Lovforslag nr.
145 fremsat den 25. februar 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af
retsplejeloven, konkursloven og lov
om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Tredjeinstansbevilling til en del
af en sag)
§ 1
I retsplejeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af
29. oktober 2009, som ændret ved § 1
i lov nr. 1266 af 16. december 2009
og § 2 i lov nr. 73 af 26. januar
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 371, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
”Hvis
særlige grunde taler for det, kan
tilladelsen begrænses til en del af
det krav, som sagen angår, eller,
hvor sagen omfatter flere krav eller
spørgsmål, til et af disse.”
2. I
§ 392, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.:
”Hvis
særlige grunde taler for det, kan en
tilladelse til at kære til
Højesteret som 3. instans begrænses
til en del af sagen.”
3. I
§ 585, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
”Hvis
særlige grunde taler for det, kan
tilladelsen begrænses til en del af
sagen.”
4. I
§ 665, stk. 1,
3. pkt., ændres ”2. pkt.”
til: ”2. og 3. pkt.”.
5. I
§ 932, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
”Tilladelsen kan begrænses til en
del af sagen, herunder med hensyn
til de grunde, hvorpå anken kan
støttes, jf. § 933, stk. 2, hvis
særlige grunde taler for det.”
6. I
§ 973
indsættes efter 2. pkt.:
”Tilladelsen kan begrænses til en
del af sagen, hvis særlige grunde
taler for det.”
§ 2
I
konkursloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1259 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 14 i lov nr. 1336 af
19. december 2008 og lov nr. 1265 af
16. december 2009, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 254, 2. pkt.,
ændres ”2. pkt.” til: ”2. og 3.
pkt.”.
§ 3
I lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3.
december 2007, som ændret senest ved
§ 5 i lov nr. 501 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring:
1.
§ 121, stk. 1,
3. pkt., affattes således:
”Retsplejelovens § 392, stk. 2,
3.-5. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.”
§ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli
2010.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse, når
ansøgning om tredjeinstansbevilling
indgives til Procesbevillingsnævnet
efter lovens ikrafttræden.
§ 5
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Lovens § 3 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1.
|
Indledning
|
|
2.
|
Gældende ret
|
|
3.
|
Fremmed ret
|
|
|
3.1.
|
Norge
|
|
|
3.2.
|
Sverige
|
|
|
3.3.
|
Finland
|
|
4.
|
Lovforslagets
udformning
|
|
|
4.1.
|
Procesbevillingsnævnets
henvendelse
|
|
|
4.2.
|
Justitsministeriets
overvejelser
|
|
|
|
4.2.1.
|
Anke i
civile sager
|
|
|
|
4.2.2.
|
Anke i
straffesager
|
|
|
|
4.2.3.
|
Kære
|
|
5.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for det
offentlige
|
|
6.
|
Økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
|
7.
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
|
8.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
|
9.
|
Forholdet
til
EU-retten
|
|
10.
|
Hørte
myndigheder
mv.
|
|
11.
|
Sammenfattende
skema
|
|
|
1.
Indledning
Lovforslaget går
ud på at indføre mulighed for, at
Procesbevillingsnævnet kan begrænse
en tilladelse til at appellere en
landsretsafgørelse til Højesteret
som 3. instans til en del af sagen i
tilfælde, hvor det kun er den
pågældende del af sagen, som har
principiel karakter, eller – for
straffesagers vedkommende – hvor der
kun foreligger særlige grunde i
øvrigt i forhold til den pågældende
del af sagen.
Forslaget sigter
mod at fremme, at Højesterets
arbejde i endnu højere grad kan
koncentreres om kerneopgaven for
landets øverste domstol, nemlig at
sikre retsenheden og at træffe
afgørelse om spørgsmål af generel
betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen (principielle sager
mv.) eller om andre spørgsmål af
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde.
2.
Gældende ret
Procesbevillingsnævnet behandler
blandt andet ansøgninger om
meddelelse af tredjeinstansbevilling
efter regler i retsplejeloven og
anden lovgivning, jf.
retsplejelovens § 22, stk. 1.
Procesbevillingsnævnets kompetence
til at meddele
tredjeinstansbevilling omfatter anke
og kære til Højesteret af
landsretternes afgørelser i 2.
instans, der som udgangspunkt ikke
kan appelleres uden sådan
tilladelse. Procesbevillingsnævnet
kan meddele tredjeinstansbevilling i
civile sager, hvis sagen er af
principiel karakter, og i
straffesager, hvis sagen er af
principiel karakter eller særlige
grunde i øvrigt taler for det, jf.
retsplejelovens § 371, § 391,
stk. 3, § 392, stk. 2, § 585, § 932
og § 973.
Retsplejeloven
indeholder ikke regler om delvis
tredjeinstansbevilling, dvs. om
tilladelse til at anke eller kære en
afgørelse med hensyn til visse af de
krav eller spørgsmål, som sagen
omhandler, og Højesteret har i en
kendelse gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 2009 side 2790 udtalt, at
der efter retsplejelovens § 371,
stk. 1, ikke er hjemmel til at
begrænse en anketilladelse til at
angå en del af landsrettens dom. Det
må antages, at tilsvarende gælder
retsplejelovens øvrige bestemmelser
om tredjeinstansbevillinger.
Særligt med
hensyn til straffesager bemærkes, at
den ankende skal angive ankegrunden
eller ankegrundene efter
retsplejelovens regler om anke i
straffesager. Hvis den ankede dom
angår flere lovovertrædelser, kan
den ankende endvidere begrænse anken
til kun at angå én eller flere af
disse. Det er fastslået i
retspraksis, at begrænsningen af
ankesagen til bestemte ankegrunde og
i givet fald bestemte
lovovertrædelser finder anvendelse,
hvis anklagemyndigheden i en
ansøgning om tredjeinstansbevilling
alene har påberåbt sig én ankegrund
eller alene har henvist til én
blandt flere pådømte
lovovertrædelser, og at dette
gælder, selv om
Procesbevillingsnævnets
tredjeinstansbevilling er generelt
formuleret, jf. Højesterets
afgørelse gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 2005 side 205. Det må
antages, at tilsvarende gælder for
tiltaltes ansøgning om
tredjeinstansbevilling. En sådan
begrænsning hindrer imidlertid ikke,
at modparten anker hele sagen, jf.
retsplejelovens § 905.
3.
Fremmed ret
I både Norge,
Sverige og Finland gælder, at appel
til den øverste domstol i en række
tilfælde kun kan ske med særlig
tilladelse. Tilladelsen gives i
givet fald af den øverste domstol,
idet der i disse lande ikke findes
en uafhængig myndighed svarende til
Procesbevillingsnævnet i Danmark.
Tilladelsen kan – i modsætning til i
Danmark – begrænses til en del af
sagen.
3.1. Norge
I Norge kan domme
kun appelleres til Højesteret (Høyesterett)
med tilladelse fra Højesterets
Ankeudvalg. Tvistelovens § 30-4
bestemmer for civile sagers
vedkommende, at tilladelse skal
gives, når anken gælder spørgsmål,
som har betydning uden for den
foreliggende sag, eller det af andre
grunde er særligt vigtigt at få
sagen afgjort i Højesteret.
Tilladelsen kan begrænses til
enkelte krav og til enkelte
ankegrunde, herunder til nærmere
påberåbte fejl i retsanvendelsen,
sagsbehandlingen eller det faktiske
afgørelsesgrundlag.
Straffeproceslovens § 323 bestemmer
for straffesagers vedkommende
tilsvarende, at tilladelse skal
gives, når anken gælder spørgsmål,
som har betydning uden for den
foreliggende sag, eller det af andre
grunde er særligt vigtigt at få
sagen prøvet i Højesteret.
Tilladelsen kan begrænses til en del
af sagen.
Kendelser og
beslutninger i civile sager
kan efter tvistelovens § 30-6 kun
appelleres til Højesteret som 3.
instans, når (a) sagen afvises,
fordi sagen ikke hører under
domstolene, eller fordi sagen er
retskraftigt afgjort, (b) appellen
angår sagsbehandlingen ved
landsretten (lagmannsretten),
(c) appellen angår den generelle
retlige forståelse af en skreven
retsregel eller (d) appellen angår
en afgørelse om vidnefritagelse for
massemedier. Endvidere kan
Højesteret efter tvistelovens § 30-5
nægte at realitetsbehandle en sådan
appel, hvis appellen ikke rejser
spørgsmål uden for den foreliggende
sag, og heller ikke andre hensyn
taler for, at appellen bør prøves,
eller hvis appellen i det væsentlige
rejser omfattende bevisspørgsmål. En
nægtelse kan begrænses til en del af
sagen. Stort set tilsvarende regler
gælder efter straffeproceslovens
§ 388 om appel af kendelser og
beslutninger i straffesager til
Højesteret som 3. instans.
3.2. Sverige
I Sverige kan
appel til Højesteret (Högsta
domstolen) som udgangspunkt
kun ske med tilladelse fra
Højesteret. Retsplejelovens kapitel
54 § 10 bestemmer, at tilladelse kan
gives, hvis det er vigtigt for
ledelsen af retsanvendelsen, at
appellen prøves af Højesteret, eller
der findes særlige grunde til en
sådan prøvelse. Tilladelsen kan i
medfør af kapitel 54 § 11 begrænses
til at gælde et bestemt spørgsmål i
sagen, hvis prøvelse er af vægt for
ledelsen af retsanvendelsen, eller
en bestemt del af sagen. Tilsvarende
bestemmelser fremgår af
forvaltningsprocesloven om appel til
den øverste forvaltningsdomstol (Regeringsrätten).
3.3. Finland
I Finland kan
appel til Højesteret (Högsta
domstolen) som 3. instans kun
ske med tilladelse fra Højesteret.
Retsplejelovens kapitel 30 § 3
bestemmer, at tilladelse kan gives,
hvis det af hensyn til
retsanvendelsen i andre lignende
sager eller af hensyn til en
ensartet retsanvendelse er
væsentligt, at sagen prøves af
Højesteret, eller hvis der
foreligger særlige grunde.
Tilladelsen kan begrænses til at
gælde en del af afgørelsen eller et
spørgsmål, hvis afgørelse er
nødvendigt for at styre
retsanvendelsen, eller i øvrigt
under hensyn til grundlaget for
tilladelsen.Tilsvarende bestemmelser
fremgår af forvaltningsprocesloven
om appel til den øverste
forvaltningsdomstol (Högsta
forvaltningsdomstolen), når
appeltilladelse i medfør af særlig
lovbestemmelse undtagelsesvis er
påkrævet. (I modsætning til den
almindelige finske Højesteret (og
den svenske øverste
forvaltningsdomstol) er den finske
øverste forvaltningsdomstol den
almindelige 2. instans, og appel
kræver som udgangspunkt ikke særlig
tilladelse).
4.
Lovforslagets
udformning
4.1.
Procesbevillingsnævnets henvendelse
Procesbevillingsnævnet har i en
henvendelse til Justitsministeriet
anbefalet, at der søges gennemført
en lovændring, så der bliver
mulighed for at begrænse en
tilladelse til appel til alene at
angå en del af en sag.
Procesbevillingsnævnet anfører, at
forslaget skal ses i lyset af
domstolsreformen, hvorefter
Højesterets rolle er begrænset til
behandling af principielle sager og
i straffesager tillige, hvor der
foreligger særlige grunde. Det
ligger efter Procesbevillingsnævnets
opfattelse i naturlig forlængelse
heraf, at der i sager, hvor der i
ansøgningen om appeltilladelse er
rejst flere spørgsmål, og hvor kun
et af spørgsmålene kan begrunde, at
der meddeles tilladelse til appel,
gives mulighed for at begrænse
bevillingen til alene at omfatte
dette spørgsmål.
Procesbevillingsnævnet anfører, at
man efter det oplyste har gode
erfaringer med denne ordning i
Norge, Sverige og Finland.
Som eksempler
nævner Procesbevillingsnævnet
straffesager, hvor det principielle
spørgsmål alene angår udvisning,
eller hvor alene strafudmålingen kan
begrunde bevilling. I civile sager
angår sagen måske flere krav, og kun
et af kravene rejser et principielt
spørgsmål, og det samme kan være
tilfældet i sager med flere parter.
4.2.
Justitsministeriets overvejelser
I det følgende
omtales først anke i henholdsvis
civile sager (pkt. 4.2.1) og
straffesager (pkt. 4.2.2), derefter
behandles kære (pkt. 4.2.3).
4.2.1. Anke i
civile sager
4.2.1.1.
Ved politi- og domstolsreformen, der
blev gennemført ved lov nr. 538 af
8. juni 2006 og trådte i kraft den
1. januar 2007, blev der blandt
andet gennemført en ændring af
instansordningen i civile sager,
således at civile sager nu som
udgangspunkt altid behandles ved
byretten i 1. instans. Hvis sagen er
af principiel karakter, kan byretten
dog efter anmodning fra en part
henvise sagen til behandling ved
landsretten i 1. instans, jf.
retsplejelovens § 226. Om
Højesterets rolle i instansordningen
anføres følgende i forarbejderne til
politi- og domstolsreformen, jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A,
side 5259:
”Højesterets
centrale opgaver er at sikre
retsenheden i landet og at træffe
afgørelse i sager, som rejser
spørgsmål af generel betydning for
retsanvendelsen og retsudviklingen
eller i øvrigt er af væsentlig
samfundsmæssig rækkevidde. Derimod
bør den øverste domstols ressourcer
[…] som udgangspunkt ikke benyttes
til at behandle sager, hvis udfald i
det væsentlige afhænger af
bevismæssige vurderinger, eller som
angår retsanvendelse på områder,
hvor de principielle retsspørgsmål
allerede er afklaret. […]
Højesterets arbejdsform [er] også
[…] mindre egnet til afklaring af
bevisspørgsmål, idet
bevisumiddelbarhed (dvs. princippet
om, at bevisførelse, f.eks. i form
af parts- og vidneforklaringer, sker
umiddelbart for den dømmende ret)
spiller en ringe rolle ved
Højesteret.”
Justitsministeriet finder, at det
vil stemme med målene med politi- og
domstolsreformen at give
Procesbevillingsnævnet mulighed for
i sager, som i øvrigt skønnes egnede
hertil, at begrænse en tilladelse
til anke til Højesteret til de krav
eller spørgsmål i sagen, som er af
principiel karakter.
Justitsministeriet foreslår derfor
for det første, at en anketilladelse
kan begrænses til ét eller flere
krav i
sagen. Til illustration kan nævnes
følgende eksempel:
A får ved
byretten tilkendt 114.000 kr. fra B
for afskedigelse i strid med
ligebehandlingsloven og 1.000 kr.
for mangelfuldt ansættelsesbevis.
B anker til
landsretten, og A nedlægger for
landsretten bl.a. påstand om
forhøjelse af godtgørelsen for
mangelfuldt ansættelsesbevis.
Landsretten stadfæster med hensyn
til de 114.000 kr. og forhøjer til
8.000 kr. for mangelfuldt
ansættelsesbevis.
A får
tredjeinstansbevilling og anker til
Højesteret med påstand om yderligere
forhøjelse af de 8.000 kr. for
mangelfuldt ansættelsesbevis. B
nedlægger herefter for Højesteret
påstand om frifindelse for kravet
efter ligebehandlingsloven, og om at
B skal betale 1.000 kr. for
mangelfuldt ansættelsesbevis.
Efter gældende
ret skal B’s påstande for Højesteret
begge realitetsbehandles, jf.
Højesterets afgørelse gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 2009 side
2790.
Efter
lovforslaget vil
Procesbevillingsnævnet f.eks. kunne
begrænse en anketilladelse til
Højesteret til kun at angå kravet
efter ansættelsesbevisloven, hvis
kun dette krav rejser spørgsmål af
principiel karakter, og B vil i så
fald ikke kunne nedlægge påstand om
ændring af landsrettens dom
vedrørende ligebehandlingsloven.
Justitsministeriet foreslår for det
andet, at en anketilladelse kan
begrænses til ét eller flere andre
spørgsmål
i sagen.
Ved afgørelsen
herom vil Procesbevillingsnævnet
kunne inddrage, om der i givet fald
vil være risiko for, at sagen
alene
som følge af den pågældende
begrænsning kan blive hjemvist til
fornyet behandling ved landsretten,
idet en begrænsning af
anketilladelsen i så fald normalt
vil være uhensigtsmæssig.
4.2.1.2.
Det foreslås at udforme ordningen
således, at Procesbevillingsnævnet
både efter ansøgning og af egen
drift kan begrænse en anke til
Højesteret til en del af sagen.
Hvis
anketilladelsen er begrænset til et
eller flere af de krav, som er
påkendt ved landsrettens dom, vil en
modpart, der ikke selvstændigt har
søgt og fået tredjeinstansbevilling,
alene have adgang til at fremsætte
indsigelser mod det pågældende krav
samt til at fremsætte konnekse
modkrav, dvs. modkrav, der
udspringer af det samme forhold, som
hovedkravet støttes på. Hvis
tilladelsen er begrænset til et
eller flere af de
spørgsmål,
som er påkendt ved landsrettens dom,
vil modparten alene have adgang til
at fremsætte påstande og
anbringender, som vedrører det
pågældende spørgsmål.
Begge parter vil
kunne nedlægge påstand om ændring af
landsretsdommens bestemmelse om
sagsomkostninger uden særlige
begrænsninger, idet sagsomkostninger
fastsættes samlet for hele sagen. Af
samme grund vil der heller ikke være
nogen begrænsninger med hensyn til
de anbringender, som parterne kan
anføre til støtte for en påstand om
ændring af landsrettens afgørelse om
sagsomkostninger.
Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 4, og
§ 2 og bemærkningerne hertil.
4.2.2. Anke i
straffesager
4.2.2.1.
Ved politi- og domstolsreformen blev
der med virkning fra den 1. januar
2008 gennemført en nævningereform,
som blandt andet indebærer, at
Højesteret ikke længere behandler
nævningesager som 2. instans, men
derimod – efter tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet – som 3.
instans. Herom anføres blandt andet
følgende i forarbejderne til politi-
og domstolsreformen, jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A,
side 5305:
”Den foreslåede
ordning indebærer således også på
straffesagsområdet, at Højesteret
kan koncentrere sig om det, der er
kerneopgaven for landets øverste
domstol, nemlig at sikre retsenheden
og at træffe afgørelse i sager, som
rejser spørgsmål af generel
betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen (principielle sager
mv.), eller i øvrigt rejser
spørgsmål af væsentlig
samfundsmæssig rækkevidde.”
Justitsministeriet finder, at det
også for straffesagernes vedkommende
vil stemme med målene med politi- og
domstolsreformen at give
Procesbevillingsnævnet mulighed for
i sager, som i øvrigt skønnes egnede
hertil, at begrænse en tilladelse
til anke til Højesteret til en del
af sagen i tilfælde, hvor der kun
med hensyn til en del af sagen
foreligger principielle spørgsmål
eller særlige grunde i øvrigt.
4.2.2.2.
Anke til Højesteret i straffesager
kan støttes på, at der er begået
rettergangsfejl, at sanktionen ikke
står i passende forhold til
lovovertrædelsen, eller at loven er
anvendt urigtigt, jf.
retsplejelovens § 933, stk. 2, jf.
§ 912, stk. 1, nr. 1-3. Anke til
Højesteret kan ikke støttes på, at
skyldsspørgsmålet er urigtigt
afgjort som følge af fejlagtig
bedømmelse af beviserne i sagen.
Justitsministeriet finder, at en
anketilladelse til Højesteret skal
kunne begrænses såvel til en eller
flere ankegrunde som til et eller
flere delspørgsmål med hensyn til en
ankegrund.
Der vil således
efter forslaget være mulighed for at
begrænse en anketilladelse til
spørgsmålet om
sanktionsfastsættelsen eller til et
delspørgsmål med hensyn til
sanktionsfastsættelsen, eksempelvis
spørgsmål om udvisning,
rettighedsfrakendelse eller
konfiskation.
Justitsministeriet finder endvidere,
at en anketilladelse skal kunne
begrænses til spørgsmålet om
rettergangsfejl eller til en eller
flere nærmere angivne
rettergangsfejl. Endelig bør der
være mulighed for at begrænse en
anketilladelse til spørgsmålet om
lovanvendelsen eller til et
delspørgsmål med hensyn til
lovanvendelsen, eksempelvis
spørgsmål om forældelse eller
nødværge, suppleret med en
bestemmelse om, at Højesteret ud
over spørgsmålet om lovanvendelsen
også kan tage stilling til
strafudmålingen, hvis Højesteret
ændrer landsrettens afgørelse om
lovanvendelsen.
Justitsministeriet finder, at en
anketilladelse til Højesteret også
skal kunne begrænses på den måde, at
anken kun omfatter en eller flere af
de lovovertrædelser, der er pådømt
ved landsrettens dom. Der vil efter
forslaget være mulighed for, at
Procesbevillingsnævnet kan kombinere
en sådan begrænsning af anken med en
begrænsning til at angå
lovanvendelsen (idet
sanktionsfastsættelsen sker samlet
for alle lovovertrædelserne)
suppleret med en bestemmelse om, at
Højesteret ud over spørgsmålet om
lovanvendelsen også kan tage
stilling til strafudmålingen, hvis
Højesteret ændrer landsrettens
afgørelse om lovanvendelsen.
4.2.2.3.
Det foreslås også for så vidt angår
straffesager at udforme ordningen
således, at Procesbevillingsnævnet
både efter ansøgning og af egen
drift kan begrænse en anke til
Højesteret til en del af sagen.
Hvis en
anketilladelse begrænses til en del
af sagen i medfør af den foreslåede
bestemmelse, vil en modpart, der
ikke selv har fået anketilladelse,
kun kunne modanke for så vidt angår
denne del. Modparten vil således
heller ikke i medfør af
retsplejelovens § 936, stk. 1, jf.
§ 926, efter ankefristens udløb
kunne påstå ophævelse og hjemvisning
på grund af rettergangsfejl, eller
med Højesterets tilladelse udvide
sin anke til at støttes på forhold,
der falder uden for anketilladelsen.
Lovforslaget vil
ikke berøre Højesterets muligheder
for af egen drift at inddrage andre
spørgsmål i ankesagen, selv om
Procesbevillingsnævnet har begrænset
en tilladelse til at anke til
Højesteret til at angå en del af
sagen, jf. retsplejelovens § 936,
stk. 1, jf. § 927 (som ikke foreslås
ændret).
Sagsomkostningsspørgsmål vil kunne
prøves af Højesteret uden
begrænsning, jf. herved
retsplejelovens § 1013, idet
sagsomkostningerne fastsættes samlet
for hele sagen.
Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 5, og
bemærkningerne hertil.
4.2.3. Kære
Kære anvendes som
hovedregel ved appel af kendelser og
beslutninger, der som altovervejende
hovedregel angår en afgrænset
problemstilling, og endvidere
behandles kæresager normalt på
skriftligt grundlag. Det vil derfor
formentlig kun i meget få tilfælde
være aktuelt at begrænse en
kæretilladelse til en del af sagen,
men der vil dog kunne forekomme
kæresager, som rejser flere og efter
omstændighederne også mere
komplicerede eller omfattende
spørgsmål, f.eks. i sager om
fogedforbud.
Det foreslås
derfor, at Procesbevillingsnævnet i
både civile sager og straffesager
skal kunne begrænse en tilladelse
til at kære en landsretskendelse til
Højesteret som 3. instans til en del
af sagen.
Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 6, og
§ 3 og bemærkningerne hertil.
Forslaget
omfatter ikke kære af landsretsdomme
i civile sager, hvorved landsretten
som ankeinstans har afvist sagen,
fordi den ikke er indbragt for rette
domstol eller ikke rettidigt er
indbragt for domstolene eller
ankeretten, jf. retsplejelovens
§ 391, stk. 3. Der er ikke behov for
at lade disse tilfælde være omfattet
af ordningen, idet sådanne kæresager
altid vil angå en snævert afgrænset
problemstilling.
5.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede
mulighed for at begrænse en
tilladelse til appel til Højesteret
til en del af sagen forventes at
blive anvendt i forholdsvis få
tilfælde, og lovforslaget skønnes
ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet af betydning.
7.
Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har
ingen administrative konsekvener for
borgerne.
8.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ikke miljømæssige konsekvenser.
9.
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10.
Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til
lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Højesteret, Østre
og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Procesbevillingsnævnet,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retspolitisk
Forening og Retssikkerhedsfonden.
|
|
|
11.
Sammenfattende
skema
|
|
|
|
|
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen af
betydning
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Ingen af
betydning
|
Ingen
|
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen af
betydning
|
Ingen af
betydning
|
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen af
betydning
|
Ingen af
betydning
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet
til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder
ikke
EU-retlige
aspekter
|
|
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 371,
stk. 1)
Det foreslås, at
Procesbevillingsnævnets tilladelse
til at anke en landsretsdom i en
civil sag til Højesteret kan
begrænses til en del af det krav,
som sagen angår, eller, hvor sagen
omfatter flere krav eller spørgsmål,
til et (eller flere) af disse.
Forslaget om, på
hvilken måde en begrænsning til en
del af sagen kan ske, svarer til de
muligheder, retsplejelovens § 253
giver for at opdele behandlingen og
afgørelsen af en sag. En
anketilladelse kan således begrænses
til en del af et krav, til et eller
flere krav eller til et eller flere
spørgsmål.
Efter forslaget
kan en anketilladelse begrænses til
en del af sagen, hvis særlige grunde
taler for det. Udgangspunktet er
således, at en anketilladelse
omfatter hele sagen.
Procesbevillingsnævnets vurdering
af, om der foreligger særlige
grunde, vil navnlig bero på, om kun
visse krav eller spørgsmål i sagen
findes at være af principiel
karakter, og i givet fald om de
principielle dele af sagen skønnes
at kunne udskilles og afgøres
særskilt af Højesteret på en måde,
som er hensigtsmæssig for parterne
og retten.
Procesbevillingsnævnet kan inddrage
parternes synspunkter ved afgørelsen
af, om en anketilladelse skal
begrænses til en del af sagen, og i
givet fald af, hvordan begrænsningen
nærmere skal ske, og parterne vil
således have mulighed for at
fremsætte deres synspunkter i
ansøgningen om
tredjeinstansbevilling henholdsvis
en eventuel udtalelse fra modparten.
Nævnet er ikke bundet af parternes
synspunkter.
Hvis
Procesbevillingsnævnet begrænser en
anketilladelse til en del af sagen,
skal nævnet angive begrænsningen så
præcist som muligt i tilladelsen.
Det vil bero på sagens konkrete
omstændigheder, hvor meget der vil
være behov for at angive.
Hvis
Procesbevillingsnævnet begrænser en
anketilladelse til en del af sagen,
kan parterne – både ansøgeren og
modparten – under ankesagen kun
fremsætte påstande og anbringender,
som angår den del af sagen, der er
omfattet af anketilladelsen.
Hvis
Procesbevillingsnævnet har begrænset
en anketilladelse til et krav i
sagen, omfatter tilladelsen også
konnekse
modkrav, dvs. modkrav, der
udspringer af det samme forhold, som
hovedkravet støttes på, og
tilladelsen kan ikke begrænses til
ikke at omfatte konnekse modkrav.
Selv om
Procesbevillingsnævnet har begrænset
en anketilladelse til en del af
sagen, kan begge parter uden
begrænsninger få prøvet
landsretsdommens bestemmelse om
sagsomkostninger i sin
helhed.
Reglerne om
Højesterets behandling af ankesager
ændres i øvrigt ikke, herunder
reglerne om Højesterets mulighed for
at afsige ny realitetsdom, jf.
retsplejelovens § 369, stk. 1. Hvis
Højesteret i en konkret sag finder,
at landsrettens dom skal ændres, men
at det nødvendige grundlag for, at
Højesteret kan afsige ny
realitetsdom ikke er til stede, skal
der således ske hjemvisning til
landsretten.
Retsplejeloven
indeholder i kapitel 43 a og 43 b
særlige regler om behandlingen af
sager om prøvelse af administrativt
bestemt frihedsberøvelse og af
beslutning om adoption uden
samtykke. Disse kapitler henviser i
§ 475, stk. 3, og § 475 i, stk. 3,
blandt andet til retsplejelovens
§ 371, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
der kan meddeles anketilladelse til
Højesteret som 3. instans, hvis
sagen er af principiel karakter. Som
følge af disse sagers særlige
karakter, hvor retten blandt andet
udøver officialvirksomhed (dvs. at
retten har ansvaret for sagens
oplysning), vil det næppe være
hensigtsmæssigt at begrænse en anke
til Højesteret til enkelte krav
eller spørgsmål. De nævnte
henvisninger foreslås derfor ikke
ændret, og den foreslåede nye regel
i § 371, stk. 1, 3. pkt., vil
således ikke finde anvendelse i
disse sager.
Retsplejelovens
kapitel 58 indeholder særlige regler
om behandlingen af tvister i sager
om skifte af fællesbo mv., og
konkurslovens kapitel 31 indeholder
særlige regler om behandlingen af
tvister i sager om konkurs mv. Disse
kapitler henviser for så vidt angår
anke til Højesteret som 3. instans
til blandt andet retsplejelovens
§ 371, stk. 1, 2. pkt. Selv om disse
sager har en særlig karakter, kan
det ikke udelukkes, at der kan være
tilfælde, hvor det vil være
hensigtsmæssigt at begrænse en
tredjeinstansbevilling til en del af
sagen. Det foreslås derfor, at den
foreslåede nye regel i
retsplejelovens § 371, stk. 1, 3.
pkt., skal finde tilsvarende
anvendelse i disse sager, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 4.2.1 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 392,
stk. 2)
Det foreslås, at
Procesbevillingsnævnets tilladelse
til at kære en landsretskendelse i
en civil sag til Højesteret som 3.
instans kan begrænses til en del af
sagen. Procesbevillingsnævnet kan
efter forslaget begrænse tilladelsen
til en del af sagen, hvis særlige
grunde taler for det.
Forslaget
omfatter kun kære til Højesteret som
3. instans, dvs. kære af en
landsrets afgørelse af en appel af
en byrets afgørelse. Da sådanne
landsretskendelser som
altovervejende hovedregel vil angå
en afgrænset problemstilling, vil
det formentlig kun være aktuelt at
anvende muligheden for at begrænse
kæretilladelsen til en del af sagen
i meget få tilfælde.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Retsplejelovens
kapitel 58 indeholder særlige regler
om behandlingen af tvister i sager
om skifte af fællesbo mv., og
konkurslovens kapitel 31 indeholder
særlige regler om behandlingen af
tvister i sager om konkurs mv.
Retsplejelovens § 665, stk. 3, og
konkurslovens § 254 henviser for så
vidt angår kære til Højesteret som
3. instans til retsplejelovens
§ 392, stk. 2, og den foreslåede nye
regel om muligheden for at begrænse
en tredjeinstansbevilling til en del
af sagen finder således tilsvarende
anvendelse i disse sager.
Straffuldbyrdelseslovens kapitel 22
indeholder særlige regler om
prøvelse af visse administrative
afgørelser om straffuldbyrdelse.
Straffuldbyrdelseslovens § 121
fastsætter, at
Procesbevillingsnævnet kan give
tilladelse til kære til Højesteret,
hvis sagen er af principiel
karakter, og henviser for så vidt
angår behandlingen af spørgsmålet om
kæretilladelse til retsplejelovens
§ 392, stk. 2, 3. og 4. pkt. (om
ansøgningsfrist).
Den foreslåede
ændring af retsplejelovens § 392,
stk. 2, indebærer, at der indsættes
et nyt 3. pkt. om
tredjeinstansbevilling til en del af
en sag, og at de hidtidige 3. og 4.
pkt. bliver 4. og 5. pkt. Forslaget
nødvendiggør derfor en ændring af
henvisningen i
straffuldbyrdelseslovens § 121 til
retsplejelovens § 392, stk. 2, 3. og
4. pkt., jf. lovforslagets § 3.
Justitsministeriet finder, at den
foreslåede mulighed for at begrænse
en kæretilladelse til en del af en
sag også bør gælde sager efter
straffuldbyrdelseslovens kapitel 22.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 4.2.3 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 585,
stk. 1)
Det foreslås, at
Procesbevillingsnævnets tilladelse
til at kære en landsrets afgørelse i
et fogedkæremål til Højesteret kan
begrænses til en del af sagen.
Procesbevillingsnævnet kan efter
forslaget begrænse tilladelsen til
en del af sagen, hvis særlige grunde
taler for det.
Da de fleste
fogedkæremål angår en afgrænset
problemstilling, vil det formentlig
kun være aktuelt at anvende
muligheden for at begrænse
kæretilladelsen til en del af sagen
i få tilfælde, eksempelvis efter
omstændighederne i visse sager om
fogedforbud.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt til
pkt. 4.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 665,
stk. 1)
Retsplejelovens
§ 665, stk. 1, angår anke til
Højesteret af landsretternes domme i
ankesager om skifte af fællesbo mv.
Bestemmelsen henviser blandt andet
til § 371, stk. 1, 2. pkt., om, at
Procesbevillingsnævnet kan tillade
en sådan anke, hvis sagen har
principiel karakter.
Det foreslås, at
der i § 665, stk. 1, tilføjes en
henvisning til § 371, stk. 1, 3.
pkt., som foreslås indsat ved
lovforslagets § 1, nr. 1. Forslaget
indebærer, at muligheden for at
begrænse en anketilladelse til en
del af sagen også vil gælde i sager
om skifte af fællesbo mv.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og til
pkt. 4.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 932,
stk. 1)
Det foreslås, at
Procesbevillingsnævnets tilladelse
til at anke en landsretsdom i en
straffesag til Højesteret kan
begrænses til en del af sagen,
herunder med hensyn til de grunde,
hvorpå anken støttes, jf.
retsplejelovens § 933, stk. 2.
Procesbevillingsnævnet kan efter
forslaget begrænse tilladelsen til
en del af sagen, hvis særlige grunde
taler for det.
En anketilladelse
kan efter forslaget begrænses til en
eller flere af de lovovertrædelser,
som er pådømt ved landsrettens dom,
eller til en bestemt ankegrund eller
delspørgsmål med hensyn til en
ankegrund. De ankegrunde, der er
tale om, fremgår af retsplejelovens
§ 933, stk. 2, som henviser til
§ 912, stk. 1, nr. 1-3, om, at der
er begået rettergangsfejl, at
sanktionen ikke står i passende
forhold til lovovertrædelsen, eller
at loven er anvendt urigtigt.
Hvis
Procesbevillingsnævnet begrænser en
anketilladelse til en del af sagen,
kan parterne – både ansøgeren og
modparten – under ankesagen kun
påberåbe sig de ankegrunde eller
dele heraf, der er omfattet af
anketilladelsen. Tilsvarende gælder,
hvis anketilladelsen er begrænset
til visse lovovertrædelser.
Procesbevillingsnævnets
anketilladelse lægger således også
rammerne for en eventuel
modanke
i medfør af retsplejelovens § 933,
stk. 1, jf. § 905, stk. 1. Modparten
kan således heller ikke i medfør af
retsplejelovens § 936, stk. 1, jf.
§ 926, efter ankefristens udløb
påstå ophævelse og hjemvisning på
grund af rettergangsfejl henholdsvis
med Højesterets tilladelse udvide
sin anke til at støttes på forhold,
der falder uden for anketilladelsen.
Hvis modparten ønsker at anke i
videre omfang, må denne selvstændigt
søge anketilladelse hos
Procesbevillingsnævnet.
Sagsomkostningsspørgsmål vil dog
altid kunne prøves af Højesteret
uden begrænsning, jf.
retsplejelovens § 1013, og det
gælder også med hensyn til en del af
sagen, som ikke er omfattet af
anketilladelsen.
Endvidere
indskrænker Procesbevillingsnævnets
begrænsning af en anketilladelse til
en del af sagen ikke Højesterets
muligheder for at tage spørgsmål op
af egen drift. Højesteret vil
således altid have mulighed for at
anvende reglerne herom i
retsplejelovens § 936, stk. 1, jf.
§ 927, på hele sagen.
Reglerne om
Højesterets behandling af ankesager
foreslås i øvrigt ikke ændret,
herunder reglerne om Højesterets
mulighed for at afsige ny
realitetsdom, jf. retsplejelovens
§ 936, stk. 1, jf. §§ 928 og 929.
Hvis Højesteret i en konkret sag
finder, at landsrettens dom skal
ændres, men at det nødvendige
grundlag for, at Højesteret kan
afsige ny realitetsdom ikke er til
stede, skal der således ske
hjemvisning til landsretten.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt til
pkt. 4.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 973)
Det foreslås, at
Procesbevillingsnævnets tilladelse
til at kære en landsrets afgørelse i
et straffekæremål til Højesteret kan
begrænses til en del af sagen.
Procesbevillingsnævnet kan efter
forslaget begrænse tilladelsen til
en del af sagen, hvis særlige grunde
taler for det.
Da så godt som
alle straffekæremål angår en
afgrænset problemstilling, vil det
formentlig kun være aktuelt at
anvende muligheden for at begrænse
kæretilladelsen til en del af sagen
i meget få tilfælde.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt til
pkt. 4.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(konkursloven)
Til nr. 1 (§ 254)
Konkurslovens
§ 254 angår anke til Højesteret af
landsretternes domme i ankesager om
konkurs mv. Bestemmelsen henviser
blandt andet til retsplejelovens
§ 371, stk. 1, 2. pkt., om, at
Procesbevillingsnævnet kan tillade
en sådan anke, hvis sagen har
principiel karakter.
Det foreslås, at
der i konkurslovens § 254 tilføjes
en henvisning til retsplejelovens
§ 371, stk. 1, 3. pkt., som foreslås
indsat ved lovforslagets § 1, nr. 1.
Forslaget indebærer, at muligheden
for at begrænse en anketilladelse
til en del af sagen også vil gælde i
sager om konkurs mv.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og til
pkt. 4.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
(straffuldbyrdelsesloven)
Til nr. 1 (§ 121,
stk. 1)
Straffuldbyrdelseslovens § 121 angår
kære til Højesteret af
landsretternes kendelser i kæresager
om prøvelse af visse administrative
afgørelser om straffuldbyrdelse
(straffetidsberegning,
disciplinærstraf i form af
strafcelle i mere end 7 dage,
nægtelse af prøveløsladelse,
genindsættelse af en prøveløsladt
mv.). Bestemmelsen fastsætter, at
Procesbevillingsnævnet kan give
tilladelse til kære til Højesteret,
hvis sagen er af principiel
karakter, og henviser for så vidt
angår behandlingen af spørgsmålet om
kæretilladelse til retsplejelovens
§ 392, stk. 2, 3. og 4. pkt. (om
ansøgningsfrist). Lovforslagets § 1,
nr. 2, indebærer, at der i
retsplejelovens § 392, stk. 2,
indsættes et nyt 3. pkt. om
tredjeinstansbevilling til en del af
en sag, og at de hidtidige 3. og 4.
pkt. bliver 4. og 5. pkt.
Det foreslås, at
henvisningen i
straffuldbyrdelseslovens § 121,
stk. 1, 3. pkt. (der samtidig
foreslås ændret redaktionelt),
ændres til en henvisning til
retsplejelovens § 392, stk. 2, 3.-5.
pkt. Forslaget indebærer, at den
foreslåede mulighed for at begrænse
en kæretilladelse til en del af
sagen også vil gælde i sager
omfattet af straffuldbyrdelseslovens
§ 121.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, og til
pkt. 4.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at
loven træder i kraft den 1. juli
2010 og finder anvendelse, når
ansøgning om tredjeinstansbevilling
indgives til Procesbevillingsnævnet
efter lovens ikrafttræden. Det
betyder, at de foreslåede regler i
retsplejeloven om, at
Procesbevillingsnævnet kan begrænse
en tilladelse til at appellere til
Højesteret til en del af sagen,
finder anvendelse, når ansøgningen
om tredjeinstansbevilling indgives
til Procesbevillingsnævnet den 1.
juli 2010 eller senere. Dette
gælder, uanset om den afgørelse, som
der søges om tilladelse til at
appellere, er truffet før den 1.
juli 2010.
Til § 5
Bestemmelsen
angår lovens territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1053 af
29. oktober
2009, som
ændret ved
§ 1 i lov
nr. 1266 af
16. december
2009 og § 2
i lov nr. 73
af 26.
januar 2010,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
|
|
1. I
§ 371,
stk. 1,
indsættes
som 3. pkt.:
|
§ 371.
Domme, der
er afsagt af
en landsret
som 2.
instans, kan
ikke ankes.
Procesbevillingsnævnet
kan dog
meddele
tilladelse
til prøvelse
i 3.
instans,
hvis sagen
er af
principiel
karakter.
|
|
”Hvis
særlige
grunde taler
for det, kan
tilladelsen
begrænses
til en del
af det krav,
som sagen
angår,
eller, hvor
sagen
omfatter
flere krav
eller
spørgsmål,
til et af
disse.”
|
Stk. 2.
- - -
|
|
|
|
|
|
|
|
2. I
§ 392,
stk. 2,
indsættes
efter 2.
pkt.:
|
§ 392.
Kendelser og
beslutninger,
der afsiges
af en
landsret
eller af Sø-
og
Handelsretten
efter
reglerne i
§ 253 i en
sag, der
behandles af
retten som
1. instans,
kan kæres
til
Højesteret,
såfremt
Højesteret
tillader
det, jf.
§ 253,
stk. 4.
|
|
”Hvis
særlige
grunde taler
for det, kan
en
tilladelse
til at kære
til
Højesteret
som 3.
instans
begrænses
til en del
af sagen.”
|
Stk. 2.
I andre
tilfælde kan
landsrettens
eller Sø- og
Handelsrettens
kendelser og
beslutninger
kæres til
Højesteret
med
Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Sådan
tilladelse
kan gives,
hvis kæren
vedrører
spørgsmål af
principiel
karakter.
Ansøgning om
kæretilladelse
skal
indgives til
nævnet inden
2 uger
efter, at
afgørelsen
er truffet.
Procesbevillingsnævnet
kan dog
undtagelsesvis
give
tilladelse,
hvis
ansøgning
indgives
senere, men
inden 6
måneder
efter, at
afgørelsen
er truffet.
|
|
|
|
|
|
|
|
3. I
§ 585,
stk. 1,
indsættes
som 3. pkt.:
|
§ 585.
Landsrettens
afgørelse i
en kæresag
kan ikke
kæres.
Procesbevillingsnævnet
kan dog
meddele
tilladelse
til kære,
hvis kæren
vedrører
spørgsmål af
principiel
karakter.
|
|
”Hvis
særlige
grunde taler
for det, kan
tilladelsen
begrænses
til en del
af sagen.”
|
Stk. 2.
- - -
|
|
|
|
|
|
§ 665.
Når en i
henhold til
§ 662
iværksat
anke har
fundet sin
afgørelse
ved
landsret,
kan der i
reglen ikke
ske
yderligere
anke til
Højesteret.
Procesbevillingsnævnet
kan dog
meddele
tilladelse
til anke.
Bestemmelserne
i § 371,
stk. 1, 2.
pkt., og
stk. 2,
finder
tilsvarende
anvendelse.
|
|
4. I
§ 665,
stk. 1, 3.
pkt.,
ændres ”2.
pkt.” til:
”2. og 3.
pkt.”.
|
Stk. 2-3.
- - -
|
|
|
|
|
|
|
|
5. I
§ 932,
stk. 1,
indsættes
som 3. pkt.:
|
§ 932.
Landsrettens
domme i
straffesager
kan kun
ankes med
Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Sådan
tilladelse
kan
meddeles,
hvis sagen
er af
principiel
karakter
eller
særlige
grunde i
øvrigt taler
derfor.
|
|
”Tilladelsen
kan
begrænses
til en del
af sagen,
herunder med
hensyn til
de grunde,
hvorpå anken
kan støttes,
jf. § 933,
stk. 2, hvis
særlige
grunde taler
for det.”
|
Stk. 2-3.
- - -
|
|
|
|
|
|
|
|
6. I
§ 973
indsættes
efter 2.
pkt.:
|
§ 973.
Landsrettens
afgørelse i
en kæresag
kan kun
kæres til
Højesteret
med
Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Sådan
tilladelse
kan
meddeles,
hvis
kæremålet
angår
spørgsmål af
principiel
karakter
eller
særlige
grunde i
øvrigt taler
derfor.
Reglerne i
§ 968 a,
stk. 2 og 3,
finder
tilsvarende
anvendelse.
|
|
”Tilladelsen
kan
begrænses
til en del
af sagen,
hvis særlige
grunde taler
for det.”
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
I
konkursloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1259 af
23. oktober
2007, som
ændret ved
§ 14 i lov
nr. 1336 af
19. december
2008 og lov
nr. 1265 af
16. december
2009,
foretages
følgende
ændring:
|
|
|
|
§ 254.
Procesbevillingsnævnet
kan tillade,
at
landsrettens
afgørelse
indbringes
for
Højesteret.
Retsplejelovens
§ 371,
stk. 1, 2.
pkt., og
stk. 2, samt
§ 392,
stk. 2,
finder
tilsvarende
anvendelse.
|
|
1. I
§ 254, 2.
pkt.,
ændres ”2.
pkt.” til:
”2. og 3.
pkt.”.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
I lov om
fuldbyrdelse
af straf
m.v., jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1337 af
3. december
2007, som
ændret
senest ved
§ 5 i lov
nr. 501 af
12. juni
2009,
foretages
følgende
ændring:
|
|
|
|
|
|
1.§ 121,
stk. 1, 3.
pkt.,
affattes
således:
|
§ 121.
Kendelser,
der er
afsagt af
landsretten,
kan ikke
kæres.
Procesbevillingsnævnet
kan dog give
tilladelse
til kære,
hvis sagen
er af
principiel
karakter.
Ved
behandlingen
af
spørgsmålet
om
kæretilladelse
til
Højesteret
finder
reglerne i
retsplejelovens
§ 392,
stk. 2, 3.
og 4. pkt.,
tilsvarende
anvendelse.
|
|
”Retsplejelovens
§ 392,
stk. 2,
3.-5. pkt.,
finder
tilsvarende
anvendelse.”
|
Stk. 2.
- - -
|
|
|
|
|
|
|
|
§ 4
|
|
|
Stk. 1.
Loven
træder i
kraft den 1.
juli 2010.
|
|
|
Stk. 2.
Loven finder
anvendelse,
når
ansøgning om
tredjeinstansbevilling
indgives til
Procesbevillingsnævnet
efter lovens
ikrafttræden.
|
|
|
|
|
|
§ 5
|
|
|
Stk. 1.
Loven gælder
ikke for
Færøerne og
Grønland.
|
|
|
Stk. 2.
Lovens § 2
kan ved
kongelig
anordning
sættes i
kraft for
Færøerne og
Grønland med
de
afvigelser,
som de
færøske og
grønlandske
forhold
tilsiger.
|
|
|
Stk. 3.
Lovens § 3
kan ved
kongelig
anordning
sættes i
kraft for
Færøerne med
de
afvigelser,
som de
færøske
forhold
tilsiger.
|
|