Kun få indsatte har mulighed for at uddanne sig under fængselsopholdet


Af Claus Bonnez

19. november 2007



I undersøgelsen "Indsatte i danske fængsler, Uddannelse og uddannelsesønsker" udarbejdet i april 2007 for Direktoratet for Kriminalforsorgen af Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet, fremgår blandt andet, at kun 0,02% af de indsatte har en mellemlang videregående uddannelse, medens dette er tilfældet for 8% af den danske befolkning.

Det fremgår også, at kun 20% af de indsatte deltager i undervisning eller uddannelse under afsoningen.

Næsten 40% af de indsatte, der ikke tager uddannelse under afsoningen, fortæller, at grunden til dette er, at de ikke er blevet informeret om mulighederne for at uddanne sig under afsoningen. En næsten ligeså stor gruppe oplyser, at årsagen til, at de ikke uddanner sig under afsoningen, er, at der ikke er mulighed i fængslet for at uddanne sig i den retning, som den indsatte gerne vil.

Det konkluderes i undersøgelsen, at der tilsyneladende er stor forskel på undervisningen fængslerne imellem.

Af side 4 til 6 i undersøgelsen fremgår sammenfattende om undersøgelsens resultater følgende:

 


 

  "...• De indsatte har statsborgerskab i 71 forskellige lande. 84,6% har dansk statsborgerskab

• 96,2% af de indsatte er mænd, 3,8% er kvinder.

• Gennemsnitsalderen er 34 år. Den yngste er 18 år og den ældste er 76 år gammel.

• Næsten hver 3. indsat tilhører den mest kriminalitetsbelastede aldersgruppe, der er mellem
25 og 34 år.

• 39% oplyser, at det er første gang, de er fængslet. 60,5 % har været flere gange i fængsel.

• 11,5% oplyser, at de ikke har gennemført en uddannelse – heller ikke svarende til
folkeskole. Blandt de 18 til 24 årige er det 16,1%. Blandt indsatte over 35 år har 8% ikke
gennemført folkeskolen. Til sammenligning er 0,0% af den danske befolkning opført med
”Ingen uddannelse” i Danmarks Statistiks Statistikbank.

• Godt hver fjerde indsatte oplyser at have gennemført en erhvervsuddannelse, hvilket svarer
til gennemsnittet for den samlede befolkning.

• Generelt har de yngste indsatte det ringeste uddannelsesniveau.

• 0,02% af de indsatte og godt 8% af den danske befolkning har en mellemlang videregående
uddannelse.

• 0,02% af de indsatte og 5% af den samlede danske befolkning har en bachelor- eller
kandidatgrad.

• 20% af de indsatte deltager i undervisning/uddannelse under afsoning.

• Heraf deltager 28,1% (136) i FVU-læsning og 26% (126) i FVU-regning. Den største
gruppe udgøres af indsatte mellem 18 og 24 år (30,9%)

• 15,1% (73) tager AVU trin I og det samme antal tager trin II. Den største gruppe udgøres af
indsatte mellem 25 og 34 år (mellem 35,6% og 38,4%).

• 5% (24) oplyser, at de deltager i undervisning for ordblinde.

• 75 indsatte er i gang med en erhvervsuddannelse, og 56 (11,6% af de der uddanner sig) er i
gang med HF.

• 630 indsatte, svarende til 38,8% af de indsatte, der ikke tager uddannelse under afsoning,
angiver, at det er fordi, de ikke har fået information om uddannelsesmulighederne.

• 600 indsatte, svarende til 36,6% af de indsatte, der ikke tager uddannelse under afsoning,
angiver, at det er fordi, fængslet ikke har uddannelsestilbud, der passer dem.

Til sammenligning angiver 33%, at de kunne tænke sig at tage erhvervsuddannelse under
afsoning. For aldersgruppen 18-25 år er denne andel 40%.

• De indsatte har forskellige motiver for deltagelse i uddannelse. Disse kan inddeles i
”Uddannelsens betydning for fremtiden”, ”Uddannelsens situationsbestemte og sociale
funktioner” og ”Uddannelsens bidrag til meningsskabelse under afsoning”.

• Jo kortere straf, jo mere betydning tillægges ”Uddannelsens situationsbestemte og sociale
funktioner”. Jo længere straf jo mere betydning tillægges ”Uddannelsens betydning for
fremtiden” og ”Uddannelsens bidrag til meningsskabelse under afsoning”. Samme tendens
ses i relation til længden af den resterende afsoningstid.

• Jo yngre de indsatte er, jo større betydning tillægges ”Uddannelsens betydning for
fremtiden” og ”Uddannelsens situationsbestemte og sociale funktioner”. Jo ældre de indsatte
er, jo større betydning tillægges uddannelsens bidrag til "Meningsskabelse under afsoning”.

• 40% af de indsatte over 45 år, der tager uddannelse under afsoning, er ”Helt uenig” i
udsagnet ”Jeg er tilfreds med undervisningen”. For de indsatte mellem 18 og 25 er det 23%.
• 54,3% af de indsatte over 45 år, der tager uddannelse under afsoning, er ”Helt enig” i
udsagnet ”Kravene er for store”. For de indsatte mellem 18 og 25 er det 37,7%.

• 44,1% af de indsatte over 45 år, der tager uddannelse under afsoning, er ”Helt uenig” i
udsagnet ”Uddannelsen er tilpasset mine behov”. For de indsatte mellem 18 og 25 er det
27,7%.

• Undersøgelsens resultater tyder på, at der er store forskelle på undervisningen, fængslerne
imellem: De indsattes tilfredshed med uddannelse varierer betydeligt fra fængsel til fængsel.
Tilslutningen til ”Helt enig” i udsagnet ”Der er for meget lærerstyret undervisning” varierer
fra 12% til 57,7% mellem de forskellige fængsler. Tilsvarende varierer tilslutningen til ”Helt
enig” til udsagnet ”Der er for meget gruppearbejde” fra 29,4% til 76%. Tilslutningen til
”Helt enig” til udsagnet ”Undervisningen er tilpasset mine behov” varierer fra 4,2% til
42,1% mellem de forskellige fængsler. Tilslutningen til ”Uenig” i samme udsagn varierer fra
11,8% til 46,2%.

• De indsatte har ringe tillid til, at de kan gennemføre uddannelse med et godt resultat. 56,1%
er ”Helt uenig” i udsagnet ”Jeg tror jeg vil opnå gode resultater”.

• 66,5% tror ikke, de kan gennemføre en uddannelse.

De indsattes studievaner er ikke optimale. 58,2% mener ikke, at de har gode forudsætninger
for at lære. 81,5% mener ikke, at det er vigtigt at forstå det, man skal lære. 67% tror ikke, at
det, de lærer i den aktuelle uddannelse, er nyttigt.

• Eksamens/prøvesituationen opleves af de indsatte som skræmmende. Hver tredje tænker kun
på, hvor galt det kan gå. Samme andel har en ubehagelig følelse ved at gå til eksamen/prøve:
Dette i en sådan grad, at de ikke kan huske, hvad de har lært.

• 5,4% af den indsatte rapporterer, at de har store læse- og skrive vanskeligheder. 6,9% har
store vanskeligheder med matematik og regning.

• 47,9% af de indsatte har ingen vanskeligheder med læsning/skrivning eller
regning/matematik. ..."


Se undersøgelsen i sin helhed på kriminalforsorgens hjemmeside.