Cirkulære nr.
2 af 14. januar 1963 angående
spørgsmålet om ansættelse under
staten af personer, der har
begået strafbare forhold (* 1)
§ 1.
En ansøger, der har
gjort sig skyldig i
strafbart forhold, som
begrunder nærliggende fare
for misbrug af vedkommende
stilling, kan ikke ansættes
som tjenestemand eller i
anden stilling inden for
staten.
§ 2.
Ansættelse forudsætter,
at ansøgeren er værdig til
den agtelse og tillid, som
stillingen kræver, jfr. for
tjenestemænds vedkommende §
3, stk. 1, i lov nr. 154 af
7. juni 1958 om lønninger og
pensioner m. v. til statens
tjenestemænd.
Stk.
2. Det i stk. 1
fastsatte værdighedskrav må
forstås således, at det kun
udelukker ansættelse, hvis
ansøgeren ikke vil kunne
nyde den agtelse og tillid,
som er en saglig
forudsætning for, at han kan
beklæde den ansøgte stilling
på tilfredsstillende måde.
Stk.
3. Værdighedskravets
nærmere indhold afhænger af
den pågældende stillings
karakter, herunder om der er
tale om
tjenestemandsansættelse
eller antagelse på
overenskomstvilkår o. lign.
og vil navnlig have
betydning ved stillinger,
der indebærer
myndighedsudøvelse.
§ 3.
Der må ikke fastsættes
almindelige administrative
forskrifter, hvorefter
straffede eller grupper af
straffede generelt udelukkes
fra ansættelse i visse
stillinger.
Gældende forskrifter af
denne karakter bør ophæves.
§ 4.
En ansøger, der har
begået et strafbart forhold,
må ikke, selv om der
foreligger andre ustraffede
ansøgere, som følge af det
strafbare forhold på forhånd
lades ude af betragtning ved
besættelsen af stillingen.
Der skal for ham som for de
øvrige ansøgere
tilvejebringes nærmere
oplysninger om hans faglige
og personlige
kvalifikationer. Endvidere
skal der så vidt muligt
tilvejebringes nærmere
oplysninger om det strafbare
forhold og dets baggrund.
Først på det derefter
foreliggende grundlag bør
der tages stilling til,
hvilken af ansøgerne der er
bedst egnet til ansættelse.
§ 5.
Ved bedømmelsen af,
hvilken betydning et begået
strafbart forhold bør
tillægges for afgørelsen af
spørgsmålet om ansøgerens
egnethed til den pågældende
stilling, skal der lægges
vægt på følgende
omstændigheder:
-
1) Beskaffenheden af det
arbejde, han skal udføre
i stillingen; der bør
herved navnlig lægges
vægt på, om den
pågældende offentlige
institution frembyder
særlige fristelser
til lovovertrædelser, og
om den udøver funktioner
af særlig
kvalificeret karakter
eller kan ligestilles
med sædvanlige private
erhvervsvirksomheder.
-
2) Lovovertrædelsens art
og omfang, tidspunktet
for dens begåelse,
lovovertræderens alder
på gerningstidspunktet
og overtrædelsens
baggrund; oplysningerne
om disse forhold bør
ikke bedømmes isoleret,
men i sammenhæng med de
i øvrigt foreliggende
oplysninger om
ansøgerens person.
Stk.
2. I et vist omfang bør
der lægges vægt på, hvilken
afgørelse der er truffet i
straffesagen vedrørende den
omhandlede lovovertrædelse.
Har lovovertrædelsen alene
medført tiltalefrafald eller
betinget dom, vil det
således i almindelighed være
mere betænkeligt at tillægge
den væsentlig betydning for
ansættelsesspørgsmålet, end
hvis den har medført
ubetinget frihedsstraf.
§ 6.
Såfremt sædvanlige
personlige oplysninger,
navnlig om tidligere
beskæftigelsesforhold, ikke
skønnes at give et
betryggende grundlag for
besættelse af en stilling,
kan vedkommende myndighed
gennem en straffeattest søge
tilvejebragt oplysning om,
hvorvidt den pågældende har
begået strafbart forhold.
Som det fremgår af
justitsministeriets
cirkulære af 5. december
1962 om strafferegistre og
kriminalstatistik m. v. §§
18- 20, kan visse
myndigheder selv rekvirere -
fuldstændige eller 10 års
-straffeattester, medens
andre offentlige myndigheder
er henvist til at anmode
ansøgeren om at forevise en
privat straffeattest.
Stk.
2. De myndigheder, der
selv kan rekvirere
straffeattest, må dog ikke
foretage sådan rekvisition,
forinden ansøgeren -
eventuelt ved en bemærkning
i ansøgningsskemaet - er
gjort bekendt med, at
rekvisitionen vil finde
sted.
§ 7.
Er det af administrative
grunde nødvendigt, at
strafoplysninger
tilvejebringes i forbindelse
med ansøgningens indgivelse,
kan sådanne oplysninger
søges tilvejebragt ved
spørgsmål i ansøgningsskema.
Stk.
2. Sådanne spørgsmål
eller eventuelle andre
direkte spørgsmål til
ansøgeren vedrørende
strafbare forhold må kun
formuleres som spørgsmål om,
hvorvidt han er straffet;
der må således ikke spørges,
om han har været sigtet,
tiltalt eller afhørt af
politiet i anledning af
strafbart forhold.
§ 8.
Der må heller ikke i
øvrigt afæskes ansøgeren
videregående oplysninger,
end vedkommende myndighed
kan få gennem en
straffeattest, herunder ved
ansøgerens forevisning af
privat straffeattest.
Stk.
2. Kan
ansættelsesmyndigheden efter
reglerne i
justitsministeriets
cirkulære af 5. december
1962 om strafferegistre og
kriminalstatistik m. v. kun
indhente 10 årsstraffeattest
(cirkulærets § 20), må et
eventuelt spørgsmål i
ansøgningsskemaet formuleres
således:
»Har
De været straffet inden for
de sidste 10 år?»
Stk.
3. Kan
ansættelsesmyndigheden ikke
selv rekvirere straffeattest
efter reglerne i det nævnte
cirkulære, må det omhandlede
spørgsmål formuleres
således:
»Har
De været straffet indenfor
de sidste 5 år?»
§ 9.
Bestemmelserne i § 7,
stk. 2, og § 8, stk. 1,
finder tilsvarende
anvendelse med hensyn til
eventuelle private
vandelsattester.
§ 10.
Strafoplysninger må ikke
søges tilvejebragt på andre
måder end de i §§ 6-9
omtalte.
§ 11.
Der skal drages omsorg
for, at tilvejebragte
strafoplysninger ikke kommer
uvedkommende i hænde.
Private straffeattester for
ansøgere, der ikke ansættes,
skal tilbagesendes. I øvrigt
bør straffeattester og
eventuelle andre skriftlige
strafoplysninger opbevares
på særlig betryggende måde
og således ikke i et
almindeligt tilgængeligt
arkiv. Kun personer, der
skal benytte attesterne ved
behandling af
personalesager, bør have
adgang til dem, og det bør
omhyggeligt indskærpes disse
personer, at oplysningerne
ikke må viderebringes til
uvedkommende, herunder andre
ansatte i institutionen, som
ikke deltager i
personalesagers behandling.
Finansministeriet, den 14.
januar 1963
Poul
Hansen
/ Bodil
Andersen