TfK2013.129/2

V.L.D. 8. november 2012 i anke 12. afd. S-0699-12
 

 

Anklagemyndigheden mod T (adv. Torben Pedersen, Kjellerup).
(Torben Geneser, Henrik Twilhøj og Mette Øvre (kst.)).

Retten i Horsens' dom af 13. marts 2012:



Anklageskrift er modtaget den 2. januar 2012.


T er tiltalt for overtrædelse af:


færdselslovens § 118, jf. § 4, stk. 1 -


ved den 11. oktober 2011, ca. kl. 11.40, at have ført personbil - - - ad Viborg Hovedvej, Tørring mellem kantpæl 17/8 til kantpæl 17/1 med mindst 121 km/t., selv om det ved færdselstavle er angivet, at hastigheden ikke må overstige 60 km/t., hvilket udgjorde en overskridelse på mere end 100 procent af den tilladte hastighed.


Påstande:


Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om bødestraf.


Anklagemyndigheden har endvidere påstået, at tiltalte skal frakendes retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, og at frakendelsen skal ske ubetinget, jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 12.


Tiltalte har nægtet sig skyldig.


Sagens oplysninger:


Tiltalte har forklaret, at han kørte i sin egen bil på strækningen. Han var på vej til en bilforhandler. Han kørte ca. 80 km/t. og vidste, at man på den målte strækning maksimalt måtte køre 60 km/t., hvorfor han sænkede farten. Politiet sagde, at han havde kørt 130 km/t. og nævnte også en hastighed på 160 km/t. Han bor i Karup og arbejder i Herning. Han har behov for bilen, da det ikke er muligt at tage offentlig transport. Han lagde mærke til den civile patruljebil bag ham, da han kiggede i et spejl umiddelbart inden, han skulle overhale.


Politiassistent P har forklaret, at de kørte i en civil patruljevogn. Ved rundkørslen ved Tørring blev de overhalet af en sort WV Touareg, der overskred »sildebenene« og kørte hasarderet. De eftersatte bilen og kørte 160 km/t. for at følge med. Vidnet kørte bilen, og de besluttede sig for at foretage en måling ud fra speedometeret. Vidnet aflæste tiltaltes hastighed i zonen på speedometeret til 132 km/t. Der var ikke andre biler, og der var ca. 50 meter mellem bilerne. Tiltalte blev standset efter zonen. Tiltalte svarede, at han var ligeglad, da de ikke havde beviser på, at han havde kørt for stærkt. De kontaktede vagtcentralen, da det var første gang, at han havde foretaget en måling ud fra speedometeret. Vidnet kørte herefter patruljevognen til Teknologisk Institut i Århus, der lavede en måling af speedometeret. Speedometeret var ikke digitalt, men en urskive.


Der har været dokumenteret fra sagens bilag 1/3 - speedometerkontrol fra Teknologisk Institut - hvoraf fremgår:

»Vognens speedometer km/t 122 132 142
Kontrol speedometer 114,7 123,7 134,3
Usikkerheden på målingen andrager +/- 2 %«.


Rettens begrundelse og afgørelse:



Tiltalte har erkendt at have ført bilen med ca. 80 km/t., selv om hastigheden det pågældende sted ikke måtte overstige 60 km/t. Ved en aflæst hastighed på 132 km/t. viser målingen på kontrolspeedometeret, at hastigheden reelt er 123,7 km/t., og usikkerheden er på +/- 2 %. Hastigheden er aflæst af P, mens han førte bilen, og speedometeret er en urskive. Henset til den usikkerhed, der er forbundet med at aflæse hastigheden på en urskive sammenholdt med, at den hastighed, for hvilken der er rejst tiltale, kun er 1 km/t. fra 100 procentgrænsen, finder retten det ikke med den for domfældelse fornødne sikkerhed godtgjort, at tiltalte har ført bilen med mindst 121 km/t. Tiltalte findes herefter skyldig i overensstemmelse med sin egen erkendelse og frifindes for påstanden om ubetinget frakendelse af førerretten.


Straffen fastsættes til en bøde på 2.500 kr., jf. færdselslovens § 118, stk. 1, jf. § 4, stk. 1.


Forvandlingsstraffen fastsættes som nedenfor bestemt.


Vestre Landsrets dom:



Retten i Horsens har den 13. marts 2012 afsagt dom i 1. instans (- - -).


Påstande:


Anklagemyndigheden har påstået dom i overensstemmelse med tiltalen i 1. instans og skærpelse, herunder således at tiltalte frakendes førerretten principalt ubetinget, subsidiært betinget.


Tiltalte har påstået stadfæstelse.


Forklaringer:


Tiltalte og vidnet P har for landsretten i det væsentlige forklaret som i 1. instans.


Tiltalte har supplerende forklaret, at han ikke havde travlt på gerningstidspunktet. Der var ikke en særlig grund til, at han kørte med cirka 80 km/t. Der kørte andre biler foran ham. Det var lige forud for, at politiet standsede ham, at han havde fået øje på patruljebilen i bilens spejl. Fra rundkørslen og hen til 60-kilometerzonen er der en til halvanden kilometer.


Politibetjent P har supplerende forklaret, at tiltalte kørte i en Touran og ikke en Touareg. De målte tiltaltes bil mellem 2 kantpæle i 60 kilometerzonen. Tiltaltes bil kørte under målingen med mindst 132 km/t. Den patruljebil, som han kørte i, var en Ford Focus benzinmodel. Han ved ikke, hvor gammel bilen var, eller hvor mange kilometer bilen havde kørt. Tiltalte accelererede ud af rundkørslen og overhalede patruljebilen. De kunne godt nå at indhente tiltalte, inden tiltalte nåede frem til 60-kilometerzonen. Han mener, at de foretog hastighedsmålingen over en strækning på 700 m. Han er ikke ansat ved færdselspolitiet, men han har tidligere været i turnus i færdselsafdelingen.


Forevist et billede af speedometeret i en Ford Focus årgang 2005 har vidnet forklaret, at han mener, at der var et større og mere centralt placeret speedometer i den patruljevogn, som han kørte i.


Landsrettens begrundelse og resultat:



Under hensyn til den usikkerhed, der knytter sig til den foretagne hastighedsmåling, er det ikke bevist, at tiltalte har kørt med en hastighed, der oversteg den tilladte med mere end 100 procent.


Efter politibetjent P's forklaring og indholdet af erklæringen fra Teknologisk Institut er det imidlertid bevist, at tiltalte har overskredet den tilladte hastighed på 60 km/t. med mere end 60 procent.


Tiltalte er herefter i det anførte omfang skyldig i overtrædelse af færdselslovens § 4, stk. 1.


Bødestraffen fastsættes efter de på gerningstidspunktet gældende bødetakster til 2.500 kr. Forvandlingsstraffen er fængsel i 6 dage.


Efter bevisresultatet er det en obligatorisk følge af færdselsloven, at tiltalte skal frakendes førerretten betinget. Tiltalte frakendes derfor førerretten betinget som anført nedenfor, jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 3.


Med den anførte ændring stadfæster landsretten dommen.