8.
Bemyndigelsesbestemmelser
8.1. Gældende
ret
8.1.1.
Politivedtægter
Politiloven
fra 1863 om Københavns politi
§ 8 og politiloven fra 1871 om
politiet uden for København
§§ 1-2 indeholder i dag hjemmel
til udstedelse af
politivedtægter vedrørende den
offentlige orden, herunder
hjemmel til at fastsætte, at
overtrædelse af
politivedtægterne kan straffes
med bøde.
Der er i dag
udstedt lokale politivedtægter
for samtlige landets 54
politikredse. For at sikre
ensartetheden af de enkelte
politikredses politivedtægter
har Justitsministeriet udstedt
normalpolitivedtægter, som
danner grundlag for
udarbejdelsen af de lokale
politivedtægter. Den seneste
normalpolitivedtægt er fra 1968,
jf. Justitsministeriets
meddelelse nr. 203 af september
1968 med senere ændringer. Det
fremgår af Justitsministeriets
meddelelse, at
normalpolitivedtægten skal tjene
som forbillede ved udarbejdelsen
af nye politivedtægter eller
ændringer i gældende
politivedtægter. Det anføres
videre, at væsentlige afvigelser
fra normalpolitivedtægtens tekst
ikke kan forventes godkendt af
Justitsministeriet, medmindre
ganske særlige omstændigheder
taler for det.
Der henvises
til betænkningens side 26-28.
8.1.2.
Midlertidige foranstaltninger
Politiet kan
i dag træffe beslutning om
midlertidige foranstaltninger,
som indebærer generelle forbud
og/eller påbud rettet mod
borgerne, f.eks. forbud mod brug
af åben ild i eller nær skove i
sommerperioder eller forbud mod
færdsel på isen i bestemte
områder i vinterperioder.
Politiet kan
med hjemmel i retsplejelovens
§ 108 udstede påbud om
midlertidige foranstaltninger
med henblik på opretholdelse af
sikkerhed, fred og orden. Det er
i disse tilfælde som
udgangspunkt en forudsætning, at
der foreligger en konkret og
nærliggende fare for de nævnte
beskyttelsesinteresser. Påbud i
medfør af retsplejelovens § 108
udstedes som udgangspunkt til de
nærmere angivne personer, der
udgør en fare for sikkerhed,
fred og orden.
Politiet kan
endvidere i medfør af §§ 8
og 9 i loven om
Københavns politi og § 7
i loven om politiet uden for
København træffe
midlertidige foranstaltninger i
form af forbud eller påbud af
mere generel karakter, som ikke
retter sig mod en på forhånd
nærmere afgrænset personkreds.
Sådanne midlertidige
foranstaltninger skal
offentliggøres. Manglende
efterlevelse af midlertidige
foranstaltninger kan straffes
med bøde og i visse tilfælde
hæfte.
Der henvises
nærmere til betænkningens side
23-26.
8.2.
Politikommissionens overvejelser
Politikommissionen foreslår i
kapitel 6 i kommissionens
lovudkast bestemmelser, som
bemyndiger justitsministeren til
at fastsætte regler, som
viderefører en regulering med
strafsanktionerede regler ud fra
de hensyn, der i dag ligger bag
reglerne i politivedtægterne
.
Efter
bestemmelsen i
Politikommissionens lovudkast
§ 21 kan justitsministeren
fastsætte regler om sikring af
den offentlige orden mv. Det
følger heraf, at området
fremover skal reguleres ved
bekendtgørelse.
Politikommissionen finder i den
forbindelse, at det vil være
naturligt, at justitsministeren
forinden udstedelsen drøfter det
nærmere indhold af
bekendtgørelsen med de lokale
politimestre samt med
repræsentanter for amter og
kommuner.
Det
forudsættes, at en
bekendtgørelse om sikring af den
offentlige orden mv. som
udgangspunkt viderefører de
centrale bestemmelser i
normalpolitivedtægten.
Bestemmelsen indeholder derfor
en opregning af de områder, som
efter gældende ret er reguleret
i normalpolitivedtægten.
Opregningen i bestemmelsen er
ikke udtømmende. Nye regler
eller revision af gældende
regler, som er begrundet i de
hensyn, der er nævnt i
bestemmelsen, vil således kunne
udstedes i medfør af
bestemmelsen.
Politikommissionen foreslår
endvidere som § 22 i
kommissionens lovudkastet, at
der kan fastsættes lokale
politivedtægter, hvis særlige
lokale forhold tilsiger det. Det
kan f.eks. være lokale regler om
færdsel på nærmere angivne søer,
fiskeri fra nærmere angivne
lokaliteter samt henkastning af
genstand på offentlig
badestrand.
Bestemmelsen
giver ikke hjemmel til lokalt
helt eller delvis at ophæve den
regulering, der fastsættes i
bekendtgørelsesform efter § 21 i
kommissionens lovudkastet. Der
kan således ikke i medfør af
§ 22 i kommissionens lovudkast
fastsættes regler om, at en
eller flere bestemmelser i en
bekendtgørelse udstedt i medfør
af § 21 ikke skal være gældende
i den pågældende politikreds.
Udstedelse af
lokale politivedtægter vil
endelig være betinget af, at
lokale forhold tilsiger det.
Dette indebærer, at udstedelse
af politivedtægter skal kræve en
særlig begrundelse.
Lokale
politivedtægter skal udfærdiges
efter forslag fra
politimesteren, som dog forinden
skal drøfte forslaget med den
eller de berørte kommuner.
Der henvises
til betænkningens side 242-245.
8.3.
Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan med
enkelte ændringer af redaktionel
karakter tiltræde
Politikommissionens forslag til
bemyndigelsesbestemmelser, og
lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed.
Der henvises
til lovforslagets §§ 23-24
samt bemærkningerne hertil.