Lov nr. 444 af 9. juni 2004 (politiloven)

Kapitel 8 i lovforslag nr. 159 af 4. februar 2004 om politiets virksomhed

 
 

8. Bemyndigelsesbestemmelser

8.1. Gældende ret

8.1.1. Politivedtægter

Politiloven fra 1863 om Københavns politi § 8 og politiloven fra 1871 om politiet uden for København §§ 1-2 indeholder i dag hjemmel til udstedelse af politivedtægter vedrørende den offentlige orden, herunder hjemmel til at fastsætte, at overtrædelse af politivedtægterne kan straffes med bøde.

Der er i dag udstedt lokale politivedtægter for samtlige landets 54 politikredse. For at sikre ensartetheden af de enkelte politikredses politivedtægter har Justitsministeriet udstedt normalpolitivedtægter, som danner grundlag for udarbejdelsen af de lokale politivedtægter. Den seneste normalpolitivedtægt er fra 1968, jf. Justitsministeriets meddelelse nr. 203 af september 1968 med senere ændringer. Det fremgår af Justitsministeriets meddelelse, at normalpolitivedtægten skal tjene som forbillede ved udarbejdelsen af nye politivedtægter eller ændringer i gældende politivedtægter. Det anføres videre, at væsentlige afvigelser fra normalpolitivedtægtens tekst ikke kan forventes godkendt af Justitsministeriet, medmindre ganske særlige omstændigheder taler for det.

Der henvises til betænkningens side 26-28.

8.1.2. Midlertidige foranstaltninger

Politiet kan i dag træffe beslutning om midlertidige foranstaltninger, som indebærer generelle forbud og/eller påbud rettet mod borgerne, f.eks. forbud mod brug af åben ild i eller nær skove i sommerperioder eller forbud mod færdsel på isen i bestemte områder i vinterperioder.

Politiet kan med hjemmel i retsplejelovens § 108 udstede påbud om midlertidige foranstaltninger med henblik på opretholdelse af sikkerhed, fred og orden. Det er i disse tilfælde som udgangspunkt en forudsætning, at der foreligger en konkret og nærliggende fare for de nævnte beskyttelsesinteresser. Påbud i medfør af retsplejelovens § 108 udstedes som udgangspunkt til de nærmere angivne personer, der udgør en fare for sikkerhed, fred og orden.

Politiet kan endvidere i medfør af §§ 8 og 9 i loven om Københavns politi og § 7 i loven om politiet uden for København træffe midlertidige foranstaltninger i form af forbud eller påbud af mere generel karakter, som ikke retter sig mod en på forhånd nærmere afgrænset personkreds. Sådanne midlertidige foranstaltninger skal offentliggøres. Manglende efterlevelse af midlertidige foranstaltninger kan straffes med bøde og i visse tilfælde hæfte.

Der henvises nærmere til betænkningens side 23-26.

8.2. Politikommissionens overvejelser

Politikommissionen foreslår i kapitel 6 i kommissionens lovudkast bestemmelser, som bemyndiger justitsministeren til at fastsætte regler, som viderefører en regulering med strafsanktionerede regler ud fra de hensyn, der i dag ligger bag reglerne i politivedtægterne .

Efter bestemmelsen i Politikommissionens lovudkast § 21 kan justitsministeren fastsætte regler om sikring af den offentlige orden mv. Det følger heraf, at området fremover skal reguleres ved bekendtgørelse. Politikommissionen finder i den forbindelse, at det vil være naturligt, at justitsministeren forinden udstedelsen drøfter det nærmere indhold af bekendtgørelsen med de lokale politimestre samt med repræsentanter for amter og kommuner.

Det forudsættes, at en bekendtgørelse om sikring af den offentlige orden mv. som udgangspunkt viderefører de centrale bestemmelser i normalpolitivedtægten. Bestemmelsen indeholder derfor en opregning af de områder, som efter gældende ret er reguleret i normalpolitivedtægten. Opregningen i bestemmelsen er ikke udtømmende. Nye regler eller revision af gældende regler, som er begrundet i de hensyn, der er nævnt i bestemmelsen, vil således kunne udstedes i medfør af bestemmelsen.

Politikommissionen foreslår endvidere som § 22 i kommissionens lovudkastet, at der kan fastsættes lokale politivedtægter, hvis særlige lokale forhold tilsiger det. Det kan f.eks. være lokale regler om færdsel på nærmere angivne søer, fiskeri fra nærmere angivne lokaliteter samt henkastning af genstand på offentlig badestrand.

Bestemmelsen giver ikke hjemmel til lokalt helt eller delvis at ophæve den regulering, der fastsættes i bekendtgørelsesform efter § 21 i kommissionens lovudkastet. Der kan således ikke i medfør af § 22 i kommissionens lovudkast fastsættes regler om, at en eller flere bestemmelser i en bekendtgørelse udstedt i medfør af § 21 ikke skal være gældende i den pågældende politikreds.

Udstedelse af lokale politivedtægter vil endelig være betinget af, at lokale forhold tilsiger det. Dette indebærer, at udstedelse af politivedtægter skal kræve en særlig begrundelse.

Lokale politivedtægter skal udfærdiges efter forslag fra politimesteren, som dog forinden skal drøfte forslaget med den eller de berørte kommuner.

Der henvises til betænkningens side 242-245.

8.3. Justitsministeriets overvejelser

Justitsministeriet kan med enkelte ændringer af redaktionel karakter tiltræde Politikommissionens forslag til bemyndigelsesbestemmelser, og lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed.

Der henvises til lovforslagets §§ 23-24 samt bemærkningerne hertil.