Lov nr. 347 af 6. maj 2009

Lovforslag nr. 87 fremsat den 10. december 2008 af justitsministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af færdselsloven

 

 

 

Uddrag af bemærkningerne til lovforslaget


".... 2. Oplysningspligten efter færdselslovens § 65, stk. 1

Efter færdselslovens § 65, stk. 1, skal ejeren (brugeren) af et køretøj efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Formålet med bestemmelsen er at lette politiets efterforskning af sager om lovovertrædelser, der er begået af førere af motorkøretøjer. Oplysningspligten skal således varetage hensynet til færdselssikkerheden ved at give mulighed for en effektiv håndhævelse af færdselslovgivningen.

Et typisk anvendelsesområde for færdselslovens § 65, stk. 1, er sager om overskridelse af hastighedsgrænserne, som er konstateret ved automatisk trafikkontrol (ATK). Hastighedskontrollen foregår her ved en måling og fotografering af køretøj og fører, uden at køretøjet bringes til standsning. Efterfølgende sendes en tilkendegivelse til ejeren (brugeren) af køretøjet om overtrædelsen, hvor denne i medfør af færdselslovens § 65, stk. 1, anmodes om at oplyse, hvem der har været fører af køretøjet, hvis den pågældende ikke selv har været fører.

Bestemmelsen kan også anvendes i forbindelse med andre overtrædelser af færdselslovgivningen, f.eks. i sager om flugt fra et uheldssted m.v.

Pligten til at give oplysning om føreren gælder ikke, hvis ejeren (brugeren) selv har ført køretøjet og ved at give denne oplysning udsætter sig selv for straf, jf. forbuddet mod selvinkriminering. Oplysningspligten gælder heller ikke, hvis ejeren (brugeren) har overladt føringen af køretøjet til en person under omstændigheder, der medfører strafansvar for ejeren (brugeren) selv. Derimod gælder oplysningspligten i tilfælde, hvor ejeren (brugeren) vil udsætte en af sine nærmeste for straf, jf. Højesterets dom af 12. februar 2003, refereret i Ugeskrift for Retsvæsen, 2003, side 1029, hvor et flertal i Højesteret udtalte, at en ejer (bruger) af et motorkøretøj efter færdselslovens § 65, stk. 1, er forpligtet til på politiets forespørgsel at oplyse, hvem der som fører har benyttet køretøjet, også selv om føreren er en af hans nærmeste.

2.1. Straffen for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1

2.1.1. Gældende ret

Overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, straffes efter færdselslovens § 118, stk. 1, med bøde. Hvis overtrædelsen vedrører et køretøj, der er omfattet af færdselslovens § 43, stk. 1 og 2, dvs. busser med en tilladt totalvægt over 3.500 kg og andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), udmåles der en skærpet bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 2, 2. pkt.

Det fremgår af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande m.v. i færdselssager, at der ved overtrædelse af § 65, stk. 1, vedrørende busser og lastbiler som udgangspunkt nedlægges påstand om en bøde på 5.000 kr., mens påstanden vedrørende andre køretøjer som udgangspunkt er en bøde på 500 kr. Bøden kan nedsættes til det halve, dog mindst 300 kr., for personer med særlig lav indtægt og nedsættes ligeledes til det halve for unge under 18 år, hvilket dog har begrænset betydning, da sager om tilsidesættelse af oplysningspligten typisk vil angå bilejere.

Bødeniveauet ved overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, med hensyn til busser og lastbiler blev forhøjet ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 i forbindelse med indførelsen af skærpede sanktioner for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.

Forhøjelsen skete for at undgå, at føreren af en bus eller en lastbil, der har overtrådt færdselsloven, kan slippe billigere ved, at ejeren (brugeren) undlader at oplyse, hvem der var fører af køretøjet. Der blev i den forbindelse lagt vægt på, at ejerens (brugerens) tilsidesættelse af oplysningspligten, der indtil lovændringen blev straffet med en bøde på 500 kr., ville kunne dække over andre overtrædelser begået af føreren, som straffes med væsentlig højere bøder, f.eks. overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.

En forhøjelse af bøden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, i forhold til andre køretøjer end lastbiler og busser, blev ikke overvejet i forbindelse med den ovenfor nævnte lovændring, der hovedsageligt angik bøderne på tungvognsområdet.

2.1.2. Rigsadvokatens overvejelser

Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet og Rigsadvokaten om at overveje, om der er behov for nye initiativer vedrørende oplysningspligten i færdselslovens § 65, stk. 1, herunder om bødeniveauet for så vidt angår andre biler end busser og lastbiler eventuelt bør sættes op.

Det fremgår af Rigsadvokatens og Rigspolitiet notat herom (bilag 2), at der må antages at foreligge ca. 2.000 sager årligt om overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, som har forbindelse med automatisk hastighedskontrol (ATK), og at der herudover foreligger et yderligere antal sager i forbindelse med anden færdselskontrol, så det samlede årlige antal sager om overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, ligger i niveauet 2.000 til 2.500 sager.

Det er Rigsadvokatens og Rigspolitiets opfattelse, at antallet af sager er så betydeligt, at det er velbegrundet at overveje nye initiativer på området, og at det mest nærliggende spørgsmål er, om den gældende bødetakst på 500 kr. er tidssvarende og står i rimeligt forhold til karakteren af overtrædelsen.

Rigsadvokaten og Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at den nugældende bødetakst på 500 kr. har været uændret siden 1991, og at en bøde på 500 kr. for de fleste mennesker er et forholdsvis beskedent beløb, som ikke kan antages at have nogen præventiv effekt af betydning.

Under hensyn til, at formålet med reglen i færdselslovens § 65, stk. 1, er at lette politiets efterforskning af lovovertrædelser, der er begået af førere af motorkøretøjer, bør bøden for at undlade at efterkomme oplysningspligten i færdselslovens § 65, stk. 1, efter Rigsadvokatens og Rigspolitiets opfattelse generelt ikke være af en så ringe størrelse, at det opfordrer til spekulation i at vedtage en bøde på dette beløb for at dække over overtrædelser begået af føreren, som – hvis vedkommendes identitet blev afsløret – ville blive pålagt større bøder. Bødestraffen bør derfor i højere grad afspejle, at ejerens (brugerens) overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 1, i mange tilfælde vil kunne dække over overtrædelser begået af føreren, der straffes væsentlig strengere end med en bøde på 500 kr.

Rigsadvokaten og Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at de nuværende sanktioner for overtrædelse af hastighedsgrænserne betyder, at en fører, som har kørt for stærkt, vil kunne unddrage sig betydelige bøder og eventuelt også klip i kørekortet eller frakendelse af førerretten, hvis ejeren af køretøjet undlader at opfylde sin oplysningspligt.

Også i sager om flugtbilisme vil en fører kunne undgå sanktioner af meget væsentlig betydning, dvs. frihedsstraf samt frakendelse af førerretten eller – ved formildende omstændigheder – en bøde på som udgangspunkt 5.000 kr., hvis ejeren (brugeren) af køretøjet undlader at oplyse politiet om førerens identitet.

Rigsadvokaten og Rigspolitiet konkluderer på den baggrund, at den nugældende bødestørrelse på 500 kr. hverken ved hastighedsovertrædelser, der konstateres ved automatisk hastighedskontrol, eller i sager, hvor føreren flygter fra et færdselsuheld, kan siges at stå i forhold til karakteren af overtrædelsen.

Endvidere synes det for Rigsadvokaten og Rigspolitiet vanskeligt at begrunde den meget store forskel på sanktionen i de tilfælde, hvor oplysningspligten overtrædes i forhold til busser og lastbiler (5.000 kr.), og i de tilfælde, hvor oplysningspligten tilsidesættes i forhold til andre køretøjer (500 kr.).

Sammenfattende er det Rigsadvokatens og Rigspolitiets opfattelse, at bøden på 500 kr. bør forhøjes med henblik på at øge incitamentet for ejeren (brugeren) til at oplyse identiteten på føreren.

Det nævnes i notatet, at en mulighed kunne være at sætte bødens størrelse for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, i forhold til bødestørrelsen for de overtrædelser, som er begået af føreren af køretøjet, så bødestørrelsen varierer afhængigt af førerens overtrædelse. En sådan ordning ville imidlertid ikke være direkte anvendelig i tilfælde, hvor føreren har forskyldt en frihedsstraf, klip i kørekortet eller frakendelse af førerretten. Hertil kommer, at straffen til ejeren (brugeren) for at undlade at efterkomme oplysningspligten i meget høj grad ville bero på alvoren af førerens lovovertrædelser, som typisk ikke kan bebrejdes ejeren af køretøjet.

En anden mulighed kunne være at fastsætte bøden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, til 5.000 kr. i alle tilfælde, dvs. uanset køretøjets art.

Rigsadvokaten og Rigspolitiet finder det imidlertid for vidtgående at straffe ejere (brugere) af andre køretøjer end busser og lastbiler med samme bøde som ejere af de tunge køretøjer. Der henvises i den forbindelse til, at overtrædelser vedrørende busser og lastbiler langt oftere end overtrædelser med andre køretøjer vil være begået i erhvervsforhold, at busser og lastbiler kan udgøre en større risiko for færdselssikkerheden end andre køretøjer, og at førere af disse køretøjer kan unddrage sig højere bøder end andre, f.eks. for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, hvilket bøden på 5.000 kr. er en afspejling af.

Det foreslås i notatet, at bødestørrelsen i stedet fastsættes til det halve, dvs. 2.500 kr., som formentlig vil have en sådan betydning for de fleste privatpersoner, at bøden kan have en præventiv effekt, og som overstiger bødestørrelsen i de fleste sager om hastighedsovertrædelser konstateret ved automatisk hastighedskontrol. I 2007 blev 50 pct. af bøderne i forbindelse med automatisk trafikkontrol således fastsat til 500 kr., og 99,5 pct. af bøderne blev fastsat til beløb på 2.500 kr. eller derunder. Den gennemsnitlige bøde var på ca. 865 kr. (2007-niveau).

2.1.3. Justitsministeriets overvejelser

Oplysningspligten efter færdselslovens § 65, stk. 1, er i mange tilfælde – ikke mindst i sager med automatisk trafikkontrol – et væsentligt led i politiets efterforskning af færdselsforseelser begået af andre end køretøjets ejer (bruger).

Da den fører, som har begået forseelsen, i sager vedrørende andre køretøjer end busser og lastbiler typisk er enten en nærstående, en ven eller en bekendt af køretøjets ejer (bruger), det vigtigt, at ejeren (brugeren) også i disse tilfælde har et klart incitament til at oplyse førerens identitet over for politiet.

Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten og Rigspolitiet i, at den nuværende bødestraf på 500 kr. for tilsidesættelse af oplysningspligten er af forholdsvis beskeden karakter og ikke kan antages at have nogen større præventiv effekt. Endvidere svarer bødestørrelsen til den almindelige mindstebøde for færdselslovsovertrædelser, hvilket kan medføre, at ejeren (brugeren) af køretøjet vælger at vedtage en bøde for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, med henblik på at skåne føreren for de ofte langt alvorligere sanktioner, som den begåede færdselsforseelse ellers kunne medføre.

Justitsministeriet kan således tiltræde Rigsadvokatens anbefaling om at hæve bøden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, vedrørende andre biler end lastbiler og busser.

Justitsministeriet er endvidere enig i Rigsadvokatens og Rigspolitiets synspunkter vedrørende det fremtidige bødeniveau og kan således tilslutte sig forslaget om, at bøden fremover bør fastsættes til 2.500 kr.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1. ..."


 

Bemærkningerne til lovforslagets § 1

".... Til § 1

Til nr. 1 (§ 118, stk. 2, 1. pkt., og stk. 2, 2. pkt.)

Den foreslåede ændring indebærer, at der altid udmåles en skærpet bøde for overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 1, og ikke – som hidtil – kun når overtrædelsen vedrører et køretøj, der er omfattet af § 43, stk. 1 eller 2, dvs. busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og lastbiler (tunge køretøjer).

Hidtil har overtrædelse af § 65, stk. 1, med hensyn til tunge køretøjer som udgangspunkt medført en skærpet bøde på 5.000 kr., mens overtrædelser vedrørende andre køretøjer som udgangspunkt har medført en bøde på 500 kr.

Det forudsættes, at den skærpede bøde for overtrædelser vedrørende andre køretøjer end tunge køretøjer som udgangspunkt fastsættes til 2.500 kr.

Der tilsigtes ingen ændring af bødestørrelsen ved overtrædelser af § 65, stk. 1, med hensyn til tunge køretøjer.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3. ..."