"..Udtalelse om
forslag til lov om Ændring af
Våbenloven samt udkast til
bestemmelser om visitation
BKO
1. Baggrund
Institut for Menneskerettigheder er
ved Justitsministeriets brev af den
31. oktober 2003 blevet amodet om en
udtalelse om Udtalelse om forslag
til Lov om ændring af Våbenloven
samt udkast til bestemmelser om
visitation mv.
Forslag til ændring af våbenloven
indeholder en skærpelse af
våbenlovgivningens bestemmelser om
besiddelse af kniv, dolk eller
lignende skarpe eller spidse
genstanden, som er egnede til at
blive brugt til legemsbeskadigelse.
Med forslaget indføres et generelt
forbud mod at bære kniv mv.,
herunder foldeknive med en klinge på
højst 7 cm, på steder, hvor der er
almindelig adgang og hvor unge
typisk færdes, herunder
uddannelsessteder og ungdomsklubber.
Udkast til bestemmelser om
visitation supplerer den nævnte
ændring af våbenloven, idet det øger
politiets muligheder for at visitere
personer, undersøge deres tøj og
andre genstande, herunder køretøjer,
for at kontrollere om de bærer eller
besidder våben, som er omfattet af
forbudet i våbenloven.
2. Menneskeretten
De fremsendte forslag giver
anledning til en række kommentarer
af menneskeretlige karakter, som
støtter sig på art. 8 i den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention om
beskyttelse af privatlivets fred
Art. 8 har følgende ordlyd:
Enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, sit hjem og
sin korrespondance.
Stk. 2. Ingen offentlig myndighed må
gøre indgreb i udøvelsen af denne
ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund
af hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige tryghed
eller landets økonomiske velfærd,
for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden eller
for at beskytte andres rettigheder
og friheder.
3. Instituttets
vurdering
3.1. Generelle bemærkninger
Våbenloven
Statens begrænsning i borgernes ret
til selv at bestemme, hvilke
redskaber de besidder og bærer på
sig, er i menneskeretlig forstand
som udgangspunkt et indgreb i den
private sfære, som nyder beskyttelse
under art. 8, stk. 1 i den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Instituttet finder det dog
utvivlsomt, at et sådant indgreb kan
anses for legimiteret ved det behov
for forebyggelse af alvorlig
voldskriminalitet, som er
dokumenteret ved Rigsadvokatens
redegørelse om overtrædelser af
våbenlovgivningen med hensyn til
knive mv.
Instituttet anser således udvidelsen
af de våbentyper, der er omfattet af
det foreslåede forbud, samt
udvidelsen af forbudets
anvendelsesområdet, herunder det
geografiske, som proportionalt og
nødvendigt i et demokratisk samfund,
hvorved det opfylder kravene i art.
8, stk. 2 i den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Visitation
Politiets besigtigelse og
undersøgelse af en persons legeme og
tøj er i dag ikke udtrykkeligt
lovreguleret, men foretages med
hjemmel i retsplejelovens § 108, som
indeholder en generalfuldmagt til
politiet til opretholdelse af lov og
orden.
Denne praksis lever efter
instituttets vurdering ikke op til
de menneskeretlige kvalitetskrav,
der må stilles til en
lovbestemmelse, der hjemler indgreb
i en persons fysiske integritet.
Instituttet finder det derfor
positivt, at der med forslaget tages
skridt til at udforme en udtrykkelig
hjemmelsbestemmelse for foretagelse
af visitation uden for
strafferetsplejen, bl.a. som led i
forebyggelsen af alvorlig
voldskriminalitet og anden
kriminalitet, der indebærer fare for
liv, helbred og velfærd.
Instituttet anser det imidlertid for
tvivlsomt, om det fremlagte forslag
med den udformning det er givet,
opfylder de krav til gennemsigtighed
og forudsigelighed, som er opstillet
i menneskeretten.
Dette spørgsmål belyses nærmere
nedenfor under pkt. 3.2.
Derudover giver forslaget anledning
til principielt at overveje, hvornår
der kan og bør tages skridt til at
foretage visitation udenfor
strafferetsplejen med den risiko for
tilsidesættelse af den grundlæggende
beskyttelse, som efter dansk ret
tildeles ikke-sigtede og
ikke-mistænkte personers, der
visiteres som led o efterforskning.
Dette diskuteres nedenfor som et
afsluttende punkt..
3.2. Bemærkninger til
udkastets enkelte dele
Hvis der er grund til det
Udkast til bestemmelser om
visitation mv indeholder i § x, stk.
2 et krav om, at besigtigelse og
undersøgelse (visitation) kan ske,
”hvis der er grund til det med
henblik på at forebygge, at nogen
foretager strafbare handlinger, som
indebærer fare for personers liv,
helbred eller velfærd”.
Ifølge bemærkningerne til udkastet,
forudsætter opfyldelse af dette
krav, at der består ”en forøget
risiko for, at nogen på det
pågældende sted foretager strafbare
handlinger, som indebærer fare…”,
jfr. bemærkningerne pkt. 6.3.
(instituttets fremhævning).
Vurderingen af, om der foreligger en
forøget risiko, skal ske ud fra en
samlet vurdering af de konkrete
oplysninger, herunder at der for
nylig på det pågældende sted er
begået strafbare handlinger, der
indebærer fare for liv, helbred
eller velfærd, eller at der
foreligger oplysninger om optræk til
eller planlægning af sådanne
handlinger.
Det er således ikke en betingelse,
at der i vurderingen indgår
oplysninger om mistanke om konkrete
strafbare handlinger eller konkret
mistanke mod enkeltpersoner.
Instituttet er i princippet enig i
Justitsministeriets overvejelser om
hvilke betingelser, der skal være
opfyldt, førend det kan fastslås at
der foreligger en forøget risiko og
dermed foretages visitation, men
finder dog, at disse bør præciseres
direkte i lovteksten. Efter
instituttets opfattelse, bør det
således udtrykkeligt fremgå af § x,
stk. 2, at visitation kan ske, hvis
der er rimelig grund til at antage,
at der foreligger en forøget risiko
for, at nogen foretager strafbare
handlinger.
Denne opfattelse støtter instituttet
på menneskeretten, således som den
er udtrykt i art. 8 i den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og i
tilknyttet domspraksis fra den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. På dette
grundlag kan der stilles krav til en
lovteksts klarhed og præcision,
således at indholdet og
konsekvenserne af bestemmelsens
anvendelse fremstår klart for
borgerne. Opfyldelse af dette
kvalitetskrav opnås efter
instituttets opfattelse bedst ved en
præcisering af indgrebsbetingelsen i
bestemmelsen, frem for i
bemærkningerne.
Udøvelsen af skønnet
Menneskeretten stiller endvidere
krav om, at lovgivningen i tilfælde,
hvor myndighederne er overladt et
skøn med hensyn til iværksættelse af
et indgreb, skal indeholde
mekanismer, der sikrer mod
vilkårlighed i skønsudøvelsen.
Instituttet er enigt i, at loven ved
sit anvendelsesområde, således som
det er givet i ordlyd og
bemærkninger, indeholder materielle
begrænsninger, der kan sikre mod
vilkårlighed i politiets indgreb,
jfr. dog ovenfor om ordlydens
mangler.
Derimod finder instituttet, at
lovens formelle krav om, at
beslutningen om at foretage
visitation skal træffes af
politimesteren eller en af denne
bemyndiget person, giver anledning
til en række principielle
problemstillinger.
Disse problemstillinger griber ikke
kun ind i vurderingen af den
skønsudøvelse, der er knyttet til
konkret visitation, men tillige i
nogle generelle
retssikkerhedsmæssige overvejelser
om det værn, som den danske
retsplejemæssige regulering og
tradition, har opbygget i
forbindelse med straffeprocessuelle
indgreb over for ikke-sigtede og
ikke -mistænkte.
Ikke-sigtede
personers retsstilling i forbindelse
med visitation
For ikke-sigtede personer gælder i
medfør af retsplejelovens § 792 d,
stk. 1, at politiet kun kan foretage
legemsbesigtigelse, hvis personen
samtykker eller hvis besigtigelsen
sker som led i efterforskningen af
en lovovertrædelse, der kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller
mere og indgrebet må antages at være
af afgørende betydning for
efterforskningen. Beslutningen om
legemsbesigtigelse træffes af
retten.
Undersøgelse af en ikke-mistænkts
persons genstande, herunder tasker
og køretøjer, skal ligeledes ske
under iagttagelse af de
kriminalitets- og indikationskrav,
der er opstillet i retsplejeloven,
jfr. § 795, stk. 1, 2. pkt. Også i
disse tilfælde træffes beslutningen
af retten.
Til begge typer af indgreb er
knyttet et proportionaliteskrav og
et krav om skånsomhed, jfr.
retsplejelovens § 797 og 798.
Når instituttet finder anledning til
at fremhæve denne beskyttelse af
ikke-sigtede og ikke-mistænkte
personer i forbindelse med
visitation uden for
strafferetsplejen af legeme og
undersøgelse af genstande, der er i
personens besiddelse, hænger det
sammen med følgende forhold:
En person, der opholder sig i en
ungdomsklub eller et offentligt
tilgængeligt sted, som er omfattet
af de foreslåede regler om
visitation, må tåle et indgreb i sin
integritetsbeskyttelse som svarer
til det fx en ikke-sigtet person
udsættes for. Den eneste forskel er,
at det førstnævnte indgreb foretages
i forebyggelsesøjemed, det
sidstnævnte i efterforskningsøjemed.
I
efterforskningssituationen sikrer
lovgivningen mod vilkårlighed i
politiets myndighedsudøvelse og
magtanvendelse. Dette
retssikkerhedsmæssige værn er opnået
med gennem retsplejelovens
kriminalitets- og indikationskrav,
kravene om proportionalitet og
skønsomhed samt kravet om
retskendelse. Den ikke-sigtede
person, der udsættes for visitation,
nyder således både en effektiv
materiel og formel beskyttelse, idet
anvendelsesområdet er klart
afgrænset og beslutningen om indgreb
træffes af en uvildig dommer. Det
samme gælder for den ikke-mistænkte
person, der udsættes for
undersøgelse af sine genstande.
En tilsvarende beskyttelse af den
visiterede person synes ikke at være
til stede i
forebyggelses-situationen. Som
angivet ovenfor, er lovens
anvendelsesområde nok klart efter
bemærkningerne, men næppe i
tilstrækkelig grad efter ordlyden.
Dertil kommer at den beskyttelse,
der skulle flyde af den formelle
begrænsning, ikke efter instituttet
vurdering, kan anses for effektiv( i
sammenligning med
efterforskningssituationen), idet
beslutningen træffes uden
retskendelse, og i stedet direkte af
den politimester, som må formodes
tillige er ansvarlig for det
forebyggende arbejdet i
politikredsen.
Det er efter instituttets opfattelse
ikke åbenbart, at den borger, der
befinder sig på et sted, hvor der er
antageligt består en øget risiko for
alvorlige strafbare handlinger, har
et andet og mindre krav på
beskyttelse mod vilkårlighed i
myndighedsudøvelsen end den person,
som inddrages i efterforskningen af
en begået strafbar handling uden at
være sigtet eller mistænkt.
Tilsvarende er det også vanskeligt
at se, at den ene borger skulle have
et mindre beskyttelsesværdigt behov
for at få kontrolleret indgrebet i
vedkommendes privatsfære ved en
uvildig instans, end den anden.
4. Afsluttende
bemærkninger
Uanset at Instituttet er enig i
lovforslagets formål og funktion som
forebyggelse af alvorlig
voldskriminalitet - og
nødvendigheden heraf i det danske
samfund -, finder instituttet det
nødvendigt at påpege den
principielle problemstilling, der
ligger i, at borgere med et
sammenligneligt behov for
beskyttelse mod vilkårlig
myndighedsudøvelse og for
efterprøvelse af lovligheden heraf,
stilles forskelligt.
BKO/12. november 2003 .."