03-08-2007
Bødetakster
ved
overtrædelse
af militær
straffelov.
Ved
Generalauditørmeddelelse
nr. 02/2007
udsendtes
vejledende
minimumstakster
for bøder
for
overtrædelse
af militær
straffelov.
Jeg anførte
i
forbindelse
med min
meddelelse,
at
begrundelsen
for at
udsende et
nyt
vejledende
bødekatalog
blandt andet
var en følge
af, at
Rigsadvokaten
(RA) i sin
meddelelse
RM 6/2006 om
euforiserende
stoffer
generelt
havde hævet
bødeniveauet,
ligesom der
ved
bødeudmålingen
nu blev
skelnet
mellem såvel
type som
mængde af de
euforiserende
stoffer.
Ved lov nr.
526 af 6.
juni 2007
blev der
gennemført
en ændring
af § 3, stk.
1, 2. pkt.,
i lov om
euforiserende
stoffer.
Ӥ 3,
stk. 1, 2.
pkt., Ved
udmåling af
straffen,
herunder ved
fastsættelse
af bøder,
skal der
lægges vægt
på
skadevirkningerne
af de
pågældende
stoffer.
Advarsel kan
i
almindelighed
ikke
meddeles,
medmindre
sociale
forhold
taler for at
meddele en
advarsel og
besiddelsen
af stoffet
er udslag af
en stærk
afhængighed
som følge af
et længere
og
vedvarende
misbrug af
euforiserende
stoffer.”
Af
bemærkninger
til
lovforslaget
– lfs. 201
af 28. marts
2007 –
fremgår
blandt
andet, at
”Formålet
med
lovforslaget
er for det
første, at
bødestraffen
ved ulovlig
besiddelse
af
euforiserende
stoffer til
eget forbrug
bliver
skærpet.
Hermed
understreges
det, at
ulovlig
besiddelse
af
euforiserende
stoffer har
klare
strafferetlige
konsekvenser.”
….
”Det er
med
lovforslaget
forudsat, at
bødestraffene
for ulovlig
besiddelse
af
euforiserende
stoffer til
eget forbrug
skærpes
markant,
således at
bødeniveauet
for
besiddelse
af hash og
lignende
stoffer til
eget forbrug
bliver på
2.000 kr.
eller mere,
og at
bøderne for
besiddelse
af særligt
farlige
eller
skadelige
stoffer –
f.eks.
heroin,
kokain,
amfetamin og
ecstasy –
til eget
forbrug i
intet
tilfælde
bliver på
mindre end
3.000 kr.
Desuden er
det
forudsat, at
bøderne
forhøjes med
50 procent i
andengangstilfælde
og 100
procent ved
senere
gentagelsestilfælde
.”
På den
baggrund har
Rigsadvokaten
gennemført
en revision
af sin
meddelelse
nr. 6/2006,
hvoraf de
nye
bødepåstande
fremgår.
Da militært
personel i
videst
muligt
omfang bør
ligestilles
med civile
borgere,
finder jeg
det
rigtigst, at
det civile
bødeniveau
som
udgangspunkt
anvendes i
sammenlignelige
tilfælde.
Som en følge
af den
markante
skærpelse af
bødestraffen
for
besiddelse
af
euforiserende
stoffer til
eget brug,
der blev
indført i
forbindelse
med den
ovenfor
anførte lov,
finder jeg
derfor, at
bødepåstandene
i mere
banale
sager om
besiddelse
eller
indtagelse
af
euforiserende
stoffer i
tjenesten
eller på
militært
område, jf.
MS § 22,
skal følge
bødepåstanden
som anført i
Rigsadvokatens
Meddelelse
2/2006.
Samtidig
finder jeg
det fortsat
af afgørende
betydning,
at i sager
om
overtrædelse
af § 22, i
Militær
Straffelov,
hvor der
samtidig er
sket en
kompromittering
af
vagttjeneste
eller andre
sikkerhedsmæssige
opgaver,
skal bøden
skærpes med
1.000 kr. i
forhold til
de i
Rigsadvokatens
Meddelelse
anførte
bødepåstande.
Skærpelsen
af
bødestraffen
ved
overtrædelse
af Militær
Straffelov §
22, har
samtidig
givet mig
anledning
til at
vurdere,
hvorvidt der
tillige skal
ske en
skærpelse i
sager om
overtrædelse
af Militær
Straffelov §
20 – om
påvirkethed
i tjenesten.
Hvis man som
følge af
indtagelse
af
euforiserende
stoffer,
alkohol,
bedøvende
midler eller
på lignende
måde,
har bragt
sig i en
tilstand,
hvor man
ikke er i
stand til at
varetage
tjenesten på
fuldt
forsvarlig
måde, udgør
man efter
min
opfattelse
en særlig
sikkerhedsrisiko
i
forbindelse
med
tjenesten i
militæret
som følge af
omgang med
våben og
andet
farligt
eller
særligt
kostbart
materiel.
På den
baggrund har
jeg fundet
det
rigtigst, at
der i sager
om
overtrædelse
af Militær
Straffelov §
20 – om
påvirkethed
i tjenesten
– tillige
bør ske en
hævelse af
bødestraffen,
således at
der er
sammenhæng
mellem de
bøder der
udmåles
vedrørende
indtagelse
og
besiddelse
af
euforiserende
stoffer i
tjenesten
eller på
militært
område, jf.
Militær
Straffelov §
22 og i
sager om
overtrædelse
af Militær
Straffelov §
20.
Der kan
tillige ved
militært
hærværk
efter
Militær
Straffelov §
26, stk. 1,
sammenlignes
med hærværk
efter
straffelovens
§ 291, stk.
1. Derfor
bør der også
i disse
sager,
fastsættes
bøder i
overensstemmelse
med
Rigsadvokatens
Meddelelse
nr. 9/2005,
med
rettelser af
september
2006.
Jeg har ikke
fundet
anledning
til at ændre
bødepåstandene
i de øvrige
overtrædelser
af Militær
Straffelov
som blev
fastsat i
min
meddelelse
nr. 2/2007.
Dog må
bødestørrelsen
vedrørende
overtrædelse
af Militær
Straffelov §
25,
forventes
forhøjet
væsentligt i
forbindelse
med en
snarlig
regulering
af bøderne
for civile
værnepligtige.
På den
baggrund
fastsættes
med virkning
fra den
dags
dato
følgende
vejledende
minimumstakster.
Ændringer i
forhold til
min
meddelelse
nr. 2/2007 i
øvrigt er
markeret med
fed
skrift.
Bødestørrelsen
for de
bestemmelser
i militær
straffelov,
der har
pendanter i
militær
disciplinarlov:
§ 11
(ulydighed) |
1500
kr. |
§ 13
(respektstridig
optræden) |
1250
kr. |
§ 15
(forskelsbehandling) |
1500
kr. |
§ 16
(uberettiget
modtagelse
af
ydelser) |
1500
kr. |
§ 17
(myndigheds
ikke
brug) |
1500
kr. |
§ 18
(overordnets
krænkelse) |
1500
kr. |
§ 19
(sideordnets
krænkelse) |
1500
kr. |
§ 23
stk.
1
(offentlig
uorden
–
synlig
beruselse
i
DK) |
750
kr. |
§ 23
stk.
2
(offentlig
uorden
–
synlig
beruselse
i
udlandet) |
1500
kr. |
§ 24
(vagtforseelse) |
1500
kr. |
§ 25
(ulovligt
fravær
ved
første
mødedag)
(Ved
4.
gangs
udeblivelse
påstås
som
udgangspunkt
frihedsstraf.) |
1000
kr.
|
§ 25
(ulovligt
fravær
efter
første
mødedag,
mere
end
10
tjenestedages
fravær)
|
2000
kr. |
§ 26
(militært
hærværk)
Se
Rigsadvokatens
Meddelelse
nr.
9/2005
med
rettelser
af
september
2006 |
|
§ 27
(pligtforsømmelse,
groft
uagtsomt) |
1000
kr. |
§ 27
(pligtforsømmelse,
forsætligt) |
1500
kr. |
Bødestørrelsen
for de
bestemmelser
i militær
straffelov,
der ikke har
pendanter i
militær
disciplinarlov:
§ 20
(påvirkethed
i
tjenesten)
(påvirkethed
i
tjenesten
i
forbindelse
med
vagt
og
lignende) |
2000
kr.
3000
kr. |
§ 21
(overtrædelse
af
promillegrænser) |
1500
kr. |
§ 22
(narko/euforiserende
stoffer).
Se
Rigsadvokatens
Meddelelse
2/2006
med
rettelser
af
juni
2007.
|
|
§
22 Indtagelse
og
besiddelse
af
euforiserende
stoffer
i
forbindelse
med
vagt
og
lignende
Rigsadvokatens
Meddelelse
2/2006
med
rettelser
af
juni
2007
med
tillæg
på
1.000
kr. |
Ovennævnte
takster er
udtryk for
en
undergrænse.
I mange
tilfælde vil
der
selvfølgelig
skulle
fastsættes
en højere
bøde ud fra
alm.
udmålingsprincipper
– herunder
forseelsens
grovhed.
Udgangspunktet
bør være en
forhøjelse
på 50 % i
2.-gangs-tilfælde
og 100 % i
3.-gangs-tilfælde,
hvis
fængselsstraf
ikke er
forskyldt.
Også her bør
bødesager
over 3.000
kr.
indbringes
for retten.
Der
anvendes
absolut
kumulation
ved bøder i
medfør af
Militær
Straffelov §
20, § 22 og
§ 24.
Jeg skal
fortsat
anmode om,
at
væsentlige
skærpelser,
der vil
medføre en
bøde på over
3000 kr.
forlods
indbringes
for retten
til
fastlæggelse
af en mere
præcis
praksis. Der
er herved
også taget
hensyn til,
at disse
bøder frit
vil kunne
ankes af
tiltalte,
jf. RPL §
902, stk. 2.
(Tidligere §
962, stk.
2). Dette
gælder dog
ikke i
tilfælde,
hvor bøden
er fastsat i
overensstemmelse
med en
eventuel
fast civil
praksis.
Færdselslovsovertrædelser
her i landet
afgøres i
overensstemmelse
med
Rigsadvokatens
Meddelelse
nr. 4/2000
(senest
rettet i
juni 2007)
om
sanktionspåstande
i
færdselssager.
De særlige
takster, der
anvendes
under
udsendelse i
fredsstøttende
operationer
er uændrede.
For så vidt
angår
færdselsforseelser
under
udsendelse,
skal der
henvises til
HRN 910-005
– Hærens
Operative
Kommandos
bestemmelser
for styrker
udsendt i
fredsstøttende
operationer
pkt. 239.
Alle bøder
for
overtrædelse
af militær
straffelov
bør fortsat
tillægges
gentagelsesvirkning
jf.
straffelovens
§ 81, nr. 1.
Gentagelsesvirkningens
tidsmæssige
udstrækning
afhænger af
en konkret
vurdering,
men er som
udgangspunkt
alene
begrænset af
en 10 årig
periode, jf.
straffelovens
§ 84, stk.
3.
Som følge af
at
værnepligtiges
løn for
tiden udgør
ca. 6.900
kr. pr.
måned samt
et
skattefrit
kostpengetillæg
på ca. 4.800
kr. pr.
måned, er
der i
almindelighed
ikke
grundlag for
at nedsætte
bøden, som
følge af
særlig lav
indkomst.
Samtidig
ophæves
Generalauditørmeddelelse
nr. 02/2007.
Niels
Christiansen
fg.