Fremsat den 28. marts 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om
ændring af retsplejeloven
(Retshåndhævelsesarrest i visse
sædelighedssager)
§ 1
I retsplejeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af
23. oktober 2007, som ændret ved lov
nr. 67 af 11. februar 2008 og § 1 i
lov nr. 168 af 12. marts 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 762, stk. 2,
nr. 2, indsættes efter »§ 134
a,«: »§ 218, stk. 1, § 222, §§ 224
eller 225, jf. § 218, stk. 1, eller
§ 222, § 235, stk. 1,«.
2. I
§ 762, stk. 2,
nr. 2, indsættes efter »§
252«: »eller en overtrædelse af
straffelovens § 232 over for et barn
under 15 år«.
§ 2
Loven
træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 3
Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. Indledning
|
3
|
2. Gældende ret
|
3
|
3. Lovforslagets
udformning
|
4
|
3.1.
Strafferetsplejeudvalgets
overvejelser og
lovudkast
|
4
|
3.1.1.
Retshåndhævelsesarrest
og forholdet til
andre
fængslingsgrunde
|
4
|
3.1.2. Modeller for
nye regler om
retshåndhævelsesarrest
i sædelighedssager
|
6
|
3.1.3. Særligt om
retshåndhævelsesarrest
efter dom i første
instans
|
7
|
3.1.4.
Sammenfattende
generelle
overvejelser
|
7
|
3.1.5. De enkelte
sædelighedsforbrydelser
|
9
|
3.2.
Justitsministeriets
overvejelser
|
12
|
4. Lovforslagets
økonomiske og
administrative
konsekvenser mv.
|
13
|
5. Hørte myndigheder
mv.
|
13
|
6. Sammenfattende
skema
|
13
|
1.
Indledning
Formålet med
lovforslaget er at udvide
mulighederne for såkaldt
retshåndhævelsesarrest i bl.a. sager
om seksuelt misbrug af børn under 15
år.
Efter de gældende
regler kan en sigtet
varetægtsfængsles i sådanne sager,
hvis der foreligger enten flugtfare,
gentagelsesfare eller fare for
forstyrrelse af efterforskningen
(såkaldt kollusionsfare). En sigtet
kan endvidere varetægtsfængsles,
hvis der er særligt bestyrket
mistanke om, at sigtede har begået
en lovovertrædelse, hvor
strafferammen er mindst fængsel i 6
år (f.eks. voldtægt eller samleje
med barn under 15 år), og hensynet
til retshåndhævelsen skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri
fod. Varetægtsfængsling af hensyn
til retshåndhævelsen efter den
sidstnævnte regel forudsætter efter
retspraksis, at sigtede kan
forventes idømt en straf på mindst
8-10 måneders ubetinget fængsel.
Lovforslaget
indebærer, at der herudover bliver
mulighed for varetægtsfængsling af
hensyn til retshåndhævelsen, når der
foreligger en særligt bestyrket
mistanke om, at sigtede er skyldig
i:
–
samleje eller anden kønslig
omgængelse end samleje med et barn
under 15 år (straffelovens § 222,
herunder jf. §§ 224 og 225)
–
blufærdighedskrænkelse begået over
for et barn under 15 år
(straffelovens § 232)
–
udbredelse af børnepornografi
(straffelovens § 235, stk. 1)
–
samleje eller anden kønslig
omgængelse end samleje uden for
ægteskab ved udnyttelse af
forurettedes sindssygdom eller
mentale retardering (straffelovens §
218, stk. 1, herunder jf. §§ 224 og
225).
Efter
lovforslaget vil det desuden være en
betingelse for varetægtsfængsling,
at der kan ventes en ubetinget dom
på fængsel i mindst 60 dage, og at
hensynet til retshåndhævelsen efter
oplysningerne om det konkrete
forholds grovhed skønnes at kræve,
at sigtede ikke er på fri fod.
Den foreslåede
udvidelse af mulighederne for
retshåndhævelsesarrest vil finde
anvendelse både under
efterforskningen og sagens
behandling i første instans, under
en eventuel anke og efter endelig
dom, indtil fuldbyrdelse kan ske.
Lovforslaget
bygger på Strafferetsplejeudvalgets
betænkning nr. 1496/2008 om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager (herefter
»betænkningen«).
2.
Gældende ret
Retsplejelovens §
762, stk. 1, om de
almindelige
fængslingsgrunde giver
mulighed for at varetægtsfængsle en
sigtet, når der er begrundet
mistanke om, at den pågældende har
begået en lovovertrædelse, der efter
loven kan medføre fængsel i 1 år og
6 måneder eller derover, og der
desuden foreligger enten flugtfare,
gentagelsesfare eller kollusionsfare
(dvs. fare for forstyrrelse af
efterforskningen).
Retsplejelovens §
762, stk. 2, om
retshåndhævelsesarrest giver
mulighed for at varetægtsfængsle en
sigtet, når der er særligt bestyrket
mistanke om, at den pågældende har
begået enten en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængsel i 6
år eller derover, eller en nærmere
angivet anden lovovertrædelse
(navnlig vold mv.), og hensynet til
retshåndhævelsen efter oplysningerne
om forholdets grovhed skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri
fod.
De materielle
betingelser for
retshåndhævelsesarrest efter
retsplejelovens § 762, stk. 2, kan
inddeles i krav til karakteren af
den påsigtede kriminalitet
(kriminalitetskravet), krav til
styrken af den mistanke, der ligger
til grund for sigtelsen
(mistankekravet), og krav til det
særlige forhold, som kan begrunde
indgrebet i den personlige frihed
(indikationskravet).
Kriminalitetskravet efter §
762, stk. 2, nr. 1, er udformet som
et strafferammekrav og går ud på, at
der i strafferammen skal være
mulighed for at idømme 6 års fængsel
eller derover.
Kriminalitetskravet efter § 762,
stk. 2, nr. 2, er udformet som en
opregning af bestemte
straffelovsbestemmelser kombineret
med et krav til den konkret
forskyldte straf, som går ud på, at
lovovertrædelsen efter oplysningerne
om forholdets grovhed kan ventes at
ville medføre en dom på ubetinget
fængsel i mindst 60 dage.
De
straffelovsbestemmelser, der er
opregnet i nr. 2, angår vold eller
trusler mod personer i offentlig
tjeneste eller hverv (§ 119, stk.
1), vold eller trusler mod vidner (§
123), grov forstyrrelse af ro og
orden på offentligt sted (§ 134 a),
vold (§§ 244-246), hensættelse i
hjælpeløs tilstand (§ 250) og
hensynsløs fareforvoldelse (§ 252).
Bortset fra § 134
a (strafferamme på fængsel indtil 1
år og 6 måneder) og § 244
(strafferamme på bøde eller fængsel
indtil 3 år) opfylder de
straffelovsbestemmelser, der er
opregnet i nr. 2, strafferammekravet
i nr. 1 (6 års fængsel eller derover
i strafferammen). Betydningen af, at
disse straffelovsbestemmelser er
medtaget i nr. 2, ligger i, at nr. 1
efter forarbejderne og retspraksis
skal anvendes på den måde, at
varetægtsfængsling kun kan ske, hvis
den konkret forskyldte straf
forventes at ligge væsentligt over
den grænse på 60 dages ubetinget
fængsel, som fremgår af nr. 2.
Mistankekravet
efter § 762, stk. 2, er udformet som
et krav om, at der skal foreligge
særligt
bestyrket mistanke om, at
sigtede har begået de påsigtede
forhold. I modsætning hertil er
mistankekravet efter § 762, stk. 1,
om de almindelige fængslingsgrunde
alene, at der skal være en
begrundet
mistanke.
Indikationskravet efter §
762, stk. 2, går ud på, at hensynet
til retshåndhævelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed
skønnes at kræve, at sigtede ikke er
på fri fod. Det afgørende er
grovheden af det konkrete forhold og
ikke grovheden af arten af den
påsigtede kriminalitet.
Endvidere har
Højesteret i en afgørelse, der er
gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen
1983 side 391, vedrørende den
dagældende § 762, stk. 2, som er
identisk med den gældende § 762,
stk. 2, nr. 1, udtalt, at
retshåndhævelsesarrest efter denne
bestemmelse efter forarbejderne
forudsætter, at der må forventes
idømt »langvarig fængselsstraf eller
anden strafferetlig foranstaltning
af tilsvarende indgribende
betydning«. Det antages, at
forudsætningen om en »langvarig
fængselsstraf« vil kunne anses for
opfyldt, hvis der forventes en
ubetinget fængselsstraf på mindst
8-10 måneder.
Efter
retsplejelovens § 762, stk. 3, kan
varetægtsfængsling ikke anvendes,
hvis frihedsberøvelsen vil stå i
misforhold til den herved forvoldte
forstyrrelse af sigtedes forhold,
sagens betydning og den retsfølge,
som kan ventes, hvis sigtede findes
skyldig.
Dette
proportionalitetsprincip indebærer
bl.a., at varetægtsperioden ikke bør
overstige varigheden af den straf,
der kan forventes idømt, hvis
sigtede findes skyldig, med fradrag
af normal prøveløsladelsestid. Efter
straffelovens § 38 kan
prøveløsladelse normalt ske, når to
tredjedele af straffetiden, dog
mindst 2 måneder, er udstået.
Bestemmelse om
varetægtsfængsling har kun virkning
efter sagens afgørelse i retten,
hvis retten efter afgørelsen
særskilt bestemmer, at tiltalte
under en eventuel appel, eller
indtil fuldbyrdelse kan iværksættes,
skal varetægtsfængsles eller
forblive varetægtsfængslet, jf.
retsplejelovens § 769. Betingelserne
for varetægtsfængsling efter sagens
afgørelse er de samme som før sagens
afgørelse, medmindre tiltalte
samtykker i at forblive
varetægtsfængslet. Samtykker
tiltalte, er dette i sig selv
tilstrækkeligt til fortsat
varetægtsfængsling.
Retsplejelovens §
762, stk. 2, om
retshåndhævelsesarrest kan således
også anvendes efter sagens afgørelse
i retten, under en eventuel appel
eller indtil fuldbyrdelse kan
iværksættes. Hvis sigtede er fundet
skyldig i et forhold, der opfylder
kriminalitetskravet, vil
mistankekravet (særligt bestyrket
mistanke) i kraft af domfældelsen
normalt også være opfyldt.
I relation til
kravet efter stk. 2, nr. 2, til den
konkret forskyldte straf (mindst 60
dages ubetinget fængsel) vil det ved
varetægtsfængsling efter sagens
afgørelse være den idømte straf, der
skal opfylde kravet. Den idømte
straf vil også være afgørende i
relation til kravet efter stk. 2,
nr. 1, til den konkret forskyldte
straf (efter forarbejderne og
retspraksis en langvarig
fængselsstraf mv., jf. ovenfor).
Endelig vil også
proportionalitetsvurderingen efter
stk. 3 skulle foretages i forhold
til den idømte straf.
Sædelighedssager
er ikke omfattet af opregningen i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2, og retshåndhævelsesarrest kan
derfor i disse sager efter gældende
ret kun iværksættes efter § 762,
stk. 2, nr. 1, hvilket som nævnt
bl.a. forudsætter, at der kan
forventes idømt en straf på mindst
8-10 måneders ubetinget fængsel.
Strafferammekravet i § 762, stk. 2,
nr. 1 (fængsel i 6 år eller derover
i strafferammen), er endvidere alene
opfyldt i visse af bestemmelserne i
straffelovens 24. kapitel om
forbrydelser mod kønssædeligheden,
herunder bl.a. voldtægt (§ 216),
samleje med barn under 15 år (§ 222)
samt fremstilling eller udbredelse
af utugtige fotografier mv. af
personer under 18 år under særligt
skærpende omstændigheder (§§ 230 og
235).
Der henvises til
betænkningen side 13-16.
3.
Lovforslagets
udformning
3.1.
Strafferetsplejeudvalgets
overvejelser og lovudkast
Strafferetsplejeudvalget har
overvejet spørgsmålet om at udvide
adgangen til retshåndhævelsesarrest
i sager om sædelighedskriminalitet,
dvs. sager efter straffelovens 24.
kapitel om forbrydelser mod
kønssædeligheden og straffelovens §
210 om incest.
Pkt. 3.1.1-3.1.4
nedenfor indeholder udvalgets
generelle overvejelser om en udvidet
adgang til retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager, mens de enkelte
sædelighedsforbrydelser gennemgås i
pkt. 3.1.5.
3.1.1.
Retshåndhævelsesarrest og forholdet
til andre fængslingsgrunde
3.1.1.1.
Strafferetsplejeudvalget anfører, at
retshåndhævelsesarrest udgør en
særlig fængslinggrund, idet
fængsling her sker af hensyn til
retsfølelsen, og ikke af hensyn til
sagens gennemførelse, dvs. de
processuelle hensyn, som ellers kan
begrunde frihedsberøvelse forud for
en fældende dom.
Strafferetsplejeudvalget fremhæver,
at der er en forskel af væsentlig
principiel betydning mellem på den
ene side retshåndhævelsesarrest og
på den anden side de øvrige
fængslingsgrunde. Det er også på den
baggrund, at loven stiller et
skærpet mistankekrav med hensyn til
retshåndhævelsesarrest. Kravet om en
særligt bestyrket mistanke er
således udtryk for en
tilbageholdenhed med hensyn til
anvendelse af
retshåndhævelsesarrest. Kravet skal
ses i sammenhæng med det forhold, at
retshåndhævelsesarrest kan opfattes
som en foregrebet straf, og at der
derfor bør være en højere grad af
sikkerhed i grundlaget for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen end med hensyn til
andre fængslingsgrunde.
Varetægtsfængsling er et alvorligt
indgreb i den personlige frihed, og
der må derfor efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
kræves en væsentlig begrundelse for
regler, der udvider muligheden for
varetægtsfængsling. Dette må ikke
mindst gælde med hensyn til
retshåndhævelsesarrest, som
frembyder særlige problemer, og som
derfor efter udvalgets opfattelse
bør have et snævert
anvendelsesområde.
Der henvises til
betænkningen side 30-32.
3.1.1.2.
Strafferetsplejeudvalget finder, at
adgangen til retshåndhævelsesarrest
ikke bør udvides i det omfang, de
øvrige varetægtsfængslingsgrunde vil
kunne anvendes. Udvalget bemærker
herom, at hensynet til, at sigtede
eller domfældte ikke unddrager sig
straf ved at stikke af, varetages
ved reglen i retsplejelovens § 762,
stk. 1, nr. 1, der giver mulighed
for at varetægtsfængsle, når der er
bestemte grunde til at antage, at
sigtede eller domfældte vil unddrage
sig forfølgningen eller
fuldbyrdelsen.
Hensynet til, at
sigtede eller domfældte ikke begår
ny kriminalitet, varetages ved
reglen i retsplejelovens § 762, stk.
1, nr. 2, der giver mulighed for at
varetægtsfængsle, når der er
bestemte grunde til at frygte, at
sigtede eller domfældte på fri fod
vil begå ny kriminalitet.
Hensynet til, at
sigtede ikke på fri fod modvirker
efterforskningen, varetages ved
reglen i retsplejelovens § 762, stk.
1, nr. 3, der giver mulighed for at
varetægtsfængsle, når der efter
sagens omstændigheder er bestemte
grunde til at antage, at sigtede vil
vanskeliggøre forfølgningen i sagen,
navnlig ved at fjerne spor eller
advare eller påvirke andre (såkaldt
kollusionsfare).
Både med hensyn
til flugtfare,
jf. retsplejelovens § 762, stk. 1,
nr. 1, og med hensyn til
gentagelsesfare, jf.
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr.
2, beror spørgsmålet om
varetægtsfængsling på en konkret
anvendelse af de kriterier, der er
anført i bestemmelserne. Hensyn til
at imødegå en risiko for flugt eller
gentagelse bør ikke varetages gennem
bestemmelser om
retshåndhævelsesarrest, men må bero
på anvendelse af reglerne i
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1
og 2.
Strafferetsplejeudvalget bemærker
herefter med hensyn til
gentagelsesfare, at i den
konkrete vurdering, der skal
foretages ved afgørelsen om
fængsling, indgår forekomsten af
eventuelle forstraffe for lignende
kriminalitet med meget betydelig
vægt. Der er formentlig i praksis
ofte lagt særlig vægt på tidligere
domme inden for de sidste 5 år. 5 år
svarede tidligere til straffelovens
regel om gentagelsesvirkning i
relation til regler om forhøjet
straf i gentagelsestilfælde. Denne
regel er nu ændret til en 10-års
regel, jf. straffelovens § 84. Et
5-års kriterium fremstår efter
udvalgets opfattelse allerede derfor
ikke som særlig oplagt, men under
alle omstændigheder må det afgørende
for, om der består en
gentagelsesrisiko, der kan begrunde
varetægtsfængsling, være en konkret
vurdering, hvor også andre
omstændigheder end antallet og den
tidsmæssige nærhed af tidligere
lignende kriminalitet indgår.
Udvalget peger
her på personlige forhold som
narkotika- eller andet misbrug,
relationer til kriminelle miljøer og
antallet og frekvensen af de nu
påsigtede forhold. I relation til
sædelighedssager bemærkes, at også
selve kriminalitetens særegne
karakter kan indgå i vurderingen af,
om der er gentagelsesrisiko. Efter
udvalgets opfattelse vil f.eks.
overgreb på små børn således
allerede efter de gældende regler
kunne opfattes som en
kriminalitetstype, hvor der efter
omstændighederne skal mindre til end
ellers, for at tidligere
kriminalitet sammenholdt med den nu
påsigtede kan give grundlag for at
frygte, at den sigtede på fri fod
vil begå en ny lignende
lovovertrædelse. Andre verserende
sigtelser for
sædelighedskriminalitet, der endnu
ikke er pådømt, vil også kunne indgå
i vurderingen. I vurderingen vil
naturligt også kunne indgå f.eks.
ligheder i optakten til den
tidligere og den aktuelle
kriminalitet. Sådanne synspunkter
vil kunne føre til, at der ikke
nødvendigvis kræves et antal
forstraffe eller nødvendigvis
forholdsvis nye forstraffe. Også på
den baggrund kan det efter udvalgets
opfattelse ikke antages, at der i
almindelighed ikke kan fængsles
efter retsplejelovens § 762, stk. 1,
nr. 2, i tilfælde, hvor der alene
foreligger forstraffe, der er mere
end 5 år gamle.
Med hensyn til
kollusionsfare
bemærker Strafferetsplejeudvalget,
at der i sædelighedssager i en række
tilfælde forekommer situationer,
hvor der kan være et klart behov for
at sikre, at sigtede ikke får
mulighed for at påvirke forurettede.
Dette gælder ikke mindst, når
forurettede er et barn med særlig
tilknytning til sigtede, som f.eks.
i incestsager. Betingelserne for
anvendelse af fængslingsgrunden i
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr.
3, vil i sådanne tilfælde ofte være
opfyldt.
I
overensstemmelse med kommissoriet
angår udvalgets nærmere overvejelser
som nævnt reglerne om
retshåndhævelsesarrest, dvs. regler,
hvor fængslingsgrunden er hensynet
til retsfølelsen. Det afgørende er
her, i hvilke tilfælde det i sig
selv kan virke stødende for den
almindelige retsfølelse, at en
person, der er sigtet eller dømt for
grov kriminalitet, er på fri fod.
Der henvises til
betænkningen side 30-36.
3.1.2. Modeller
for nye regler om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager
Efter den
gældende regel i retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 1, kan
varetægtsfængsling ske, hvis der
foreligger en særligt bestyrket
mistanke om, at sigtede har begået
en lovovertrædelse, der efter loven
kan straffes med fængsel i 6 år
eller derover, og hensynet til
retshåndhævelsen efter oplysningerne
om forholdets grovhed skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri
fod. Kravet til forholdets grovhed
forudsætter efter lovens forarbejder
og retspraksis, at der i det
konkrete tilfælde må antages at være
forskyldt en langvarig fængselsstraf
svarende til mindst 8-10 måneders
ubetinget fængsel.
Efter den
gældende regel i retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 1, vil
varetægtsfængsling i en række
tilfælde kunne ske f.eks. i
voldtægtssager og sager om samleje
med barn under 15 år. Derimod kan
den gældende regel i retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 2, ikke anvendes
i sædelighedssager.
Strafferetsplejeudvalget anfører, at
spørgsmålet om at udvide adgangen
til varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sædelighedssager
i forhold til de gældende regler i
retsplejelovens § 762, stk. 2, angår
to tilfældegrupper.
Der er
for det første
tale om straffebestemmelser, der
opfylder strafferammekravet i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 1
(6 års fængsel eller derover i
strafferammen), men hvor den konkret
forskyldte straf er mindre end 8-10
måneders ubetinget fængsel. Det kan
f.eks. være anden kønslig omgængelse
end samleje med barn under 15 år,
jf. straffelovens § 222, jf. §§ 224
eller 225.
Der er
for det andet
tale om straffebestemmelser,
der ikke opfylder strafferammekravet
i retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1, og hvor retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel derfor ikke
kan ske, uanset om den konkret
forskyldte straf er højere eller
lavere end 8-10 måneder. Det kan
f.eks. være udbredelse af
børnepornografi, hvis der ikke
foreligger særligt skærpende
omstændigheder, jf. straffelovens §
235, stk. 1.
I
overensstemmelse med kommissoriet
har Strafferetsplejeudvalget
overvejet, om retsplejelovens § 762,
stk. 2, nr. 2, bør udvides til også
at give mulighed for
retshåndhævelsesarrest i visse sager
om sædelighedskriminalitet, hvor der
af en af de nævnte to mulige årsager
ikke er grundlag for
retshåndhævelsesarrest i medfør af
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1.
Strafferetsplejeudvalget har dog for
fuldstændighedens skyld også
overvejet forskellige alternative
løsningsmodeller, men har ikke
fundet grundlag for at anbefale
nogen af disse.
Som et alternativ
til at udvide anvendelsesområdet for
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2, har Strafferetsplejeudvalget
således overvejet at tilføje et nyt
nr. 3 i § 762, stk. 2, om visse
sædelighedsforbrydelser. Dette ville
imidlertid kun være relevant, hvis
man ønskede at fastsætte et andet
minimumskrav til den konkret
forskyldte straf end de 60 dages
ubetinget fængsel, som fremgår af
den gældende nr. 2, og
Strafferetsplejeudvalget finder ikke
grundlag for en yderligere
underopdeling af de forskellige
former for retshåndhævelsesarrest i
forhold til den gældende opdeling
mellem fængsling efter stk. 2, nr.
1, og fængsling efter stk. 2, nr. 2.
Mere vidtgående
alternativer – f.eks. ændring af
strafferammekravet i § 762, stk. 2,
nr. 1, eller omformulering af nr. 1
med henblik på at sænke kravet til
den konkret forskyldte straf
og/eller erstatte eller supplere
kravet til den forventede straf med
andre kriterier, f.eks. de påsigtede
forholds personfarlige og/eller
særligt krænkende karakter – ville
efter Strafferetsplejeudvalgets
opfattelse vanskeligt kunne tænkes
uden større eller mindre
konsekvenser for muligheden for
retshåndhævelsesarrest ved andre
typer af kriminalitet end
sædelighedskriminalitet, hvilket
ikke er omfattet af udvalgets
kommissorium.
Efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
er der ikke anledning til at
overveje at ændre mistankekravet ved
retshåndhævelsesarrest (særligt
bestyrket mistanke). Når en person
varetægtsfængsles, uden at der
foreligger hverken flugtfare,
gentagelsesfare eller
kollusionsfare, dvs. alene fordi det
anses for stødende, at den
pågældende er på fri fod under
sagens behandling, bør der kræves en
meget høj grad af sandsynlighed for,
at den pågældende er skyldig i de
påsigtede forhold.
Strafferetsplejeudvalget har anført
i betænkning nr. 978/1983 om
varetægtsfængsling i voldssager, at
kravet om særligt bestyrket mistanke
bør være uomgængeligt, når
varetægtsfængslingen udelukkende
støttes på retshåndhævelseshensyn
(side 44).
Strafferetsplejeudvalget tilføjer,
at heller ikke de særlige
bevisforhold i sædelighedssager,
hvor der ofte ikke foreligger andre
væsentlige bevismidler end
forurettedes og sigtedes
forklaringer, efter udvalgets
opfattelse kan begrunde en
fravigelse af mistankekravet ved
retshåndhævelsesarrest.
Proportionalitetskravet
(retsplejelovens § 762, stk. 3) er
udtryk for et grundlæggende princip,
som der efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
heller ikke bør kunne blive tale om
at ændre.
Proportionalitetsprincippet må
således i sædelighedssager – ligesom
i andre sager – indebære, at
retshåndhævelsesarrest, hvor der
alene er forskyldt en kortere
fængselsstraf, i givet fald må blive
af tilsvarende kort varighed.
Der henvises til
betænkningen side 36-39.
3.1.3. Særligt om
retshåndhævelsesarrest efter dom i
første instans
Strafferetsplejeudvalget anfører, at
på samme måde som de andre
fængslingsregler finder reglerne om
retshåndhævelsesarrest anvendelse
også efter dom i første instans, jf.
nærmere retsplejelovens § 769, og
fængslingsbetingelserne er i
princippet de samme som før
afsigelsen af dommen. Med hensyn til
retshåndhævelsesarrest gør det sig
dog navnlig gældende, at kravet om
en særligt bestyrket mistanke efter
en domfældelse normalt altid vil
være opfyldt.
Om
varetægtsfængsling skal ske efter
dom, må dog altid bero på en samlet
vurdering, hvor også det forudgående
sagsforløb spiller en rolle.
Har tiltalte
været varetægtsfængslet før dommen,
får dette betydning for
proportionalitetskravet, men også
for, om hensynet til
retshåndhævelsen fortsat kræver
fængsling. Det kan således anføres,
at hensynet til retshåndhævelsen
normalt tager af i takt med, hvor
længe sigtede har været
frihedsberøvet. Selv om
proportionalitetskravet i det
konkrete tilfælde endnu ikke er til
hinder for fortsat fængsling, kan en
forudgående varetægtsperiode – efter
en vurdering af dens længde og
grovheden af forbrydelsen – således
betyde, at yderligere fængsling ud
fra retshåndhævelseshensyn ikke bør
ske. Dette kan også gælde, selv om
den forudgående varetægtsfængsling
er sket efter en anden
fængslingsgrund, f.eks.
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 3
(om fare for forstyrrelse af
efterforskningen).
Det forhold, at
sigtede ikke har været
varetægtsfængslet eller er løsladt
på et tidspunkt forud for
hovedforhandlingen, kan også have
betydning for afgørelse om fængsling
i forbindelse med domsafsigelsen.
Det kan således fremstå som mindre
nærliggende, at en domfældt skal
varetægtsfængsles, efter at
anklagemyndigheden og/eller
domstolene i en periode efter, at
sigtelse og tiltale er rejst for det
forhold, der nu er dømt for, har
accepteret, at sigtede var på fri
fod.
Efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
er det dog ikke i sig selv
nødvendigvis afgørende for
spørgsmålet om varetægtsfængsling
efter dom, at der ikke er
varetægtsfængslet før dommen, i
hvert fald ikke når dette skyldes,
at der ikke da forelå en særligt
bestyrket mistanke.
For det første må
det spille ind, at anvendelse af
retshåndhævelsesarrest har en langt
mindre problematisk karakter, når
det sker efter en domfældelse i
første instans. For det andet
foreligger der i relation til
spørgsmålet om retsfølelsen en
særlig aktualisering i og med, at
der ved hovedforhandlingen er
gennemført en offentlig retssag,
hvor det ved dommen slås fast,
hvilke forhold den tiltalte har
begået. Det kan således fremstå som
særligt stødende for retsfølelsen,
at tiltalte er på fri fod, når
retten har fastslået tiltaltes skyld
ved fældende dom.
Efter udvalgets
opfattelse er der ikke behov for
lovregler, der særligt regulerer
mulighederne for varetægtsfængsling
efter dom. Hensyn som de anførte kan
således gøre sig gældende også i
andre sager end sædelighedssager, og
en inddragelse af sådanne hensyn kan
fuldt ud ske gennem den helt
konkrete vurdering af
retshåndhævelseskriteriet, der under
alle omstændigheder skal ske ved
rettens afgørelse.
Strafferetsplejeudvalget peger på,
at det således i første omgang må
være op til anklagemyndigheden at
være opmærksom på behovet for
retshåndhævelsesarrest også i sager,
hvor fængsling ikke er sket
umiddelbart forud for dommen.
Udvalget henviser i den forbindelse
også til Rigsadvokaten Informerer
nr. 27/2006, hvor rigsadvokaten
anmodede politimestrene (nu
politidirektørerne) og
statsadvokaterne om, at begæring om
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen fremsættes i videst
muligt omfang, hvis der findes
grundlag herfor.
Der henvises til
betænkningen side 40-41.
3.1.4.
Sammenfattende generelle
overvejelser
3.1.4.1.
Strafferetsplejeudvalget finder som
nævnt i pkt. 3.1.1 ovenfor, at
regler om retshåndhævelsesarrest bør
have et snævert anvendelsesområde.
Væsentlige principielle grunde taler
således i hvert fald for ikke at
udvide anvendelsesområdet for
retshåndhævelsesarrest væsentligt i
forhold til de gældende regler.
Udvalget har overvejet spørgsmålet
om en udvidet adgang til
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager med dette
udgangspunkt.
Udvalget har
således fundet, at en sådan
lovændring i givet fald snarere bør
have karakter af en ajourføring af
anvendelsesområdet for de gældende
regler om retshåndhævelsesarrest end
en udvidelse til forbrydelser, der
er mindre grove end dem, der i dag
giver mulighed for
retshåndhævelsesarrest. Ved
gennemgangen af de enkelte
sædelighedsforbrydelser har udvalget
derfor lagt vægt på at undersøge, om
der findes tilfælde af
sædelighedsforbrydelser, hvor der i
dag ikke er mulighed for
retshåndhævelsesarrest, men som
alligevel kan sidestilles med andre
forbrydelser, hvor en sådan mulighed
findes efter de gældende regler.
Udvalget har
fundet, at en almindelig regel om
retshåndhævelsesarrest fortsat bør
forbeholdes de groveste
forbrydelser.
Efter den
gældende, almindelige regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1, er der som nærmere beskrevet
ovenfor under pkt. 3.1.2 allerede i
dag mulighed for
retshåndhævelsesarrest i de
sædelighedssager, hvor strafferammen
er fængsel i 6 år eller derover.
Dette forudsætter dog, at straffen i
det enkelte tilfælde må ventes at
være ubetinget fængsel i 8-10
måneder eller derover. For de
lovovertrædelser, herunder f.eks.
voldtægt, hvor strafniveauet i
almindelighed opfylder denne
betingelse, er det udvalgets
hovedsynspunkt, at spørgsmålet om
retshåndhævelsesarrest fortsat må
bero på anvendelse af den gældende
regel.
Udvalget har ikke
nærmere overvejet en eventuel
ændring af anvendelsesområdet for §
762, stk. 2, nr. 1 (kravet om
fængsel i 6 år eller derover i
strafferammen), jf. ovenfor i pkt.
3.1.2.
3.1.4.2.
Derimod finder
Strafferetsplejeudvalget, at det kan
overvejes at udvide den særlige
regel om retshåndhævelsesarrest i
voldssager mv. i retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 2, hvorefter
fængsling kan ske i tilfælde, hvor
den forventede straf er på mindst 60
dages ubetinget fængsel.
Overvejelserne må dreje sig om
straffebestemmelser, hvor der mere
hyppigt forekommer sager, som
medfører straffe under 8-10 måneders
fængsel, og hvor det alligevel kan
støde retsfølelsen, at sigtede er på
fri fod.
Det må således
vurderes, om der findes sådanne
tilfælde af sædelighedsforbrydelser,
hvor der ikke i dag er mulighed for
retshåndhævelsesarrest, men hvor der
alligevel må siges at være tale om
kriminalitet af en sådan hensynsløs
og stødende karakter, at tilfældet
kan sidestilles med de voldssager
mv., der er omfattet af den gældende
§ 762, stk. 2, nr. 2. Udvalget har i
den forbindelse særligt overvejet
sædelighedsforbrydelser over for
børn (personer under 15 år), idet
overgreb mod børn må anses for
særligt egnede til at støde
retsfølelsen.
Strafferetsplejeudvalget er
opmærksom på, at der i en række
sager af denne karakter vil kunne
være grundlag for fængsling under
henvisning til faren for
forstyrrelse af efterforskningen.
Efter udvalgets opfattelse taler det
ikke imod en udvidelse af
mulighederne for
retshåndhævelsesarrest med henblik
på de tilfælde, hvor en sådan
kollusionsrisiko ikke foreligger.
Strafferetsplejeudvalget er
endvidere opmærksom på de særlige
bevisforhold i sager om seksuelle
krænkelser, herunder ofte fravær af
andre vidner end forurettede. Efter
udvalgets opfattelse er der ikke
mindst i sådanne sager grund til, at
retten i det enkelte tilfælde nøje
overvejer, om kravet om en særligt
bestyrket mistanke er opfyldt. Det
er imidlertid ikke udelukket, at en
særligt bestyrket mistanke antages
at foreligge, selv om der ikke er
andre væsentlige vidner end
forurettede. Udvalget finder, at de
særlige bevisforhold i
sædelighedssager ikke er til hinder
for at udvide mulighederne for
varetægtsfængsling i
retshåndhævelsesøjemed i sådanne
sager for så vidt angår de tilfælde,
hvor en særligt bestyrket mistanke
foreligger, enten allerede under
efterforskningen eller efter en
domfældelse i første instans.
3.1.4.3.
Strafferetsplejeudvalget har
endvidere overvejet spørgsmålet om
en udvidelse af mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sædelighedssager
i lyset af visitationsordningen med
henblik på psykiatrisk/sexologisk
behandling af seksualforbrydere, som
er nærmere omtalt i betænkningen
side 93-96.
Udvalget
bemærker, at en udvidelse af
mulighederne for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen i
sædelighedssager ikke vil berøre
muligheden for at idømme en betinget
dom med vilkår om
psykiatrisk/sexologisk behandling.
En sådan afgørelse træffes efter
indstilling fra et visitationsudvalg
om sigtedes egnethed og motivation
til at indgå i et behandlingsforløb,
og indstillingen vil i givet fald
foreligge forud for
hovedforhandlingen i straffesagen.
Udvalget anfører,
at en udvidet anvendelse af
varetægtsfængsling alligevel vil
kunne have som konsekvens, at nogle
dømte ikke kommer til at indgå i et
behandlingsforløb, som de ellers
ville have indgået i. Dette kan dels
være en følge af, at fængslingen i
arresthus efter det oplyste kan
indvirke negativt på motivationen
for behandling, dels af, at en
varetægtsfængsling indebærer, at
afsoningstiden forkortes. Udvalget
har på det foreliggende grundlag
ikke mulighed for næmere at vurdere,
hvor mange personer det i givet fald
vil kunne dreje sig om.
Strafferetsplejeudvalgets
flertal
(7 medlemmer) anfører, at det ligger
uden for Strafferetsplejeudvalgets
opgave nærmere at overveje spørgsmål
om straffuldbyrdelse som sådan,
herunder behandlingstilbud til
strafafsonere. Flertallet finder
endvidere, at spørgsmålet om
indvirkningen af varetægtsfængsling
i sædelighedssager på
behandlingsmulighederne må anses for
en problemstilling, der er knyttet
til varetægtsfængsling generelt, og
ikke særligt til en ny regel om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager. Dette må gælde,
selv om en sådan regel navnlig vil
finde anvendelse i tilfælde, hvor
der idømmes kortere og mellemlange
fængselsstraffe, og hvor det ovenfor
nævnte tidsaspekt derfor har større
betydning.
Efter flertallets
opfattelse er det på det
foreliggende grundlag ikke muligt at
vurdere nærmere, hvilken virkning en
udvidelse af mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sædelighedssager
vil kunne have i forhold til
gennemførte behandlingsforløb. Der
foreligger heller ikke oplysninger,
der gør det muligt at vurdere
effekten med hensyn til hyppigheden
af tilbagefald til ny kriminalitet
(recidiv), hvis der bliver tale om
et ændret behandlingsmønster som
følge af øget brug af
varetægtsfængsling. En sådan
vurdering måtte endvidere foretages
sammen med en vurdering af den
mulige effekt af en hurtigere og
mere konsekvent retshåndhævelse,
hvori retshåndhævelsesarrest indgår.
Flertallet finder
på den baggrund, at overvejelser om
at udvide mulighederne for
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager bør foretages
uafhængigt af spørgsmålet om
visitationsordningen for
seksualforbrydere.
Strafferetsplejeudvalgets
mindretal
(3 medlemmer) anfører, at det må
antages, at visitationsordningen for
seksualforbrydere har en effekt,
sådan at det er muligt at behandle
nogle af de dømte, så de ikke
fremover forbryder sig mod børn. Den
foreslåede udvidelse af området for
varetægtsfængsling vil efter
mindretallets opfattelse betyde, at
nogle af de personer, som i dag
modtager behandling, ikke fremover
vil modtage behandling. En udvidelse
af området for varetægt vil hverken
forhindre flugt, nye forbrydelser
eller sagens opklaring, da der
allerede er bestemmelser i
retsplejeloven, der dækker disse
situationer.
Begrundelsen for
de foreslåede bestemmelser er alene,
at det antages at støde
befolkningens retsfølelse, hvis
personer, der mistænkes for at have
begået seksualforbrydelser over for
børn, er på fri fod, mens sagen mod
dem verserer. En indførelse af de
nye regler vil efter mindretallets
opfattelse efter alt at dømme
betyde, at flere børn fremover vil
blive udsat for krænkelser fra
tidligere dømte personer, fordi de
ikke kom i behandling. I forhold til
hensynet til beskyttelse af
fremtidige ofre forekommer
befolkningens ubehag ved, at
tiltalte personer er på fri fod, at
være et mindre vægtigt hensyn.
På denne baggrund
fraråder mindretallet, at der
indføres yderligere hjemmel til at
varetægtsfængsle begrundet i
befolkningens retsfølelse, også når
der er tale om seksualforbrydelser
mod børn.
Hvis der
gennemføres en ny regel om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager, anbefaler et
enigt udvalg,
at det nærmere overvejes,
hvorledes man kan sikre de bedste
muligheder for gennemførelse af
behandling – i forbindelse med
strafafsoning eller som led i
sanktionen – også i forhold til
personer, der varetægtsfængsles.
Der henvises til
betænkningen side 41-48.
3.1.5. De enkelte
sædelighedsforbrydelser
På grundlag af de
ovennævnte generelle overvejelser
har Strafferetsplejeudvalget
herefter gennemgået de enkelte
sædelighedsforbrydelser med henblik
på at vurdere, om de bør være
omfattet af en udvidet mulighed for
retshåndhævelsesarrest.
3.1.5.1.
Ved vurderingen af behovet for at
udvide mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om
kønslig
omgængelse med barn under 15 år
(straffelovens § 222, herunder jf.
§§ 224 og 225) må der efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
lægges vægt på, at de enkelte sager
er af meget forskellig karakter.
Sager, hvor
tiltalte og forurettede var kærester
eller på anden måde følelsesmæssigt
engageret, har efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
i almindelighed ikke en sådan
karakter, at det – medmindre der
foreligger særlige skærpende
omstændigheder – vil kunne anses for
stødende, at sigtede er på fri fod,
når der ikke er behov for
varetægtsfængsling under henvisning
til flugtfare, gentagelsesfare eller
fare for forstyrrelse af
efterforskningen.
Derimod er det
Strafferetsplejeudvalgets vurdering,
at sager, hvor et barn i øvrigt er
blevet seksuelt misbrugt, herunder i
en familierelation, i en række
tilfælde vil have en sådan karakter,
at det vil kunne anses for stødende,
at sigtede er på fri fod, selv om
der ikke er behov for
varetægtsfængsling under henvisning
til flugtfare, gentagelsesfare eller
fare for forstyrrelse af
efterforskningen.
I grove tilfælde,
hvor et barn er blevet seksuelt
misbrugt gennem længere tid, udmåles
der i retspraksis straffe af en
sådan længde, at der allerede efter
gældende ret er mulighed for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen efter
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1.
Imidlertid
forekommer der inden for
anvendelsesområdet for straffelovens
§ 222 sager, hvor strafniveauet
ligger under det, som giver adgang
til retshåndhævelsesarrest efter den
gældende regel i retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 1, men hvor der
efter udvalgets opfattelse må siges
at være tale om alvorlige overgreb
mod børn.
Strafferetsplejeudvalget har derfor
særligt overvejet de tilfælde, hvor
straffen ligger under 8-10 måneders
fængsel. Det drejer sig f.eks. om et
eller et par enkeltstående overgreb
i form af anden kønslig omgængelse
end samleje, hvor der i retspraksis
f.eks. er idømt 3-5 måneders
ubetinget fængsel. Udvalget har
desuden overvejet de noget grovere
tilfælde af anden kønslig omgængelse
end samleje, hvor der er tale om
meget små børn eller om misbrug
gentagne gange over en periode, hvor
der i retspraksis f.eks. er idømt 6
måneders ubetinget fængsel.
Strafferetsplejeudvalget finder, at
det i sager af den anførte karakter,
hvor straffen kan forventes at blive
fængsel i 3-5 måneder eller derover,
efter en konkret vurdering af
tilfældets grovhed vil kunne anses
for stødende for retsfølelsen, at
sigtede er på fri fod, selv om der
ikke er behov for varetægtsfængsling
under henvisning til flugtfare,
gentagelsesfare eller fare for
forstyrrelse af efterforskningen.
Der tænkes herved på overgreb, der
er hensynsløse og stødende i en
sådan grad, at de kan sidestilles
med de voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2. Dette vil efter udvalgets
opfattelse navnlig kunne være
tilfældet, når forurettede er et
mindre barn, dvs. et barn under 12
år.
På den anførte
baggrund er det
Strafferetsplejeudvalgets samlede
vurdering, at en udvidelse af
mulighederne for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen i
sædelighedssager bør omfatte de
anførte tilfælde af overtrædelse af
straffelovens § 222. Som anført
ovenfor bør retshåndhævelsesarrest
normalt ikke anvendes i sager, hvor
tiltalte og forurettede var kærester
eller på lignende måde
følelsesmæssigt engageret.
Der henvises til
betænkningen side 54-56.
3.1.5.2.
Ved vurderingen af behovet for at
give mulighed for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen i
sager om
blufærdighedskrænkelse
(straffelovens § 232) må der efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
lægges vægt på, at
blufærdighedskrænkelse omfatter
forhold af meget forskellig karakter
og grovhed, herunder tilfælde, der
ligger på grænsen til anden kønslig
omgængelse end samleje med barn
under 15 år, jf. straffelovens §
222, jf. §§ 224 og 225.
Uden for sådanne
grænsetilfælde i forhold til anden
kønslig omgængelse end samleje med
barn under 15 år vil sager om
blufærdighedskrænkelse efter
Strafferetsplejeudvalgets opfattelse
i almindelighed ikke have en sådan
karakter, at det vil kunne anses for
stødende, at sigtede er på fri fod,
hvis der ikke er behov for
varetægtsfængsling under henvisning
til flugtfare, gentagelsesfare eller
fare for forstyrrelse af
efterforskningen.
På den anførte
baggrund er det
Strafferetsplejeudvalgets vurdering,
at en udvidelse af mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sædelighedssager
også bør omfatte sager om
blufærdighedskrænkelse, hvis
forurettede er under 15 år, og
forholdet ligger tæt op ad anden
kønslig omgængelse end samleje, jf.
straffelovens §§ 224 og 225.
Der bør efter
udvalgets opfattelse alene være tale
om en snæver anvendelse af en sådan
mulighed. Sigtet er således at
sikre, at tilfælde på grænseområdet
mellem §§ 224 og 225 og § 232 ikke
falder uden for en regel om en
udvidet adgang til
retshåndhævelsesarrest ved overgreb
mod børn under 15 år, blot fordi
overgrebet alene er strafbart efter
§ 232. Det forudsættes imidlertid,
at retshåndhævelsesarrest kun
anvendes, hvis der er tale om
overgreb, der efter en samlet
vurdering i grovhed kan sidestilles
med lignende tilfælde efter § 222,
jf. §§ 224 og 225, jf. herved pkt.
3.1.5.1 ovenfor. Der tænkes på
tilfælde, som straffes med fængsel i
navnlig 3-5 måneder eller derover,
og hvor der er tale om overgreb, der
er hensynsløse og stødende i en
sådan grad, at de kan sidestilles
med de voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2. Denne betingelse vil formentlig i
praksis navnlig kunne anses for
opfyldt, når der er tale om overgreb
mod børn under 12 år.
Der henvises til
betænkningen side 74-76, hvor der
bl.a. omtales eksempler på de
ovennævnte grænsetilfælde til anden
kønslig omgængelse end samleje.
3.1.5.3.
Ved vurderingen af behovet for at
udvide mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om
udbredelse af
børnepornografi
(straffelovens § 235, stk. 1) må der
efter Strafferetsplejeudvalgets
opfattelse lægges vægt på, at
udbredelse af børnepornografi i
almindelighed må anses for mindre
groft end et direkte seksuelt
misbrug af børn, hvor der er et
umiddelbart offer. Dette afspejles
også i strafferammen for udbredelse
af børnepornografi, hvor der kun
under særligt skærpende
omstændigheder kan straffes med
fængsel indtil 6 år, hvorimod
normalstrafferammen for kønslig
omgængelse med et barn under 15 år
er fængsel indtil 8 år.
Imidlertid
forekommer der også med hensyn til
udbredelse af børnepornografi en
række tilfælde med ubetingede
straffe på 3-5 måneders fængsel og
derover. Det er udvalgets
opfattelse, at det ved de grovere
overtrædelser af straffelovens §
235, stk. 1, kan forekomme stødende
for retsfølelsen, at sigtede er på
fri fod. Det er i den forbindelse
centralt, at udbredelse af
børnepornografi gennem dannelse og
forsyning af et marked for billeder
af overgreb mod børn virker
fremmende for disse overgreb, ikke
mindst i tilfælde hvor der betales
for adgang til billederne.
Børnepornografi omfatter endvidere
grove tilfælde, hvor der f.eks. er
udbredt adskillige billeder af grov
karakter (samleje mv.) og/eller
billeder af særlig grov karakter
(f.eks. voldtægt). Der er således
tale om gengivelse af overgreb af en
sådan grovhed, at
retshåndhævelsesarrest over for den
umiddelbare gerningsmand kunne komme
på tale efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1. I sådanne tilfælde vil udbredelse
af børnepornografi efter udvalgets
opfattelse efter en konkret
vurdering kunne have karakter af
sådan hensynsløs og stødende
kriminalitet, som kan sidestilles
med de voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2. Der tænkes herved navnlig på
tilfælde, hvor straffen er på 3-5
måneders fængsel eller derover.
Straffelovens §
235, stk. 1, omfatter også »andre
visuelle gengivelser«, dvs. fiktive
fremstillinger, der fremtræder på
samme eller tilnærmelsesvis samme
måde som fotografier eller lignende.
I tilfælde, hvor der alene er tale
om udbredelse af fiktiv
børnepornografi, vil der ikke være
et forudgående overgreb mod et barn,
og varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen vil efter udvalgets
opfattelse derfor ikke være
relevant.
På den anførte
baggrund er det
Strafferetsplejeudvalgets samlede
vurdering, at en udvidelse af
mulighederne for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen i
sædelighedssager også bør omfatte
udbredelse af børnepornografi i de
anførte mere grove tilfælde.
Der henvises til
betænkningen side 58-60.
Med hensyn til
spørgsmålet om mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om
optagelse af
børnepornografi med forsæt til
udbredelse efter
straffelovens § 230 bemærker
Strafferetsplejeudvalget bl.a., at
der ved optagelse af børnepornografi
med børn under 15 år samtidig vil
være tale om en overtrædelse af
straffelovens § 222, eventuelt jf.
§§ 224 eller 225, om kønslig
omgængelse med barn under 15 år
eller af straffelovens § 232 om
blufærdighedskrænkelse, som efter
udvalgets opfattelse bør være
omfattet af en udvidet adgang til
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager, jf. ovenfor. Efter
udvalgets opfattelse er der ikke
herudover i relation til børn under
15 år behov for særskilt at overveje
varetægtsfængsling i sager om
optagelse af børnepornografi med
forsæt til udbredelse. Hertil
kommer, at der i sager, hvor der
foreligger særligt skærpende
omstændigheder, allerede i dag er
mulighed for varetægtsfængsling af
hensyn til retshåndhævelsen efter
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1.
Der henvises til
betænkningen side 60-61.
3.1.5.4.
Ved vurderingen af behovet for at
give mulighed for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen i
sager om
kønslig omgængelse uden for ægteskab
ved udnyttelse af forurettedes
sindssygdom eller mentale
retardering (straffelovens §
218, stk. 1, jf. §§ 224 og 225) må
der efter Strafferetsplejeudvalgets
opfattelse lægges vægt på, at
straffebestemmelsen kriminaliserer
opnåelse af kønslig omgængelse ved
udnyttelse af forurettedes
sindssygdom eller mentale
retardering. Der er således bl.a.
tale om tilfælde, hvor forurettede
ikke er alderssvarende udviklet og
mentalt befinder sig på niveau med
et barn eller på anden måde er
særligt sårbar over for seksuel
udnyttelse. En sådan udnyttelse kan
efter Strafferetsplejeudvalgets
opfattelse på en vis måde minde om,
omend ikke helt sidestilles med
seksuelt misbrug af et barn.
Efter udvalgets
opfattelse ligger en adgang til
retshåndhævelsesarrest med hensyn
til straffelovens § 218, stk. 1,
ikke så lige for, som tilfældet kan
være med hensyn til overgreb mod
børn. Imidlertid er der også med
hensyn til sindssyge og mentalt
retarderede et særligt
beskyttelsesbehov, og der er
endvidere i praksis forekommet en
række grove tilfælde, hvor straffen
har oversteget 3-5 måneders
ubetinget fængsel.
På den anførte
baggrund er det
Strafferetsplejeudvalgets vurdering,
at en udvidelse af mulighederne for
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sædelighedssager
bør omfatte visse sager om kønslig
omgængelse ved udnyttelse af
sindssygdom eller mental
retardering. På samme måde som med
hensyn til straffelovens § 222, jf.
pkt. 3.1.5.1 ovenfor, tænkes på
tilfælde, der kan forventes straffet
med fængsel i navnlig 3-5 måneder
eller derover, og hvor der efter en
konkret vurdering må anses for at
være tale om overgreb, der er
hensynsløse og stødende i en sådan
grad, at de kan sidestilles med de
voldshandlinger, der kan begrunde
retshåndhævelsesarrest efter den
gældende regel i retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 2. Ved vurderingen
må der lægges særlig vægt på, i
hvilken grad der foreligger en
udnyttelse af forurettedes manglende
evne til reelt at modsætte sig
uønskede seksuelle handlinger fra
gerningsmandens side.
Der henvises til
betænkningen side 65-66.
3.1.5.5.
Strafferetsplejeudvalget har
overvejet, om der i relation til de
ovennævnte bestemmelser er tale om
tilfælde, hvor der foreligger en ret
fast udmålingspraksis, således at
det normalt ikke vil volde
domstolene vanskeligheder at skulle
tage stilling til, hvorvidt
lovovertrædelsen kan ventes at ville
medføre en ubetinget fængselsstraf
på mindst 60 dage.
Det er udvalgets
vurdering, at selv om der ikke på
dette område foreligger en lige så
fast udmålingspraksis som ved vold,
der i dag udgør
hovedanvendelsesområdet for
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2, vil det i praksis være muligt for
domstolene med tilstrækkelig
sikkerhed at skønne over, om sigtede
kan forventes idømt mindst 60 dages
ubetinget fængsel, hvis han eller
hun findes skyldig.
Der henvises til
betænkningen side 56-57, 60, 66 og
76-77.
3.1.5.6.
Strafferetsplejeudvalget har ikke i
øvrigt fundet, at der bør ske en
ændring af reglerne om
retshåndhævelsesarrest med hensyn
til andre sædelighedsforbrydelser.
Med hensyn til
f.eks. voldtægt
(straffelovens § 216) anfører
udvalget, at de udmålte straffe for
voldtægt, medmindre der er tale om
helt atypiske sager, er så høje, at
der allerede i dag kan anvendes
retshåndhævelsesarrest efter
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
1. Med hensyn til f.eks.
incest
(straffelovens § 210) anfører
Strafferetsplejeudvalget, at der
ikke ses at være behov for at udvide
mulighederne for
retshåndhævelsesarrest, hvis
forurettede er over 15 år. Er
forurettede under 15 år, straffes
der også for overtrædelse af
straffelovens § 222, jf. herom pkt.
3.1.5.1 ovenfor.
Der henvises til
betænkningen side 50-51, 62-64,
67-74 og 77-79.
3.1.5.7.
Sammenfattende finder
Strafferetsplejeudvalget, at en
udvidet adgang til
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager bør omfatte sager
om overgreb mod børn under 15 år,
herunder i form af visse tilfælde af
blufærdighedskrænkelse, samt sager
om overgreb mod sindssyge og mentalt
retarderede og om udbredelse af
børnepornografi.
Udvalget finder,
at en lovændring med henblik på en
sådan udvidet adgang til
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager bør udformes
således, at de pågældende
straffelovsbestemmelser tilføjes i
den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2. Der vil herefter i de nævnte
sædelighedssager efter en konkret
vurdering kunne ske
varetægtsfængsling, når der
foreligger en særligt bestyrket
mistanke, og lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed
kan ventes at ville medføre en
ubetinget dom på fængsel i mindst 60
dage, og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve,
at sigtede ikke er på fri fod.
Strafferetsplejeudvalgets lovudkast
går på denne baggrund ud på, at der
i retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2, indsættes henvisninger til
straffelovens §§ 222 og 218, stk. 1,
§§ 224 og 225, jf. §§ 222 og 218,
stk. 1, og § 235, stk. 1, samt til
straffelovens § 232 for så vidt
overtrædelsen er begået over for et
barn under 15 år.
Det bemærkes, at
en sådan udvidelse af mulighederne
for retshåndhævelsesarrest også vil
finde anvendelse med hensyn til
varetægtsfængsling efter dom, jf.
retsplejelovens § 769 og pkt. 3.1.3
ovenfor.
Der henvises til
betænkningen side 80-91.
3.2.
Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i
Strafferetsplejeudvalgets
overvejelser, og lovforslaget er
udformet i overensstemmelse med
udvalgets lovudkast. Den foreslåede
adgang til retshåndhævelsesarrest i
visse sædelighedssager vil kunne
anvendes i tilfælde, hvor det ud fra
de konkrete omstændigheder skønnes,
at det med henblik på at fastholde
en fornøden konsekvens i
retshåndhævelsen af hensyn til
retsbevidstheden er påkrævet at
fængsle den formodede gerningsmand,
selv om der ikke foreligger en
endelig dom.
Med hensyn til
visitationsordningen for
seksualforbrydere er
Justitsministeriet enig i, at det er
væsentligt at være opmærksom på, om
den foreslåede udvidelse af adgangen
til varetægtsfængsling eventuelt vil
få betydning for, hvor mange
sædelighedsdømte der gennemfører et
psykiatrisk/sexologisk
behandlingsforløb. Det er ikke på
nuværende tidspunkt muligt at sige
noget sikkert om sådanne
konsekvenser af en udvidet adgang
til varetægtsfængsling i
sædelighedssager. Hvis lovforslaget
vedtages, vil Justitsministeriet på
den baggrund anmode Direktoratet for
Kriminalforsorgen om løbende at
følge udviklingen på området.
Der henvises til
lovforslagets § 1 (forslag til
ændring af retsplejelovens § 762,
stk. 2) og bemærkningerne hertil.
4.
Lovforslagets
økonomiske og administrative
konsekvenser mv.
Med lovforslaget
indføres udvidet adgang til
anvendelse af retshåndhævelsesarrest
i visse sædelighedssager.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre
økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten, regionerne
eller kommunerne.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet eller borgerne.
Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5.
Hørte myndigheder
mv.
Strafferetsplejeudvalgets betænkning
nr. 1496/2008 om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre og Vestre
Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK
Landsklubben Danmarks Domstole,
Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af
Beskikkede Advokater, Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening og Amnesty
International.
6.
Sammenfattende
skema
|
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige aspekter
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I
bilaget
til lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1 og 2 (§
762, stk. 2, nr. 2)
Det foreslås,
at der i retsplejelovens § 762,
stk. 2, nr. 2, indsættes
henvisninger til straffelovens
§§ 222 og 218, stk. 1, §§ 224 og
225, jf. §§ 222 og 218, stk. 1,
og § 235, stk. 1, samt til
straffelovens § 232 for så vidt
overtrædelsen er begået over for
et barn under 15 år. De nævnte
straffelovsbestemmelser angår
kønslig omgængelse med barn
under 15 år, seksuel udnyttelse
af sindssyge og mentalt
retarderede, udbredelse af
børnepornografi samt
blufærdighedskrænkelse.
Forslaget
indebærer, at der bliver
mulighed for varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen,
når der foreligger en særligt
bestyrket mistanke om, at
sigtede har overtrådt en af
disse straffelovsbestemmelser.
For så vidt angår straffelovens
§ 232 (blufærdighedskrænkelse)
gælder dette dog kun, hvis
overtrædelsen er begået over for
et barn under 15 år.
Den
foreslåede adgang til
retshåndhævelsesarrest i visse
sædelighedssager vil kunne
anvendes i tilfælde, hvor det ud
fra de konkrete omstændigheder
skønnes, at det med henblik på
at fastholde en fornøden
konsekvens i retshåndhævelsen af
hensyn til retsbevidstheden er
påkrævet at fængsle den
formodede gerningsmand, selv om
der ikke foreligger en endelig
dom.
Straffelovens
§ 222 og §§ 224 og 225, jf. §
222 (kønslig omgængelse med barn
under 15 år), opfylder kravet i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 1, om en strafferamme på
mindst 6 års fængsel. Det samme
gælder straffelovens § 235, stk.
1 (udbredelse af
børnepornografi), hvis der
foreligger særligt skærpende
omstændigheder.
De foreslåede
henvisninger til disse
straffelovsbestemmelser i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, indebærer, at der vil
kunne ske varetægtsfængsling ved
særligt bestyrket mistanke om
overtrædelse heraf, selv om der
ikke kan forventes en langvarig
fængselsstraf (fængsel i 8-10
måneder og derover), sådan som
det efter retspraksis kræves ved
varetægtsfængsling efter
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 1.
Straffelovens
§ 218, stk. 1, og §§ 224 og 225,
jf. § 218, stk. 1 (kønslig
omgængelse ved udnyttelse af
sindssygdom eller mental
retardering), og § 232
(blufærdighedskrænkelse)
opfylder ikke kravet i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 1, om en strafferamme på
mindst 6 års fængsel. Det samme
gælder straffelovens § 235, stk.
1 (udbredelse af
børnepornografi), hvis der ikke
foreligger særligt skærpende
omstændigheder.
De foreslåede
henvisninger til disse
straffelovsbestemmelser i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, indebærer, at der som
noget nyt vil kunne ske
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen ved særligt
bestyrket mistanke om
overtrædelse heraf.
I øvrigt
videreføres de gældende
betingelser for
retshåndhævelsesarrest efter
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, uden ændringer.
Kravet om
særligt bestyrket mistanke er
således uændret, og der skal
ligesom efter den gældende §
762, stk. 2, nr. 2, kunne
forventes en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage.
Endelig er det fortsat en
betingelse, at hensynet til
retshåndhævelsen efter
oplysningerne om forholdets
grovhed skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Kravet om
særligt bestyrket mistanke er
udtryk for, at der skal være en
meget høj grad af sandsynlighed
for, at sigtede er skyldig. I
sager om seksuelle krænkelser,
hvor der ikke er andre vidner
end forurettede, er der grund
til, at retten i det enkelte
tilfælde nøje overvejer, om
kravet om en særligt bestyrket
mistanke er opfyldt forud for en
domfældelse i første instans.
Det er imidlertid ikke
udelukket, at en særligt
bestyrket mistanke antages at
foreligge, selv om der ikke er
andre væsentlige vidner end
forurettede. Efter en
domfældelse vil kravet om
særligt bestyrket mistanke i
almindelighed være opfyldt.
Med hensyn
til den forventede straf skal
retten skønne over, om sigtede i
tilfælde af domfældelse kan
forventes idømt en straf på
mindst 60 dages ubetinget
fængsel. Ved varetægtsfængsling
efter dom, jf. retsplejelovens §
769, vil det umiddelbart som
følge af den idømte straf kunne
konstateres, om kravet om mindst
60 dages ubetinget fængsel er
opfyldt.
Ved
vurderingen af, om hensynet til
retshåndhævelsen kræver, at
sigtede ikke er på fri fod, må
der navnlig lægges vægt på
oplysningerne om forholdets
karakter og grovhed.
Med hensyn
til sager om straffelovens §
222, herunder jf. §§ 224 og 225,
om kønslig
omgængelse med barn under 15 år
bemærkes, at der inden
for straffebestemmelsens
anvendelsesområde forekommer en
række sager, hvor strafniveauet
ligger under det, som giver
adgang til
retshåndhævelsesarrest efter den
gældende regel i retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 1, men hvor
der må siges at være tale om
alvorlige overgreb mod børn.
Lovforslaget tager med hensyn
til straffelovens § 222 sigte på
overtrædelser, hvor straffen kan
forventes at blive fængsel i
navnlig 3-5 måneder og derover,
og hvor det efter en konkret
vurdering af forholdets grovhed
må anses for stødende for
retsfølelsen, at sigtede er på
fri fod. Der tænkes herved på
overgreb, der er hensynsløse og
stødende i en sådan grad, at de
kan sidestilles med de
voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2.
I sådanne
sager vil retshåndhævelsesarrest
efter lovforslaget navnlig kunne
komme på tale, hvis der er tale
om seksuelt misbrug af et mindre
barn (dvs. et barn under 12 år),
herunder i en familierelation.
Derimod vil der normalt ikke
være grundlag for
retshåndhævelsesarrest, hvis der
er tale om kæresteforhold eller
lignende.
Med hensyn
til sager om straffelovens § 232
om
blufærdighedskrænkelse
begået over for et barn under 15
år vil retshåndhævelsesarrest
efter lovforslaget kunne komme
på tale, hvis forholdet ligger
tæt op ad anden kønslig
omgængelse end samleje.
Bestemmelsen om
retshåndhævelsesarrest i sager
om blufærdighedskrænkelse
tiltænkes således alene et
snævert anvendelsesområde.
Sigtet er at sikre, at tilfælde
på grænseområdet mellem
straffelovens §§ 224 og 225 og §
232 ikke falder uden for
forslaget om en udvidet adgang
til retshåndhævelsesarrest ved
overgreb mod børn under 15 år,
blot fordi overgrebet alene er
strafbart efter § 232. Det
forudsættes imidlertid, at
retshåndhævelsesarrest kun
anvendes, hvis der et tale om
overgreb, der efter en samlet
vurdering i grovhed kan
sidestilles med lignende
tilfælde efter § 222, jf. §§ 224
og 225, jf. herom ovenfor. Der
tænkes på tilfælde, som straffes
med fængsel i navnlig 3-5
måneder eller derover, og hvor
der er tale om overgreb, der er
hensynsløse og stødende i en
sådan grad, at de kan
sidestilles med de
voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2. Denne betingelse vil
formentlig i praksis navnlig
kunne anses for opfyldt, når der
er tale om overgreb mod børn
under 12 år.
Der må med
hensyn til straffelovens § 232
foretages en særlig vurdering
af, om selve overgrebets
karakter kun i begrænset omfang
adskiller sig fra anden kønslig
omgængelse end samleje efter
straffelovens §§ 224 og 225, og
om overgrebet sammenholdt med
andre omstændigheder bevirker,
at tilfældet efter en samlet
vurdering kan sidestilles med
overgreb omfattet af
straffelovens § 222, jf. §§ 224
eller 225, der ud fra de
kriterier med hensyn til § 222,
der er skitseret ovenfor, kan
begrunde retshåndhævelsesarrest.
Der tænkes i den forbindelse på
omstændigheder som f.eks.
antallet af overgreb, barnets
alder og de omstændigheder,
hvorunder overgrebet sker.
Med hensyn
til sager om straffelovens §
235, stk. 1, om
udbredelse
af børnepornografi vil
retshåndhævelsesarrest efter
lovforslaget kun kunne komme på
tale, hvis der er udbredt
adskillige billeder af grov
karakter (samleje mv.) og/eller
billeder af særlig grov karakter
(f.eks. voldtægt).
Retshåndhævelsesarrest vil kunne
anvendes i sådanne tilfælde, når
forholdet efter en konkret
vurdering har en sådan
hensynsløs og stødende karakter,
at det kan sidestilles med de
voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2. På samme måde som med
hensyn til straffelovens §§ 222
og 232 forudsættes anvendelse af
retshåndhævelsesarrest kun at
komme på tale i grove tilfælde,
navnlig hvor straffen vil være
på 3-5 måneders fængsel eller
derover, og hvor der er tale om
små børn, dvs. børn, der
fremtræder som værende under 12
år. Derimod vil
retshåndhævelsesarrest ikke være
relevant i tilfælde, hvor der
alene er tale om udbredelse af
fiktiv børnepornografi, og der
således ikke er et forudgående
overgreb mod et barn.
Med hensyn
til sager om straffelovens §
218, stk. 1, om
seksuel
udnyttelse af sindssyge og
mentalt retarderede
sigter lovforslaget på samme
måde som med hensyn til §§ 222
og 232 mod tilfælde, der kan
forventes straffet med fængsel i
navnlig 3-5 måneder eller
derover, og hvor der efter en
konkret vurdering må anses for
at være tale om overgreb, der er
hensynsløse og stødende i en
sådan grad, at de kan
sidestilles med de
voldshandlinger, der kan
begrunde retshåndhævelsesarrest
efter den gældende regel i
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2. Ved vurderingen heraf må
der lægges særlig vægt på, i
hvilken grad der foreligger en
udnyttelse af forurettedes
manglende evne til reelt at
modsætte sig uønskede seksuelle
handlinger fra gerningsmandens
side.
I
betænkningen side 55, 59, 66 og
74-75 er anført en række
eksempler fra praksis, hvor
retshåndhævelsesarrest efter
lovforslaget
kan
komme på tale.
Proportionalitetsprincippet vil
gælde uændret, jf.
retsplejelovens § 762, stk. 3.
Varetægtsfængsling kan således
ikke anvendes, hvis
frihedsberøvelsen vil stå i
misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af
sigtedes forhold, sagens
betydning og den retsfølge, som
kan ventes, hvis sigtede findes
skyldig.
Proportionalitetsprincippet har
navnlig betydning i relation til
forlængelse af
varetægtsfængsling.
Varetægtsfængslingen vil således
ikke kunne udstrækkes ud over
længden af den straf, som må
forventes at skulle afsones,
hvis sigtede findes skyldig. I
vurderingen heraf indgår, at
prøveløsladelse normalt kan ske,
når to tredjedele af
straffetiden, dog mindst 2
måneder, er udstået, jf.
straffelovens § 38.
Der henvises
i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås,
at loven træder i kraft den 1.
juli 2008. Den foreslåede
affattelse af retsplejelovens §
762, stk. 2, nr. 2
(lovforslagets § 1), finder
anvendelse på afgørelser om
varetægtsfængsling, herunder om
forlængelse af
varetægtsfængsling, der træffes
efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen
angår lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Gældende formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§
1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1261 af 23.
oktober 2007, som
ændret ved lov nr.
67 af 11. februar
2008 og § 1 i lov
nr. 168 af 12. marts
2008, foretages
følgende ændringer:
|
|
|
|
§
762. En
sigtet kan
varetægtsfængsles,
når der er begrundet
mistanke om, at han
har begået en
lovovertrædelse, som
er undergivet
offentlig påtale,
såfremt
lovovertrædelsen
efter loven kan
medføre fængsel i 1
år og 6 måneder
eller derover, og
|
|
|
1) der efter det om
sigtedes forhold
oplyste er bestemte
grunde til at
antage, at han vil
unddrage sig
forfølgningen eller
fuldbyrdelsen, eller
|
|
|
2) der efter det om
sigtedes forhold
oplyste er bestemte
grunde til at
frygte, at han på
fri fod vil begå ny
lovovertrædelse af
den foran nævnte
beskaffenhed, eller
|
|
|
3) der efter sagens
omstændigheder er
bestemte grunde til
at antage, at
sigtede vil
vanskeliggøre
forfølgningen i
sagen, navnlig ved
at fjerne spor eller
advare eller påvirke
andre.
|
|
|
Stk. 2. En
sigtet kan endvidere
varetægtsfængsles,
når der foreligger
en særligt bestyrket
mistanke om, at han
har begået
|
|
|
1) en
lovovertrædelse, som
er undergivet
offentlig påtale, og
som efter loven kan
medføre fængsel i 6
år eller derover, og
hensynet til
retshåndhævelsen
efter oplysningerne
om forholdets
grovhed skønnes at
kræve, at sigtede
ikke er på fri fod,
eller
|
|
|
|
|
|
2) en overtrædelse
af straffelovens §
119, stk. 1, § 123,
§ 134 a, §§ 244-246,
§ 250 eller § 252,
såfremt
lovovertrædelsen
efter oplysningerne
om forholdets
grovhed kan ventes
at ville medføre en
ubetinget dom på
fængsel i mindst 60
dage og hensynet til
retshåndhævelsen
skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på
fri fod.
|
|
1. I
§ 762, stk. 2, nr.
2, indsættes
efter »§ 134 a,«: »§
218, stk. 1, § 222,
§§ 224 eller 225,
jf. § 218, stk. 1,
eller § 222, § 235,
stk. 1,«.
2. I
§ 762, stk. 2, nr.
2, indsættes
efter »§ 252«:
»eller en
overtrædelse af
straffelovens § 232
over for et barn
under 15 år«.
|
Stk. 3.
Varetægtsfængsling
kan ikke anvendes,
hvis
lovovertrædelsen kan
ventes at ville
medføre straf af
bøde eller fængsel i
højst 30 dage, eller
hvis
frihedsberøvelsen
vil stå i misforhold
til den herved
forvoldte
forstyrrelse af
sigtedes forhold,
sagens betydning og
den retsfølge, som
kan ventes, hvis
sigtede findes
skyldig.
|