1.
Indledning
Lovforslaget
har til formål at sikre, at det
i lyset af de forbedrede
behandlingsmuligheder for
hiv/aids også fremover vil være
muligt at straffe personer, der
forvolder fare for, at andre
smittes med en sådan livstruende
og uhelbredelig sygdom, og at
den forurettede i sådanne sager
får mulighed for at få beskikket
en bistandsadvokat.
2.
Strafansvar
2.1.
Gældende ret
2.1.1.
Efter straffelovens § 252,
stk. 2, straffes med hæfte eller
fængsel indtil 4 år den, der på
hensynsløs måde gentagne gange
eller under i øvrigt særligt
skærpende omstændigheder
forvolder fare for, at nogen
smittes med en livstruende og
uhelbredelig sygdom.
Bestemmelsen
blev indsat i straffeloven i
1994, jf. lov nr. 431 af 1. juni
1994 om ændring af straffeloven
(Forvoldelse af fare for smitte
med livstruende og uhelbredelig
sygdom). Der henvises til
Folketingstidende 1993-94,
tillæg A, sp. 8773-8782, tillæg
B, sp. 1735-1740 og 1815-1818,
og Folketingets forhandlinger,
sp. 10586-10603 og 11763-11784
samt 11962-11966.
Baggrunden
for ændringen var, at Højesteret
i en dom af 14. april 1994
(Ugeskrift for Retsvæsen 1994,
s. 520) havde fastslået, at der
ikke var grundlag for at anvende
straffelovens § 252 (nu
straffelovens § 252, stk. 1) om
den, der for vindings skyld, af
grov kådhed eller på lignende
hensynsløs måde volder
nærliggende fare for nogens liv
eller førlighed på en person,
der gentagne gange havde haft
ubeskyttet seksuel omgang med
nogle kvinder, uanset at han var
bekendt med at være smittet med
hiv.
Højesteret
henviste i den forbindelse bl.a.
til, at der i lyset af
Folketingets drøftelser ved
ophævelsen af kønssygdomsloven i
1988 ikke var tilstrækkelig
sikker hjemmel for at straffe
sådanne forhold efter
straffelovens § 252. Ved
fastsættelsen af straffen for
samleje med mindreårige piger
tillagde Højesteret det
imidlertid skærpende virkning,
at den pågældende havde udsat de
mindreårige piger for risiko for
smitte med hiv.
Som
begrundelse for at indføre
bestemmelsen i straffelovens
§ 252, stk. 2, blev der bl.a.
anført følgende i det
lovforslag, der lå til grund for
lovændringen (jf.
Folketingstidende 1993-94,
tillæg A, sp. 8778-8779):
»Udgangspunktet i den danske
sundhedspolitiske indsats mod
HIV-smitte og AIDS er og bør
være, at det påhviler den
enkelte at beskytte sig selv mod
overførsel af HIV-smitte i
forbindelse med kønslig omgang
m.v. Alligevel kan det forekomme
stødende for retsbevidstheden,
hvis en person, der er klar over
at være smittet med HIV-virus,
har samleje med eller på anden
måde udsætter andre for smitten
uden at søge at beskytte de
pågældende eller gøre dem
bekendt med smitterisikoen.
For at
imødegå sådan hensynsløs adfærd
foreslås det, at straffelovens
§ 252 suppleres med en
bestemmelse om fareforvoldelse
for smitte med denne dødelige
sygdom.«
2.1.2.
Som det fremgår af straffelovens
§ 252, stk. 2, skal der være
tale om en »livstruende og
uhelbredelig sygdom«. Herom
fremgår det af lovforslaget til
bestemmelsen (jf.
Folketingstidende 1993-94,
tillæg A, sp. 8781):
»Sygdommen
skal som nævnt være livstruende
og uhelbredelig. Heri ligger, at
det skal være overvejende
sandsynligt, at personer, der
smittes med sygdommen, i
almindelighed afgår ved døden
indenfor maksimalt 10-15 år. Kan
sygdommen bringes til ro, f.eks.
gennem sædvanlig lægelig
behandling, således at smittede
personer i de fleste tilfælde
lever længere end dette tidsrum,
kan bestemmelsen ikke anvendes.
Sygdommen skal også være
uhelbredelig. Dette indebærer,
at sygdomme som hvis patienten
undergives rettidig, sædvanlig
lægelig behandling almindeligvis
kan helbredes, heller ikke
omfattes af bestemmelsen. Det
gælder f.eks. livstruende
sygdomme som kopper, kolera,
tyfus, menigitis og lignende.
Bestemmelsens anvendelsesområde
bliver således især AIDS og
smitte med HIV-virus. Også andre
sygdomme kan imidlertid tænkes
omfattet efter en konkret
vurdering.«
2.1.3.
Udtrykket »gentagne gange
eller under i øvrigt særligt
skærpende omstændigheder«
fandtes ikke i det oprindelige
lovforslag, men blev indsat
efter 1. behandlingen i
Folketinget.
Sigtet med
dette krav som har givet
anledning til kritik var, at
begrænse det strafbare område i
straffelovens § 252, stk. 2, til
forhold, der har en særlig
grovhed. Herom fremgår det af
Retsudvalgets betænkning (jf.
Folketingstidende 1993-94,
tillæg B, sp. 1739-1740):
»Om der
foreligger sådanne særligt
skærpende omstændigheder, må
således bero på en samlet
vurdering, hvori såvel antallet
af tilfælde som forholdene
omkring det enkelte tilfælde
indgår.
Bestemmelsen
omfatter således ikke et
enkeltstående tilfælde af
ubeskyttet samleje m.v. mellem
en HIV-smittet og en rask
person. Kun hvis der i et sådant
enkeltstående tilfælde
foreligger særligt skærpende
omstændigheder, kan bestemmelsen
finde anvendelse. Som eksempler
på sådanne særligt skærpende
omstændigheder kan nævnes, at
der er tale om voldtægt eller om
samleje med en mindreårig, eller
at gerningsmanden har givet
urigtige oplysninger om sine
helbredsforhold.
Foreligger
det oplyst, at en HIV-smittet i
flere tilfælde har haft
ubeskyttet samleje m.v., må det
bero på en samlet bedømmelse, om
bestemmelsen kan finde
anvendelse. I denne vurdering
kan bl.a. indgå det antal
tilfælde, hvor den pågældende
har haft ubeskyttet seksuel
omgang, og den periode, hvori
disse forhold har fundet sted.
Endvidere kan indgå, om den
pågældende i øvrigt har vist
vilje til at beskytte sin
seksuelle partner med smitte,
således at de foreliggende
tilfælde alene har karakter af
undtagelser. Tænker man sig
således eksempelvis en
HIV-smittet, der over en ret
kort tidshorisont, f.eks. et par
måneder, i en række tilfælde har
haft ubeskyttet seksuel omgang
med en eller flere personer, vil
bestemmelsen kunne anvendes,
forudsat at de øvrige
betingelser herfor er opfyldt.
Omvendt kan strafansvar ikke
gøres gældende, hvor der er tale
om nogle få tilfælde af
ubeskyttet samleje over en
længere periode, og det må
lægges til grund, at den
pågældende i øvrigt har søgt at
beskytte sin partner mod
smitteoverførsel.«
2.2.
Forbedrede behandlingsmuligheder
2.2.1.
Omkring 1995-96 blev der indført
en ny og forbedret behandling af
hiv-smittede og aids-syge (den
såkaldte
kombinationsbehandling).
Behandlingen har medført en
markant nedgang af såvel
antallet af personer, der
diagnosticeres med aids, som
antallet af personer, der dør af
sygdommen.
I lyset af de
forbedrede behandlingsmuligheder
rejste der sig en debat i
pressen om, hvorvidt
levetidsprognosen for
hiv-smittede måtte havde ændret
sig, således at forudsætningen i
forarbejderne om, at personer,
der smittes med sygdommen, i
almindelighed afgår ved døden
inden for maksimalt 10-15 år,
ikke længere var opfyldt.
Justitsministeriet indhentede på
den baggrund i september 1998 en
udtalelse fra
Sundhedsministeriet om
levetidsprognosen for
hiv-smittede.
Af
Sundhedsministeriets udtalelse
fremgik det bl.a., at det trods
positive resultater med
kombinationsbehandlingen endnu
ikke var muligt at udtale sig om
behandlingens effekt på
levetiden for de smittede
personer, men at det måtte
formodes, at hiv-smittede ville
kunne leve længere end 15 år fra
det tidspunkt, hvor de blev
smittet. Hvor meget længere var
det ikke muligt nærmere at
angive.
Sundhedsministeriet oplyste
imidlertid supplerende, at
ministeriet formodentlig i
slutningen af 1999 på grundlag
af yderligere erfaringer med
kombinationsbehandlingen ville
have et bedre grundlag for at
udtale sig om levetidsprognosen
for personer, der smittes med
hiv.
På den
baggrund fandt
Justitsministeriet ikke på
daværende tidspunkt anledning
til at foreslå straffelovens
§ 252, stk. 2, ændret.
Justitsministeriet anmodede i
november 1999 på ny
Sundhedsministeriet om en
udtalelse om, hvorvidt man på
baggrund af de indhøstede
erfaringer nu var i stand til at
give en mere sikker prognose for
levetiden for smittede personer,
der modtager
kombinationsbehandlingen.
Sundhedsministeriets oplyste i
den forbindelse, at ministeriet
på baggrund af en udtalelse fra
Sundhedsstyrelsen kunne tiltræde
en udtalelse, som Retslægerådet
havde afgivet til brug for en
konkret straffesag, hvor en
person var tiltalt for bl.a.
overtrædelse af straffelovens
§ 252, stk. 2, i anledning af en
række seksuelle overgreb mod
mindreårige drenge, jf. Østre
Landsrets dom af 24. marts 2000,
der er omtalt nedenfor pkt.
2.2.2.
Retslægerådet
konkluderede i udtalelsen, at
hiv-infektionen fortsat
betragtes som uafvendeligt
dødelig, men nu inden for en
tidshorisont af ca. 20 år.
2.2.2.
Østre Landsrets dom af 24. marts
2000 (Ugeskrift for Retsvæsen
2000, s. 1478)
Ved dom af
24. marts 2000 fandt Østre
Landsret, at straffelovens
§ 252, stk. 2 uanset de
forbedrede behandlingsmuligheder
fortsat finder anvendelse. I
retsbelæringen konkluderede
retsformanden bl.a. følgende:
»Jeg vil tage
udgangspunkt i Retslægerådets
erklæringer, der går ud på, at
ubehandlede HIV-smittede i
gennemsnit lever 10 år inden
udvikling af AIDS og herefter
18-24 måneder, altså i alt
11½-12 år. Med de nye
behandlinger forlænges levetiden
med gennemsnitligt 3-6 år, og
man når dermed op på 14½-18 år.
Retslægerådet har i sin sidste
erklæring rundet de 14½ år op
til 15 år og har anført en
gennemsnitlig levetid for
HIV-smittede på 15-18 år. Man må
på dette grundlag konstatere, at
den nedre del af Retslægerådets
angivelser ligger på 14½-15 år,
og at denne nedre del af
angivelsen ikke falder klart
uden for det tidsrum på
maksimalt 10-15 år, som
Justitsministeren i 1994 anførte
i bemærkningerne til
lovforslaget.
Jeg vil også
fremhæve for Dem, at professor
Peter Skinhøj oplyste, at
angivelsen på 15-18 år kun er et
kvalificeret gæt, hvilket jo
hænger sammen med, at man endnu
kun har erfaringer med de nye
behandlinger over en 3-årig
periode. Det siger derfor sig
selv, at forventningen om en
forlængelse af den
gennemsnitlige levetid med 3-6
år foreløbig må være et skøn og
altså som han sagde et
»kvalificeret gæt«.
Konklusionen
må efter min opfattelse være, at
der ikke for øjeblikket
foreligger sikkerhed for, at de
nye behandlingsformer forlænger
levetiden for hiv-smittede i et
sådant tidsrum, at
justitsministerens
forudsætninger fra 1994 ikke
holder stik.«
Straffelovens
§ 252, stk. 2, er også anvendt i
en sag afgjort ved retten i
Holbæk, som i en upåanket dom af
19. april 2000 fandt, at
bestemmelsen kunne anvendes på
en hiv-smittet person, der havde
haft ubeskyttet seksuelt samvær
med sin ægtefælle. Straffen blev
fastsat til 3 måneders betinget
fængsel. Straffen blev gjort
betinget på grund af den tid,
der var gået, siden forholdet
blev begået (4½ år).
2.2.3.
Sundhedsstyrelsens udtalelse af
25. januar 2001
Spørgsmålet
om anvendelsen af straffelovens
§ 252, stk. 2, blev taget op
igen på et møde i december 2000
mellem repræsentanter for
Justitsministeriet,
Rigsadvokaten, Retslægerådet,
Sundhedsministeriet og
Sundhedsstyrelsen.
Justitsministeriet anmodede i
forlængelse af mødet på ny
Sundhedsstyrelsen om en
udtalelse om bl.a., hvorvidt
levetidsprognosen for
hiv-smittede på baggrund af de
forbedrede behandlingsmuligheder
må antages at have ændret sig,
således at det ikke længere er
sandsynligt, at personer, der
smittes med sygdommen, i
almindelighed afgår ved døden
inden for maksimalt 10-15 år.
Sundhedsstyrelsen har i en
udtalelse af 25. januar 2001
bl.a. oplyst, at det må
forventes, at af de personer,
der i dag smittes med hiv, vil
mindre end 15 pct. dø af
sygdommen inden for 10-15 år.
Sundhedsstyrelsen oplyste dog
samtidig, at der hverken nu
eller i nærmeste fremtid er
udsigt til at kunne helbrede
sygdommen, ligesom
kombinationsbehandlingen kan
medføre en række bivirkninger og
opleves som en belastning på
grund af et stort indtag af
lægemidler.
Udtalelsen er
optaget som bilag 1 til
lovforslaget.
2.3.
Justitsministeriets overvejelser
2.3.1.
Det er fortsat regeringens
opfattelse, at udgangspunktet
for den danske sundhedspolitiske
indsats mod hiv/aids bør være,
at det påhviler den enkelte at
beskytte sig selv mod overførsel
af hiv-smitte i forbindelse med
kønslig omgang mv.
Uanset de
forbedrede behandlingsmuligheder
er hiv/aids stadig en
livstruende og uhelbredelig
sygdom, og det ville være
stødende for retsbevidstheden,
hvis det ikke længere var muligt
at straffe personer, der er klar
over at være smittet med hiv, og
som har samleje med eller på
anden måde udsætter andre for
smitten.
På baggrund
af Sundhedsstyrelsens udtalelse
om levetidsprognosen for
hiv-smittede er der rejst tvivl
om, hvornår levetidsprognosen
med de forbedrede
behandlingsmuligheder må antages
at have ændret sig så meget, at
det ikke længere er overvejende
sandsynligt, at hiv-smittede
personer almindeligvis afgår ved
døden inden for maksimalt 10-15
år, og dermed hvor længe det
fortsat vil være muligt at
straffe personer for
overtrædelse af straffelovens
§ 252, stk. 2.
Justitsministeriet finder det på
den baggrund rigtigst, at
straffelovens § 252 ændres,
således at der uanset fremtidige
ændringer i levetidsprognosen
for hiv-smittede fortsat vil
være mulighed for at straffe
personer, der på hensynsløs måde
udsætter andre for smitte med
hiv, så længe sygdommen fortsat
er livstruende og uhelbredelig.
I den
forbindelse tegner der sig
umiddelbart tre mulige modeller
for at ændre straffelovens
§ 252:
1) En
ændring af forudsætningerne
bag straffelovens § 252,
stk. 2, således at det ikke
længere skal være
overvejende sandsynligt, at
personer, der smittes med
sygdommen, i almindelighed
afgår ved døden inden for
maksimalt 10-15 år
(levetidsprognosen).
2) En
ændring af straffelovens
§ 252, stk. 2, således at
det direkte af loven
fremgår, hvilke sygdomme der
er omfattet af bestemmelsen.
3) En
ændring af straffelovens
§ 252, således at
bestemmelsen suppleres med
en bemyndigelse til
justitsministeren til at
fastsætte, hvilke sygdomme
der er omfattet af
straffelovens § 252, stk. 2.
Med den
medicinske udvikling kan det
ikke udelukkes, at
levetidsprognosen for hiv/aids
fortsat vil ændre sig, således
at personer smittet med
sygdommen vil leve endnu længere
end i dag. Selv efter en ændring
af bestemmelsens forudsætning om
levetidsprognosen for sygdomme
omfattet af straffelovens § 252,
stk. 2, jf. model 1, vil
der således efter en periode
eventuelt på ny kunne rejses
tvivl om, hvorvidt bestemmelsen
kan anvendes.
En ændring af
straffelovens § 252, stk. 2,
således at det direkte af loven
fremgår, hvilke sygdomme der er
omfattet af bestemmelsen, jf.
model 2, vil være fremmed
for straffeloven, der indeholder
generelle og abstrakt beskrevne
forbrydelser. Hertil kommer, at
det ikke kan udelukkes, at der
vil komme nye sygdomme, der er
livstruende og uhelbredelige, og
som overføres ved smitte,
hvilket på ny kan medføre behov
for at ændre bestemmelsen.
Justitsministeriet finder det på
den baggrund mest
hensigtsmæssigt, at den
nugældende bestemmelse om
forvoldelse af fare for smitte
med en livstruende og
uhelbredelig sygdom suppleres
med en bemyndigelse til
justitsministeren til efter
forhandling med
sundhedsministeren (dvs. i
praksis Sundhedsstyrelsen) at
fastsætte, hvilke sygdomme der
skal være omfattet af
straffelovens § 252, stk. 2, jf.
model 3.
Dette svarer
til den lovgivningsteknik, der
f.eks. kendes fra lov om
euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af 21.
juli 1969, som ændret senest ved
lov nr. 1054 af 11. december
1996. Efter lovens § 1, stk. 1,
er indenrigs- og boligministeren
(nu sundhedsministeren) således
bemyndiget til at bestemme,
hvilke euforiserende stoffer der
ikke må forefindes her i landet.
2.3.2.
Det er forsat alene
livstruende og uhelbredelige
sygdomme, der kan være omfattet
af straffelovens § 252, stk. 2.
Det skal
imidlertid ikke længere være en
betingelse, at det skal være
overvejende sandsynligt, at
personer, der smittes med
sygdommen, i almindelighed afgår
ved døden inden for et nærmere
bestemt tidsrum (10-15 år).
At sygdommen
skal være livstruende og
uhelbredelig, indebærer efter
forslaget i stedet alene, at der
skal være tale om en sygdom, der
uanset rettidig, sædvanlig
lægelig behandling med
overvejende sandsynlighed
medfører døden for personer, der
smittes med sygdommen. Selv om
der således ikke længere stilles
krav om, at døden indtræder
inden for et nærmere bestemt
tidsrum, må det dog kræves, at
den forventede levetid som følge
af smitten med sygdommen for et
flertal af de smittede bliver
mærkbart reduceret.
Ved
vurderingen af, hvor stor en
reduktion af den forventede
levetid der ved
justitsministeren og
sundhedsministerens vurdering
efter den foreslåede bestemmelse
skal stilles krav om, vil det
kunne indgå, om sygdommen uanset
et langt sygdomsforløb medfører
en alvorlig forringelse af
smittede personers livsførelse,
herunder funktionsevne, f.eks.
på grund af den svækkelse,
sygdommen i sig selv medfører,
eller på grund af alvorlige
bivirkninger ved den behandling,
som en person på grund af
smitten eller sygdommen
modtager.
Svarende til
den nugældende bestemmelse i
straffelovens § 252, stk. 2,
forudsættes det, at sygdomme,
som hvis de undergives rettidig,
sædvanlig lægelig behandling
almindeligvis kan helbredes,
ikke omfattes af bestemmelsen.
Der er således ikke tilsigtet
nogen realitetsændring på dette
punkt.
Bestemmelsen
er ikke begrænset til hiv/aids
(humant immundefekt
virus/»acquired immune
deficiency syndrome« = erhvervet
immundefekt syndrom), men for
tiden er det alene denne sygdom,
der opfylder betingelserne for
at være omfattet af
bestemmelsen. Afgørende i den
forbindelse er, om sygdommen er
livstruende og uhelbredelig.
Også andre livstruende og
uhelbredelige sygdomme, der
overføres ved smitte, kan
således efter omstændighederne
ved fremtidige ændringer af den
bekendtgørelse, der skal
udstedes, blive omfattet af
straffelovens § 252, stk. 2.
3.
Bistandsadvokater
3.1.
Gældende ret
Efter
retsplejelovens § 741 a, stk. 1,
skal retten ved alle
voldsforbrydelser og
seksualforbrydelser efter
anmodning beskikke en
bistandsadvokat for den
forurettede.
Efter
bestemmelsen kan retten dog
afslå at beskikke en
bistandsadvokat, hvis
lovovertrædelsen er af mindre
alvorlig karakter, og
advokatbistand må anses for
åbenbart unødvendigt. Dette kan
f.eks. være tilfældet, hvis der
er tale om værtshusklammeri,
hvor der ikke er opstået skade,
eller en blufærdighedskrænkelse,
hvor offeret nok kan være ilde
berørt, men ikke har været udsat
for en væsentlig krænkelse, jf.
Folketingstidende 1996-97,
tillæg A, s. 3171.
Bistandsadvokatens rolle er
bl.a. at støtte ofret under
afhøringen hos politiet og i
retten og yde bistand ved
opgørelsen af eventuelle
erstatningskrav.
Bistandsadvokaten har således
adgang til at overvære
afhøringen af den forurettede
både hos politiet og i retten og
ret til at stille yderligere
spørgsmål til den forurettede.
Advokaten skal underrettes om
tidspunktet for afhøringer og
retsmøder, jf. retsplejelovens
§ 741 c, stk. 1.
Bistandsadvokater har også
adgang til at gøre sig bekendt
med den forurettedes forklaring
til politirapport. Når der er
rejst tiltalte i sagen, har
advokaten tillige adgang til at
gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet
har tilvejebragt, jf. 741 c,
stk. 2.
Retsplejeloven indeholder i
øvrigt ikke en nærmere
regulering af den beskikkede
advokats processuelle stilling i
retten. Det er imidlertid i
forarbejderne til bestemmelsen
forudsat, at bistandsadvokaten
ikke bør kunne virke som en
yderligere anklager under sagen,
og advokaten har derfor ikke
adgang til at udtale sig om
skyldsspørgsmålet og
strafudmålingen.
Derimod
fremgår det af forarbejderne, at
det vil være rimeligt at give
bistandsadvokaten adgang til at
udtale sig om en række
spørgsmål, f.eks. såfremt der
opstår spørgsmål om at behandle
sagen for lukkede døre, om
afhøring af den forurettede uden
tiltaltes tilstedeværelse eller
lignende. Er der spørgsmål om
erstatning til den forurettede,
varetager advokaten ofrets
interesser i forbindelse med
erstatningens opgørelse.
3.2.
Justitsministeriets overvejelser
Som nævnt
ovenfor skal retten ved alle
seksualforbrydelser og
voldsforbrydelser beskikke en
bistandsadvokat for den
forurettede, hvis den pågældende
begærer det.
Baggrunden
herfor er bl.a., at der af
psykologiske og praktiske grunde
kan være behov for, at den
forurettede får bistand til
opgørelse af et eventuelt
erstatningskrav, således at
erstatningsopgørelsen og
udbetalingen ikke trækker
længere ud end nødvendigt.
Endvidere kan det for nogle
forurettede være af stor
betydning at blive forberedt på
afhøringen i retten, herunder
navnlig at blive gjort bekendt
med mulighederne for at få
afhøringerne gennemført uden
tiltaltes tilstedeværelse
og/eller med dørlukning eller
referat/navneforbud, jf.
betænkning nr. 1102/1987 om den
forurettedes stilling i
voldtægts- og voldssager, s.
159-160.
I
betænkningen s. 40-41 anføres
det endvidere, at der i sager om
seksualforbrydelser skal ske en
afhøring, der bl.a. omfatter
spørgsmålet om den forurettedes
eventuelle frivillige medvirken
til et seksuelt forhold. Under
en sådan belastende afhøring kan
der være et særligt behov for
advokatbistand.
Efter
Justitsministeriets opfattelse
kan tilsvarende forhold gøre sig
gældende i sager om overtrædelse
af straffelovens § 252, stk. 2,
bl.a. men ikke udelukkende i
tilfælde hvor faren for
hiv-smitte er forvoldt i
forbindelse med kønslig omgang.
Det foreslås
derfor, at hovedreglen også i
sager om overtrædelse af
straffelovens § 252, stk. 2,
bliver, at et offer efter
anmodning skal have beskikket en
bistandsadvokat.
Ligesom ved
volds- og seksualforbrydelser
foreslås det, at retten i mindre
alvorlige sager skal kunne afslå
en begæring om
advokatbeskikkelse, når
advokatbistand er åbenbart
unødvendig. Det forudsættes dog
i den forbindelse, at det også i
sager om overtrædelse af
straffelovens § 252, stk. 2, kun
helt undtagelsesvis bliver
aktuelt afslå en anmodning om
bistandsadvokat.
4.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for det offentlige
af betydning.
Lovforslaget
har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige
aspekter.