Lovforslag nr.
133 fremsat den 9. februar 2011 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om
ændring af retsplejeloven
(Forenkling af
bødesagsprocessen)
§ 1
I retsplejeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1237 af
26. oktober 2010, som ændret ved § 1
i lov nr. 404 af 21. april 2010, § 2
i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2
i lov nr. 1549 af 21. december 2010
og § 2 i lov nr. 1552 af 21.
december 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 219 a,
stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »fængslet,«: »eller hvis sagen
er behandlet efter § 896 a,«.
2.
§ 832, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver
herefter stk. 4.
3. I
§ 896, stk. 1,
3. pkt., indsættes efter
»sagen«: »behandles efter § 896 a,
eller«.
4.
Efter § 896 indsættes:
Ȥ 896 a.
Retten kan uden afholdelse af
retsmøde behandle sager, hvor der er
udstedt bødeforelæg, hvis
1) det
i bødeforelægget er angivet, at den
pågældende, hvis bødeforelægget ikke
vedtages, uden yderligere varsel kan
blive dømt for det forhold, som
bødeforelægget angår, uden mulighed
for anke, jf. § 902, medmindre den
pågældende inden for den frist, der
er fastsat i bødeforelægget, har
anmodet om, at sagen behandles ved
et retsmøde, og
2) den
pågældende ikke rettidigt har
fremsat anmodning som nævnt i nr.
1.«
5.
§ 897, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Når der
ikke under sagen er spørgsmål om
højere straf end bøde, kan retten,
medmindre omstændighederne taler
imod det, behandle sagen, som om
tiltalte har tilstået det forhold,
som den pågældende er tiltalt for,
hvis tiltalte
1)
udebliver fra hovedforhandlingen
uden oplyst lovligt forfald,
2)
nægter at afgive forklaring, eller
3) har
undladt at anmode om et retsmøde,
jf. § 896 a.
Stk. 2.
En dom efter stk. 1 kan udfærdiges
ved en påtegning på
anklageskriftet.«
Stk. 2-4 bliver
herefter stk. 3-5.
6. I
§ 987
indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Er en tiltalt blevet domfældt uden
retsmøde efter § 897, stk. 1, nr. 3,
kan domfældte begære sagen
genoptaget til forhandling, når
domfældte godtgør at have været
forhindret i at anmode om et
retsmøde på grund af omstændigheder,
som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget
ikke rettidigt er kommet til
domfældtes kundskab. Reglerne i
stk. 1, 2. -4. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.«
Stk. 2-4 bliver
herefter stk. 3-5.
7. I
§ 988
ændres »§ 987, stk. 2« til: »§ 987,
stk. 3«.
§ 2
Loven
træder i kraft den 1. september
2011.
§ 3
Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
|
|
Indholdsfortegnelse
|
|
1.
|
Indledning
|
2.
|
Gældende ret
|
|
2.1.
|
Udstedelse
af
bødeforelæg
og
indbringelse
af bødesager
for retten
|
|
2.2.
|
Rettens
behandling
af bødesager
|
|
2.3.
|
Domfældtes
retsmidler
mod
udeblivelsesdomme
|
|
2.4.
|
Sagsomkostninger
|
3.
|
Forslag fra
Domstolenes
Samarbejdsudvalg
og The
Boston
Consulting
Group
|
|
3.1.
|
Model I
|
|
3.2.
|
Model II
|
|
3.3.
|
Model III
|
4.
|
Justitsministeriets
overvejelser
|
5.
|
Lovforslagets
udformning
|
6.
|
Lovforslagets
økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for det
offentlige
|
7.
|
Lovforslagets
økonomiske
og
administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
8.
|
Lovforslagets
administrative
konsekvenser
for borgerne
|
9.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
10.
|
Forholdet
til
EU-retten
|
11.
|
Hørte
myndigheder
og
organisationer
mv.
|
12.
|
Sammenfattende
skema
|
|
|
|
|
1.
Indledning
Formålet med
lovforslaget er at forenkle
domstolenes behandling af bødesager,
hvor der er udstedt et bødeforelæg.
Lovforslaget
bygger i vidt omfang på et forslag
fra en arbejdsgruppe nedsat under
Domstolenes Samarbejdsudvalg.
Arbejdsgruppens forslag indgår i et
oplæg om mulighederne for en mere
smidig og ressourceeffektiv
behandling af bødesager.
Efter de gældende
regler skal retten, når den modtager
en bødesag fra anklagemyndigheden,
fastsætte tid og sted for en
hovedforhandling og indkalde
tiltalte til hovedforhandlingen.
Udebliver
tiltalte fra hovedforhandlingen uden
oplyst lovligt forfald, og er der
ikke omstændigheder, der taler imod
det, kan retten afsige en såkaldt
udeblivelsesdom. Det sker i praksis
i meget vidt omfang i sager, hvor
der er udstedt et bødeforelæg.
For at sikre en
bedre udnyttelse af ressourcerne og
større fleksibilitet i
opgavevaretagelsen hos
anklagemyndigheden og domstolene,
lægges der med lovforslaget op til
en ordning, hvor det i bødeforelæg
kan angives, at den pågældende –
hvis bødeforelægget ikke vedtages –
uden yderligere varsel kan blive
dømt for den lovovertrædelse, som
bødeforelægget angår, medmindre den
pågældende inden for den frist, der
er fastsat i bødeforelægget, anmoder
om, at sagen behandles i et
retsmøde. Hvis modtageren af
bødeforelægget således hverken
vedtager bødeforelægget eller
anmoder om et retsmøde, vil retten –
uden selv at rette henvendelse til
den tiltalte forinden – kunne afsige
udeblivelsesdom uden retsmøde, hvis
der ikke er omstændigheder, der
taler imod det.
Ordningen
betyder, at der fremover ikke vil
skulle reserveres retslokaler og
afholdes retsmøder med
tilstedeværelse af både en dommer og
en anklager i sager, hvor tiltalte
ikke ønsker at møde op. I stedet vil
dommeren kunne behandle sagerne, når
de bedst kan passes ind i forhold
til dommerens øvrige opgaver.
Domstolene undgår endvidere at
skulle sende den tiltalte en
indkaldelse til hovedforhandling
eller i øvrigt at kontakte den
tiltalte. Samtidig fastholdes
princippet om, at alene domstolene
kan pålægge strafansvar i sager,
hvor den pågældende ikke erklærer
sig skyldig.
2.
Gældende ret
2.1.
Udstedelse af
bødeforelæg og indbringelse af
bødesager for retten
Efter
retsplejelovens § 832, stk. 1, kan
anklagemyndigheden i sager om
lovovertrædelser, der ikke skønnes
at ville medføre højere straf end
bøde, i et bødeforelæg tilkendegive
over for den sigtede, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis sigtede
erklærer sig skyldig i overtrædelsen
og i øvrigt erklærer sig villig til
at betale den forelagte bøde inden
for en nærmere angiven frist.
Rigsadvokaten har oplyst, at
anklagemyndigheden i praksis
anvender bødeforelæg i de fleste
bødesager. Det gælder dog ikke, hvis
sagen omfatter konfiskationskrav,
der ikke kan afgøres udenretligt, og
som udgangspunkt heller ikke, hvis
forurettede har udtrykt ønske om
erstatning, uden at erstatningen er
blevet betalt, eller forlig om
erstatningen er indgået. Endvidere
forsøges visse typer af bødesager
ikke afsluttet med bødeforelæg,
f.eks. fordi der er tale om meget
store bøder, som erfaringsmæssigt
ikke umiddelbart bliver betalt.
Med hjemmel i
retsplejelovens § 832, stk. 1, jf.
§ 104, stk. 1, er der på visse
områder indført en ordning med
såkaldte bødetilkendegivelser på
stedet. Det fremgår således af
Rigsadvokatens meddelelse 4/2000
(senest rettet i august 2010) om
sanktionspåstande m.v. i
færdselssager og Rigsadvokatens
meddelelse 10/2005 (senest rettet i
december 2009) om sanktionspåstande
i sager om overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen, at politiet i
visse tilfælde på gerningsstedet kan
udfylde og udlevere en
bødetilkendegivelse til den sigtede.
Tilkendegivelsen fungerer som en
underretning til den sigtede om
sigtelsen og sagens forventede
afgørelse. Tilkendegivelsen
efterfølges af et brev til den
sigtede fra bødekontoret med
opfordring til at betale bøden på et
vedhæftet girokort. Tilkendegivelse
og brev udgør tilsammen et
bødeforelæg.
I færdselslovens
§ 119 a er der desuden fastsat
regler om anklagemyndighedens
anvendelse af bødeforelæg i sager om
frakendelse af førerretten eller
kørselsforbud som følge af nærmere
angivne overtrædelser af
færdselsloven, som ikke skønnes at
medføre højere straf end bøde.
Anklagemyndigheden kan i disse
sager, der f.eks. kan dreje sig om
overskridelse af hastighedsgrænser
eller spirituskørsel, i et
bødeforelæg tilkendegive over for
sigtede, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis sigtede erkender sig
skyldig i overtrædelsen og inden for
en nærmere angivet frist erklærer
sig villig til at betale den
forelagte bøde samt vedtager
kørselsforbud eller betinget eller
ubetinget frakendelse af førerretten
i et i tilkendegivelsen nærmere
angivet tidsrum.
Andre myndigheder
end politi og anklagemyndighed
(såkaldte særmyndigheder) er i visse
tilfælde tillagt kompetence til at
udstede bødeforelæg. Bl.a. kan
Fødevarestyrelsen inden for
fødevareområdet udstede bødeforelæg,
og Arbejdstilsynet kan ved visse
overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen udstede
bødeforelæg. Anvendelsen af
bødeforelæg, der udstedes af andre
myndigheder end politi og
anklagemyndighed, forudsætter
generelt, at den pågældende
lovovertrædelse er ukompliceret og
uden bevismæssige tvivlsspørgsmål,
og at sanktionsniveauet ligger fast.
Det fremgår af
forarbejderne til retsplejeloven, at
formålet med reglerne om udstedelse
af bødeforelæg er, at en sigtet, der
erkender sig skyldig, kan spares for
at skulle møde i retten, og at
retterne undgår at skulle tage
stilling til de mange småsager, hvor
forseelsen er klar.
For at en sag kan
afsluttes udenretligt med et
bødeforelæg, forudsætter det en
reaktion fra den, der har modtaget
bødeforelægget. Den pågældende skal
således erklære sig skyldig i
overtrædelsen og villig til at
betale bøden inden for en nærmere
angiven frist. Vedkommendes
passivitet indebærer således ikke en
vedtagelse af bødeforelægget. Hvis
vedkommende enten ikke reagerer på
bødeforelægget eller meddeler, at
han ikke vil vedtage bødeforelægget,
må anklagemyndigheden indbringe
sagen for retten. Hvis der er tale
om et bødeforelæg, der er udstedt af
andre myndigheder end politi og
anklagemyndighed, må den pågældende
myndighed overgive sagen til
vedkommende politikreds, der
herefter vurderer, om der skal
foretages en politimæssig
efterforskning af sagen, samt om der
er grundlag for at indbringe sagen
for retten. Det er således
anklagemyndigheden, som indbringer
sagen for retten, uanset hvem der
har udstedt bødeforelægget.
De bødesager, som
ikke vurderes egnede til at blive
afgjort udenretligt med et
bødeforelæg, indbringes direkte for
retten til afgørelse.
Anklagemyndigheden indbringer sager
for retten ved at indlevere et
anklageskrift til retten, jf.
retsplejelovens §§ 834, 835 og
§ 896, stk. 1. I de sager, hvor der
forud for sagens indbringelse for
retten har været udstedt et
bødeforelæg af politi eller
anklagemyndighed, anvendes
bødeforelægget med påtegning eller
følgeskrivelse om tiltalerejsning i
vidt omfang som anklageskrift.
2.2.
Rettens
behandling af bødesager
2.2.1. Sager,
hvor der ikke bliver spørgsmål om
højere straf end bøde, og som ikke
skønnes at være af særlig
indgribende betydning for den
tiltalte eller af særlig offentlig
interesse, behandles efter reglerne
i retsplejelovens kapitel 80 om
straffesager, i hvilke der ikke
medvirker lægdommere.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at
sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, som altovervejende
hovedregel behandles efter disse
regler.
Der er i
færdselsloven fastsat visse
særregler om domsmænds medvirken i
færdselssager. Det fremgår således
af § 119, stk. 2, at domsmænd
medvirker i sager, hvor der bliver
spørgsmål om højere straf end bøde,
hvor der bliver spørgsmål om
ubetinget frakendelse af førerretten
efter færdselslovens § 126, stk. 1,
nr. 5 (om særlig hensynsløs kørsel),
eller som i øvrigt skønnes at være
af særlig indgribende betydning for
tiltalte eller af særlig offentlig
interesse. Uanset reglerne i § 119,
stk. 2, medvirker domsmænd dog ikke
i sager, der behandles efter
retsplejelovens § 831
(tilståelsessager), og i sager, der
vedrører overtrædelse af
færdselslovens § 53
(spirituskørsel), -§ 54, stk. 1
(narkokørsel), § 56, stk. 1, § 62,
stk. 1, og § 63 a (kørsel uden at
have erhvervet kørekort) samt § 117
a (kørsel i frakendelsestiden), jf.
§ 119, stk. 3.
Når
anklageskriftet er indleveret til
retten, jf. punkt 2.1 ovenfor,
fastsætter retten tid og sted for en
hovedforhandling af sagen, jf.
retsplejelovens § 896, stk. 1.
Retten kan i bødesager vælge enten
at forkynde en indkaldelse til
hovedforhandlingen for tiltalte med
en frist på mindst 4 dage eller
kortere, hvis retten bestemmer det,
jf. § 896, stk. 2, eller at sende en
indkaldelse med kopi af
anklageskriftet til tiltalte senest
2 uger før hovedforhandlingen, jf.
§ 896, stk. 4.
Det skal fremgå
af indkaldelsen, at hvis tiltalte
udebliver fra hovedforhandlingen
uden oplyst lovligt forfald, kan
dette medføre, at tiltalte dømmes
for de forhold, som tiltalen angår,
uden mulighed for anke, jf.
retsplejelovens § 896, stk. 3, nr.
2.
Efter
retsplejelovens § 897, stk. 1, kan
retten således – hvis tiltalte
udebliver uden oplyst lovligt
forfald – behandle bødesager, som om
tiltalte har tilstået det eller de
forhold, som den pågældende er
tiltalt for. Det gælder dog ikke,
hvis omstændighederne taler imod at
afsige udeblivelsesdom, hvilket
f.eks. kan være tilfældet, hvis
tiltalen er uklar, hvis
anklagemyndighedens retsanvendelse
er tvivlsom, eller der i øvrigt
foreligger tvivl om, hvorvidt
strafbarhedsbetingelserne er
opfyldt, eller hvis sagen må antages
at have væsentlig betydning for
tiltalte, f.eks. på grund af bødens
størrelse eller kriminalitetens art.
Der kan endvidere være tale om, at
retten skønner det betænkeligt at
fortolke tiltaltes udeblivelse som
en erkendelse, f.eks. i tilfælde,
hvor retten er bekendt med, at
tiltalte på grund af bortrejse ikke
har modtaget indkaldelsen til
hovedforhandlingen. Hvis retten ikke
finder grundlag for at afsige
udeblivelsesdom, udsættes sagen, og
der indkaldes til et nyt retsmøde.
Det bemærkes, at
retsplejelovens § 897, stk. 1, ikke
finder anvendelse i sager om
betinget frakendelse af førerretten,
jf. færdselslovens § 119, stk. 1.
Domstolsstyrelsen
har oplyst, at der ofte berammes
mange sager, hvor politi og
anklagemyndighed har udstedt
bødeforelæg, til behandling på den
samme dag. Der kan således f.eks.
berammes 5 sager til hver 5. minut
eller 15 sager til hvert 15. minut
(såkaldte minutsager). Årsagen
hertil er, at de tiltalte i de
fleste bødeforelægssager ikke møder
op. Endvidere kommer en del af de
(få) tiltalte, som møder op, alene
for at anmode om en afdragsordning
og ikke for at påstå frifindelse. I
øvrigt tilbagekaldes en betydelig
del af sagerne af
anklagemyndigheden, fordi tiltalte
efter modtagelsen af rettens
indkaldelse har kontaktet politiet
og vedtaget bødeforelægget. I ganske
få sager møder de tiltalte op og
påstår frifindelse eller nedsættelse
af bøden, hvilket kan betyde, at
sagen må udsættes med henblik på
bevisførelse under et nyt retsmøde.
Under
hovedforhandlingen deltager der en
dommer og en anklager, ligesom der
ofte er en retssekretær til stede.
Dommeren, anklageren og (eventuelt)
retssekretæren sidder under
hovedforhandlingen i det dertil
reserverede retslokale og venter på,
at de tiltalte eventuelt møder op.
Imens kan de sager, hvor
mødetidspunktet er overskredet, uden
at tiltalte har vist sig eller givet
meddelelse om lovligt forfald,
behandles. Hvis betingelserne herfor
i øvrigt er opfyldt, kan der afsiges
udeblivelsesdom, enten under det
pågældende retsmøde eller senere,
jf. retsplejelovens § 219 a.
Domstolsstyrelsen
har oplyst, at ud af de ca. 84.000
sager, som domstolene i 2009
behandlede efter retsplejelovens
kapitel 80, blev ca. 37.000 sager
afgjort med en udeblivelsesdom, og
ca. 31.000 sager blev tilbagekaldt
af anklagemyndigheden (bl.a. fordi
tiltalte i en række sager vedtager
bødeforelægget efter modtagelsen af
rettens indkaldelse til
hovedforhandling). Størstedelen af
sagerne er sager, hvor der er
udstedt bødeforelæg.
2.2.2. Sager,
hvori der ikke bliver spørgsmål om
højere straf end bøde, behandles
under medvirken af domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 78, hvis
sagen skønnes at være af særlig
indgribende betydning for den
tiltalte eller af særlig offentlig
interesse, jf. retsplejelovens
§ 686, stk. 2.
I så fald
forkynder anklagemyndigheden en kopi
af anklageskriftet for tiltalte, jf.
retsplejelovens § 835, stk. 2. Når
retten har underrettet
anklagemyndigheden om tidspunktet
for hovedforhandlingen, sørger
anklagemyndigheden endvidere for, at
en indkaldelse med oplysning om tid
og sted for hovedforhandlingen
forkyndes for tiltalte, som
udgangspunkt med mindst 4 dages
varsel, jf. § 844, stk. 1 og 2.
Tiltalte skal som udgangspunkt være
til stede i retten under hele
hovedforhandlingen, jf. § 853.
Udebliver tiltalte, og kan den
pågældende ikke straks bringes til
stede, vil sagen således som
udgangspunkt blive udsat, jf. § 855,
stk. 1. Bl.a. i sager, hvor der ikke
er spørgsmål om højere straf end
bøde, kan en hovedforhandling dog
fremmes til dom i tiltaltes fravær,
hvis retten ikke finder tiltaltes
tilstedeværelse nødvendig, jf.
§ 855, stk. 3.
2.3.
Domfældtes
retsmidler mod udeblivelsesdomme
Når retten har
afsagt dom i en sag, der behandles
uden domsmænd efter retsplejelovens
kapitel 80, skal retten efter
retsplejelovens § 219 a, stk. 5,
fremsende en udskrift af dommen til
den tiltalte.
Efter
retsplejelovens § 902 kan tiltalte
som udgangspunkt kun anke en dom,
når tiltalte har givet møde i
retten. Tiltalte, der er dømt som
udebleven i medfør af
retsplejelovens § 897, kan således i
almindelighed ikke anke dommen.
En tiltalt, der
er blevet dømt som udebleven, har
imidlertid mulighed for at få sagen
genoptaget efter retsplejelovens
§ 987, stk. 1, hvis tiltalte kan
godtgøre, at vedkommende har haft
lovligt forfald og samtidig har
været forhindret i at meddele retten
dette på grund af omstændigheder,
der ikke kan tilregnes vedkommende.
Tiltalte kan endvidere få sagen
genoptaget, hvis tiltalte kan
godtgøre, at indkaldelsen til
retsmødet ikke er kommet rettidigt
til vedkommendes kundskab. Det er i
lovens forarbejder forudsat, at der
anlægges en meget lempelig
vurdering, hvis tiltalte oplyser
ikke at have fået meddelelse om
retsmødet. Domstolsstyrelsen har fra
en række byretter indhentet
oplysninger, som viser, at der i
overensstemmelse hermed i praksis
foretages en meget lempelig
vurdering, således at en anmodning
om genoptagelse som altovervejende
hovedregel imødekommes, hvis den
pågældende meddeler retten, at
brevet med indkaldelsen ikke er
modtaget.
En begæring om
genoptagelse skal fremsættes over
for den ret, der har afsagt dom i
sagen, og begæringen skal som
udgangspunkt fremsættes inden 14
dage efter, at retten har sendt en
udskrift af dommen til tiltalte, jf.
retsplejelovens § 904, stk. 3, og §
910, stk. 2, jf. § 987, stk. 1, 2.
pkt.
2.4.
Sagsomkostninger
Det fremgår af
retsplejelovens § 1007, at
omkostningerne ved behandlingen af
straffesager, som forfølges af en
offentlig myndighed, udredes af det
offentlige med forbehold for at få
dem erstattet. Efter retsplejelovens
§ 1008, stk. 1, er en sigtet, der
findes skyldig, pligtig at betale
det offentlige de nødvendige
udgifter, som er medgået til sagens
behandling.
De nævnte
bestemmelser bygger på et princip
om, at staten må afholde de
generelle omkostninger, der er
forbundet med at føre straffesager
og pålægge borgerne straf. Hvis en
sigtet findes skyldig, kan
vedkommende imidlertid pålægges at
betale de nødvendige udgifter, som
er medgået til sagens behandling, og
som kan henføres direkte til den
pågældende sag. Den pågældende kan
derimod ikke pålægges at betale
almindelige driftsudgifter, som ikke
er direkte forbundne med at føre den
pågældende straffesag, f.eks. løn
til personale ved domstolene, indkøb
af papir og lignende samt
vedligeholdelse af retsbygninger.
I praksis
omfatter de sagsomkostninger, som en
dømt kan pålægges at betale, navnlig
den pågældendes udgifter til en
eventuel forsvarer. Der kan
endvidere blive tale om, at den
dømte skal betale de udgifter, som
politiet har afholdt i forbindelse
med efterforskningen, f.eks.
udgifter i forbindelse med
blodprøver, kliniske og
retsmedicinske lægeundersøgelser mv.
I
bødeforelægssager vil der kun yderst
sjældent være udgifter, der ikke er
almindelige driftsudgifter. Der vil
herunder typisk ikke være beskikket
en forsvarer i en bødesag, der kan
afgøres med en udeblivelsesdom. Der
vil således ved behandlingen af
bødeforelægssager ved retten
almindeligvis ikke påløbe
sagsomkostninger.
3.
Forslag fra
Domstolenes Samarbejdsudvalg og The
Boston Consulting Group
Domstolenes
Samarbejdsudvalg nedsatte i 2007 en
arbejdsgruppe om behandling af
bødesager med deltagelse af
repræsentanter for
anklagemyndigheden, retterne og
Domstolsstyrelsen. Arbejdsgruppen
fik til opgave at drøfte
mulighederne for en mere smidig og
ressourceeffektiv behandling af de
mange bødesager. Arbejdsgruppen
fremkom i 2008 med et oplæg om to
mulige modeller (model I og II
nedenfor) med henblik på at opnå en
mere effektiv behandling af
bødesager.
Endvidere har The
Boston Consulting Group, som er en
privat konsulentvirksomhed, for
Justitsministeriet,
Finansministeriet og
Domstolsstyrelsen i 2009 bl.a.
foretaget en analyse af
effektiviseringspotentialet for
simple bødesager. The Boston
Consulting Group har på baggrund
heraf i sin rapport »Kvantificering
af Effektiviseringstiltag samt
Opdatering af Sagsmodel for De
Danske Byretter« fra november 2009
foreslået to effektiviseringstiltag
(model I og III nedenfor).
3.1.
Model I
3.1.1.
Arbejdsgruppen under Domstolenes
Samarbejdsudvalg har påpeget, at det
kunne overvejes at indføre en
ordning, hvor politi og
anklagemyndighed i forbindelse med
udstedelse af et bødeforelæg til en
sigtet skal vejlede om, at den
pågældende enten skal betale bøden
eller rette henvendelse til politi
eller anklagemyndighed inden en vis
frist, hvis sagen ønskes behandlet
ved domstolene. Hvis sigtede ikke
svarer, skal vedkommende anses for
at have vedtaget bøden, og politiet
vil kunne iværksætte inddrivelse.
Arbejdsgruppen har endvidere anført,
at ordningen eventuelt kan
kombineres med en adgang til at få
sagen genoptaget inden for en vis
frist, efter at inddrivelse er sket.
3.1.2. The Boston
Consulting Group har foreslået en
lignende ordning, hvor det skal
fremgå af bødeforelægget, at hvis
man har indsigelser og derfor ikke
kan vedtage bødeforelægget, så skal
man inden 14 dage kontakte politiet
og redegøre for sin indsigelse. Det
vil efter den foreslåede ordning
være tilstrækkeligt at ringe til det
centrale servicecenter i
politikredsen og få en medarbejder
her til at registrere indsigelsen og
dens indhold. Servicecenteret skal
samtidig anmode om oplysninger om
potentielle vidner og disses
kontaktoplysninger.
I tilfælde af
indsigelser over for det udstedte
bødeforelæg, skal anklagemyndigheden
efter den foreslåede ordning som i
dag sende sagen til retten, der
herefter indkalder til et retsmøde.
Hvis den sigtede
ikke foretager sig noget inden 14
dage, vil den pågældende anses for
at have vedtaget bøden, som herefter
vil kunne overgå direkte til
inddrivelse. Denne konsekvens skal
efter forslaget ligeledes fremgå af
bødeforelægget.
The Boston
Consulting Group foreslår endvidere
– på linje med arbejdsgruppen under
Domstolsstyrelsen – at det skal være
muligt at få genoptaget en sag, hvor
bøden er overgået til inddrivelse,
hvis man ikke mener at have modtaget
bødeforelægget fra politiet.
3.2.
Model II
Arbejdsgruppen
under Domstolenes Samarbejdsudvalg
har som et alternativ til model I
foreslået, at der indføres en
ordning, hvorefter politiet efter
udstedelsen af et bødeforelæg sender
et brev til sigtede, hvori sigtede
bliver vejledt om, at sagen vil
blive sendt til retten, medmindre
sigtede betaler bøden inden en vis
frist.
Når retten
modtager sagen, skal retten efter
forslaget sende et brev til den
tiltalte, hvori tiltalte vejledes
om, at vedkommende enten kan betale
bøden eller – hvis tiltalte ønsker
sagen behandlet i et retsmøde –
rette henvendelse til retten. Hvis
tiltalte ikke svarer, anses tiltalte
for at have tilstået det forhold,
som han er tiltalt for, og der
afsiges udeblivelsesdom.
Arbejdsgruppen
har anført, at den beskrevne ordning
– ligesom model I – kan kombineres
med en adgang for den domfældte til
at få sagen genoptaget inden for en
vis frist efter afsigelsen af
udeblivelsesdom.
Arbejdsgruppen
har endvidere anført, at model II
formentlig vil være mindre
ressourcebesparende end model I. For
så vidt angår model I må det således
antages, at langt de fleste sager
alene vil skulle oprettes hos
politiet, mens domstolene kun vil
skulle oprette og behandle de sager,
hvor sigtede anmoder om behandling i
retten. Model II vil derimod fortsat
kræve, at et stort antal sager (som
i dag) vil skulle oprettes både hos
politiet og ved domstolene.
Ressourcebesparelsen ved model II
vil ifølge arbejdsgruppen bestå i,
at domstolene ikke skal beramme
sagerne, medmindre tiltalte har
svaret. Arbejdsgruppen har bemærket,
at selv om denne besparelse ikke
umiddelbart forekommer stor, særligt
henset til, at retterne alligevel
skal sende et brev til tiltalte, så
vil den dog alligevel betyde, at der
ikke skal afsættes tid i dommerens
og anklagerens kalender til
retsmøder, hvor de tiltalte ikke
møder op. Samtidig vil ordningen
indebære, at dommeren har mulighed
for at sortere de sager fra, hvor
der ikke bør afsiges
udeblivelsesdom.
3.3.
Model III
The Boston
Consulting Group har som et
alternativ til model I foreslået, at
der indføres et krav om dækning af
sagsomkostninger. Det foreslås
nærmere bestemt, at bødeforelæg skal
indeholde oplysning om, at hvis
sagen overgår til domstolene, vil
der blive pålagt en afgift (f.eks.
400 kr.), der skal dække rettens
omkostninger ved at behandle sagen.
Hvis den tiltalte møder i retten og
får medhold i sin indsigelse, skal
afgiften efter forslaget falde bort
sammen med bøden.
4.
Justitsministeriets overvejelser
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
det væsentligt, at straffesager
behandles så hurtigt og effektivt
som muligt hos politiet,
anklagemyndigheden og domstolene.
Det er samtidig væsentligt at sikre,
at behandlingen lever op til
grundlæggende retssikkerhedshensyn i
forhold til den person, som er
mistænkt for en strafbar handling,
og som risikerer at blive pålagt en
straf.
Model I,
som er beskrevet nærmere under punkt
3.1 ovenfor, indebærer, at en
person, der ikke reagerer på et
bødeforelæg, vil blive forpligtet
til at betale den forelagte bøde.
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
det normalt en domstolsopgave at
tage stilling til, om der er
grundlag for at pålægge en person,
der ikke erklærer sig skyldig, et
strafansvar, således at den
pågældende person alene straffes
efter en forudgående
domstolsprøvelse af, om både de
indholdsmæssige og processuelle
betingelser for at pålægge straf er
tilstede.
Den gældende
ordning med behandling af
udenretlige bødevedtagelser bygger
på, at den pågældende erklærer sig
skyldig og rede til at betale den
forelagte bøde. I modsat fald
indbringes sagen som alle andre
straffesager for retten, der
herefter tager stilling til, om der
er grundlag for at straffe den
pågældende.
En eventuel
ordning, hvorefter den blotte
passivitet over for et bødeforelæg
skulle udgøre et tilstrækkeligt
grundlag for at anse den pågældende
for skyldig, og hvor der således
ikke vil ske en domstolsprøvelse af,
om betingelserne for at straffe den
pågældende er opfyldt, vil efter
Justitsministeriets opfattelse rejse
væsentlige principielle spørgsmål i
forhold til, hvilken myndighed der
kan pålægge en person et
strafansvar. Ordningen vil således
reelt indebære, at afgørelsen om at
pålægge strafansvar i de pågældende
sager træffes af den myndighed, som
udsteder bødeforelægget, det vil
sige enten anklagemyndigheden,
polititjenestemænd i umiddelbar
forbindelse med lovovertrædelsen
eller andre administrative
myndigheder, jf. punkt 2.1 ovenfor.
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
der derfor ikke grundlag for at
gennemføre model I.
Arbejdsgruppen
under Domstolenes Samarbejdsudvalg
har som beskrevet ovenfor under
punkt 3.2 om
model II foreslået, at der
indføres en ordning, hvorefter
retten i sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, i stedet for at
indkalde til et retsmøde kan sende
et brev til den tiltalte og
orientere om, at sagen vil blive
afgjort uden afholdelse af et
retsmøde, medmindre tiltalte anmoder
om, at sagen behandles i et
retsmøde. Hvis tiltalte ikke anmoder
om et retsmøde, kan der herefter
afsiges udeblivelsesdom.
Med denne model
fastholdes princippet om, at alene
domstolene kan pålægge strafansvar i
sager, hvor den pågældende ikke
erklærer sig skyldig. Til forskel
fra den gældende ordning vil der kun
blive afholdt et retsmøde, hvis
tiltalte anmoder herom, således at
dommeren, hvis der ikke anmodes om
et retsmøde, kan behandle sagen på
sit kontor i stedet for i et
retsmøde, hvor der også er en
anklager til stede.
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
der ingen retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder ved at indføre model
II. Ministeriet finder herunder
ikke, at der er betænkeligheder ved
over for den tiltalte at lægge op
til, at sagen skal afgøres uden
hovedforhandling. Der henvises i den
forbindelse til, at udeblivelsesdom
ikke afsiges, hvis omstændighederne
taler imod at afgøre sagen uden
tiltaltes tilstedeværelse, hvilket i
givet fald også bør gælde for
udeblivelsesdomme efter model II.
Hvis ordningen begrænses til sager,
der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80, vil
sager, som skønnes at være af særlig
indgribende betydning for tiltalte,
endvidere i almindelighed falde uden
for den foreslåede ordning, jf.
retsplejelovens § 686, stk. 2.
Det er samtidig
Justitsministeriets vurdering, at
modellen indebærer en bedre og mere
fleksibel udnyttelse af ressourcerne
hos anklagemyndighed og domstole.
Justitsministeriet har i den
forbindelse hæftet sig ved
oplysningerne om, at tiltalte i
størstedelen af de mange
bødeforelægssager ikke møder op, og
at sagen herefter som hovedregel
afgøres med en udeblivelsesdom. Med
den foreslåede model undgår man at
skulle reservere retslokaler og tid
i såvel en dommers som en anklagers
kalender til behandlingen af de
sager, hvor tiltalte ikke er
interesseret i at være til stede. I
stedet kan dommeren behandle sagerne
uden tilstedeværelsen af en
anklager, når det passer ind i
forhold til dommerens øvrige
opgaver.
Justitsministeriet kan således
overordnet set tilslutte sig model
II. Ministeriet finder dog ikke, at
der er behov for, at
anklagemyndigheden efter udstedelsen
af et bødeforelæg, som vedkommende
ikke vedtager, skal sende et nyt
brev til sigtede, hvori sigtede
bliver vejledt om, at sagen vil
blive sendt til retten, medmindre
sigtede betaler bøden inden en vis
frist. Det bemærkes herved, at det
fremgår af selve bødeforelægget, at
det er en forudsætning for at undgå
en retssag, at man erklærer sig
skyldig i den pågældende
overtrædelse og rede til at betale
den bøde, som er angivet i
bødeforelægget, inden en frist, som
ligeledes er angivet i
bødeforelægget.
Justitsministeriet finder i den
forbindelse, at model II med fordel
kan forenkles ved, at oplysningen
om, at sagen vil blive afgjort uden
afholdelse af et retsmøde, medmindre
den pågældende anmoder om, at sagen
behandles i et retsmøde, i stedet
fremgår af bødeforelægget.
Justitsministeriet finder endvidere,
at vedkommendes eventuelle ønske om,
at sagen bliver behandlet i et
retsmøde, med fordel kan meddeles
den myndighed, der har udstedt
bødeforelægget, eller – hvis der er
tale om bødeforelæg udstedt af en
særmyndighed – eventuelt til den
politikreds, som sagen skal
oversendes til, hvis bødeforelægget
ikke vedtages. Domstolene vil
herefter, når den modtager en sag
fra anklagemyndigheden, hvor der
ikke er anmodet om et retsmøde,
kunne behandle sagen uden retsmøde
og uden selv at rette henvendelse
til den tiltalte.
Som beskrevet
ovenfor under punkt 3.3 om
model III
har The Boston Consulting
Group foreslået, at der indføres et
krav om dækning af sagsomkostninger
i bødeforelægssager, der indbringes
for domstolene.
Forslaget fra The
Boston Consulting Group vil efter
Justitsministeriets opfattelse
indebære, at der vil blive pålagt
visse dømte en slags afgift for, at
staten har idømt dem en straf,
hvilket er i strid med det generelle
princip i dansk ret om, at staten må
afholde de mere generelle
omkostninger, der er forbundet med
at føre straffesager og pålægge
borgerne straf.
Det vil herudover
efter Justitsministeriets opfattelse
være i strid med lighedsprincippet,
at personer, der i forbindelse med
en udeblivelsesdom har fået en bøde,
pålægges at betale for udgifter af
mere generel karakter, som andre
dømte ikke bliver pålagt at betale,
jf. nærmere herom punkt 2.4 ovenfor.
Efter
Justitsministeriets opfattelse er
der derfor ikke grundlag for at
indføre en sådan ordning.
5.
Lovforslagets
udformning
Med henblik på at
opnå en bedre og mere fleksibel
udnyttelse af ressourcerne i
domstolssystemet lægges der med
lovforslaget op til en ordning, der
giver domstolene mulighed for at
afsige udeblivelsesdom i sager, hvor
der er udstedt bødeforelæg, uden
afholdelse af et retsmøde, hvis
tiltalte ikke udtrykkeligt har
anmodet om at få sagen behandlet i
et retsmøde, og omstændighederne
ikke taler imod at afsige
udeblivelsesdom. Det skal fremgå af
bødeforelægget, hvortil anmodningen
skal rettes, jf. nærmere herom
nedenfor.
Lovforslaget
indebærer, at den myndighed, der
udsteder et bødeforelæg, i
bødeforelægget kan meddele, at hvis
den pågældende ikke vedtager
bødeforelægget (det vil sige
erklærer sig skyldig i overtrædelsen
og rede til inden en nærmere angiven
frist at betale bøden), vil retten
uden yderligere varsel kunne dømme
den pågældende for den
lovovertrædelse, som bødeforelægget
angår, uden mulighed for anke,
medmindre den pågældende inden den
frist, der er fastsat i
bødeforlægget, anmoder om, at sagen
behandles i et retsmøde. Det
forudsættes, at fristen for at
anmode om et retsmøde fastsættes til
mindst 14 dage fra den dato, hvor
bødeforelægget (for så vidt angår
bødetilkendegivelser på stedet det
opfølgende brev) er sendt til den
pågældende. Fristen kan være
sammenfaldende med den frist, inden
for hvilken den pågældende skal
vedtage bødeforelægget for at undgå,
at sagen indbringes for retten.
Hvis modtageren
af bødeforelægget herefter hverken
vedtager bødeforelægget eller
anmoder om et retsmøde inden den
fastsatte frist, vil retten i sager,
der behandles uden domsmænd efter
reglerne i retsplejelovens kapitel
80 – uden selv forinden at rette
henvendelse til den tiltalte – kunne
afsige udeblivelsesdom uden
retsmøde, hvis der ikke er
omstændigheder, der taler imod det.
Det er hensigten,
at bødeforelæg, der udstedes af
politi og anklagemyndighed, skal
indeholde den pågældende meddelelse,
således at disse sager kan behandles
efter den nye ordning. Det gælder
som udgangspunkt også bødeforelæg,
som i henhold til færdselslovens
§ 119 a ikke kun omfatter en bøde,
men også en frakendelse af
førerretten, forudsat at sagen kan
behandles uden domsmænd, og at
adgangen til at afsige dom efter
retsplejelovens § 897, stk. 1, ikke
er afskåret, jf. punkt 2.2 ovenfor.
For så vidt angår
bødeforelæg, der udstedes af andre
myndigheder end politi og
anklagemyndighed, forudsættes det,
at bødeforelæggene alene forsynes
med ovennævnte meddelelse efter
aftale mellem Rigsadvokaten og den
enkelte myndighed. Det forudsættes
således, at disse bødeforelæg alene
bliver omfattet af den foreslåede
nye ordning i det omfang,
anklagemyndigheden efter drøftelse
med den enkelte særmyndighed
vurderer, at dette er
hensigtsmæssigt for sagernes
behandling.
Det skal som
nævnt ovenfor fremgå af
bødeforelægget, hvortil anmodningen
om, at sagen behandles i et
retsmøde, skal rettes. Som
udgangspunkt vil anmodningen skulle
rettes til den myndighed, der har
udstedt bødeforelægget. Hvis der er
tale om bødeforelæg udstedt af en
særmyndighed, vil det dog skulle
aftales mellem Rigsadvokaten og den
pågældende myndighed, om anmodningen
skal rettes til særmyndigheden eller
til den politikreds, som sagen skal
overgives til, hvis bødeforelægget
ikke vedtages.
I det omfang
bødeforelæg udstedt af en
særmyndighed omfattes af den
foreslåede nye ordning efter aftale
med Rigsadvokaten, vil
særmyndigheden fortsat skulle
overgive ikke vedtagne bødeforelæg
til vedkommende politikreds, som
herefter træffer beslutning om,
hvorvidt det er nødvendigt at
iværksætte en politimæssig
efterforskning af sagen, og om sagen
skal indbringes for retten. Det vil
også fortsat være
anklagemyndigheden, som i givet fald
indbringer sagen for retten.
Som udgangspunkt
vil alle sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, der som beskrevet
ovenfor indeholder meddelelse om, at
behandling af sagen i et retsmøde
forudsætter anmodning herom, og hvor
sagen behandles uden domsmænd efter
reglerne i retsplejelovens kapitel
80, være omfattet af den foreslåede
ordning. Det forudsættes dog, at der
i sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, men hvor
anklageskriftet indeholder påstande,
der går ud over bødeforelægget, vil
blive indkaldt til hovedforhandling,
som det sker i dag. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis en forurettet
efter udstedelsen af bødeforelægget
har fremsat et krav om erstatning,
som ønskes behandlet under
straffesagen.
Det vil i øvrigt
være op til retten at afgøre, om der
i sager, hvor ovennævnte meddelelse
er givet, og der ikke er anmodet om
et retsmøde, alligevel bør indkaldes
til et retsmøde på samme måde, som
det sker i dag (f.eks. hvis det på
forhånd vurderes, at betingelserne
for at afsige udeblivelsesdom ikke
vil være opfyldt).
Det vil også
kunne forekomme, at retten først
senere under sagens behandling
konstaterer, at der ikke er grundlag
for at afsige udeblivelsesdom. I så
fald må retten på dette tidspunkt
indkalde tiltalte til
hovedforhandling på samme måde som i
dag.
Der er ikke i
lovforslaget fastsat regler om,
hvordan en person, der har modtaget
et bødeforelæg, skal fremsætte
anmodning om et retsmøde. Det
forudsættes, at dette kan ske både
skriftligt og mundtligt.
Hvis den
pågældende inden for den frist, der
fremgår af bødeforelægget, anmoder
om, at sagen behandles i et
retsmøde, vil retten efter
lovforslaget skulle fastsætte tid og
sted for en hovedforhandling og
indkalde tiltalte hertil på samme
måde, som retten i dag indkalder til
hovedforhandling i bødesager, der
behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80.
Hvis den
pågældende imidlertid ikke rettidigt
anmoder om, at sagen behandles i et
retsmøde, vil retten efter
lovforslaget kunne behandle sagen,
som om tiltalte har tilstået det
forhold, som fremgår af
anklageskriftet – det vil sige, at
retten kan afsige udeblivelsesdom –
medmindre omstændighederne taler
imod det. Der lægges altså med
lovforslaget op til, at domstolene
skal foretage den samme prøvelse af
grundlaget for at pålægge den
tiltalte strafansvar, som i dag
finder sted i bødesager, der
behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80, og hvor
en tiltalt udebliver fra
hovedforhandlingen uden oplyst
lovligt forfald eller nægter at
afgive forklaring, jf. punkt 2.2.1
ovenfor.
Hvis retten i den
forslåede ordning afsiger
udeblivelsesdom, vil retten i
overensstemmelse med den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 219
a, stk. 5, 1. pkt., skulle fremsende
en udskrift af dommen til den dømte.
Udeblivelsesdomme
kan i henhold til den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 902
som udgangspunkt ikke ankes, jf.
nærmere om bestemmelsen punkt 2.3
ovenfor. Denne bestemmelse vil også
finde anvendelse på domme, som efter
den foreslåede ordning afsiges, når
tiltalte ikke anmoder om et
retsmøde.
Med lovforslaget
lægges der imidlertid op til, at
domfældte skal have mulighed for at
få sin sag genoptaget, hvis
vedkommende kan godtgøre at have
været forhindret i at anmode om et
retsmøde på grund af omstændigheder,
som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget
ikke er kommet rettidigt til
vedkommendes kundskab. Den
foreslåede adgang til genoptagelse
svarer til, hvad der i dag gælder
ved udeblivelsesdomme, som afsiges i
bødesager, der behandles uden
domsmænd efter retsplejelovens
kapitel 80, og hvor en tiltalt
udebliver fra hovedforhandlingen
uden oplyst lovligt forfald. I
sådanne tilfælde kan domfældte
således få sin sag genoptaget, hvis
vedkommende kan godtgøre at have
haft lovligt forfald og på grund af
omstændigheder, der ikke kan
tilregnes vedkommende, har været
forhindret i at give meddelelse om
det, eller at indkaldelsen til
retsmødet ikke er kommet rettidigt
til vedkommendes kundskab, jf. også
punkt 2.3 ovenfor. Det forudsættes i
den forbindelse, at der – på samme
måde som tilfældet er i dag for så
vidt angår indkaldelser til
retsmøder, jf. punkt 2.3 ovenfor –
anlægges en meget lempelig
vurdering, hvis tiltalte oplyser
ikke at have modtaget
bødeforelægget.
En anmodning om
genoptagelse af sagen skal efter de
gældende regler fremsættes over for
den ret, der har afsagt dom i sagen,
inden 14 dage efter, at retten har
sendt en udskrift af dommen til den
domfældte. Der foreslås med
lovforslaget ingen ændringer heri.
6.
Lovforslagets
økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Formålet med den
nye bødesagsproces er at sikre, at
bødesager, der behandles uden
medvirken af domsmænd, kan behandles
så hurtigt og effektivt som muligt
af både politiet, anklagemyndigheden
og domstolene.
For domstolene
vil den ændrede bødesagsproces gøre
det muligt for retterne at
tilrettelægge afviklingen af sagerne
på en bedre og mere hensigtsmæssig
måde, idet det forventes, at der i
en række af de sager, hvor der i dag
afsiges udeblivelsesdom, fremover
ikke vil skulle afsættes tid til
afholdelse af retsmøder. Her vil
sagerne som det klare udgangspunkt
kunne behandles på skriftligt
grundlag af dommeren. Afviklingen af
sagerne vil imidlertid fortsat
skulle behandles af domstolene,
hvorfor den ændrede bødesagsproces
samlet set ikke skønnes at medføre
ressourcebesparelser for domstolene.
I forhold til
anklagemyndigheden vil lovforslaget
betyde en mindre ressourcebesparelse
med hensyn til de bødesager, som
fremover vil blive afgjort af
retterne uden afholdelse af
retsmøde. I disse sager vil der
fremover ikke skulle afsættes tid
til forberedelse og afholdelse af
retsmøde for en politianklager. Da
den tid, der er afsat til
forberedelse og afholdelse af
retsmøder i dag, søger at tage højde
for, at der i en række sager ikke
sker fremmøde – se nærmere herom
lovforslagets punkt 2.2.1 –
forventes ressourcebesparelsen for
anklagemyndigheden at være
begrænset.
Ændringen af
bødesagsprocessen vil nødvendiggøre
tilpasning af politiets
sagsbehandlingssystemer samt
rettelser i de elektroniske
standarder. Udgifterne forbundet
hermed anslås at beløbe sig til 1,5
mio. kr., som vil blive afholdt
inden for politiets eksisterende
ramme. Endvidere må det forventes,
at der vil være et vist
ressourceforbrug forbundet med
håndteringen af henvendelser fra
modtagere af bødeforelæg vedrørende
retsmødeafholdelse.
På baggrund af
ovenstående er det vurderingen, at
lovforslaget – som vil betyde en
samlet set hurtigere og optimeret
behandling af bødesagerne gennem
retssystemet – ikke vil have
økonomiske konsekvenser af betydning
for staten. Lovforslaget vil
endvidere have visse administrative
konsekvenser for både domstolenes og
politiets behandling af bødesager.
Lovforslaget har
ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for
kommuner og regioner.
7.
Lovforslagets
økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har
ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget
medfører, at hvis en
erhvervsdrivende – som har modtaget
et bødeforelæg, hvor der er givet
meddelelse i overensstemmelse med
den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 896 a, og som ikke
vedtager bødeforelægget – ønsker sin
sag behandlet i et retsmøde, skal
vedkommende anmode om, at sagen
behandles i et retsmøde. I dag
indkaldes tiltalte automatisk til et
retsmøde.
8.
Lovforslagets
administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget
medfører, at hvis en borger – der
har modtaget et bødeforelæg, hvor
der er givet meddelelse i
overensstemmelse med den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 896
a, og som ikke vedtager
bødeforelægget – ønsker sin sag
behandlet i et retsmøde, skal
vedkommende anmode om, at sagen
behandles i et retsmøde. I dag
indkaldes tiltalte automatisk til et
retsmøde.
9.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11.
Hørte myndigheder
og organisationer mv.
Et udkast til
lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret,
Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening,
HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Rigsadvokaten, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen,
Politiforbundet i Danmark,
HK-Landsklubben for Politiet,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen
af Beskikkede Advokater, Foreningen
af Advokater og Advokatfuldmægtige,
Institut for Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening,
Kriminalpolitisk Forening (KRIM),
Amnesty International og DI –
Organisation for Erhvervslivet.
|
12.
Sammenfattende
skema
|
|
Positive
konsekvenser/
mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Der vil i en
række af de
sager, der i
dag afgøres
ved
udeblivelsesdom,
fremover
ikke være
behov for at
afsætte tid
til
forberedelse
og
afholdelse
af retsmøde
for en
politianklager.
|
Tilpasning
af politiets
sagsbehandlingssystemer
samt
rettelser i
de
elektroniske
standarder.
Udgiften på
1,5 mio. kr.
afholdes
inden for
politiets
eksisterende
ramme.
Håndteringen
af
henvendelser
fra
bødeforelægsmodtagerne
vedrørende
retsmødeafholdelse.
Samlet set
er det
vurderingen,
at
lovforslaget
ikke vil
have
økonomiske
konsekvenser
af betydning
for staten.
|
Administrative
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
|
Lovforslaget
vil medføre
en hurtigere
og optimeret
behandling
af
bødesagerne
gennem
retssystemet.
Lovforslaget
vil
endvidere
give
domstolene
mulighed for
en bedre
planlægning
ved
afviklingen
af
bødesager.
|
Tilpasning
af politiets
systemer
samt ændret
arbejdsrutiner
for politiet
i
forbindelse
med
indbringelse
af bødesager
for retten.
|
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Skal selv
rette
henvendelse,
hvis sagen
ønskes
behandlet i
et retsmøde.
|
Administrative
konsekvenser
for borgerne
|
Ingen
|
Skal selv
rette
henvendelse,
hvis sagen
ønskes
behandlet i
et retsmøde.
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet
til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder
ikke
EU-retlige
aspekter
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
I lovforslagets
bilag 1 er de foreslåede
bestemmelser sammenholdt med de
nugældende bestemmelser.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 219
a, stk. 3, 2. pkt.)
Den foreslåede
ændring indebærer, at retten i
bødesager, som behandles uden
retsmøde efter den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 897,
stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5, tillige kan afsige dom
uden afholdelse af et retsmøde.
Til nr. 2 (§ 832,
stk. 4)
Retsplejelovens
§ 832, stk. 4, ophæves som
overflødig, idet polititjenestemænd
med hjemmel i retsplejelovens § 832,
stk. 1, jf. § 104, stk. 1, kan
bemyndiges til at udstede
bødeforelæg, herunder
bødetilkendegivelser på stedet. Der
henvises til punkt 2.1 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 896,
stk. 1, 3. pkt.)
Den foreslåede
ændring indebærer, at sager, hvor
der er udstedt et bødeforelæg, og
hvor der i bødeforelægget er givet
meddelelse i overensstemmelse med
den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 896 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, undtages
fra hovedreglen om, at retten skal
fastsætte tid og sted for en
hovedforhandling, når
anklageskriftet er indleveret til
retten.
Til nr. 4 (§ 896
a)
Efter den
foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 896 a kan retten
uden afholdelse af retsmøde behandle
sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, forudsat
at det i
bødeforelægget er angivet, at den
pågældende, hvis bødeforelægget ikke
vedtages, uden yderligere varsel kan
blive dømt for det forhold, som
bødeforelægget angår, uden mulighed
for anke, medmindre den pågældende
inden for den frist, der er fastsat
i bødeforelægget, har anmodet om, at
sagen behandles ved et retsmøde, og
at den
pågældende ikke rettidigt har
fremsat en sådan anmodning. Det skal
fremgå af bødeforelægget, hvortil
anmodningen skal rettes, jf. nærmere
herom nedenfor.
Det forudsættes,
at fristen for at anmode om et
retsmøde fastsættes til mindst 14
dage fra den dato, hvor
bødeforelægget (for så vidt angår
bødetilkendegivelser på stedet det
opfølgende brev) er sendt til den
pågældende. Fristen kan være
sammenfaldende med den frist, inden
for hvilken den pågældende skal
vedtage bødeforelægget for at undgå,
at sagen oversendes til retten.
Det er hensigten,
at bødeforelæg, der udstedes af
politi og anklagemyndighed, skal
indeholde den ovennævnte meddelelse,
således at disse sager kan behandles
efter den foreslåede nye ordning.
Det gælder som udgangspunkt også
bødeforelæg, som i henhold til
færdselslovens § 119 a ikke kun
omfatter en bøde, men også en
frakendelse af førerretten, forudsat
at sagen kan behandles uden
domsmænd, og at adgangen til at
afsige dom efter retsplejelovens
§ 897, stk. 1, ikke er afskåret, jf.
punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
For så vidt angår
bødeforelæg, der udstedes af andre
myndigheder end politi og
anklagemyndighed, forudsættes det,
at bødeforelæggene alene forsynes
med ovennævnte meddelelse efter
aftale med Rigsadvokaten. Det
bemærkes, at særmyndigheden i givet
fald fortsat vil skulle overgive
ikke vedtagne bødeforelæg til
anklagemyndigheden, som herefter vil
træffe beslutning om, hvorvidt det
er nødvendigt at iværksætte en
politimæssig efterforskning af
sagen, og om sagen skal indbringes
for retten. Det vil også være
anklagemyndigheden, som i givet fald
indbringer sagen for retten.
Det skal fremgå
af bødeforelægget, hvortil
anmodningen om, at sagen behandles i
et retsmøde, skal rettes. Som
udgangspunkt vil anmodningen skulle
rettes til den myndighed, der har
udstedt bødeforelægget. Hvis der er
tale om bødeforelæg udstedt af en
særmyndighed, vil det dog skulle
aftales mellem Rigsadvokaten og den
pågældende myndighed, om anmodningen
skal rettes til særmyndigheden eller
til den politikreds, som sagen skal
overgives til, hvis bødeforelægget
ikke vedtages.
Som udgangspunkt
er alle sager, hvor der er udstedt
bødeforelæg, som indeholder
ovennævnte meddelelse om, at
behandling af sagen i et retsmøde
kræver anmodning herom, og hvor
sagen behandles uden domsmænd efter
reglerne i retsplejelovens kapitel
80, omfattet af den foreslåede
ordning. Det forudsættes dog, at
sager, hvor der er udstedt et
bødeforelæg, men hvor
anklageskriftet indeholder påstande,
der går ud over bødeforelægget, ikke
vil blive behandlet efter ordningen.
Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvis en forurettet efter udstedelsen
af bødeforelægget, har fremsat et
krav om erstatning, som ønskes
behandlet under straffesagen.
Det vil i øvrigt
være op til retten at afgøre, om der
i sager, hvor ovennævnte meddelelse
er givet, og hvor der ikke er
anmodet om et retsmøde, alligevel
bør indkaldes til et retsmøde på
samme måde, som det sker i dag.
Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvis det på forhånd vurderes, at
betingelserne for at afsige
udeblivelsesdom ikke vil være
opfyldt.
Det vil også
kunne forekomme, at retten først
senere under sagens behandling
konstaterer, at der ikke er grundlag
for at afsige udeblivelsesdom. I så
fald må retten på dette tidspunkt
indkalde tiltalte til
hovedforhandling på samme måde som i
dag.
Der er ikke i
lovforslaget fastsat regler om,
hvordan en person, der har modtaget
et bødeforelæg, skal rette
henvendelse med anmodning om et
retsmøde. Det forudsættes, at
vedkommende kan fremsætte sin
anmodning både skriftligt og
mundtligt.
Hvis den
pågældende anmoder om et retsmøde,
skal retten, når den modtager sagen
fra anklagemyndigheden, fastsætte
tid og sted for en hovedforhandling
og indkalde tiltalte hertil på samme
måde, som retten i dag indkalder til
hovedforhandling i bødesager, der
behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80.
Der henvises i
øvrigt til punkt 5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 897,
stk. 1)
Den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 897,
stk. 1, nr. 3, indebærer, at hvis en
person, der har modtaget et
bødeforelæg som indeholder den
meddelelse, som er nævnt i forslaget
til retsplejelovens § 896 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, og den
pågældende person hverken vedtager
bødeforelægget eller rettidigt
anmoder om, at sagen behandles i et
retsmøde, vil retten kunne behandle
sagen, som om tiltalte har tilstået
det forhold, som fremgår af
anklageskriftet, medmindre
omstændighederne taler imod det. Der
lægges således med lovforslaget op
til, at domstolene skal foretage den
samme prøvelse af grundlaget for at
pålægge den tiltalte strafansvar,
som i dag finder sted i bødesager,
der behandles uden domsmænd efter
retsplejelovens kapitel 80, og hvor
en tiltalt udebliver fra
hovedforhandlingen uden oplyst
lovligt forfald eller nægter at
afgive forklaring.
De øvrige dele af
forslaget til retsplejelovens § 897,
stk. 1 og 2, svarer med
redaktionelle ændringer til
indholdet af den gældende § 897,
stk. 1.
Der henvises i
øvrigt til punkt 5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 987,
stk. 2)
Det foreslås, at
der i retsplejelovens § 987 om
genoptagelse indsættes et nyt
stk. 2, hvorefter en tiltalt, der
har undladt at anmode om et retsmøde
i en sag, som behandles efter den
foreslåede bestemmelse i § 896 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og som
herefter er blevet domfældt efter
den foreslåede bestemmelse i § 897,
stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5, kan begære sagen
genoptaget til forhandling, hvis
vedkommende kan godtgøre at have
været forhindret i at anmode om et
retsmøde på grund af omstændigheder,
som ikke kan tilregnes den
pågældende, eller at bødeforelægget
ikke rettidigt er kommet til
domfældtes kundskab.
Den foreslåede
adgang til genoptagelse svarer til,
hvad der i dag gælder ved
udeblivelsesdomme, som afsiges i
bødesager, der behandles uden
domsmænd efter retsplejelovens
kapitel 80, jf. den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 987,
stk. 1. I sådanne tilfælde kan
domfældte således få sin sag
genoptaget, hvis vedkommende kan
godtgøre at have haft lovligt
forfald og på grund af
omstændigheder, der ikke kan
tilregnes vedkommende, har været
forhindret i at give meddelelse om
det, eller at indkaldelsen til
retsmødet ikke er kommet rettidigt
til vedkommendes kundskab, jf. også
punkt 2.3 ovenfor. Det forudsættes i
den forbindelse, at der – på samme
måde som tilfældet er i dag for så
vidt angår indkaldelser til
retsmøder, jf. punkt 2.3 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger – anlægges en meget
lempelig vurdering, hvis tiltalte
oplyser ikke at have modtaget
bødeforelægget.
I modsætning til
den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 987, stk. 1,
fremgår det ikke af det foreslåede
stk. 2, at det er en betingelse, at
anke efter reglerne i kapitel 82
ikke kan finde anvendelse. Dette
skyldes, at personer, hvis sager
behandles uden retsmøde efter den
foreslåede nye ordning, aldrig vil
opfylde betingelserne i
retsplejelovens § 902, stk. 2 og 3,
for at anke.
Der henvises i
øvrigt til punkt 5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 988)
Den foreslåede
ændring er en konsekvens af, at der
med lovforslagets § 1, nr. 6,
indsættes et nyt stk. 2 i
retsplejelovens § 987.
Til § 2
Bestemmelsen
fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det
foreslås, at loven træder i kraft
den 1. september 2011.
Til § 3
Bestemmelsen
vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende ret
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1237 af
26. oktober
2010, som
ændret ved
§ 1 i lov
nr. 404 af
21. april
2010, § 2 i
lov nr. 718
af 25. juni
2010, § 2 i
lov nr. 1549
af 21.
december
2010 og § 2
i lov nr.
1552 af 21.
december
2010,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 219 a.
Rettens
afgørelser i
straffesager
træffes
snarest
muligt,
efter at den
pågældende
forhandling
er til ende.
Ved sagens
optagelse
til dom
eller
kendelse
skal retten
tilkendegive,
hvornår
dommen eller
kendelsen
vil blive
afsagt. Kan
afsigelsen
ikke finde
sted samme
dag, skal
dom eller
kendelse dog
afsiges
senest inden
en uge og,
hvor
nævninge har
medvirket,
senest dagen
efter.
|
|
|
Stk. 2.
Såfremt
særlige
omstændigheder
gør det
påkrævet,
kan retten
beslutte at
fravige de i
stk. 1
nævnte
frister. I
beslutningen
skal anføres
de
omstændigheder,
der
bevirker, at
fristen ikke
kan
overholdes.
Beslutningen
kan ikke
kæres.
|
|
|
Stk. 3.
Dommen
afsiges i et
retsmøde.
Hvis
afsigelsen
ikke finder
sted samme
dag, som
sagen er
optaget til
dom, og
tiltalte
ikke er
fængslet,
kan dommen
dog afsiges
uden
afholdelse
af retsmøde.
Afsiges
dommen i et
retsmøde,
oplæses
dommens
konklusion.
|
|
1. I
§ 219 a,
stk. 3, 2.
pkt.,
indsættes
efter
»fængslet,«:
»eller hvis
sagen er
behandlet
efter § 896
a,«.
|
Stk. 4.
Hvis
tiltalte er
fængslet,
bør den
pågældende
bringes til
stede ved
dommens
afsigelse.
|
|
|
Stk. 5.
Retten
meddeler
tiltalte
udskrift af
dommen. Hvis
sagen i
medfør af
§ 855,
stk. 3, nr.
1-5, er
fremmet i
tiltaltes
fravær, skal
udskriften
forkyndes.
Er sagen
fremmet i
tiltaltes
fravær i
medfør af
§ 855,
stk. 3, nr.
4, skal
forkyndelse
af
udskriften
ske for
tiltalte
personlig,
medmindre
tilsigelsen
har været
forkyndt for
denne
personlig.
|
|
|
Stk. 6.
Tiltalte
vejledes om
adgangen til
at anke
dommen.
Vejledningen
gives ved
dommens
afsigelse,
hvis
tiltalte er
til stede,
og ellers
ved den
efterfølgende
meddelelse
eller
forkyndelse,
jf. stk. 5.
Hvis
afsigelsen
ikke finder
sted samme
dag, som
sagen er
optaget til
dom, gives
vejledningen
samtidig
med, at
retten
tilkendegiver,
hvornår
dommen vil
blive
afsagt,
såfremt
tiltalte er
til stede,
og ellers
ved den
efterfølgende
meddelelse
eller
forkyndelse,
jf. stk. 5.
Det anføres
i retsbogen,
hvis
vejledningen
gives i et
retsmøde,
hvor
tiltalte er
til stede.
|
|
|
Stk. 7.
Retten
underretter
den
forurettede
og andre,
der har
fremsat et
borgerligt
krav i en
offentlig
straffesag,
om rettens
afgørelse om
kravet. I
øvrigt
meddeler
retten den
forurettede
en udskrift
af dommen,
hvis den
forurettede
har anmodet
om det.
|
|
|
|
|
|
§ 832.
I sager om
lovovertrædelser,
der ikke
skønnes at
ville
medføre
højere straf
end bøde,
kan
anklagemyndigheden
i et
bødeforelæg
tilkendegive
sigtede, at
sagen kan
afgøres uden
retssag,
hvis sigtede
erklærer sig
skyldig i
overtrædelsen
og erklærer
sig rede til
inden en
nærmere
angiven
frist at
betale en i
bødeforelægget
angivet
bøde.
Fristen kan
efter
anmodning
forlænges af
anklagemyndigheden.
|
|
|
Stk. 2.
Reglerne i
§ 834,
stk. 1, nr.
2 og 3, og
stk. 2, om
krav til
indholdet af
anklageskrift
finder
tilsvarende
anvendelse
på
bødeforelæg.
|
|
|
Stk. 3.
Hvis sigtede
vedtager
bøden,
bortfalder
videre
forfølgning,
jf. dog
§ 724,
stk. 2.
Vedtagelsen
har samme
gentagelsesvirkning
som en dom.
|
|
|
Stk. 4.
Justitsministeren
kan
fastsætte
regler om,
at
bødeforelæg
ved nærmere
angivne
overtrædelser
af
færdselsloven
kan gives af
en
polititjenestemand
i umiddelbar
forbindelse
med
lovovertrædelsen,
hvis
lovovertrædelsen
kan afgøres
efter faste
bødesatser
med en bøde
på ikke over
3.000 kr.
Reglerne i
stk. 2 og 3
finder
tilsvarende
anvendelse.
Lovovertrædelsen
kan dog
betegnes
kortfattet i
bødeforelægget.
|
|
2.
§ 832,
stk. 4,
ophæves.
Stk. 5
bliver
herefter
stk. 4.
|
Stk. 5.
Justitsministeren
fastsætter
regler om
konfiskation
efter
tilsvarende
regler som i
stk. 1 og 2.
Reglen i
724, stk. 2,
finder
tilsvarende
anvendelse.
|
|
|
|
|
|
§ 896.
Anklagemyndigheden
indleverer
anklageskriftet
til retten.
Ved
indleveringen
er
straffesagen
indledt ved
retten. Når
anklageskriftet
er
indleveret,
fastsætter
retten tid
og sted for
hovedforhandlingen,
medmindre
sagen straks
afvises
efter § 846.
|
|
3. I
§ 896,
stk. 1, 3.
pkt.,
indsættes
efter
»sagen«:
»behandles
efter § 896
a, eller«.
|
Stk. 2.
Retten
forkynder en
indkaldelse
til
hovedforhandlingen
for tiltalte
med mindst 4
dages
varsel.
Retten kan
dog
fastsætte et
kortere
varsel. Ved
forkyndelsen
skal der
udleveres en
kopi af
anklageskriftet
til
tiltalte.
|
|
|
Stk. 3.
Indkaldelsen
skal angive
|
|
|
1)
|
tid og sted
for
hovedforhandlingen,
og
|
|
|
2)
|
at tiltaltes
udeblivelse
uden oplyst
lovligt
forfald kan
medføre, at
tiltalte
anholdes,
jf. § 757,
eller at
tiltalte
dømmes for
de forhold,
som tiltalen
angår, uden
mulighed for
anke, jf.
§§ 855 og
902.
|
|
|
Stk. 4.
Forkyndelse
kan
undlades,
når der
under sagen
ikke er
spørgsmål om
højere straf
end bøde. I
så fald
sender
retten
indkaldelsen
og en kopi
af
anklageskriftet
til tiltalte
senest 2
uger før
hovedforhandlingen.
|
|
|
Stk. 5.
Retten
bestemmer,
om vidner
straks skal
indkaldes,
og om der
skal træffes
andre
foranstaltninger
med hensyn
til
bevisførelse.
Ved
tiltaltes
møde i
retten skal
tiltalte
have
lejlighed
til at
angive de
beviser, som
tiltalte
ønsker at
føre.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Efter § 896
indsættes:
|
|
|
Ȥ 896
a.
Retten kan
uden
afholdelse
af retsmøde
behandle
sager, hvor
der er
udstedt
bødeforelæg,
hvis
|
|
|
1)
|
det i
bødeforelægget
er angivet,
at den
pågældende,
hvis
bødeforelægget
ikke
vedtages,
uden
yderligere
varsel kan
blive dømt
for det
forhold, som
bødeforelægget
angår, uden
mulighed for
anke, jf.
§ 902,
medmindre
den
pågældende
inden for
den frist,
der er
fastsat i
bødeforelægget,
har anmodet
om, at sagen
behandles
ved et
retsmøde, og
|
|
|
2)
|
den
pågældende
ikke
rettidigt
har fremsat
anmodning
som nævnt i
nr. 1.«
|
|
|
|
§ 897.
Udebliver
tiltalte
uden oplyst
lovligt
forfald,
eller nægter
tiltalte at
afgive
forklaring,
kan retten
behandle
sagen, som
om tiltalte
har tilstået
det forhold,
som den
pågældende
er tiltalt
for, når der
ikke under
sagen er
spørgsmål om
højere straf
end bøde og
omstændighederne
ikke taler
imod det.
Dommen kan
udfærdiges
ved en
påtegning på
anklageskriftet.
|
|
5.
§ 897,
stk. 1,
ophæves, og
i stedet
indsættes:
»Når der
ikke under
sagen er
spørgsmål om
højere straf
end bøde,
kan retten,
medmindre
omstændighederne
taler imod
det,
behandle
sagen, som
om tiltalte
har tilstået
det forhold,
som den
pågældende
er tiltalt
for, hvis
tiltalte
1) udebliver
fra
hovedforhandlingen
uden oplyst
lovligt
forfald,
2) nægter at
afgive
forklaring,
eller
3) har
undladt at
anmode om et
retsmøde,
jf. § 896 a.
|
Stk. 2.
Hvis sagen
behandles i
en anden
retskreds
end den, som
tiltalte bor
eller
opholder sig
i, kan
retten efter
anmodning
fra
tiltalte,
eller hvis
tiltalte
udebliver,
bestemme, at
tiltalte
skal afhøres
ved retten i
den kreds,
hvor
tiltalte bor
eller
opholder
sig.
|
|
Stk. 2.
En dom efter
stk. 1 kan
udfærdiges
ved en
påtegning på
anklageskriftet.«
Stk. 2-4
bliver
herefter
stk. 3-5.
|
Stk. 3.
Hvis der i
en sag, hvor
der ikke er
spørgsmål om
højere straf
end bøde,
for tiltalte
møder en
person, der
har
skriftlig
fuldmagt fra
tiltalte og
er villig
til at
meddele de
nødvendige
oplysninger,
kan retten
modtage den
mødtes
forklaringer
og
erklæringer
og lægge dem
til grund
for
afgørelsen,
som om de
var afgivet
af tiltalte
selv.
|
|
|
Stk. 4.
Skal der
afhøres
vidner
indkaldt af
tiltalte i
en sag, hvor
hverken
tiltalte
eller en
forsvarer er
mødt,
afhøres
vidnerne af
retten.
|
|
|
|
|
|
§ 987.
Er en
udebleven
tiltalt
blevet
domfældt,
uden at anke
efter
reglerne i
kapitel 82
kan finde
sted, kan
domfældte
begære sagen
genoptaget
til ny
forhandling,
når den
pågældende
godtgør, at
have haft
lovligt
forfald og
ved ham
utilregnelige
omstændigheder
har været
forhindret
fra i tide
at anmelde
dette, eller
at
stævningen
ikke
rettidigt er
kommet til
domfældtes
kundskab.
Begæringen
må
fremsættes
over for den
ret, som har
afsagt dom i
sagen, inden
sådan frist
som bestemt
i § 904, jf.
§ 910.
Reglerne i
§§ 979,
stk. 2,-982
finder
tilsvarende
anvendelse.
Nægtes
genoptagelse,
kan
spørgsmålet
indbringes
for Den
Særlige
Klageret
efter
reglerne om
kære til
Højesteret.
|
|
|
Stk. 2.
Hvis sagen i
medfør af
§ 855,
stk. 3, nr.
4, er
fremmet i
tiltaltes
fravær, kan
domfældte
uanset
betingelserne
i stk. 1, 1.
pkt., begære
sagen
genoptaget
til ny
forhandling.
Begæringen
må
fremsættes
over for den
ret, som har
afsagt dom i
sagen, inden
4 uger fra
dommens
forkyndelse
efter § 219
a, stk. 5.
Retten kan
undtagelsesvis
genoptage
sagen, hvis
begæring
indgives
senere, men
inden 1 år
efter
dommens
forkyndelse.
Reglerne i
stk. 1, 3.
og 4. pkt.,
finder
tilsvarende
anvendelse.
|
|
6. I
§ 987
indsættes
efter stk. 1
som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Er en
tiltalt
blevet
domfældt
uden
retsmøde
efter § 897,
stk. 1, nr.
3, kan
domfældte
begære sagen
genoptaget
til
forhandling,
når
domfældte
godtgør at
have været
forhindret i
at anmode om
et retsmøde
på grund af
omstændigheder,
som ikke kan
tilregnes
den
pågældende,
eller at
bødeforelægget
ikke
rettidigt er
kommet til
domfældtes
kundskab.
Reglerne i
stk. 1, 2.
-4. pkt.,
finder
tilsvarende
anvendelse.«
|
Stk. 3.
Udebliver
domfældte
under den
nye
hovedforhandling,
hæver retten
ved kendelse
sagen, og
den afsagte
dom bliver
stående ved
magt.
|
|
Stk. 2-4
bliver
herefter
stk. 3-5.
|
Stk. 4.
Under de i
stk. 1, 1.
pkt.,
anførte
betingelser
kan tiltalte
begære
genoptagelse
af en
ankesag, som
er afvist på
grund af
hans
udeblivelse.
Er en anke
afvist i
medfør af
§ 920,
stk. 3, kan
tiltalte
begære
genoptagelse,
når han
godtgør, at
det skyldes
ham
utilregnelige
omstændigheder,
at
anklageskrift
eller
stævning
ikke på
sædvanlig
måde har
kunnet
forkyndes
for ham.
Begæring om
genoptagelse
må
fremsættes
over for den
ret, der har
afvist
anken. I
øvrigt
finder
bestemmelserne
i stk. 1, 2.
- 4. pkt.,
tilsvarende
anvendelse.
|
|
|
|
|
|
§ 988.
Hvis en
straffesag
genoptages i
medfør af
§ 987,
stk. 2, kan
tilførsler
til
retsbogen om
forklaringer
afgivet af
vidner og
syns- og
skønsmænd
under den
forudgående
behandling
foruden i de
i § 871
nævnte
tilfælde
anvendes som
bevismiddel,
hvis ingen
af parterne
inden
hovedforhandlingen
har anmodet
om fornyet
afhøring.
|
|
7. I
§ 988
ændres
Ȥ 987,
stk. 2« til:
Ȥ 987,
stk. 3«.
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
Loven træder
i kraft den
1. september
2011.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
Loven gælder
ikke for
Færøerne og
Grønland.
|
|