|
8. oktober 2007 Af advokat Claus Bonnez Krim har gennem de seneste år bemærket, at indsatte og ansatte i nogle lukkede fængsler er begyndt at tale om såkaldte "perspektivløse udgange" til indsatte. Man opfatter tilsyneladende disse "perspektivløse udgange" som udgange, der ikke "tæller med" i de indsattes udslusningsforløb. Det synes at være opfattelsen, at indsatte ikke bør betragte sig selv som værende i gang med en udslusning, førend de overgår fra disse "perspektivløse udgange" til "rigtige udgange". Navnlig indsatte i Anstalten ved Herstedvester har overfor KRIM tilkendegivet, at de ofte får oplyst, at deres udgange er "perspektivløse", og at dette indebærer, at udgangene ikke er et led i forberedelsen af løsladelsen - altså den såkaldte "udslusning".
Af artikel 103.6 i de europæiske fængselsregler
følger, at reglerne for dømte indsatte skal "omfatte regler for
udgang fra fængslet". Af artikel 103.2 følger, at der "snarest
muligt efter indsættelsen" blandt andet skal udarbejdes en
"afsoningsplan" for hver enkelt indsat, og af artikel 103.4, punkt
d, følger, at en sådan afsoningsplan skal omfatte "forberedelse af
løsladelse". Fængselsreglerne udelukker efter KRIMs opfattelse, at de nationale fængselsmyndigheder kan bestemme, at nogle udgange er "perspektivløse" i betydningen, at disse ikke er en del af forberedelsen til løsladelsen (udslusningen), idet forberedelsen til løsladelsen som nævnt umiddelbart ovenfor skal iværksættes snarest muligt efter indsættelsen. Dette kan også udtrykkes således, at såfremt en indsat overhovedet har gennemført en eller flere udgange fra fængslet uden misbrug, er dette i sig selv et forhold, som skal indgå i afvejningen, når der skal træffes afgørelse om for eksempel prøveløsladelse eller om tildeling af andre frihedsgoder til den pågældende. Efter KRIMs opfattelse kan kriminalforsorgen således ikke undlade at tage hensyn til oplysninger om udgange gennemført uden misbrug under henvisning til, at udgangene anses som "perspektivløse". Folketingets Ombudsmand har nu haft lejlighed
til at forholde sig til begrebet "perspektivløse udgange" i et
tilfælde, hvor Krims Retshjælp på vegne af en indsat havde klaget
over, at den indsatte ikke fik en udgang fra Statsfængslet i
Vridsløselille. |
|||
"Udtrykket perspektivløse udgange
anvendes i forbindelse med enkeltstående ledsagede udgange uden
regelmæssighed og benyttes i forbindelse med opstarten af et
udgangsforløb for langtidsindsatte, dvs. indsatte, som afsoner straf
på 8 år eller derover. Det fremgår af Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 337 af 19. april 2006 om udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner, at indsatte i lukkede institutioner, som udstår fængselsstraf på 5 år eller derover, kan få tilladelse til udgang, når en tredjedel af straffen er udstået.
Et sædvanligt udgangsforløb for
langtidsindsatte indledes med et antal enkeltstående eller
perspektivløse udgange efter afsoning af en tredjedel af
straffen. Herefter kan den indsatte få tilladelse til ledsaget
udgang hver anden måned og endelig ledsaget udgang hver måned frem
til udståelsen af halvdelen af straffen. Efter udståelsen af
halvdelen af straffen kan den langtidsdømte overgå til uledsaget
udgang, startende med en gang om måneden og herefter overgang til
regelmæssig weekendudgang, hvilket er en weekendorlov hver
tredje uge. |
|||
Efter at ombudsmanden på side 4, 2. afsnit, gør opmærksom på, at han har noteret sig, at udtrykket "perspektivløs" også efter direktoratets opfattelse ikke var retvisende i den aktuelle sag, anfører ombudsmanden i 3. afsnit yderligere følgende:
"Jeg har dog meddelt direktoratet, at jeg går ud
fra at direktoratet også i øvrigt overvejer anvendelsen af
betegnelsen "perspektivløs" om udgange til indsatte. Direktoratet
anvender således selv i udtalelsen udtrykket "enkeltstående
udgange". .." |
|||