§ 1
I
borgerlig straffelov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 607 af 6.
september 1986, som ændret
senest ved lov nr. 385 af 10.
juni 1987, foretages følgende
ændringer:
1. I §
235 indsættes efter »bøde«:
», hæfte eller fængsel indtil 6
måneder.«
2. §§
244-246 affattes således:
»§ 244.
Den, som øver vold mod eller på
anden måde angriber en andens
legeme, straffes med bøde, hæfte
eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
§ 245.
Den, som udøver et legemsangreb
af særlig rå, brutal eller
farlig karakter eller gør sig
skyldig i mishandling, straffes
med fængsel indtil 4 år.
Stk. 2.
Det samme gælder den, som uden
for de i stk. 1 nævnte tilfælde
tilføjer en anden person skade
på legeme eller helbred.
§ 246. Har
et legemsangreb, der er omfattet
af § 245, været af en så grov
beskaffenhed eller haft så
alvorlige følger, at der
foreligger særdeles skærpende
omstændigheder, kan straffen
stige til fængsel i 8 år.«
3. §§
248-249 affattes således:
»§ 248.
For legemsangreb under slagsmål,
eller når den angrebne har øvet
gengæld mod angriberen, kan
straffen under særlig
formildende omstændigheder
bortfalde.
§ 249.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen
betydelig skade på legeme eller
helbred, straffes med bøde,
hæfte eller fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel
indtil 4 år.«
§ 2
1. I
borgerlig straffelov nr. 126 af
15. april 1930, som kundgjort
den 24. maj 1930 på Færøerne,
ophæves § 205.
2. I lov
nr. 248 af 9. juni 1967 om
ændringer i borgerlig
straffelov. (Forældelse,
pornografi, homoseksuel
prostitution m.v.) affattes §
3 således:
»§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne,
men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft
for denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
3. I lov
nr. 550 af 22. december 1971 om
ændring af borgerlig straffelov.
(Skattesvig og indsmugling)
affattes § 3 således:
»§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne,
men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft
for denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 3
Loven
træder i kraft den 1. juli 1989.
§ 4
Lovens § 1
gælder ikke for Færøerne, men
kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for
denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Oprindeligt fremsat forslag
§ 1
I
borgerlig straffelov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 607 af 6.
september 1986 som ændret senest
ved lov nr. 385 af 10. juni
1987, foretages følgende
ændringer:
1. I §
235 indsættes efter »bøde«:
», hæfte
eller fængsel indtil 6 måneder.«
2. §§
244-246 affattes således:
»§ 244.
Den, som øver vold mod eller på
anden måde angriber en andens
legeme, straffes med bøde, hæfte
eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
§ 245.
Den, som udøver et legemsangreb
af særlig rå, brutal eller
farlig karakter eller gør sig
skyldig i mishandling, straffes
med fængsel indtil 4 år.
Stk. 2.
Det samme gælder den, som uden
for de i stk. 1 nævnte tilfælde
tilføjer en anden person skade
på legeme eller helbred.
§ 246. Har
et legemsangreb, der er omfattet
af § 245, været af en så grov
beskaffenhed eller haft så
alvorlige følger, at der
foreligger særdeles skærpende
omstændigheder, kan straffen
stige til fængsel i 8 år.«
3. §§
248-249 affattes således:
»§ 248.
For legemsangreb under slagsmål,
eller når den angrebne har øvet
gengæld mod angriberen, kan
straffen under særlig
formildende omstændigheder
bortfalde.
§ 249.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen
betydelig skade på legeme eller
helbred, straffes med bøde,
hæfte eller fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel
indtil 4 år.«
§ 2
1. I
borgerlig straffelov nr. 126 af
26. april 1930 som kundgjort den
24. maj 1930 på Færøerne ophæves
§ 205.
2. I lov
nr. 248 af 9. juni 1967 om
ændringer i borgerlig straffelov
affattes § 3 således:
»§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne,
men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft
for denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
3. I lov
nr. 550 af 22. december 1971 om
ændring af borgerlig straffelov
affattes § 3 således:
»§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne,
men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft
for denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 3
Loven
træder i kraft den 1. juli 1989.
§ 4
Lovens § 1
gælder ikke for Færøerne, men
kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for
denne landsdel med de
afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder dels et
forslag om en skærpelse af
strafferammen i strfl. § 235 om
salg m.v. af børnepornografi,
dels et forslag til en revision
af straffelovens
voldsbestemmelser. Endvidere
indeholder lovforslaget hjemmel
til en teknisk ajourføring af
nogle straffebestemmelser på
Færøerne efter anmodning derom
fra det færøske hjemmestyre.
Forslaget
vedrørende en skærpelse af
strafferammen i § 235 om handel
med pornografiske billeder af
børn har til formål at åbne
mulighed for idømmelse af
frihedsstraf i sådanne sager.
Med forslaget sker der ingen
ændring i afgrænsningen af de
handlinger, der efter
bestemmelsen er strafbare.
Forslaget
om revision af straffelovens
voldsbestemmelser har til formål
at tilvejebringe en ny og mere
enkel udformning af
voldsbestemmelserne, bl.a.
således at de bliver lettere at
arbejde med. Til forslaget er
knyttet nogle bemærkninger om
strafudmålingen i voldssager,
herunder om behovet for en
større nuancering, således at
der sker en vis skærpelse af
straffene i de grovere tilfælde
inden for normalområdet.
Den del af
lovforslaget, der vedrører
bestemmelserne om vold, bygger
på Straffelovrådets betænkning
nr. 1099/1987 om strafferammer
og prøveløsladelse. I
betænkningens første del har
Straffelovrådet foretaget en
systematisk gennemgang af alle
strafferammer i straffeloven og
bl.a. stillet forslag om
nedsættelse af strafmaksimum i
en lang række bestemmelser med
det formål at tilpasse rammerne
til det faktiske
udmålingsniveau, der i dag
anvendes ved domstolene.
Endvidere har Straffelovrådet
foreslået hæftestraffen
afskaffet, således at fængsel
herefter bliver den eneste form
for frihedsstraf. Betænkningen
indeholder også enkelte forslag
om en ændret afgrænsning af det
strafbare område, herunder om
ophævelse af en række
bestemmelser. I betænkningens
anden del er spørgsmålet om
prøveløsladelse behandlet.
Justitsministeriet vil på et
senere tidspunkt tage
betænkningens andre spørgsmål op
til overvejelse, bl.a. på
baggrund af de indkomne
høringssvar.
Justitsministeren fremsatte den
18. december 1987 et forslag til
ændring af straffelovens
bestemmelser om prøveløsladelse
og vold m.v. (L 134).
Lovforslaget bortfaldt
imidlertid i forbindelse med
nyvalg til Folketinget i maj
1988. 1. behandlingen af
lovforslaget den 22. januar 1988
er optrykt i Folketingstidende
1987-88 (1. samling),
Folketingets forhandlinger sp.
5451-5483.
Det
foreliggende lovforslag er en
uændret genfremsættelse for så
vidt angår revisionen af
straffelovens voldsbestemmelser,
der vandt bred tilslutning i
Folketinget ved 1. behandlingen
den 22. januar 1988 af det
tidligere lovforslag. Endvidere
genfremsættes de ændringer, der
skal muliggøre en teknisk
ajourføring af nogle
straffebestemmelser på Færøerne,
i uændret form.
Som noget
nyt i forhold til det tidligere
forslag foreslås det, at
strafferammen på bøde i
straffelovens § 235 om salg m.v.
af pornografiske billeder af
børn udvides til også at omfatte
hæfte eller fængsel indtil 6
måneder.
Samtidig
er det tidligere forslag om en
ændring af straffelovens
bestemmelser om prøveløsladelse
udgået.
2.
Børnepornografi
Ved
billedpornografiens frigivelse i
1969 (lov nr. 224 af 4. juni
1969) blev salg af pornografi,
herunder også pornografiske
billeder af børn, til voksne
afkriminaliseret. Denne
retstilstand blev ændret i 1980,
hvor der ved lov nr. 252 af 16.
juni 1980 i straffelovens § 235
blev indsat en bestemmelse,
hvorefter den, som
erhvervsmæssigt sælger eller på
anden måde udbreder eller med
forsæt hertil fremstiller eller
skaffer sig utugtige
fotografier, film eller lignende
af børn, straffes med bøde
(Folketingstidende 1979-80 (2.
samling), sp. 4550-4572, sp.
10432-10445, sp. 10621 f, tillæg
A sp. 1761-1808, tillæg B sp.
833 og tillæg C sp. 521).
Lov nr.
252 af 16. juni 1980 bygger på
en udtalelse af 10. oktober 1979
fra Straffelovrådet, hvor et
flertal var gået ind for, at
strafferammen alene burde
omfatte bøde, hvilket et flertal
i Folketinget tilsluttede sig.
Et mindretal i Straffelovrådet
fandt, at strafferammen burde gå
op til fængsel indtil 6 måneder,
et standpunkt der fik
tilslutning af et mindretal i
Folketinget. Straffelovrådets
udtalelse er optrykt som bilag
til lovforslaget i
Folketingstidende 1979-80,
tillæg A sp. 1767-1788.
Siden
forbuddet mod handel med
børnepornografi blev optaget i
straffelovens § 235 i 1980, har
der kun været et begrænset antal
sager om overtrædelse af
forbuddet. Uanset om der aktuelt
kan påvises noget praktisk behov
for en strafferammeskærpelse,
kan man generelt rejse det
spørgsmål, om en strafferamme
med bøde for denne type
kriminalitet fortsat kan anses
for passende og tidssvarende,
også med henblik på de groveste
former, som denne forbrydelse
kan fremtræde i.
Efter
regeringens opfattelse er handel
med børnepornografi en
forbrydelse, der må ses på med
større alvor, end den nugældende
strafferamme med bøde er udtryk
for. Kriminaliseringen af
omsætningen af børnepornografi
har til formål at beskytte børn
mod det seksuelle misbrug, der
finder sted i forbindelse med
selve optagelsen af den slags
billeder. Forbrydelsen består i
sin typiske form i at drage
økonomisk fordel af den grove
udnyttelse og det seksuelle
misbrug af børn, der er sket i
forbindelse med selve
optagelsen. Hvis der ikke var
nogen distributører og
forhandlere, som producenterne
af børnepornografi kunne afsætte
materialet til, ville
incitamentet til overhovedet at
producere noget sådant svinde
væsentligt. Den, der forhandler
børnepornografi uden
(beviseligt) at have pådraget
sig et strafferetligt medansvar
for selve optagelsen, kan
således siges at være den
økonomiske anledning til den
primære krænkelse af de børn,
der optræder som modeller under
sådanne optagelser.
Der kan
tænkes tilfælde, hvor handel med
pornografisk billedmateriale af
børn har et sådant omfang, eller
hvor samme person på trods af
tidligere domfældelser
fortsætter med at forhandle
børnepornografi, at bødestraf og
eventuel konfiskation af udbytte
og billedmateriale ikke kan
anses for en tilstrækkelig
reaktion i forhold til
kriminalitetens grovhed.
På den
baggrund stilles der forslag om,
at strafferammen i § 235
udvides, således at der ud over
bøde bliver mulighed for at
idømme straf af hæfte eller
fængsel indtil 6 måneder. En
sådan strafferamme vil på bedre
måde markere samfundets
afstandtagen fra denne
forbrydelsestype og samtidig
gøre det strafferetlige værn mod
seksuel udnyttelse af børn i
erhvervsmæssigt øjemed mere
effektivt. Herudover vil den
foreslåede ændring af
strafferammen i § 235 bringe
retstilstanden i Danmark bedre
på linie med retstilstanden i
Sverige og Norge, hvor
strafferammen for
børnepornografi går op til
fængsel i henholdsvis 6 måneder
og 2 år.
Det
bemærkes, at der ved denne
strafferammeændring ikke sker
nogen ændring i afgrænsningen af
de gerningstyper
(erhvervsmæssigt salg,
udbredelse, herunder udlejning,
samt fremstilling og
forskaffelse med henblik på salg
eller udbredelse), der er
kriminaliseret i § 235. Der
henvises herved til
Folketingstidende 1979/80 (2.
samling), tillæg A sp.
1761-1808. I spalte 1763 f er
der også gjort rede for
forholdet mellem § 235 og de
grovere sædelighedsforbrydelser,
herunder § 222 og §§ 224-225,
jf. § 222.
3. Vold
3.1.
Baggrunden for forslaget.
Spørgsmålet om
voldskriminaliteten og
bekæmpelsen heraf har i de
senere år indtaget en
fremtrædende plads i den
kriminalpolitiske debat i
Folketinget. Spørgsmålet om
volden i samfundet har således
bl.a. været drøftet ved en
forespørgselsdebat den 16.
januar 1986 (Folketingstidende
1985/86, sp. 5078 ff) og en
forespørgselsdebat den 12.
november 1987 (Folketingstidende
1987/88 (1. samling) sp. 1750 ff).
Voldskriminaliteten har gennem
årene været stigende og har nået
et meget højt niveau. Der
henvises til tabel 1 og 2 i
lovforslagets bilag 1. Af tabel
1 fremgår bl.a., at antallet af
anmeldte voldsforbrydelser er
fordoblet i perioden 1976-86
(fra 3.391 i 1976 til 6.708 i
1986), og viser en konstant
stigning bortset fra 1982. Tabel
2 viser ganske vist, at der er
sket et væsentligt fald i
anmeldte tilfælde af simpel vold
og vold med uagtsom skade til
følge. Samtidig er der
imidlertid i perioden 1982-86
sket en kraftig stigning på ca.
30 pct. i anmeldelser for vold
mod sagesløs (fra 3.686 i 1982
til 4.793 i 1986).
Der er i
de senere år iværksat
forskellige foranstaltninger til
styrkelse af straffesystemets
funktion i voldssager. Der er
således blevet gennemført
ændringer i retsplejeloven og i
forbindelse hermed foretaget en
række omlægninger af politiets
og anklagemyndighedens
sagsbehandling, som tager sigte
på en mere effektiv behandling
af bl.a. voldssager. Der er
taget skridt til at sikre, at
behandlingen af voldssager
fremskyndes mest muligt, og at
personer, der er idømt
frihedsstraf for vold, hurtigst
muligt indkaldes til afsoning af
den idømte straf. Endvidere er
der ved lov nr. 386 af 10. juni
1987 sket en udvidelse af
adgangen til at varetægtsfængsle
i visse grove voldssager, og ved
lov nr. 861 af 23. december 1987
er der gennemført en ændring af
våbenloven, der har til formål
at begrænse udbredelsen og
anvendelsen af bl.a. knive.
I
forbindelse med overvejelserne
om en yderligere effektivisering
er der rejst spørgsmål om,
hvorvidt straffelovens
voldsbestemmelser i §§ 244-246
er unødigt komplicerede i deres
opbygning bl.a. med den
virkning, at de ikke blot er
vanskelige at forstå for
menigmand, men også komplicerede
at arbejde med, både for
domstolene og for politiet og
anklagemyndigheden. Den
komplicerede opbygning af § 244
bevirker således, at der skal
arbejdes med en halv snes
forskellige ansvarskategorier,
før domstolene kender den eller
de strafferammer, som kommer i
betragtning. Hertil kommer de
typer af forsætlig
legemsbeskadigelse, der henhører
under §§ 245 og 246.
Det er
endvidere blevet anført, at et
mere forenklet regelgrundlag i
mange tilfælde ville muliggøre
en hurtigere sagsbehandling.
Denne sammenhæng er bl.a. kommet
til udtryk i
folketingsbeslutningen af 25.
maj 1984 om en øget indsats mod
volden (Folketingstidende
1983/84, sp. 806, 1683, 7085,
tillæg A sp. 1477, B sp. 1141 og
C sp. 583), hvor det i pkt. 5 i
afsnittet om hurtigere
sagsbehandling hedder: »Den i
forhold til andre lande særdeles
komplicerede lovgivning
vedrørende vold (straffelovens
§§ 244-246) drøftes i
Straffelovrådet med henblik på
en forenkling.«
Det er
også et spørgsmål, hvorvidt de
straffe, der udmåles i
voldssager, kan anses for
passende ikke kun ud fra almen-
og specialpræventive
synspunkter, men også ud fra en
proportionalitetsvurdering af
forholdet mellem forbrydelsens
grovhed og den forskyldte straf.
Bl.a. på
baggrund af disse betragtninger
har Straffelovrådet i betænkning
nr. 1099/1987 om strafferammer
og prøveløsladelse i kap. 6,
hvor spørgsmålet om
voldsforbrydelser behandles,
ikke begrænset sig til at
foretage en gennemgang af
strafferammerne for vold, men
har udarbejdet et forslag til en
ny og mere forenklet udformning
af voldsbestemmelserne, jf.
nedenfor under pkt. 3.3.,
ligesom Straffelovrådet har
foretaget en nærmere vurdering
af det nugældende
udmålingsniveau i voldssager,
jf. nedenfor under pkt. 3.4.
3.2.
Nugældende retstilstand.
De
nugældende bestemmelser om vold
findes i straffelovens §§
244-246.
Der findes
imidlertid også andre
bestemmelser, der vedrører vold
eller hvor vold kan indgå som en
del af gerningsindholdet. Som
eksempler fra straffeloven kan
nævnes § 119 (vold mod offentlig
myndighed), § 134 a (opløb), §
216 (voldtægt), § 260 (ulovlig
tvang), § 183 a (flykapring) og
§ 288 (røveri). En del sager om
slagsmål og vold af mindre
alvorlig karakter afgøres efter
politivedtægternes § 3.
Med hensyn
til indholdet af straffelovens
§§ 244-246 kan anføres følgende:
Det
afgørende for, om en
voldshandling skal henføres til
§ 244, § 245 eller til § 246,
er, hvad gerningsmanden ved
voldsudøvelsen har forsæt til. §
244 anvendes, når gerningsmanden
ved voldsudøvelsen ikke har haft
forsæt til at forvolde
legemsskade.
Hvis
gerningsmanden har haft forsæt
til at påføre offeret skade på
legeme eller helbred, henhører
forholdet under § 245 eller §
246 afhængigt af, hvor alvorlig
en skade der har været forsæt
til at forvolde. Er der forsæt
til, at offeret skal dø,
henhører forholdet under § 237
om manddrab.
Inden for
§ 244 er grunddeliktet vold
(legemskrænkelse) beskrevet i
stk. 1. Straffen for
overtrædelse af stk. 1 er bøde
eller hæfte. Ifølge § 244, stk.
5, er forfølgning af sager, hvor
der alene er spørgsmål om
overtrædelse af § 244, stk. 1,
som hovedregel undergivet privat
påtale.
I § 244,
stk. 2, 3 og 4, er opregnet en
række forhold, der kan bevirke
en skærpelse af straffen. Efter
stk. 2 kan straffen stige til
fængsel i 2 år, hvis offeret er
en gravid kvinde, eller hvis den
udøvede vold kan betegnes som
særlig farlig, rå eller brutal.
Hvis der foreligger uagtsom
legemsskade som følge af den
forsætlige legemskrænkelse, er
straffen hæfte eller fængsel
indtil 2 år, under særlig
formildende omstændigheder bøde,
jf. stk. 3. Har voldsudøvelsen
karakter af mishandling, er
straffen hæfte eller fængsel
indtil 2 år. Er skaden så
alvorlig, at offeret dør eller
påføres grov legemsbeskadigelse,
kan straffen stige til fængsel i
6 år.
Efter §
244, stk. 4, medfører det en
skærpet bedømmelse, hvis der er
tale om overfald, det vil sige
vold udøvet mod en sagesløs
person. I disse tilfælde er
straffen fængsel indtil 2 år. I
visse mildere tilfælde er der
dog også mulighed for at anvende
bøde eller hæfte, medens
straffen i grovere tilfælde kan
stige til fængsel i 6 år.
Ved
forsætlig legemsbeskadigelse
efter § 245 er straffen hæfte
eller fængsel indtil 3 år, under
særlig formildende
omstændigheder bøde. Efter §
245, stk. 2, er straffen fængsel
indtil 8 år, hvis
legemsbeskadigelsen er begået
under de i § 244, stk. 2 og 4,
angivne omstændigheder. Det
samme gælder, hvis
legemsbeskadigelsen har været
forbundet med mishandling eller
haft døden eller grov
legemsbeskadigelse som uagtsom
følge.
Straffen
for forsætlig grov
legemsbeskadigelse efter § 246
er fængsel fra 1 til 12 år.
Som
tidligere nævnt bevirker den
komplicerede opbygning af § 244,
at der skal arbejdes med en halv
snes forskellige
ansvarskategorier, før
domstolene kender den eller de
strafferammer, som kommer i
betragtning, hvortil kommer de
typer af forsætlig
legemsbeskadigelse, der henhører
under §§ 245 og 246.
3.3.
Forslag til en ny udformning af
voldsbestemmelserne.
I
betænkning nr. 1099/1987 om
strafferammer og prøveløsladelse
anfører Straffelovrådet, at det
efter Rådets opfattelse vil være
hensigtsmæssigt at søge det
ovenfor beskrevne system i §§
244-246 forenklet. Som fordele
ved en sådan forenkling har
Rådet peget på, at reglerne
herved bliver lettere at forstå,
og at forenklingen vil kunne
bidrage til en hurtigere
behandling af voldssager.
Straffelovrådet anbefaler, at
forenklingen af
voldsbestemmelserne gennemføres
på den måde, at man i loven
giver afkald på en detaljeret
opregning af de omstændigheder,
der kan kendetegne en
voldsforbrydelse som mere eller
mindre grov, og i stedet nøjes
med at opstille nogle få
kategorier af voldsforbrydelser
inddelt efter graden af grovhed.
Straffelovrådet fremhæver i den
forbindelse det principielle
synspunkt, at lovens beskrivelse
af strafbar vold bør lægge mest
mulig vægt på selve voldens
beskaffenhed, og at
strafferammerne for vold af
forskellige grovhedsgrader
derfor bør fastsættes på en
sådan måde, at der inden for
hver kategori er plads til de
strafskærpelser, som
kvalificerende omstændigheder
ved volden, herunder uagtsomme
skadevirkninger og offerets
sagesløshed, kan begrunde i det
enkelte tilfælde.
Om det
nærmere indhold af
Straffelovrådets forslag til ny
affattelse af §§ 244-246 og
Rådets bemærkninger hertil
henvises til betænkning nr.
1099/1987 om strafferammer og
prøveløsladelse side 150-155.
Specielt
med hensyn til spørgsmålet om
det nærmere valg af
strafferammer og om
strafudmåling henvises til pkt.
3.4. nedenfor.
Justitsministeriet er enig i, at
der er behov for en forenkling
af straffelovens
voldsbestemmelser, og kan
tiltræde, at forenklingen sker
på den måde, som Straffelovrådet
har foreslået. Det foreliggende
lovforslag er udformet i
overensstemmelse hermed.
Forslaget
til ny affattelse af § 244,
der i sin beskrivelse af
gerningsindholdet svarer til den
nugældende bestemmelse i § 244,
stk. 1, indebærer ingen
ændringer i afgrænsningen af,
hvad der er strafbar vold.
Derimod indebærer forslaget
bl.a., at de kvalificerende
omstændigheder, der består i
uagtsomme følger og sagesløshed
hos voldsofferet, udgår af loven
som legale skærpelseskriterier.
Dette er imidlertid ikke
ensbetydende med, at sådanne
omstændigheder ikke længere skal
tillægges betydning ved
bedømmelsen af voldssager. Det
betyder blot, at det overlades
til domstolene at afgøre,
hvilken vægt der skal tillægges
sådanne forhold ved udmåling af
straf inden for normalrammen på
1 år og 6 måneder.
Selv om
uagtsomme skader af forsætlig
vold udgår som legal
skærpelsesgrund, er det ikke
tanken, at der i stedet skal
straffes i sammenstød med § 241
eller § 249 i de tilfælde, hvor
ordinær vold har haft de
uagtsomme følger, der er
omfattet af de nævnte
bestemmelser.
For så
vidt en uagtsom legemsskade er
udslag af, at volden har haft en
særlig rå, brutal eller farlig
karakter, hvilket i
almindelighed vil være tilfældet
ved mere alvorlige skader,
henhører forholdet under § 245,
stk. 1, og er dermed undergivet
en strafferamme på fængsel i 4
år. I meget grove tilfælde vil §
246 med en strafferamme på
fængsel indtil 8 år kunne
anvendes.
Specielt
med hensyn til spørgsmålet om
sagesløshed bemærkes, at det i
praksis ikke sjældent volder
vanskeligheder at foretage den
afgrænsning af, om voldsofre kan
anses for sagesløse, som den
nugældende udformning af
voldsbestemmelserne
nødvendiggør. Der forekommer en
del tilfælde, hvor det på den
ene side er klart, at
voldsofferet ved sine udtalelser
eller sin adfærd i nogen grad
har givet anledning til
voldsudøvelsen, men hvor det på
den anden side findes
betænkeligt at statuere, at han
eller hun ikke har været
sagesløs. Efter forslaget vil
det ikke længere være nødvendigt
at inddele voldsofre i sagesløse
og ikke-sagesløse. Det vil bero
på rettens nærmere vurdering,
hvilken vægt der skal lægges på
de foreliggende oplysninger om
voldsofferets forudgående adfærd
og på forholdet mellem
gerningsmand og offer
sammenholdt med voldens
beskaffenhed og andre faktorer,
der har betydning for
strafudmålingen.
Den
nugældende regel i § 244, stk.
5, om privat påtale i sager
efter § 244, stk. 1, udgår,
således at al vold efter
forslaget principielt bliver
undergivet offentlig påtale.
I
tilfælde, hvor handlingen har
medført en så ringe krænkelse,
at den efter de hidtidige regler
alene ville være omfattet af
straffelovens § 244, stk. 1, vil
politiet i almindelighed først
have retlig anledning til at
iværksætte en efterforskning,
når der foreligger en egentlig
anmeldelse fra den, der mener
sig forurettet.
Den
foreslåede bestemmelse i §
245, stk. 1, om kvalificeret
vold har en strafferamme på
fængsel indtil 4 år og omfatter
de forhold, der i dag er
beskrevet i § 244, stk. 2, om
særlig farlig, rå eller brutal
vold, § 244, stk. 3, 2. pkt., om
mishandling og § 244, stk. 4,
sidste punktum, jf. stk. 2 og 3.
Uagtsomme følger af ordinær vold
er ikke medtaget blandt de
kvalificerende omstændigheder.
Ordinær vold henhører under §
244, og uagtsomme skader heraf
kan i almindelighed ikke bringe
forholdet ind under § 245, stk.
1. Er der tale om alvorlige
skader, kan der imidlertid være
holdepunkter for at bedømme den
udøvede vold som særlig farlig
og dermed omfattet af § 245,
stk. 1.
§ 245,
stk. 2, omfatter forsætlig
legemsbeskadigelse. Det markeres
herved, at forsæt til
legemsbeskadigelse gør en
voldshandling særlig grov. I
almindelighed vil stk. 2 ikke
have nogen selvstændig betydning
ved siden af stk. 1, idet vold
udøvet med forsæt til skade som
regel vil være af særlig rå,
brutal eller farlig karakter.
Der kan dog tænkes situationer,
hvor dette ikke vil være
tilfældet, og her vil
bestemmelsen i § 245, stk. 2,
være nødvendig for at markere,
at forsæt til skade i sig selv
kendetegner en voldshandling som
særlig grov og derfor er
undergivet en strengere
strafferamme end normalrammen på
1 år og 6 måneder i § 244.
Den
nugældende, meget restriktivt
affattede bestemmelse i § 246
om forsætlig grov
legemsbeskadigelse anvendes
meget sjældent. Der foreslås en
ændret formulering af § 246,
hvilket bl.a. vil indebære, at
den ud over de meget få
tilfælde, der i dag henføres til
§ 246, vil komme til at omfatte
de groveste af de voldstilfælde,
der i dag henhører under § 244,
stk. 4, jf. stk. 2 og 3, samt en
del af de tilfælde, der er
omfattet af den nugældende
bestemmelse i § 245, stk. 2.
Således tænkes § 246 bl.a.
anvendt i sager om grov vold,
hvor offeret er afgået ved
døden, men hvor der ikke kan
bevises forsæt til drab efter §
237.
3.4.
Strafferammer og strafudmåling.
3.4.1.
Straffelovrådet har i betænkning
nr. 1099/1987 om strafferammer
og prøveløsladelse s. 145-146
udarbejdet en oversigt over
strafudmålingen i voldssager til
brug for sine overvejelser om,
hvilke strafferammer der skal
fastsættes i de nye
voldsbestemmelser.
Straffelovrådet har i den
forbindelse taget det
udgangspunkt, at strafferammerne
stort set bør tillade samme
strafniveau for de forskellige
gerningstyper, som er anvendt i
hidtidig praksis.
Straffelovrådet har på den
baggrund foreslået, at
normalrammen i § 244 fastsættes
til bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder (et mindretal
har foreslået et strafmaksimum
på 1 år). Strafferammerne i §
245 og § 246 er foreslået
fastsat til fængsel i
henholdsvis 4 år og 8 år.
Justitsministeriet har ved
udarbejdelsen af forslaget fulgt
Straffelovrådets indstilling.
De valgte
strafferammer indebærer, at der
for visse voldstypers
vedkommende bliver tale om et
mindre strafmaksimum end det,
der gælder i dag. Dette vil
bl.a. være tilfældet i sager om
ordinær vold mod sagesløs med
mindre skader til følge, der i
dag er omfattet af § 244, stk.
4, jf. stk. 3, og som efter
forslaget vil henhøre under §
244. Omvendt vil bl.a. forhold,
der i dag er undergivet et
strafmaksimum i § 244, stk. 2,
på fængsel i 2 år, efter
forslaget være omfattet af §
245, stk. 1, med et
strafmaksimum på fængsel indtil
4 år.
Justitsministeriet lægger i den
forbindelse afgørende vægt på at
fremhæve, at strafmaksima i §§
244-246 i overensstemmelse med
Straffelovrådets indstilling er
fastsat ud fra overvejelser om -
bl.a. støttet på oplysninger om
gældende udmålingspraksis -
hvilken straf der bør kunne være
plads til at udmåle for den
enkelte gerningstype i sin
grovest tænkelige form. Der er
derimod ikke i kraft af selve de
fastsatte strafmaksima tilsigtet
nogen generel påvirkning af det
faktiske udmålingsniveau i
voldssager. Det foreslåede
normalmaksimum i § 244 skal
således ikke opfattes som et
signal til en lavere
strafudmåling, men er udtryk for
en tilpasning af lovens
hovedregel til det faktiske
behov for udmåling i det store
flertal af almindelige
voldssager. Det behov, der kan
være for at justere den
nugældende udmålingspraksis i
visse typer af voldssager, er
omtalt nedenfor.
3.4.2. Som
nævnt ovenfor under pkt. 3.1.
har Straffelovrådet i betænkning
nr. 1099/1987 ikke begrænset sig
til at foreslå en ny og
forenklet affattelse af
straffelovens voldsbestemmelser.
Rådet er også gået ind i en
nærmere vurdering af de straffe,
der faktisk udmåles i
voldssager. Til brug for denne
vurdering har Straffelovrådet
bl.a. udarbejdet en oversigt
over inddeling af
voldshandlinger i forskellige
typer, som f.eks. gadevold,
restaurationsvold, selskabsvold,
familievold osv. Endvidere er
der i betænkningen foretaget en
gennemgang af udmålingspraksis i
voldssager. Af betænkningens
tabel 17 (side 120), hvor
udmålingspraksis ved
berigelsesforbrydelser og
voldsforbrydelser sammenlignes,
fremgår, at der i ca. 60 pct. af
samtlige voldssager i 1984 blev
idømt ubetinget frihedsstraf.
Betinget dom og tiltalefrafald
anvendtes i ca. 25 pct. af
sagerne, medens bødestraf blev
idømt i ca. 14 pct. af sagerne.
Ser man
alene på længden af de udmålte
frihedsstraffe, viser Rådets
gennemgang af udmålingspraksis
for perioden 1979-1984
(betænkningen s. 145-146), at
ca. 80-85 pct. af alle udmålte
fængsels- og hæftestraffe for
vold ikke overstiger 3 måneder,
og i langt de fleste domme
overstiger de fastsatte straffe
ikke 60 dage.
Straffelovrådet har på den
baggrund overvejet, om
strafudmålingen i voldssager kan
anses for passende.
Straffelovrådet har
sammenfattende udtalt, at man
hverken kan anbefale en
almindelig strafskærpelse eller
betydelige reduktioner i
sanktionsniveauet i voldssager.
Derimod har Rådet peget på
behovet for en større nuancering
af strafudmålingen, bl.a.
således at der på den ene side
indtræder skærpelser med hensyn
til nogle af de groveste
tilfælde inden for
normalområdet, navnlig hvor det
drejer sig om tilfældig vold af
grov karakter, samtidig med at
bødestraf og betinget dom
anvendes i lidt videre omfang i
mindre alvorlige sager.
Justitsministeriet deler
Straffelovrådets opfattelse,
hvorefter der er behov for en
større differentiering af
strafudmålingen i voldssager
indenfor normalområdet. Det er
ikke tilfredsstillende, at der i
dag almindeligvis kun er en
straflængde på omkring een
måned, der skiller de grove fra
de mindre grove tilfælde inden
for normalområdet. En større
nuancering bør efter
Justitsministeriets opfattelse
ske ved, at straffene i de
grovere tilfælde skærpes. Herved
vil der blive skabt et mere
proportionalt forhold i
strafudmålingen mellem
forskellige typer af
voldsforbrydelser indbyrdes. Som
grovere tilfælde indenfor
normalområdet tænkes f.eks. på
tilfælde, hvor gerningsmanden
overfalder helt sagesløse
personer med knytnæveslag
og/eller spark eventuelt med
skade til følge. Er der ved
voldsudøvelsen anvendt våben,
herunder kniv, falder forholdet
udenfor normalområdet og vil
være undergivet en væsentlig
strengere bedømmelse.
Det
fremgår af de ovenfor angivne
oplysninger om udmålingspraksis
i voldssager, at der i et vist
omfang i dag anvendes bøde og
betinget dom. Justitsministeriet
har ikke grundlag for generelt
at vurdere, om det i mindre
alvorlige sager om vold vil være
forsvarligt at anvende bøde og
betinget dom i videre omfang,
end det allerede finder sted i
dag.
4.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser.
Forslaget
om revision af straffelovens
voldsbestemmelser tilsigter som
anført bl.a. en større
differentiering af
strafudmålingen i visse
voldssager. Forslaget
forudsætter således en skærpelse
af straffen i grovere sager.
Uanset at
de økonomiske konsekvenser af
ændrede voldsbestemmelser
således vil afhænge af
domstolenes udmålingspraksis,
vil de foreslåede regler efter
Justitsministeriets vurdering
kun medføre en meget begrænset
stigning i den samlede mængde
frihedsstraffe, der skal
afsones.
Her over
for står, at den forenklede
udformning af
voldsbestemmelserne vil gøre dem
lettere at arbejde med og
medføre en hurtigere
sagsbehandling.
Lovforslaget skønnes ikke i
øvrigt at medføre økonomiske
eller administrative
konsekvenser af betydning.
5.
Hørte myndigheder m.v.
Der er
indhentet udtalelse over
Straffelovrådets betænkning nr.
1099/1987 om strafferammer og
prøveløsladelse fra
præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, Københavns
Byret og retterne i Århus,
Odense og Ålborg, fra Den danske
Dommerforening, rigsadvokaten,
rigspolitichefen,
Politidirektøren i København,
Foreningen af politimestre i
Danmark,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Politifuldmægtigforeningen,
Advokatrådet,
Forsvarsministeriet, Dansk
Kriminalpolitiforening, Dansk
Politiforbund, Dansk
Fængselsforbund, HK-landsklubben
for Kriminalforsorgen,
Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl. samt
fra Kriminalforsorgsforeningen.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der
henvises til de almindelige
bemærkninger under punkt 2.
Frihedsstraf tænkes navnlig
anvendt i tilfælde, hvor der
foreligger handel (salg,
udlejning, besiddelse med
henblik på salg og udlejning,
o.l.) med børnepornografisk
materiale i et ikke ubetydeligt
omfang.
Frihedsstraf kan også komme på
tale ved gentagne overtrædelser
af forbudet, selv om den seneste
overtrædelse ikke i sig selv er
særlig omfattende.
Til nr. 2
Om
forholdet mellem de gældende
bestemmelser i straffelovens §§
244-246 og de foreslåede
bestemmelser henvises til de
almindelige bemærkninger pkt.
3.3.
I § 244
er hovedbestemmelsen om strafbar
vold beskrevet. Beskrivelsen,
der svarer til den hidtil
anvendte, indebærer ingen
ændringer i den nedre
afgrænsning af, hvilke fysiske
krænkelser der udgør strafbar
vold. Straffen for overtrædelser
af § 244 er bøde, hæfte eller
fængsel indtil 1 år og 6
måneder. Der henvises herved til
de almindelige bemærkninger pkt.
3.4.1.
§ 244
omfatter alle tilfælde af
forsætlig vold, hvor den udøvede
vold efter sin beskaffenhed ikke
kan betegnes som særlig rå,
brutal eller farlig eller som
mishandling, jf. § 245, stk. 1.
Har gerningsmanden ved
voldsudøvelsen haft forsæt til
at påføre offeret skade på
legeme eller helbred, henhører
forholdet under § 245, stk. 2.
§ 244 må
forventes at finde anvendelse på
langt de fleste voldshandlinger,
der kommer til pådømmelse. Som
eksempler kan nævnes slag,
herunder lussinger og
knytnæveslag, kast med
genstande, der rammer en anden,
benspænd, førergreb, bid og
lignende. Om forholdet mellem §
244 og § 245, stk. 1, henvises
til bemærkningerne til § 245,
stk. 1.
Tilføjelsen »eller på anden måde
angriber en andens legeme« vil
ligesom i dag omfatte nogle
legemsangreb, der består i
fremkaldelse af bevidstløshed,
ildebefindende og lignende, og
som ligger på kanten af eller
uden for den sprogligt naturlige
forståelse af udtrykket »øver
vold«.
For så
vidt angår spørgsmålet om
betydningen af uagtsomme skader
og sagesløshed hos offeret
henvises til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.3.
Ved de
såkaldt sammensatte
forbrydelser, herunder voldtægt
og røveri, hvor vold kan indgå
som tvangsmiddel, skal der kun
straffes i sammenstød med
voldsbestemmelserne, hvis den
anvendte vold er omfattet af §
245 eller § 246.
Den
foreslåede bestemmelse i §
245 vedrører to tilfælde af
kvalificeret vold, i hvilke
maksimumsstraffen for vold
forhøjes til 4 års fængsel.
Anvendelsen af § 245 medfører
ikke obligatorisk, at der skal
idømmes en straf over maksimum i
§ 244. Når lovens betingelser er
opfyldt, vil bestemmelsen kunne
anvendes som grundlag for en
straf, der ligger under maksimum
i § 244, men på den anden side
over det almindeligt anvendte
strafniveau for
voldsforbrydelser af ordinær
type.
§ 245,
stk. 1, omfatter den vold, der
efter sin beskaffenhed må
betegnes som særlig rå, brutal
eller farlig, eller som har
karakter af mishandling.
Legemsangreb af særlig rå,
brutal eller farlig karakter
tænkes afgrænset på samme måde
som hidtil efter den gældende
bestemmelse i § 244, stk. 2. Som
eksempler på forhold, der vil
være omfattet af § 245, stk. 1,
kan nævnes voldshandlinger
begået under anvendelse af
våben, såsom geværer, pistoler,
økser, knive m.v., og kast med
genstande, der kan påføre
offeret ikke uvæsentlige skader.
Slag med redskaber, som f.eks.
ølflasker, stave, kæder m.v. vil
efter omstændighederne også være
omfattet af bestemmelsen. Også
vold, der udøves uden anvendelse
af redskaber og våben, kan være
omfattet af § 245, stk. 1.
Således må håndkantslag mod
halsen, kvælergreb og i
almindelighed også spark i
ansigtet betegnes som vold af
særlig rå, brutal eller farlig
karakter. Når der anvendes
våben, vil der samtidig ofte
være grundlag for også at
anvende § 245, stk. 2, om
forsætlig legemsbeskadigelse. Om
anvendelse af § 246 henvises til
bemærkningerne nedenfor.
Ved
mishandling, der i dag er
beskrevet i § 244, stk. 3, 2.
pkt., forstås en gentagen
voldsudøvelse over en vis
tidsperiode mod et mere eller
mindre værgeløst offer, typisk
et barn eller en ægtefælle.
Udtrykket mishandling vil få
selvstændig betydning i de
tilfælde, hvor den vold, der
anvendes, ikke er af særlig rå,
brutal eller farlig karakter.
Efter §
245, stk. 2, straffes den,
der forsætligt tilføjer en anden
person skade på legeme eller
helbred. Ikke kun den fysiske,
men også den psykiske
helbredstilstand er omfattet.
»Skade« skal forstås i
overensstemmelse med hidtidig
praksis. Som skade anses efter
praksis bl.a. udslåede eller
beskadigede tænder, snitsår
eller flænger, der kræver
syning, en brækket finger eller
tå, og hjernerystelser (bortset
fra de letteste).
En
afgørende betingelse for
anvendelse af bestemmelsen er,
at gerningsmanden har handlet
med forsæt til at tilføje den
pågældende skade, jf.
straffelovens § 19. Kan
skadetilføjelsen alene tilregnes
gerningsmanden som uagtsom,
falder forholdet uden for § 245,
stk. 2.
Foreligger
der særdeles skærpende
omstændigheder i forbindelse med
en overtrædelse af § 245,
henhører forholdet under § 246.
§ 246
omfatter de groveste former for
vold og giver mulighed for at
idømme straf af indtil 8 års
fængsel. En anvendelse af den
foreslåede bestemmelse i § 246
vil for det første altid
forudsætte, at volden er
omfattet af § 245. Enten skal
der være handlet med forsæt til
legemsskade (§ 245, stk. 2),
eller også skal volden være »af
særlig rå, brutal eller farlig
karakter«, eller der skal
foreligge mishandling (§ 245,
stk. 1). Dernæst skal der i
øvrigt foreligge »særdeles
skærpende omstændigheder«, og
det er fremhævet, at denne
bedømmelse kan skyldes voldens
grove beskaffenhed eller dens
alvorlige følger. Det
sidstsnævnte led vil omfatte
forsætlig og uagtsom påførelse
af meget betydelig legemsskade,
herunder varig invalidering,
samt uagtsom forvoldelse af
dødens indtræden - alt som nævnt
under den forudsætning, at
volden er omfattet af § 245.
Som nævnt
ovenfor i de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.3.
tænkes § 246 bl.a. anvendt i
sager om grov vold, herunder
skud med våben eller stik med
kniv, hvor offeret er afgået ved
døden, men hvor der ikke kan
bevises forsæt til drab efter §
237.
Hvor der
ikke er tale om voldsfølger som
skærpende omstændigheder, vil §
246 omfatte de groveste tilfælde
blandt dem, der er omfattet af §
245, stk. 1.
Til nr. 3
Den
nugældende bestemmelse i §
248 indeholder i stk. 1 en
regel om betydningen af samtykke
til legemsangreb. Denne regel
foreslås som anbefalet af
Straffelovrådet ophævet som
overflødig.
Bestemmelsen i den gældende §
248, stk. 2, om strafnedsættelse
og strafbortfald ved
legemsangreb begået i
forbindelse med slagsmål og i
tilfælde, hvor den angrebne har
øvet gengæld mod angriberen,
bevares med en formulering, der
er lidt ændret som en konsekvens
af den ændrede opbygning af
voldsbestemmelserne i §§
244-246.
Affattelsen af § 248 er i
overensstemmelse med
Straffelovrådets forslag. Der
henvises til betænkning nr.
1099/1987 om strafferammer og
prøveløsladelse, side 159-160.
Forslaget
til ny formulering af § 249
er af redaktionel karakter. Den
nye formulering er en konsekvens
af, at sondringen i den gældende
§ 249 mellem § 246-skader og
mindre betydelige skader som
følge af den ændrede opbygning
af §§ 244-246 ikke kan
opretholdes. Der tilsigtes ingen
realitetsændringer med den nye
formulering af bestemmelsen.
Formuleringen svarer til
Straffelovrådets forslag, jf.
betænkning nr. 1099/1987 om
strafferammer og
prøveløsladelse, side 166-167,
bortset fra at det gældende
strafmaksimum på fængsel i 4 år
foreslås opretholdt uændret.
Til § 2
Forslaget
indeholder i § 2 hjemmel til en
lovteknisk ajourføring af den
færøske straffelovgivning, som
Hjemmestyret på Færøerne har
anmodet om i forbindelse med en
større gennemgang af denne
lovgivning.
Nr. 1
medfører, at straffelovens § 205
om ulovlig
privatdetektiv-virksomhed
ophæves for Færøerne. Denne
bestemmelse blev i 1943 ophævet
ved en lov, der ikke omfattede
Færøerne.
For
Færøerne gælder i dag en regel,
hvorefter strafansvar for
overtrædelse af love om
offentlige skatter, hvorved
pligtige ydelser søges unddraget
det offentlige, ikke forældes
uden særlig hjemmel dertil. Som
en styrkelse af retstillingen
for den enkelte færøske borger
indeholder nr. 2 og 3
hjemmel til, at der på Færøerne
gennemføres en forældelsesfrist
for overtrædelse af den færøske
lovgivning om offentlige skatter
i lighed med, hvad der gælder i
det øvrige Danmark. Denne
forældelsesfrist skal i så fald
i intet tilfælde være mindre end
10 år.
Til § 3
Bestemmelsen angiver lovens
ikrafttrædelsesdato.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører den
foreslåede lovs territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Tabel 1.
Anmeldte
voldsforbrydelser (§§ 119-120 og
244 og 246) i årene 1976-1986
antal og andel af samtlige
anmeldte
straffelovsovertrædelser. Vold
mod off. mynd. Vold i øvrigt
Vold i alt (§§ 119-120) (§§
244-246)
1976 268
3.123 3.391
1977 277
3.724 4.001
1978 345
4.012 4.357
1979 376
4.285 4.661
1980 608
4.854 5.462
1981 674
5.326 6.000
1982 594
5.169 5.763
1983 557
5.270 5.827
1984 519
5.395 5.914
1985 586
5.870 6.456
1986 628
6.080 6.708
Tabel 2.
Anmeldte
voldsforbrydelser i årene
1982-86, opdelt efter
straffelovens voldsbestemmelser.
Vold 1982
1983 1984 1985 1986
1. § 244,
stk. 1.
Simpel
vold 225 172 152 146 131
2. § 244,
stk. 2.
Vold af
særlig
farlig
karakter
m.v. 383 407 452 356 365
3. § 244,
stk. 3.
Vold med
uagtsom
skade til
følge 805 884 852 736 641
4. § 244,
stk. 4.
Vold mod
sagesløs
m.v. 3.686 3.734 3.873 4.501
4.793
5. § 245.
Forsætlig
legems-
beskadigelse 63 67 63 126 142
6. § 246.
Forsætlig
grov
legemsbeskadigelse 7 6 3 5 8
7. §§
244-246
I alt
5.169 5.270 5.395 5.870 6.080
8. §§
119-120 594 557 519 516 628
Vold i alt
5.763 5.827 5.914 6.456 6.708
Kilder:
Kriminalstatistikken og
Politiets årsberetning 1986.
Bilag 2
I dette
bilag er (med mindre skrift)
indsat den
gældende formulering af de
bestemmelser,
der
berøres af lovforslagets § 1
§ 1
1. §
235 affattes således:
»§ 235.
Den, som erhvervsmæssigt sælger
eller på anden måde udbreder
eller med forsæt hertil
fremstiller eller skaffer sig
utugtige fotografier, film eller
lignende af børn, straffes med
bøde, hæfte eller fængsel indtil
6 måneder.«
§ 235.
Den, som erhvervsmæssigt sælger
eller på anden måde udbreder
eller med forsæt hertil
fremstiller eller skaffer sig
utugtige fotografier, film eller
lignende af børn, straffes med
bøde.
2. §§
244-246 affattes således:
»§ 244.
Den, som øver vold mod eller på
anden måde angriber en andens
legeme, straffes med bøde, hæfte
eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
§ 245.
Den, som udøver et legemsangreb
af særlig rå, brutal eller
farlig karakter eller gør sig
skyldig i mishandling, straffes
med fængsel indtil 4 år.
Stk. 2.
Det samme gælder den, som uden
for de i stk. 1 nævnte tilfælde
tilføjer en anden person skade
på legeme eller helbred.
§ 246. Har
et legemsangreb, der er omfattet
af § 245, været af en så grov
beskaffenhed eller haft så
alvorlige følger, at der
foreligger særdeles skærpende
omstændigheder, kan straffen
stige til fængsel i 8 år.«
§ 244.
Den, som øver vold mod eller på
anden måde angriber en andens
legeme, straffes for
legemskrænkelse med bøde eller
hæfte.
Stk. 2. Er
den angrebne en frugtsommelig
kvinde, eller har angrebet på
grund af de benyttede redskabers
eller midlers art eller de
forhold, under hvilke det er
udøvet, haft en særlig farlig
karkater, kan straffen stige til
fængsel i 2 år. Det samme
gælder, når den udøvede vold i
øvrigt har været særlig rå eller
brutal.
Stk. 3.
Har legemkrænkelsen haft skade
på legeme eller helbred til
følge, er straffen hæfte eller
fængsel indtil 2 år, under
særlig formildende
omstændigheder bøde. Har
mishandling fundet sted, er
straffen hæfte eller fængsel
indtil 2 år. Dersom handlingen
har medført døden eller grov
legemsbeskadigelse, kan straffen
stige til fængsel i 6 år.
Stk. 4.
Den, som øver vold mod en
sagesløs person eller på anden
måde angriber hans legeme,
straffes for overfald med
fængsel indtil 2 år. Er den
udøvede vold af mindre grov
beskaffenhed, eller foreligger
der forhold af undskyldende
karakter, kan straffen nedsættes
til hæfte; er den udøvede vold
af ringe betydning, eller
foreligger der særlig
formildende omstændigheder, kan
straf af bøde anvendes. Har
voldshandlingen medført sådanne
følger eller haft en sådan
karakter, at den omfattes af
bestemmelserne i stk. 2 eller 3,
kan straffen stige til fængsel i
6 år.
Stk. 5. I
de i stk. 1 nævnte tilfælde
finder offentlig påtale ikke
sted, medmindre almene hensyn
kræver det.
§ 245.
Den, som tilføjer en anden skade
på legeme eller helbred,
straffes for legemsbeskadigelse
med hæfte eller med fængsel
indtil 3 år, under særlig
formildende omstændigheder med
bøde.
Stk. 2.
Under de i § 244, stk. 2 og 4,
angivne omstændigheder, såvel
som når legembeskadigelsen har
været forbundet med mishandling
eller haft døden eller grov
legemsbeskadigelse til følge, er
straffen fængsel indtil 8 år.
§ 246.
Tilføjer nogen en anden en sådan
skade, at han mister eller lider
væsentlig forringelse af syn,
hørelse, taleevne eller
forplantningsevne, at han bliver
vanfør eller i høj grad
vansiret, at han enten for
bestandig eller for lang,
ubestemt tid bliver uskikket til
at udføre sine kaldspligter
eller det daglige livs sysler,
eller tilføjer han ham anden
skade på legeme eller helbred af
lige betydning, straffes han for
grov legemsbeskadigelse med
fængsel fra 1 til 12 år.
3. §§
248-249 affattes således:
» § 248.
for legemsangreb under slagsmål,
eller når den angrebne har øvet
gengæld mod angriberen, kan
straffen under særlig
formildende omstændigheder
bortfalde.
§ 249.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen
betydelig skade på legeme eller
helbred, straffes med bøde,
hæfte eller fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel
indtil 4 år.«
§ 248.
Samtykke til et legemsangreb
medfører, at straffen kan
nedsættes, og at handlingen i
det i § 244, stk. 1, omhandlede
tilfælde ikke straffes.
Stk. 2.
For legemsangreb under slagsmål,
eller når den angrebne har øvet
gengæld mod angriberen, kan
straffen nedsættes og i de i §
244, stk. 1, omhandlede tilfælde
bortfalde.
§ 249.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen
betydelig skade på legeme eller
helbred, der dog ikke falder ind
under § 246, straffes med bøde
eller hæfte. Påtale finder kun
sted efter den forurettedes
begæring, medmindre almene
hensyn kræver påtale.
Stk. 2.
Den, som uagtsomt tilføjer nogen
skade af den i § 246 angivne
art, straffes med hæfte eller
bøde, under skærpende
omstændigheder med fængsel
indtil 4 år.