Lovforslag nr. 61 fremsat den 21.
december 2011 af justitsministeren
(Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om
ændring af våbenloven
(Straf for overtrædelse af
knivforbuddet)
§ 1
I lov om våben og
eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 704 af 22.
juni 2009, som ændret ved § 1 i lov
nr. 538 af 26. maj 2010 og § 1 i lov
nr. 413 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændring:
1.
§ 10, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Overtrædelse af § 4, stk. 1,
straffes med bøde, under skærpende
omstændigheder dog med fængsel
indtil 2 år.«
§ 2
Loven
træder i kraft den 1. april 2012.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
|
|
1.
|
Indledning
|
2.
|
Gældende ret
|
|
2.1.
|
Besiddelse
af knive på
offentligt
tilgængelige
steder mv.
|
|
2.2.
|
Sanktionsniveauet
|
|
|
2.2.1.
|
Sanktionsniveauet
før
lovændringen
i 2008
|
|
|
2.2.2.
|
Sanktionsniveauet
efter
lovændringen
i 2008
|
3.
|
Lovforslagets
udformning
|
4.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for det
offentlige
|
5.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
mv.
|
6.
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
7.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
8.
|
Forholdet
til
EU-retten
|
9.
|
Hørte
myndigheder
og
organisationer
mv.
|
10.
|
Sammenfattende
skema
|
|
1.
Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget
fra oktober 2011, »Et Danmark, der
står sammen«, at regeringen ønsker
at revidere lovgivningen om knive,
således at den bringes bedre i
balance og fokuserer på knive i
nattelivet, hvor problemerne er
evidente og lovgivningen relevant,
og således at udgangspunktet om
ubetinget fængselsstraf i
førstegangstilfælde afskaffes.
Dette lovforslag er en udmøntning
heraf.
I 2008 blev der foretaget en ændring
af våbenloven (lov nr. 500 af 17.
juni 2008), som bl.a. indebar en
betydelig skærpelse af strafniveauet
for førstegangstilfælde af ulovlig
besiddelse af kniv på offentligt
tilgængelige steder mv.
Knivforbuddet blev ikke i den
forbindelse udvidet, og der blev
således bl.a. ikke ændret ved,
hvilke knive der er ulovlige, eller
i hvilke situationer det er ulovligt
at besidde knive på offentligt
tilgængelige steder mv.
Før lovændringen i 2008 kunne man
ikke straffes med mere end en bøde,
første gang man overtrådte forbuddet
mod at bære eller besidde kniv på
offentligt tilgængelige steder mv.
Der var således efter våbenloven
først mulighed for frihedsstraf
anden gang, man overtrådte
forbuddet.
Med lovændringen i 2008 blev det
imidlertid forudsat, at der i
førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel fastsættes
en ubetinget frihedsstraf på 7 dages
fængsel, medmindre særlig
formildende omstændigheder begrunder
en bødestraf. For unge under 18 år
blev det dog samtidig lagt til
grund, at straffen kan gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Regeringen ønsker at fastholde en
stærk og konsekvent indsats mod
knive på offentligt tilgængelige
steder mv., som kan bidrage til at
forhindre nye voldsepisoder og
knivoverfald. Det er stadigvæk
afgørende bl.a. at undgå, at unge
tager kniv med, når de bevæger sig
ud i aften- og nattelivet.
Regeringen vil derfor ikke lægge op
til at indsnævre knivforbuddet, der
som nævnt heller ikke blev udvidet
ved lovændringen i 2008.
Det er imidlertid regeringens
opfattelse, at der i forlængelse af
Højesterets to principielle domme af
15. december 2009 om rækkevidden af
lovændringen fra 2008 er behov for i
lovgivningen at gøre klart op med
forudsætningen om, at der i
førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel skal
fastsættes en ubetinget frihedsstraf
på 7 dages fængsel.
Regeringen vil derfor ophæve
lovgivningsforudsætningen om
ubetinget frihedsstraf og i stedet
indsætte en mere afbalanceret
sanktionsbestemmelse i våbenloven.
Den nye sanktionsbestemmelse vil
betyde, at førstegangstilfælde af
overtrædelse af knivforbuddet som
udgangspunkt straffes med bøde,
således at der i førstegangstilfælde
kun kan udmåles en frihedsstraf,
hvis der foreligger skærpende
omstændigheder. Denne bestemmelse
vil efter regeringens opfattelse
understøtte domstolenes frihed til
at målrette frihedsstraffe til de
sager, hvor der er skærpende
omstændigheder og dermed behov for
en mere markant sanktion end bøde.
Der lægges med lovforslaget ikke op
til at føre sanktionsniveauet
tilbage til retstilstanden før
lovændringen i 2008.
Muligheden for at idømme
frihedsstraf i førstegangstilfælde
bør – som det fremgår – efter
regeringens opfattelse således
bevares for at fastholde en stærk og
konsekvent indsats mod ulovlige
knive, herunder af hensyn til den
præventive effekt. Det er således
væsentligt, at domstolene fortsat –
også i førstegangstilfælde – kan
idømme en markant straf, når der i
den enkelte sag foreligger skærpende
omstændigheder, f.eks. fordi
personen har båret kniven i
nattetimerne på et diskotek eller
værtshus.
Bødeniveauet for overtrædelse af
knivforbuddet foreslås ikke ændret.
2.
Gældende ret
2.1.
Besiddelse af
knive på offentligt tilgængelige
steder mv.
2.1.1.
Efter våbenlovens § 4, stk. 1, er
det forbudt på offentligt
tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende at bære
eller besidde kniv eller dolk,
medmindre det sker som led i
erhvervsudøvelse, til brug ved jagt,
lystfiskeri eller sportsudøvelse
eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Det er
dog i alle tilfælde lovligt efter
våbenloven at bære en foldekniv med
en klinge på højst 7 cm, der ikke
kan fastlåses i udfoldet position.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, blev
oprindelig indsat i våbenloven ved
lov nr. 861 af 23. december 1987.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne
til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 1987-88, Tillæg A,
side 1775-1808, at det efter
bestemmelsen er forbudt at gå med
kniv, hvis den bæres blot til pynt
eller lignende, eller den ikke skal
bruges til noget bestemt. Det er
heller ikke tilladt at bære kniv
f.eks. med henblik på at forsvare
sig selv eller andre, hvis der
eventuelt skulle opstå en truende
situation.
Skal kniven derimod anvendes som
værktøj i (lovligt) erhverv eller
bruges i forbindelse med jagt,
lystfiskeri og sportsudøvelse, er
det tilladt at bære den på
offentligt sted mv. Opregningen i
lovteksten er ikke udtømmende, jf.
ordene »eller andet lignende
anerkendelsesværdigt formål«. Det er
derfor også tilladt at bære knive,
der anvendes i forbindelse med anden
lovlig fritidsaktivitet. Dette
omfatter f.eks. spejdere og andre,
der dyrker friluftsvirksomhed,
herunder vandreture, skovture og
lignende. Det vil endvidere f.eks.
være lovligt at medbringe
bestikknive og andre
husholdningsknive (f.eks. brødknive
og urteknive) i en køkkenskuffe i en
autocamper, når knivene medbringes
til brug for forberedelse eller
indtagelse af et måltid.
Herudover er der en række andre
tilfælde, hvor det ud fra formålet
med bestemmelsen er tilladt at bære
kniv på offentligt sted mv. Her
tænkes navnlig på situationer, hvor
det i forbindelse med transport af
kniv fra ét sted til et andet ikke
kan undgås, at kniven medbringes på
(passerer) offentligt område. Dette
omfatter f.eks. det tilfælde, hvor
en kniv er købt i en forretning og
skal bringes hjem til bopælen, eller
hvor en sløv køkkenkniv skal bringes
til skærsliberen for at blive
slebet. Det vil på samme måde være
lovligt for en person at bære en
kniv på vej direkte til eller fra
den pågældende lovlige aktivitet,
f.eks. i forbindelse med en
fisketur, en skovtur eller en
spejderlejr.
Der vil endvidere kunne foretages
ophold eller ærinder undervejs, når
dette ud fra en samlet vurdering af
omstændighederne må anses for
rimeligt. I denne vurdering vil
bl.a. indgå formålet med og stedet
for opholdet eller ærindet,
varigheden heraf, knivens placering
og troværdigheden af besidderens
forklaring om omstændighederne
omkring besiddelsen af kniven.
F.eks. vil et ophold med henblik på
at tanke benzin eller foretage
indkøb på vej i sin bil til eller
fra den aktivitet, hvor kniven skal
anvendes, ikke udgøre en
overtrædelse af våbenloven, hvis
kniven forbliver i bilen. Det samme
gør sig gældende, hvis en netop
indkøbt husholdningskniv medbringes
på den videre indkøbstur i en taske
eller lignende eller ligger i bilen,
mens der foretages andre ærinder.
2.1.2. Ved
lov nr. 217 af 31. marts 2004 blev
det stedlige anvendelsesområde for §
4, stk. 1, udvidet til også at gælde
uddannelsessteder, ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende,
ligesom udtrykket »steder, hvortil
der er almindelig adgang« blev
ændret til »offentligt tilgængelige
steder«. Formålet hermed var at
udvide knivforbuddet til også at
omfatte besiddelse af knive i biler,
som befinder sig på et offentligt
tilgængeligt sted.
I det oprindelige forslag til
ændring af våbenloven i 2004 var det
i overensstemmelse hermed foreslået,
at formuleringen om at »bære« kniv
blev udvidet til også at omfatte
»besiddelse« af kniv. Begrundelsen
herfor var, at ordet »bære« efter en
naturlig sproglig forståelse
omfatter tilfælde, hvor kniven
medbringes på personen eller i en
taske eller anden håndbagage. Da det
blev foreslået at lade bestemmelsens
anvendelsesområde omfatte køretøjer,
fandtes det – rent sprogligt – mest
naturligt at ændre bestemmelsen, så
forbuddet kom til at omfatte
»besiddelse« af kniv.
På baggrund af den mellemliggende
debat om lovforslaget blev der
stillet et ændringsforslag til
formuleringen af § 4, stk. 1, som
havde til formål at ændre
afgrænsningen af de omfattede knive
mv. I den forbindelse udgik
formuleringen vedrørende at
»besidde« kniv ved en beklagelig
fejl. Det fremgik imidlertid af
bemærkningerne til
ændringsforslaget, som blev vedtaget
af Folketinget, at det fortsat var
hensigten, at besiddelse af kniv i
biler på offentligt tilgængelige
steder skulle være omfattet af
forbuddet.
Selv om ordlyden af bestemmelsen på
dette tidspunkt alene indeholdt
udtrykket »bære«, kom bestemmelsen
dermed ved ændringen af våbenloven i
2004 til også at omfatte
»besiddelse« af kniv. Ved lov nr.
555 af 24. juni 2005 blev
bestemmelsens ordlyd imidlertid
ændret, så det udtrykkeligt kom til
at fremgå af våbenlovens § 4, stk.
1, at forbuddet også omfatter
»besiddelse« af knive.
2.1.3.
Efter våbenlovens § 4, stk. 2, kan
justitsministeren udstede regler om
et (generelt) forbud mod bl.a. at
besidde eller bære visse knive. I
henhold hertil er der i § 15 i
våbenbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 997 af 19. oktober 2009, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 941 af
23. juli 2010) fastsat et forbud mod
bl.a. at besidde eller bære en række
særlig farlige knive uden tilladelse
fra politiet.
Forbuddet – der gælder generelt og
således ikke er begrænset til
offentligt tilgængelige steder mv. –
omfatter blandt andet knive, hvis
klinge overstiger 12 cm, medmindre
de er udformet til og bæres eller
besiddes med henblik på anvendelse i
erhverv, til husholdningsbrug eller
ved jagt, lystfiskeri eller
sportsdykning, jf. bekendtgørelsens
§ 15, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3.
Herudover omfatter forbuddet en
række andre knive, der har en særlig
farlig konstruktion, herunder
springknive og enhåndsbetjente
foldeknive, jf. § 15, stk. 1, nr.
2-8.
2.2.
Sanktionsniveauet
2.2.1.
Sanktionsniveauet
før lovændringen i 2008
Våbenlovens § 10, stk. 2 (tidligere
§ 10, stk. 3), vedrørende
overtrædelse af lovens § 4, stk. 1,
blev oprindelig indsat i våbenloven
ved lov nr. 350 af 23. maj 1997, jf.
Folketingstidende 1996-1997, Tillæg
A, side 3197-3222. Formålet med
loven var at forhøje bøden for
besiddelse af bl.a. ulovlige knive
og at indføre frihedsstraf i
tredjegangstilfælde. Efter
bestemmelsens ordlyd blev
overtrædelse af § 4, stk. 1,
straffet med bøde, og var den
pågældende tidligere mere end én
gang dømt for overtrædelse af § 4,
stk. 1, var straffen fængsel indtil
2 år, under særligt formildende
omstændigheder dog bøde.
Herudover fremgik det af
våbenbekendtgørelsens § 44, stk. 4
(tidligere § 43, stk. 4), at
overtrædelse af § 15, stk. 1
(tidligere § 14, stk. 1), straffes
med bøde. I tredjegangstilfælde
eller derover er straffen fængsel
indtil 2 år, under særlig
formildende omstændigheder dog bøde.
Blev en særlig farlig kniv båret
eller besiddet, jf.
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(tidligere § 14, stk. 1), uden
politiets tilladelse og uden et
anerkendelsesværdigt formål på
steder, hvortil der er almindelig
adgang, forelå en overtrædelse af
både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.
Efter lovændringen i 1997 indebar en
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, i første- og
andengangstilfælde idømmelse af en
bøde på 3.000 kr. (mod tidligere
1.000 kr.). Forelå der både en
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, og våbenbekendtgørelsens §
15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1)
blev straffen i første- og
andengangstilfælde fastsat til en
bøde på 5.000 kr. (mod tidligere
2.000 kr.). Straffen i
tredjegangstilfælde og derover blev
som udgangspunkt fastsat til fængsel
i mindst 14 dage.
Da man i 2004 udvidede knivforbuddet
(lov nr. 217 af 31. marts 2004), jf.
pkt. 2.1 ovenfor, gennemførte man
samtidig en skærpelse af straffen,
der bl.a. indebar, at der i
andengangstilfælde blev forudsat
idømt en kort frihedsstraf på 7
dages fængsel.
De daværende bødetakster mv. i sager
om overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget vedrørende
ovennævnte ændringslov nr. 217 af
31. marts 2004, jf.
Folketingstidende 2003-04, Tillæg A,
side 3109-3176, og af Rigsadvokatens
meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i våbenlovssager.
Ved overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, uden samtidig overtrædelse
af våbenbekendtgørelsens § 15, stk.
1 (tidligere § 14, stk. 1) (ulovlig
besiddelse af »almindelige« knive på
offentligt tilgængelige steder mv.),
blev det forudsat, at der blev
fastsat en bøde på 3.000 kr. i
førstegangstilfælde.
I sager, hvor der forelå en
overtrædelse af både våbenlovens §
4, stk. 1, og våbenbekendtgørelsens
§ 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk.
1) (ulovlig besiddelse af »særlig
farlige« knive på offentligt
tilgængelige steder mv.), blev det
forudsat, at der blev fastsat en
bøde på 5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsattes
i andengangstilfælde fastsat til
fængsel i 7 dage. Hvis betingelserne
herfor var opfyldt, kunne straffen
gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste. Der kunne
endvidere forekomme tilfælde, hvor
ubetinget frihedsstraf i
andengangstilfælde ville forekomme
urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven mv.
havde været medbragt, og i sådanne
tilfælde var der mulighed for at
idømme bøde.
Straffen for en eventuel samtidig
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(tidligere § 14, stk. 1), blev i
andengangstilfælde eller derover
absorberet af straffen for
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1.
I tredjegangstilfælde var
udgangspunktet en frihedsstraf på
mindst 14 dages fængsel. Ifølge
Rigsadvokatens meddelelse var
straffene i disse tilfælde som
hovedregel ubetingede.
2.2.2.
Sanktionsniveauet
efter lovændringen i 2008
2.2.2.1.
Ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 fik
straffebestemmelsen vedrørende
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, der, som nævnt ovenfor under
pkt. 2.2.1, findes i våbenlovens §
10, stk. 3, sin nuværende ordlyd.
Efter bestemmelsen straffes
overtrædelse af § 4, stk. 1, med
fængsel indtil 2 år, under særlig
formildende omstændigheder dog med
bøde.
Det bemærkes, at bestemmelsen som
følge af den ophævelse af den
hidtidige § 10, stk. 2, der skete
ved lov nr. 501 af 12. juni 2009, nu
er stk. 2.
Våbenbekendtgørelsens
straffebestemmelse er også blevet
ændret. Det fremgår således af
bekendtgørelsens § 44, stk. 4, at
overtrædelse af bekendtgørelsens §
15, stk. 1, straffes med bøde. Er
den pågældende tidligere mere end én
gang straffet for overtrædelse af §
15, stk. 1, er straffen fængsel
indtil 2 år, under særligt
formildende omstændigheder dog bøde.
Bæres eller besiddes en særlig
farlig kniv, jf.
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1,
uden politiets tilladelse og uden
anerkendelsesværdigt formål på
offentligt tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende,
foreligger der en overtrædelse af
både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.
De nuværende bødetakster mv. i sager
om overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget vedrørende
ovennævnte ændringslov nr. 500 af
17. juni 2008, jf. Folketingstidende
2007-08, 2. samling, Tillæg A, side
5979-5997, ligesom lovændringen er
indarbejdet i Rigsadvokatens
meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i våbenlovssager.
Ved overtrædelse af § 4, stk. 1,
forudsættes der som altovervejende
hovedregel i førstegangstilfælde
fastsat en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
Dette gælder uanset, om kniven
tillige måtte være omfattet af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.
For unge under 18 år kan straffen
dog gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Hvis der foreligger særlig
formildende omstændigheder, kan der
– både for lovovertrædere over og
under 18 år – i førstegangstilfælde
idømmes bøde i stedet for fængsel.
Der kan således forekomme tilfælde,
hvor en frihedsstraf i
førstegangstilfælde vil forekomme
urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven har
været medbragt.
Hvis der foreligger særlig
formildende omstændigheder,
forudsættes der som hidtil idømt en
bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet
samtidig udgør en overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1,
forudsættes bøden fastsat til 5.000
kr.
I anden- og tredjegangstilfælde
forudsættes som altovervejende
hovedregel idømt en ubetinget
frihedsstraf på 14 henholdsvis 20
dages fængsel.
2.2.2.2.
Den 15. december 2009 afsagde
Højesteret dom i to sager om
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, hvor der var spørgsmål om
særlig formildende omstændigheder.
Den første sag
(U 2010.789H) vedrørte
besiddelse af et multiværktøj med et
integreret knivsblad på 7,3 cm, der
kunne fastlåses i udslået position.
Multiværktøjet blev opbevaret i
handskerummet i en bil, som på
gerningstidspunktet holdt på en
havn, hvortil der var almindelig
adgang. Det blev under sagen bl.a.
oplyst, at tiltalte ikke brugte
kniven, men at han jævnligt brugte
multiværktøjets øvrige funktioner på
sit arbejde som pædagogmedhjælper og
til andre formål af praktisk
karakter. Han havde sidst brugt det
ca. en uge før og havde ikke planer
om at bruge det senere den
pågældende dag.
I den anden sag
(U 2010.796H) var der tale om
to hobbyknive, som blev fundet ved
en ransagning af tiltaltes bil, der
holdt foran et diskotek om natten.
Tiltalte havde ikke selv været inde
på diskoteket, men befandt sig på
stedet, fordi han havde lovet at
køre for nogle venner, som var til
fest på diskoteket. Knivene lå i
lommen i førersædets dør sammen med
andre effekter til brug for
tiltaltes arbejde på en tankstation.
Det blev under sagen bl.a. oplyst,
at hobbyknivene tilhørte tiltaltes
arbejdsplads (en tankstation), hvor
han anvendte dem til at åbne kasser.
Knivene lå i bilen, fordi han var
kommet til at tage dem med fra
arbejdet og efterfølgende havde
glemt, at de lå der. Han havde været
på arbejde 2-3 dage tidligere og
skulle på arbejde igen 1-2 dage
senere.
Højesteret fandt i begge sager efter
en samlet bedømmelse, at der forelå
særlig formildende omstændigheder,
således at udgangspunktet om en
ubetinget fængselsstraf måtte
fraviges. I begge sager blev
straffen af Højesteret herefter
fastsat til en bøde på 3.000 kr. med
henvisning til forarbejdernes
bemærkninger om straffen under
særlig formildende omstændigheder.
Højesteret anførte i begge sager
følgende vedrørende forståelsen af
våbenlovens § 10, stk. 2:
»Det er i
forarbejderne til bestemmelsen
forudsat, at der i
førstegangstilfælde »som
altovervejende hovedregel« idømmes
en kort ubetinget frihedsstraf på 7
dages fængsel. Indførelsen af denne
strafskærpelse er i forarbejderne
ledsaget af en bemærkning om, at
fastsættelse af straffen fortsat vil
bero på »domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige sagens omstændigheder«.
Bestemmelsen om,
at der ved overtrædelse af § 4, stk.
1, »under særlig formildende
omstændigheder« straffes med bøde,
er i forarbejderne begrundet med, at
der kan forekomme tilfælde, hvor en
frihedsstraf i førstegangstilfælde
»vil forekomme urimelig henset til
de omstændigheder, hvorunder kniven
har været medbragt«.
Spørgsmålet er
derfor, om en frihedsstraf i et
førstegangstilfælde og under
omstændigheder som i den
foreliggende sag må anses for
urimelig i lyset af det foran
anførte.
Ved afgørelsen
heraf må der tages hensyn til, at
formålet med forbuddet og
strafskærpelsen navnlig har været at
undgå, at unge, når de bevæger sig
ud i aften- og nattelivet, tager
kniv med. Formålet har ikke været at
forhindre almindelig brug af knive
som værktøj. Til illustration af,
hvornår der foreligger særlig
formildende omstændigheder, er det i
forarbejderne anført, at det navnlig
kan tænkes i tilfælde, hvor en
person fra en situation, hvor der
var et anerkendelsesværdigt formål
med at have kniven et offentligt
tilgængeligt sted, på grund af en
forglemmelse eller et svinkeærinde
er kommet i en situation, hvor det
ikke længere er lovligt at have
kniven. Der kan således efter
forarbejderne foreligge særlig
formildende omstændigheder, hvis der
f.eks. er tale om en person, som
efter en arbejdsdag, fisketur,
spejdertur eller lignende, hvor
vedkommende lovligt har båret eller
været i besiddelse af en kniv, går
på restauration med kniven i lommen
eller tasken i stedet for at tage
direkte hjem og dermed overtræder
forbuddet i § 4, stk. 1. Det er
hertil i forarbejderne føjet, at
hvis en person bærer kniv på steder
eller under omstændigheder, hvor der
er en nærliggende risiko for, at der
kan opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter – f.eks.
værtshusmiljøer i aften- eller
nattetimerne – vil der dog kun
sjældent foreligge særlig
formildende omstændigheder, uanset
om den pågældende person tidligere
på dagen har haft et
anerkendelsesværdigt formål med at
bære kniven.
Det følger heraf,
at der – i overensstemmelse med den
linje, der er fulgt i hidtidig
byrets- og landsretspraksis – ved
afgørelsen af, om der i
førstegangstilfælde skal anvendes
straf af 7 dages fængsel eller bøde,
må tages hensyn til en lang række
forhold. Knivens art er således
relevant for den samlede bedømmelse
– der er f.eks. forskel på en
springkniv og en hobbykniv og på en
dolk og en kniv i et multiværktøj.
Det er også af betydning, om
vedkommende har kniven på sig, med
sig eller i sin bil mv. – om det er
i lommen på almindeligt tøj eller
arbejdstøj, i en taske eller pakke,
i en bildørs sidelomme eller
værktøjskasse osv. Tiden og stedet,
hvor vedkommende befinder sig med en
kniv uden anerkendelsesværdigt
formål, spiller en rolle. I
bedømmelsen indgår endvidere,
hvorfor vedkommende befinder sig i
den pågældende situation, og hvorfor
kniven er med – der er f.eks.
forskel på, om den med vilje er
taget med til et offentligt
tilgængeligt sted uden
anerkendelsesværdigt formål eller
ved en forglemmelse er kommet med
hjemmefra – samt hvad der er
forklaret herom og troværdigheden
heraf.«
På baggrund af Højesterets domme
udsendte Rigsadvokaten den 19.
januar 2010 ved Rigsadvokaten
Informerer nr. 3/2010 nye
retningslinjer for
anklagemyndighedens behandling af
sager om ulovlig besiddelse af knive
på offentlige tilgængelige steder.
Rigsadvokaten udsendte endvidere i
juni 2010 en ny udgave af
Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005
om sanktionspåstande i våbensager,
hvor de nye retningslinjer var
indarbejdet.
3.
Lovforslagets
udformning
3.1. I
2008 blev der foretaget en ændring
af våbenloven, som bl.a. indebar en
betydelig skærpelse af strafniveauet
for førstegangstilfælde af ulovlig
besiddelse af kniv på offentligt
tilgængelige steder mv.
Før lovændringen i 2008 kunne man
ikke straffes med mere end en bøde
(i praksis 3.000 kr. eller 5.000 kr.
afhængig af knivens art), første
gang man overtrådte forbuddet mod at
bære eller besidde kniv på
offentligt tilgængelige steder mv.
Der var således efter våbenloven
først mulighed for frihedsstraf
anden gang, man overtrådte
forbuddet.
Med lovændringen i 2008 blev det
imidlertid forudsat, at der i
førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel fastsættes
en ubetinget frihedsstraf på 7 dages
fængsel, medmindre særlig
formildende omstændigheder begrunder
en bødestraf. For unge under 18 år
blev det dog samtidig lagt til
grund, at straffen kan gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Regeringen ønsker at fastholde en
stærk og konsekvent indsats mod
knive på offentligt tilgængelige
steder mv., som kan bidrage til at
forhindre nye voldsepisoder og
knivoverfald, og der lægges derfor
ikke med lovforslaget op til at
indsnævre knivforbuddet.
Det er imidlertid regeringens
opfattelse, at der i forlængelse af
Højesterets to principielle domme af
15. december 2009 – jf. nærmere
under pkt. 2.2.2.2 – er behov for i
lovgivningen at gøre klart op med
lovgivningsforudsætningen om
ubetinget frihedsstraf og i stedet
indsætte en mere afbalanceret
sanktionsbestemmelse i våbenloven.
Den nye sanktionsbestemmelse vil –
jf. pkt. 3.2 nedenfor – betyde, at
førstegangstilfælde af overtrædelse
af knivforbuddet som udgangspunkt
straffes med bøde, således at der i
førstegangstilfælde kun kan udmåles
en frihedsstraf, hvis der foreligger
skærpende omstændigheder.
Der lægges med lovforslaget ikke op
til at føre sanktionsniveauet
tilbage til retstilstanden før
lovændringen i 2008.
Muligheden for at idømme
frihedsstraf i førstegangstilfælde
foreslås således bevaret for at
fastholde en stærk og konsekvent
indsats mod ulovlige knive, herunder
af hensyn til den præventive effekt.
Domstolene bør fortsat – også i
førstegangstilfælde – kunne idømme
en markant straf, når der i den
enkelte sag foreligger skærpende
omstændigheder.
Bødeniveauet for overtrædelse af
knivforbuddet foreslås ikke ændret.
3.2. På
den anførte baggrund foreslås det,
at våbenlovens § 10, stk. 2,
affattes således, at overtrædelse af
§ 4, stk. 1, om forbuddet mod at
bære eller besidde kniv på
offentligt tilgængelige steder mv.
straffes med bøde, under skærpende
omstændigheder dog med fængsel
indtil 2 år.
Det forudsættes i den forbindelse,
at der i
førstegangstilfælde af
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, uden samtidig overtrædelse
af våbenbekendtgørelsens § 15, stk.
1 (ulovlig besiddelse af
»almindelige« knive på offentligt
tilgængelige steder mv.), som
udgangspunkt fastsættes en bøde på
3.000 kr.
I sager, hvor der foreligger en
overtrædelse af både våbenlovens §
4, stk. 1, og våbenbekendtgørelsens
§ 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af
særlig farlige knive på offentligt
tilgængelige steder mv.),
forudsættes der fastsat en bøde på
5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
De nævnte bødestørrelser svarer til
de aktuelle bødetakster.
Hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forudsættes der –
både for lovovertrædere over og
under 18 år – i førstegangstilfælde
idømt en ubetinget frihedsstraf på 7
dages fængsel. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Det vil bero på domstolenes
vurdering af de konkrete forhold i
den enkelte sag, om der foreligger
sådanne skærpende omstændigheder, at
der skal udmåles en frihedsstraf i
stedet for en bøde.
Der vil dog som den almindelige
regel kun foreligge skærpende
omstændigheder, hvis en person bærer
kniv på steder eller under
omstændigheder, hvor der er en
nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter.
Dette vil i praksis først og
fremmest omfatte tilfælde, hvor en
person bærer kniv i aften- og
nattetimerne i restaurationsmiljøet
mv. Der vil dog også i andre
tilfælde – f.eks. ved visse
fodboldkampe, byfester og koncerter
– kunne være en nærliggende risiko
for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig
karakter. Der må i den forbindelse
lægges vægt på, om medbragte knive
ved den pågældende type af
begivenhed erfaringsmæssigt bidrager
til at skabe farlige situationer.
Det ligger i det anførte – jf.
udtrykket »bærer« – at der ikke vil
foreligge skærpende omstændigheder,
hvis overtrædelsen af knivforbuddet
består i, at en person blot
»besidder« kniven, f.eks. fordi den
pågældende kniv ligger i en bils
bagagerum.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes
i
andengangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget
fængsel i 7 dage. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Der kan endvidere forekomme
tilfælde, hvor ubetinget
frihedsstraf i andengangstilfælde
vil forekomme urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven mv.
har været medbragt, og i sådanne
tilfælde er der mulighed for at
idømme en bøde.
Er der imidlertid tidligere idømt en
frihedsstraf på 7 dages fængsel for
en førstegangsovertrædelse,
forudsættes straffen i
andengangstilfælde som udgangspunkt
fastsat til ubetinget fængsel i 14
dage.
I
tredjegangstilfælde er
udgangspunktet en ubetinget
frihedsstraf på 14 dages fængsel.
Dette gælder som udgangspunkt også
for unge under 18 år. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, kan
straffen gøres betinget med vilkår
om samfundstjeneste. Er der
tidligere idømt en frihedsstraf på
14 dages fængsel for en
andengangsovertrædelse, forudsættes
straffen i tredjegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til fængsel i
20 dage.
I
fjerdegangstilfælde og
derover vil det være op til
domstolene på baggrund af de
konkrete forhold i sagen at
beslutte, hvad straffen bør være.
Der vil i tredjegangstilfælde og
derover kun i helt sjældne tilfælde
kunne tænkes at være tale om sådanne
særlig formildende omstændigheder,
at udgangspunktet om frihedsstraf
kan fraviges.
3.3. I
tilknytning til de foreslåede
strafpositioner skal det generelt
bemærkes, at fastsættelse af
straffen fortsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder, og at de angivne
strafpositioner vil kunne fraviges i
op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende
omstændigheder.
Straffelovens øvrige almindelige
regler om straffens fastsættelse vil
således fortsat finde anvendelse,
herunder straffelovens § 81 om
skærpende omstændigheder, § 82 om
formildende omstændigheder og § 83
om fastsættelse af straffen under
den angivne strafferamme og
strafbortfald i særlige tilfælde.
3.4. For
så vidt angår de personer, som er
blevet idømt ubetinget frihedsstraf
i medfør af ændringen af våbenloven
fra 2008, er der behov for at tage
stilling til, hvad udgangspunktet
for straffastsættelsen fremover skal
være i anden- og
tredjegangstilfælde.
Det forudsættes i den forbindelse,
at der i andengangstilfælde af
overtrædelse af § 4, stk. 1, som
udgangspunkt fastsættes en straf på
7 dages fængsel, selv om der også i
førstegangstilfældet er blevet idømt
en frihedsstraf på 7 dages fængsel i
overensstemmelse med ændringen af
våbenloven i 2008. En ubetinget
fængselsstraf på 7 dage for et
førstegangstilfælde vil således
alene tælle som en bødestraf, når et
andengangstilfælde kommer til
pådømmelse fremover.
I tredjegangstilfælde forudsættes
fremover ligeledes fastsat en straf
på 14 dages fængsel, selv om der
også i andengangstilfældet er blevet
idømt en frihedsstraf på 14 dages
fængsel i overensstemmelse med
ændringen af våbenloven i 2008.
Udgangspunktet om idømmelse af en
ubetinget fængselsstraf på 14 dage i
andengangstilfælde vil således alene
tælle som en fængselsstraf på 7
dage, når et andengangstilfælde
kommer til pådømmelse fremover.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser af
betydning for det offentlige.
5.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6.
Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for
borgerne.
7.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8.
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9.
Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt til høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø-
og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Advokatrådet, Amnesty International,
Børne- og Ungdomsorganisationernes
Samråd, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Våbenhandlerforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Dansk
Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund,
Dansk Fængselsforbund, Dansk
Knivforening, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Militaria
Forening, Retspolitisk Forening,
Dansk Skytte Union, De Danske
Skytteforeninger, Det
Kriminalpræventive Råd, Dansk
Industri, Fagligt Fælles Forbund 3F,
Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalforsorgsforeningen,
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Nordisk
Våbenforum, Retssikkerhedsfonden
samt Vaabenhistorisk Selskab.
|
|
|
10.
Sammenfattende
skema
|
|
Positive
konsekvenser/
mindre
udgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen af
betydning
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet
til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder
ikke
EU-retlige
aspekter
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det forudsættes, at der i
førstegangstilfælde af
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, uden samtidig overtrædelse
af våbenbekendtgørelsens § 15, stk.
1 (ulovlig besiddelse af
»almindelige« knive på offentligt
tilgængelige steder mv.), som
udgangspunkt fastsættes en bøde på
3.000 kr.
I sager, hvor der foreligger en
overtrædelse af både våbenlovens §
4, stk. 1, og våbenbekendtgørelsens
§ 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af
særlig farlige knive på offentligt
tilgængelige steder mv.),
forudsættes der fastsat en bøde på
5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forudsættes der –
både for lovovertrædere over og
under 18 år – i førstegangstilfælde
idømt en ubetinget frihedsstraf på 7
dages fængsel. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Det vil bero på domstolenes
vurdering af de konkrete forhold i
den enkelte sag, om der foreligger
sådanne skærpende omstændigheder, at
der skal udmåles en frihedsstraf i
stedet for en bøde.
Der vil dog som den almindelige
regel kun foreligge skærpende
omstændigheder, hvis en person bærer
kniv på steder eller under
omstændigheder, hvor der er en
nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter.
Dette vil i praksis først og
fremmest omfatte tilfælde, hvor en
person bærer kniv i aften- og
nattetimerne i restaurationsmiljøet
mv. Der vil dog også i andre
tilfælde – f.eks. ved visse
fodboldkampe, byfester og koncerter
– kunne være en nærliggende risiko
for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig
karakter. Der må i den forbindelse
lægges vægt på, om medbragte knive
ved den pågældende type af
begivenhed erfaringsmæssigt bidrager
til at skabe farlige situationer.
Det ligger i det anførte – jf.
udtrykket »bærer« – at der ikke vil
foreligge skærpende omstændigheder,
hvis overtrædelsen af knivforbuddet
består i, at en person blot
»besidder« kniven, f.eks. fordi den
pågældende kniv ligger i en bils
bagagerum.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes
i
andengangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget
fængsel i 7 dage. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste.
Der kan endvidere forekomme
tilfælde, hvor ubetinget
frihedsstraf i andengangstilfælde
vil forekomme urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven mv.
har været medbragt, og i sådanne
tilfælde er der mulighed for at
idømme en bøde.
Er der imidlertid tidligere idømt en
frihedsstraf på 7 dages fængsel for
en førstegangsovertrædelse,
forudsættes straffen i
andengangstilfælde som udgangspunkt
fastsat til ubetinget fængsel i 14
dage.
I
tredjegangstilfælde er
udgangspunktet en ubetinget
frihedsstraf på 14 dages fængsel.
Dette gælder som udgangspunkt også
for unge under 18 år. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, kan
straffen gøres betinget med vilkår
om samfundstjeneste. Er der
tidligere idømt en frihedsstraf på
14 dages fængsel for en
andengangsovertrædelse, forudsættes
straffen i tredjegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til fængsel i
20 dage.
I
fjerdegangstilfælde og
derover vil det være op til
domstolene på baggrund af de
konkrete forhold i sagen at
beslutte, hvad straffen bør være.
Der vil i tredjegangstilfælde og
derover kun i helt sjældne tilfælde
kunne tænkes at være tale om sådanne
særlig formildende omstændigheder,
at udgangspunktet om frihedsstraf
kan fraviges.
For så vidt angår personer, som er
blevet idømt ubetinget frihedsstraf
i medfør af ændringen af våbenloven
fra 2008, henvises til pkt. 3.4 i de
almindelige bemærkninger med hensyn
til, hvad udgangspunktet for
straffastsættelsen skal være i
anden- og tredjegangstilfælde.
I tilknytning til de foreslåede
strafpositioner skal det generelt
bemærkes, at fastsættelse af
straffen fortsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder, og at de angivne
strafpositioner vil kunne fraviges i
op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende
omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1.
april 2012.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
|
|
I lov om
våben og
eksplosivstoffer,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 704 af
22. juni
2009, som
ændret ved §
1 i lov nr.
538 af 26.
maj 2010 og
§ 1 i lov
nr. 413 af
9. maj 2011,
foretages
følgende
ændring:
|
|
|
|
§ 10.
(Udelades)
|
|
1.
§ 10, stk.
2,
affattes
således:
|
Stk. 2.
Overtrædelse
af § 4, stk.
1, straffes
med fængsel
indtil 2 år,
under særlig
formildende
omstændigheder
dog med
bøde.
Stk. 3.
(Udelades)
|
|
»Stk.
2.
Overtrædelse
af § 4, stk.
1, straffes
med bøde,
under
skærpende
omstændigheder
dog med
fængsel
indtil 2
år.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
|
|
Loven træder
i kraft den
1. april
2012.
|
|