Lovforslag nr. 234 fremsat den
27. april 2001 af
Justitsministeren (Frank Jensen)
Forslag
til
Lov om forbud
mod besøgende i bestemte lokaler
§ 1.
Foregår der i bestemte lokaler
virksomhed på en måde, som
systematisk indebærer strafbare
handlinger, og som er egnet til
at medføre ulempe og utryghed
hos omkringboende, kan
politimesteren, i København
politidirektøren, nedlægge
forbud som nævnt i stk. 2 efter
forudgående advarsel til den,
der råder over lokalerne.
Stk. 2.
Forbudet indebærer med de i
stk. 3 og 4 nævnte undtagelser,
at det er forbudt at modtage
besøgende eller at opholde sig
som besøgende i eller i
umiddelbar nærhed af de
pågældende lokaler.
Stk. 3.
Forbudet omfatter ikke personer,
som er nærmeste pårørende til
personer med fast bopæl i
lokalerne.
Stk. 4.
Forbudet omfatter endvidere ikke
personer, som modtages eller
opholder sig i lokalerne alene
for at deltage i en forsamling
med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed, hvis
lokalerne også forud for, at
forbudet blev nedlagt, anvendtes
til en sådan
forsamlingsvirksomhed.
§ 2.
Et forbud som nævnt i § 1 gælder
i 3 måneder og kan forlænges med
indtil 3 måneder ad gangen.
Stk. 2.
Politiet bekendtgør et forbud
som nævnt i § 1 ved skiltning og
ved meddelelse i den lokale
presse. Politiet giver endvidere
særskilt meddelelse om forbudet
til den, der råder over
lokalerne.
§ 3.
Den, der råder over lokalerne,
kan kræve, at afgørelser om
nedlæggelse af forbud efter § 1
indbringes for domstolene af den
myndighed, der har truffet
afgørelsen. Den i § 2, stk. 2,
nævnte meddelelse til den
pågældende skal indeholde
oplysning om adgangen hertil og
om fristen herfor, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Anmodning om domstolsprøvelse
efter stk. 1 skal være modtaget
hos den myndighed, der har
truffet afgørelsen, senest 4
uger efter, at forbudet er
ophørt. Sagerne indbringes for
byretten i den retskreds, hvor
de pågældende lokaler ligger,
efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 81.
Stk. 3.
Anmodning om domstolsprøvelse
efter stk. 1 har ikke opsættende
virkning, medmindre retten ved
kendelse bestemmer andet.
§ 4.
Den, der overtræder et forbud
som nævnt i § 1, straffes med
bøde. I gentagelsestilfælde kan
straffen stige til fængsel i
indtil 4 måneder.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber mv.
(juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
Stk. 3.
Såfremt den i § 1 nævnte
virksomhed foregår i lejede
lokaler, underretter politiet
udlejeren, hvis nogen straffes
for at have modtaget besøgende i
strid med et forbud som nævnt i
§ 1.
§ 5.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men loven kan ved
kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de
ændringer, som de særlige
færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger
til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indledning
Formålet med
lovforslaget er at sikre, at der
kan gribes mere effektivt ind
over for såkaldte hashklubber og
andre former for organiseret
kriminel virksomhed, der foregår
i bestemte lokaler og præger
nærmiljøet ved at genere og
skabe utryghed hos
omkringboende.
Det foreslås,
at politiet efter forudgående
advarsel til den, der råder over
de lokaler, hvor den pågældende
virksomhed drives, for 3 måneder
ad gangen kan nedlægge forbud
mod at modtage eller opholde sig
som besøgende i lokalerne.
Forbudet omfatter bl.a. ikke
eventuelle beboere og deres
nærmeste pårørende.
Lovforslaget
skal ses i sammenhæng med by- og
boligministerens samtidig
fremsatte lovforslag om ændring
af lejelovgivningen. By- og
boligministerens forslag
indebærer, at det bliver en
ophævelsesgrund i lejeforholdet,
hvis lejeren eller andre
straffes for at have modtaget
besøgende i strid med politiets
forbud. Det betyder bl.a., at
hvis det skulle forekomme, at
f.eks. en hashklubvirksomhed
fortsætter efter, at politiet
har nedlagt et forbud, vil
udsættelse af lejeren normalt
kunne ske væsentligt hurtigere
end i dag. Endvidere foreslås
det præciseret i
lejelovgivningen, at udlejerens
generelle pligt til at holde god
orden i en udlejningsejendom
indebærer, at lejemål om
fornødent skal ophæves, når der
er mulighed herfor.
Det samlede
initiativ, som regeringen tager
med dette lovforslag og by- og
boligministerens forslag om
ændring af lejelovgivningen, vil
naturligvis ikke i sig selv
kunne stoppe al hashhandel,
ulovligt spil, rufferi mv.
Nærværende lovforslag vil i sig
selv heller ikke kunne hindre,
at nye »hashklubber« og lignende
forsøges etableret.
Lovgivningsinitiativet vil
imidlertid medføre, at der mere
effektivt kan sættes en stopper
for hashklubaktiviteter mv. dér,
hvor de vil præge nærmiljøet
negativt ved at skabe ulempe og
utryghed for omkringboende.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Politiet har
gennem de senere år konstateret
en væsentlig stigning i antallet
af »hashklubber«, navnlig i
København og andre større byer.
Hovedformålet
med »hashklubberne« er at være
ramme for salg og rygning af
hash. Politiets oplysninger
tyder på, at der flere steder
også foregår organiseret
narkotikasalg og bl.a. handles
med tyvekoster. Politiets
oplysninger tyder endvidere på,
at der i væsentligt omfang er
forbindelse mellem
»hashklubberne« og rocker- og
gadebandemiljøerne.
Politiets
oplysninger peger på, at der
jævnligt kommer unge under 18 år
i »hashklubberne«, og politiet
har i flere tilfælde også
truffet unge under 15 år i
klubberne.
»Hashklubberne« mv. præges i
vidt omfang af stofmisbrug,
ulovligt hasardspil og anden
kriminalitet, som ofte medfører
en generel forråelse af
nærmiljøet og utryghed for de
beboere og andre, der dagligt
færdes i området. Politiet
modtager ofte henvendelser fra
borgere, der føler sig utrygge
på grund af den støjende og
voldsprægede adfærd, der præger
miljøet i og omkring
»hashklubberne«.
De samme
problemer findes i vidt omfang i
forbindelse med lokaler, der
benyttes til andre former for
»kundeafhængig« organiseret
kriminalitet, navnlig
systematisk virksomhed med
utilladt hasardspil eller
rufferi.
Den generelle
utryghed hos de omkringboende
viser sig bl.a. på den måde, at
de ofte ikke ønsker at stå frem
med oplysninger til brug for
politiets efterforskning mod de
personer, som styrer
»hashklubberne« mv. Dette er
medvirkende til, at det i
praksis er vanskeligt for
politiet at sætte virkelig
effektivt ind over for
»hashklubber« med det mål helt
at få stoppet deres virksomhed,
jf. nærmere nedenfor. Det
medvirker også til, at det i
tilfælde, hvor den strafbare
virksomhed foregår i lejede
lokaler, ofte kan være
vanskeligt at finde vidner, som
ønsker at medvirke i en retssag
om ophævelse af lejemålet.
Politiet har
løbende søgt at bekæmpe
»hashklubberne« ved at øge den
politimæssige indsats mod
klubberne. Som led i indsatsen
er der gennemført en række
politiaktioner og ransagninger i
»hashklubberne«.
Politiets
intensiverede og koordinerede
indsats vil muligvis i et vist
omfang kunne forebygge, men ikke
løse problemerne med
»hashklubber«, der præger
nærmiljøerne negativt. Med det
nuværende regelsæt må politiets
indsats således være rettet mod
enkeltpersoner og ikke mod
hashklubvirksomheden som sådan,
og politiets oplysninger tyder
på, at hashklubvirksomhed mv.
ofte kan indebære store
indtjeningsmuligheder for dem,
der står bag. De hidtidige
erfaringer har vist, at en øget
politimæssig indsats mod de
personer, der har tilknytning
til »hashklubberne«, kræver
betydelige ressourcer uden at
sikre, at den systematiske
strafbare aktivitet i lokalerne
ophører.
Politiet har
på den anførte baggrund peget
på, at der kan være behov for at
overveje yderligere
indgrebsmuligheder over for
»hashklubber« og andre lignende
former for kriminelle
aktiviteter, jf. ovenfor.
Regeringen
finder, at der ud fra både
politimæssige og boligpolitiske
hensyn bør lægges betydelig vægt
på at sikre, at der kan gribes
mere effektivt ind over for den
nærmest butikslignende,
systematiske kriminalitet, der
foregår i »hashklubber« og
lignende. Disse former for
strafbar aktivitet skaber
erfaringsmæssigt utryghed hos de
omkringboende og er egnede til
at fremme en generel forråelse
og kriminel adfærd i nærmiljøet.
På denne
baggrund har regeringen fundet
det nødvendigt at foreslå en
ordning, som mere målrettet
sigter mod at få stoppet
hashklubvirksomhed og lignende
former for systematisk kriminel
aktivitet, der er knyttet til
bestemte lokaler, når
aktiviteten vil have den nævnte
negative indflydelse på
nærmiljøet. Den foreslåede
ordning giver mulighed for at
rette indsatsen direkte mod den
ulovlige aktivitet som sådan.
3.
Lovforslagets udformning
3.1.
Lovforslaget har følgende
hovedpunkter:
Det foreslås,
at politiet kan meddele forbud
mod besøgende i bestemte
lokaler, når visse nærmere
angivne betingelser er opfyldt,
jf. lovforslagets § 1, stk. 1.
Der skal for
det første være tale om, at en
virksomhed, der er knyttet til
bestemte lokaler, foregår på en
måde, som systematisk indebærer
strafbare handlinger. Den
strafbare aktivitet skal
fremtræde som et væsentligt
formål med benyttelsen af
lokalerne.
Den
organiserede aktivitet, der
foregår i de pågældende lokaler,
og som systematisk indebærer
strafbare handlinger, skal
endvidere være egnet til at
skabe ulempe og utryghed hos
omkringboende. Ved vurderingen
skal der især lægges vægt på, om
den virksomhed, der foregår i
lokalerne, fremmer en adfærd,
som reelt vil præge det
pågældende nærmiljø på en måde,
der typisk skaber utryghed hos
omkringboende og fremmer en
generel forråelse af nærmiljøet.
Inden der kan
nedlægges forbud, skal politiet
give en advarsel til den, der
råder over lokalerne, dvs.
ejeren, andelshaveren eller,
hvis virksomheden drives i
lejede lokaler, lejeren eller
eventuelt fremlejetageren.
Nedlægges der
forbud, indebærer det efter
forslaget, at der ikke må
modtages eller indfinde sig
nogen besøgende i eller i
umiddelbar nærhed af de
pågældende lokaler, bortset fra
nærmeste pårørende til personer,
der eventuelt har fast bopæl i
lokalerne (forslagets § 1,
stk. 2 og 3). Udtrykket
»besøgende« omfatter ikke
beboere eller den, der råder
over lokalerne uden at bo der,
og det omfatter heller ikke
personer, der alene indfinder
sig for at udøve lovlig
erhvervsvirksomhed.
Forbudets
anvendelsesområde er endvidere
begrænset i de formentlig ikke
særligt hyppige tilfælde, hvor
betingelserne for at nedlægge
forbudet har været opfyldt
samtidig med, at lokalerne forud
for nedlæggelsen af forbudet ud
over den kriminelle aktivitet
også blev benyttet af en
forsamling til at mødes i
egentligt meningsbefordrende
øjemed, navnlig ved at afholde
møder for at drøfte f.eks.
politiske spørgsmål eller
almindelige samfundsanliggender.
I så fald kan denne virksomhed
fortsætte, idet forbudet af
hensyn til forsamlingsfriheden
ikke omfatter tilfælde, hvor de
pågældende personer alene er
mødt op for at deltage i den
lovlige forsamlingsvirksomhed
(§ 1, stk. 4).
Det foreslås,
at et forbud skal gælde i 3
måneder, og at det kan forlænges
med indtil 3 måneder ad gangen,
hvis der fortsat er grundlag
herfor (§ 2, stk. 1). Et forbud
kan tilbagekaldes, inden
3-måneders perioden er udløbet.
Den, der råder over lokalerne,
kan således ved at bringe den
kriminelle aktivitet til ophør
og tage initiativ til i stedet
at benytte lokalerne til et
andet (lovligt) formål, selv
skabe grundlag for at få
forbudet ophævet.
Bekendtgørelsesmåden vil efter
forslaget være skiltning på
stedet og meddelelse i
lokalpressen.
Der skal også
gives særskilt meddelelse om
forbudet til den, der råder over
lokalerne. Det forudsættes, at
politiet desuden underretter
udlejeren og ved fremlejemål
tillige lejeren om forbudet,
hvis den pågældende virksomhed
foregår i lejede lokaler.
Det foreslås,
at den, der råder over
lokalerne, kan forlange en
afgørelse om at nedlægge forbud
indbragt for domstolene ved
politiets foranstaltning (§ 3).
Anmodning herom skal fremsættes
inden 4 uger efter, at forbudet
er ophørt. Sagerne behandles i
strafferetsplejens former. Det
foreslås, at anmodning om
domstolsprøvelse ikke har
opsættende virkning, medmindre
retten bestemmer andet.
Overtrædelse
af et forbud straffes efter
forslaget med bøde, og i
gentagelsestilfælde kan straffen
stige til fængsel i 4 måneder.
Overtræder en person på ny
forbudet, efter at have været
straffet herfor, bør straffen
normalt udmåles til fængsel.
Det fastslås
udtrykkeligt i loven, at
politiet skal underrette en
eventuel udlejer, hvis nogen
pålægges straf for at have
modtaget personer i strid med
forbudet. Det forudsættes, at
politiet som led i denne
underretning sender udlejeren en
udskrift af doms- og retsbog i
straffesagen eller af en
eventuel bødevedtagelse i sagen.
Underretningen om, at der er
pålagt straf, vil ske med
henblik på, at udlejeren kan
efterleve sin forpligtelse til
at sørge for god orden i
ejendommen og i den forbindelse
om fornødent ophæve lejemålet,
jf. herved by- og
boligministerens forslag om
ændring af lejelovgivningen.
Udlejeren vil
ikke få tilsendt politirapporter
m.v., bl.a. fordi dette
materiale efter omstændighederne
kan have betydning for politiets
videre efterforskning af andre
lovovertrædelser, der har
tilknytning til det pågældende
lokale.
3.2. Sager om
nedlæggelse af forbud vil være
omfattet af de almindelige
forvaltningsprocessuelle regler
i forvaltningsloven. Det
betyder, at den, der er part i
sagen, som udgangspunkt har krav
på partsaktindsigt, partshøring,
begrundelse m.v.
Oplysninger i
forbudssager vil imidlertid
efter bestemmelsen i
forvaltningslovens § 15 kunne
undtages fra aktindsigt i det
omfang, partens interesse i at
kunne benytte kendskab til
sagens dokumenter findes at
burde vige for afgørende hensyn
til offentlige interesser. Det
kan f.eks. være nødvendigt at
tilbageholde oplysninger af
hensyn til forebyggelse,
opklaring og forfølgning af
lovovertrædelser, jf. § 15,
stk. 1, nr. 3.
Et forbud og
nægtelse af at ophæve et forbud
- kan påklages til
Justitsministeriet, og den, der
råder over lokalerne, kan anmode
om, at forbudet indbringes for
domstolene, jf. § 3. Klage til
Justitsministeriet over et
nedlagt forbud vil ikke have
opsættende virkning, og det
samme gælder, hvis der klages
over en meddelt advarsel.
Anmodning om domstolsprøvelse af
forbudet vil heller ikke have
opsættende virkning, medmindre
retten bestemmer det, jf. § 3,
stk. 3. Spørgsmålet om
lovligheden af et nedlagt forbud
vil også kunne efterprøves under
en straffesag om overtrædelse af
forbudet.
4.
Tilholdsbestemmelser i anden
lovgivning
Der findes
flere steder i lovgivningen
regler, der giver mulighed for
at give personer forbud mod at
opholde sig i bestemte
ejendomme.
Som eksempel
kan nævnes bestemmelsen i § 31 i
lov om restaurations- og
hotelvirksomhed m.v. Efter denne
bestemmelse kan politiet under
visse betingelser forbyde
personer at opholde sig som
gæster i bestemte virksomheder.
Som et andet
eksempel kan nævnes
kondemneringsreglerne i lov om
byfornyelse. Efter lovens § 167,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen
i tilfælde, hvor en ejendoms
benyttelse skønnes at være
forbundet med sundhedsfare eller
brandfare, nedlægge forbud mod
benyttelse af ejendommen eller
en del af denne til beboelse
eller ophold for mennesker.
Endvidere kan
nævnes bestemmelserne i
beredskabslovens § 41, hvorefter
enhver bl.a. har pligt til at
overholde afspærringer og
efterkomme politiets eller
redningsberedskabets opfordring
til at forlade det afspærrede
område eller vejen hertil.
Herudover
indebærer den almindelige
tilholdsbestemmelse i
straffelovens § 265, at en
person under visse
omstændigheder kan forbydes at
indfinde sig på bestemte steder.
Desuden kan
nævnes § 1 i lov om forbud mod
ophold i bestemte ejendomme (den
såkaldte rockerlov). Efter § 1,
stk. 1, kan politiet under visse
betingelser forbyde en person at
opholde sig i en bestemt
ejendom. Politiet kan endvidere
efter § 1, stk. 2, under
skærpede betingelser forbyde
enhver person adgang til en
ejendom.
5.
Forholdet til grundloven og Den
europæiske
Menneskerettighedskonvention
5.1. Efter
grundlovens § 79 har borgerne
ret til uden forudgående
tilladelse at forsamle sig
ubevæbnede.
Det er ikke
enhver flerhed af personer på et
bestemt sted, som har karakter
af en forsamling i grundlovens
forstand, og som derfor nyder
beskyttelse efter § 79. Ved en
forsamling forstås i
almindelighed den samtidige
tilstedeværelse af en flerhed af
personer i et fælles øjemed (for
at befordre en
meningstilkendegivelse) og under
en vis ledelse.
Det forhold,
at kunder og besøgende samtidig
er til stede i et bestemt
lokale, der anvendes som butik
eller som omdrejningspunkt for
f.eks. distribution mv. af hash,
indebærer derfor i almindelighed
ikke, at de pågældende kan anses
for at udgøre en forsamling i
grundlovens § 79´s forstand.
Det kan
imidlertid ikke afvises, at den
samtidige tilstedeværelse af
flere personer i et bestemt
lokale, der benyttes til salg og
køb af hash, ulovligt hasardspil
mv., efter omstændighederne kan
have en sådan karakter, at der
er tale om en forsamling, som er
omfattet af grundlovens § 79.
Grundlovens
§ 79 er ikke til hinder for, at
lovgivningsmagten kan fastsætte
regler om begrænsning af
forsamlingsfriheden.
I Højesterets
dom af 16. august 1999 om den
såkaldte rockerlov (lov nr. 907
af 15. oktober 1996 om forbud
mod ophold i bestemte
ejendomme), jf. Ugeskrift for
Retsvæsen 1999, side 1798 ff.,
udtalte Højesteret bl.a., at
bestemmelsen i grundlovens § 79
ikke hindrer, at der ved lov
fastsættes regler, som uden at
være rettet mod en forsamlings
meningstilkendegivelser
begrænser forsamlingsfriheden,
når dette sker til beskyttelse
af andre væsentlige interesser,
herunder andres liv og velfærd.
Det hedder i dommen bl.a., at
sådanne begrænsninger ikke må gå
videre end, hvad der er
nødvendigt for en sådan
beskyttelse, jf. herved også Den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 11.
Den
foreslåede forbudsordning har
ikke som sigte at forhindre en
nærmere defineret gruppe af
personer i at mødes. Ordningen
er begrundet i hensynet til at
forebygge og bekæmpe
systematiske strafbare
handlinger, som udøves fra
bestemte lokaler, og som er
egnet til at medføre ulempe og
utryghed hos omkringboende.
Der kan kun
nedlægges forbud, hvis der er
tale om regelmæssige strafbare
handlinger af et vist omfang.
Endvidere er det en betingelse,
at de strafbare handlinger er
egnet til at medføre ulempe og
utryghed hos omkringboende.
Et forbud vil
ikke være rettet mod en
forsamling som sådan eller mod
meningstilkendegivelser i en
forsamling. Forbudet vil ikke
være til hinder for, at de
pågældende personer fortsat vil
kunne mødes i andre lokaler,
hvor der ikke foreligger
grundlag for at nedlægge et
forbud efter de foreslåede
regler. Et forbud vil kunne
ophæves inden den foreslåede
3-måneders periodes udløb, hvis
den kriminelle aktivitet er
ophørt, og der er taget
initiativ til i stedet at
benytte lokalerne til andre
(lovlige) formål.
Hvis de
pågældende lokaler forud for, at
forbudet blev nedlagt, også
anvendtes af en kreds af
personer til
forsamlingsvirksomhed med et
politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed, vil
et forbud endvidere ikke være
til hinder for, at de pågældende
personer fortsat kan indfinde
sig i lokalerne, når det sker
som led i denne virksomhed.
På den
anførte baggrund er det
Justitsministeriets opfattelse,
at den foreslåede forbudsordning
ikke er i strid med grundlovens
§ 79.
5.2.
Lovforslaget, der indeholder
hjemmel til under visse
betingelser at meddele forbud
mod besøgende i bestemte
lokaler, kan efter
omstændighederne berøre
spørgsmål, der er reguleret i
Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Der er navnlig tale om artikel 8
om retten til privatliv, artikel
2 i 4. Tillægsprotokol om retten
til frit at vælge opholdssted og
artikel 11 om
forsamlingsfriheden.
Det kan ikke
afvises, at meddelelse af forbud
efter de foreslåede regler efter
omstændighederne vil indebære et
indgreb i rettigheder, der er
beskyttede efter den nævnte
konventions bestemmelser.
I tilfælde,
hvor en medlemsstats lovgivning
indrømmer myndighederne helt
eller delvis skønsmæssige
beføjelser, foretager Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol som
udgangspunkt ikke en abstrakt
prøvelse af, om lovgivningen er
i overensstemmelse med
konventionen. Det afgørende er,
hvorledes beføjelserne anvendes
i praksis.
Artikel 11
omfatter retten til at danne
eller tilslutte sig en gruppe
eller organisation, der
forfølger bestemte mål.
Bestemmelsen omfatter derimod
ikke retten til at være sammen
med andre personer eller på
anden måde omgås med bestemte
personer (se f.eks. Carter mod
UK, afvisningsafgørelse af 9.
juni 1999, pkt.4). Efter
lovforslagets § 1, stk. 4, vil
et forbud - af hensyn til
forsamlingsfriheden - ikke
hindre personer i fortsat at
indfinde sig i lokalerne, når
det alene sker som led i
forsamlingsvirksomhed med et
politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed, som
også foregik i lokalerne forud
for, at forbudet blev nedlagt.
For at være
forenelige med konventionen,
skal et indgreb i de interesser,
som er værnet ved de ovenfor
nævnte konventionsbestemmelser,
generelt sagt være foreskrevet
ved lov og være nødvendigt i et
demokratisk samfund til
varetagelse af de nærmere
bestemte anerkendelsesværdige
formål, som fremgår af
bestemmelserne - herunder den
offentlige tryghed og
forebyggelse af forbrydelser
samt hensynet til beskyttelsen
af andres rettigheder mv.
Hensynet til
at bekæmpe kriminalitet samt at
skabe tryghed hos borgerne kan
således retfærdiggøre et indgreb
i de beskrevne rettigheder. Det
er netop sådanne hensyn,
lovforslaget bygger på, og som
kan begrunde et forbud.
Det er efter
forslaget en betingelse for at
kunne nedlægge et forbud mod
ophold i bestemte lokaler, at
der deri foregår virksomhed på
en måde, som systematisk
indebærer strafbare handlinger,
og som er egnet til at medføre
ulempe og utryghed hos
omkringboende.
Som der
nærmere er redegjort for under
pkt. 2 ovenfor, har politiets
øgede og betydelige indsats mod
navnlig personer med tilknytning
til hashklubvirksomhed ikke
kunnet stoppe »hashklubbernes«
udbredelse til skade for øvrige
beboere i nærmiljøet.
Et forbud
efter de foreslåede regler vil
ikke omfatte beboere og deres
nærmeste pårørende. Forbudet vil
heller ikke hindre en
fortsættelse af eventuel lovlig
forsamlingsvirksomhed i de
pågældende lokaler, og forbudet,
der er tidsbegrænset, vil kunne
ophæves inden periodens udløb,
hvis den kriminelle aktivitet er
ophørt, og der er taget
initiativ til i stedet at
benytte lokalerne til andre
(lovlige) formål.
På den
anførte baggrund er det
Justitsministeriets opfattelse,
at et forbud i medfør af de
foreslåede regler ikke går
videre end påkrævet for at
varetage de ovenfor nævnte
væsentlige hensyn, som begrunder
forbudet.
Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget
forventes kun at have økonomiske
og administrative konsekvenser
af ringe betydning for det
offentlige. Udgifterne afholdes
inden for de eksisterende
rammer.
Lovforslaget
har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget
har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for
borgerne.
|
Positive konsekvenser/
Mindre udgifter |
Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
amtskommuner |
Ingen |
Ingen af betydning |
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner |
Ingen |
Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative
konsekvenser for
borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Lovforslaget indeholder
ikke EU-retlige aspekter |
Høring.
Et udkast til
dette lovforslag har sammen med
et udkast til by- og
boligministerens lovforslag om
ændring af lov om leje af
erhvervslejelokaler mv., lov om
leje og lov om leje af almene
boliger (ophævelse af
lejeforhold som følge af
overtrædelse af forbud nedlagt i
medfør af lov om forbud mod
besøgende i bestemte lokaler)
været i høring hos følgende
organisationer mv.:
Præsidenterne
for Vestre og Østre Landsret,
præsidenterne for retterne i
København, Århus, Odense,
Aalborg og Roskilde,
Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København,
Politimesterforeningen,
Politifuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Politiforbundet i
Danmark, Dansk
Kriminalpolitiforening,
Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen, Kommunernes
Landsforening, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune,
Det Danske Center for
Menneskerettigheder,
Ejendomsforeningen Danmark,
Boligselskabernes Landsforening,
Fællesforeningen af Jyske
Grundejerforeninger, Lejernes
Landsorganisation,
Administratorforeningen,
Danmarks Lejeforeninger,
Erhvervslejernes
Landsorganisation,
Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation,
Ejerlejlighedernes
Landsforening.
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
I
bestemmelsens stk. 1 angives de
betingelser, der skal være
opfyldt, for at politiet kan
udstede et forbud mod besøgende
som nævnt i stk. 2:
Den
virksomhed, der begrunder
forbudet, skal helt eller delvis
foregå i bestemte lokaler, som
virksomheden er knyttet til.
Lokalets eller lokalernes art og
størrelse er uden betydning.
Bestemmelsen finder således
anvendelse, uanset om
virksomheden foregår i
erhvervslokaler eller
beboelsesrum, og selv om
lokalerne eventuelt er fysisk
adskilte. Det er også uden
betydning, om virksomheden
foregår i ejede eller lejede
lokaler.
Det er
endvidere en betingelse, at den
virksomhed, der begrunder
forbudet, foregår på en måde,
der systematisk indebærer
strafbare handlinger.
I udtrykket
»systematisk« ligger, at den
pågældende virksomhed skal
foregå med en vis hyppighed og
regelmæssighed og i øvrigt have
et ikke ubetydeligt omfang (men
ikke nødvendigvis være
erhvervsmæssig), sådan at den
pågældende virksomhed f.eks. med
organiseret salg af ulovlige
euforiserende stoffer eller
narkotika - fremtræder som et
væsentligt formål med
anvendelsen af lokalerne, ud
over eventuel beboelse. Der vil
ikke kunne nedlægges forbud
alene på grundlag af, at en
snæver kreds af personer med
tilknytning til hinanden
benytter et bestemt lokale til
bl.a. at ryge hash sammen, eller
at der i et enkelt eller enkelte
lejlighedsvise tilfælde
overdrages hash i et bestemt
lokale, jf. også ordet
»virksomhed«.
Det følger af
bestemmelsen, at forbud kan
nedlægges, hvis den virksomhed,
der foregår i lokalerne, har den
nævnte karakter, og er egnet til
at medføre ulempe og utryghed
hos omkringboende, jf. nedenfor,
selv om enkeltpersoner (endnu)
ikke er blevet straffet for
handlinger som led i den
pågældende virksomhed.
For at der
kan nedlægges et forbud, skal
den pågældende virksomhed
endvidere foregå på en måde, der
er egnet til at medføre
ulempe og utryghed hos
omkringboende. Foregår
virksomheden i en afsides
liggende ejendom, kan der
således ikke nedlægges forbud
efter den foreslåede
bestemmelse. Det samme gælder,
hvis den situation
undtagelsesvis foreligger, at
der uden nogen sammenhæng med
den systematiske strafbare
virksomhed også foregår andre
(lovlige) former for virksomhed
i lokalerne, som helt dominerer
den samlede benyttelse på en
sådan måde, at den strafbare
virksomhed allerede af denne
grund ikke kan antages at ville
fremme en sådan forråelse mv. af
nærmiljøet, som det er et mål
med lovforslaget at bekæmpe.
Forbud mod
besøgende kan alene nedlægges på
grundlag af en konkret vurdering
af den virksomhed, der drives i
de pågældende lokaler, men der
skal på grundlag af denne
vurdering foretages en
objektiveret bedømmelse af, om
den virksomhed, der foregår i
lokalerne, er egnet til at
medføre ulempe og utryghed i det
pågældende nærmiljø.
Der bør
navnlig lægges vægt på, om den
virksomhed, der foregår i
lokalerne, fremmer en adfærd,
der vil kunne præge miljøet
omkring lokalerne på en måde,
som typisk skaber utryghed og
fremmer en generel forråelse af
nærmiljøet. Betingelsen vil
normalt være opfyldt, hvis der i
lokalerne drives organiseret
hashsalg eller salg af
narkotika, eller hvis der drives
mere omfattende og organiseret
utilladt hasardspil eller
rufferivirksomhed, som på
lignende måde væsentligt fremmer
et nærmiljø præget af
kriminalitet, misbrug og/eller
voldelig adfærd.
Det vil helt
undtagelsesvis kunne forekomme,
at miljøet omkring lokalerne har
en sådan særlig karakter, at den
strafbare virksomhed, der drives
i lokalerne, må antages reelt
ikke at ville kunne præge
nærmiljøet. I så fald kan der
ikke nedlægges forbud i medfør
af loven.
Det ligger
endvidere i den foreslåede
ordning, at der alene kan
nedlægges forbud mod besøgende i
de pågældende lokaler, jf.
stk. 2, i det omfang et sådant
forbud direkte vil imødegå den
virksomhed, som begrunder
forbudet. Det er således en
forudsætning, at den virksomhed,
der indebærer strafbare
handlinger, er knyttet til
modtagelsen af »kunder« i
lokalerne, sådan som det er
tilfældet med »hashklubber« og
de øvrige aktiviteter, som er
nævnt ovenfor. Forbud mod
besøgende kan derimod ikke
anvendes som en form for
administrativt fastsat sanktion
over for visse strafbare
handlinger, der er egnede til at
medføre ulempe og utryghed for
omkringboende. Der kan således
f.eks. ikke nedlægges forbud i
medfør af loven i tilfælde, hvor
en i øvrigt lovlig
erhvervsvirksomhed overtræder
miljømæssige forskrifter for
produktionen.
Det foreslås,
at forbud alene kan nedlægges,
hvis politiet forinden har
advaret den, der råder over
lokalerne, dvs. ejeren,
andelshaveren eller, hvis
virksomheden drives i lejede
lokaler, lejeren eller
fremlejetageren. Er det en
forening eller anden juridisk
person, der f.eks. står som
lejer, gives advarslen til den,
der er beføjet til at
repræsentere foreningen.
Advarslen vil
kunne gives mundtligt eller
skriftligt. Fremgangsmåden ved
meddelelse af en advarsel efter
bestemmelsen vil normalt være
den, at politiet opsøger den
person, det overvejes at give en
advarsel om forbud. Den
pågældende gøres bekendt med
sagen og får mulighed for at
fremkomme med sine bemærkninger,
inden der tages endelig stilling
til, om advarslen skal gives.
Hvis det besluttes at meddele en
advarsel, udleveres på stedet en
skriftlig advarsel, som bl.a.
indeholder en begrundelse og
oplysning om, at advarslen kan
påklages til Justitsministeriet.
En skriftlig
advarsel anses i øvrigt for
givet, når den er kommet frem
til adressaten, f.eks. er lagt i
postkassen.
I stk. 2-4
angives forbudets indhold.
Et forbud
gælder både den, der modtager
besøgende i lokalerne, og den,
der opholder sig som besøgende i
lokalerne.
Forbudet mod
at »modtage« besøgende omfatter
enhver, der giver de pågældende
adgang til lokalerne. Ikke kun
den, der råder over lokalerne,
men også den, der »åbner døren«,
vil således kunne straffes for
overtrædelse af forbudet, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Med udtrykket
»opholde sig« sigtes til enhver
fysisk tilstedeværelse i eller i
umiddelbar nærhed af de
pågældende lokaler, medmindre
det undtagelsesvis er nødvendigt
f.eks. for andre beboere i en
etageejendom at passere tæt
forbi lokalerne for at komme til
og fra deres bolig. Bortset fra
disse særlige tilfælde, medfører
et nedlagt forbud, at den blotte
tilstedeværelse i eller i
umiddelbar nærhed af lokalerne
vil indebære en overtrædelse af
forbudet, selv om der er tale om
et helt kortvarigt ophold. Et
forbud mod at opholde sig i
lokalerne er derfor også et
adgangsforbud.
Et forbud
gælder modtagelse og ophold i
eller »i umiddelbar nærhed af«
de pågældende lokaler. Herved
forstås ophold på trappe- eller
udendørsarealer, der ligger i
forlængelse af lokalerne og
hører sammen med disse.
Et forbud vil
med den modifikation, der
fremgår af bestemmelsens stk. 4
- være overtrådt, uanset om det
f.eks. kan bevises, at en
person, der træffes i en
»hashklub«, konkret har villet
købe eller modtage hash ved den
pågældende lejlighed.
Udtrykket
»besøgende« indebærer imidlertid
en begrænsning i forbudet mod at
opholde sig eller modtage nogen
i lokalerne.
Forbudet
omfatter således navnlig ikke
personer, der har fast bopæl i
lokalerne. Som besøgende anses
heller ikke den, der råder over
lokalerne uden at bo der.
Forbudet omfatter endvidere ikke
personer, der alene indfinder
sig med henblik på udøvelse af
et lovligt erhverv, f.eks. en
vagtlæge eller håndværkere, som
skal reparere installationer
eller »normalisere« lokalernes
indretning. I tilfælde, hvor det
f.eks. er en forening, der
formelt står som ejer eller
lejer af lokalerne, vil
udtrykket »besøgende« derimod
også omfatte medlemmer af
foreningen.
Stk. 3
indeholder en yderligere
begrænsning i forbudets
anvendelsesområde, idet forbudet
ikke omfatter besøg af beboernes
nærmeste pårørende, hvis de
pågældende lokaler også anvendes
som fast bopæl for nogen. Ved
»nærmeste pårørende« forstås
navnlig slægtninge i lige linje,
søskende, adoptivbørn og
plejebørn. Også en fast kæreste
anses som »nærmeste pårørende«
efter denne bestemmelse.
Stk. 4
omhandler tilfælde, hvor
lokaler, som er omfattet af et
nedlagt forbud, forud for
forbudet også er blevet benyttet
til, at en forsamling mødes i
meningsbefordrende øjemed
herunder navnlig ved at afholde
møder for at drøfte f.eks.
politiske spørgsmål eller
almindelige samfundsanliggender.
Hvis der i
praksis skulle være tilfælde,
hvor lokaler omfattet af et
nedlagt forbud hidtil også er
blevet benyttet til en sådan
forsamlingsvirksomhed, indebærer
bestemmelsen en begrænsning af
forbudets virkninger. Forbudet
omfatter således - af hensyn til
forsamlingsfriheden ikke
tilfælde, hvor den person, der
er blevet modtaget og/eller
opholder sig i lokalet, alene er
mødt op for at deltage i den
pågældende
forsamlingsvirksomhed.
Hvorvidt der
er tale om tilfælde omfattet af
den foreslåede bestemmelse, vil
bero på en konkret bevismæssig
vurdering. Det forhold, at
eksempelvis en »hashklub« måtte
begynde at kalde sig en politisk
klub, vil naturligvis ikke i sig
selv indebære, at det kan lægges
til grund, at der reelt er tale
om virksomhed med et
meningsbefordrende øjemed.
I øvrigt er
det vanskeligt at forestille
sig, at der i lokaler, hvori der
er udøvet systematiske strafbare
handlinger, som har begrundet et
nedlagt forbud, samtidig som en
integreret del af aktiviteterne
i et lokale, der f.eks. har
været benyttet af en »hashklub«
er foregået politisk eller anden
meningsbefordrende
forsamlingsvirksomhed.
Derimod er
det mere sandsynligt, at der vil
kunne forekomme tilfælde, hvor
bestemmelsen i stk. 4 kan få
praktisk betydning, fordi der i
lokalerne er foregået en
meningsbefordrende
forsamlingsvirksomhed, som er
uden tilknytning til de ulovlige
aktiviteter, der er baggrunden
for forbudet. Et eksempel af
denne karakter kan være, at de
pågældende lokaler i
aftentimerne har fungeret som
mødested for en ulovlig
spilleklub, mens de samme
lokaler i dagtimerne er stillet
til rådighed for en kreds af
personer, som jævnligt er
forsamlet for at drøfte
politiske eller andre
samfundsmæssige anliggender.
Begrænsningen
af forbudet i stk. 4 omfatter
ikke andre aktiviteter end de
nævnte. Hvis der i et lokale,
som er benyttet til systematisk
distribution mv. af hash, også
er foregået aktiviteter i form
af fælles spisning, bordtennis,
computerspil mv., vil
bestemmelsen således ikke
indebære begrænsninger i et
forbuds virkninger. Noget andet
er, at i tilfælde, hvor der er
tale om f.eks. en egentlig
computercafé, vil den strafbare
virksomhed, der udøves i de
pågældende lokaler, formentlig i
de fleste tilfælde ikke have en
sådan karakter, at den opfylder
kravene i stk. 1 om at være
egnet til at medføre ulempe og
utryghed hos omkringboende.
Til § 2
Det foreslås
i stk. 1, at et forbud
gælder i 3 måneder fra den dag,
det træder i kraft, og at det
kan forlænges med indtil 3
måneder ad gangen. Forlængelse
af forbudet forudsætter, at
forholdene giver grund til at
antage, at den strafbare
aktivitet ellers vil blive
genoptaget.
Et forbud kan
til enhver tid tilbagekaldes
inden 3-måneders periodens
udløb, hvis der ikke længere er
grundlag for forbudet. At den
kriminelle aktivitet ophører som
følge af, at der er nedlagt
forbud mod besøgende i
lokalerne, kan naturligvis ikke
i sig selv medføre, at forbudet
ophæves. Den, der råder over
lokalerne, må således også vise
over for politiet, at der er
taget initiativ til i stedet at
benytte lokalerne til andre
(lovlige) formål. Forbudet vil
normalt også kunne ophæves, hvis
f.eks. en ny lejer, der ikke har
nogen forbindelse med den
pågældende kriminelle aktivitet,
overtager rådigheden over
lokalerne.
Et forbud kan
tidligst træde i kraft, når det
er bekendtgjort ved skiltning og
meddelelse i den lokale presse,
jf. nedenfor.
I stk. 2
angives, hvordan et forbud efter
§ 1 skal bekendtgøres.
Det foreslås,
at forbudet bekendtgøres ved
skiltning på stedet og
meddelelse i den lokale presse.
Det forudsættes, at politiet
også meddeler i den lokale
presse, hvis et forbud ophæves
inden 3-måneders periodens
udløb.
Der skal
endvidere gives den, der råder
over lokalerne, særskilt
meddelelse om forbudet. Denne
meddelelse vil normalt blive
givet i forbindelse med den
fornyede partshøring forud for
nedlæggelsen af forbudet, hvor
politiet normalt vil følge samme
fremgangsmåde som beskrevet
ovenfor vedrørende meddelelse af
advarsel efter § 1.
Til § 3
Det foreslås,
at den, der råder over de
pågældende lokaler, og som har
fået forbud mod at modtage
besøgende i lokalerne, skal
kunne forlange, at den
myndighed, der har truffet
afgørelsen om forbudet,
indbringer spørgsmålet om
forbudets berettigelse for
domstolene.
Muligheden
for at forlange en retsafgørelse
afskærer ikke muligheden for
almindelig administrativ rekurs
(klage) vedrørende
politimesterens
(politidirektørens) afgørelse om
forbud. Klage sker til
Justitsministeriet og har ikke
opsættende virkning.
Et forbud kan
kræves indbragt for domstolene,
selv om den, der råder over
lokalerne, ikke har udnyttet de
administrative klagemuligheder.
Det foreslås,
at anmodning om domstolsprøvelse
ved myndighedens foranstaltning
skal være modtaget hos den
pågældende myndighed senest 4
uger efter, at det pågældende
forbud eventuelt efter en eller
flere forlængelser er ophørt,
jf. stk. 2, 1. pkt. Forbudet
ophører senest 3 måneder efter
den dag, hvor det er trådt i
kraft. Ikrafttrædelsen kan
tidligst ske, når forbudet er
blevet bekendtgjort ved
skiltning på stedet og ved
meddelelse i den lokale presse,
jf. bemærkningerne ovenfor til
§ 2.
Overskrides
den anførte frist, kan sagen
ikke længere kræves indbragt for
domstolene ved den pågældende
myndigheds foranstaltning. Efter
fristens udløb kan den, der
råder over lokalerne, selv
anlægge retssag i medfør af
grundlovens § 63, og forbudets
berettigelse vil også kunne
prøves under en eventuel
straffesag om overtrædelse af
forbudet.
Anmoder den,
der råder over lokalerne,
rettidigt om domstolsprøvelse,
skal sagen anlægges ved den
stedlige byret i
strafferetsplejens former, jf.
stk. 2, 2. pkt. Det indebærer
bl.a., at den pågældende
myndighed har bevisbyrden for de
faktiske forhold, der er
forudsætningen for, at forbudet
er berettiget.
Det foreslås,
at anmodning om domstolsprøvelse
ikke har opsættende virkning,
medmindre retten bestemmer det,
jf. stk. 3. Et forbud vil
således skulle efterleves fra
den dag, hvor det er blevet
tilkendegivet ved skiltning og
ved meddelelse i den lokale
presse, eller eventuelt fra den
senere dag, som politiet har
fastsat.
Til § 4
Det foreslås,
at den, der uagtsomt eller
forsætligt overtræder et forbud
ved at modtage besøgende eller
ved at opholde sig som besøgende
i eller i umiddelbar nærhed af
de pågældende lokaler, skal
kunne straffes med bøde. Det
følger af almindelige regler om
tilregnelse (forsæt og
uagtsomhed) og medvirken, at
den, der råder over lokalerne,
efter omstændighederne vil kunne
straffes, selv om det ikke er
vedkommende selv, der har
modtaget besøgende i strid med
forbudet.
Det foreslås
endvidere, at straffen ved
gentagne overtrædelser skal
kunne stige til fængsel i 4
måneder.
Bestemmelsen
i stk. 2 om strafansvar for
juridiske personer vil navnlig
have betydning, hvis f.eks. en
forening står som ejer eller
lejer af lokalerne. Ved
modtagelse af besøgende i strid
med et nedlagt forbud vil der i
så fald efter omstændighederne
kunne blive tale om straf både
for foreningen som sådan og for
den person, der har givet de
pågældende adgang til lokalerne.
Det fastslås
udtrykkeligt i stk. 3, at
politiet skal underrette en
eventuel udlejer af det
pågældende lokale om, at nogen
er straffet for overtrædelse af
forbudet mod at modtage
besøgende. Det er forudsat, at
politiet som led i denne
underretning sender udlejeren en
udskrift af doms- og retsbog i
straffesagen eller af en
eventuel bødevedtagelse i sagen.
Til § 5
Det foreslås
i stk. 1, at loven træder
i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2
vedrører lovens territoriale
gyldighed.