Generalauditørmeddelelse nr. 7/07. 
 

03-08-2007

Bødetakster ved overtrædelse af militær straffelov.

Ved Generalauditørmeddelelse nr. 02/2007 udsendtes vejledende minimumstakster for bøder for overtrædelse af militær straffelov.

Jeg anførte i forbindelse med min meddelelse, at begrundelsen for at udsende et nyt vejledende bødekatalog blandt andet var en følge af, at Rigsadvokaten (RA) i sin meddelelse RM 6/2006 om euforiserende stoffer generelt havde hævet bødeniveauet, ligesom der ved bødeudmålingen nu blev skelnet mellem såvel type som mængde af de euforiserende stoffer.

Ved lov nr. 526 af 6. juni 2007 blev der gennemført en ændring af § 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om euforiserende stoffer.

”§ 3, stk. 1, 2. pkt., Ved udmåling af straffen, herunder ved fastsættelse af bøder, skal der lægges vægt på skadevirkningerne af de pågældende stoffer. Advarsel kan i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.”

Af bemærkninger til lovforslaget – lfs. 201 af 28. marts 2007 – fremgår blandt andet, at

”Formålet med lovforslaget er for det første, at bødestraffen ved ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug bliver skærpet. Hermed understreges det, at ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer har klare strafferetlige konsekvenser.”

….

”Det er med lovforslaget forudsat, at bødestraffene for ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug skærpes markant, således at bødeniveauet for besiddelse af hash og lignende stoffer til eget forbrug bliver på 2.000 kr. eller mere, og at bøderne for besiddelse af særligt farlige eller skadelige stoffer – f.eks. heroin, kokain, amfetamin og ecstasy – til eget forbrug i intet tilfælde bliver på mindre end 3.000 kr. Desuden er det forudsat, at bøderne forhøjes med 50 procent i andengangstilfælde og 100 procent ved senere gentagelsestilfælde .”

På den baggrund har Rigsadvokaten gennemført en revision af sin meddelelse nr. 6/2006, hvoraf de nye bødepåstande fremgår.

Da militært personel i videst muligt omfang bør ligestilles med civile borgere, finder jeg det rigtigst, at det civile bødeniveau som udgangspunkt anvendes i sammenlignelige tilfælde.

Som en følge af den markante skærpelse af bødestraffen for besiddelse af euforiserende stoffer til eget brug, der blev indført i forbindelse med den ovenfor anførte lov, finder jeg derfor, at bødepåstandene i mere banale sager om besiddelse eller indtagelse af euforiserende stoffer i tjenesten eller på militært område, jf. MS § 22, skal følge bødepåstanden som anført i Rigsadvokatens Meddelelse 2/2006.

Samtidig finder jeg det fortsat af afgørende betydning, at i sager om overtrædelse af § 22, i Militær Straffelov, hvor der samtidig er sket en kompromittering af vagttjeneste eller andre sikkerhedsmæssige opgaver, skal bøden skærpes med 1.000 kr. i forhold til de i Rigsadvokatens Meddelelse anførte bødepåstande.

Skærpelsen af bødestraffen ved overtrædelse af Militær Straffelov § 22, har samtidig givet mig anledning til at vurdere, hvorvidt der tillige skal ske en skærpelse i sager om overtrædelse af Militær Straffelov § 20 – om påvirkethed i tjenesten.

Hvis man som følge af indtagelse af euforiserende stoffer, alkohol, bedøvende midler eller på lignende måde, har bragt sig i en tilstand, hvor man ikke er i stand til at varetage tjenesten på fuldt forsvarlig måde, udgør man efter min opfattelse en særlig sikkerhedsrisiko i forbindelse med tjenesten i militæret som følge af omgang med våben og andet farligt eller særligt kostbart materiel.

På den baggrund har jeg fundet det rigtigst, at der i sager om overtrædelse af Militær Straffelov § 20 – om påvirkethed i tjenesten – tillige bør ske en hævelse af bødestraffen, således at der er sammenhæng mellem de bøder der udmåles vedrørende indtagelse og besiddelse af euforiserende stoffer i tjenesten eller på militært område, jf. Militær Straffelov § 22 og i sager om overtrædelse af Militær Straffelov § 20.

Der kan tillige ved militært hærværk efter Militær Straffelov § 26, stk. 1, sammenlignes med hærværk efter straffelovens § 291, stk. 1. Derfor bør der også i disse sager, fastsættes bøder i overensstemmelse med Rigsadvokatens Meddelelse nr. 9/2005, med rettelser af september 2006.

Jeg har ikke fundet anledning til at ændre bødepåstandene i de øvrige overtrædelser af Militær Straffelov som blev fastsat i min meddelelse nr. 2/2007. Dog må bødestørrelsen vedrørende overtrædelse af Militær Straffelov § 25, forventes forhøjet væsentligt i forbindelse med en snarlig regulering af bøderne for civile værnepligtige.

På den baggrund fastsættes med virkning fra den dags dato følgende vejledende minimumstakster.

Ændringer i forhold til min meddelelse nr. 2/2007 i øvrigt er markeret med fed skrift.

Bødestørrelsen for de bestemmelser i militær straffelov, der har pendanter i militær disciplinarlov:

§ 11 (ulydighed) 

1500 kr.

§ 13 (respektstridig optræden)  

1250 kr.

§ 15 (forskelsbehandling)  

1500 kr.

§ 16 (uberettiget modtagelse af ydelser) 

1500 kr.

§ 17 (myndigheds ikke brug) 

1500 kr.

§ 18 (overordnets krænkelse)

1500 kr.

§ 19 (sideordnets krænkelse)

1500 kr.

§ 23 stk. 1 (offentlig uorden – synlig beruselse i DK) 

750 kr.

§ 23 stk. 2 (offentlig uorden – synlig beruselse i udlandet)

1500 kr.

§ 24 (vagtforseelse) 

1500 kr.

§ 25 (ulovligt fravær ved første mødedag)
(Ved 4. gangs udeblivelse påstås som udgangspunkt frihedsstraf.)

1000 kr.
 

§ 25 (ulovligt fravær efter første mødedag, mere end 10 tjenestedages fravær)
 

2000 kr.

§ 26 (militært hærværk)
Se Rigsadvokatens Meddelelse nr. 9/2005 med rettelser af september 2006
 
§ 27 (pligtforsømmelse, groft uagtsomt) 

1000 kr.

§ 27 (pligtforsømmelse, forsætligt)

1500 kr.

Bødestørrelsen for de bestemmelser i militær straffelov, der ikke har pendanter i militær disciplinarlov:

§ 20 (påvirkethed i tjenesten)
(påvirkethed i tjenesten i forbindelse med vagt og lignende) 

2000 kr.
3000 kr.

§ 21 (overtrædelse af promillegrænser) 

1500 kr.

§ 22 (narko/euforiserende stoffer).
Se Rigsadvokatens Meddelelse 2/2006 med rettelser af juni 2007.   
 
§ 22 Indtagelse og besiddelse af euforiserende stoffer i forbindelse med
vagt og lignende
Rigsadvokatens Meddelelse 2/2006 med rettelser af juni 2007 med tillæg på
1.000 kr.

Ovennævnte takster er udtryk for en undergrænse. I mange tilfælde vil der selvfølgelig skulle fastsættes en højere bøde ud fra alm. udmålingsprincipper – herunder forseelsens grovhed.

Udgangspunktet bør være en forhøjelse på 50 % i 2.-gangs-tilfælde og 100 % i 3.-gangs-tilfælde, hvis fængselsstraf ikke er forskyldt. Også her bør bødesager over 3.000 kr. indbringes for retten.

Der anvendes absolut kumulation ved bøder i medfør af Militær Straffelov § 20, § 22 og § 24.
 
Jeg skal fortsat anmode om, at væsentlige skærpelser, der vil medføre en bøde på over 3000 kr. forlods indbringes for retten til fastlæggelse af en mere præcis praksis. Der er herved også taget hensyn til, at disse bøder frit vil kunne ankes af tiltalte, jf. RPL § 902, stk. 2. (Tidligere § 962, stk. 2). Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor bøden er fastsat i overensstemmelse med en eventuel fast civil praksis.

Færdselslovsovertrædelser her i landet afgøres i overensstemmelse med Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 (senest rettet i juni 2007) om sanktionspåstande i færdselssager.

De særlige takster, der anvendes under udsendelse i fredsstøttende operationer er uændrede.

For så vidt angår færdselsforseelser under udsendelse, skal der henvises til HRN 910-005 – Hærens Operative Kommandos bestemmelser for styrker udsendt i fredsstøttende operationer pkt. 239.

Alle bøder for overtrædelse af militær straffelov bør fortsat tillægges gentagelsesvirkning jf. straffelovens § 81, nr. 1.

Gentagelsesvirkningens tidsmæssige udstrækning afhænger af en konkret vurdering, men er som udgangspunkt alene begrænset af en 10 årig periode, jf. straffelovens § 84, stk. 3.

Som følge af at værnepligtiges løn for tiden udgør ca. 6.900 kr. pr. måned samt et skattefrit kostpengetillæg på ca. 4.800 kr. pr. måned, er der i almindelighed ikke grundlag for at nedsætte bøden, som følge af særlig lav indkomst.

Samtidig ophæves Generalauditørmeddelelse nr. 02/2007.

Niels Christiansen
fg.