1.
Indledning
1.1.
Lovforslaget har til formål at
indføre en yderligere
beskyttelse af vidner i
straffesager.
Vidners
retsstilling foreslås således
styrket ved, at der i
straffesager i ganske særlige
tilfælde kan ske
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet over for tiltalte.
Hermed sigtes der til tilfælde,
hvor omstændighederne i sagen
med styrke taler for, at vidnet
kan blive udsat for repressalier
eller andre ubehageligheder,
hvis den tiltalte får
oplysninger om vidnets
identitet.
1.2.
Forslaget skal ses på baggrund
af, at det i sig selv er
uacceptabelt, hvis et vidne i en
straffesag bliver udsat for
trusler og repressalier.
Samtidig kan frygten for
repressalier mv. betyde, at
bekæmpelsen af alvorlig
kriminalitet bliver svækket,
fordi vidner ikke tør stå frem
med deres viden. Hvis et vidne
på grund af en sådan frygt ikke
tør afgive forklaring, kan der
således opstå den situation, at
anklagemyndigheden ikke er i
stand til at bevise
gerningsmandens skyld.
Uanset at
antallet af trusler mv. mod
vidner er meget lavt i forhold
til det samlede antal vidner,
der hvert år yder deres bidrag
til at få opklaret kriminalitet
og til at få dømt de skyldige,
er det særdeles vigtigt, at
vidner i videst muligt omfang
gives en sådan beskyttelse, at
frygt for repressalier ikke
afholder nogen fra at vidne.
Dette gælder naturligvis i
første række af hensyn til det
enkelte vidne og af hensyn til
opklaringen af de sager, hvor
der er en konkret risiko for
overgreb. Men det er også mere
generelt af stor betydning for
borgernes indstilling til det at
optræde som vidne, at de er
sikre på, at myndighederne tager
de nødvendige forholdsregler for
at beskytte vidner, når det er
påkrævet.
Efter
forslaget gives der domstolene
mulighed for efter en konkret
vurdering af omstændighederne i
den enkelte sag at bestemme, at
et vidnes navn, stilling og
bopæl skal hemmeligholdes for
tiltalte. Det er en betingelse
for hemmeligholdelse, at det må
antages at være uden betydning
for tiltaltes forsvar, at
tiltalte kender vidnets
identitet, og herudover at
afgørende hensyn til vidnet gør
hemmeligholdelse påkrævet.
Retten kan i forbindelse hermed
yderligere bestemme, at tiltalte
skal forlade retslokalet under
vidnets forklaring, hvis der er
grund til at tro, at tiltalte
eller dennes nærmeste ellers vil
blive udsat for alvorlig fare.
1.3.
Rettens beslutning om anonym
vidneførsel vil i høj grad have
undtagelsens karakter. Således
indebærer kravet om, at
afgørende hensyn til vidnet gør
hemmeligholdelse af vidnets
identitet påkrævet, at det
navnlig vil være i visse sager
om grov og mere organiseret
kriminalitet, herunder
bandekriminalitet, at den
foreslåede bestemmelse vil kunne
tænkes anvendt.
De foreslåede
regler indebærer ikke nogen
begrænsning i tiltaltes adgang
til at få kendskab til de
vidneforklaringer, som afgives i
sagen mod tiltalte. Der sker
således ingen ændring i den
gældende bestemmelse om, at
tiltalte har et ubetinget krav
på at få kendskab til indholdet
af de vidneforklaringer, der er
afgivet i tiltaltes fravær.
Efter forslaget er det alene
kendskab til vidnets identitet,
der kan forholdes tiltalte.
Som anført er
det endvidere en betingelse, at
anonym vidneførsel vil være uden
betydning for tiltaltes forsvar.
De foreslåede regler vil derfor
kunne anvendes, hvor der er tale
om såkaldte tilfældige vidner,
dvs. personer, som tiltalte ikke
kender i forvejen, og som ved en
ren tilfældighed overværer eller
bliver offer for en forbrydelse.
I disse tilfælde vil det nemlig
kun helt undtagelsesvis have
betydning for tiltaltes forsvar
at kende den pågældende persons
identitet.
Rettens
beslutning om hemmeligholdelse
af et vidnes identitet berører
efter forslaget ikke
forsvarerens ret til at overvære
vidnets forklaring samt stille
spørgsmål til vidnet og til at
få fuldt kendskab til vidnets
identitet.
Endelig
foreslås det som en yderligere
retssikkerhedsgaranti, at
rettens afgørelse om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet kan kæres også under
domsforhandlingen.
2.
Gældende ret
2.1.
Vidnepligt
I
almindelighed har et vidne pligt
til at afgive vidneforklaring i
retten, jf. retsplejelovens
§ 168, og nægter vidnet at
afgive forklaring, har retten
efter retsplejelovens § 178
mulighed for at benytte
forskellige tvangsmidler med
henblik på at formå vidnet til
at afgive forklaring.
Reglerne om
vidnepligt modificeres bl.a. af
vidnefritagelsesreglen i
retsplejelovens § 171, hvorefter
der i visse nærmere angivne
tilfælde ikke foreligger
vidnepligt på grund af hensyn
til vidnet. Det bestemmes
således i retsplejelovens § 171,
stk. 2, at der ikke består
vidnepligt, hvis forklaringen
antages at ville udsætte vidnet
selv for straf eller tab af
velfærd (nr. 1), udsætte vidnets
nærmeste for straf eller tab af
velfærd (nr. 2) eller påføre
vidnet selv eller vidnets
nærmeste anden væsentlig skade
(nr. 3).
»Tab af
velfærd« er i praksis blevet
forstået som også omfattende
fysisk overlast. Et vidne vil
således bl.a. kunne være
vidnefritaget, hvis en tiltalt i
en straffesag eller eventuelt
andre har fremsat trusler om
repressalier i form af fysiske
overgreb på vidnet selv eller
vidnets nærmeste med det formål
at hindre vidnet i at afgive
vidneforklaring.
Den under nr.
1 nævnte vidnefritagelsesgrund
giver vidnet en undtagelsesfri
ret til at nægte at afgive
forklaring. I de under nr. 2-3
nævnte tilfælde kan retten på
trods af vidnefritagelsesgrunden
pålægge vidnet at afgive
forklaring, når forklaringen
anses for at være af afgørende
betydning for sagens udfald, og
sagens beskaffenhed og dens
betydning for vedkommende part
eller samfundet findes at
berettige dertil, jf.
retsplejelovens § 171, stk. 3.
Vælger vidnet trods en
foreliggende
vidnefritagelsesgrund at afgive
forklaring, eller pålægger
retten vidnet at afgive
forklaring i medfør af
retsplejelovens § 171, stk. 3,
skal retten påse, at der tages
særligt hensyn til vidnet, jf.
retsplejelovens § 173, stk. 2.
Der kan i dette øjemed bl.a.
træffes bestemmelse om
dørlukning under forklaringen
eller nedlægges forbud mod
offentlig gengivelse af
forklaringen.
2.2. Den
strafferetlige beskyttelse af
vidner
En særlig
strafferetlig beskyttelse af
vidner følger af straffelovens
§ 123. Efter denne bestemmelse
straffes den, som med trussel om
vold forulemper, eller som med
vold, ulovlig tvang efter
straffelovens § 260, trusler
efter § 266 eller på anden måde
begår en strafbar handling mod
en person, dennes nærmeste eller
andre med tilknytning til denne
i anledning af personens
forventede eller allerede
afgivne forklaring til politiet
eller i retten.
Der er tale
om handlinger, der også er
strafbare, når de begås over for
andre end vidner. Bestemmelsen i
straffelovens § 123 har
imidlertid en strafferamme på
indtil 6 års fængsel og giver
dermed en kvalificeret
strafferetlig beskyttelse i
tilfælde, hvor der er tale om
vold, trusler om vold mv. mod et
vidne eller vidnets nærmeste.
Beskyttelsen omfatter også
trusler mv. fra medgerningsmænd,
der afgiver forklaring om andres
andel i en lovovertrædelse.
2.3.
Retsplejelovens
beskyttelsesregler for vidner
2.3.1.
Efter retsplejelovens § 745,
stk. 1, har forsvareren under
efterforskningen adgang til at
gøre sig bekendt med det
materiale, som politiet har
tilvejebragt. Efter § 745,
stk. 3, har forsvareren krav på
at blive underrettet om
foretagelsen af
efterforskningsskridt som
eksempelvis afhøringer,
konfrontationer og
fotoforevisninger, således at
forsvareren kan være til stede.
Hvis hensynet
til bl.a. sagens opklaring eller
tredjemand undtagelsesvis gør
det påkrævet, kan reglerne i
§ 745, stk. 1 og 3, fraviges,
eller politiet kan give
forsvareren pålæg om ikke at
videregive de oplysninger, der
er modtaget fra politiet, jf.
§ 745, stk. 4. Bestemmelsen i
retsplejelovens § 745, stk. 4,
gør det således muligt at
hemmeligholde et vidnes
identitet for den sigtede, hvis
hensynet til vidnet
undtagelsesvis gør det påkrævet
f.eks. på grund af frygt for
repressalier mod vidnet.
Et pålæg
efter § 745, stk. 4, kan kun
udstrækkes, indtil tiltalte har
afgivet forklaring under
domsforhandlingen, ligesom en
begrænsning i forsvarerens
aktindsigt efter samme
bestemmelse bortfalder senest
inden domsforhandlingen, jf.
betænkning nr. 622/1971 om
efterforskning i straffesager
mv., s. 43. Efter § 746, stk. 1,
kan politiets afgørelser i
henhold til § 745, stk. 4,
indbringes for retten.
Efter § 748,
stk. 2, underrettes forsvareren
som hovedregel om alle retsmøder
under efterforskningen og er
berettiget til at overvære dem.
Er det ikke muligt at give
forsvareren meddelelse, kan der
kun afholdes retsmøder, som ikke
kan opsættes. Forsvareren må kun
med rettens samtykke videregive
oplysninger modtaget i
retsmødet.
Efter § 748,
stk. 1, har også sigtede i
almindelighed krav på
underretning om afholdelse af
retsmøder under efterforskningen
og er berettiget til at overvære
dem. Det gælder dog ikke
retsmøder, der afholdes med
henblik på at opnå rettens
forudgående kendelse om
foretagelse af foranstaltninger
i henhold til retsplejelovens
kapitel 69-74 (eksempelvis
indgreb i
meddelelseshemmeligheden).
Endvidere kan retten efter
§ 748, stk. 5, på anmodning
bestemme, at der ikke skal gives
sigtede underretning om et
retsmødes afholdelse, eller at
sigtede skal være udelukket fra
at overvære et retsmøde helt
eller delvis, hvis hensynet til
bl.a. sagens opklaring
undtagelsesvis gør det påkrævet.
Hensynet til tredjemand kan
efter bestemmelsens ordlyd ikke
begrunde, at sigtede udelukkes
fra et retsmøde under
efterforskningen herunder
udelukkes fra derigennem at opnå
kendskab til identiteten på et
vidne, som afgiver forklaring
under retsmødet.
2.3.2.
Tiltalerejsning i straffesager
sker ved et af
anklagemyndigheden udfærdiget
anklageskrift, jf.
retsplejelovens § 831. Der må
ikke angives beviser, herunder
vidner, i anklageskriftet. Efter
retsplejelovens § 834 skal
anklagemyndigheden imidlertid i
forbindelse med indlevering af
anklageskrift til retten også
indlevere en fortegnelse over de
beviser, der agtes ført. Vidner
skal betegnes med navn, og hvad
der i øvrigt måtte udkræves til
deres nøjagtige betegnelse.
Efter § 835,
stk. 1, skal forsvareren have en
genpart af bevisfortegnelsen.
Anklagemyndigheden kan efter
§ 835, stk. 2, give forsvareren
pålæg om ikke at videregive
oplysninger om et vidnes bopæl
til tiltalte, hvis
anklagemyndigheden under
domsforhandlingen agter at
fremsætte begæring om rettens
bestemmelse om, at denne
oplysning ikke må meddeles
tiltalte, jf. § 848, stk. 3 (se
om sidstnævnte bestemmelse pkt.
2.3.3. nedenfor). Afgørelsen kan
af forsvareren indbringes for
retten.
2.3.3.
Efter retsplejelovens § 848,
stk. 1, kan retten beslutte, at
tiltalte under domsforhandlingen
skal forlade retslokalet, mens
et vidne eller en medtiltalt
afhøres, når særegne grunde
taler for, at en uforbeholden
forklaring ellers ikke kan
opnås. Rettens afgørelse kan
træffes under domsforhandlingen
eller forud for denne, jf.
§ 841.
Har en
tiltalt i henhold til § 848,
stk. 1, været afskåret fra at
overvære afhøringen af et vidne
eller en medtiltalt, skal
tiltalte, når denne på ny kommer
til stede i retslokalet, have
oplysning om, hvem der har givet
forklaring i tiltaltes fravær og
om indholdet af forklaringen,
for så vidt den angår tiltalte.
Retten kan på
anmodning træffe bestemmelse om,
at et vidnes bopæl ikke må
oplyses for tiltalte, hvis
afgørende hensyn til vidnets
sikkerhed taler derfor, og det
må antages at være uden
betydning for tiltaltes forsvar,
jf. retsplejelovens § 848,
stk. 3.
De gældende
bestemmelser i retsplejeloven
indeholder derimod ikke hjemmel
til under domsforhandlingen at
hemmeligholde vidners identitet
for tiltalte. Denne retstilstand
blev indført ved lov nr. 321 af
4. juni 1986 om forbud mod
anonyme vidner, jf. nærmere
nedenfor.
2.4.
Gældende ret før forbudet mod
anonyme vidner
Indtil
Folketingets vedtagelse af lov
nr. 321 af 4. juni 1986 om
forbud mod anonyme vidner
indeholdt retsplejeloven ikke
udtrykkelige bestemmelser om
adgangen til i straffesager at
føre vidner, hvis identitet
holdes skjult for tiltalte, men
det var forudsat, at oplysning
om et vidnes identitet kunne
hemmeligholdes for tiltalte.
I
overensstemmelse hermed var det
i retspraksis i enkelte tilfælde
blevet tilladt, at oplysninger
om et vidnes identitet
hemmeligholdtes.
Spørgsmålet
om anvendelse af anonyme vidner
blev forelagt Højesteret i en
sag fra 1983. Højesterets
afgørelse er gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 1984, s.
81. I denne sag var en person,
som tidligere var straffet
adskillige gange for bl.a.
berigelsesforbrydelser,
bordelvirksomhed og overfald,
herunder grov vold, sat under
tiltale for omfattende
heroinhandel. I byretten og
landsretten var den pågældende
fundet skyldig i videresalg af
mindst 1 kg heroin og idømt
fængsel i 5 år og 6 måneder.
Byrettens og landsrettens
afgørelser byggede i væsentlig
grad på forklaringer afgivet af
2 vidner, hvis identitet var
holdt skjult for tiltalte, og
hvis forklaring var afgivet i
retten uden tiltaltes
tilstedeværelse. Under anke til
Højesteret påstod tiltalte
dommen ophævet under henvisning
til, at der var begået en
alvorlig rettergangsfejl ved
brugen af anonyme vidner. Ved
afgørelsen delte Højesteret sig
i et flertal på fem dommere og
et mindretal på to dommere.
Flertallet
fandt ikke, at der var begået
rettergangsfejl i byretten og
landsretten og udtalte, at der
undtagelsesvis kunne ske anonym
vidneførsel, hvis der var
nærliggende risiko for, at
vidnet eller vidnets nærtstående
kunne lide overlast, og hvis
hensynet til retshåndhævelsen på
grund af sagens alvor og
forklaringens betydning for
sagen gjorde det påkrævet. I
sådanne tilfælde kunne tiltalte
efter flertallets opfattelse
endvidere udelukkes fra at
overvære forklaringens afgivelse
eller afskæres fra efterfølgende
at blive gjort bekendt med
forklaringen i det omfang, det
var nødvendigt for at
hemmeligholde vidnets identitet.
Mindretallet
fandt ikke, at retsplejeloven
indeholdt hjemmel til at
hemmeligholde et vidnes
identitet eller til at afskære
vidnet fra at blive bekendt med
indholdet af vidneforklaringen.
2.5.
Tidligere lovforslag og
initiativer vedrørende
vidnebeskyttelse
2.5.1.
Under henvisning bl.a. til
Højesterets dom fra 1983
fremsatte medlemmer af
Socialistisk Folkeparti og
Venstresocialisterne i december
1984 et lovforslag om forbud mod
anonyme vidner (L 102). Under 1.
behandling af forslaget
tilkendegav den daværende
justitsminister, at han ville
anmode Retsplejerådet om en
udtalelse om spørgsmålet.
Retsplejerådet afgav herefter
betænkning nr. 1056/1985 om
anonyme vidner mv.
Retsplejerådet delte sig i et
flertal på seks medlemmer og et
mindretal på to medlemmer.
Flertallet
foreslog en lovregulering af
området, således at indholdet
af vidneforklaringer aldrig kan
holdes hverken helt eller
delvist hemmeligt for tiltalte.
Endvidere foreslog flertallet en
begrænset adgang til i praksis
ved såkaldte tilfældige vidner
at hemmeligholde vidners navn,
stilling og bopæl for tiltalte
og til yderligere i disse
situationer at bestemme, at
tiltalte skal fjernes fra
retslokalet under vidnets
forklaring for derved at opnå,
at også vidnets udseende
hemmeligholdes.
Mindretallet
foreslog, at den retstilstand,
som var fastslået ved
Højesterets afgørelse, fortsat
burde være gældende.
Retsplejerådets forslag er i
øvrigt udførligt omtalt i pkt.
4.2. nedenfor, hvortil henvises.
Den 9. april
1986 fremsatte den daværende
justitsminister et lovforslag om
forbud mod hemmeligholdelse af
vidneforklaringer (L 234), som
byggede på flertallets
indstilling i Retsplejerådets
betænkning. Forinden
fremsættelsen af dette
lovforslag havde medlemmer af
Socialistisk Folkeparti og
Venstresocialisterne i oktober
1985 genfremsat det tidligere
lovforslag om forbud mod anonyme
vidner.
Ved 3.
behandling af de to forslag i
maj 1986 blev justitsministerens
forslag forkastet, mens det af
oppositionspartierne fremsatte
forslag blev vedtaget.
Der henvises
for så vidt angår det
sidstnævnte forslag til lov nr.
321 af 4. juni 1986,
Folketingstidende 1984-85,
forhandlingerne, sp. 3582 og
4816, og tillæg A, sp. 1855,
samt Folketingstidende 1985-86,
forhandlingerne, sp. 730, 1959,
11300 og 11570, tillæg A, sp.
1035, tillæg B, sp. 1565, og
tillæg C, sp. 737.
For så vidt
angår den daværende
justitsministers forslag
henvises til Folketingstidende
1985-86, forhandlingerne, sp.
9318, 9859, 11300 og 11569,
tillæg A, sp. 5423, og tillæg B,
sp. 1577.
2.5.2.
Som omtalt under pkt. 2.3.3.
ovenfor har retsplejelovens
bestemmelser om forbud mod
hemmeligholdelse af vidners
identitet, som blev vedtaget ved
lov nr. 321 af 4. juni 1986,
herefter været gældende.
Medlemmer af Socialistisk
Folkeparti og
Venstresocialisterne fremsatte
dog i november 1986 forslag om
ophævelse af den ved lov nr. 321
af 4. juni 1986 gennemførte
bestemmelse om, at tiltalte skal
have tilsendt en genpart af
bevisfortegnelsen.
Forslaget
blev vedtaget og gennemført som
lov nr. 273 af 13. maj 1987. Der
henvises til Folketingstidende
1986-87, forhandlingerne, sp.
3023, 6102, 11187 og 11363,
tillæg A, sp. 2173, tillæg B,
sp. 1497, og tillæg C, sp. 511.
Ifølge loven,
der fik sin endelige udformning
gennem vedtagelse af et i
udvalgsbetænkningen stillet
ændringsforslag, blev den i 1986
indførte bestemmelse i
retsplejelovens § 835, 3. pkt.,
ophævet, således at
anklagemyndigheden ikke længere
har pligt til at sende tiltalte
en genpart af bevisfortegnelsen.
Samtidig blev
et nyt stk. 3 indsat i § 848.
Ifølge denne bestemmelse kan
retten på anmodning bestemme, at
et vidnes bopæl ikke må oplyses
for tiltalte, hvis afgørende
hensyn til vidnets sikkerhed
taler derfor, og det må antages
at være uden betydning for
tiltaltes forsvar. Endvidere
blev der i § 835, stk. 2,
fastsat en adgang for
anklagemyndigheden til at give
forsvareren pålæg om ikke at
videregive oplysninger om et
vidnes bopæl til tiltalte, hvis
der under domsforhandlingen
agtes fremsat anmodning om
rettens bestemmelse om, at denne
oplysning ikke må meddeles
tiltalte.
Ifølge
forarbejderne til bestemmelsen
(Retsudvalgets betænkning af 30.
april 1987, Folketingstidende
1986-87, tillæg B, sp. 1497)
skal der foretages en konkret
vurdering af, om afgørende
hensyn til vidnets sikkerhed
taler for hemmeligholdelse af
vidnets bopæl. Det anføres
videre i betænkningen, at der
kan være situationer, hvor
vidnets identitet ikke kan
fastslås, hvis bopælen
anonymiseres, og at det derfor
yderligere er en betingelse, at
hemmeligholdelse er uden
betydning for tiltaltes forsvar.
2.5.3.
I den daværende justitsministers
redegørelse af 18. november 1991
til Folketingets Retsudvalg om
»rockerkriminalitet« blev det
anført, at der som led i
indsatsen mod rockerkriminalitet
og anden bandekriminalitet ville
blive fremsat forslag om
skærpede sanktioner for
forbrydelser mod vidner, ligesom
det i redegørelsen blev
tilkendegivet, at der ville
blive fremsat forslag om, at der
på ny indføres en meget
begrænset adgang til at føre
vidner anonymt. Baggrunden for
forslagene var et ønske om at
sikre de mennesker, der står
frem i en retssag, den bedst
mulige beskyttelse.
På den
baggrund fremsatte den daværende
justitsminister den 18. december
1991 et lovforslag om
beskyttelse af vidner mv. (L
167). Lovforslaget indeholdt to
hovedelementer. Det første var
et forslag om strafferetlig
beskyttelse af vidner, jf.
straffelovens § 123, der er
omtalt under pkt. 2.2. ovenfor.
Det andet hovedelement var et
forslag om adgang til anonym
vidneførsel, som byggede på
flertallets indstilling i
Retsplejerådets betænkning, jf.
pkt. 4.2. nedenfor.
Ved 2.
behandling af lovforslaget udgik
den del af lovforslaget, der
vedrørte adgang til anonym
vidneførsel, og kun den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 123 blev
herefter vedtaget ved 3.
behandling af lovforslaget.
Forslaget
blev vedtaget og gennemført som
lov nr. 282 af 29. april 1992.
Der henvises til
Folketingstidende 1991-92,
forhandlingerne, sp. 4519, 4901,
8973 og 9140, tillæg A, sp.
3697, tillæg B, sp. 1001, og
tillæg C, sp. 713.
2.5.4.
I folketingsårene 1993-94 og
1996-97 fremsatte medlemmer af
Det Konservative Folkeparti og
Venstre lovforslag om skærpet
indsats mod voldskriminalitet
mv. (L 35 og L 134). Begge
lovforslag indeholdt de samme
bestemmelser om adgang til
anonym vidneførsel, der udgik af
L 167 (1991-92) inden
vedtagelsen.
I begge
tilfælde blev lovforslaget
forkastet. Der henvises til
Folketingstidende 1993-94,
forhandlingerne, sp. 694, 2603,
10165 og 10386, tillæg A, sp.
593, og tillæg B, sp. 901, samt
Folketingstidende 1996-97,
forhandlingerne, s. 3598, 6669
og 7200, tillæg A, s. 3063 og
3057, og tillæg B, s. 759 og
848.
2.5.5.
I marts 1995 fremlagde en
arbejdsgruppe under
Justitsministeriet en
handlingsplan om organiseret
kriminalitet og
rockerkriminalitet. I
arbejdsgruppen deltog
repræsentanter fra
anklagemyndigheden, politiet,
kriminalforsorgen samt politiets
og kriminalforsorgens
organisationer. Arbejdsgruppens
forslag koncentrerede sig om
bedre vidnebeskyttelse og
styrkelse af efterforskningen
mod den organiserede
kriminalitet.
Handlingsplanens forslag om
udelukkelse af bandemedlemmer
fra retsmøder, tidlig
indenretlig afhøring af vidner
og udvidet kriminalisering af
trusler mv. mod vidner er
gennemført ved lov nr. 411 af
10. juni 1997 (Styrkelse af
politiets
efterforskningsmuligheder).
Efter
lovændringen kan der således ske
udelukkelse af en gruppe af
personer fra et retsmøde, hvis
det skønnes nødvendigt for at
opnå en sandfærdig forklaring af
et vidne mv., uden at retten i
den forbindelse skal foretage en
individuel vurdering af, om den
enkeltes tilstedeværelse er en
hindring for at opnå en
sandfærdig forklaring, jf.
retsplejelovens § 28 b, stk. 3.
Endvidere blev straffelovens
§ 123 om trusler mv. mod vidner
ændret, således at den også
omfatter trusler mod andre
personer med tilknytning til et
vidne end vidnets nærmeste,
eksempelvis vidnets
arbejdsgiver. Endelig har
Justitsministeriet i
bemærkningerne til lovforslaget
givet udtryk for, at der kan
være anledning til i videst
muligt omfang at foretage
indenretlig afhøring under
efterforskningen, når der kan
være risiko for, at vidner kan
blive udsat for vold, trusler,
pression eller i øvrigt føle sig
under pres, som får dem til at
ændre forklaring eller nægte at
afgive forklaring. Som
opfølgning herpå har
Rigsadvokaten i september 1997
udsendt en meddelelse til
politiet og anklagemyndigheden
om, at der i videst muligt
omfang skal anvendes såkaldt
anticiperet bevisførelse, når
omstændighederne taler for det.
Der henvises
til Folketingstidende 1996-97,
forhandlingerne, s. 2202, 7453
og 7938, tillæg A, s. 2475 og
2537, tillæg B, s. 988 og 1294,
og tillæg C, s. 511.
Endvidere er
der ved lov nr. 349 af 23. maj
1997 (Styrkelse af
retsstillingen for ofre for
forbrydelser) taget en række
initiativer af betydning for
vidner, som samtidig er ofre.
Det drejer sig bl.a. om en
udvidet adgang til at beskikke
bistandsadvokat for ofre for
voldsforbrydelser og
seksualforbrydelser, etablering
af lokale offerrådgivninger.
Der henvises
til Folketingstidende 1996-97,
forhandlingerne, s. 3598, 6668
og 7192, tillæg A, s. 3167 og
3196, tillæg B, s. 760 og 849,
og tillæg C, s. 430.
2.5.6.
I juni 1998 afgav en
arbejdsgruppe under
Justitsministeriet en rapport om
vidnebeskyttelse. Arbejdsgruppen
bestod af repræsentanter for
Justitsministeriet,
anklagemyndigheden, politiet og
politiets organisationer.
Formålet med arbejdsgruppen var
at overveje, om der kunne gøres
mere for de personer, der føler
sig utrygge ved at skulle afgive
vidneforklaring.
Rapporten
indeholder en beskrivelse af den
dagældende ordning med hensyn
til vidner, herunder af de
forskellige retlige og praktiske
beskyttelsesforanstaltninger,
samt arbejdsgruppens
overvejelser og forslag
vedrørende vidnebeskyttelse.
Arbejdsgruppen gav udtryk for,
at det er meget vigtigt, at
myndighederne sætter fokus på
den kendsgerning, at vidner i et
vist omfang ikke tør stå frem af
frygt for repressalier.
Myndighederne bør opfatte dette
som et væsentligt problem og
være indstillet på at prioritere
dette område og at afsætte de
nødvendige ressourcer hertil.
Arbejdsgruppen pegede navnlig på
behovet for i den daglige
indsats at vægte
vidnebeskyttelsen højt.
Det var
arbejdsgruppens opfattelse, at
der på nogle enkelte punkter var
behov for nye regler og
initiativer. To af disse punkter
krævede lovændringer, mens de
andre kunne gennemføres
administrativt.
Som
opfølgning på arbejdsgruppens
rapport fremsatte den daværende
justitsminister i april 1999
lovforslag om bl.a.
vidnebeskyttelse (L 233).
Lovforslaget indeholdt
bestemmelser om adgang for
retten til allerede forud for
domsforhandlingen at træffe
afgørelse om dørlukning,
referatforbud, navneforbud,
eller om, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens et
vidne afhøres, jf. nu
retsplejelovens § 841.
Lovforslaget blev ikke vedtaget
inden folketingsårets udløb, men
blev for så vidt angår
vidnebeskyttelse genfremsat
uændret i oktober 1999 (L 14).
Lovforslaget blev vedtaget og
gennemført som lov nr. 428 af
31. maj 2000. Der henvises til
Folketingstidende 1998-99,
forhandlingerne s. 6166, og
tillæg A, s. 5635 og 5570, samt
Folketingstidende 1999-2000,
forhandlingerne, s. 498, 6607,
6691 og 8202, tillæg A, s. 133
og 214, tillæg B, s. 479, 582 og
702, og tillæg C, s. 715.
Et andet
forslag i arbejdsgruppens
rapport blev gennemført ved lov
nr. 362 af 2. juni 1999
(styrkelse af samarbejdet mellem
retterne og pressen) om ændring
af retsplejeloven med henblik på
at fastslå, at nedlæggelse af
navneforbud under en retssag
bl.a. kan ske af hensyn til
vidners sikkerhed, jf.
retsplejelovens § 31.
Der henvises
til Folketingstidende 1998-99,
forhandlingerne s. 1334, 6700 og
6801, tillæg A, s. 2006 og 2056,
tillæg B, s. 948, og tillæg C,
s. 596.
På baggrund
af arbejdsgruppens anbefalinger
har Justitsministeriet endvidere
igangsat en række administrative
initiativer. Det gælder
eksempelvis etablering af en
ordning, hvorefter vidner kan få
udpeget en kontaktperson hos
politiet eller
anklagemyndigheden, samt
indretning af særskilte venterum
til vidner.
Rigsadvokaten
har i den forbindelse i oktober
2001 udsendt en meddelelse til
politiet og anklagemyndigheden
om etablering og den nærmere
udformning af ordningen med
kontaktpersoner, som vidner kan
henvende sig til. Det fremgår
heraf, at der så tidligt som
muligt i sager, hvor eksempelvis
vold, trusler eller anden
personfarlig kriminalitet
indgår, samt i sager om
sædelighedsforbrydelser og
narkotikakriminalitet skal
udpeges en kontaktperson for
vidner. Kontaktpersonen kan
eksempelvis være en
polititjenestemand, der deltager
i efterforskningen eller en
anklager, der beskæftiger sig
med sagen. Ordningen skal lette
kommunikationen mellem
anklagemyndigheden/politiet og
vidnet samt modvirke
misforståelser som følge af, at
flere forskellige medarbejdere
taler med vidnet.
I tilknytning
til arbejdsgruppens forslag om
indretning af særskilte venterum
til vidner har
Justitsministeriet og
Domstolsstyrelsen i september
2000 opfordret politiet,
anklagemyndigheden og domstolene
til lokalt at aftale, hvordan
man skal håndtere de tilfælde,
hvor de bygningsmæssige rammer
ikke tillader, at der i
tilknytning til retslokalet
indrettes særskilte venterum for
vidner, der ikke bør
konfronteres med tiltalte eller
personer med tilknytning til
denne. Der er herved lagt op
til, at det overvejes, om vidner
i særlige sager kan få mulighed
for at vente i et andet lokale,
f.eks. i et voterings- eller
advokatværelse, et ubenyttet
kontor eller i rettens
sekretariat.
3. Norsk
ret
I Norge er
der for nylig (med virkning fra
den 1. august 2001) indført
regler om adgang til i visse
tilfælde at anvende anonyme
vidner under efterforskning og
domsforhandling i straffesager.
Anonym
vidneførsel kan finde sted i
sager, der vedrører
modarbejdelse af retsvæsenet
(eksempelvis fremsættelse af
trusler mod en anklager for at
formå den pågældende til at
foretage eller undlade en
handling i forbindelse med en
straffesag), flykapring, grov
narkotikakriminalitet, voldtægt,
drab, grov vold, afpresning,
groft røveri og hvidvaskning af
udbytte fra grov
narkotikakriminalitet eller
groft røveri.
I disse sager
kan anonym vidneførsel anvendes,
når der er fare for en alvorlig
forbrydelse mod vidnets eller
vidnets nærmestes liv, velfærd
eller frihed, hvis vidnets
identitet bliver kendt af
tiltalte.
Endvidere kan
der træffes bestemmelse om
anonym vidneførsel, når der er
fare for, at det bliver
væsentlig vanskeligere for
vidnet at arbejde »under cover«
i senere straffesager, hvis
vidnets identitet bliver kendt.
Dette har navnlig betydning for
politifolk.
Anvendelse af
anonyme vidner er i alle
tilfælde betinget af, at det er
strengt nødvendigt, og at det
ikke medfører væsentlige
betænkeligheder i forhold til
tiltaltes forsvar.
En beslutning
om anonym vidneførsel kan
indeholde ét eller flere af
følgende elementer: at vidnets
navn ikke oplyses, at der ikke
gives andre oplysninger, der kan
føre til, at vidnets identitet
bliver kendt, eller at der tages
fysiske eller tekniske skridt
for at hemmeligholde vidnets
identitet, eksempelvis gennem
afskærmning af vidnet i
forbindelse med forklaringens
afgivelse.
Forsvareren
skal have oplysning om vidnets
navn og om de øvrige forhold,
der måtte være nødvendige for at
kunne identificere vidnet.
Har tiltalte
været ført ud af retslokalet,
mens forklaringen afgives, skal
tiltalte orienteres om
forklaringens indhold, når
tiltalte på ny kommer til stede.
Dette gælder dog ikke
oplysninger, der kan afsløre
vidnets identitet.
4.
Forslagets baggrund og indhold
4.1.
Generelle overvejelser
Som anført
under pkt. 1 ovenfor, er det
uacceptabelt, hvis vidner i en
straffesag udsættes for trusler
og repressalier. Det må derfor
søges sikret, at vidner, som
afgiver forklaring i en
straffesag, bliver beskyttet mod
overgreb.
Samtidig kan
en frygt for repressalier eller
andre ubehageligheder betyde, at
vidner slet ikke tør stå frem
med deres viden. Det forhold, at
der efter den gældende ordning i
intet tilfælde er adgang til
anonym vidneførsel, kan således
efter omstændighederne føre til,
at vidner til strafbare forhold
undlader at give politiet
oplysninger, som er af væsentlig
betydning for efterforskningen.
Bestemmelsen
i retsplejelovens § 171, stk. 2,
om adgang til vidnefritagelse
vil i en række tilfælde kunne
tilgodese hensynet til et vidne,
som må befrygtes at blive udsat
for repressalier mv. Som omtalt
under pkt. 2.1. ovenfor må
hensynet til det enkelte vidne
imidlertid efter
omstændighederne vige for
hensynet til straffesagens
opklaring, således at det kan
pålægges et vidne at afgive
forklaring, selv om der kan være
risiko for, at vidnet påføres
skade. Hertil kommer, at vidner,
som på grund af frygt for
repressalier mv. i dag fritages
for at vidne, må forventes
fremover i visse tilfælde at
afgive forklaring, hvis der
indføres en begrænset mulighed
for at hemmeligholde vidnets
identitet.
På den
baggrund er det
Justitsministeriets opfattelse,
at der bør ske en opblødning af
det absolutte forbud mod anonyme
vidner, der blev indført i 1986.
Der bør således etableres
mulighed for i særlige tilfælde
at kunne sikre et vidne
anonymitet.
Udformningen
af forslaget herom bygger på
Retsplejerådets betænkning fra
1985 om anonyme vidner, der
omtales nærmere umiddelbart
nedenfor.
4.2.
Retsplejerådets overvejelser og
forslag
Som nævnt
under pkt. 2.5.1. ovenfor blev
Retsplejerådet i december 1984
anmodet om en udtalelse om
anonyme vidner.
Retsplejerådet afgav herefter i
december 1985 betænkning nr.
1056/1985 om anonyme vidner.
Retsplejerådets indgående
overvejelser om synspunkterne
for og imod anvendelsen af
anonyme vidner er mere udførligt
gengivet i betænkningen s.
28-33, hvortil henvises.
Retsplejerådets flertal
(6 medlemmer) foreslog
(betænkningen, s. 35-38), at der
gennemføres en udtrykkelig
bestemmelse om, at indholdet af
en vidneforklaring aldrig kan
holdes hverken helt eller
delvist hemmeligt for tiltalte.
Flertallet erkendte, at kravet
om, at vidners forklaring skal
gengives fuldt ud for tiltalte,
kan medføre, at truede vidner
under påberåbelse af en
vidnefritagelsesgrund vil nægte
at afgive forklaring, fordi
gengivelsen af forklaringen for
tiltalte vil røbe deres
identitet. Selv om dette kan
betyde, at grundlaget for
domfældelse af en skyldig
svigter, fandt flertallet, at
hensynet til retshåndhævelsen
her må vige for hensynet til
tiltaltes muligheder for et
effektivt forsvar.
Flertallet
fandt endvidere, at en tiltalt
som altovervejende hovedregel
bør vide, hvem der afgiver
forklaring i sagen mod tiltalte,
og have adgang til at overvære
afhøring af vidner. I særlige
situationer, hvor der er tale om
personer, som tilfældigt bliver
vidne til en forbrydelse, og
hvor væsentlige hensyn til
vidnet gør det påkrævet, bør der
dog efter flertallets opfattelse
være mulighed for, at vidnets
navn, stilling og bopæl
hemmeligholdes for tiltalte.
Hvis der ligefrem er tale om, at
vidnets eller hans nærmestes liv
eller helbred vil blive udsat
for alvorlig fare, hvis tiltalte
får kendskab til vidnet vidnet
har f.eks. tilfældigt overværet
et drab i forbindelse med et
rockeropgør bør der være
mulighed for yderligere at
bestemme, at tiltalte skal
fjernes fra retslokalet, inden
vidnet føres ind i retten og
under vidnets forklaring,
således at tiltalte ikke ser
vidnet.
Efter
flertallets forslag må de nævnte
muligheder for at afskære
tiltaltes kendskab til vidnets
identitet ikke bringes i
anvendelse, hvis det har
betydning for tiltaltes forsvar,
at tiltalte kender vidnets
identitet. Reglerne forudsættes
derfor i praksis anvendt i
forbindelse med såkaldt
tilfældige vidner, dvs.
personer, som tiltalte ikke
kender i forvejen, og som
tilfældigt overværer eller er
offer for en forbrydelse.
Flertallet
anførte i øvrigt, at man
tillagde det betydning, at
forslaget om adgang til i
særlige tilfælde at begrænse
tiltaltes kendskab til vidnets
identitet gennemføres. I modsat
fald vil der bestå en fare for
udvikling mod en tilstand, hvor
organiserede kriminelle kan
terrorisere også personer
udenfor det kriminelle miljø fra
at optræde som vidner.
Et
mindretal (2 medlemmer)
fandt det særdeles betænkeligt
(betænkningen, s. 38-41)
fuldstændigt at afskære
muligheden for at hemmeligholde
dele af vidnets forklaring for
tiltalte. Mindretallet foreslog
derfor, at den retstilstand, som
er fastslået med Højesterets
afgørelse gengivet under pkt.
2.4. ovenfor, fortsat burde være
gældende. I den forbindelse
fremhævede mindretallet, at der
på baggrund af afgørelsens
præmisser måtte antages at gælde
meget snævre grænser for,
hvornår retten ville tillade
vidneanonymitet, og at der ikke
sås at være grundlag for frygt
for, at disse grænser ikke ville
blive respekteret af fremtidig
retspraksis.
Mindretallet
fremhævede endvidere, at det til
bekæmpelse af særdeles alvorlig
og farlig kriminalitet er
nødvendigt at benytte vidner,
hvis identitet og detaljerede
forklaring må holdes skjult for
tiltalte og for andre. Som
eksempel nævnes drab og
gidseltagning som led i
international terrorvirksomhed
eller i opgør inden for
organiserede forbrydergrupper.
Mindretallet fandt, at det må
befrygtes, at trusler og vold
mod personer, der kan tænkes at
ville vidne imod kriminelle, vil
få et øget omfang, hvis
lovgivningen på forhånd
udelukker enhver mulighed for at
skjule en vidneforklarings
indhold for en tiltalt.
4.3.
Justitsministeriets forslag
4.3.1.
Lovforslaget svarer til de
ændringer af retsplejelovens
§ 848, som blev foreslået af den
daværende justitsminister i
december 1991, jf. pkt. 2.5.3.
ovenfor, og som ligeledes
byggede på anbefalingerne fra
Retsplejerådets flertal.
Forslaget har
på samme måde som lovforslaget
fra 1991 en noget anden
lovteknisk udformning end
Retsplejerådets forslag fra
1985. Baggrunden herfor er, at
den ændring af retsplejelovens
§ 848, stk. 3, om adgang til at
hemmeligholde oplysning om et
vidnes bopæl for tiltalte, som
Folketinget enstemmigt vedtog i
maj 1987, efter
Justitsministeriets opfattelse
bør opretholdes ved siden af den
foreslåede adgang til
videregående hemmeligholdelse.
Ligesom i
lovforslaget fra 1991 foreslås
det, at adgangen til at
hemmeligholde et vidnes navn,
stilling og bopæl for tiltalte
betinges af, at afgørende hensyn
til vidnets sikkerhed gør det
påkrævet.
Der er
således valgt en lidt anden
formulering end den, som
Retsplejerådets flertal
foreslog, og som indebar, at
anonym vidneførsel kunne ske,
hvis væsentlige hensyn til
vidnet gør det påkrævet. Hermed
tilsigtes dog ikke nogen
realitetsændring i forhold til
forslaget fra Retsplejerådets
flertal. Det betyder, at
omstændighederne i sagen med
styrke skal tale for, at vidnet
kan blive udsat for repressalier
eller andre ubehageligheder,
hvis tiltalte får oplysninger om
vidnets identitet, jf.
Retsplejerådets betænkning s.
44. Denne betingelse kan ofte
være opfyldt i tilfælde, hvor
vidnet er omfattet af
vidnefritagelsesgrundene i
retsplejelovens § 171, stk. 2.
Det fornødne grundlag for
hemmeligholdelse af vidnets navn
mv. vil imidlertid efter
omstændighederne også kunne
foreligge i tilfælde, hvor
vidnet ikke kan påberåbe sig en
vidnefritagelsesgrund.
Som følge af
det anførte må det antages, at
bestemmelsen om anonym
vidneførsel navnlig vil kunne
blive relevant i visse sager om
grov og mere organiseret
kriminalitet, herunder
bandekriminalitet.
Det vil i
alle tilfælde være en
betingelse, at begrænsninger i
tiltaltes kendskab til vidnets
navn mv. er uden betydning for
tiltaltes forsvar. I praksis vil
forslaget derfor kunne få
betydning i forhold til såkaldte
tilfældige vidner det vil sige
vidner, som ikke har nogen
tilknytning til tiltalte.
Tiltalte bør
som udgangspunkt have adgang til
at overvære den forklaring, der
afgives af et vidne, som er
beskyttet ved hemmeligholdelse
af navn mv. Træffer retten
beslutning om, at vidnets navn,
stilling og bopæl ikke skal
oplyses over for tiltalte, kan
retten efter forslaget derfor
kun bestemme, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens vidnet
afhøres, hvis der er grund til
at antage, at vidnet eller
vidnets nærmeste vil blive udsat
for alvorlig fare ved tiltaltes
kendskab til vidnets identitet
(udseende).
I lighed med
forslaget fra 1991 indebærer
lovforslaget, at rettens
bestemmelse om anvendelse af
reglerne om hemmeligholdelse af
et vidnes identitet kan kæres
under domsforhandlingens
forberedelse og under
domsforhandlingen. Efter
retsplejelovens § 968, stk. 1,
tilkommer kæreadgangen enhver,
over for hvem beslutningen
indeholder en afgørelse. Også
vidnet selv kan således kære en
kendelse om anvendelse af
reglerne om hemmeligholdelse af
den pågældendes identitet.
Siden
udformningen af Retsplejerådets
forslag er der ved lov nr. 366
af 18. maj 1994 indsat en
bestemmelse i retsplejelovens
§ 848, stk. 2, 2. pkt.,
hvorefter retten afgør, om
gengivelsen af et vidne eller en
medtiltalts forklaring i
tilfælde, hvor tiltalte har
måttet forlade retslokalet under
forklaringens afgivelse, skal
ske, før eller efter tiltalte
selv har afgivet forklaring.
Denne bestemmelse vil blive
videreført i forslaget til
§ 848, stk. 5.
De foreslåede
bestemmelser i § 848 suppleres
af retsplejelovens regler om
dørlukning. Den beskyttelse af
et vidne, der tilstræbes fremmet
med lovforslaget om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet og udelukkelse af
tiltalte fra at overvære vidnets
forklaring, kan således blive
illusorisk, hvis tilhørere
eventuelt med tilknytning til
tiltalte kan overvære og
referere forklaringen. I disse
tilfælde vil det derfor være
naturligt, at der også træffes
beslutning om dørlukning, jf.
retsplejelovens § 29.
4.3.2.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 841 kan retten efter anmodning
fra anklagemyndigheden,
forsvareren eller et vidne
allerede forud for
domsforhandlingen træffe
afgørelse om dørlukning,
referatforbud, navneforbud,
eller om, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens et
vidne afhøres.
Formålet med
bestemmelsen er at give mulighed
for at skabe øget tryghed hos
vidner. Der bør derfor efter
Justitsministeriets opfattelse
også være mulighed for at træffe
forhåndsafgørelse om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet efter forslaget til ny
§ 848, stk. 2, og herunder om,
at tiltalte skal forlade
retslokalet efter § 848, stk. 3.
I overensstemmelse hermed
foreslås en ændret formulering
af retsplejelovens § 841.
4.3.3.
I rapporten om vidnebeskyttelse
fra juni 1998, jf. pkt. 2.5.6.
ovenfor, anbefales det at
anvende anticiperet
bevisoptagelse i form af en
tidlig, indenretlig afhøring af
vidner, der kan tænkes at blive
udsat for trusler. En sådan
indenretlig vidneafhøring forud
for en eventuel senere
domsforhandling foregår efter
reglerne i retsplejelovens
§§ 747 og 748.
Efter
ordlyden af de gældende
bestemmelser i retsplejelovens
§ 748, stk. 5 og 6, kan hensynet
til tredjemand eksempelvis et
vidne selv eller vidnets
nærmeste imidlertid ikke
begrunde, at sigtede udelukkes
fra et retsmøde eller gøres
bekendt med, hvad der er tilført
retsbogen, ligesom hensynet til
tredjemand efter bestemmelsens
ordlyd ikke kan begrunde, at der
gives forsvareren pålæg om ikke
at give sigtede underretning om,
hvad der er passeret i
retsmødet.
Der forslås
derfor en ændring af
retsplejelovens § 748 med
henblik på udtrykkeligt at
fastslå, at også hensynet til
tredjemand (som f.eks. et vidne,
der kan frygte for repressalier
mv.) skal kunne begrunde, at der
når dette undtagelsesvis anses
for påkrævet sker begrænsninger
i sigtedes ret til bl.a. at
overvære retsmødet.
4.3.4.
Forslaget indebærer, at
oplysning om et vidnes identitet
og bopæl efter omstændighederne
kan hemmeligholdes for
sigtede/tiltalte under hele
sagens forløb. Under
efterforskningen vil det kunne
ske ved pålæg til forsvareren i
medfør af de gældende
bestemmelser i § 745, stk. 4, og
§ 748, stk. 6, jf. herved den
foreslåede ændring af § 748,
stk. 5. Efter udfærdigelse af
anklageskrift vil
hemmeligholdelse af vidnets
identitet over for tiltalte
kunne ske i medfør af forslaget
til ny § 835, stk. 2, samt
§ 848, stk. 2, nr. 2, og stk. 3,
eventuelt jf. § 841.
Det anførte
indebærer, at politi og
anklagemyndighed i givet fald
bør søge at få afklaret
spørgsmål om hemmeligholdelse af
et vidnes identitet, inden et
forsvarerpålæg efter § 745,
stk. 4, eller § 748, stk. 6,
udløber.
Efter
retsplejelovens § 41, stk. 2,
kan aktindsigt i afsluttede
straffesager afslås, hvis det må
befrygtes, at en udskrift af
retsbogen vil blive benyttet på
retsstridig måde. I sager, hvor
der er truffet afgørelse om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet, vil oplysninger om
vidnets navn, stilling og bopæl
kunne undtages fra aktindsigt i
medfør af denne bestemmelse.
5.
Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
5.1.
Artikel 6 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention er
ikke generelt til hinder for
brug af anonyme vidner i
straffesager. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har
navnlig afsagt følgende
afgørelser vedrørende anonyme
vidner: Kostovski mod Holland,
dom af 20. november 1989,
Windisch mod Østrig, dom af 27.
september 1990, Lüdi mod
Schweiz, dom af 15. juni 1992,
Doorson mod Holland, dom af 26.
marts 1996, Van Mechelen m.fl.
mod Holland, dom af 23. april
1997, og Kok mod Holland,
klagesag 43149/98, afgørelse af
4. juli 2000.
Domstolen
anerkender, at hensynet til
vidners liv, frihed og sikkerhed
efter omstændighederne kan
begrunde en fravigelse af
udgangspunktet for vidneførsel i
straffesager, dvs. vidnets
afgivelse af forklaring direkte
for den dømmende myndighed i et
offentligt retsmøde, hvor også
den tiltalte og forsvareren er
til stede. Domstolen har i den
forbindelse fremhævet, at
hensynet til vidners og
forurettedes liv, frihed og
sikkerhed er beskyttet af andre
konventionsbestemmelser, der
indebærer, at staterne har pligt
til at indrette deres
straffesystemer på en sådan
måde, at hensynet til disse
interesser ikke tilsidesættes.
Ved af brug
af anonyme vidner i straffesager
er det efter Domstolens praksis
afgørende, om der er foretaget
en rimelig afvejning af de
ulemper, en sådan fremgangsmåde
medfører for tiltalte, over for
hensynet til det eller de
pågældende vidner.
Efter praksis
tillægges vidnets karakter
betydning. Det vil f.eks. have
betydning, om der er tale om et
mere eller mindre tilfældigt
vidne, der ønskes afhørt i
forbindelse med en sag om grov
kriminalitet, og som risikerer
repressalier. Hvis der derimod
er tale om et vidne, der
tilhører politiet, kan
anonymisering som udgangspunkt
kun finde sted, hvis der
foreligger helt ekstraordinære
situationer, f.eks. for ikke at
afsløre identiteten på en
hemmelig agent i tilfælde, hvor
det ikke er muligt at bruge
mindre indgribende
foranstaltninger.
Den konkrete
fremgangsmåde i forbindelse med
vidneforklaringen skal ske med
respekt af kravet om
proportionalitet. Det indebærer,
at der skal ske anonymisering i
mindst muligt omfang. Domstolen
har påpeget, at det i nogle
tilfælde vil være tilstrækkeligt
at holde vidnets identitet
hemmelig for den tiltalte, i
andre tilfælde kan det måske
være nødvendigt endvidere at
foretage en vis maskering, og i
andre tilfælde kan det være
nødvendigt helt at afskære
tiltaltes mulighed for at høre
eller iagttage vidnet. Valget af
anonymiseringsgrad må imidlertid
ske på grundlag af en konkret
vurdering af hensynet til
vidnet. Det har endvidere
betydning, om forsvareren er til
stede, når vidnet afgiver
forklaring, og om forsvareren
har mulighed for at afhøre
vidnet.
Herudover vil
det være af betydning, om det
eller de anonyme vidners
forklaringer er det eneste eller
afgørende bevis i sagen mod den
tiltalte. Hvis det er tilfældet,
følger det af Domstolens
praksis, at en domstols
anvendelse af et sådant vidnes
forklaring som grundlag for en
domfældelse vil udgøre en
krænkelse af konventionen.
5.2.
Efter Justitsministeriets
opfattelse vil den foreslåede
ordning være forenelig med
konventionens artikel 6 og de
krav, der følger af Domstolens
praksis.
Efter den
foreslåede ordning kan retten
træffe bestemmelse om
forskellige grader af
anonymisering. Retten kan
bestemme, at vidnets adresse
skal holdes hemmelig for den
tiltalte. Retten kan gå et
skridt videre og bestemme, at
vidnets navn, stilling og bopæl
skal holdes hemmelig for den
tiltalte. Retten kan endelig
bestemme, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens vidnet
afhøres.
Efter
forslaget forudsætter en
beslutning om anonymisering
imidlertid i alle tilfælde, at
hensynet til vidnet konkret kan
begrunde den valgte form for
anonymisering. Hemmeligholdelse
af vidnets bopæl forudsætter, at
afgørende hensyn til vidnet
taler derfor. Hemmeligholdelse
af vidnets navn, stilling og
bopæl forudsætter, at afgørende
hensyn til vidnet gør det
påkrævet. En beslutning om, at
tiltalte skal forlade
retslokalet, mens vidnet afgiver
forklaring, forudsætter, at der
er bestemte grunde til at
antage, at vidnet eller vidnets
nærmeste vil blive udsat for
alvorlig fare, hvis tiltalte får
kendskab til vidnets identitet.
Den
foreslåede ordning forudsætter
således, at retten i hvert
enkelt tilfælde foretager en
vurdering af, om og i hvilket
omfang hensynet til vidnet
konkret kan begrunde en
anonymisering, således at
anonymisering i alle tilfælde
sker i mindst muligt omfang.
Herudover forudsætter den
foreslåede ordning, at der i
hvert enkelt tilfælde foretages
en afvejning mellem hensynet til
det pågældende vidne og til
tiltalte, idet det kun vil være
muligt at foretage
anonymisering, hvis det må
antages at være uden betydning
for tiltaltes forsvar.
Hensynet til
tiltalte er endvidere tilgodeset
derved, at tiltaltes forsvarer
efter forslaget i alle tilfælde
har mulighed for at være til
stede i forbindelse med
afhøringen, dvs. også i
tilfælde, hvor tiltalte skal
forlade retslokalet i
forbindelse med afhøringen af
vidnet. Forsvareren vil derfor
have mulighed for at varetage
tiltaltes interesser, herunder
stille spørgsmål til vidnet.
Hertil kommer, at tiltalte
efterfølgende vil få oplysning
om indholdet af det anonyme
vidnes forklaring. Endvidere
skal vidnet afgive sin
forklaring for retten, således
at retten får mulighed for at
foretage en vurdering af vidnets
troværdighed, ligesom retten og
forsvareren vil være bekendt med
vidnets identitet.
Den
afvejning, der efter den
foreslåede ordning skal
foretages i hvert enkelt
tilfælde, svarer til den
afvejning, der følger af
Domstolens praksis. Det betyder
efter Justitsministeriets
opfattelse, at brug af anonyme
vidner i overensstemmelse med
den foreslåede ordning vil være
forenelig med konventionens
artikel 6 og de krav, der følger
af Domstolens praksis.
Det skal i
den forbindelse bemærkes, at det
med hensyn til tilfælde, hvor
der er sket fuldstændig
anonymisering dvs. hvor vidnets
navn, stilling og bopæl ikke er
blevet oplyst over for tiltalte,
og tiltalte ikke har været til
stede, mens vidnet afgav
forklaring er forudsat, at en
sådan forklaring ikke kan udgøre
det eneste eller det afgørende
bevis mod den tiltalte.
6.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for det offentlige
af betydning.
Lovforslaget
har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller borgerne.
Det har ikke miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
7. Hørte
myndigheder mv.
Lovforslaget
er samtidig med fremsættelsen
sendt til høring hos:
Præsidenterne
for Højesteret, Østre og Vestre
Landsret, Københavns Byret samt
retterne i Århus, Odense, Ålborg
og Roskilde, Domstolsstyrelsen,
Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i
Danmark,
Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af
beskikkede advokater, Det Danske
Center for Menneskerettigheder,
Nævnet for Etnisk Ligestilling
og Retspolitisk forening.
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte
bestemmelser
I bilaget til
lovforslaget er de foreslåede
regler sammenholdt med de
nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1
(retsplejelovens § 748, stk. 5)
Retsplejelovens § 748 omhandler
afholdelse af retsmøde under
efterforskningen.
Efter den
gældende bestemmelse i § 748,
stk. 5, kan hensynet til
fremmede magter, til statens
sikkerhed eller til sagens
opklaring begrunde, at der ikke
skal gives sigtede underretning
om afholdelse af et retsmøde,
eller at sigtede skal være
udelukket fra at overvære et
retsmøde helt eller delvis.
Med den
foreslåede bestemmelse fastslås
det udtrykkeligt, at også
hensynet til tredjemand f.eks.
et vidne, der kan frygte for
repressalier undtagelsesvis vil
kunne begrunde begrænsninger i
sigtedes ret til bl.a. at
overvære et retsmøde.
Har sigtede
været udelukket fra at overvære
et retsmøde, skal retten efter
§ 748, stk. 6, hvis sigtede er
til stede, og ellers politiet
snarest gøre sigtede bekendt
med, hvad der er tilført
retsbogen. Hvis de særlige
hensyn, som har begrundet
udelukkelsen, fortsat er til
stede, kan sigtede dog af retten
afskæres herfra, ligesom retten
kan pålægge forsvareren ikke at
give sigtede underretning om,
hvad der er passeret i
retsmødet. Pålæg efter § 748 kan
udstrækkes, indtil tiltalte har
afgivet forklaring under
domsforhandlingen.
Der henvises
i øvrigt til pkt. 4.3.3. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til nr. 2
(retsplejelovens § 835, stk. 2)
Efter den
gældende bestemmelse i § 835,
stk. 2, kan anklagemyndigheden
under sagens forberedelse give
forsvareren pålæg om ikke at
videregive oplysninger om et
vidnes bopæl til tiltalte, hvis
anklagemyndigheden under
domsforhandlingen agter at
fremsætte anmodning om
hemmeligholdelse af vidnets
bopæl. Dette pålæg kan af
forsvareren indbringes for
retten.
Ved den
foreslåede bestemmelse skabes
der som en naturlig konsekvens
af bestemmelsen i lovforslagets
§ 1, nr. 4, hjemmel til at
meddele forsvareren pålæg om
ikke at videregive oplysninger
om et vidnes navn, stilling og
bopæl til tiltalte i perioden
fra efterforskningens
afslutning, indtil retten har
taget stilling til spørgsmålet
om eventuel hemmeligholdelse af
vidnets identitet over for
tiltalte.
I
Retsplejerådets betænkning nr.
1056/1985 foreslog rådets
flertal, at der indførtes en
sådan hjemmel til at give
forsvareren pålæg om
hemmeligholdelse. Der henvises
herom til betænkningen s. 43-44.
I overensstemmelse med den
gældende affattelse af
bestemmelsen i retsplejelovens
§ 835, stk. 2, tillægges
kompetencen til at træffe
afgørelse herom
anklagemyndigheden, men
afgørelsen kan af forsvareren
indbringes for retten.
Til nr. 3
(retsplejelovens § 841)
Efter den
gældende bestemmelse i § 841 kan
retten forud for
domsforhandlingen efter
anmodning fra
anklagemyndigheden, forsvareren
eller et vidne træffe afgørelse
om dørlukning, referatforbud,
navneforbud, eller om, at
tiltalte skal forlade
retslokalet, mens et vidne
afhøres.
Den
foreslåede bestemmelse
indebærer, at retten også får
mulighed for forud for
domsforhandlingen at tage
stilling til en anmodning om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet efter de foreslåede
bestemmelser i § 848, stk. 2 og
3.
Også
afgørelser om hemmeligholdelse
af et vidnes navn, stilling og
bopæl, jf. stk. 2, nr. 2, og
stk. 3, der træffes forud for
domsforhandlingen, kan kæres
efter den foreslåede bestemmelse
i § 848, stk. 6, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
(retsplejelovens § 848)
Den
foreslåede affattelse af
bestemmelsen i retsplejelovens
§ 848 følger i det væsentlige
med visse lovtekniske ændringer
det forslag, som Retsplejerådets
flertal fremsatte i betænkning
nr. 1056/1985. Der henvises til
betænkningen s. 35-38 og 44-46
samt til pkt. 4.2. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Bestemmelsen,
der direkte kun vedrører sager,
hvor der rejses tiltale for
landsretten, finder gennem
henvisningsbestemmelserne i
§§ 927 og 939 også anvendelse i
straffesager, der behandles ved
byretten.
Om de nærmere
betingelser for, at retten efter
forslaget kan træffe bestemmelse
om begrænsninger i tiltaltes
kendskab til vidnets identitet,
henvises til pkt. 4.3.1. i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Om forholdet
til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
henvises til pkt. 5 i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Hemmeligholdelse alene af et
vidnes bopæl for tiltalte vil
som hidtil kunne ske, hvis
afgørende hensyn til vidnets
sikkerhed taler for det.
I
overensstemmelse med
strafferetsplejens såkaldte
proportionalitetsgrundsætning,
hvorefter der altid bør anvendes
den mindst indgribende
foranstaltning blandt flere
mulige, er forslaget til ny
affattelse af § 848 udformet
således, at den foranstaltning,
som er mindst indgribende
overfor tiltalte, findes i
bestemmelsens første stykke,
mens de mere indgribende
foranstaltninger findes i stk. 2
og 3.
Den
foreslåede bestemmelse suppleres
af retsplejelovens regler om
dørlukning. I tilfælde, hvor
retten bestemmer, at et vidnes
navn, stilling og bopæl ikke må
oplyses for tiltalte, og at
tiltalte skal forlade
retslokalet under vidnets
forklaring, vil det i reglen
være hensigtsmæssigt, at der
træffes bestemmelse om
dørlukning, jf. retsplejelovens
§ 29, for at undgå, at vidnets
identitet kan røbes ad denne
vej.
Endvidere
foreslås som en særlig
retsgaranti, at afgørelsen om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet og om evt. udelukkelse
af tiltalte fra at overvære
forklaringen træffes ved
kendelse, og at en sådan
kendelse kan kæres også under
domsforhandlingen eller under
dennes forberedelse, jf.
retsplejelovens § 968, stk. 2.
Kendelsen kan kæres, uanset om
den alene omhandler
hemmeligholdelse af et vidnes
navn, stilling og bopæl, eller
om den tillige vedrører
spørgsmålet om udelukkelse af
tiltalte fra at overvære
forklaringen.
Efter
retsplejelovens § 968, stk. 1,
tilkommer kæreadgangen enhver,
over for hvem beslutningen
indeholder en afgørelse. Ud over
anklagemyndigheden og
forsvareren kan således også
vidnet selv kære en kendelse om
anvendelse af reglerne om
hemmeligholdelse af vidnets
identitet.
Træffes
beslutningen under landsrettens
behandling af en ankesag, følger
det af den almindelige regel i
retsplejelovens § 968, stk. 3,
at kære kræver tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet.
Efter
retsplejelovens § 969, stk. 2,
medfører kæremål ikke opsættelse
af beslutningens udførelse,
medmindre det modsatte bestemmes
enten af den ret, som har
afgivet beslutningen, eller af
den ret, for hvilken kære
rejses. I tilfælde, hvor det er
åbenbart, at der ikke er
grundlag for at hemmeligholde et
vidnes identitet, vil en
ubetinget regel om opsættende
virkning kunne føre til, at kære
iværksættes alene for at forhale
sagen. Justitsministeriet har
derfor ikke stillet forslag om
en sådan regel.
Justitsministeriet forudsætter
dog, at kære af kendelser om
hemmeligholdelse af et vidnes
identitet i almindelighed vil
blive tillagt opsættende
virkning. Med henblik på at
undgå udsættelse af
domforhandlingen bør spørgsmålet
om hemmeligholdelse derfor
forelægges retten så tidligt som
muligt, f.eks. under
forberedelsen af
domsforhandlingen, jf. den
foreslåede § 841.
Den
foreslåede affattelse af § 848,
stk. 5, svarer til den gældende
§ 848, stk. 2. Bestemmelsen
indeholder dog et nyt 3. pkt.,
der i overensstemmelse med
Retsplejerådets forslag
indebærer, at tiltalte ikke skal
have oplysning om vidnets bopæl
eller navn, stilling og bopæl,
når tiltalte på ny kommer til
stede i retslokalet, hvis retten
har truffet bestemmelse om
hemmeligholdelse af vidnets
bopæl eller navn, stilling og
bopæl efter stk. 2, nr. 1 eller
2.
Den
foreslåede bestemmelse berører
som nævnt under pkt. 1 i de
almindelige bemærkninger til
lovforslaget ikke forsvarerens
ret til at overvære
vidneforklaringen og stille
spørgsmål til vidnet.
Til § 2
Det foreslås,
at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Endvidere foreslås
det, at lovændringerne finder
anvendelse i sager, som ikke er
endeligt afgjort ved lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen
vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer,
at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.