Vejledning nr.
9735 af 18. september 2009 om
børnesagkyndige undersøgelser
Indholdsfortegnelse
1.
|
Indledning
|
2.
|
Lovgrundlaget
|
3.
|
Kvalifikationer
|
4.
|
Beslutningen
om at
iværksætte
en
børnesagkyndig
undersøgelse
|
4.1.
|
Iværksættelse
af
børnesagkyndig
undersøgelse
|
4.1.1.
|
Opdraget for
den
børnesagkyndige
undersøgelse
|
4.1.2.
|
Manglende
medvirken
til en
børnesagkyndig
undersøgelse
|
4.2.
|
Børnesagkyndige
undersøgelsers
omfang og
indhold,
herunder den
psykologfaglige
metode i
børnesagkyndige
undersøgelser
|
4.2.1.
|
Temaer for
undersøgelsen
|
4.2.2.
|
Erklæringens
sammenfatning
og indhold
|
5.
|
Undersøgelsesfasen
|
6.
|
Retsstillingen
under den
børnesagkyndige
undersøgelse
|
6.1.
|
Partshøring
og
aktindsigt
|
6.2.
|
Hvilken vægt
skal/kan en
børnesagkyndig
erklæring
tillægges?
|
7.
|
Den
børnesagkyndiges
opgave
|
8.
|
Klagevejledning
|
9.
|
Habilitet og
tavshedspligt
|
10.
|
Underretningspligt
|
11.
|
Ikrafttrædelse
|
|
1.
Indledning
Denne vejledning
indeholder vejledende retningslinjer
for børnesagkyndige undersøgelser i
sager om forældremyndighed, barnets
bopæl og/eller samvær.
Vejledningen er
udarbejdet af Familiestyrelsen i
samarbejde med Dansk Psykolog
Forening og erstatter den tidligere
vejledning nr. 9013 af 25. januar
2008 om børnesagkyndige
undersøgelser.
Vejledningen har
til formål at skabe ensartede og
kvalitativt gode børnesagkyndige
undersøgelser, hvad enten de
udarbejdes i statsforvaltningerne
eller retterne. Vejledningen er
derfor en sammenskrivning af den
tidligere vejledning til
statsforvaltningerne og af Dansk
Psykolog Forenings vejledende
retningslinjer for børnesagkyndige
undersøgelser og erklæringer i
forældremyndigheds- og samværssager
fra 2007 (3. reviderede udgave).
Statsforvaltningerne har hidtil
anvendt vejledningen rettet mod
statsforvaltningerne, mens retterne
i deres arbejde i stor udstrækning
har anvendt Dansk Psykolog Forenings
vejledende retningslinjer.
Vejledningen
henvender sig til
statsforvaltningerne og til de
børnesagkyndige, som udarbejder
børnesagkyndige undersøgelser for
statsforvaltningerne og retterne. Da
Familiestyrelsen kun har
instruktionsbeføjelse over for
statsforvaltningerne, er det som
udgangspunkt kun
statsforvaltningerne, som omtales i
vejledningen. Vejledningen vil dog
også være anvendelig ved retternes
tilrettelæggelse og gennemførelse af
børnesagkyndige undersøgelser.
Vejledningen
indeholder bl.a. en kort gennemgang
af lovgrundlaget for børnesagkyndige
undersøgelser og vejledende
retningslinjer for, hvordan en
børnesagkyndig undersøgelse bør
tilrettelægges af de myndigheder og
fagpersoner, som er involverede
heri. Den indeholder også en generel
beskrivelse af børnesagkyndige
undersøgelsers indhold og omfang.
Sidst i vejledningen er en række
mere formelle krav og procedurer
gennemgået.
2.
Lovgrundlaget
Det fremgår af
forældreansvarslovens § 4, at alle
afgørelser om forældremyndighed,
barnets bopæl og samvær skal træffes
ud fra, hvad der er bedst for
barnet.
Efter lovens § 34
skal barnets perspektiv altid
synliggøres med henblik på at finde
frem til, hvad der er bedst for det
enkelte barn. Barnet skal derfor
inddrages under sagen, så dets
perspektiv og eventuelle synspunkter
kan komme til udtryk. Inddragelsen
af barnet og dets perspektiv kan
f.eks. ske ved en børnesagkyndig
undersøgelse.
Efter
forældreansvarslovens § 33, stk. 1,
kan statsforvaltningen iværksætte
børnesagkyndige undersøgelser i
sager om forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær. På samme måde kan
retten efter retsplejelovens § 450 b
beslutte at iværksætte en
børnesagkyndig undersøgelse.
Hvis
statsforvaltningen har iværksat en
børnesagkyndig undersøgelse, og
sagen indbringes for retten, skal
undersøgelsen færdiggøres og
medsendes til retten til brug for
rettens behandling af sagen, jf.
forældreansvarslovens § 33, stk. 2.
3.
Kvalifikationer
Kvaliteten af
børnesagkyndige undersøgelser er
meget vigtig, bl.a. fordi de
børnesagkyndige undersøgelser skal
danne grundlag for
forligsbestræbelser og for
statsforvaltningernes og retternes
afgørelser, som også skal indeholde
et fremtidsorienteret perspektiv i
forhold til, hvad der er bedst for
barnet.
Det er også
vigtigt, at de børnesagkyndige
undersøgelser, som gennemføres i
statsforvaltningerne, har en
kvalitet, der så vidt muligt gør
yderligere undersøgelser i
forbindelse med en eventuel retssag
unødvendige. Statsforvaltningen
skal, når den iværksætter en
børnesagkyndig undersøgelse, være
opmærksom på, at barnets perspektiv
og synspunkter videregives til
retten på en sådan måde, at barnet
under retssagen ikke skal inddrages
igen om samme spørgsmål.
Børnesagkyndige
undersøgelser skal derfor udarbejdes
af autoriserede psykologer, gerne
med speciale i
børnepsykologi/-psykoterapi, eller
af børnepsykiatere.
Hvis den
børnesagkyndige undersøgelse bliver
udarbejdet af en psykolog, skal
psykologen have en solid viden om
familiedynamik og børnepsykologi,
ligesom psykologen bør have kendskab
til krisepsykologi og psykopatologi.
Det er ønskeligt, at en psykolog har
en relevant specialistgodkendelse
fra Dansk Psykolog Forening.
Psykologen bør dog som minimum være
autoriseret af Psykolognævnet under
Indenrigs- og Socialministeriet.
Den børnesagkyndige
forventes at have en grundlæggende
viden om de retlige og
administrative forhold på det
familieretlige område, herunder
kendskab til gældende praksis i
behandlingen af sager om
forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær.
4.
Beslutningen om at iværksætte en
børnesagkyndig undersøgelse
Når en sag om
forældremyndighed, barnets bopæl
og/eller samvær verserer i
statsforvaltningen eller retten, kan
statsforvaltningen og retten
beslutte at iværksætte en
børnesagkyndig undersøgelse i sagen.
Som eksempler på
sagstyper, hvor det kan være
hensigtsmæssigt, at barnets
perspektiv belyses ved en
børnesagkyndig undersøgelse, kan
nævnes:
–
Sager om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær, hvor barnet
befinder sig i en udsat situation på
grund af psykiske, fysiske eller
sociale belastninger.
–
Sager om samvær, hvor samværet er
eller kan blive meget konfliktfyldt
på grund af forældrenes indbyrdes
forhold.
–
Sager om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær, hvor der er
alvorlige problemer hos den ene
forælder eller begge forældre. Dette
kan f.eks. være psykiske problemer,
vold i familien og anden
grænseoverskridende adfærd,
kriminalitet, misbrug, andre sociale
belastninger samt nedsat
forældreevne (manglende empati og
forståelse for eget og andres liv).
–
Sager om samvær, hvor der er tale om
lang tids adskillelse mellem barnet
og samværsforælderen.
–
Sager om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær, hvor der er
påstand om, at den ene forælder (i
samværssager: samværsforælderen) har
udøvet vold over for barnet,
bopælsforælderen eller et andet
medlem af den husstand, hvor barnet
dagligt opholder sig.
–
Sager om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær, hvor der er
påstand om grænseoverskridende
handlinger.
–
Sager om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær, hvor der i
øvrigt er væsentlige
samarbejdsproblemer mellem
forældrene.
Opregningen er ikke
udtømmende, og det kan derfor også i
andre sager være relevant at
iværksætte en børnesagkyndig
undersøgelse for at belyse barnets
perspektiv. Det er
statsforvaltningen eller retten, der
vurderer og beslutter, om barnets
perspektiv skal belyses ved en
børnesagkyndig undersøgelse.
4.1.
Iværksættelse af en børnesagkyndig
undersøgelse
4.1.1.
Opdraget for den børnesagkyndige
undersøgelse
Hvis
statsforvaltningen beslutter, at
barnets perspektiv skal belyses ved
en børnesagkyndig undersøgelse, skal
der udarbejdes et præciseret opdrag
(en opgavebeskrivelse), som skal
danne grundlag for den
børnesagkyndige undersøgelse.
Opdraget udarbejdes på baggrund af
sagens omstændigheder og de
oplysninger, som allerede foreligger
i sagen, og kan tage udgangspunkt i
de temaer, som er nævnt i afsnit
4.2.1.
Ved at tage
udgangspunkt i de angivne temaer
sikrer statsforvaltningen en
kvalificering af, hvilke
problemstillinger statsforvaltningen
mener, der er i sagen. Afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær træffes efter en konkret og
individuel bedømmelse af sagen, og
de forhold, der er relevante at få
undersøgt, vil være forskellige.
Børnesagkyndige undersøgelser skal
derfor være målrettede i forhold til
behovet i den konkrete sag, herunder
særligt behovet i forhold til det
barn/de børn, sagen drejer sig om.
Ved at præcisere
opdraget og ved samtidig at tage
udgangspunkt i temaerne, sikrer
statsforvaltningen det væsentlige
hensyn, at forældrene – i
forbindelse med at de skal give
samtykke til den børnesagkyndige
undersøgelse – bliver klar over,
hvad undersøgelsen går ud på, og
hvad den skal bruges til.
Statsforvaltningen
kan i opdraget for den
børnesagkyndige undersøgelse udvælge
et eller flere temaer til belysning
ved undersøgelsen.
Statsforvaltningen kan således have
vurderet, at der ikke er behov for
at undersøge samtlige forhold og
familierelationer. Det er dog
vigtigt at understrege, at den
børnesagkyndige ved sin undersøgelse
altid vil forholde sig til alle de
relationer, ressourcer m.m., som
beskrives ved temaerne. Det er
således den børnesagkyndiges faglige
ansvar at gøre statsforvaltningen
opmærksom på relevante forhold m.m.
hos barnet og/eller forældrene, som
statsforvaltningen eventuelt ikke
har observeret. Hvis den
børnesagkyndige vurderer, at der er
behov for at foretage yderligere
undersøgelser for på tilstrækkelig
måde at kunne belyse temaerne for
den børnesagkyndige undersøgelse,
eller hvis den børnesagkyndige
vurderer, at undersøgelsen skal
begrænses i forhold til de temaer,
som statsforvaltningen har anført i
opdraget, kontakter den
børnesagkyndige statsforvaltningen,
som herefter beslutter, om der er
behov for at tilpasse opdraget for
undersøgelsen.
Opdraget giver den
børnesagkyndige bedre mulighed for
at tilrettelægge undersøgelsen så
hensigtsmæssigt som muligt, og man
kan undgå at inddrage forhold, der
ikke har betydning for sagen.
Præciseringen af opdraget gør også,
at det ikke senere bliver nødvendigt
at indhente supplerende oplysninger,
f.eks. fordi undersøgelsen har været
for generel eller ikke har afdækket
alle de forhold, som efter
statsforvaltningens opfattelse var
relevante for sagen. Opdraget til
den børnesagkyndige skal formuleres
så præcist, at der ikke senere
opstår tvivl om undersøgelsens
formål, og opdraget skal være
skriftligt. Det gælder også, hvis
det efterfølgende er nødvendigt at
lave ændringer eller præciseringer
til opdraget.
Når
statsforvaltningen indhenter
forældrenes samtykke til den
børnesagkyndige undersøgelse, skal
statsforvaltningen som nævnt
orientere forældrene om opdraget for
undersøgelsen. Hvis forældrene
herefter giver samtykke til den
børnesagkyndige undersøgelse, sender
statsforvaltningen opdraget til den
børnesagkyndige. Påtager den
børnesagkyndige sig opgaven,
bekræfter den børnesagkyndige dette
skriftligt over for
statsforvaltningen med oplysning om,
hvornår undersøgelsen vil begynde,
og hvornår den børnesagkyndige
forventer, at undersøgelsen vil være
færdig. En børnesagkyndig
undersøgelse vil normalt strække sig
over en periode på 2-3 måneder.
Statsforvaltningen skal orientere
forældrene om, at sagens akter er
sendt til den børnesagkyndige. Hvis
statsforvaltningen ikke sender alle
akter i sagen til den
børnesagkyndige, skal
statsforvaltningen orientere
forældrene om, hvilke akter der er
sendt til den børnesagkyndige.
I de tilfælde, hvor
der sker en udvidelse af opdraget
for undersøgelsen, skal
statsforvaltningen igen indhente
forældrenes samtykke til den
børnesagkyndige undersøgelse. Det
skyldes, at der sker en udvidelse af
grundlaget for den børnesagkyndige
undersøgelse.
For så vidt angår
den børnesagkyndiges opgave i
forbindelse med udarbejdelsen af den
børnesagkyndige undersøgelse
henvises til pkt. 7.
4.1.2.
Manglende medvirken til en
børnesagkyndig undersøgelse
En børnesagkyndig
undersøgelse forudsætter, at
forældrene og barnet deltager i det
omfang, den børnesagkyndige
vurderer, at det er nødvendigt. Hvis
en eller begge forældre ikke ønsker
at deltage i den børnesagkyndige
undersøgelse, har statsforvaltningen
en række reaktionsmuligheder, som er
gennemgået i dette afsnit.
Hvis en af
forældrene eller barnet afbryder
deltagelsen i undersøgelsen, skal
den børnesagkyndige kontakte
statsforvaltningen for at få oplyst,
hvordan den børnesagkyndige skal
forholde sig hertil.
Statsforvaltningen træffer herefter
beslutning om sagens videre forløb,
herunder f.eks. om undersøgelsen
skal gøres færdig uden den ene
forælders eller barnets deltagelse,
eller om statsforvaltningen vil
forsøge at få forælderen eller
barnet til at deltage ved at
orientere ham eller hende yderligere
om konsekvenserne af den manglende
deltagelse. Det er således
statsforvaltningen, der beslutter,
hvordan undersøgelsen skal
afsluttes.
Er det kun muligt
at gøre undersøgelsen færdig, hvis
begge forældre og barnet medvirker,
må den børnesagkyndige vurdere, om
det på baggrund af de undersøgelser,
som allerede er foretaget, er muligt
at lave en foreløbig eller
midlertidig erklæring. Vurderer den
børnesagkyndige, at det er fagligt
forsvarligt at udfærdige en
erklæring, selv om det ikke har
været muligt at gennemføre
undersøgelsen i overensstemmelse med
de stillede krav, bør manglerne ved
undersøgelsen fremgå af erklæringen
sammen med begrundelsen for, at det
alligevel er fundet forsvarligt at
udfærdige erklæringen.
Fører en konkret
vurdering til, at gennemførelse af
undersøgelsen vil være i strid med
barnets bedste, må
statsforvaltningen i samarbejde med
den børnesagkyndige også tage
stilling til undersøgelsens videre
forløb. Det kan f.eks. stride mod
barnets bedste at gennemtvinge
undersøgelsen, hvis barnet nægter at
blive observeret sammen med
samværsforælderen. Den
børnesagkyndige bør dog i en sådan
situation foretage en vurdering af
årsagen til barnets modvilje.
Hvis en af
forældrene eller barnet ikke vil
deltage eller afbryder sin
deltagelse i undersøgelsen, afhænger
det først og fremmest af hensynet
til barnet, hvilken betydning dette
skal have. Er der ikke modstående
hensyn til barnet, vil
statsforvaltningen bl.a. have
følgende reaktionsmuligheder:
– Der
træffes afgørelse på det
foreliggende grundlag.
– Den
manglende medvirken tillægges
processuel skadevirkning, fordi en
af forældrene hindrer oplysningen af
sagen.
–
Fastsættelse af overvåget samvær til
brug for den børnesagkyndiges
observation af barnets samspil med
samværsforælderen.
Valget af reaktion
afhænger af, hvilke
foranstaltninger, statsforvaltningen
mener, er nødvendige for at sikre et
forsvarligt oplysningsgrundlag til
at træffe afgørelse i sagen.
4.2.
Børnesagkyndige undersøgelsers
omfang og indhold, herunder den
psykologfaglige metode i
børnesagkyndige undersøgelser
En børnesagkyndig
undersøgelse skal – udover at
indeholde en redegørelse for
familiesituationen som helhed – også
fungere som en slags »budbringer«
for barnet og videregive barnets
synspunkter. Samtidig skal den
børnesagkyndige undersøgelse danne
grundlag for afgørelser, der træffes
med et fremtidsorienteret
perspektiv. I den forbindelse
bemærkes, at forældrenes evne til at
samarbejde og sikre barnets kontakt
til begge forældre kan få stor
betydning for afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær.
En børnesagkyndig
undersøgelse skal altså belyse
barnets perspektiv, forældrenes
samarbejdsevne og
samarbejdsmuligheder. Derudover skal
den indeholde et fremtidsorienteret
perspektiv i forhold til, hvad der
er bedst for barnet.
Det er vigtigt, at
en børnesagkyndig undersøgelse har
en kvalitet, der som hovedregel gør
videre undersøgelser unødvendige, og
at barnets perspektiv og synspunkter
bliver videregivet på en sådan måde,
at barnet ikke skal inddrages flere
gange. Den børnesagkyndige skal være
opmærksom på dette under arbejdet
med undersøgelsen.
Den børnesagkyndige
vælger selv, hvilke metoder han/hun
vil bruge under arbejdet med den
børnesagkyndige undersøgelse. Der
vil dog som nævnt være en række
temaer, som den børnesagkyndige kan
inddrage i en børnesagkyndig
undersøgelse. Statsforvaltningen kan
i forbindelse med afgørelsen af
sagen forholde sig til temaerne og
foretage en vurdering på baggrund
heraf. Dette er med til at sikre
kvaliteten af den børnesagkyndige
undersøgelse. Disse temaer er
beskrevet nedenfor under pkt. 4.2.1.
Det er vigtigt, at
den børnesagkyndige holder sig for
øje, at den børnesagkyndige
erklæring beskriver de relevante
forhold, og at disse forhold indgår
i statsforvaltningens bedømmelse af
sagen. Det er altså ikke den
børnesagkyndiges opgave at bedømme,
f.eks. hvilket omfang samværet skal
have. Dette er statsforvaltningens
afgørelse. Der henvises til afsnit
4.2.2., som beskriver indholdet af
erklæringens sammenfatning.
En børnesagkyndig
undersøgelse bør som udgangspunkt
indeholde:
– 1)
To klinisk (afdækkende) samtaler med
hver af forældrene – eventuelt også
samtaler med forældrene sammen
– 2)
To observationer af samspillet
mellem hver af forældrene med barnet
– 3)
Én samtale med barnet alene
– 4)
Yderligere information om barnet
og/eller forældrene fra offentlige
myndigheder og lign.
– 5)
En gennemgang af erklæringen med
forældrene.
Ad 1) I den
kliniske samtale med forældrene får
den børnesagkyndige oplysning om
forældrenes personlige, sociale og
økonomiske baggrund, ligesom
forælderen forklarer, hvordan han
eller hun har forholdt sig i
samspillet med den anden forælder.
At samtalen er
klinisk betyder, at den
børnesagkyndige i samtalen, ud over
at tilvejebringe faktuelle
oplysninger, også vurderer, om der
er sammenhæng i forælderens
forklaring, og om forælderen giver
indtryk af at have en relevant
fornemmelse for barnets almene og
eventuelle særlige behov, herunder
barnets behov for kontakt med den
anden forælder. Ved samtalen
vurderer den børnesagkyndige også,
om der i forælderens baggrund eller
aktuelle fremtræden er psykologisk
påfaldende forhold, som er relevante
for sagen, og om forælderen i sin
forklaring kan sætte sig ud over
egne behov osv. Samtalen med
forælderen indgår senere i
vurderingen af forældrenes samspil
med barnet.
Ved den første
samtale med forældrene er det
vigtigt at spørge og lytte åbent og
få hver af parternes version af
deres individuelle baggrund,
samlivets historie, deres rolle som
forældre og deres forestillinger om
barnet og om fremtiden. Disse
versioner er sjældent
sammenfaldende.
Den lyttende
åbenhed er en forudsætning for, at
forældrene oplever sig hørt og føler
sig forstået under samtalerne med
den børnesagkyndige, og for at
relevante synspunkter senere kan
uddybes. Det er ikke nok senere i
erklæringen at gengive et referat af
hver parts historie. Den
børnesagkyndige må derfor udfordre
hver part og udspørge forældrene om
sagens centrale forhold. Det kan
f.eks. være begivenheder og
problemer i forhold til forældrenes
indbyrdes forhold og specielt deres
forhold til barnet eller børn
generelt.
Samtalen skal give
en fornemmelse af, hvem der rent
faktisk har skiftet ble og
hentet/bragt i børnehaven. Men den
skal også belyse, hvordan de hver
især har vist omsorg for barnet, og
deres evne til at udvise indlevelse
i og forståelse af barnet og dets
behov, herunder beskrive barnets
temperament og typiske adfærd. Den
børnesagkyndige vil i forbindelse
med samtalen også være opmærksom på,
om forældrene kan tale om barnet
uden at tale om sig selv eller den
anden forælder.
I den efterfølgende
samtale med hver af forældrene, der
normalt holdes sidst i
undersøgelsesforløbet, vil det være
hensigtsmæssigt at drøfte relevante
spørgsmål, som den anden forælder
har fremført. Det vil endvidere
kunne være oplysende og afklarende,
at den børnesagkyndige drøfter sine
observationer og overvejelser med
forældrene på dette tidspunkt. Hvis
den børnesagkyndige mener, at der er
behov for det, kan det være relevant
at indkalde forældrene til en fælles
samtale, så de kan få lejlighed til
at forholde sig til hinandens
påstande.
Den børnesagkyndige
bør gennem samtalerne med forældrene
sørge for at tilvejebringe så mange
oplysninger om forældrene, at der
kan foretages en helhedsbeskrivelse
af forældrene i erklæringen. Det vil
også være hensigtsmæssigt, at den
børnesagkyndige sammen med
forældrene – enten sammen eller hver
for sig – drøfter deres holdninger
til barnets opdragelse, dets kontakt
med den anden forælder, barnets
udvikling, særpræg og funktionsmåde.
Samtalen kan komme ind på, hvordan
forældrene forestiller sig fremtiden
for dem selv og deres barn, når
de/den anden får
forældremyndigheden, barnets bopæl
ændres, eller der sker ændring i
barnets samvær med den ene forælder.
Hvis én af
forældrene eller begge har en fast
samlever, eller der er andre
væsentlige personer for barnet, kan
den børnesagkyndige overveje at bede
disse om at deltage i en samtale for
at danne sig et indtryk af dem. Det
bemærkes dog, at der i forhold til
andre end forældrene er
tavshedspligt, og at en samtale med
en sådan person derfor kræver
forældrenes samtykke, hvis
personfølsomme oplysninger skal
indgå i samtalen.
Ad 2) I forhold til
de observationer, der skal være af
samspillet mellem hver af forældrene
og barnet, vil det være
hensigtsmæssigt, at observationerne
foregår i de rammer, hvor
forældremyndigheden eller samværet i
givet fald skal udøves, eller hvor
barnet skal bo. Det vil være en
fordel, hvis halvsøskende og/eller
samlever eller andre personer, som i
givet fald vil skulle være sammen
med barnet, er til stede under
observationerne.
I sager om
forældremyndighed og/eller barnets
bopæl observeres relationen mellem
hver af forældrene og barnet i de
rammer, forældrene i givet fald skal
udøve forældremyndigheden i, eller i
de rammer barnet i givet fald skal
have bopæl i. Det kan være relevant
at se samspillet ved forskellige
lejligheder, og det er under alle
omstændigheder vigtigt at sikre, at
barnet er trygt ved den
børnesagkyndiges tilstedeværelse og
ikke fremtræder unormalt på grund af
træthed eller andre forhold. Ved
mindst det ene besøg bør eventuelle
andre personer, som er en del af
barnets netværk, være til stede.
I sager om samvær
observeres især relationen mellem
barnet og samværsforælderen, men
også barnets forhold til
bopælsforælderen bør vurderes. Ved
mindst et af besøgene bør også her
eventuelle andre personer af
betydning for barnet være til stede.
Den børnesagkyndige
observerer samspillet og kontakten
mellem barnet og forælderen. Det
sker bl.a. ved, at den
børnesagkyndige forholder sig til,
om barnet forekommer knyttet til den
voksne, og om kontakten er dyb og
emotionelt betonet, herunder om den
afspejler en fælles historie. Der
ses på, om samspillet foregår på
barnets eller den voksnes initiativ,
og om der er tale om et
forælder-barn-forhold eller et
ligeværdigt forhold. Den
børnesagkyndige observerer også, om
den voksne forholder sig relevant,
opmærksomt og nærværende til barnet.
Andre forhold, som den
børnesagkyndige holder sig for øje
under observationen, er om den
voksne aflæser barnets signaler og
behov relevant svarende til barnets
alder og eventuelle særlige behov,
og om den voksne sætter relevante
grænser for barnet. Også den voksnes
evne til at sætte egne behov i
baggrunden for barnets behov
observeres.
Den børnesagkyndige
skal under observationen også
overveje, om der er overensstemmelse
mellem forældrenes forklaringer, og
hvordan samspillet i praksis er med
barnet. Den børnesagkyndige skal
vurdere, om forældrene kan omsætte
deres tanker om og forståelse af
barnet til praksis.
I samværssager kan
det være relevant at iagttage
samspillet mellem bopælsforælderen
og barnet for at afdække et
eventuelt for tæt, symbiotisk
forhold, som fører til, at barnet af
bopælsforælderen ikke tillades
kontakten med samværsforælderen. Der
kan også være tale om børn, der
tager hensyn til forældrenes sårede
følelser, eller der kan være tale om
børn, som befinder sig i et sådant
konfliktfelt eller en sådan
følelsesmæssig klemme, at de af den
grund må fravælge kontakten med den
ene forælder.
Det er afgørende
for barnet, at disse forhold
afdækkes, så det bliver muligt at
forholde sig til situationen –
f.eks. med rådgivning til forældrene
eller støtte til barnet.
Et hjemmebesøg kan
være mere eller mindre struktureret.
Den børnesagkyndige kan lægge op
til, at der foregår en aktivitet
eller bede om at blive vist rundt i
hjemmet. Den børnesagkyndige kan
også vælge at holde sig i baggrunden
og herfra iagttage, hvordan
samspillet udfolder sig.
Ad 3) Samtalen med
barnet skal normalt finde sted, uden
at forældrene deltager. Det er den
børnesagkyndige, der bestemmer, hvor
samtalen skal finde sted. Dette kan
f.eks. være hos en af forældrene i
forlængelse af et hjemmebesøg, eller
den børnesagkyndige kan vælge, at
samtalen skal finde sted i dennes
konsultation eller praksis. Hvis der
er flere børn, kan det ud over de
individuelle samtaler være
hensigtsmæssigt at tale med børnene
sammen.
Formålet med
samtalen er at få indtryk af barnets
egen oplevelse af sin situation.
Derudover skal samtalen give den
børnesagkyndige et indtryk af
barnets trivsel og udvikling, af
barnets forhold til forældrene og
eventuelle andre personer og om
muligt af barnets forestillinger om
fremtiden.
Barnet skal have at
vide, hvad formålet med samtalen er,
og at det ikke skal vælge mellem
forældrene eller bestemme, hvor det
skal bo, eller hvordan samværet skal
være. Den børnesagkyndige bør
forklare barnet, at forældrene og
statsforvaltningen kun får at vide,
hvad barnet selv accepterer, men at
det indtryk, den børnesagkyndige får
af barnet og dets synspunkter, vil
indgå i vurderingen af sagen.
For at den
børnesagkyndige kan få de nødvendige
oplysninger og indtryk af barnet, er
det vigtigt, at der bliver etableret
en god kontakt mellem barnet og den
børnesagkyndige. Man bør derfor
bruge lidt tid på at tale om mere
neutrale ting som skole,
institution, kammerater, interesser
eller om barnets ting på værelset.
Man kan også give barnet mulighed
for at tegne eller lege, mens man
taler sammen. Et barn, der deltager
i en børnesagkyndig undersøgelse,
kan umiddelbart forekomme noget
trykket, men det vil alligevel ofte
være åben og samarbejdsvillig, hvis
man giver sig tid til at skabe en
rolig og tryg ramme. Når kontakten
er etableret, gøres det klart, at
man er interesseret i barnets mening
og synspunkter, idet barnet jo
kender sin familie indefra og gør
sig tanker, som ikke behøver være de
samme som forældrenes tanker. Det er
vigtigt at understrege over for
barnet, at afgørelsen og ansvaret
ligger hos forældrene og
statsforvaltningen.
En samtale med et
barn skal så vidt muligt være en
dialog. Under dialogen er det
vigtigt at lægge mærke til barnets
følelsesmæssige reaktioner, måden
barnet svarer på, og hvad barnet
spontant selv siger og snakker om.
Den børnesagkyndige kan tale med
barnet om dets oplevelse af tiden
før, under og efter bruddet mellem
forældrene eller om det hidtidige
samvær. Hvis barnet kommer med
kritiske bemærkninger, er det
vigtigt at få dem konkretiseret og
få en fornemmelse af, om barnet er
sendt i byen med et budskab. Ofte er
det en stor hjælp at forklare
barnet, at man kender til, hvordan
børn tænker om denne situation, og
at andre børn heller ikke synes, at
forældrene kan tåle at høre, hvad
børn tænker. Denne forklaring kan få
barnet til spontant at give udtryk
for synspunkter, følelser og
holdninger. Man kan også bruge
direkte hypotetiske spørgsmål som
"hvis nu det bliver sådan, eller
sådan, hvordan så ...". Der kan også
benyttes andre indfaldsvinkler til
støtte for samtalen, f.eks.
tegninger, leg eller
samtalebilleder, eller der kan tales
med barnet om dets kendskab til
andre børn i samme situation som det
selv.
Det bør fremgå af
erklæringen, hvilke fremgangsmåder
der er anvendt ved samtalen, uden at
der nødvendigvis gengives konkrete
detaljer eller citater. Det drejer
sig om at få et indtryk af, hvad der
ligger bag barnets tilkendegivelser
eller mangel på samme. Barnet kan
være mere knyttet til og tryg ved
den ene af forældrene, eller det kan
tænkes, at barnet ønsker at blive i
vante omgivelser, fordi det er bange
for det nye, der kan følge med en
flytning.
Undertiden møder
man et barn, der er i alliance med
den svageste af forældrene, og som
villigt ofrer sig til støtte for
denne ved at vælge at bo der, selv
om det af den børnesagkyndige
vurderes at være til skade for
barnets udvikling. Det kan bl.a. ses
i familier, hvor barnet tidligt har
måttet tage et voksent ansvar og
"passe på" en svag forælder. Sådanne
børn vil ofte solidarisere med den
svage forælder og totalt fornægte
positive følelser over for den anden
forælder eller egne behov. Også
almindeligt fungerende børn vil af
og til ensidigt støtte den
"svigtede" forælder og sætte egne
behov til side. Børn kan også være
så påvirkede af at være i
loyalitetskonflikt mellem
forældrene, at de vil have
vanskeligt ved at udtale sig om
deres egne behov og ønsker.
Den børnesagkyndige
bør ved afslutningen af samtalen
anerkende barnet for dets samarbejde
og give barnet accept af, at barnet
er i en svær situation, der påvirker
alle i familien. Samtidig kan barnet
gives håb om ro, og der kan
eventuelt spørges, om barnet har
andre voksne at snakke med om
situationen.
Den børnesagkyndige
vil i forbindelse med en
børnesagkyndig undersøgelse ofte
tale med mindre børn, end der i
øvrigt tales med i
statsforvaltningen eller retten. Den
børnesagkyndige kan i det tilfælde
etablere en anden situation end en
egentlig samtalesituation, hvor
barnet kan udtrykke sig, f.eks.
gennem tegning, leg eller
samtalebilleder. Barnets fremtræden
og hvordan det forholder sig i
forskellige sammenhænge rummer altid
en væsentlig information om dets
situation.
Ad 4) Med samtykke
fra
forældremyndighedsindehaveren/-erne
kan den børnesagkyndige indhente
yderligere information om barnet
og/eller forældrene, som kan bidrage
med relevante oplysninger, f.eks.
daginstitution, skole eller sociale
myndigheder. Hvis forældrene eller
barnet har været eller er i
lægelig/psykiatrisk behandling for
forhold, der har betydning for
undersøgelsen, er det
hensigtsmæssigt at indhente
oplysninger herom. Den
børnesagkyndige kan indhente akter
og/eller udtalelser enten ved
skriftlig henvendelse til den
relevante myndighed, eller ved at
den børnesagkyndige udarbejder et
referat af personligt indhentede
oplysninger og derefter får dette
godkendt af den udtalende myndighed.
Akter og/eller
udtalelser bør enten vedlægges
erklæringen eller være udførligt
omtalt i denne.
Det er vigtigt at
pointere, at den børnesagkyndige
ikke kan fraskrive sig sit faglige
ansvar med henvisning til indhentede
oplysninger. Den primære
informationskilde vil til enhver tid
være den børnesagkyndiges egen
observation og vurdering.
Der foretages kun
undtagelsesvist psykologisk testning
i den børnesagkyndige undersøgelse,
idet denne antageligt ikke kan
bidrage med væsentlige nye
oplysninger til undersøgelser af
denne karakter. Forekommer det, at
et barn har særlige behov, eller at
en voksen fremtræder påfaldende,
vurderes dette efter ovennævnte
metoder.
Ad 5) Inden den
børnesagkyndige sender erklæringen
til statsforvaltningen eller retten,
gennemgås den med parterne sammen
eller hver for sig. Undersøgelsen er
ved gennemgangen endeligt afsluttet,
og der rettes som udgangspunkt kun
faktuelle fejl eller graverende
misforståelser.
Den børnesagkyndige
kan ved gennemgangen have udskrevet
erklæringen til parterne, så de
efter den børnesagkyndiges
gennemgang selv kan læse den
igennem. Parterne får dog ikke
erklæringen med sig fra
gennemgangen, idet
statsforvaltningen eller retten
først skal have mulighed for at
forholde sig til den.
4.2.1.
Temaer for undersøgelsen
Som beskrevet
ovenfor er der i
forældreansvarsloven en række
forhold, som skal indgå med
betydelig vægt i sager om
forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær. Disse forhold er:
barnets perspektiv, forældrenes
samarbejdsevne og det
fremtidsorienterede perspektiv.
Forholdene skal vurderes ud fra et
fokus på barnet og forældrene.
Som tidligere nævnt
kan undersøgelsen have en række
temaer, som gennemgås nedenfor.
Temaerne kan indgå i undersøgelsen i
det omfang, der er behov for det i
den enkelte sag. Det skal derfor
præciseres, at statsforvaltningen i
hvert enkelt tilfælde skal vurdere,
hvilke temaer der skal indgå i den
enkelte børnesagkyndige
undersøgelse. Samtidig understreges
det igen, at den børnesagkyndige i
kraft af sin faglighed vil have
samtlige temaer med i sine
overvejelser, når undersøgelsen
gennemføres.
Når den
børnesagkyndige beskriver sine
observationer og overvejelser i
forhold til de enkelte temaer i
erklæringen, er det vigtigt, at der
er tale om neutrale iagttagelser og
beskrivelser samt psykologfaglige
vurderinger og prognoser, som har et
klart empirisk fundament og
teoretisk belæg.
Det kan være
væsentligt at inddrage barnets
følelsesmæssige, sociale,
færdighedsmæssige og sproglige
udviklingsniveau med henblik på en
vurdering af specifikke
udviklingsbehov. Herved vil den
børnesagkyndige kunne vurdere, om
barnet følelsesmæssigt, socialt,
sprogligt og motorisk er
alderssvarende. I den forbindelse
vil det også kunne være relevant at
observere forældrenes eventuelt
forskellige muligheder for at forstå
og tilgodese specifikke
udviklingsbehov hos barnet, herunder
at observere forældrenes måde at
møde barnet på, og om de møder
barnet på et alderssvarende niveau.
Det kan også være
relevant, at den børnesagkyndige
foretager psykologfaglige
vurderinger og prognoser for
forældrenes evne til tage ansvar for
og drage omsorg for barnet og
imødekomme barnets udviklingsbehov.
Der ligger heri et
fremtidsorienteret perspektiv, hvor
den børnesagkyndige kan opstille
fremtidsscenarier i forhold til
barnets situation på både kort og
lang sigt.
Et tema for
undersøgelsen kan også være, at der
laves en vurdering af forældrenes
indstilling til at samarbejde med
den anden forælder før, under og
efter sagen er blevet afgjort.
Herved belyses forældrenes evne til
at samarbejde med hinanden og deres
samarbejdsmuligheder.
Samarbejdsevnen og
samarbejdsmulighederne skal
beskrives ved psykologfaglige
vurderinger og prognoser, som
beskriver forældrenes samarbejdsevne
og samarbejdsmuligheder på kort og
lang sigt. Det kan også ses i
relation til, hvem af forældrene,
der er bedst til at sikre barnets
kontakt til begge forældre.
Forældrenes evne og vilje til at
samarbejde med myndigheder kan også
være et forhold, der indgår. I
sammenhæng hermed skal det også
nævnes, at det kan være relevant at
afdække, om barnet forstår sin
situation, og hvilke behov barnet
selv mener at have, herunder hvilke
ønsker barnet har for fremtiden.
De indbyrdes
relationer mellem forældrene og
barnet og forældrenes eventuelle nye
partnere vil også være relevante at
få belyst under en børnesagkyndig
undersøgelse, ligesom det vil være
relevant, at det afdækkes, om der er
kompetente sekundære omsorgspersoner
omkring barnet. På denne måde vil
det være muligt at observere de
roller, som forældrene og barnet
har, samt de indbyrdes relationer
mellem forældrene og barnet og
forældrenes eventuelle nye partnere.
I forlængelse heraf
kan det være vigtigt, at forældrenes
daglige omsorgsopgaver, herunder den
daglige omsorg over for barnet i
relation til personlig hygiejne,
kost, kammerater, skole,
fritidsaktiviteter og lign. bliver
belyst.
Et andet relevant
tema for den børnesagkyndige
undersøgelse kan være, at den
børnesagkyndige foretager en
vurdering af forældrenes
arbejdssituation i forhold til at
kunne drage omsorg for barnet. Hvis
den ene forælders arbejdstider
f.eks. medfører begrænset tid med
barnet, vil det kunne beskrives
under dette tema. Arbejdssituationen
vil også kunne ses i forhold til
forældrenes evne til at kunne
opretholde en stabil og acceptabel
livsførelse til barnets bedste.
Herved skal forstås forældrenes evne
til at skabe en stabil dagligdag i
betryggende rammer for barnet. Der
kan f.eks. være tale om belastede
boligmæssige forhold, ustabile
økonomiske forhold og mangelfuld
evne til at prioritere rammerne for
barnet/familien i forhold til
barnets perspektiv.
Forældrenes
personlige egenskaber
(personlighedsdynamik, ressourcer,
konfliktområder) og eventuelt
psykisk forstyrrelse, misbrug og
kriminalitet skal indgå i relation
til de enkelte temaer i det omfang,
det skønnes nødvendigt i forhold til
undersøgelsens opdrag og sagens
oplysninger.
4.2.2.
Erklæringens sammenfatning og
indhold
Sammenfatningen for
en børnesagkyndig erklæring skal på
samme måde som beskrivelsen af de
enkelte temaer være objektiv og
neutral.
En erklæring
afsluttes med en
fordele-/ulempe-analyse af
forældrene og skal opstille et
fremtidsorienteret perspektiv i
stedet for at være konkluderende.
Det er ikke den
børnesagkyndiges opgave at afgøre,
hvad der er bedst for barnet, da det
er statsforvaltningen eller retten,
der træffer denne afgørelse.
Af erklæringen bør
dels de formelle rammer for
undersøgelsen fremgå, dels det
materielle grundlag for den
børnesagkyndiges vurdering.
Derudover bør erklæringen indeholde
en sammenfattende vurdering til brug
for statsforvaltningens eller
rettens videre behandling af sagen.
Erklæringen bør
udformes, så det klart fremgår,
hvilke oplysninger den
børnesagkyndige har indhentet, og
hvilke vurderinger den
børnesagkyndige selv har foretaget.
Forklaringer og indhentede
oplysninger skal kunne genkendes som
sådanne, ligesom vurderinger og
indtryk skal stå i passende forhold
til de oplysninger og iagttagelser,
den børnesagkyndige foretager sin
vurdering ud fra.
Erklæringen bør
indeholde følgende oplysninger:
– 1)
Dato og den børnesagkyndiges navn og
adresse.
– 2)
Faktuelle oplysninger, herunder navn
og adresse på de involverede parter
og statsforvaltningen/rettens
journalnummer.
– 3)
Opdragsgiver og opdragets indhold.
– 4)
Oplysning om den børnesagkyndige
undersøgelses tilrettelæggelse og
forløb.
– 5)
Indhentede udtalelser, der vedlægges
erklæringen, eller som er omtalt i
erklæringen.
– 6)
Kort beskrivelse af barnets og
forældrenes nuværende situation og
barnets kontakt med hver af
forældrene.
– 7)
Forældrenes oplysninger om sig selv,
herunder om deres tidligere forhold
til hinanden, og deres nuværende
samlivsforhold, boligforhold,
arbejdsforhold m.m.
– 8)
Forældrenes beskrivelse af barnets
udvikling og personlighed og deres
forståelse for dets specielle psyke.
– 9)
Beskrivelse af observationerne af
barnet samt af barnet og forældrene.
– 10)
Vurdering af forældrenes egnethed
som opdragere af barnet og en
vurdering af deres holdning til
samværet og samarbejdet herom.
– 11)
En vurdering af barnets tilknytning
til hver af forældrene og til evt.
søskende.
– 12)
En sammenfattende vurdering, som
giver statsforvaltningen eller
retten en psykologfaglig belysning
af sagen, herunder eventuelt
vejledende bemærkninger om, hvad der
kan tjene barnet bedst. Man skal
være opmærksom på, at det er
statsforvaltningen eller retten, der
træffer afgørelsen.
Hvis der er
forhold, der helt klart taler for,
at barnet af psykologfaglige grunde
bør vokse op hos den ene af
forældrene, eller hvis der ikke er
grundlag for at fremhæve en forælder
som mere egnet end den anden
forælder, bør dette fremgå af
erklæringen. Den børnesagkyndige kan
også vælge at udtale sig om, hvilke
konsekvenser man kan forestille sig,
at det vil have for barnets
udvikling at etablere fælles
forældremyndighed eller at tillægge
den ene af forældrene
forældremyndigheden. I samværssager
kan en eventuel usikkerhed om
omfanget af et samvær give anledning
til, at den børnesagkyndige
anbefaler, at der følges op på sagen
med en samtale med barnet eller en
observation af samspillet mellem
samværsforælderen og barnet efter en
passende tid.
Når erklæringen er
færdigskrevet, gennemgås den i sin
helhed for forældrene, mens de er
til stede, så de har mulighed for at
følge med i teksten. Alle faktuelle
forhold bør efterkontrolleres. Den
børnesagkyndige bør tage hånd om
forældrene i denne situation og
sikre sig, at de har forstået
indholdet af erklæringen, og at de
har forstået, at det er
statsforvaltningen eller retten, der
træffer afgørelse.
5.
Undersøgelsesfasen
Den børnesagkyndige
modtager sammen med opdraget fra
statsforvaltningen sagsakter, f.eks.
offentlighedsnotater, afgørelser om
samvær og eventuelt afgørelser om
forældremyndighed og barnets bopæl,
herunder midlertidige afgørelser
m.v.
Den børnesagkyndige
tilrettelægger på baggrund af
opdraget og de tilsendte akter den
børnesagkyndige undersøgelse. Den
børnesagkyndige beslutter, hvilke
metoder der skal benyttes under
arbejdet med undersøgelsen, og
dermed hvordan undersøgelsen skal
gennemføres. Den børnesagkyndige
tilrettelægger selv indsamlingen af
oplysninger, afholdelse af samtaler
og foretagelse af observationer, og
den børnesagkyndige afgiver sin
udtalelse ud fra det faglige ansvar,
som han eller hun arbejder under.
Hvis en undersøgelse ikke kan
gennemføres i overensstemmelse med
de krav, der er fastlagt for denne,
kontakter den børnesagkyndige
statsforvaltningen.
Under den første
samtale med forældrene skal den
børnesagkyndige orientere om
forløbet af undersøgelsen og om
tidsperspektivet for undersøgelsen.
Den børnesagkyndige skal også
forklare de formelle rammer omkring
forløbet, herunder at der ikke er
tale om at etablere en fortrolig
behandlingskontakt under
tavshedspligt, men at der er tale om
en sagkyndig undersøgelse, der skal
munde ud i en erklæring, som
forældrene gøres bekendt med,
hvorefter den sendes til
statsforvaltningen, der træffer
afgørelse i sagen.
Har barnet den
nødvendige alder og modenhed, skal
den børnesagkyndige sikre, at barnet
er orienteret om undersøgelsens
formål m.v.
Den børnesagkyndige
skal efter det første møde med
forældrene oplyse statsforvaltningen
om tidsperspektivet for
undersøgelsen. Hvis der under
undersøgelsen opstår behov for at
udvide tidsrammen, skal den
børnesagkyndige også underrette
statsforvaltningen herom.
Det mest
almindelige er, at den
børnesagkyndige undersøgelse
foretages i privat praksis.
Undersøgelser foretages dog også i
statsforvaltningens regi, på en
børnepsykiatrisk afdeling eller i en
anden offentlig eller privat
institution. Den børnesagkyndige bør
gøre sig klart, om vedkommende
arbejder som privat praktiserende
eller som ansat i statsforvaltningen
eller andetsteds, og parterne bør
oplyses om, i hvilket regi
undersøgelsen foretages.
6.
Retsstillingen under den
børnesagkyndige undersøgelse
Mens den
børnesagkyndige undersøgelse
foregår, skal der være en klar
adskillelse mellem undersøgelsen og
sagsbehandlingen i øvrigt. Det er
derfor uden betydning, om en
børnesagkyndig undersøgelse
foretages af en praktiserende
børnesagkyndig uden for
statsforvaltningen eller af en
børnesagkyndig, der er ansat af
statsforvaltningen.
Når
statsforvaltningen indhenter
samtykke til den børnesagkyndige
undersøgelse, skal
statsforvaltningen vejlede
forældrene om, hvad de samtykker
til. Statsforvaltningen bør først og
fremmest orientere om årsagen til,
at det er nødvendigt at foretage
undersøgelsen. Statsforvaltningen
skal samtidig vejlede om, hvilken
vægt en børnesagkyndig undersøgelse
normalt tillægges, ligesom
statsforvaltningen skal vejlede
forældrene om muligheden for at få
fastsat midlertidigt samvær, mens
undersøgelsen foregår. Om nødvendigt
skal statsforvaltningen orientere
om, hvilke konsekvenser det kan
have, at forældrene og/eller barnet
ikke medvirker, jf. afsnit 4.1.2.
6.1.
Partshøring og aktindsigt
Når den
børnesagkyndige undersøgelse er
gennemført, gennemgår den
børnesagkyndige erklæringen med
forældrene, inden den sendes til
statsforvaltningen eller retten, så
de har mulighed for at
efterkontrollere f.eks. alle
faktiske forhold. Hvis forældrene
ikke ønsker at gennemgå erklæringen
med den børnesagkyndige, mens de
begge er til stede, kan den
børnesagkyndige vælge at gennemgå
erklæringen med forældrene hver for
sig. Hvis den børnesagkyndige
vurderer, at barnet har en alder og
modenhed, der taler for, at barnet
også er til stede ved gennemgangen
af erklæringen, kan den
børnesagkyndige beslutte, at barnet
også skal deltage.
Selvom den
børnesagkyndige har gennemgået
erklæringen med forældrene, skal
statsforvaltningen alligevel inden
afgørelsen partshøre forældrene over
erklæringen i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 19.
6.2.
Hvilken vægt skal/kan en
børnesagkyndig erklæring tillægges?
Hvilken vægt, der
skal lægges på en børnesagkyndig
erklæring, beror på
statsforvaltningens skøn, hvor
hensynet til barnets bedste er det
afgørende moment.
Er der uafklarede
forhold ved erklæringen, eller mener
statsforvaltningen, at det er
nødvendigt at indhente yderligere
oplysninger fra den børnesagkyndige
for at have et forsvarligt grundlag
at afgøre sagen på, skal
statsforvaltningen stille
supplerende spørgsmål til den
børnesagkyndige. Spørgsmålene kan
stilles mundtligt eller skriftligt.
Besvares de supplerende spørgsmål
mundtligt, skal statsforvaltningen
udfærdige et § 6-notat om samtalen.
Statsforvaltningen kan også bede den
børnesagkyndige om at foretage
yderligere undersøgelser.
Statsforvaltningen skal inden
afgørelsen partshøre forældrene over
oplysningerne i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 19.
Hvis formalia i
forhold til undersøgelsen eller
erklæringen er tilsidesat, har dette
kun betydning for, hvilken vægt
statsforvaltningen kan tillægge
erklæringen, hvis tilsidesættelsen
må antages at have haft indflydelse
på erklæringens materielle indhold.
Det er vigtigt, at
statsforvaltningen ved afgørelsen er
opmærksom på eventuelle
begrænsninger i erklæringen, og at
statsforvaltningen tillægger
erklæringen betydning i
overensstemmelse hermed.
Mangler ved
undersøgelsen, der skyldes, at en af
forældrene eller barnet ikke har
villet deltage i undersøgelsen, er
gennemgået i afsnit 4.1.2.
7. Den
børnesagkyndiges opgave
Den børnesagkyndige
skal arbejde inden for opdraget for
den børnesagkyndige undersøgelse og
ikke undersøge andet og mere, end
opdraget giver anledning til. Den
børnesagkyndige skal dog i sin
egenskab af sagkyndig gøre
statsforvaltningen opmærksom på,
hvis der er forhold hos barnet
og/eller forældrene, som ud fra en
psykologfaglig vinkel bør inddrages
i undersøgelsen, men som
statsforvaltningen ikke har
inddraget.
Hvis den
børnesagkyndige således mener, at
opdraget er ufuldstændigt, upræcist,
eller hvis der opstår problemer
under undersøgelsen, skal den
børnesagkyndige kontakte
opdragsgiveren for at få en
afklaring heraf. Hvis den
børnesagkyndige vurderer, at der er
behov for at foretage yderligere
undersøgelser for at kunne belyse
temaet for den børnesagkyndige
undersøgelse tilstrækkeligt, eller
hvis den børnesagkyndige vurderer,
at undersøgelsen skal afgrænses,
skal den børnesagkyndige rette
henvendelse til statsforvaltningen
eller retten, som herefter
beslutter, om der er behov for at
tilpasse opdraget for undersøgelsen.
I de tilfælde, hvor opdraget for
undersøgelsen udvides, skal
statsforvaltningen indhente
forældrenes samtykke til den
børnesagkyndige undersøgelse på ny.
Hvis en af
forældrene eller barnet afbryder
deltagelsen i den børnesagkyndige
undersøgelse, skal den
børnesagkyndige kontakte
statsforvaltningen for at få oplyst,
hvordan den børnesagkyndige skal
forholde sig hertil.
8.
Klagevejledning
Hvis en eller begge
forældre ønsker at klage over den
børnesagkyndige undersøgelse,
herunder den børnesagkyndiges
arbejde, skal de vejledes om, hvilke
klagemuligheder de har.
Klagevejledningen kan gives af den
børnesagkyndige eller af
statsforvaltningen.
Det er op til
statsforvaltningen eller retten at
beslutte, hvilken betydning en klage
over en børnesagkyndig undersøgelse
skal have for den fortsatte
behandling af sagen.
Klageadgangen for
klager over psykiatere og psykologer
er gennemgået nedenfor:
Klager over
psykiatere kan indgives til
Sundhedsvæsnets Patientklagenævn.
Hvis en part ønsker
at klage over en psykolog, der har
foretaget en børnesagkyndig
undersøgelse, afhænger det bl.a. af
psykologens ansættelsessted, hvilken
klageinstans der er den rette.
Klager over
autoriserede psykologer, der er
offentligt ansatte eller privat
ansatte, kan indgives til
ansættelsesstedet eller til
Psykolognævnet. Er der tale om en
selvstændig psykolog, skal klagen
indgives til Psykolognævnet.
Psykolognævnet er tilsynsmyndighed i
forhold til autoriserede psykologer,
og kan som tilsynsmyndighed tage
stilling til autoriserede
psykologers faglige virke.
Beslutninger om at
foretage eller nægte at iværksætte
børnesagkyndige undersøgelser i
statsforvaltningen er et led i
sagsbehandlingen (procesledende).
Der er derfor ikke selvstændig
klageadgang over sådanne
beslutninger.
9.
Habilitet og tavshedspligt
Hvis den
børnesagkyndige, som skal gennemføre
undersøgelsen, har et kendskab til
forældrene eller barnet på forhånd,
skal den børnesagkyndige underrette
statsforvaltningen eller retten om
det med det samme, sådan at
statsforvaltningen eller retten kan
vurdere, om det på grund af
habilitetsproblemer skal være en
anden børnesagkyndig, der skal stå
for undersøgelsen.
Under en
børnesagkyndig undersøgelse bør den
børnesagkyndige ikke indgå aftaler
med nogen af forældrene om at være
terapeut for en af forældrene på et
senere tidspunkt. Den
børnesagkyndige bør heller ikke
påtage sig andre opgaver for
forældrene, før en sag er endeligt
afgjort i administrativt eller
retligt regi.
I forbindelse med
udarbejdelsen af en børnesagkyndig
undersøgelse er det vigtigt, at den
børnesagkyndige kan foreholde sig
til og drøfte relevante oplysninger
fra den ene forælder med den anden
forælder. Den børnesagkyndige bør
derfor fra starten af undersøgelsen
gøre forældrene klart, at det ikke
er muligt at udøve tavshedspligt
over for forældrene og
statsforvaltningen. Den
børnesagkyndige er herudover
forpligtet til at overholde reglerne
om tavshedspligt.
10.
Underretningspligt
Efter § 1 i
bekendtgørelse nr. 1336 af 30. april
2007 om underretningspligt over for
kommunen efter lov om social service
er offentligt ansatte og andre med
offentlige hverv forpligtet til at
underrette kommunen om forhold, der
giver formodning om, at et barn
under 18 år har behov for særlig
støtte.
Underretningspligten foreligger, når
barnet eller den unge har
vanskeligheder i forhold til de
daglige omgivelser, skolen eller
samfundet eller i øvrigt lever under
utilfredsstillende forhold, eller
der er behov for støtte på grund af
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, jf. bekendtgørelsens
§ 2, stk. 1.
Efter § 154 i lov
om social service har den, der får
kendskab til, at et barn eller en
ung under 18 år fra forældres eller
andre opdrageres side udsættes for
vanrøgt eller nedværdigende
behandling eller lever under
forhold, der bringer dets sundhed
eller udvikling i fare, også pligt
til at underrette kommunen.
Der er ikke nogen
nedre grænse for, hvornår
underretningspligten indtræder.
Underretning bør også ske, selvom
der ikke er enighed mellem
forældrene om de faktiske
omstændigheder, herunder f.eks. om
misbrugsproblemer.
Bliver den
børnesagkyndige under arbejdet med
den børnesagkyndige undersøgelse
bekendt med forhold, der giver
formodning om, at et barn under 18
år har behov for særlig støtte eller
udsættes for vanrøgt eller
nedværdigende behandling eller lever
under forhold, der bringer dets
sundhed og udvikling i fare, skal
den børnesagkyndige underrette
kommunen herom. I disse tilfælde
gælder reglerne om tavshedspligt
ikke.
Underretningen skal
rettes til barnets opholdskommune
efter reglerne i
retssikkerhedslovens § 9 a. Børn
under 18 år har som udgangspunkt
samme opholdskommune som forældrene.
Bor barnet mest hos den ene af
forældrene, har barnet
opholdskommune der. Hvis barnet bor
lige meget hos begge forældre, har
barnet opholdskommune der, hvor
barnet er folkeregistreret. Er
barnet anbragt uden for hjemmet, har
barnet opholdskommune i den kommune,
der har truffet afgørelsen om
anbringelse.
11.
Ikrafttrædelse
Denne vejledning
træder i kraft den 1. oktober 2009
og erstatter vejledning nr. 9013 af
25. januar 2008 om børnesagkyndige
undersøgelser.
Familiestyrelsen, den 18.
september 2009
Malene Vestergaard
/
Jens Ross Jensen