan ændres til
eneforældremyndighed
eller det kan
aftales, at
forældremyndigheden
overføres fra en
person til en anden
person. Det kan være
fra den ene forælder
til den anden
forælder eller fra
en forælder til en
3. person f.eks fra
en mor til en
mormor. Disse
aftaler skal
godkendes af
statsamtet, jf. lov
om forældremyndighed
og samvær § 9 og
§ 11.
Ændringer i
forældremyndigheden
kan også ske ved
dom, såfremt
forældrene ikke er
enige.
Betydning af
forældremyndigheden
ved beslutninger om
tvangsanbringelse
ifølge servicelovens
§ 42
En tvangsanbringelse
er en indskrænkning
i de rettigheder og
de opgaver, der er
hos den/de der har
forældremyndigheden.
Forældremyndigheden
har fået "ridser i
lakken".
En afgørelse om
anbringelse uden for
hjemmet efter
servicelovens § 42,
træffes overfor
forældremyndighedens
indehaver(e) og skal
altid træffes
overfor den eller
de, der har
del i
forældremyndigheden.
Det fremgår af SM
0-117-94, hvor et
Børn og unge-udvalgs
afgørelse om
anbringelse uden
moderens samtykke
blev ophævet, idet
der ikke samtidig
var truffet en
afgørelse overfor
faderen, der havde
del i
forældremyndigheden.
Ankestyrelsen fandt,
at Børn og
unge-udvalgets
afgørelse var
ugyldig, fordi en
anbringelse af et
barn eller en ung
uden for hjemmet,
når forældrene har
fælles
forældremyndighed,
kun kan ske i
forhold til begge
forældre, således at
afgørelsen herom
træffes i samme møde
overfor dem begge.
Dette var gældende
selvom faderen var
enig i anbringelsen.
Såfremt
forældremyndigheden
ved aftale eller ved
dom ændres, mens et
barn er
tvangsanbragt,
gælder beslutningen
om tvangsanbringelse
fortsat. Den
forældremyndighed,
der blev overført,
har stadig "ridser i
lakken". Det fremgår
af en afgørelse, der
er offentliggjort i
SM 0-58-97. Børn og
unge-udvalgets
afgørelse om
anbringelse uden for
hjemmet uden
samtykke fik også
virkning overfor
barnets far, der fik
del i
forældremyndigheden
efter Børn og
unge-udvalgets
afgørelse. Moderen
kunne således ikke
overdrage større
rettigheder
vedrørende
forældremyndigheden
end hun selv havde.
Før en
tvangsanbringelse
kan ophøre skal der
i medfør af
servicelovens § 46,
stk. 1, være truffet
en beslutning om
hjemgivelse. Denne
beslutning træffes
af
kommunalbestyrelsen.
Det betyder, at
forældrenes aftale
eller en dom om
forældremyndigheden
ikke giver en
umiddelbar adgang
til at hjemtage
barnet.
Betydning af ændring
i
forældremyndigheden
Når der er sket
ændringer i, hvem
der har
forældremyndigheden,
går partsbeføjelserne
over til den eller
de nye indehavere af
forældremyndigheden.
Der skal samarbejdes
med den/de nye
parter, og den eller
de har herefter
retten til at begære
barnet hjemgivet og
kan derved evt.
udløse en ny
afgørelse, jf. § 46,
stk.1 i
serviceloven.
Da der er tale om en
ny situation, er der
også behov for en
vurdering af
handleplanen,
herunder en
overvejelse af om
formålet er nået, så
der er grundlag for
hjemgivelse eller om
der evt. nu er
mulighed for et
informeret samtykke,
som grundlag for en
frivillig
anbringelse.
Bestemmelserne om
handleplan og
samtykke fremgår af
§§ 56,53 og 54 i
serviceloven.
Hvis
forældremyndigheden
er ændret, medens en
sag om
tvangsanbringelse er
under behandling i
Ankestyrelsen, vil
Ankestyrelsen tage
stilling til Børn og
unge-udvalgets
afgørelse i forhold
til den/de, der
havde
forældremyndigheden
på tidspunktet for
udvalgets afgørelse.
Ankestyrelsen vil -
såfremt anken
opretholdes af den
nye
forældremyndighedsindehaver
- desuden tage
stilling til
tvangsanbringelsen i
forhold til den/de,
der har
forældremyndigheden
på tidpunktet for
Ankestyrelsens
afgørelse.
Sammenfatning
Det er indehaveren
eller indehaverne af
forældremyndigheden,
der er part i en sag
om anbringelse uden
for hjemmet.
Betingelserne for at
opretholde en
anbringelse skal
være opfyldt i
forhold til parten -
også hvis parten
skifter. Det er
parten, der har ret
til at begære
hjemgivelse, og det
er parten, der skal
samarbejdes med.