Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
27. januar 2008
Den europæiske menneskerettighedsdomstol fandt, at der var sket en
krænkelse af artikel 3 i EMRK i et tilfælde, hvor østrigske
politifolk afklædte en person under en kropsvisitation. Sagen
beskrives i det følgende:
På grundlag af en anmeldelse fra klagerens hustru udstedte retten 9.
februar 1998 en arrestordre mod klageren samt en ransagningskendelse
vedrørende klagerens hus. Klageren var sigtet for vold og voldtægt
mod hustruen. Han var tillige sigtet for at have truet hende med et
skydevåben, for seksuelle overgreb mod sin steddatter og for at være
i besiddelse af børnepornografiske videoer. Det fremgik af
arestordren, at der var grunde til at antage, at klageren ville
reagere med massiv modstand for at undgå strafforfølgning. (§ 7).
Af § 8 følger, at 6 politifolk fra en specialenhed den 9. februar
omkring kl. 23.45 gik ind i klagerens hus. De var udstyret med
skudsikre veste og skjolde. Derudover bar de masker.
I § 9 fortæller klageren, at denne inden
politiet gik ind i huset havde bemærket to mistænkelige personer,
nærmere 2 af politifolkene, snige sig rund ved hans parkeringsplads.
Han havde derfor bevæbnet sig med en køkkenkniv. Da politiet trak
ind i huset, havde han dog straks smidt kniven fra sig og rakt
hænderne i vejret.
Politifolkene havde tvunget klageren ned på
gulvet og belagt ham med håndjern (§ 10).
Af § 11 fremgår, at klageren oplyser, at han
havde kunnet se, at det var politifolk på disses emblemer, og at han
med det samme havde oplyst til dem, at han ikke ville foretage sig
noget som helst andet end at samarbejde med politiet. En betjent
skulle have svaret ham, at dette måtte han hellere gøre, ellers
skulle han blive "ordnet".
Af § 12 fremgår, at klageren derpå var blevet
lagt på et bord, hvor han var blevet klædt nøgen og undersøgt for
våben, hvorpå han var blevet påklædt igen. Ifølge klageren havde han
fået bind for øjnene ved denne lejlighed. På grund af chokket han
fik i forbindelse med anholdelsen, havde han urineret i sine bukser.
Politifolkene ville ikke lade ham skifte bukser på trods af hans
gentagne anmodninger herom.
Af § 13 fremgår, at klageren hævder, at han
efterfølgende på ny blev tvunget ned på gulvet, hvor han lå i cirka
15 minutter, medens nogle politifolk undersøgte huset. Ifølge
klageren lå han med hovedet nede, medens en politimand pressede sit
knæ mod klagerens nakke. Politimanden skulle have sagt til klageren:
"Rør dig ikke, ellers er du død". Han hævder yderligere, at det var
først, da han blev løftet op, at han fik oplyst, at han var anholdt,
og at han ikke fik nogen grund oplyst.
Af § 14 følger, at klageren til sidst blev taget med til en
politistation, hvor han blev afhørt indtil omkring kl. 3.40, da han
blev løsladt og kørt hjem.
Af § 15 fremgår, at klageren var i håndjern under hele forløbet var
i håndjern. Han havde dog efter anmodning fået håndjernene dækket
med et klæde, da de forlod hans hjem, og han havde senere fået dem
anbragt foran i stedet for bag på kroppen.
Af § 16 fremgår, at klageren den 10. februar 1998 igen talte med
politiet. Den 11. februar 1998 udfærdigede han et notat til hans
sag, hvor han beskrev forløbet. Han nævnte dog ikke, at han havde
haft bind for øjnene og havde været klædt nøgen.
Straffesagen mod klageren blev opgivet den 25. juni 1998 (§ 17).
17. The criminal proceedings against the
applicant were discontinued on 25 June 1998.
Af § 18 fremgår, at han den 18. marts 1998 indledte en klagesag hos
det uafhængige administrative panel i Voralberg. Han gjorde
gældende, at EMRK artikel 3 var krænket. Han henviste til, at han
var blevet klædt nøgen, at han var tvunget ned på gulvet og havde
fået en betjents knæ i nakken, at han var blevet truet, og at han
ikke havde fået lov at skifte tøj. Han klagede også over, at han var
blevet belagt med håndjern. Han havde ikke gjort nogen form for
modstand.
§ 19. Myndigheden holdt to høringer den 8. og den 28. juli 1998. Man
afhørte klageren, politilederen, lederen af aktionen, en betjent,
der havde bistået med anholdelsen og den betjent, der havde afhørt
klageren på politistationen. Betjentene henviste til, at hustruen
havde oplyst, at klageren var voldelig, ofte drak alkohol, var i
besiddelse af skydevåben, og at han havde trænet nærkamp i mange år.
Han skulle angiveligt have modtaget hans hustru med våben i
hænderne, når hun var kommet ind huset. Hustruen havde advaret
politiet om, at klageren kunne finde på hvad som helst.
Af § 20 fremgår, at de to betjente, der havde deltaget i
anholdelsen, bekræftede, at han var blevet visiteret nøgen. En
betjent forklarede, at de gjorde dette af hensyn til egen sikkerhed
og for at lede efter våben. Klageren var blevet informeret om, at
man havde anholdelseskendelse og ransagningskendelse, inden han var
blevet klædt af. Efter visitationen var klageren blevet sat på en
sofa. Den anden betjent forklarede, at efter undersøgelsen var
klageren blevet lagt ned på gulvet. Han bestred dog, at nogen havde
nærmet sig klagerens nakke med et knæ. Begge betjente erkendte, at
klageren ikke havde gjort modstand, og de benægtede at have truet
klageren med noget. Den afhørende betjent erkendte, at han ikke
havde løsnet håndjernene på politistationen, fordi han nogle gange
under afhøringen havde været alene med klageren på politistationen.
Af § 21 fremgår, at det uafhængige
administrative panel den 6. november 1998 afviste klagen. De
henviste til, at betjentene havde handlet i overensstemmelse med
kendelsen, og at de ikke havde handlet ud over, hvad de var
instrueret om af dommeren. Håndjern havde været nødvendige på grund
af oplysningerne om klagerens formodede modstand og flugtrisiko.
Nøgenvisitationen havde ikke været overflødig, når henses til det
oplyste om våbenbesiddelse. Om så det måtte være tilfældet, at
klageren havde fået et knæ i nakken, og at han var blevet nægtet at
skifte sit våde tøj, er dette uden relevans for sagen, da de alene
angik fremgangsmåden i forbindelse med en anholdelse, der var
godkendt af retten. En prøvelse af lovligheden faldt ikke inden for
panelets kompetence.
Af § 22 fremgår, at forfatningsdomstolen den
22. februar 1999 afviste at behandle klagen. Af § 23 fremgår, at han
nu klagede til den administrative domstol, hvor han gentog de
klagepunkter, som han var fremkommet med over for det uafhængige
administrative panel. Her klagede han også over, at betjentene havde
været maskerede.
Af § 24 fremgår det, at den administrative ret delvist gav ham
medhold den 21. december 2000. Den underkendte det uafhængige
administrative panels afgørelse vedrørende spørgsmålet om, at
betjentene havde nægtet ham at skifte tøj. Sagen blev sendt tilbage
til panelet med henblik på yderligere undersøgelse.
Af § 25 fremgår, at den administrative ret afviste resten af
klagepunkterne. Den bemærkede, at politifolkene havde været
konfronteret med en person, der var mistænkt for alvorlig
kriminalitet, at han var mistænkt for at besidde skydevåben, at han
var trænet i nærkamp, og at han var bevæbnet med en kniv, da han
mødte dem. Håndjernene, den totale afklædning af klageren, og den
påståede fastholdelse og truslerne fra politifolkene gik derfor ikke
ud over de instrukser, man havde fået af dommeren. Retten anså
endvidere ikke brugen af håndjern samt tilbageholdelsen i nogle
timer for vidtgående. Retten påpegede, at på trods af klagerens
rolige og samarbejdsvillige opførsel, var der grund til at tro, at
han ville flygte, hvis han fik friere forhold. Der henviste til, at
klagen over maskering ikke var fremsat ved sagens første behandling
for det uafhængige administrative panel. Dette klagepunkt fandtes
dog under alle omstændigheder at angå forhold, der ikke kunne
behandles som en klage.
Af § 26 fremgår, at Voralberg uafhængige administrative panel den 3.
maj 2001 fandt, at betjentenes nægtelse af at lade klageren skifte
sit våde tøj ikke var omfattet af dommerens instruktion, og at den
udgjorde en umenneskelig og nedværdigende behandling i strid med
artikel 3 i konventionen. Klageren modtog derfor en erstatning, der
udgjorde cirka 2.400 euros.
I §§ 35 og 36 fastslår EMD, at der skal være et minimum af
alvorlighed, for at en handling kan falde ind under artikel 3. EMD
fastslår også, at den ubehag, der følger af legitime indgreb, ikke
falder ind under artikel 3.
I § 37 fastslår EMD, at politiet på grundlag af den information, som
man havde modtaget, havde grund til at antage, at klageren var
voldelig, farlig og yderligere i besiddelse af skydevåben og
kamptrænet. EMD fandt, at en indtrængen af 6 specialudstyrede og
maskerede polititjenestemænd under disse omstændigheder i sig selv
ikke bringer sagen ind under artikel 3 i konventionen. Yderligere
fandt EMD - i lyset af omstændighederne - ikke, at man havde
nået grænsen for artikel 3 ved brugen af håndjern i omkring 4 timer,
som ikke medførte, at klageren blev offentligt udstillet, og der
ikke medførte fysiske eller psykiske følger for klageren
I § 38 noterer EMD sig, at klageren
yderligere havde klaget over, at han havde modtaget dødstrusler, og
han han var blevet lagt på gulvet med hovedet ned i gulvet, medens
en politibetjent havde presset sit knæ mod klagerens nakke i omkring
15 minutter. Dette bestrides af medlemsstaten. EMD finder ikke, at
det er hævet ud over enhver rimelig tvivl, at disse ting er sket.
EMD finder derfor ikke, at det kan bevises, at der er sket en
krænkelse af artikel 3 vedrørende disse punkter. EMD finder også, at
medlemslandet ved at afhøre betjentene har foretaget en
tilstrækkelig efterforskning, der ikke strider mod artikel 3.
Af § 39 fremgår, at klageren også klagede
over, at han var blevet visiteret som nøgen. Derpå gennemgår EMD en
række eksempler, hvor sådanne visitationer kan udgøre en krænkelse
af artikel 3.
I § 40 forholder EMD sig til den konkrete
visitation. Man bemærker, at han ikke blot var blevet bedt om at
klæde sig af, men at han var blevet klædt af, medens han var i en
særdeles hjælpeløs situation. Selv hvis man ser bort fra klagerens
påstand om, at han havde haft bind for øjnene, finder EMD, at der
var tale om en så invaderende og potentielt nedværdigende
foranstaltning, at den ikke skulle være anvendt, uden at det var
tvingende nødvendigt. Der har ikke været anført argumenter, der
underbygger, at nøgenvisitation var nødvendig af sikkerhedshensyn.
EMD bemærker, at klageren, der var i håndjern, skulle undersøges for
våben og ikke for narkotika eller andre små genstande, som måske
ikke kunne udfindes ved en almindelig kropsvisitation uden total
afklædning.
I § 41 fastslår EMD, at under de konkrete omstændigheder i denne
sag, var nøgenundersøgelsen af klageren under politiets indtrængen i
hans hjem en handling af tilstrækkelig alvor til, at den kan kaldes
"nedværdigende" i artikel 3's forstand. I § 42 udtaler EMD, at der
er sket en krænkelse af artikel 3 i konventionen.
I § 45 diskuteres erstatningskravet og medlemsstaten henviser til
nødvendigheden af nøgenvisitationer for at modvirke kriminalitet, og
der henvises til, at klageren har fået erstatning i medlemsstaten
for den omstændighed, at han ikke fik lov til at skifte sit våde
tøj. I § 46 fastslår EMD, at klageren må have følt så meget ubehag,
at det ikke er tilstrækkeligt for ham, at der blot konstateres en
krænkelse. Han tilkendes derpå 3.000 euroes.
Her kan afgørelsen læses uforkortet og
uoversat. |