|
Kapitel 1 - Indledning
1. Straffelovrådets kommissorium
1.1. Straffelovrådet blev nedsat ved
Justitsministeriets skrivelse af 3. oktober 1960. I denne skrivelse
udtales, at det påhviler rådet
1) efter Justitsministeriets anmodning at afgive indstilling om
strafferetlige lovgivningsspørgsmål og principielle spørgsmål vedrørende
fastsættelsen af administrative bestemmelser af strafferetlig karakter
og den praktiske gennemførelse af kriminalpolitiske foranstaltninger og
2) efter Justitsministeriets nærmere bestemmelse at medvirke i det
internationale strafferetlige samarbejde, herunder navnlig det nordiske
strafferetlige samarbejde.
1.2. Ved skrivelse af 11. juni 1999 anmodede Justitsministeriet
Straffelovrådet om at foretage en samlet vurdering af strafferammerne i
straffeloven og eventuelt på baggrund heraf komme med indstillinger til
lovændringer. Skrivelsen har følgende ordlyd:
”1. Folketinget behandlede den 10. december 1998 en forespørgsel til
justitsministeren fra Dansk Folkeparti om voldskriminaliteten i Danmark
(forespørgsel nr. F 9).
Forespørgslen havde følgende ordlyd:
”Hvad kan regeringen oplyse om
voldskriminaliteten, og hvilke initiativer agter regeringen at
iværksætte for at få volden ud af Danmark og skabe større tryghed i
samfundet?”
Under forespørgselsdebatten vedtog Folketinget
følgende forslag til vedtagelse fremsat af Kristeligt Folkeparti
(forslag til vedtagelse nr. V 16) :
”Idet Folketinget med tilfredshed konstaterer, at regeringen har
fremlagt et forslag til en flerårig aftale for kriminalforsorgen,
opfordrer Folketinget regeringen til, at lade Straffelovrådet give en
samlet vurdering af strafferammerne og eventuelt på baggrund heraf komme
med indstillinger til ændringer i straffeloven, fremkomme med forslag i
næste folketingsår til, hvorledes det forebyggende SSP-samarbejde kan
forstærkes lokalt og desuden udvikles gennem en koordineret
tværministeriel indsats i forlængelse af erfaringerne fra
voldssekretariatet, fortsætte indsatsen over for voldsofre og i næste
folketingsår fremkomme med en redegørelse herom.”
Vedtagelsen samt udskriften af Folketingets forhandlinger vedrørende
forespørgselsdebatten blev sendt til Straffelovrådet den 6. januar 1999
og efterfølgende drøftet på rådets møde den 12. januar 1999.
På mødet blev det fastsat, at Straffelovrådet påbegynder arbejdet med de
spørgsmål, der er omfattet af vedtagelse nr. V 16, når de igangværende
opgaver med hensyn til spørgsmålet om anvendelse af tidsubestemte
foranstaltninger efter straffelovens §§ 68 og 69 samt en udvidet brug af
samfundstjeneste er tilendebragt.
2. Straffelovrådet har tidligere foretaget en generel gennemgang af
strafferammerne i straffeloven, jf. herved betænkning nr. 1099/1987 om
strafferammer og prøveløsladelse (Delbetænkning I om
sanktionsspørgsmål).
På baggrund af Straffelovrådets anbefalinger i betænkningen blev der i
1989 gennemført en gennemgribende revision af straffelovens
voldsbestemmelser, jf. lov nr. 272 af 3. maj 1989 om ændring af
straffeloven. De øvrige forslag om ændring af strafferammer har ikke
givet anledning til lovgivningsinitiativer.
Det kan også nævnes, at Udvalget om økonomisk kriminalitet og
datakriminalitet, som er nedsat den 21. oktober 1997, bl.a. har til
opgave at vurdere behovet for skærpelse af strafniveauet for økonomisk
kriminalitet, herunder i forhold til andre forbrydelsestyper.
3. Idet Straffelovrådets overvejelser om tidsubestemte foranstaltninger
efter straffelovens §§ 68 og 69 og om en udvidet anvendelse af
samfundstjeneste nu er afsluttet, skal Justitsministeriet herved i
overensstemmelse med Folketingets vedtagelse nr. V 16 anmode
Straffelovrådet om at foretage en samlet vurdering af strafferammerne i
straffeloven og eventuelt på baggrund heraf komme med indstillinger til
lovændringer.
For så vidt angår de spørgsmål, der er omfattet af kommissoriet for
Udvalget om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet, kan
Straffelovrådet inddrage dette udvalgs overvejelser og forslag i sit
arbejde i det omfang, rådet finder anledning hertil.”
Straffelovrådet blev senere i forbindelse med gennemførelsen af lov nr.
475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven (Bødefastsættelse)
anmodet om at inddrage spørgsmålet om bødefastsættelse ved flere
overtrædelser (kumulation) og gentagelsesvirkning i rådets igangværende
arbejde.
1.3. Efter folketingsvalget den 20. november 2001
tiltrådte en ny regering. Det affødte følgende nye kommissorium af 30.
november 2001 med bilag til Straffelovrådet om en generel modernisering
af strafferammerne i straffeloven:
”1. I grundlaget for regeringsdannelsen er det tilkendegivet, at
regeringen ønsker at forstærke indsatsen mod bl.a. vold og voldtægt.
Forbrydelser mod personer er langt alvorligere end forbrydelser mod
penge. Overgreb mod et andet menneske er en forbrydelse mod det helt
fundamentale i det danske samfund: Respekten for det enkelte menneske.
Efter regeringens opfattelse skal der ske en skærpelse af straffene for
vold, voldtægt og anden personfarlig kriminalitet. Regeringen vil derfor
fremsætte lovforslag i begyndelsen af 2002 om skærpelse af straffene for
disse former for personfarlig kriminalitet. Der vedlægges uddrag af
regeringsgrundlaget vedrørende disse initiativer. [Sml. nedenfor].
2. Ved skrivelse af 11. juni 1999 anmodede Justitsministeriet
Straffelovrådet om at foretage en samlet vurdering af strafferammerne i
straffeloven og eventuelt på baggrund heraf komme med indstillinger til
lovændringer. Straffelovrådet er senere i forbindelse med gennemførelsen
af lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven
(Bødefastsættelse) anmodet om at inddrage spørgsmålet om
bødefastsættelse ved flere overtrædelser (kumulation) og
gentagelsesvirkning i rådets igangværende arbejde.
3. For at sikre en sammenhængende regulering skal Justitsministeriet
anmode Straffelovrådet om at foretage vurderingen af strafferammerne i
lyset af de foreslåede strafskærpelser og de hensyn, der er angivet i
regeringsgrundlaget. Straffelovrådet bør endvidere være opmærksom på
EU´s initiativer vedrørende tilnærmelse af medlemsstaternes
straffelovgivning.
Straffelovrådets vurdering skal tage sigte på en generel modernisering
af strafferammerne. Formålet hermed skal være at sikre, at straffene for
de enkelte forbrydelser i højere grad kommer i overensstemmelse med en
nutidig retsopfattelse.
Endelig skal det i Straffelovrådets vurdering indgå, at straffene for
forbrydelser mod personer skal være mindst lige så hårde som straffene
for forbrydelser mod materielle værdier.
I tilknytning til gennemgangen af strafferammerne bør der også foretages
en gennemgang af straffelovens almindelige regler om strafudmåling. Det
kan desuden overvejes, om ændrede strafferammer giver anledning til at
foreslå ændringer af straffelovens regler om forældelse af strafansvar.
Justitsministeriet skal anmode Straffelovrådet om at søge at afslutte
arbejdet inden den 1. juli 2002.”
I det vedlagte uddrag af regeringsgrundlaget hed det bl.a.:
”Hårdere kamp mod kriminalitet
Regeringen ønsker at forstærke indsatsen mod vold og
ungdomskriminalitet. Det er nødvendigt med en forstærket forebyggende
indsats gennem et samarbejde mellem hjem, skoler, lokale foreninger og
politi. Regeringen vil fremlægge en handlingsplan, ”Stop volden”, som
vil indeholde en bred vifte af initiativer til forebyggelse af alle
former for ungdomskriminalitet, herunder brug af særlige sanktioner til
unge under 15 år.
Forbrydelser mod personer er langt alvorligere end forbrydelser mod
penge. Overgreb mod et andet menneske - hvad enten det er vold eller
voldtægt - er en forbrydelse mod det helt fundamentale i vores samfund:
Respekten for det enkelte menneske. Alle former for vold er derfor helt
uacceptabelt.
Derfor skal volds- og voldtægtsforbrydere straffes hårdt, og også
hårdere end det sker i dag. Domstolene skal have et signal om at udnytte
strafferammerne bedre. I dag straffer man forbrydelser mod penge hårdere
end forbrydelser mod mennesker. Den skævhed skal der rettes op på, ved
at straffene for vold og voldtægt bliver hårdere. Det skal ske ved at
forhøje en række strafferammer, så Folketinget sender et klart signal
til domstolene om, at det nuværende strafniveau er for slapt:
- Strafferammen for voldtægt forhøjes fra 6 til 8 år - for grov voldtægt
fra 10 til 12 år.
- Strafferammen for uagtsomt manddrab forhøjes fra 4 til 8 år.
- Strafferammen for simpel vold forhøjes fra 18 måneder til 3 år.
- Strafferammen for vold af farlig karakter forhøjes fra 4 til 6 år.
- Strafferammen for meget grov vold forhøjes fra 8 til 10 år.
- Strafferammen for menneskesmugling forhøjes fra 4 til 8 år.
Regeringen ønsker, at afsoning i landets fængsler skal være effektiv.
Regeringen vil derfor forstærke indsatsen mod narko i fængslerne og
skærpe reglerne for udgang, herunder ønsker regeringen at gøre det
strafbart at flygte fra afsoning …”
1.4. Endelig er Straffelovrådet i foråret 2002 anmodet om at overveje
spørgsmål om forældelsesfrist for juridiske personers strafansvar.
Spørgsmål herom er blevet aktuelt efter, at der er indført en almindelig
adgang til at pålægge juridiske personer strafansvar i anledning af
straffelovsovertrædelser, sml. straffelovens § 306 som affattet ved lov
nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland,
Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til
bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN´s
Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til
bekæmpelse af terrorisme mv.). Ved denne lovændring er i straffelovens §
93, stk. 1, nr. 1, indsat et nyt andet punktum, hvorefter
forældelsesfristen for juridiske personers strafansvar skal følge den
maksimumstrafferamme, der gælder for den overtrådte regel. Det kan efter
omstændighederne føre til, at der er en længere forældelsesfrist for
juridiske personer end for fysiske personer, som måtte begå en
tilsvarende lovovertrædelse.
1.5. Straffelovrådet har på den anførte baggrund overvejet og stillet
forslag om en (vis) forenkling af strafferammesystemet, sml. afsnit 2
nedenfor med resumé af Straffelovrådets forslag. Bilaget til
kommissoriet af 30. november 2001, sml. pkt. 1.3 ovenfor, vidner om, at
spørgsmål om voldskriminaliteten og bekæmpelsen heraf i de senere år har
indtaget en fremtrædende plads i den kriminalpolitiske debat i
Folketinget. Den seneste lovændring - lov nr. 380 af 6. juni 2002 - er
en udmøntning af tilkendegivelserne i dette bilag. Lovændringen er
fremkommet under Straffelovrådets arbejde med revision af
strafferammesystemet.
Der er i Straffelovrådet enighed om, at lov nr. 380 af 6. juni 2002
kunne rejse spørgsmål om skærpelse af strafferammerne i andre
straffelovsbestemmelser. Et enigt Straffelovråd har på de områder, der
er berørt af lovændringen, fundet anledning til at fremkomme med
generelle betragtninger om udformningen af strafferammer, herunder for
vold og voldtægt, men rådet har afstået fra at fremkomme med forslag i
anledning af lov nr. 380 af 6. juni 2002. Det drejer sig om følgende
straffelovsbestemmelser: §§ 119, 120 og 123 (vold mod tjenestemand i
funktion og vidnetrusler mv.), §§ 208, 210, 213 og 215 (kapitel 23 om
forbrydelser i familieforhold), §§ 216-236 (kapitel 24 om forbrydelser
mod kønssædeligheden), §§ 237-254 (kapitel 25 om forbrydelser mod liv og
legeme) og §§ 260-262 a (forbrydelser mod den personlige frihed).
1.6. Som det fremgår af pkt. 1.2 ovenfor, giver kommissoriet af 11. juni
1999 mulighed for, at Straffelovrådet for så vidt angår de spørgsmål,
der er omfattet af kommissoriet for Udvalget om økonomisk kriminalitet
og datakriminalitet, kan inddrage dette udvalgs overvejelser og forslag
i sit arbejde i det omfang, rådet finder anledning hertil. Udvalget om
økonomisk kriminalitet og datakriminalitet er under Straffelovrådets
arbejde med revision af strafferammesystemet fremkommet med
betænkninger, der på baggrund af en gennemgribende revision af udvalgte
områder rummer forslag til nye eller ændrede straffelovsbestemmelser.
Som eksempel kan nævnes betænkning nr. 1415/2002 om straffelovens § 296
og § 302 og betænkning nr. 1417/2002 om IT-kriminalitet. Straffelovrådet
har noteret sig udvalgets synspunkter og forslag og har på den baggrund
i det store og hele afstået fra at gå ind i en nærmere vurdering af
strafferammerne i de straffelovsbestemmelser, som har været genstand for
grundig behandling i dette udvalg. Det drejer sig om følgende
straffelovsbestemmelser: § 153 (brud på brevhemmelighed mv. i bl.a.
postvæsenets tjeneste), § 163 (urigtig erklæring mv. til brug i
retsforhold, der vedkommer det offentlige), §§ 171-175 og 177
(dokumentfalsk og visse hermed beslægtede forbrydelser), § 193
(omfattende forstyrrelse i driften af almindelige samfærdselsmidler
mv.), §§ 263 og 264 (visse fredskrænkelser), §§ 289 og 289 a (groft
skatte- og EU-svig mv.), § 293, stk. 2 (visse former for
rådighedshindren), §§ 296-297 (visse formueforbrydelser bl.a. vedrørende
juridiske personer) samt § 302 (bogføringsovertrædelser).
1.7. Forbrydelsers strafferammer er i de fleste relationer bestemmende
for de forældelsesfrister, som gælder i det enkelte tilfælde. Den
konkret forskyldte straf spiller kun en rolle med hensyn til
lovovertrædelser (begået af fysiske personer, sml. pkt. 1.4 ovenfor),
som kan ventes at føre til bøde. Straffelovrådet har på samme måde som i
betænkning nr. 1099/1987 om strafferammer og prøveløsladelse søgt at
danne sig et overblik over, om nogle af de foreslåede ændringer af
strafferammerne ville have uheldige konsekvenser i forældelsesmæssig
henseende. Rådet har også haft en kort drøftelse af det særlige
spørgsmål om forældelse, som knytter sig til strafansvar for juridiske
personer i anledning af straffelovsovertrædelser, sml. pkt. 1.4 ovenfor.
Der er tillige rejst forskellige andre spørgsmål, herunder om den
systematiske behandling af forældelse, der efter de gældende regler
fører til straffrihed og frifindelse. Det er efter de stedfundne
drøftelser Straffelovrådets konklusion, at man i denne betænkning bør
afstå fra at behandle disse spørgsmål, idet de bør indgå i en eventuel
senere samlet behandling af emnet forældelse.
1.8. Forbrydelsers strafferammer har også betydning for adgangen til at
iværksætte straffeprocessuelle tvangsindgreb. Der har i Straffelovrådet
i lighed med opfattelsen i 1987-betænkningen været enighed om, at
revisionen af strafferammer som udgangspunkt må være ubundet af de
betingelser med hensyn til strafferammen, som retsplejeloven foreskriver
for straffeprocessuelle tvangsindgreb. Rådet har således ikke i denne
betænkning taget stilling til behovet for at foretage ændringer i
retsplejeloven f.eks. som følge af rådets udkast til et skærpet
strafmaksimum i straffelovens § 265 på 2 års fængsel og et reduceret
strafmaksimum i straffelovens § 285, stk. 2, på 1 års fængsel samt
forslaget om en forenkling af strafferammer, der i dag har en
normalramme på bøde eller fængsel indtil 4 måneder og en sideramme, der
er forbeholdt skærpende omstændigheder, på indtil 2 års fængsel, og som
efter rådets udkast ændres til bøde eller fængsel indtil 2 år. Det er
rådets umiddelbare opfattelse, at den gennemførte revision af
strafferammerne næppe i praksis vil føre til større forandringer i
området for bl.a. varetægtsfængsling.
2. Resumé af Straffelovrådets forslag mv.
2.1. Denne betænkning omfatter tre bind. Bind I
behandler under overskriften ”Almindelig del” en række emner af generel
betydning for strafferammer og strafudmåling, sml. pkt. 2.1.2 nedenfor.
Bind II behandler under overskriften ”Speciel del” strafferammerne i de
enkelte straffelovsbestemmelser, således at hvert kapitel i betænkningen
emnemæssigt stort set svarer til et kapitel i straffeloven, sml. pkt.
2.1.3 nedenfor. Bind III rummer bilag til betænkningen, herunder navnlig
Straffelovrådets statistiske undersøgelse af domspraksis i årene 1996
til 2000, sml. pkt. 2.1.1 nedenfor.
2.1.1. Statistisk undersøgelse af domspraksis mv.
2.1.1.1. Straffelovrådet har til brug ved
drøftelserne om revision af strafferammesystemet ladet udarbejde en
statistisk undersøgelse af strafudmålingspraksis på straffelovens
område. Undersøgelsen indgår som bilag til denne betænkning, sml. bind
III. Idet der i øvrigt henvises til indledningen s. 9 i bind III om
undersøgelsens materiale og begreber mv., kan fremhæves, at
undersøgelsen primært sigter på en statistisk kortlægning af
eksisterende praksis med hensyn til straffens art og længde for
sammenlignelige sagstyper inden for de enkelte straffelovsbestemmelser.
At sagstyperne er ”sammenlignelige” indebærer, at de er ensartede for så
vidt angår gerningsmandens alder (over eller under 18 år), sagens omfang
(kun ét, flere ensartede eller uensartede forhold) og gerningsmandens
tidligere kriminalitet (ustraffet, straffet for ligeartede eller
uligeartede forbrydelser). I et vist omfang er også gennemført
komparative analyser af strafudmålingspraksis for forskellige
straffelovsbestemmelser og analyser af udviklingen i
strafudmålingspraksis.
Undersøgelsen bygger på strafferetlige afgørelser truffet i perioden fra
1996 til og med 2000. ”Afgørelse” omfatter tiltalefrafald, bøde (dag- og
sumbøde) og frihedsstraf, herunder betingede domme med og uden vilkår om
samfundstjeneste, forvaring og livstidsstraf. Behandlingsdomme, jf.
straffelovens §§ 68 og 69, indgår ikke. Fordelingen af afgørelser inden
for de enkelte kriminalitetskategorier og sagstyper er angivet både i
absolutte tal og i procenttal. Der oplyses om fordeling af afgørelser
efter art for de enkelte kriminalitetskategorier og sagstyper. Fra den
del af bødeundersøgelsen, jf. pkt. 2.1.1.2 nedenfor, der vedrører 2000,
er der suppleret med oplysninger om størrelsen af de forskellige former
for bøder. Der oplyses også om fordelingen af straflængder for
henholdsvis betingede og ubetingede domme. Undtaget er dog
kombinationsdomme, hvor længden hverken af den betingede eller den
ubetingede del er oplyst. Det har ikke været muligt at udelukke sager,
som omfatter reststraffe (dvs. den ikke afsonede del af en tidligere
ubetinget frihedsstraf) eller medfører fællesstraf (dvs. straf, som
inkluderer en tidligere betinget dom eller et tiltalefrafald).
Undersøgelsens hovedresultater omtales i tilslutning til gennemgangen af
vedkommende straffelovsbestemmelse i betænkningens bind II. Der henvises
i øvrigt til bind III med omtale af den kriminalitetskategori, som
straffelovsbestemmelsen knytter sig til.
2.1.1.2. Med henblik på at belyse bødestørrelsen for forskellige
forbrydelser er også gennemført en separat bødeundersøgelse vedrørende
årene 2000 og 2001. Bødeundersøgelsen er omtalt i bind III, s. 477.
Bødeundersøgelsen belyser størrelsen af dag- og sumbøder, herunder
sammenhængen mellem antallet af dagbøder og størrelsen af den enkelte
dagbod og sammenhængen mellem antal forhold og bødens størrelse.
Endvidere belyses betydningen af lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring
af færdselsloven (Bødefastsættelse), der trådte i kraft 1. september
2000.
Idet der i øvrigt henvises til bind III, s. 477, kan fremhæves, at
bødeundersøgelsen omfatter de afgørelser, der er indberettet til
Kriminalregisteret i 2000 og 2001. Sager, der også omfatter andre
fældende afgørelser end bøder, indgår ikke i undersøgelsen. Ikke alle
færdselsbøder registreres i Kriminalregisteret. Færdselsbøder under
1.000 kr. registreres alene, såfremt det drejer sig om spiritus- og
promillekørsel, kørsel med overlæs, overtrædelse af
køre-hviletidsregler, overtrædelse af vigepligt, kørsel uden erhvervet
kørekort og kørsel i frakendelsestiden. Fra 1. april 2001 er grænsen for
indberetning hævet fra 1.000 kr. til 1.500 kr.
Hovedresultaterne af bødeundersøgelsen er omtalt i kapitel 12 om bøder i
bind I.
2.1.1.3. Som det fremgår af afsnit 1 ovenfor, blev Straffelovrådet i
forbindelse med det nye kommissorium af 30. november 2001 anmodet om at
søge arbejdet afsluttet inden den 1. juli 2002. Straffelovrådet har på
den baggrund af tidsmæssige grunde måttet afstå fra at gå ind i en
vurdering af det faktiske udmålingsniveau i forskellige sagstyper. Rådet
har således med udgangspunkt i den ovennævnte statistiske kortlægning af
strafudmålingen måttet begrænse overvejelserne til strafferammerne. De
synspunkter om strafferammerne for de enkelte forbrydelser, som
Straffelovrådet fremkommer med i denne betænkning, kan derfor ikke tages
som udtryk for en stillingtagen til det faktiske udmålingsniveau.
2.1.2. Resumé af bind I (Almindelig del)
2.1.2.1. I bind I behandles en række emner af
generel betydning for forbrydelsers strafferammer. Der indgår bl.a. en
omtale af forskellige statistiske undersøgelser af den almene
retsopfattelse og af strafniveauet for forskellige typer af
forbrydelser. Endvidere gennemgås straffelovens almindelige regler om
straffastsættelsen (strafudmålingen). Behandlingen omfatter også
spørgsmålet om straffastsættelse ved sammenstød, herunder delt
pådømmelse i sammenstød, og ved gentagelse. Straffelovrådets
overvejelser har taget udgangspunkt i betænkning nr. 1099/1987 om
strafferammer og prøveløsladelse. Endvidere har rådet i vidt omfang
inddraget bestemmelser og reformarbejde mv. i Finland, Norge og Sverige
samt tidligere drøftelser i Nordisk Strafferetskomité. Gennemgangen i
hvert kapitel er derfor i det væsentlige struktureret således, at der
foruden gældende ret og lovforarbejder er redegjort for forholdene i de
nordiske lande og drøftelserne i Nordisk Strafferetskomité samt i
1987-betænkningen, hvorefter det enkelte kapitel er afsluttet med en
sammenfatning af de overvejelser og forslag, som det foreliggende
materiale har givet anledning til i Straffelovrådet.
2.1.2.1.1. I kapitel 2 gennemgås generelle kriterier for udformningen af
strafferammesystemet. Gennemgangen omfatter bl.a. en redegørelse for en
undersøgelse, som har været iværksat med henblik på at belyse argumenter
for ændring af strafferammer i nyere lovgivning.
2.1.2.1.2. I Danmark har der kun været gennemført få egentlige
retsbevidsthedsundersøgelser, dvs. undersøgelser, som på empirisk
grundlag dokumenterer befolkningens opfattelse af og holdninger til
retlige forhold. Spørgsmålet om befolkningens stillingtagen til
kriminalitet og straf har dog i en del tilfælde indgået som led i andre
undersøgelser. I kapitel 3 belyses spørgsmålet om, i hvilket omfang
befolkningens retsbevidsthed eller retsopfattelse stemmer overens med
retspraksis. Det sker ved omtale både af de egentlige
retsbevidsthedsundersøgelser og de undersøgelser, der mere perifert
belyser emnet.
Det fremgår bl.a., at mens undersøgelser, der på et overordnet niveau
belyser befolkningens holdning til straf, typisk påviser et ønske om
strengere straffe, påviser undersøgelser, der angår konkrete forhold,
hyppigt, at befolkningen ønsker mildere straffe end dem, der idømmes i
sådanne sager. Med øget konkretisering af en sag kan holdningen ændres,
idet der skabes en forståelse og en indsigt, som den overordnede og
unuancerede beskrivelse ikke er i stand til at formidle. Det er
antageligt også derfor, at lægdommere erfaringsmæssigt ikke medvirker
til, at retspraksis bliver strengere, måske snarere tværtimod.
2.1.2.1.3. I kapitel 4 er strafniveauet for forskellige former for
forbrydelser sammenlignet ved brug af tre målestokke: Straffens art,
længden af de ubetingede frihedsstraffe og strafmassen pr. afgørelse.
Endvidere er foretaget en beregning af den samlede strafmasse for de
enkelte forbrydelser med henblik på at belyse, i hvilket omfang de
forskellige forbrydelsesarter bidrager til den samlede strafmasse. Det
empiriske materiale, som analyserne bygger på, svarer til det, der
indgår i undersøgelsen af domspraksis, sml. pkt. 2.1.1 ovenfor og bind
III.
Sammenligningerne påviser en markant forskel i strafudmålingen mellem
formueforbrydelser og person- eller almenfarlige forbrydelser, idet
person- og almenfarlige forbrydelser sædvanligvis mødes med meget
strengere straffe end formueforbrydelser. Gennemsnitligt set er
strafmassen pr. afgørelse mere end ti gange større for person- og
almenfarlige forbrydelser end for formueforbrydelser.
2.1.2.1.4. Kapitel 5 behandler generelle spørgsmål om valg af
strafferammers minimum og maksimum. Der er for så vidt angår
strafferammers minimum enighed i Straffelovrådet om, at det vil være
forsvarligt og rigtigt at ophæve de forhøjede fængselsminima i § 146,
stk. 2, § 215 og § 261, stk. 2. Rådet stiller forslag i overensstemmelse
hermed. Der er videre enighed om, at de forhøjede fængselsminima i §§
112 og 237 for så vidt også kunne ophæves, men at det næppe er et
spørgsmål af større praktisk betydning. Rådet afstår derfor fra at
fremkomme med forslag herom. Straffelovrådet vil ikke afvise, at det kan
være forsvarligt og rigtigt at afskaffe minimumsstraffe svarende til
fængselsstraffens faste minimum, så minimumsstraffen altid eller næsten
altid bliver bøde. Det må dog efter rådets opfattelse bero på en konkret
vurdering af de enkelte forbrydelser.
For så vidt angår strafferammers maksimum har Straffelovrådet opstillet
en skala over samtlige bestemmelser i straffelovens særlige del baseret
på det angrebne retsgode. Skalaen kan sammenfattes således, at de
groveste angreb er angreb, der rettes mod andres liv. Derefter følger
angreb på andres legeme, derpå angreb på privat ejendom og så angreb på
almene interesser og statens økonomi. Nederst på skalaen kommer angreb
på andre retsgoder. Ved inddelingen og klassifikationen er bestemmelser,
som er ændret i nyere tid, tillagt lidt større vægt end bestemmelser,
der har været uændrede siden straffelovens ikrafttræden eller i meget
lang tid. Endvidere er nogle maksima - 12 år, 3 år, 1 år og 6 måneder, 4
måneder og 3 måneder - udeladt for at opnå en vis simplificering af
hensyn til Straffelovrådets overvejelser om valg af strafmaksimum.
Udeladelsen af de nævnte maksima har også sammenhæng med, at et færre
antal maksima kan forøge muligheden for at kommunikere opfattelsen af
forbrydelsens grovhed (strafværdighed). Kategoriseringen er ikke i sig
selv udtryk for Straffelovrådets endelige opfattelse med hensyn til
strafferammer, men der har været enighed om, at den grundstruktur, som
skalaen bygger på, har været et velegnet udgangspunkt for drøftelserne
om strafferammer i betænkningens specielle del, sml. pkt. 2.1.3
nedenfor.
2.1.2.1.5. I kapitel 6 behandles spørgsmål med tilknytning til
anvendelsen af normal- og sidestrafferammer. Straffelovrådet finder, at
strafferammesystemet ofte bør udformes under anvendelse af delte
strafferammer. Rådet har set det som en opgave ved revisionen af
strafferammesystemet at komme med forslag til en mere præcis og
nuanceret angivelse af de kriterier, der kan eller skal betinge
anvendelsen af sidestrafferammer i skærpende retning. Mens kriterierne
for strafforhøjelse i overensstemmelse med legalitetsprincippet bør være
udformet så klart og præcist som muligt, er der ikke samme behov for, at
kriterierne for strafnedsættelse skal udformes præcist. Der er derfor
efter rådets opfattelse ingen afgørende indvendinger imod at anvende
vage og mere konturløse formuleringer ved angivelsen af en adgang til at
fravige den foreskrevne strafferamme i formildende retning.
Efter gennemgang af bestemmelserne i straffelovens særlige del er det
rådets konklusion, at de eksisterende lavere sidestrafferammer kan udgå
som led i en forenkling af strafferammesystemet (sml. pkt. 2.1.3.1.1 ff.
nedenfor), hvorimod der fortsat for visse bestemmelsers vedkommende er
behov for at udskille forhold i en højere sidestrafferamme under
anvendelse af mere uskarpe kriterier. Med henblik på de sidstnævnte
tilfælde foreslår rådet anvendelse af udtrykket ”særligt skærpende
omstændigheder”. I de tilfælde, hvor der i anden lovgivning fortsat
måtte være behov for at udskille forhold i lavere sidestrafferammer,
foreslår rådet udtrykket ”særligt formildende omstændigheder”. Rådets
forslag skal også ses i sammenhæng med forslaget til nye bestemmelser om
straffastsættelse inden for den foreskrevne strafferamme, sml. pkt.
2.1.2.1.8 nedenfor.
Der bør efter Straffelovrådets opfattelse i almindelighed udvises
tilbageholdenhed med at anvende formuleringer, der fremhæver
gentagelsestilfælde som en strafforhøjende omstændighed. Et flertal af
Straffelovrådets medlemmer (Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay
Larsen, Claus Jesper Nørøxe, William Rentzmann og Sven Ziegler) har dog
efter en samlet vurdering fundet det rigtigst i den foreliggende
sammenhæng at afstå fra at fremkomme med forslag om ophævelse af de
endnu gældende bestemmelser, der skærper strafmaksimum ved gentagelse.
Bl.a. som følge heraf bør straffelovens § 81 efter flertallets
opfattelse også opretholdes uændret. Et mindretal (Vagn Greve og Jakob
Lund Poulsen) finder, at sidestrafferammer baseret på
gentagelseskriterier generelt bør ophæves.
Blandt straffelovens almindelige bestemmelser er i § 83 fastsat regler,
der åbner mulighed for at forhøje strafmaksimum til det dobbelte i visse
tilfælde, hvor en forbrydelse er begået af en person, der udstår straf,
eller af en tidligere strafafsoner. Straffelovrådet foreslår
bestemmelsen ophævet, idet det samtidig præciseres, at det efter
omstændighederne kan tillægges skærpende betydning ved
straffastsættelsen inden for den foreskrevne strafferamme, når
forbrydelsen er begået af en person, der udstår straf, eller af en
tidligere strafafsoner, sml. pkt. 2.1.2.1.8 nedenfor.
2.1.2.1.6. I kapitel 7 drøftes fængselsstraffens faste minimum.
Straffelovrådet har udarbejdet en oversigt over korte, ubetingede
frihedsstraffe fordelt efter kriminalitetens art for året 1999.
Oversigten er gengivet i kapitlets 6. afsnit. Et flertal af rådets
medlemmer (Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper
Nørøxe, Jakob Lund Poulsen, William Rentzmann og Sven Ziegler) finder på
den baggrund i lighed med opfattelsen i 1987-betænkningen, at
fængselsstraffens faste minimum fortsat bør være 7 dage. Et mindretal
(Vagn Greve) finder, at fængselsstraffens faste minimum af hensyn til
den nordiske retsenhed bør være 14 dage. Meget kunne dog efter
mindretallets opfattelse tale for at hæve minimum til 30 dage.
2.1.2.1.7. Et flertal af Straffelovrådets medlemmer (Henning Fode,
Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper Nørøxe, Jakob Lund
Poulsen, William Rentzmann og Sven Ziegler) går ind for, at
livstidsstraffen bevares. Et mindretal (Vagn Greve) anbefaler, at
livstidsstraffen afskaffes, idet det tidsbestemte maksimum samtidig
hæves fra 16 til 21 år. Sml. kapitel 8 om fængsel på livstid.
2.1.2.1.8. I kapitel 9 behandles spørgsmålet om straffastsættelse
(strafudmåling) inden for den foreskrevne strafferamme. Adgangen til at
gå under den foreskrevne strafferamme og efter omstændighederne lade
straffen bortfalde foreslås reguleret i en ny § 83, sml. pkt. 2.1.2.1.9
nedenfor. Et enigt Straffelovråd foreslår straffelovens § 80 ændret med
henblik på at præcisere de hovedhensyn, herunder hensynet til
ensartethed i retsanvendelsen, som skal indgå ved straffastsættelsen.
Det foreslås også, at der som §§ 81 og 82 indsættes (et ikke udtømmende
katalog af) bestemmelser om forhold, der i almindelighed skal indgå som
henholdsvis skærpende og formildende omstændigheder. De hidtil gældende
bestemmelser i §§ 84, 85, 87 og 91 foreslås ophævet. Formålet med
udkastets §§ 80-82 er på baggrund af den eksisterende praksis om den
gældende § 80 at lovfæste en række hensyn af betydning for
straffastsættelsen. Udtrykkene ”skærpende omstændighed” og ”formildende
omstændighed” anvendes af samme grund i en vid betydning. De foreslåede
bestemmelser tilsigter ikke at ændre ved den nugældende udmålingspraksis
inden for bestemte sagstyper som f.eks. volds- og
berigelseskriminalitet.
2.1.2.1.9. I kapitel 10 behandles strafnedsættelse under minimum i den
foreskrevne strafferamme og strafbortfald. Strafbortfaldsreglerne i
straffelovens § 88, stk. 4, og § 89 a, stk. 1, har sammenhæng med
reglerne om foranstaltninger i straffelovens §§ 68-70 og 74 a, sml. også
§ 73, stk. 1, om tilfælde, hvor der som følge af ændring af
gerningsmandens mentale tilstand efter gerningstidspunktet opstår
spørgsmål om idømmelse af foranstaltning efter §§ 68 eller 69 i stedet
for straf. Der er efter Straffelovrådets opfattelse ikke grundlag for at
ændre disse bestemmelser.
Straffelovens §§ 84, stk. 2, jf. stk. 1, 85, 87 og 91 bør som led i en
modernisering af strafferammesystemet afløses af én bestemmelse (§ 83),
der på baggrund af den eksisterende praksis lovfæster en almindelig
adgang til at nedsætte straffen under den foreskrevne strafferamme, når
oplysninger om gerningen, gerningsmandens person eller andre forhold
taler afgørende herfor, og under i øvrigt formildende omstændigheder at
lade straffen bortfalde. § 83 er ikke begrænset til omstændigheder, der
foreligger ved den strafbare handling. Også senere indtrådte
omstændigheder, f.eks. lang sagsbehandlingstid, kan bevirke
strafnedsættelse eller strafbortfald. Med den nye § 83 tilsigtes ingen
ændring af den nugældende udmålingspraksis inden for bestemte sagstyper,
f.eks. drab. Der tilsigtes heller ingen ændring af de almindelige regler
om straflempelse ved forsøg og medvirken, jf. straffelovens §§ 21 og 23,
eller af bestemmelser om strafbortfald i tilknytning til specifikke
gerningsindhold, sml. f.eks. straffelovens § 248.
2.1.2.1.10. I kapitel 11 drøfter Straffelovrådet problemstillinger, der
knytter sig til tilståelse i egen sag og forklaring om andres strafbare
forhold. Et enigt Straffelovråd foreslår, at der åbnes mulighed for at
nedsætte straffen, også under den foreskrevne strafferamme, og for under
i øvrigt formildende omstændigheder at statuere strafbortfald, når
gerningsmanden frivilligt har angivet sig selv og aflagt fuldstændig
tilståelse, og når gerningsmanden har givet oplysninger, som er
afgørende for opklaringen af strafbare handlinger begået af andre, sml.
§ 83, jf. § 82, nr. 8 og 9, i rådets lovudkast.
Spørgsmålet om politiets og anklagemyndighedens adgang til at indgå
aftaler med den sigtede i efterforskningsøjemed bør efter rådets
opfattelse reguleres i forskrifter fra den øverste anklagemyndighed
udarbejdet i lyset i af konkrete retstilfælde på samme måde, som det er
sket med hensyn til behandlingen af sager, hvor sigtede gøres bekendt
med muligheden for strafnedsættelse som følge af forklaringer om
medgerningsmænd, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 11/1998. I tilfælde,
hvor der er indgået aftale med den sigtede som led i den pågældendes
medvirken under efterforskningen, finder rådet det afgørende, at notat
om aftalen indgår i sagens akter vedrørende den gerningsmand, der
belastes af den sigtedes forklaring.
2.1.2.1.11. I kapitel 12 behandles bøders minimum og maksimum. Endvidere
overvejes forskellige spørgsmål om dag- og sumbøder. Straffelovrådets
drøftelser er i øvrigt sket med udgangspunkt i den ovenfor i pkt.
2.1.1.2 omtalte bødeundersøgelse, hvis hovedresultater er beskrevet i
bødekapitlet og i øvrigt fremgår af bind III, s. 477-86.
Straffelovrådet finder det principielt rigtigst, at der ikke gælder
nogen lovbestemt beløbsgrænse for bøders minimum og maksimum. Ved en
revision af dag- og sumbødesystemet bør bestemmelsen om et
dagbodsminimum på 2 kr. ophæves. Det kunne bl.a. i lyset af reglerne i
Sverige og Finland også overvejes at hæve det gældende maksimum for
dagbodsantallet. Straffelovrådet finder i øvrigt, at det ved en revision
burde udredes, om det skal være gerningstidens eller pådømmelsestidens
forhold, der skal være afgørende ved bødefastsættelsen. Ved samme
lejlighed kunne det overvejes at tydeliggøre terminologien f.eks. ved at
indarbejde begrebet ”sumbøde” i straffeloven.
Sondringen i de gældende bestemmelser går stort set på, om der er tale
om straffelovsovertrædelser (hovedregel dagbøde) eller
særlovsovertrædelser (hovedregel sumbøde) og ved
straffelovsovertrædelser tillige, om der er tale om indenretslig eller
udenretslig (i så fald sumbøde) behandling. Der kunne efter
Straffelovrådets opfattelse rejses spørgsmål om, hvorvidt der er
grundlag for at opretholde disse sondringer. Nogle af rådets medlemmer
(Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper Nørøxe og
Sven Ziegler) ville have sympati for, at dagbodssystemet afskaffedes.
Andre medlemmer (Vagn Greve, Jakob Lund Poulsen og William Rentzmann)
ville kunne gå ind for at ændre det nuværende system, så sondringen
mellem behandlingsmåde (indenretslig/udenretslig) og lovovertrædelse
(straffelov/særlov) opgives, og bødefastsættelsen sker som dagbøder
bortset fra bødefastsættelse indtil f.eks. 3.000 kr., 5.000 kr. eller
10.000 kr., hvor bødefastsættelsen sker i form af sumbøde. Der er
enighed om, at de hensyn, som de særlige bestemmelser i færdselslovens §
118 a, stk. 1 og 2, bygger på, kunne tilgodeses gennem udformningen af
generelle bødebestemmelser.
2.1.2.1.12. I kapitel 13 behandles principperne for udmåling af straf i
tilfælde med flere overtrædelser. Straffelovrådets drøftelser er sket
med udgangspunkt i de almindelige bestemmelser, sml. bl.a. straffelovens
§§ 88 og 89, og de særlige bestemmelser i færdselslovens § 118 a, stk.
3-5. Der er udtrykt sympati for, at tiltalepraksis ændres, så der ved
indbrud i private hjem rejses tiltale for såvel tyveri som
husfredskrænkelse med henblik på at opnå en skærpet opmærksomhed om
strafværdigheden af husfredskrænkelsen.
Der er enighed om, at strafudmålingen ved pådømmelse af forbrydelser i
sammenstød fortsat skal ske med udgangspunkt i en vurdering af de
konkrete omstændigheder i hver enkelt sag. Straffelovrådet finder ikke
grundlag for at foreslå ændringer i straffelovens almindelige regler på
dette område. Rådet kan dog gå ind for en mindre ændring af § 88,
hvorved der som hovedregel foreskrives absolut kumulation ved bøder for
overtrædelse af anden lovgivning end straffeloven indtil f.eks. 3.000
kr., 5.000 kr. eller 10.000 kr., sml. forslaget om ny § 88, stk. 2, i
rådets lovudkast. Rådet har afstået fra at pege på en bestemt
beløbsgrænse.
2.1.3. Resumé af bind II (Speciel del)
2.1.3.1. I bind II gennemgås strafferammerne i
straffelovens særlige del. Gennemgangen er struktureret således, at
hvert kapitel i betænkningen i store træk knytter sig til et kapitel i
straffeloven. Straffelovrådets overvejelser har taget udgangspunkt i
betænkning nr. 1099/1987 om strafferammer og prøveløsladelse og i den
inddeling af straffelovsbestemmelser baseret på det angrebne retsgode,
som fremgår af kapitel 5 om strafferammers minimum og maksimum, sml.
pkt. 2.1.2.1.4 ovenfor. Det bemærkes herved, at en række strafpositioner
(12 år, 3 år, 1 år og 6 måneder, 4 måneder og 3 måneder) er udeladt.
Endvidere har rådet inddraget resultaterne af undersøgelsen af
domspraksis mv. vedrørende den kriminalitetskategori, som vedkommende
straffelovsbestemmelse knytter sig til. Gennemgangen af hvert kapitel er
derfor i det væsentlige disponeret således, at der foruden gældende ret
og lovforarbejder er redegjort for synspunkter mv. i 1987-betænkningen
og for hovedresultaterne af undersøgelsen af domspraksis mv. samt for
den kategorisering, som følger af den skematiske inddeling af
strafferammerne. Herefter er hvert kapitel afsluttet med en
sammenfatning af de overvejelser og forslag, som det foreliggende
materiale har givet anledning til i Straffelovrådet, sml. herved det
anførte i pkt. 1.5-1.8 og pkt. 2.1.1.3 ovenfor.
2.1.3.1.1. I kapitel 14 drøftes strafferammerne i straffelovens kapitel
12 og 13 om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder mv. (§§ 98-118 a). Der
er enighed om, at følgende bestemmelser i kapitel 12 bør forblive
uændrede: §§ 98-102, 104-107, 108, stk. 1, 110, stk. 1, 110 b og 110 d,
idet strafferammen i § 100, stk. 2, dog foreslås ændret fra ”fængsel
indtil 1 år eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde
eller fængsel indtil 1 år”. Strafmaksima i § 103, stk. 1 og 2, foreslås
hævet fra henholdsvis 3 til 4 års fængsel og 4 til 6 måneders fængsel. I
§§ 108, stk. 2, og 109, stk. 1, ændres strafpositionen fra 12 til 10 år,
og i §§ 109, stk. 2, og i § 110, stk. 2, ændres strafferammen fra
”fængsel indtil 3 år eller under formildende omstændigheder bøde” til
”bøde eller fængsel indtil 2 år”. I § 110 a foreslås strafferammen for
forhold omfattet af bestemmelsens nr. 1 og 3 ændret fra ”bøde, fængsel
indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil
3 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2 år”. Forhold omfattet af § 110 a,
nr. 2, foreslås gjort til bødedelikt. I § 110 c foreslås
strafpositionerne 4 måneder og 3 år ændret til 6 måneder og 4 år, idet
kriteriet for anvendelse af sidestrafferammen samtidig ændres fra
”skærpende omstændigheder” til ”særligt skærpende omstændigheder”, sml.
pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. I øvrigt foreslås de uagtsomme forhold udskilt i
et særskilt stykke med et strafmaksimum på 2 års fængsel. Endelig
foreslås i § 110 e strafferammen ændret fra ”bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 2 år”
til ”bøde eller fængsel indtil 2 år”, idet bemærkes, at en grundigere
gennemgang af bestemmelsen kunne rejse spørgsmål bl.a. om at sænke
strafmaksimum fra 2 til 1 års fængsel.
For så vidt angår straffelovens kapitel 13 er der enighed om, at §§
111-116 bør forblive uændrede. Sml. dog med hensyn til det forhøjede
minimum i § 112 pkt. 2.1.2.1.4 ovenfor og med hensyn til en ændring i §
113, stk. 1, af ”skærpende omstændigheder” til ”særligt skærpende
omstændigheder” pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. Rådet bemærker i tilslutning til
§§ 114-114 e, at der er tale om ny lovgivning, som i det væsentlige er
udformet med sigte på at opfylde internationale forpligtelser til
bekæmpelse af terrorisme. Rådet begrænser sig derfor til at foreslå en
teknisk begrundet forenkling af strafferammen i § 114 d fra ”bøde eller
fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 2 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2 år”. § 116 kunne
ved en grundigere gennemgang rejse spørgsmål om udvidelse af det
strafbare område til også at omfatte Grønlands Landsting. § 117 foreslås
på linje med andre lignende bestemmelser ændret fra ”fængsel indtil 2 år
eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel
indtil 2 år”. I § 118 foreslås strafpositionen 12 år i lighed med andre
lignende bestemmelser ændret til 10 år.
2.1.3.1.2. Kapitel 15 omhandler strafferammerne i straffelovens kapitel
14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed mv. (§§ 120-132 a), idet
§ 119 dog af systematiske grunde behandles sammen med
voldsforbrydelserne i kapitel 24, sml. pkt. 2.1.3.1.11 nedenfor. Om §§
120 og 123 henviser Straffelovrådet til det anførte om § 119. Der
foreslås ingen ændring i §§ 121, 125, 130 og 131, hvis strafferammer
efter rådets opfattelse fortsat må anses for passende. Dog forslås en
teknisk begrundet forenkling af strafferammen i § 130, hvorved denne
ændres fra ”bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 2 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2
år”, og i § 131, stk. 2, hvorved denne tilpasses strafferammen i stk. 1,
der er bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffelovrådet afstår fra
at gå ind i en nærmere vurdering af §§ 122 og 125 a, der bygger på nyere
lovændringer. I § 122 foreslår rådet dog en teknisk begrundet skærpelse
af strafmaksimum fra 3 til 4 års fængsel, og i § 125 a foreslås
udtrykket ”skærpende omstændigheder” erstattet med udtrykket ”særligt
skærpende omstændigheder”, sml. pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. I § 124 foreslås
en teknisk begrundet forenkling dels af strafferammen i stk. 2, hvorved
denne tilpasses strafferammen i (det nye) stk. 1, dels af strafferammen
i stk. 3, hvorved denne ændres fra ”bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 3 måneder” til ”bøde eller fængsel
indtil 6 måneder”.
Strafferammerne i §§ 126-132 anses i det væsentlige for passende. I §
126, stk. 2, foreslår et flertal af Straffelovrådets medlemmer (Henning
Fode, Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper Nørøxe, Jakob Lund
Poulsen, William Rentzmann og Sven Ziegler) en teknisk begrundet
forhøjelse af strafmaksimum fra 3 til 6 måneders fængsel, mens et
mindretal (Vagn Greve) foreslår bestemmelsen ophævet. Et enigt
Straffelovråd foreslår en tilsvarende skærpelse af strafmaksimum i §
129. Om § 127 bemærkes, at bestemmelsen kunne give anledning til at
overveje ændringer i gerningsbeskrivelsen mv., såfremt der var lejlighed
til at foretage en grundigere kritisk gennemgang, herunder af
sammenhængen med lignende bestemmelser i bl.a. militær straffelov og
beredskabsloven. I tilslutning til § 129 a nævnes, at bestemmelsen ved
en grundigere gennemgang kunne rejse spørgsmål om udvidelse af det
strafbare område i stk. 1 til også at omfatte Grønlands Landsting og
Færøernes Lagting. For så vidt angår § 132 a har Straffelovrådet fortsat
den opfattelse, at bøde bør indføjes i strafferammen i 1. pkt., og at
særreglen om nye medlemmer i 2. pkt. som følge heraf bør udgå.
Straffelovrådet foreslår i øvrigt strafmaksimum skærpet fra 1 til 2 års
fængsel.
2.1.3.1.3. I kapitel 16 drøftes strafferammerne i straffelovens kapitel
15 om forbrydelser mod den offentlige orden og fred (§§ 133-143). Et
enigt Straffelovråd foreslår i § 133, stk. 1, at bøde indføjes, og at
strafmaksimum reduceres fra 3 til 2 års fængsel.
Strafnedsættelsesbestemmelsen i § 133, stk. 2, 2. pkt., udgår som følge
heraf som overflødig. Den særlige bestemmelse i § 133, stk. 3, om
deltagelse mv. i et farligt opløb foreslås affattet således, at opløbets
anstiftere og ledere straffes efter den strafferamme, der gælder for den
pågældende forbrydelse (typisk vold eller hærværk). Med forslaget
tilsigtes ingen ændring i de hidtil gældende regler for, under hvilke
betingelser henholdsvis menige deltagere i opløbet og opløbets
anstiftere og ledere kan pålægges ansvar. I §§ 134 og 134 a foreslås
alene en teknisk begrundet skærpelse af strafmaksimum fra 3 til 6
måneders fængsel (§ 134) og fra fængsel i 1 år og 6 måneder til 2 års
fængsel (§ 134 a). Straffelovrådet afstår fra at gå ind i en nærmere
vurdering af § 134 a, der bygger på ny lovgivning. I § 134 b foreslås
ingen ændring af strafferammen, der ifølge rådet fortsat må anses for
passende.
Et enigt Straffelovråd foreslår strafmaksimum i §§ 138 og 141, stk. 1,
hævet fra henholdsvis 6 måneders og 3 års fængsel til 1 og 4 års
fængsel. Strafferammerne i §§ 135-143 findes i øvrigt passende. Det
skyldes udelukkende tekniske grunde, når strafpositionen 3 måneder i §§
135 og 142 og 4 måneder i § 140 foreslås hævet til 6 måneder og
strafferammerne i §§ 136 og 141, stk. 1, foreslås ændret fra ”fængsel
indtil ... eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde
eller fængsel indtil …”. Det samme er tilfældet med hensyn til §§ 137 og
143, hvor strafferammen i § 137, stk. 1, ændres fra ”bøde eller fængsel
indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder, særlig når
handlingen har været forbundet med voldsom eller truende adfærd, med
fængsel indtil 2 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2 år” og i § 143
ændres fra ”bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år” til ”bøde eller fængsel indtil 1
år”. Rådet finder, at § 143 efter gerningsbeskrivelsen hører naturligt
hjemme i straffelovens kapitel 17 i forlængelse af § 164 om falsk
anklage mv. og foreslår derfor bestemmelsens placering ændret fra § 143
til § 164 a. Rådet bemærker i øvrigt, at §§ 136, 139, stk. 2, og 140
kunne give anledning til at overveje ændringer i gerningsbeskrivelsen
mv., såfremt der var lejlighed til at foretage en grundigere kritisk
gennemgang, herunder af sammenhængen med andre bestemmelser, bl.a.
straffelovens § 266 b.
2.1.3.1.4. Kapitel 17 gennemgår strafferammerne for forbrydelser i
offentlig tjeneste eller hverv mv. i straffelovens kapitel 16 (§§
144-157). § 153 behandles dog af systematiske grunde i kapitel 27 om
freds- og ærekrænkelser, sml. pkt. 2.1.3.1.14 nedenfor. Straffelovrådet
afstår fra at gå ind i en nærmere vurdering af § 144, der bygger på
nyere lovgivning, og den hermed beslægtede bestemmelse i § 145. Af
hensyn til paralleliteten med § 144 foreslås bøde dog indføjet i § 145.
Endvidere foreslås en teknisk begrundet forenkling af § 144, hvorved
strafferammen ændres fra ”fængsel indtil 6 år, under formildende
omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel indtil 6 år”. I §§ 147,
149 og 150 foreslås strafmaksimum skærpet fra 3 til 4 års fængsel.
Endvidere foreslås strafferammerne i §§ 147 og 149 forenklet, så
strafferammen i § 147 ændres fra ”bøde eller fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 3 år” til ”bøde
eller fængsel indtil 4 år” og i § 149 fra ”fængsel indtil 3 år eller
under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel
indtil 4 år”. Rådet finder ikke grundlag for at ændre de nuværende
strafmaksima i § 146. Om det forhøjede minimum i § 146, stk. 2, henvises
til pkt. 2.1.2.1.4 ovenfor. § 151 foreslås ændret, så de af bestemmelsen
omfattede forhold kommer til at følge strafferammen for den forbrydelse,
som tilskyndelsen mv. angår. Tilskyndelse mv. som omhandlet i § 151
forudsættes som hidtil at kunne anses som en skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen inden for den foreskrevne strafferamme.
Straffelovrådet finder ikke grundlag for at ændre strafferammerne i §§
152-152 d. Rådet foreslår en præcisering af kriterierne for anvendelse
af den skærpede sidestrafferamme i § 152, stk. 2, hvorefter straffen kan
stige til fængsel indtil 2 år, når brud på tavshedspligt mv. er begået
med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding eller under
sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller
indebærer en særlig risiko herfor.
Bortset fra en teknisk begrundet ændring af strafmaksimum fra 4 til 6
måneders fængsel finder Straffelovrådet ikke grundlag for at ændre
strafferammerne i §§ 155-157. § 154 foreslås ophævet, idet det samtidig
i § 81 i rådets lovudkast foreskrives, at det i almindelighed skal
tillægges skærpende betydning ved straffastsættelsen inden for den
foreskrevne strafferamme, at gerningen er begået i udførelse af
offentlig tjeneste eller hverv.
2.1.3.1.5. I kapitel 18 om strafferammerne for falsk forklaring og falsk
anklage, sml. straffelovens kapitel 17 med §§ 158-165, foreslås ingen
ændring i §§ 158-163 og § 164, stk. 1 og 2, idet der herved bortses fra
en teknisk begrundet skærpelse af strafmaksimum i §§ 160 og 162-163 fra
4 til 6 måneders fængsel og forenkling af strafferammen i § 161 fra
”bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 2 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2 år”. Strafmaksimum
i §§ 164, stk. 3, og 165 foreslås reduceret fra 1 års til 6 måneders
fængsel, idet den delte strafferamme i § 165 samtidig foreslås afløst af
én strafferamme (”bøde eller fængsel indtil 6 måneder”). §§ 161-163
kunne efter rådets opfattelse give anledning til at overveje ændringer i
gerningsbeskrivelsen mv., såfremt der var lejlighed til at foretage en
grundigere kritisk gennemgang, herunder af deres sammenhæng med
særlovgivningens bestemmelser om urigtige erklæringer mv.
2.1.3.1.6. Kapitel 19 omhandler strafferammerne for forbrydelser
vedrørende bevismidler og penge, dvs. både straffelovens kapitel 18 (§§
166-170) og kapitel 19 (§§ 171-179). I § 166 foreslås strafmaksimum i
stk. 1 fastsat til 10 års fængsel og stk. 2 ophævet, uden at der herved
tilsigtes ændringer i det hidtidige strafbare område. I § 168 foreslås
en fælles strafferamme på bøde eller fængsel indtil 2 år. Strafmaksimum
reduceres således med 1 års fængsel. Den hidtidige
strafbortfaldsmulighed videreføres uændret, idet kravet om formildende
omstændigheder udgår, uden at der herved tilsigtes nogen ændring i
hidtidig udmålingspraksis. § 169 videreføres uændret. I § 170 foreslås
alene en teknisk begrundet skærpelse af strafmaksimum fra 3 til 6
måneders fængsel, idet bemærkes, at en grundigere kritisk gennemgang af
bestemmelsen med belysning af forholdet til særlovgivningen kunne føre
til, at bestemmelsen overvejedes gjort til et bødedelikt.
§§ 171-175 indgår blandt de bestemmelser, der har været genstand for
grundig gennemgang i Udvalget om økonomisk kriminalitet og
datakriminalitet, sml. pkt. 1.6 ovenfor. Rådet har på den baggrund
afstået fra at fremkomme med forslag vedrørende disse bestemmelsers
strafferammer, idet rådet dog bemærker, at strafferammerne for
dokumentfalsk bl.a. skal kunne tage højde for forekomsten af særdeles
grove tilfælde af dokumentfalsk uden berigelseshensigt, f.eks.
omfattende fremstilling af falske pas. På grund af sammenhængen med
strafferammerne for dokumentfalsk har rådet også afstået fra at
fremkomme med forslag vedrørende § 177. Rådet påpeger, at der kunne være
grund til at inddrage § 177 ved en revision af §§ 171-172. I § 178
foreslås bøde indføjet, idet strafferammen i øvrigt forbliver uændret. I
§ 176 foreslås bøde optaget i strafferammen, herunder uden krav om
formildende omstændigheder. Endvidere foreslås strafmaksimum i stk. 1 og
stk. 3, jf. stk. 1, nedsat fra 3 til 1 års fængsel, idet bemærkes, at
der efter omstændighederne kan straffes i sammenstød med en
berigelsesforbrydelse. I § 179 foreslås normalstrafferammen i 1. pkt.
ændret fra 3 års fængsel til bøde eller fængsel ind til 2 år. Samtidig
foreslås den lavere sidestrafferamme i 2. pkt. ophævet. § 179 kunne
efter rådets opfattelse også give anledning til ændringer i
gerningsbeskrivelsen mv., såfremt der var lejlighed til at foretage en
grundigere kritisk gennemgang, herunder af sammenhængen med
særlovgivningen.
2.1.3.1.7. I kapitel 20 overvejes under overskriften ”Almenfarlige og
almenskadelige handlinger” strafferammerne for de forbrydelser, som
omfattes af straffelovens kapitler 20 (§§ 180-192 a) og 21 (§§ 193-196).
Det er Straffelovrådets konklusion, at man fortsat bør blive stående ved
den nuværende beskrivelse af den grove og den ukvalificerede
brandstiftelse i §§ 180 og 181. Rådet bemærker dog, at der kunne
overvejes ændringer i beskrivelsen i § 180, såfremt der var lejlighed
til en grundigere kritisk gennemgang, herunder af sammenhængen med
forbrydelserne i straffelovens kapitler 12 og 13. Rådet finder, at
strafmaksima på 6 og 10 års fængsel i § 181 indtil videre bør
opretholdes uændret. Livstidsstraffen i §§ 180 og 183, stk. 2, foreslås
erstattet af et strafmaksimum på 16 års fængsel. I § 182 foreslås alene
en teknisk begrundet forenkling af strafferammen fra ”bøde, fængsel
indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil
2 år” til ”bøde eller fængsel indtil 2 år”. Strafmaksimum i § 183, stk.
1, foreslås reduceret fra 12 til 10 års fængsel, så bestemmelsens
strafmaksimum kommer på linje med strafmaksimum i § 181. Strafmaksimum §
183, stk. 3, videreføres i lighed med § 182 uændret. Straffelovrådet
afstår fra at gå ind i en nærmere vurdering af strafferammerne i §§ 183
a og 192 a, der indgår i den nyligt vedtagne lov om bekæmpelse af
terrorisme. I § 184 foreslås strafmaksimum på 6 års fængsel videreført
uændret, idet bestemmelsens stk. 1 samtidig foreslås udformet med en
delt strafferamme med et normalmaksimum på bøde eller fængsel indtil 2
år og et skærpet maksimum på 6 års fængsel, hvis anvendelse er betinget
af tilstedeværelse af ”særligt skærpende omstændigheder”, sml. pkt.
2.1.2.1.5 ovenfor. Rådet har i stk. 2 begrænset sig til at foreslå en
teknisk begrundet skærpelse af strafmaksimum fra 4 til 6 måneders
fængsel.
For så vidt angår § 191 er det Staffelovrådets konklusion, at man bør
blive stående ved den delte strafferamme. Et flertal af Straffelovrådets
medlemmer (Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper
Nørøxe, William Rentzmann og Sven Ziegler) foreslår strafmaksima skærpet
fra henholdsvis 6 og 10 års fængsel til 10 og 16 års fængsel. Et
mindretal (Vagn Greve og Jakob Lund Poulsen) finder ikke grundlag for at
ændre de nuværende strafmaksima. Om §§ 186-190, 192 og 195 bemærker
rådet, at bestemmelserne kunne give anledning til at overveje ændringer
i gerningsbeskrivelsen mv., såfremt der var lejlighed til at foretage en
grundigere kritisk gennemgang, herunder af bestemmelsernes sammenhæng
med særlovgivningen. Rådet har på den baggrund begrænset sig til nogle
teknisk begrundede ændringer. Således foreslås i §§ 186, stk. 2, og 187,
stk. 2, en forenkling af strafferammen, hvorved den ændres fra ”bøde
eller fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 1 år til ”bøde eller fængsel indtil 1 år”. En tilsvarende
forenkling foreslås i § 188, stk. 1, hvorved strafferammen ændres fra
”fængsel indtil 6 år eller under formildende omstændigheder bøde” til
”bøde eller fængsel indtil 6 år”. Endelig foreslås strafpositionen 4
måneder i §§ 188, stk. 2, og 189, stk. 2, forhøjet til 6 måneders
fængsel, idet der samtidig foretages en redaktionel omformulering af
strafferammen fra ”fængsel indtil ... eller bøde” til ”bøde eller
fængsel indtil ...” I øvrigt foreslås bøde indføjet i § 189, stk. 1, så
der er parallelitet med strafferammen i § 188, stk. 1. § 190 foreslås
tilknyttet en udtrykkelig strafferamme på bøde eller fængsel indtil 6
år. Strafmaksimum bringes herved på linje med rådets forslag om
strafmaksimum ved hærværk, sml. pkt. 2.1.3.1.15 nedenfor. I § 192
foreslås i stk. 1 strafmaksimum skærpet fra 3 til 4 års fængsel og i
stk. 3 en forenkling af strafferammen, hvorved den ændres fra ”fængsel
indtil 2 år eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde
eller fængsel indtil 2 år”. Endelig foreslås i § 195, at strafmaksimum
hæves fra 3 til 6 måneders fængsel.
Et flertal af Straffelovrådets medlemmer (Henning Fode, Lars Bay Larsen,
Claus Jesper Nørøxe, Jakob Lund Poulsen, William Rentzmann og Sven
Ziegler) foreslår strafmaksimum i § 185 skærpet fra 4 måneders til 2 års
fængsel. Et mindretal (Vagn Greve og Jacques Hermann) foreslår
strafmaksimum fastsat til 4 års fængsel. Den delte opfattelse skal bl.a.
ses i sammenhæng med rådets overvejelser om strafmaksimum i § 253, sml.
pkt. 2.1.3.1.12 nedenfor. § 193 har været genstand for grundige
overvejelser i Udvalget om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet,
og rådet afstår derfor fra at foretage en nøjere gennemgang af denne
bestemmelse. Rådet foreslår foruden teknisk begrundede ændringer af
strafferammen i stk. 1 fra ”fængsel indtil ... eller under formildende
omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel indtil ...” og af
strafmaksimum i stk. 2 fra 4 til 6 måneders fængsel, at strafmaksimum i
stk. 1 skærpes fra 4 til 6 års fængsel. Strafmaksimum i § 193, stk. 1,
bringes herved på linje med rådets forslag om at skærpe strafmaksimum
for hærværk fra 4 til 6 års fængsel, sml. pkt. 2.1.3.1.16 nedenfor.
Strafferammerne i §§ 194 og 196 findes passende. I § 194 foreslås derfor
alene en teknisk begrundet ændring af strafferammen fra ”fængsel indtil
3 år eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde eller
fængsel indtil 4 år”.
2.1.3.1.8. I kapitel 21 gennemgås strafferammerne for betleri og
skadelig erhvervsvirksomhed i straffelovens kapitel 22 (§§ 197-206).
Straffelovrådet foreslår ingen ændring i §§ 197, 203 og 204, men
bemærker, at bestemmelserne kunne give anledning til at overveje
ændringer i gerningsbeskrivelsen mv., såfremt der var lejlighed til at
foretage en grundigere kritisk gennemgang, herunder i forhold til
politivedtægten (§ 197) og særlovgivningen om spil m.m. (§§ 203 og 204).
§§ 202 og 206 foreslås ophævet.
2.1.3.1.9. I kapitel 22 overvejes strafferammerne for forbrydelser i
familieforhold, sml. straffelovens kapitel 23 (§§ 208-215). Rådet har
for disse bestemmelsers vedkommende begrænset sig til at fremkomme med
generelle betragtninger om strafferammerne, idet der herved bortses fra
det forhøjede fængselsminimum i § 215, der følger af, at denne
bestemmelse for så vidt angår strafferammer henviser til § 261, sml.
pkt. 1.5 ovenfor.
§ 208 burde ændres, så straffen for den, der indgår ægteskab eller lader
sit partnerskab registrere, og som i forvejen er gift eller part i et
registreret partnerskab, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
For handlinger begået af grov uagtsomhed burde der være en strafferamme
på bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Samme strafferamme burde der
være for den, som uden selv at være gift eller at være part i et
registreret partnerskab indgår ægteskab eller registreret partnerskab
med en person, der allerede er gift eller part i et registreret
partnerskab. Spørgsmål om strafbortfald som følge af manglende adgang
til omstødelse burde afgøres efter de almindelige regler, sml. rådets
forslag til ny § 83 sammenholdt med § 82, nr. 10, om strafbortfald i
anledning af gerningsmandens genoprettelse mv. af den skade, der er
forvoldt ved den strafbare handling.
§ 210 kunne efter rådets opfattelse give anledning til at overveje
ændringer i gerningsbeskrivelsen og eventuelt delvis afkriminalisering,
såfremt der var lejlighed til at foretage en grundigere kritisk
gennemgang, herunder af sammenhængen med forbrydelserne mod
kønssædeligheden i straffelovens kapitel 24. Rådet har i den
foreliggende sammenhæng begrænset sig til at anbefale forhold til
slægtninge i nedstigende linje over 18 år udskilt i en særskilt
strafferamme med et strafmaksimum på 2 års fængsel. Rådet ville
endvidere ved forhold mellem søskende finde det ubetænkeligt, om
strafmaksimum nedsattes fra 2 års til 6 måneders fængsel, og bøde
optoges i strafferammen. § 213 kunne ved en grundigere gennemgang bl.a.
i lyset af udviklingen i den sociale lovgivning siden bestemmelsens
tilblivelse i 1933 rejse spørgsmål om ændring i gerningsbeskrivelsen og
heraf afledte ændringer i strafferammen. Rådet har overvejet at knytte
en selvstændig strafferamme til de forhold, som omfattes af § 215, men
fundet, at strafferammen indtil videre bør følge § 261, sml. herved pkt.
2.1.3.1.13 nedenfor.
2.1.3.1.10. I kapitel 23 drøftes strafferammerne for forbrydelser mod
kønssædeligheden i straffelovens kapitel 24 (§§ 216-236). Rådet har også
for disse bestemmelsers vedkommende bortset fra enkelte tekniske
begrundede ændringer begrænset sig til at fremkomme med generelle
betragtninger om strafferammerne, sml. pkt. 1.5 ovenfor.
Der er i Straffelovrådet enighed om, at strafmaksima på 10 og 4 års
fængsel for forhold omfattet af henholdsvis § 216 og § 217 på en
afbalanceret måde afspejler alvoren i den personfarlige kriminalitet,
herunder i forhold til berigelseskriminalitet, som rådet foreslår
tilknyttet et strafmaksimum på 6 års fængsel, sml. pkt. 2.1.3.1.16
nedenfor. Rådet finder endvidere, at en delt strafferamme på 6 og 10 års
fængsel under anvendelse af de hidtil gældende skærpelseskriterier i §
216 stadig ville være fuldt tilstrækkelig, også når hensyn tages til
ønskerne om at skærpe strafniveauet, som er kommet til udtryk ved lov
nr. 380 af 6. juni 2002. Rådet er samtidig opmærksomt på, at forhøjelse
af strafferammer er en af de måder, som lovgivningsmagten har anvendt,
når den har ønsket at skærpe strafniveauet for bestemte forbrydelser. De
eksisterende strafmaksima på 4 års fængsel i §§ 218 og 219 bør indtil
videre opretholdes uændret. Det kunne af hensyn til sammenhængen i
strafferammesystemet overvejes at ændre strafmaksimum i § 220 fra 3 til
4 års fængsel og i § 221 fra 6 til 4 års fængsel. § 220 rejser i øvrigt
spørgsmål om ændring af aldersgrænsen til 18 år. Den nuværende
aldersgrænse på 21 år er knyttet til den daværende myndighedsalder på 21
år. § 221 kunne overvejes ophævet i hvert fald for så vidt angår
bestemmelsens 1. led. Opretholdes kriminaliseringen i 2. led, ville
Straffelovrådet finde et strafmaksimum på 1 års fængsel passende, idet §
225 samtidig forudsættes ændret med henblik på at gøre bestemmelsen
kønsneutral.
Efter Straffelovrådets opfattelse ville en delt strafferamme svarende
til den tidligere gældende på 6 og 10 års fængsel i § 222 stadig være
passende, også når hensyn tages til den skærpelse af strafniveauet for
seksuel omgang med børn, som kom til udtryk under udvalgsbehandlingen af
lov nr. 380 af 6. juni 2002. Rådet er som nævnt ovenfor samtidig
opmærksomt på, at forhøjelse af strafferammer er en af de måder, som
lovgivningsmagten har anvendt, når den har ønsket at skærpe
strafniveauet for bestemte forbrydelser. Det hidtidige strafmaksimum på
4 års fængsel i § 223 bør indtil videre opretholdes uændret. Ved en
lovrevision kunne der være anledning til at overveje, om der er
tilstrækkeligt grundlag for at opretholde kriminaliseringen i § 223,
stk. 2, og i bekræftende fald, om strafmaksimum burde følge
strafmaksimum i § 221, 2. led, sml. ovenfor. Det er under rådets
drøftelse også nævnt, at aldersgrænsen i § 222, stk. 1, kunne overvejes
sænket fra 15 til 14 år. Straffelovrådet har ikke fundet anledning til
at gå ind i en nærmere vurdering af strafferammerne i §§ 223 a, 230 og
235, der bygger på forholdsvis ny lovgivning og er genstand for nye
lovinitiativer med henblik på at gøre det muligt for Danmark at deltage
i vedtagelsen af en EU-rammeafgørelse om bekæmpelse af seksuel
udnyttelse af børn og børnepornografi. Rådet ville kunne gå ind for, at
§ 226 tilføjes en udtrykkelig strafferamme på bøde eller fængsel indtil
2 år. Under drøftelsen af § 227 er rejst spørgsmål om, hvorvidt
bestemmelsen som udtryk for et almindeligt strafudmålingshensyn i stedet
burde placeres i straffelovens kapitel 10 om straffastsættelse. For det
tilfælde, at § 227 opretholdes, foreslås bestemmelsen ændret med henblik
på at sikre en straffemæssig ligestilling mellem homoseksuelle og
heteroseksuelle forhold.
§ 231 kunne efter Straffelovrådets opfattelse overvejes ophævet, sml.
pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. Det samme gælder § 233. I § 233 foreslår rådet
en teknisk begrundet forenkling af strafferammen fra ”fængsel indtil 1
år eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde eller
fængsel indtil 1 år”. For så vidt angår § 229, stk. 1 og 2, begrænser
rådet sig til at give udtryk for, at kravet om formildende
omstændigheder burde udgå af strafferammen med henblik på at bringe
bestemmelserne på linje med andre lignende bestemmelser. De eksisterende
strafmaksima på 4 års fængsel i §§ 228 og 232 bør efter rådets
opfattelse indtil videre opretholdes uændret. I § 232 foreslår rådet en
teknisk begrundet ændring af strafferammen fra ”fængsel indtil 4 år
eller under formildende omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel
indtil 4 år”. Aldersgrænsen på 21 år i § 228 har i lighed med § 220
forbindelse med den daværende myndighedsalder og kunne overvejes sænket
til 18 år. Strafmaksimum i § 229, stk. 1, kunne bl.a. med henblik på en
øget markering af forskellen i strafværdighed med hensyn til de forhold,
der omfattes af henholdsvis § 228 og § 229, overvejes reduceret fra 3
til 2 års fængsel. Rådet har ingen bemærkninger til strafferammerne i §§
234 og 236, stk. 4, bortset fra, at strafmaksimum i den sidstnævnte
bestemmelse af tekniske grunde foreslås hævet fra 4 til 6 måneders
fængsel.
2.1.3.1.11. Kapitel 24 vedrører bestemmelserne om vold i straffelovens
§§ 244-248 (sml. kapitel 25 om forbrydelser mod liv og legeme). Af
systematiske grunde behandler dette kapitel også § 119, der er placeret
i straffelovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed
mv. Straffelovrådet har også for disse bestemmelsers vedkommende i det
væsentlige begrænset sig til at fremkomme med generelle betragtninger om
strafferammerne, sml. pkt. 1.5 ovenfor.
Der er enighed om, at et strafmaksimum på 10 års fængsel (§ 246) må
anses for passende, herunder i forhold til strafmaksimum for
berigelseskriminalitet, som rådet foreslår tilknyttet et strafmaksimum
på 6 års fængsel, sml. pkt. 2.1.3.15 nedenfor. Der er endvidere enighed
om, at en skærpelse af strafmaksimum fra 8 til 10 års fængsel naturligt
fører til, at strafmaksimum for forhold omfattet af § 245 skærpes fra 4
til 6 års fængsel. En strafferamme på bøde eller fængsel indtil 1 år og
6 måneder ville i og for sig fortsat være passende for vold efter § 244.
En sådan strafferamme ville efter Straffelovrådets opfattelse stadig
være fuldt tilstrækkelig med henblik på det store flertal af
voldstilfælde, hvad enten man i hovedsagen ønsker at bevare det
hidtidige udmålingsniveau eller at skærpe strafniveauet i tråd med
intentionen i lov nr. 380 af 6. juni 2002. Rådet er samtidig opmærksomt
på, at forhøjelse af strafferammer er en af de måder, som
lovgivningsmagten har anvendt, når den har ønsket at skærpe
strafniveauet for bestemte forbrydelser. Rådet har ud fra overordnede
hensyn til forenkling af strafferammesystemet udeladt positionen 1 år og
6 måneder, sml. pkt. 2.1.2.1.4 ovenfor. Et strafmaksimum på 2 års
fængsel ville derfor være passende for så vidt angår de forhold, som kan
forventes omfattet af § 244.
Rådet har overvejet at ophæve § 247, stk. 1, men afstår herfra, idet man
henviser til det anførte om andre lignende bestemmelser, der skærper
strafmaksimum ved gentagelse, i kapitel 6 om normal- og
sidestrafferammer, pkt. 7.7, sml. pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. Der er under
rådets drøftelse stillet spørgsmålstegn ved behovet for §§ 119 og 247,
stk. 2, ved siden af de almindelige voldsbestemmelser. Der er enighed
om, at lov nr. 380 af 6. juni 2002 også kunne rejse spørgsmål i forhold
til disse bestemmelser. §§ 119 og 247, stk. 2, har baggrund i særlige
hensyn, der efter nogle medlemmers opfattelse fuldt ud kan begrunde
opretholdelse af et skærpet strafmaksimum. Rådet har afstået fra at
fremkomme med forslag, der særligt retter sig mod disse bestemmelser,
idet der dog for så vidt angår § 119 foreslås en forenkling af
strafferammen i stk. 1, hvorved den for så vidt angår kravet om
formildende omstændigheder bringes på linje med stk. 3. Under drøftelsen
af § 248 er rejst spørgsmål om, hvorvidt bestemmelsen som udtryk for et
almindeligt strafudmålingshensyn i stedet burde placeres i straffelovens
kapitel 10 om straffastsættelse.
2.1.3.1.12. I kapitel 25 gennemgås strafferammerne for de forbrydelser,
der omhandles i §§ 237-241 og §§ 250-254. Af systematiske grunde indgår
også § 249, uagtet denne forbrydelse er en voldsforbrydelse. Bortset fra
forslag om teknisk begrundede ændringer af strafposition 4 måneder til 6
måneder og af udtrykket ”skærpende omstændigheder” til ”særligt
skærpende omstændigheder” i §§ 241 og 249, sml. pkt. 2.1.2.1.4 og
2.1.2.1.5 ovenfor, har Straffelovrådet i lighed med bl.a. §§ 244-248
begrænset sig til at fremkomme med generelle betragtninger om
strafferammerne, sml. pkt. 1.5 ovenfor.
I Straffelovrådets oversigt baseret på det angrebne retsgode, sml. pkt.
2.1.2.1.4 ovenfor, er § 237 kategoriseret med et strafmaksimum på
fængsel på livstid. § 238, §§ 241 og 249 samt §§ 250 og 252-253 er
placeret i en kategori med et strafmaksimum på 4 års fængsel. §§ 239 og
240 er henført til en kategori med et strafmaksimum på 2 års fængsel. §
251 indgår i en kategori med et strafmaksimum på 6 måneders fængsel, og
§ 254 er gjort til et bødedelikt. Der er i Straffelovrådet enighed om,
at de angivne strafmaksima som udgangspunkt på en afbalanceret måde
afspejler alvoren i den personfarlige kriminalitet, herunder i forhold
til berigelseskriminalitet omfattet af straffelovens § 286, som rådet
foreslår tilknyttet et strafmaksimum på 6 års fængsel, sml. pkt.
2.1.3.1.15 nedenfor. For så vidt angår §§ 241 og 249 samt § 252 har
rådet bemærket lovmotivernes (lov nr. 380 af 6. juni 2002) begrundelse
for at skærpe strafmaksima. Rådet har endvidere hæftet sig ved den
norske Straffelovkommisjons overvejelser og forslag om norsk straffelovs
bestemmelser om ”grovt uaktsomt drap” og ”grovt uaktsomt betydelig skade
på legeme og helse”. Rådet har i øvrigt fremhævet, at man af tidsmæssige
grunde har måttet afstå fra at gå ind i en nærmere vurdering af de
principielle aspekter ved strafferammer, der alene retter sig mod
uagtsomme forhold.
Om det forhøjede minimum og livstidsstraffen i § 237 henvises særligt
til pkt. 2.1.2.1.4 og 2.1.2.1.7 ovenfor. § 240 kunne efter rådets
opfattelse rejse spørgsmål om at ændre den nuværende delte strafferamme
på bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller, når forbrydelsen er begået
af egennyttige bevæggrunde, fængsel indtil 3 år til bøde eller fængsel
indtil 2 år. I § 250 foreslås en teknisk begrundet ændring, hvorved
strafferammen udformes på samme måde som i § 252. I § 251 kunne bøde
optages i strafferammen og bestemmelsen om strafnedsættelse som følge
heraf udgå som overflødig. Bøde kunne også overvejes optaget i § 252 -
efter indførelsen af stk. 2 om smitte med livstruende sygdom - dog alene
med sigte på forhold, der omfattes af stk. 1. Et flertal af
Straffelovrådets medlemmer (Henning Fode, Lars Bay Larsen, Claus Jesper
Nørøxe, Jakob Lund Poulsen, William Rentzmann og Sven Ziegler) finder,
at et strafmaksimum på 2 års fængsel ville være passende i § 253. Et
mindretal (Vagn Greve og Jacques Hermann) ville finde et strafmaksimum
på 4 års fængsel passende. Sml. herved pkt. 2.1.3.1.7 ovenfor med det
anførte om straffelovens § 185. Et enigt Straffelovråd finder, at § 254
burde have et strafmaksimum på 1 års fængsel. Rådet fremhæver i øvrigt,
at en række bestemmelser kunne give anledning til at overveje ændring i
gerningsbeskrivelsen, såfremt der var lejlighed til at foretage en
grundigere gennemgang.
2.1.3.1.13. Strafferammerne for forbrydelser mod den personlige frihed,
sml. straffelovens kapitel 26 med §§ 260-262 a, drøftes i kapitel 26.
Straffelovrådet har i lighed med bl.a. §§ 244-248 i hovedsagen begrænset
sig til at fremkomme med generelle betragtninger om strafferammerne,
sml. pkt. 1.5 ovenfor.
Det er rådets konklusion, at der ikke er grundlag for at ændre § 260. Om
det forhøjede strafminimum i § 261, stk. 2, henvises til pkt. 2.1.2.1.4
ovenfor. Rådet foreslår i øvrigt ud fra hensynet til forenkling af
strafferammesystemet, at bøde optages i strafferammen i § 261, stk. 1,
og at strafmaksima reduceres i § 261, stk. 2, fra 12 til 10 års fængsel
og i § 262 fra 1 års til 6 måneders fængsel, idet § 262 samtidig
indarbejdes som stk. 3 i § 261. Straffelovrådet har ikke fundet
anledning til at gå ind i en nærmere vurdering af § 262 a, der bygger på
ny lovgivning.
2.1.3.1.14. Kapitel 27 omfatter strafferammerne for freds- og
ærekrænkelser i straffelovens kapitel 27 (§§ 263-275 a). Udvalget om
økonomisk kriminalitet og datakriminalitet har foretaget en omfattende
behandling af spørgsmål med tilknytning til informationskrænkelser.
Udvalget har som led heri stillet forslag om nye straffelovsbestemmelser
og om ændring og/eller ophævelse af eksisterende
straffelovsbestemmelser. Rådet har på den baggrund som udgangspunkt
afstået fra at fremkomme med forslag på dette område. Rådet bemærker
dog, at man deler udvalgets opfattelse, hvorefter kriminalitet rettet
mod informationer bør være undergivet samme strafmaksimum som
kriminalitet rettet mod mere traditionelle økonomiske værdier i form af
penge og ting. Bl.a. som følge heraf foreslås strafmaksimum i §§ 263,
stk. 3, og 264, stk. 2, hævet fra 4 til 6 års fængsel svarende til det
strafmaksimum, som foreslås for berigelsesforbrydelser, sml. pkt.
2.1.3.1.15 nedenfor. Endvidere foreslås en præcisering af lovens
skærpelseskriterier, hvorefter straffen kan stige til fængsel indtil 6
år, når et forhold som omhandlet i § 263, stk. 1 eller 2, eller i § 264,
stk. 2, er begået med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt
med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under
sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller
indebærer en særlig risiko herfor. Rådet bemærker i øvrigt, at man ikke
har fundet grundlag for at ændre strafferammerne i §§ 263, stk. 1, 264,
stk. 1, 264 a og 264 c-d. Det fremhæves i den forbindelse, at en
ønskelig skærpet opmærksomhed om strafværdigheden af husfredskrænkelse
ved indbrud i privat beboelse kan komme til udtryk uden ændring af
normalstrafferammen i § 264, stk. 1.
Et enigt Straffelovråd finder, at strafferammerne i §§ 266 og 266 b bør
opretholdes uændret. Strafferammen i § 265 bør bringes på linje med §
266 og derfor skærpes fra 6 måneders til 2 års fængsel. Efter rådets
opfattelse kunne der rejses spørgsmål om ophævelse af §§ 266 a og 266 c.
I den foreliggende sammenhæng har rådet begrænset sig til at foreslå
bøde optaget i § 266 a uden krav om formildende omstændigheder samt en
teknisk begrundet skærpelse af strafmaksimum i § 266 c fra 4 til 6
måneders fængsel.
I §§ 267, stk. 1, og 274, stk. 1, foreslås en teknisk begrundet
skærpelse af strafmaksimum fra 4 til 6 måneders fængsel. §§ 267, stk. 2,
267 a og 275 a foreslås ophævet, idet bemærkes, at ophævelsen af § 267,
stk. 2 og 3, ikke tilsigter at udelukke, at de forhold, som nævnes i
bestemmelserne, efter en konkret vurdering fortsat kan tillægges
skærpende betydning ved straffastsættelsen. Et flertal af
Straffelovrådets medlemmer (Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay
Larsen, Claus Jesper Nørøxe, William Rentzmann og Sven Ziegler) finder,
at strafmaksimum i § 268 indtil videre bør opretholdes uændret.
Flertallet foreslår, at ordene ”med fængsel indtil 2 år” ændres til ”,
og den i § 267 nævnte straf kan da stige til fængsel i 2 år”, idet
bødehjemlen i § 268, 2. pkt., samtidig udgår som overflødig. Et
mindretal (Vagn Greve og Jakob Lund Poulsen) finder, at der højst er
grundlag for et strafmaksimum på 6 måneders fængsel. Var der lejlighed
til at foretage en grundigere kritisk gennemgang af § 268, kunne det
efter Straffelovrådets opfattelse overvejes at begrænse begrebet
bagvaskelse til bestemmelsens 1. led. § 274 kunne rejse spørgsmål bl.a.
om en ”ydre” grænse for påtale af bagvaskelse i forhold til en afdød.
Under drøftelsen af §§ 269, stk. 2, og 272 er rejst spørgsmål om,
hvorvidt bestemmelserne som udtryk for almindelige strafudmålingshensyn
i stedet burde placeres i straffelovens kapitel 10 om straffastsættelse.
2.1.3.1.15. I kapitel 28 behandles strafferammerne for
berigelsesforbrydelser, dvs. §§ 276-290 i straffelovens kapitel 28 om
formueforbrydelser. Straffelovrådet finder ikke grundlag for at ændre
normalmaksimum i § 285, herunder ved opstilling af forskellige
strafferammer for de i bestemmelsen nævnte forbrydelser. Strafferammen
for ulovlig omgang med hittegods foreslås dog reduceret fra fængsel i 1
år og 6 måneder til 1 års fængsel. Et flertal af Straffelovrådets
medlemmer (Henning Fode, Jacques Hermann, Lars Bay Larsen, Claus Jesper
Nørøxe, William Rentzmann og Sven Ziegler) finder det rigtigst at blive
stående ved den gældende opdeling mellem § 285 og § 287. Dette flertal
finder også, at der bør gælde samme strafmaksimum for groft skattesvig
mv., jf. § 289, og groft EU-svig, jf. § 289 a, som for groft bedrageri,
sml. nedenfor om § 286. Et mindretal (Vagn Greve og Jakob Lund Poulsen)
går ind for, at § 287 ophæves, idet bøde indføjes i § 285, stk. 1. Dette
mindretal går også ind for, at groft skattesvig mv. og groft EU-svig
undergives et strafmaksimum på 4 års fængsel.
Et enigt Straffelovråd foreslår de nuværende strafmaksima på henholdsvis
4, 6 og 8 års fængsel i § 286 afløst af et til § 290 svarende
strafmaksimum på 6 års fængsel, hvis anvendelse er betinget af, at de i
§§ 276 og 278-283 nævnte forbrydelser er af særlig grov beskaffenhed
navnlig på grund af udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er udført
af flere i forening eller under medtagelse af våben eller andet farligt
redskab eller middel, eller som følge af omfanget af den opnåede eller
tilsigtede vinding, eller at et større antal forbrydelser er begået.
Rådet finder ikke grundlag for at ændre den delte strafferamme på 6 og
10 års fængsel i § 288. Rådet foreslår en præcisering af kriterierne for
den skærpede sidestrafferamme, hvorefter kræves, at røveriet er af
særlig grov beskaffenhed navnlig på grund af dets særligt farlige
karakter, udførelsesmåden eller omfanget af den opnåede eller tilsigtede
vinding, eller at et større antal forbrydelser er begået. For så vidt
angår § 290 bemærker rådet, at stk. 2, for nylig er blevet ændret efter
et grundigt arbejde i Udvalget om økonomisk kriminalitet og
datakriminalitet. Rådet afstår derfor fra at foreslå ændringer i stk. 2,
selv om formuleringen af skærpelseskriterierne i denne bestemmelse
afviger fra rådets forslag til ændring bl.a. af § 286.
2.1.3.1.16. Kapitel 29 omhandler strafferammerne for de
formueforbrydelser, der ikke er berigelsesforbrydelser, dvs. §§ 291-305
i straffelovens kapitel 28. I § 291 foreslår Straffelovrådet, at
strafmaksimum i stk. 1 og 2 hæves fra henholdsvis 1 og 4 års fængsel til
fængsel i 1 år og 6 måneder og 6 års fængsel og således bringes på linje
med strafmaksima i §§ 285, stk. 1, og 286. Endvidere foreslås en
præcisering af kriterierne for den skærpede sidestrafferamme, hvorefter
det kræves, at hærværk navnlig på grund af forbrydelsens omfang er af
særlig grov beskaffenhed, eller at et større antal forbrydelser er
begået. Der foreslås ingen ændring i § 291, stk. 3, eller i §§ 292, 294,
298, 300 a-c og 303. I § 293, stk. 1, har rådet begrænset sig til i 2.
pkt. at foreslå udtrykket ”skærpende omstændigheder” ændret til ”særligt
skærpende omstændigheder”, sml. pkt. 2.1.2.1.5 ovenfor. For så vidt
angår §§ 293, stk. 2, 296, 297 og 302 har rådet henholdt sig til, at
bestemmelserne har været genstand for udførlig behandling i Udvalget om
økonomisk kriminalitet og datakriminalitet, sml. pkt. 1.6 ovenfor. Rådet
har derfor begrænset sig til en bemærkning om, at der i udvalgets udkast
til stk. 2 i de nye §§ 296, 297 og 302 bør foretages en teknisk
begrundet skærpelse af strafmaksima fra 4 til 6 måneders fængsel. Rådet
har ikke fundet anledning til at gå ind i en nærmere vurdering af § 293
a, der er en ny bestemmelse, men foreslår udtrykket ”skærpende
omstændigheder” ændret på samme måde som i § 293, stk. 1, 2. pkt. I §§
295 og 304 foreslås alene en teknisk begrundet skærpelse af
strafmaksimum fra henholdsvis 3 og 4 måneders fængsel til 6 måneders
fængsel, og i § 300 foreslås en teknisk begrundet ændring af
strafferammen fra ”fængsel indtil 1 år eller under formildende
omstændigheder med bøde” til ”bøde eller fængsel indtil 1 år”. Rådet
afstår fra at gå ind i en nærmere vurdering af § 299, hvis strafmaksimum
bl.a. har sammenhæng med gennemførelse af internationale retsakter, der
tager sigte på bekæmpelse af bestikkelse i private retsforhold.
2.1.3.1.17. Kapitel 30 indeholder Straffelovrådets lovudkast med
bemærkninger.
3. Straffelovrådets sammensætning
Rådet har ved afgivelsen af denne betænkning haft
følgende sammensætning:
Højesteretspræsident Jacques Hermann (formand),
rigsadvokat Henning Fode,
dekan, professor, lic. jur. Vagn Greve,
afdelingschef Lars Bay Larsen,
politimester Claus Jesper Nørøxe,
advokat Jakob Lund Poulsen,
direktør for kriminalforsorgen William Rentzmann og
landsretspræsident Sven Ziegler.
Statsadvokat Poul Dahl Jensen har deltaget i en række møder i stedet for
rigsadvokat Henning Fode.
Forskningschef, dr.jur. Britta Kyvsgaard har gennemført de
undersøgelser, som indgår i denne betænkning.
Hvervet som sekretær for rådet er ved udarbejdelsen af denne betænkning
varetaget af byretsdommer Ida-Louise Apostoli.
December 2002
Henning Fode Vagn Greve Jacques Hermann Lars Bay Larsen
(formand)
Claus Jesper Nørøxe Jakob Lund Poulsen William Rentzmann Sven Ziegler
Ida-Louise Apostoli
|