Finansministeriets opgørelse over samtlige
offentlige serviceudgifter i perioden 1992 til 2003

 



Tabel A. Samlede offentlige serviceudgifter fordelt på sektorer og efter formål



 
Mio. kr., 2005-priser 1992 [1] 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Samlede offentlige serviceudgifter 334.015 350.467 358.796 368.449 380.599 380.171 388.136 393.133 396.916 413.375 417.236 415.447
Staten [2] 122.903 129.971 133.989 141.055 144.983 138.996 142.060 144.494 144.077 147.316 145.281 139.607
Amter og kommuner 211.112 220.496 224.808 227.395 235.616 241.176 246.076 248.640 252.838 266.059 271.956 275.840
                         
§1 Dronningen 53 52 53 53 53 55 56 56 57 60 61 62
                         
§2 Medlemmer af det kongelige hus [3] 17 17 17 18 18 18 18 18 18 10 8 8
                         
§3 Folketinget 574 596 591 612 655 670 694 726 714 750 790 738
Stat 574 596 591 612 655 670 694 726 714 750 790 738
3.1 Udgifter ved Folketinget 394 426 420 440 477 496 506 528 523 553 588 532
3.2 Folketingets Ombudsmand 24 23 22 23 24 26 29 36 33 37 38 40
3.3 Statsrevisoratet og Rigsrevisionen 157 147 149 149 154 148 159 161 158 160 164 166
§5 Statsministeriet 105 114 123 118 109 111 106 118 112 121 111 116
                         
§6 Udenrigsministeriet 11.372 11.706 12.594 12.573 14.123 14.071 14.223 14.486 15.012 15.087 13.509 12.773
Stat 11.372 11.706 12.594 12.573 14.123 14.071 14.223 14.486 15.012 15.087 13.509 12.773
6.1 Udenrigstjenesten mv. 1.620 1.508 1.731 1.795 1.928 1.758 1.820 1.832 1.803 1.817 1.804 1.449
6.2 Internationale organisationer 395 442 470 479 385 358 398 354 373 412 374 381
6.3 Bistand til udviklingslandene 8.881 9.307 9.827 9.658 11.171 11.285 11.443 11.758 12.365 12.404 10.871 10.531
6.4 Danmarks Eksportråd 477 450 566 642 640 670 562 542 471 454 461 412
§7 Finansministeriet 3.542 4.380 3.548 3.408 3.489 3.232 4.686 2.544 2.824 3.914 3.843 2.983
Stat 3.542 4.380 3.548 3.408 3.489 3.232 4.686 2.544 2.824 3.914 3.843 2.983
7.1 Offentlig økonomi (ekskl. afdrag på lån) [4] [5] [6] [7] [8] 598 411 730 362 645 292 214 -462 325 558 992 469
7.1 Afdrag på lån [9] -956 -1.045 -1.125 -1.006 -1.091 -1.018 -1.005 -1.005 -1.177 -658 -776 -1.122
7.3 Grønland og Færøerne [10] 3.900 5.013 3.943 4.052 3.935 3.957 5.477 4.011 3.677 4.014 3.627 3.636
§8 Økonomi- og Erhvervsområdet 6.872 7.666 9.495 8.187 8.989 7.472 8.099 9.719 9.335 6.768 5.494 4.869
Stat 5.703 6.486 8.373 5.924 7.908 6.509 7.041 9.005 7.720 4.520 3.337 2.288
8.1 Fællesudgifter 216 278 330 261 204 144 144 161 169 181 149 151
8.2 Erhvervsregulering og forbrugerforhold [11] 29 72 58 43 136 193 214 234 210 196 317 267
8.3 Erhvervsfremme og boligforhold [12] [13] [14] [15] [16] 1.913 2.361 2.859 2.637 2.736 1.584 2.523 3.493 2.956 1.383 889 473
8.4 Støttet boligbyggeri og byfornyelse [17] 2.381 1.978 2.655 292 2.019 1.447 674 1.514 1.096 399 265 25
8.5 Statistik 205 219 211 227 213 228 225 224 233 243 231 238
8.6 Energi [18] 640 1.240 1.879 2.071 2.190 2.521 2.860 2.951 2.615 1.706 1.115 728
8.7 Søfart 320 337 382 393 410 393 400 429 440 414 371 405
Amter og kommuner 1.169 1.181 1.123 2.263 1.081 962 1.058 714 1.615 2.247 2.157 2.582
8.3 Erhvervsfremme og boligforhold [19] [20] [21] 259 -34 177 160 -314 -315 -325 -367 -15 -54 -282 -146
8.4 Støttet boligbyggeri og byfornyelse 1.013 1.054 1.132 1.407 1.642 1.644 1.970 1.950 2.069 2.562 3.001 3.215
8.6 Energi [22] -103 161 -187 696 -247 -367 -587 -868 -438 -261 -563 -487
§9 Skatteministeriet [23] 4.009 4.060 4.013 3.958 3.806 3.762 3.957 4.145 4.236 4.039 3.834 3.792
Stat 4.009 4.060 4.013 3.958 3.806 3.762 3.957 4.145 4.236 4.039 3.834 3.792
9.1 Fællesudgifter 192 178 187 180 201 181 192 200 208 212 192 199
9.2 Forvaltning [24] 3.817 3.882 3.826 3.778 3.605 3.581 3.765 3.945 4.029 3.827 3.642 3.592
§11 Justitsvæsen 9.649 9.711 10.166 10.066 10.066 10.085 10.339 10.355 10.615 10.875 11.126 11.082
Stat 9.649 9.711 10.166 10.066 10.066 10.085 10.339 10.355 10.615 10.875 11.126 11.082
11.1 Fællesudgifter [25] 137 146 146 175 182 192 200 213 235 243 242 222
11.2 Politivæsen [26] 6.674 6.576 6.847 6.865 6.803 6.790 6.886 6.862 6.974 7.156 7.391 7.361
11.3 Kriminalforsorg 1.612 1.669 1.740 1.707 1.701 1.718 1.794 1.818 1.872 1.993 2.067 2.092
11.4 Retsvæsen 1.227 1.320 1.433 1.319 1.379 1.385 1.460 1.463 1.535 1.483 1.425 1.406
§12 Forsvar 22.447 22.628 22.127 21.865 21.873 22.014 22.021 21.810 21.178 21.597 21.412 21.225
Stat 21.385 21.581 21.061 20.808 20.825 20.955 20.974 20.744 20.108 20.515 20.316 20.122
12.1 Fællesudgifter 173 131 120 136 138 145 150 149 145 146 139 130
12.2 Militært forsvar 20.253 20.357 19.905 19.705 19.718 19.853 19.930 19.743 19.096 19.544 19.425 19.255
12.3 Civil virksomhed [27] 241 364 380 354 350 356 353 348 295 307 232 226
12.4 Redningsberedskab 714 693 626 570 577 553 486 448 518 478 466 458
12.5 Militærnægterområdet 5 36 30 43 43 48 55 57 55 40 54 53
Amter og kommuner 1.062 1.047 1.066 1.057 1.048 1.058 1.047 1.066 1.070 1.082 1.096 1.103
12.4 Redningsberedskab 1.062 1.047 1.066 1.057 1.048 1.058 1.047 1.066 1.070 1.082 1.096 1.103
§15 Socialområdet [28] 62.577 66.808 68.954 71.364 73.750 72.943 75.276 75.420 76.982 81.416 82.430 81.939
Stat 2.001 3.428 3.763 6.599 4.797 1.582 1.593 1.583 1.940 4.286 3.745 3.508
15.1 Fællesudgifter 565 545 541 629 629 689 738 683 713 811 745 720
15.3 Individuel boligstøtte [29] 16 34 -59 -47 -102 -41 35 -51 -96 72 79 -2
15.5 Støtte til boligbyggeri, byfornyelse og boligområder 1.300 2.650 3.139 5.868 4.121 744 466 518 886 2.978 2.452 2.151
15.6 Bistand og pleje for ældre og handicappede 67 81 69 75 76 75 74 56 63 77 76 97
15.7-8 Øvrige bistandsordninger 54 118 73 74 73 117 279 376 373 347 394 544
Amter og kommuner 60.575 63.380 65.191 64.765 68.954 71.360 73.683 73.837 75.041 77.131 78.685 78.430
15.1 Fællesudgifter 82 91 111 126 166 191 209 244 306 357 401 382
15.3 Individuel boligstøtte -223 -190 -216 -255 -310 -263 -242 -258 -239 -213 -218 -230
15.4 Kontantydelse [30] 80 67 2 2 1 2 2 1 1 1 265 318
15.6 Bistand og pleje for ældre og handicappede 37.787 38.734 39.876 39.775 41.375 42.269 43.209 43.037 43.727 44.954 45.808 45.807
15.7-8 Øvrige bistandsordninger 805 841 893 902 1.124 1.373 1.423 1.289 1.372 1.429 1.443 1.489
15.9 Dag- og døgnpleje [31] 22.044 23.837 24.524 24.215 26.596 27.788 29.084 29.525 29.874 30.603 30.985 30.665
                         
§16 Indenrigs- og Sundhedsområdet 76.350 78.137 80.097 81.272 84.950 86.878 89.356 90.285 90.207 94.825 99.803 99.677
                         
Indenrigsområdet 634 560 602 604 666 633 682 679 694 714 669 643
Stat 634 560 602 604 666 633 682 679 694 714 669 643
16.1 Fællesudgifter [32] 634 560 602 604 666 633 682 679 694 714 669 643
Sundhedsområdet [33] 53.895 55.204 56.786 57.997 60.467 62.068 64.399 65.376 65.087 68.020 72.484 72.130
Stat 617 641 643 715 677 951 1.111 1.087 920 1.048 2.605 1.128
16.1 Fællesudgifter [34] 315 320 344 350 351 417 432 485 466 490 451 501
16.2 Forebyggelse 37 13 24 54 39 52 66 60 76 82 58 91
16.3 Uddannelse og forskning [35] 256 262 205 192 206 191 260 267 68 174 145 212
16.4-5 Sygehuse mv. 11 100 73 118 80 290 352 275 309 302 1.675 287
16.9 Tilskud til kommuner m.v. -2 -55 -2 1 1 1 1 1 1 0 276 37
Amter og kommuner 53.278 54.564 56.144 57.282 59.790 61.117 63.288 64.289 64.167 66.973 69.879 71.002
16.4 Den primære sundhedstjeneste 13.461 13.815 14.047 14.317 15.444 16.032 16.595 16.803 17.029 17.851 18.782 19.343
16.5 Sygehuse mv. [36] 39.817 40.749 42.097 42.965 44.346 45.085 46.693 47.485 47.138 49.122 51.097 51.659
Kommunale fællesudgifter 21.821 22.373 22.709 22.671 23.818 24.177 24.275 24.231 24.426 26.090 26.651 26.904
16.8 Kommunal administration mv. [37] [38] [39] 21.821 22.373 22.709 22.671 23.818 24.177 24.275 24.231 24.426 26.090 26.651 26.904
                         
§17 Beskæftigelsesområdet [40] 7.004 7.748 6.410 7.387 8.344 7.630 8.231 10.030 10.303 11.058 11.425 11.508
Stat 2.501 2.613 2.806 3.750 5.088 3.811 4.320 5.621 6.047 6.781 7.303 7.385
17.1 Fællesudgifter [41] 147 -35 79 175 172 -27 77 94 57 169 30 119
17.2 Arbejdsmiljø 711 800 710 715 702 671 717 579 505 568 512 443
17.3-4 Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse [42] & Arbejdsmarkedsservice 1.643 1.848 2.017 2.859 4.215 3.167 3.526 4.948 5.485 6.044 6.761 6.823
Amter og kommuner [43] 4.503 5.136 3.604 3.637 3.256 3.819 3.911 4.409 4.257 4.277 4.122 4.123
17.3-4 Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse & Arbejdsmarkedsservice 4.503 5.136 3.604 3.637 3.256 3.819 3.911 4.409 4.257 4.277 4.122 4.123
§18 Flygtninge, Indvandrere og Integration 1.880 3.836 4.060 4.633 4.142 3.161 2.611 2.109 2.483 2.622 2.515 2.126
Stat 1.494 3.423 3.615 4.117 3.398 2.409 1.834 1.500 1.818 2.052 1.915 1.554
18.1 Fællesudgifter 132 198 215 242 276 281 285 280 326 327 369 352
18.2 Asylansøgere [44] 709 2.565 2.773 2.755 1.231 787 706 1.020 1.320 1.536 1.299 998
18.3 Integration 653 660 627 1.120 1.891 1.341 842 201 172 189 247 205
Amter og kommuner 386 412 445 516 744 753 777 609 665 571 600 572
18.3 Integration 386 412 445 516 744 753 777 609 665 571 600 572
§19 Videnskab, Teknologi og Udvikling 9.505 10.159 9.495 10.996 11.766 12.207 12.366 12.380 14.098 12.979 12.857 12.821
Stat 9.505 10.159 9.495 10.996 11.766 12.207 12.366 12.380 14.098 12.979 12.857 12.821
19.1 Fællesudgifter 818 683 693 647 895 646 729 864 845 750 821 723
19.2 Forskning og universitetsuddannelser [45] [46] 7.143 7.416 7.155 7.836 8.265 8.926 9.081 9.383 9.898 10.161 9.914 10.095
19.4 Forskningsråd og forskeruddannelse [47] 668 1.138 726 1.403 1.552 1.404 1.194 800 1.997 758 953 1.032
19.5 Forskningsinstitutioner 410 361 359 477 425 396 437 445 421 425 468 360
19.6 IT-, Tele- og Oplysningsområdet [48] 7 2 4 44 3 17 100 20 35 214 40 46
19.7 Kompetence og teknologi 459 559 558 589 626 818 825 867 902 670 661 566
                         
§20 Undervisning 57.179 58.031 59.843 61.848 64.300 66.092 66.882 66.109 66.505 70.240 71.741 71.907
Stat 18.782 18.268 19.451 20.754 22.050 22.875 23.356 22.303 20.982 21.400 21.952 21.551
20.1 Administration m.m. [49] 530 475 489 611 570 616 640 637 211 111 221 1.175
20.2 Grundskolen [50] 3.365 3.353 3.625 3.799 3.978 4.386 4.544 4.661 4.732 4.915 5.204 5.262
20.3 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser 6.169 5.486 5.343 5.459 5.811 5.817 5.392 5.297 5.028 5.061 4.982 4.850
20.4 Gymnasiale uddannelser 1.929 1.808 1.824 1.903 2.103 2.262 2.310 2.270 2.238 2.335 2.410 2.415
20.5 Andre ungdomsuddannelser mv. 248 414 228 268 552 758 813 726 682 651 603 552
20.6 Videregående uddannelser 2.943 2.991 3.632 3.678 3.925 3.383 3.241 3.260 3.500 3.740 4.258 3.656
20.7 Folkeoplysning samt voksen-, efter- og videreuddannelse 2.948 3.149 3.647 4.256 4.425 4.858 5.741 4.584 3.497 3.533 3.136 2.504
20.8 Tværgående og internationale aktiviteter [51] 519 509 497 745 557 680 632 752 711 570 632 704
20.9 Støtteordninger mv. [52] 131 85 167 36 129 116 42 116 383 484 507 432
Amter og kommuner 38.398 39.762 40.392 41.094 42.250 43.217 43.527 43.807 45.523 48.841 49.789 50.356
20.2 Grundskolen 29.056 30.144 30.623 31.152 32.219 33.118 33.370 33.830 35.760 39.073 39.827 40.460
20.3 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser 25 39 55 100 110 117 94 81 78 87 95 108
20.4 Gymnasiale uddannelser 4.412 4.467 4.555 4.636 4.651 4.670 4.611 4.551 4.576 4.606 4.811 4.925
20.5 Andre ungdomsuddannelser mv. 886 916 917 943 970 967 982 980 1.011 1.036 1.054 1.064
20.6 Videregående uddannelser 811 720 718 734 820 829 964 950 882 876 903 970
20.7-9 Folkeoplysning samt voksen-, efter- og videreuddannelse mv. 3.207 3.476 3.525 3.530 3.481 3.516 3.505 3.415 3.217 3.162 3.099 2.829
§21 Kultur 8.976 9.689 10.149 10.692 11.429 10.974 10.668 10.949 10.968 11.976 11.590 11.697
Stat 2.939 3.261 3.406 3.815 4.205 3.814 3.899 4.046 3.771 4.177 3.949 3.867
21.1 Fællesudgifter 147 115 19 161 418 141 129 190 180 155 113 102
21.2 Skabende og udøvende virksomhed 1.271 1.380 1.507 1.518 1.518 1.420 1.459 1.485 1.568 1.734 1.572 1.571
21.3 Bevaring og formidling af kulturarven 1.015 1.076 1.200 1.285 1.358 1.451 1.387 1.519 1.188 1.446 1.392 1.351
21.4 Videregående uddannelse 506 668 673 845 905 877 874 829 833 836 861 839
21.8 Radio og tv [53] 0 22 7 7 6 -75 50 22 3 7 10 4
Amter og kommuner 6.037 6.429 6.743 6.877 7.224 7.160 6.770 6.903 7.197 7.799 7.642 7.830
21.2 Skabende og udøvende virksomhed 731 764 829 862 915 957 976 977 1.007 1.125 1.104 1.128
21.3 Bevaring og formidling af kulturarven 2.948 2.995 3.095 3.148 3.104 3.112 3.128 3.088 3.144 3.190 3.148 3.297
21.6 Idræts- og fritidsfaciliteter [54] 1.913 2.086 2.176 2.134 2.414 2.325 2.123 2.188 2.283 2.617 2.523 2.392
21.7 Andre kulturelle opgaver 445 584 643 734 792 766 543 650 763 867 867 1.013
§22 Kirke 474 520 530 518 530 528 570 568 573 597 601 597
Stat 359 401 409 391 393 398 452 453 447 460 457 458
22.1 Fællesudgifter 43 43 45 43 44 43 48 45 46 46 44 45
22.2 Folkekirken 290 332 333 327 330 336 385 389 378 396 395 395
22.3 Kirker og kirkegårde 26 25 31 21 19 20 19 19 23 18 18 17
Amter og kommuner 115 120 120 127 138 129 118 115 126 137 144 139
22.3 Kirker og kirkegårde 115 120 120 127 138 129 118 115 126 137 144 139
                         
§23 Miljø [55] 3.484 4.289 4.504 4.643 4.578 4.775 4.523 5.034 4.418 4.632 4.181 3.592
Stat 1.939 1.898 2.201 2.488 2.200 2.233 2.361 2.637 2.561 2.667 1.961 1.735
23.1 Fællesudgifter 256 162 96 157 183 178 177 194 192 175 172 163
23.2 Miljøbeskyttelse [56] [57] 388 724 856 870 746 925 1.078 1.174 1.111 1.186 839 744
23.3 Miljøundersøgelser 160 118 174 160 164 165 164 170 166 176 164 147
23.5 Skov- og Naturforvaltning mv. [58] 696 497 635 813 678 596 566 719 719 750 464 418
23.6 Geologisk forskning og undersøgelser 188 177 195 214 167 155 183 165 159 166 160 135
23.9 Kortproduktion 250 221 245 274 262 214 194 214 214 214 162 127
Amter og kommuner 1.545 2.391 2.303 2.155 2.378 2.543 2.162 2.397 1.857 1.965 2.219 1.858
23.2 Miljøbeskyttelse [59] 195 1.017 907 732 924 1.154 808 1.019 529 669 861 467
23.5 Skov- og Naturforvaltning mv. [60] 1.349 1.375 1.397 1.423 1.454 1.389 1.354 1.378 1.328 1.296 1.358 1.391
§24 Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2.572 3.255 3.214 3.508 3.218 3.469 2.815 3.511 3.070 2.614 2.633 2.227
Stat 2.366 3.070 3.057 3.325 3.054 3.192 2.525 3.260 3.032 2.580 2.582 2.164
24.1 Fællesudgifter 196 236 188 182 164 145 146 139 156 172 182 161
24.2 Generelle jordbrugs- og fiskeriforhold [61] 1.381 2.105 2.075 2.100 1.623 1.843 1.232 1.815 1.363 1.155 1.235 933
24.3 Kontrol, sygdomsbekæmpelse og forskning 951 931 974 1.093 1.258 1.229 1.171 1.327 1.281 1.291 1.215 1.092
24.4 Markedsordninger [62] -162 -203 -180 -50 10 -25 -23 -21 232 -37 -49 -22
Amter og kommuner 206 185 157 183 164 277 290 251 38 34 51 63
24.3 Kontrol, sygdomsbekæmpelse og forskning [63] 206 185 157 183 164 277 290 251 38 34 51 63
                         
§27 Familie og forbrug 428 445 353 358 426 555 580 611 765 792 829 795
Stat 428 445 353 358 426 555 580 611 765 792 829 795
27.1 Fællesudgifter 43 42 44 41 44 40 38 42 43 46 44 42
27.2 Gennerelle familie- og børneforhold 26 23 27 24 27 26 26 27 35 35 36 39
27.3 Forbrugerforhold 77 78 83 78 83 93 90 89 80 82 77 76
27.4 Fødevarer og husdyrforhold 283 302 200 215 273 397 426 453 608 630 671 638
28 Trafikområdet [64] 18.135 18.977 18.701 20.583 20.264 19.178 18.882 19.532 19.487 20.457 19.817 20.569
Stat 9.884 10.013 9.181 10.837 10.462 10.148 9.712 10.390 10.370 10.693 10.199 10.913
28.1 Fællesudgifter [65] [66] [67] 863 905 1.104 1.723 1.264 1.211 1.530 1.486 1.368 1.376 1.338 1.413
28.2 Vejtrafik 2.409 2.294 2.211 2.335 2.515 2.356 1.925 1.796 1.750 1.521 1.451 1.607
28.3 Luftfart og meteorologi 293 283 283 265 258 335 289 276 311 378 468 346
28.4 Kyster, havne og færgetrafik 151 188 212 180 141 199 86 234 238 372 311 337
28.6 Banetrafik [68] 6.169 6.343 5.372 6.335 6.284 6.046 5.883 6.598 6.702 7.046 6.631 7.210
Amter og kommuner 8.251 8.963 9.520 9.746 9.802 9.030 9.170 9.142 9.117 9.765 9.618 9.656
28.2 Vejtrafik 5.446 6.104 6.626 6.871 6.918 6.294 6.485 6.471 6.559 7.134 6.898 6.842
28.3 Luftfart og meteorologi 21 32 32 31 31 39 24 23 38 27 24 22
28.4 Kyster, havne og færgetrafik 149 197 188 199 232 177 213 190 190 222 294 251
28.6 Banetrafik 2.636 2.631 2.674 2.645 2.620 2.521 2.448 2.457 2.330 2.382 2.401 2.541
                         
35 Generelle reserver [69] 14.457 15.603 16.119 15.962 16.161 16.284 16.714 17.610 17.698 20.256 20.363 21.551
Stat 4.076 4.441 4.586 4.740 4.973 4.706 4.738 4.883 4.410 5.709 5.712 5.064
35.1 Reserver 4.076 4.441 4.586 4.740 4.973 4.706 4.738 4.883 4.410 5.709 5.712 5.064
Amter og kommuner 10.381 11.161 11.533 11.222 11.188 11.578 11.976 12.727 13.287 14.547 14.650 16.486
35.1 Reserver 10.381 11.161 11.533 11.222 11.188 11.578 11.976 12.727 13.287 14.547 14.650 16.486
§36 Pensionsvæsenet 12.355 12.042 13.641 13.830 13.561 14.011 14.464 15.011 15.258 15.689 16.265 16.794
Stat 8.968 8.649 9.882 10.030 9.778 10.015 10.440 10.867 10.806 11.088 11.610 12.058
36.1 Tjenestemænd i staten og folkekirken mv. [70] 1.725 1.080 1.650 1.537 1.517 1.667 1.721 2.496 2.817 2.723 2.756 2.766
36.2 Ansatte med tjenestemandspensionsret i aktieselskaber, koncessionerede selskaber mv. [71] 2.093 2.171 2.372 2.459 2.516 2.680 2.848 2.576 2.075 2.160 2.360 2.503
36.3-4 Forskellige statslige pensionsforpligtelser 3.975 4.211 4.561 4.704 4.407 4.329 4.563 4.497 4.645 4.944 5.257 5.557
36.5 Indekskontrakter 1.175 1.188 1.258 1.285 1.292 1.293 1.259 1.239 1.216 1.219 1.239 1.187
36.6 Administrationsudgifter mv. 0 0 41 46 46 47 50 58 51 42 -2 45
Amter og kommuner 3.387 3.392 3.759 3.800 3.782 3.996 4.024 4.144 4.453 4.601 4.655 4.736
36.9 Kommunale tjenestemandspensioner mv. 3.387 3.392 3.759 3.800 3.782 3.996 4.024 4.144 4.453 4.601 4.655 4.736

Tabel A. De offentlige serviceudgifter

Serviceudgifter omfatter drifts-, tilskuds- og anlægsudgifter eksklusive renteudgifter (§37), EU-bidrag (hovedområde 38.5) og overførsler fra Den Sociale Pensionsfond (hovedkonto 15.88.01).

Kilde: Finansministeriets Udgiftsdatabase.

Noter til tabel A:

[1]) I 1992 er der korrigeret for ministeriernes manglende indbetaling til pension for tjenestemænd. Før 1993 betalte de statslige institutioner ikke til pension for tjenestemænd. Udgifterne til tjenestemandspension blev afholdt på §36. For at ligestille overenskomstansættelse og tjenestemandsansættelse for de statslige institutioner indførtes krav om overførsler fra ministerområderne til pensionsparagraffen svarende til pensionsindbetalinger. Fra 1993 og frem har ministerier og styrelser indbetalt et bidrag til tjenestemandspensioner til §36.

[2]) Fra og med 2001 er der indført nye principper for budgettering af tilsagnsordninger på tilskudsområdet. De nye principper indebærer, at der udgiftsføres, når staten påtager sig forpligtelsen, i stedet for som før 2001, når forpligtelsen kommer til udbetaling. Der er søgt korrigeret for denne omlægning i statens konteringspraksis i 1992-2000.

[3]) I 2001 ophæves årpenge for dronning Ingrid.

[4]) I 1994 er der korrigeret for salg af aktier i Københavns Lufthavne A/S for 810 mio. kr.

[5]) I 2000 er der korrigeret for indfrielse af garanti til ejendomsselskabet Tor på 1.029 mio. kr.

[6]) I forbindelse med DONGs overtagelse af Naturgas Syd ydede staten i 1999 et ansvarligt lån på 1,5 mia. kr. til DONG. Tilsvarende ydede staten i 1999 og 2000 tilskud til nedbringelse af gæld i Naturgas Syd på henholdsvis 203 mio. kr. og 397 mio. kr. Der er korrigeret for dette lån, samt for ekstraordinære tilbagebetalinger på 522 mio. kr. i 2001 og 510 mio. kr. i 2002. Der er endvidere i 1995 og 1996 korrigeret for aktieudbytte fra DONG på henholdsvis 256 mio. kr. og 569 mio. kr. Endvidere er der i 1999 korrigeret for statens salg af aktier i Nunaoil A/S til DONG for 200 mio. kr.

[7]) I 1999 er der et ekstraordinært overskud på indtægter fra Dansk Tipstjeneste pga. et meget lavt niveau for udbetalinger af tipsmidler. I 2000 er der et tilsvarende stort underskud pga. kontoen for indtægter fra Dansk Tipstjeneste, der til gengæld modsvares af ekstraordinært store indtægter i Kulturministeriets fond til faste modtagere, placeret på Finansministeriets område.

[8]) Fra 2000 til 2002 er der en betydelig stigning. Dette skyldes primært et teknisk niveauløft i Slots- og Ejendomsstyrelsens forretningsmæssige forhold i forbindelse med omlægningen af statens ejendoms- og byggeadministaion, samt tidsmæssige forskydninger mellem Slots- og Ejendomsstyrelsens afholdelse af byggeudgifter og finansiering ved optagelse af lån over den statslige genudlånsordning. Endvidere oprettes omstillings- og strukturpuljen samt kompentencefonden.

[9]) Dækker over hovedkonto 7.13.12 ”Afdrag på lån under bestyrelse af Finansstyrelsen” og 7.13.35 ”Afdrag på lån vedr. udviklingsbistand under Udenrigsministeriet”.

[10]) Udgiftsniveauet i 1993 og 1998 skyldes ekstraordinært høje tilskud til Færøerne i disse år.

[11]) Der er i 1998 korrigeret for, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afholder merudgifter på 283 mio. kr. (inkl. renter) til tilbagebetaling af gebyrer, som EF-Domstolen har underkendt. Gebyrerne er betalt i perioden 1987 til 1992 i forbindelse med registrering af nye aktie- og anpartsselskaber samt registrering af kapitalforhøjelser.

[12]) Udgiftsudviklingen på kontoen er præget af udsving som følge af ændringer i niveauet for afgivelsen af tilsagn.

[13]) Der er i 1992 korrigeret for ekstraordinære indtægter på 1.807 mio. kr. fra nedlæggelsen af Statens Bygge- og Boligfond og udgifter på 1.124 mio. kr. vedrørende overførsel til Dansk Erhvervsudviklingsfond.

[14]) Før 1997 er der korrigeret for omlægningen af rentestøtten til skibsværfter med ca. 0,8 mia. kr. årligt.

[15]) De historiske udgifter, forbundet med Dansk eksportkreditfond før dannelsen af Eksport Kredit Fonden som en selvstændig statslig forvaltningsenhed under Erhvervsministeriet i 1999, er udskilt fra udgiftsdatabasen.

[16]) Der er korrigeret for salget af statsejede aktier i EKR Eksportkredit Forsikringsselskab for i alt 574 mio. kr. i 1995, 514 mio. kr. i 1996 og 312 mio. kr. i 1997, samt korrigeret for udlån til egenkapital for 499 mio. kr. i 1995.

[17]) Udgiftsniveauet fra 1992 til 1996 er ekstraordinært højt, hvilket skyldes forskellige forhold. I 1992 er der store udgifter til rentesikring af almene boliger, i 1993-1994 er udgifterne præget af tilskud til forbedringsarbejder, og endelig er udgiftsniveauet i 1995-1996 påvirket af ydelsessikring til visse almennyttige boligafdelinger.

[18]) Stigningen fra 1992 til 1993 skyldes hovedsageligt indførelsen af statsligt tilskud til færdiggørelse af fjernvarmenet samt indfasning af statslige tilskud til elproduktion, der produceres miljøvenligt.

[19]) Frem til og med 1993 var kommunale udgifter vedrørende erhvervsfremme og turisme konteret som en del af den kommunale administration. Det har ikke været muligt at korrigere udgifterne for dette.

[20]) Der er i 1995 korrigeret for Københavns Kommunes salg af ejendomsselskabet Tor for 3.854 mio. kr.

[21]) Omfatter bl.a. den kommunale jordforsyning, dvs. udgifter og indtægter i forbindelse med tilvejebringelse og salg af arealer. Den kommunale jordforsynings nettoudgifter varierer betydeligt fra år til år.

[22]) De kommunale forsyningsselskabers nettoudgifter varierer betydeligt fra år til år.

[23]) Den kommunale skatteforvaltning er opgjort som en del af den kommunale administration.

[24]) Der er i 1994 korrigeret for, at udgifter til bl.a. opkrævning af gebyr for toldforretninger uden for ekspeditionstiden og salg af banderoler er overgået til indtægtsbudgettet.

[25]) Der er i 1994 korrigeret for optaget af et genudlån for i alt 110 mio. kr. i forbindelse med fremrykning af investeringer.

[26]) Der er op til 1999 korrigeret for, at indtægterne fra den Kommunale parkeringskontrol er overgået til indtægtsbudgettet.

[27]) Indeholder Farvandsvæsenet samt øvrig civil virksomhed.

[28]) Opgørelsen er ekskl. overførsler fra Den Sociale Pensionsfond.

[29]) Dækker over boligydelseslån, lån til indskud og præmiering af boligsparekontrakt samt tilbagebetaling af lån. Boligsikring og boligydelse til pensionister er opgjort under overførsler, jf. tabel B.

[30]) Indeholder driftsudgifter vedrørende tilskud til ansættelse af hjælpere til personer med nedsat funktionsevne (kommunal konto 5.53.05).

[31]) Udgifterne vedrører børnepasning, vuggestuer, børnehaver, fritidshjem mv. samt udgifter vedrørende udsatte børn og unge, herunder døgnpleje.

[32]) Omfatter hovedkonti 16.11.01-06 (Departement, CPR-administration mv.) samt aktivitetsområde 16.13 Statsamterne.

[33]) Inkluderer udgifter til sygehuse, ambulatorier, klinikker, efterbehandlingsinstitutioner, Sundhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, embedslægerne, Det Etiske Råd, Statens Serum Institut, mv.

[34]) Omfatter hovedkonti 16.11.11-41 (Sundhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, diverse klage- og ankenævn, embedslæger mv.).

[35]) Sygepleje-, Social- og Sundhedsuddannelserne er opgjort under Undervisningsområdet.

[36]) Sygehusudgifterne er opgjort inkl. udgifter til anlæg og beregnet med de deflateringsprincipper, der er beskrevet i talbilaget, hvorfor vækten i udgifterne kan afvige fra andre opgørelser.

[37]) Omfatter udgifter vedrørende ”andre forsyningsvirksomheder” samt kommunale ejendomme.

[38]) I 2001 er der korrigeret for indtægter fra hjemfaldsforpligtelse af almenboliger i Københavns kommune med 1.782 mio. kr.

[39]) Omfatter udgifter på den kommunale hovedkonto til administration mv. eksklusive udgifter til tjenestemandspensioner, lønpuljer, erhvervsfremme samt turisme.

[40]) Det bemærkes, at beskæftigelsesområdet generelt er præget af mange politiske omlægninger i perioden.

[41]) Fra 2000 og frem er den statslige finansiering af udgifterne til Lønmodtagernes Garantifond ophævet og der er indført et arbejdsgiverfinansieret bidrag. I perioden før 2000 er der korrigeret for omlægningen.

[42]) I 1992 og 1993 er bidrag fra forsikrede ved dagpenge ved sygdom udskilt fra udgiftsdatabasen, idet indtægterne overgår til statens indtægtsbudget.

[43]) I 1992-93 varetog kommunerne en væsentlig del af bl.a. arbejdstilbuds- og genoptræningsindsatsen for langtidsledige a-kasse medlemmer. Med Lov om Aktiv Arbejdsmarkedspolitik ændredes på udgiftssammensætningen og udbetalingsmyndigheden herfor med virkning fra 1994. Det har ikke været muligt at korrigere udgifterne for dette.

[44]) Det høje udgiftsniveau i perioden 1993-1996 skyldes ekstraordinært mange flygtninge og asylansøgere – herunder flygtninge med midlertidig opholdstilladelse – fra især det tidligere Jugoslavien. Dette afspejler sig efterfølgende i højere udgifter til integration. Stigningen i asyludgifterne fra 1999 skyldes ekstraordinært mange flygtninge fra Kosovoprovinsen.

[45]) Omlægningen af Statens Ejendoms Administration i 2001 betyder, at universiteternes lokaleudgifter reelt omlægges fra straksafskrivning til omkostningsafregning, hvilket alt andet lige medfører en niveauændring. Samtidig med omlægningen løftes universiteternes bevillinger til lokaleudgifterne. I 2001 og 2002 er der korrigeret for periodeforskydninger i forøgelsen af finansiel gæld i Statens Forskning- og Uddannelsesbygninger i forbindelse med SEA-omlægningen ved at flytte indtægter for 586 mio. kr. fra 2002 til 2001, jf. Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger årsrapport 2002, 2003, s. 16.

[46]) Udgiftsfordelingen mellem undervisnings- og videnskabsområderne, for så vidt angår de videregående uddannelsesinstitutioner, er forbundet med en vis usikkerhed på grund af omlægningen til taxameterstyring i 1994 og de senere opsplitninger og flytninger mellem Undervisningsministeriet og Videnskabsministeriet.

[47]) Det lave udgiftsniveau i 1992 og 1994 skyldes, at der er afgivet få tilsagn i disse år, mens det høje udgiftsniveau i 2000 skyldes, at der er afgivet ekstraordinært mange tilsagn.

[48]) Der er i 1995 og 1996 korrigeret for ekstraordinært høje indtægter på henholdsvis 1.054 mio. kr. og 794 mio. kr., der skyldes afdrag fra Tele Danmark A/S i forbindelse med overdragelse af Statens Teletjeneste A/S samt omsætningsafhængige ydelser og tilsynsafgifter fra Tele Danmark A/S, der bortfaldt ved den fremskyndede liberalisering.

[49]) Finansieringsomlægningen for lediges deltagelse i uddannelse som led i en handlingsplan fra 2000, hvorefter AF i alle tilfælde betaler den fulde pris for den uddannelse, forsikrede ledige deltager i som led i en handlingsplan, medfører merindtægter fra 2000 og frem på 300-400 mio. kr. årligt. Det har ikke været muligt at korrigere for omlægningen.

[50]) Inkluderer tilskud til friskoler, efterskoler samt afholdelse af afgangseksaminer.

[51]) I 2001 er der foretaget en korrektion for overdragelsen af bygninger til Danmarks Tekniske Universitet på 1.826 mio. kr.

[52]) Omfatter bl.a. nettoudgifterne ved lånevirksomhed i forbindelse med statens uddannelsesstøtte, der varierer fra år til år.

[53]) I 1997 er der korrigeret for indtægter på 95 mio. kr. fra nedlæggelsen af Radiofonden.

[54]) Inkluderer udgifter til drift og anlæg af idræts- og fritidsfaciliteter, men ikke tilskud til eksempelvis idrætsklubber (hører under 20.7 ”Folkeoplysning på undervisningsområdet”, jf. Folkeoplysningsloven).

[55]) Ved opgørelsen af de samlede miljøudgifter er der visse afgrænsningsmæssige problemer. Der er i denne opgørelse udelukkende medtaget de statslige serviceudgifter, der er regnskabsført under finanslovens §23 Miljøministeriet, samt de kommunale udgifter regnskabsført under de i note 59 og 60 nævnte områder. Nogle af disse udgifter kan kun delvis tilskrives egentlige miljøformål. Det gælder eksempelvis udgifterne til den kommunale vandforsyningsvirksomhed. Omvendt er en række udgifter, som vedrører miljø inden for andre sektorer, ikke medregnet. I Danmarks Statistiks opgørelse er de samlede offentlige miljøudgifter steget fra 13,6 mia. kr. i 1992 til 25,0 mia.kr i 2001 – altså hen ved en fordobling, jf. Statistiske Efterretninger – Offentlige miljøindtægter og -udgifter 1991-2001.

[56]) De lave udgifter i 1992, skyldes at der tilbageføres disponerede, men ikke udbetalte beløb med henblik på genbevilling i 1993.

[57]) Inkluderer udgifter i forbindelse med den internationale miljøbistand.

[58]) I 2002 er der korrigeret for betalingsforskydninger af refusion til dækning af udgifter til bla. lagring af stormfældet træ fra Stormflods- og Stormfaldspuljen for i alt 230 mio. kr. Der er sket en fejl i forbindelse med årsafslutningen, idet der er registeret indtægter som allerede var registreret i tidligere regnskabsperioder, jf. Årsrapport for regnskabsåret 2002, Skov- og Naturstyrelsen, 2003.

[59]) Inkluderer nettoudgifter til renovation, spildevandsanlæg, vandforsyning, oprydning på kemikaliedepoter, lossepladser mv.

[60]) Inkluderer nettoudgifter i forbindelse naturfredning, vandløbsvæsen, samt kommunale fritidsområder som parker, legepladser, skove, strandområder, kolonihaver, sandflugt, samt visse miljøforanstaltninger i øvrigt.

[61]) Udgiftsudviklingen på kontoen er præget af udsving som følge af ændringer i niveauet for afgivelsen af tilsagn.

[62]) Dækker over EU-direktoratet og udbetalinger på baggrund af EU's markedsordninger, samt EU's refusion af disse udgifter.

[63]) Fra 1. januar 2000 etableredes et énstrenget statsligt system for fødevare- og veterinærkontrol. Det har ikke været muligt at korrigere for omlægningen.

[64]) Post- og Telegrafvæsenets historiske indtægter og udgifter før dannelsen af Post Danmark er udskilt fra udgiftsdatabasen.

[65]) Fra 1992 til 1995 er der korrigeret for indførelsen af bladtilskuddet ved teknisk at forøge udgifterne med knap 0,6 mia. kr. årligt i perioden.

[66]) I 1994 er der korrigeret for finansiering af fremrykkede anlægsprojekter i Finansstyrelsen med 566 mio. kr.

[67]) I 2001 er der korrigeret for omdannelsen af statshavnene ved afhændelse af anlæg for 445 mio. kr. og udlån for 241 mio. kr.

[68]) I 1994 er der foretaget en korrektion for finansieringen af fremrykningen af en del af DSB's investeringsprojekter på 1.578 mio. kr. Anlægsprojekterne blev fremrykket som led i en indsats for at øge beskæftigelsen.

[69]) Dækker over statlige og kommunale momsudgifter.

[70]) I 1995 er der korrigeret for en Tele Danmark A/S indbetaling på 1.441 mio. kr. til statskassen for statens pensionsdækning af de tidligere statstjenestemænd, som var ansat i Tele Danmark A/S.

[71]) I 2002 er der korrigeret for delvist afkøb af pensionsbidragsforpligtelse for i alt 1.650 mio. kr. i forbindelse med Post Danmarks omdannelse til aktieselskab.

 
   
Se flere oplysninger på: http://www.fm.dk/1024/visPublikation.asp?artikelID=7437