Lovforslag
nr. 68 fremsat den 6. februar 2008
af justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af
straffeloven
(Skærpelse af
straffen for ulovlig tvang i
forbindelse med indgåelse af
ægteskab)
§ 1
I straffeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1260 af
23. oktober 2007, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 260
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Tvinges nogen til at
indgå ægteskab, kan straffen stige
til fængsel indtil 4 år.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning sættes i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som
de særlige færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med
lovforslaget er at skærpe straffen
for ulovlig tvang efter
straffelovens § 260 i forbindelse
med indgåelse af ægteskab. Med
henblik herpå foreslås det at
indføre en forhøjet strafferamme på
4 års fængsel for sådanne tilfælde
af ulovlig tvang. Den foreslåede
forhøjelse af strafferammen har til
formål at afspejle samfundets stærke
afstandtagen fra tvangsægteskaber.
2.
Gældende ret
2.1.
Efter straffelovens § 260 straffes
med bøde eller fængsel indtil 2 år
for ulovlig tvang den, som ved vold
eller trussel om vold, om betydelig
skade på gods, om frihedsberøvelse
eller om at fremsætte usand sigtelse
for strafbart eller ærerørigt
forhold eller at åbenbare
privatlivet tilhørende forhold
tvinger nogen til at gøre, tåle
eller undlade noget. Det samme
gælder den, som ved trussel om at
anmelde eller åbenbare et strafbart
forhold eller om at fremsætte sande
ærerørige beskyldninger tvinger
nogen til at gøre, tåle eller
undlade noget, for så vidt
fremtvingelsen ikke kan anses
tilbørlig begrundet ved det forhold,
som truslen angår.
Bestemmelsen
fortolkes således, at truslerne om
vold mv. ikke behøver være
udtrykkelige, men kan fremgå af
situationen.
Ulovlig tvang
efter straffelovens § 260 er
fuldbyrdet, når tvangen har haft den
tilsigtede virkning. Hvis tvangen
ikke har virket efter hensigten, kan
der efter omstændighederne straffes
for forsøg på ulovlig tvang, jf.
herved straffelovens § 21.
Straffelovens
§ 260 omfatter tilfælde, hvor nogen
med de i bestemmelsen angivne midler
tvinges til at gøre, tåle eller
undlade noget. Bestemmelsen omfatter
således en række forskelligartede
tilfælde, idet det ikke har
betydning for afgrænsningen af det
strafbare område, hvad ofret tvinges
til, men alene med hvilke midler
ofret tvinges.
Bestemmelsen
omfatter bl.a. tilfælde, hvor en
person ved vold eller trussel om
vold (herunder trussel om drab)
tvinges til at indgå ægteskab. Dette
vil f.eks. kunne være tilfældet,
hvis en far truer sin datter med
vold eller med at slå hende ihjel,
hvis hun ikke gifter sig med den
mand, som faren har valgt til hende.
Straffelovens
§ 260 omfatter endvidere alle, der
ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til den ulovlige tvang,
jf. herved straffelovens § 23. Dette
vil bl.a. kunne omfatte en far, der
tilskynder sin søn til at udøve vold
eller fremsætte trusler om vold mod
sin datter for at tvinge hende til
at indgå ægteskab.
2.2.
Domfældelse for overtrædelse af
straffelovens § 260 sker i praksis
ofte i tilknytning til domfældelse
for andre straffelovsovertrædelser
som f.eks. grov
narkotikakriminalitet, røveri eller
frihedsberøvelse. Sådanne sager er
mindre egnede til at vurdere det
gældende strafniveau for
overtrædelse af straffelovens § 260.
Rigsadvokaten har
oplyst, at i sager, hvor der alene
er sket domfældelse for ulovlig
tvang, eller hvor dette har været
hovedforholdet i sagen, må straffene
for overtrædelse af straffelovens
§ 260 i almindelighed antages at
ligge på mellem 40 dages og 6
måneders fængsel afhængig af de
konkrete omstændigheder i sagen,
herunder om der har været anvendt
vold. Der er dog også enkelte
eksempler på sager, hvor straffen er
udmålt lavere, herunder til
dagbøder, ligesom der er enkelte
eksempler på sager, hvor straffen er
udmålt til mere end 6 måneders
fængsel.
Som eksempler på
tilfælde, hvor straffen har været
udmålt til 6 måneders fængsel, kan
nævnes et forsøg på ved at true med
en kniv at tvinge en taxachauffør
til at køre fra Odense til Ålborg
uden betaling, og et forsøg på ved
at gribe fat i en forbipasserende
15-årig pige at tvinge hende ind i
en bil. I den sidstnævnte sag blev
der ved strafudmålingen også lagt
vægt på, at gerningsmanden tidligere
var straffet for ulovlig tvang.
Bortset fra en
enkelt ældre sag (hvor den tiltalte
blev frifundet) ses der ikke i trykt
retspraksis at være sager om ulovlig
tvang til at indgå ægteskab.
Justitsministeriet har ikke kendskab
til konkrete straffesager i øvrigt,
hvor der er domfældt for ved ulovlig
tvang at have tvunget nogen til at
indgå ægteskab.
Rigsadvokaten har
oplyst, at der ved strafudmålingen i
en sag om anvendelse af ulovlig
tvang med henblik på indgåelse af
ægteskab må forventes at ville blive
lagt vægt på, at tvangen indebærer
et alvorligt indgreb i den
personlige frihed, som kan have
meget vidtrækkende og langvarige
konsekvenser for den person, der har
været udsat for en sådan tvang. I
øvrigt må strafudmålingen vurderes i
lyset af samtlige omstændigheder i
den konkrete sag. Det må således
bl.a. indgå, hvilken tvang der har
været anvendt, herunder om der har
været anvendt vold eller trusler om
vold eller frihedsberøvelse, hvilket
omfang og hvilken tidsmæssig
udstrækning den udøvede tvang har
haft, og om tvangen har resulteret i
indgåelse af ægteskab eller alene
har været et forsøg herpå. Også den
tvungne persons alder og den
pågældendes afhængighed af den, der
udøver eller står bag tvangen, kan
have indflydelse på strafudmålingen,
ligesom det har betydning, hvis
flere gerningsmænd har handlet i
forening.
2.3. Ud
over straffelovens § 260 om ulovlig
tvang kan der være andre
bestemmelser i straffeloven, der er
relevante, hvis nogen tvinges til at
indgå ægteskab.
Efter
straffelovens § 266 straffes den,
som på en måde, der er egnet til hos
nogen at fremkalde alvorlig frygt
for eget eller andres liv, helbred
eller velfærd, truer med at foretage
en strafbar handling, med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Bestemmelsen
omfatter bl.a. trusler om grov vold
og trusler på livet. Det beror på de
nærmere omstændigheder, om
strafansvaret efter straffelovens
§ 266 absorberes af straffelovens
§ 260 (således at der kun straffes
for overtrædelse af § 260), eller om
der straffes i sammenstød for
overtrædelse af de to bestemmelser
(således at der samtidig straffes
for overtrædelse af § 260 og § 266).
Strafansvaret for
vold efter straffelovens § 244
absorberes af straffelovens § 260
(således at der ved samtidig
overtrædelse af §§ 244 og 260 i
givet fald alene straffes for
overtrædelse af § 260), hvorimod der
straffes i sammenstød, hvis der er
tale om grov vold efter
straffelovens §§ 245 og 246. Hvis
der i forbindelse med ulovlig tvang
er udøvet grov vold, kan der således
straffes for overtrædelse af
straffelovens § 260 om ulovlig tvang
og for overtrædelse af straffelovens
§§ 245 eller 246 om grov vold.
I tilfælde, hvor
der straffes både for overtrædelse
af straffelovens § 260 og for
straffelovens §§ 245 eller 246,
fastsættes en fælles straf inden for
den strengeste strafferamme, der
under særdeles skærpende
omstændigheder kan forhøjes med
indtil det halve, jf. straffelovens
§ 88. Strafferammen efter
straffelovens § 245 er fængsel
indtil 6 år, og strafferammen efter
straffelovens § 246 er fængsel
indtil 10 år, og det er derfor disse
strafferammer, som bruges.
3.
Lovforslagets
udformning
3.1.
Regeringen har iværksat en række
initiativer for at bekæmpe
tvangsægteskaber og lignende.
Rigspolitiet har bl.a. i 2007
fremlagt en samlet strategi for
politiets indsats over for
æresrelaterede forbrydelser,
herunder tvangsægteskaber. Formålet
med strategien er at fastlægge en
overordnet ramme for den
politimæssige håndtering af denne
kriminalitetsform både lokalt i
landets 12 politikredse og centralt
i Rigspolitiet.
Rigspolitiet
modtog i 2. halvår 2006 indberetning
om ca. 95 sager om æresrelaterede
forbrydelser. Sagerne er fordelt
over hele landet, og typisk vedrører
sagerne unge piger af anden etnisk
oprindelse end dansk, der har fundet
en anden kæreste end den, som
familien ønsker, at hun gifter sig
med. Pigen er hyppigt flyttet
hjemmefra, når politiet inddrages,
og kæresten er i langt de fleste
tilfælde også af anden etnisk
oprindelse end dansk, herunder i
visse tilfælde af samme etniske
oprindelse som pigen. Ikke alle
sager er af alvorlig karakter, men
nogle er meget alvorlige og vedrører
konkrete trusler på livet.
3.2. Som
det fremgår af pkt. 2 ovenfor, er
det strafbart ved ulovlig tvang at
tvinge nogen til at indgå ægteskab.
Straffelovens § 260 kan således
bl.a. anvendes i tilfælde, hvor
nogen f.eks. med trusler om vold
eller trusler på livet tvinges til
at indgå ægteskab.
Efter
Justitsministeriets opfattelse bør
straffen for tvang til indgåelse af
ægteskab afspejle denne forbrydelses
grovhed og særligt indgribende
betydning for ofret. Der er således
tale om, at ofret tvinges til at
påtage sig en i princippet livslang
forpligtelse af en dybt personlig
karakter. Med henblik på at sikre en
strafudmåling i overensstemmelse
hermed foreslås det derfor at
fastsætte en højere strafferamme for
ulovlig tvang, når der er tale om
tvang til indgåelse af ægteskab.
Det foreslås
således at indsætte en skærpet
strafferamme (sidestrafferamme) i
straffelovens § 260 om ulovlig
tvang, som omfatter tilfælde, hvor
nogen tvinges til at indgå ægteskab.
Der foreslås en strafferamme på 4
års fængsel i disse tilfælde, dvs.
det dobbelte af normalstrafferammen
for ulovlig tvang.
Fastsættelsen af
straffen i den enkelte sag vil som
hidtil bero på domstolenes konkrete
vurdering af alle sagens relevante
omstændigheder. I betragtning af de
alvorlige konsekvenser for ofret i
sager om tvangsægteskab bør
strafniveauet imidlertid ligge
betydeligt over de højeste straffe,
der har været udmålt for
overtrædelse af straffelovens § 260
i hidtidig retspraksis, jf. pkt. 2.2
ovenfor. Som eksempler på
omstændigheder, der herudover kan
virke i yderligere skærpende
retning, kan nævnes, at den ulovlige
tvang er udøvet af flere
gerningsmænd i forening eller er
udøvet gennem lang tid, at der er
udøvet grov vold, eller at ofret er
meget ung.
Der henvises til
lovforslagets § 1 (forslag til
straffelovens § 260, stk. 2).
3.3. Det
har i forbindelse med høringen over
et udkast til lovforslaget været
anført, at kriminaliseringen af
tvangsægteskaber bør bygge på et
bredere tvangsbegreb end de
tvangsmidler, der er omfattet af
straffelovens § 260 om ulovlig
tvang.
Justitsministeriet
skal i den anledning bemærke, at
formålet med lovforslaget er at
skærpe straffen for ulovlig tvang i
form af f.eks. vold eller trusler om
vold eller frihedsberøvelse i
forbindelse med indgåelse af
ægteskab. Der er efter
Justitsministeriets opfattelse ikke
grundlag for at udvide området for
strafbar ulovlig tvang i forbindelse
med indgåelse af ægteskab.
Efter
Justitsministeriets opfattelse vil
det således være for vidtgående at
kriminalisere andre former for
overtalelse eller pres i forbindelse
med indgåelse af ægteskab, f.eks.
trusler om, at familien vil afbryde
forbindelsen til den pågældende,
eller advarsler om, hvor ødelæggende
den pågældendes adfærd er i forhold
til familiens ry og rygte. Hertil
kommer, at det i givet fald ville
være meget vanskeligt at udforme en
lovregel om en sådan kriminalisering
med den grad af præcision, som må
kræves i bestemmelser om straf.
4.
Ligestillingsvurdering af
lovforslaget
Det fremgår af
ligestillingslovens § 4, at
offentlige myndigheder inden for
deres område skal arbejde for
ligestilling i al planlægning og
forvaltning. Justitsministeriets
andel af lovprogrammet for
folketingsåret 2007-08 er i den
forbindelse blevet gennemgået med
henblik på en vurdering af, hvilke
lovforslag der er særligt egnede til
at gennemgå en
ligestillingsvurdering. På grundlag
af denne vurdering er det besluttet
at foretage en
ligestillingsvurdering af dette
lovforslag.
Lovforslaget er
umiddelbart kønsneutralt, idet det
bidrager til at værne om både
kvinders og mænds ret til frit at
vælge ægtefælle.
Som det fremgår af
pkt. 3.1 ovenfor, vedrører de
typiske sager om æresrelaterede
forbrydelser imidlertid unge piger
af anden etnisk oprindelse end
dansk, der har fundet en anden
kæreste end den, som familien
ønsker, at hun gifter sig med. I
praksis er det i disse sager derfor
ofte kvinden, der har brug for en
beskyttelse af retten til frit at
vælge ægtefælle.
På den anførte
baggrund er det Justitsministeriets
vurdering, at lovforslaget har
positive ligestillingsmæssige
konsekvenser, da det bidrager til
ligestilling mellem kvinder og mænd
i retten til frit at vælge
ægtefælle.
5.
Lovforslagets
økonomiske og administrative
konsekvenser mv.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser
for det offentlige af betydning.
Lovforslaget har
ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget
skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
6.
Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til
lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre og Vestre
Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af
Beskikkede Advokater, Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening, KL,
Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre,
Indvandrerrådgivningen, Børnerådet,
Børns Vilkår, Kvinderådet,
Migrantkvinder, Døgnkontakten i
København og NOOR.
7.
Sammenfattende
skema
|
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
|
Negative
konsekvenser/merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen af betydning
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen af betydning
|
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilaget
til lovforslaget er den
foreslåede bestemmelse
sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 260, stk. 2)
Strafferammen i straffelovens
§ 260 om ulovlig tvang er i dag
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det foreslås at indføre en
skærpet strafferamme, som giver
mulighed for at idømme indtil 4
års fængsel, hvis nogen ved
ulovlig tvang tvinges til at
indgå ægteskab.
Den foreslåede skærpede
sidestrafferamme anvendes
tilsvarende, hvis nogen ved
ulovlig tvang tvinges til at
indgå registreret partnerskab,
jf. § 3, stk. 2, i lov om
registreret partnerskab.
Der foreslås ingen ændringer af
gerningsindholdet i
straffelovens § 260. Området for
strafbar ulovlig tvang ændres
således ikke.
Endvidere vil der fortsat efter
omstændighederne kunne straffes
for ulovlig tvang efter
straffelovens § 260 i sammenstød
med bl.a. straffelovens § 266
(trusler) og §§ 245 og 246 (grov
vold).
Den foreslåede sidestrafferamme
skal i givet fald anvendes, selv
om den konkret forskyldte straf
ikke overstiger
normalstrafferammen på 2 års
fængsel.
Det er forudsat, at der ved
strafudmålingen i sager, der er
omfattet af det foreslåede
stk. 2, tages udgangspunkt i, at
der skal ske en væsentlig
forhøjelse af den straf, der
kunne forventes udmålt efter den
gældende strafferamme i
straffelovens § 260.
Strafudmålingen i den enkelte
sag vil som hidtil afhænge af de
konkrete omstændigheder. Det vil
således bl.a. kunne have
betydning, hvilken tvang der har
været anvendt, herunder om der
har været anvendt vold eller
trusler om vold eller
frihedsberøvelse, og hvilket
omfang og hvilken tidsmæssig
udstrækning den udøvede tvang
har haft. Også den tvungne
persons alder og afhængighed af
den, der udøver tvangen, kan
have indflydelse på
strafudmålingen, ligesom det kan
have betydning, hvis flere
gerningsmænd har handlet i
forening. Det vil også kunne
indgå i vurderingen, om tvangen
har virket, således at
straffelovens § 260 er
fuldbyrdet, eller om der alene
straffes for forsøg, jf.
straffelovens § 21.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3
i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne med
de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag
Gældende formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1260 af 23.
oktober 2007,
foretages følgende
ændring:
|
|
|
|
§ 260. Med
bøde eller fængsel
indtil 2 år straffes
for ulovlig tvang
den, som
1) ved vold eller
ved trussel om vold,
om betydelig skade
på gods, om
frihedsberøvelse
eller om at
fremsætte usand
sigtelse for
strafbart eller
ærerørigt forhold
eller at åbenbare
privatlivet
tilhørende forhold
tvinger nogen til at
gøre, tåle eller
undlade noget,
2) ved trussel om at
anmelde eller
åbenbare et
strafbart forhold
eller om at
fremsætte sande
ærerørige
beskyldninger
tvinger nogen til at
gøre, tåle eller
undlade noget, for
så vidt
fremtvingelsen ikke
kan anses tilbørlig
begrundet ved det
forhold, som truslen
angår.
|
|
1. I § 260
indsættes som
stk. 2:
|
|
|
»Stk. 2. Tvinges
nogen til at indgå
ægteskab, kan
straffen stige til
fængsel indtil 4
år.«
|