"4.
Besiddelse af knive på
offentligt tilgængelige
steder mv.
4.1. Gældende ret
Efter
våbenlovens § 4, stk. 1,
er det forbudt på
offentligt tilgængelige
steder,
uddannelsessteder, i
ungdomsklubber,
fritidsordninger og
lignende at bære eller
besidde kniv eller dolk,
medmindre det sker som
led i erhvervsudøvelse,
til brug ved jagt,
lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller har
et andet lignende
anerkendelsesværdigt
formål. Forbuddet
omfatter dog ikke
foldeknive med en klinge
på højst 7 cm, der ikke
kan fastlåses i udfoldet
position.
Bestemmelsen blev
oprindelig indsat i
våbenloven ved lov nr.
861 af 23. december
1987. Det fremgår bl.a.
af bemærkningerne til
lovforslaget, jf.
Folketingstidende
1987-88, Tillæg A,
spalte 1775-1808, at det
efter bestemmelsen er
forbudt at gå med kniv,
hvis den bæres blot til
pynt eller lignende,
eller den ikke skal
bruges til noget
bestemt. Det er heller
ikke tilladt at bære
kniv f.eks. med henblik
på at skulle forsvare
sig selv eller andre,
hvis der eventuelt
skulle opstå en truende
situation.
Skal
kniven derimod anvendes
som værktøj i (lovligt)
erhverv eller bruges i
forbindelse med jagt,
lystfiskeri og
sportsudøvelse, er det
tilladt at bære den på
offentligt sted. Det
gælder også, når kniven
bæres, mens den
pågældende person er på
vej direkte til eller
fra den pågældende
aktivitet. Opregningen i
lovteksten er ikke
udtømmende, jf. ordene
»eller andet lignende
anerkendelsesværdigt
formål«. Således vil
kniv også kunne bæres
som led i anden lovlig
fritidsaktivitet. Dette
gælder f.eks. for
spejdere og andre, der
dyrker
friluftsvirksomhed og i
den forbindelse anvender
kniv.
Herudover er der en
række andre tilfælde,
hvor det ud fra formålet
med bestemmelsen er
tilladt at bære kniv på
offentligt sted. Her
tænkes navnlig på
situationer, hvor det i
forbindelse med
transport af kniv fra ét
sted til et andet ikke
kan undgås, at kniven
medbringes på (passerer)
offentligt område.
Kniven er f.eks. købt i
en forretning og skal
bringes hjem til
bopælen.
Ved
lov nr. 217 af 31. marts
2004 fik § 4, stk. 1,
sin nuværende
affattelse.
Bestemmelsens stedlige
anvendelsesområde blev
udvidet fra offentligt
tilgængelige steder til
også at omfatte
uddannelsessteder,
ungdomsklubber,
fritidsordninger og
lignende. Ud over at
bære kniv kom
bestemmelsen endvidere
til også at omfatte
besiddelse af
kniv, hvilket betyder,
at også besiddelse af
knive i biler på
offentligt tilgængelige
steder uden et
anerkendelsesværdigt
formål er forbudt.
Endelig blev undtagelsen
vedrørende foldeknive
indsnævret fra at gælde
foldeknive med en klinge
på højst 7 cm til kun at
gælde foldeknive med en
klinge på højst 7 cm,
der ikke kan fastlåses i
udfoldet position.
Straffebestemmelsen
vedrørende overtrædelse
af våbenlovens § 4,
stk. 1, findes i
våbenlovens § 10,
stk. 3, som ligeledes
fik sin nuværende
affattelse ved
ovennævnte ændringslov
fra 2004. Efter
bestemmelsen straffes
overtrædelse af § 4,
stk. 1, med bøde. Er den
pågældende tidligere
straffet for
overtrædelse af § 4,
stk. 1, er straffen
fængsel indtil 2 år.
Efter
våbenlovens § 4, stk. 2,
kan justitsministeren
udstede regler om et
(generelt) forbud mod
bl.a. at besidde eller
bære visse knive. I
henhold hertil er der i
§ 14 i
våbenbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 449
af 9. juni 2005) fastsat
et forbud mod bl.a. at
besidde eller bære en
række særlig farlige
knive uden tilladelse
fra politiet.
Forbuddet – der gælder
generelt og således ikke
er begrænset til
offentligt tilgængelige
steder mv. – omfatter
blandt andet knive, hvis
klinge overstiger 12 cm,
medmindre de er udformet
til og bæres eller
besiddes med henblik på
anvendelse i erhverv,
til husholdningsbrug
eller ved jagt,
lystfiskeri eller
sportsdykning, jf.
bekendtgørelsens § 14,
stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 3. Herudover
omfatter forbuddet en
række andre knive, der
har en særlig farlig
konstruktion, herunder
springknive og
enhåndsbetjente
foldeknive, jf. § 14,
stk. 1, nr. 2-8.
I
henhold til
bekendtgørelsens § 43,
stk. 4, straffes
overtrædelse af § 14,
stk. 1, med bøde. I
tredjegangstilfælde
eller derover er
straffen fængsel indtil
2 år, under særlig
formildende
omstændigheder dog bøde.
Bæres
eller besiddes en særlig
farlig kniv, jf.
våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1, uden
politiets tilladelse og
uden et
anerkendelsesværdigt
formål på offentligt
tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i
ungdomsklubber,
fritidsordninger og
lignende, foreligger der
en overtrædelse af både
våbenlovens § 4, stk. 1,
og våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1.
De
nuværende bødetakster
mv. i sager om
overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1,
fremgår af
bemærkningerne til
lovforslaget vedrørende
ovennævnte ændringslov
nr. 217 af 31. marts
2004, jf.
Folketingstidende
2003-04, Tillæg A,
spalte 3109-3176, og af
Rigsadvokatens
meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i
våbenlovssager.
Ved
overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1,
uden samtidig
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1 (ulovlig
besiddelse af
»almindelige« knive på
offentligt tilgængelige
steder mv.), forudsættes
der fastsat en bøde på
3.000 kr. i
førstegangstilfælde.
I
sager, hvor der
foreligger en
overtrædelse af både
våbenlovens § 4, stk. 1,
og våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1 (ulovlig
besiddelse af særlig
farlige knive på
offentligt tilgængelige
steder mv.), forudsættes
der fastsat en bøde på
5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Straffen for
overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1,
forudsættes i
andengangstilfælde
fastsat til fængsel i 7
dage. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan
straffen gøres betinget
med vilkår om
samfundstjeneste. Der
kan endvidere forekomme
tilfælde, hvor ubetinget
frihedsstraf i
andengangstilfælde vil
forekomme urimelig
henset til de
omstændigheder,
hvorunder kniven mv. har
været medbragt, og i
sådanne tilfælde er der
mulighed for at idømme
bøde.
Det
bemærkes, at straffen
for en eventuel samtidig
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1, i
andengangstilfælde eller
derover absorberes af
straffen for
overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1.
I
tredjegangstilfælde er
udgangspunktet en
frihedsstraf på mindst
14 dages fængsel.
Rigsadvokaten har i sin
meddelelse oplyst, at
straffene i disse
tilfælde som hovedregel
har været ubetingede.
Lovforarbejderne til
våbenlovens § 10,
stk. 3, indeholder ingen
nærmere retningslinjer
for strafniveauet i
fjerde- og
femtegangstilfælde. Fra
retspraksis kan
imidlertid nævnes en dom
vedrørende et
fjerdegangstilfælde, som
er omtalt i underbilag 1
til bilag 1 i
lovforslaget vedrørende
lovændringen fra 2004,
hvor der blev idømt 20
dages fængsel, og en dom
vedrørende et
femtegangstilfælde, som
er refereret i
Tidsskrift for
Kriminalret, 2003, side
189, hvor der blev idømt
fængsel i 30 dage.
4.2. Lovforslagets
udformning
I
lyset af den seneste
tids voldsepisoder, der
har involveret brug af
kniv, har
Justitsministeriet
overvejet, hvordan man
kan bekæmpe denne form
for personfarlig
kriminalitet og således
forhindre nye
knivoverfald.
Straffen for at
overtræde forbuddet mod
at bære eller besidde
kniv på offentligt
tilgængelige steder mv.,
jf. våbenlovens § 4,
stk. 1, er i dag i
førstegangstilfælde en
bøde på enten 3.000 kr.
eller 5.000 kr. afhængig
af knivens art, jf. pkt.
4.1 ovenfor. Efter
Justitsministeriets
opfattelse er der
imidlertid behov for en
betydelig skærpelse af
straffene på dette
område, således at det
på en tydelig og
forståelig måde
tilkendegives, at
forbuddet mod at bære
kniv på offentligt
tilgængelige steder skal
overholdes.
Det er
Justitsministeriets
vurdering, at det vil
have en præventiv effekt
at gennemføre en
strafskærpelse,
hvorefter ulovlig
besiddelse af kniv på
offentligt tilgængelige
steder som udgangspunkt
skal straffes med
frihedsstraf allerede i
førstegangstilfælde.
Det
foreslås på den
baggrund, at våbenlovens
§ 10, stk. 3, affattes
således, at overtrædelse
af § 4, stk. 1, straffes
med fængsel indtil 2 år,
under særlig formildende
omstændigheder dog med
bøde.
Det
forudsættes i den
forbindelse, at der i
førstegangstilfælde
af overtrædelse af § 4,
stk. 1, som
altovervejende
hovedregel fastsættes en
kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages
fængsel.
For
unge under 18 år kan
straffen dog gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis
betingelserne herfor er
opfyldt.
Hvis
der foreligger særlig
formildende
omstændigheder, kan der
– både for
lovovertrædere over og
under 18 år – i
førstegangstilfælde
idømmes bøde i stedet
for fængsel. Der kan
således forekomme
tilfælde, hvor en
frihedsstraf i
førstegangstilfælde vil
forekomme urimelig
henset til de
omstændigheder,
hvorunder kniven har
været medbragt.
Særlig
formildende
omstændigheder kan
navnlig tænkes at
foreligge i tilfælde,
hvor en person
oprindelig har haft et
anerkendelsesværdigt
formål (i våbenlovens
forstand) med at bære
eller besidde kniv på
offentligt tilgængeligt
sted, men på grund af
f.eks. et svinkeærinde
eller en forglemmelse
efterfølgende er kommet
i en situation, hvor det
ikke (længere) er
lovligt at bære eller
besidde den pågældende
kniv.
Der
kan således efter
omstændighederne
foreligge særlig
formildende
omstændigheder, hvis der
f.eks. er tale om en
person, som efter en
arbejdsdag, fisketur,
spejdertur eller
lignende, hvor
vedkommende lovligt har
båret eller været i
besiddelse af en kniv,
foretager et
restaurationsbesøg med
kniven i lommen eller
tasken i stedet for at
tage direkte hjem og
dermed overtræder
forbuddet i våbenlovens
§ 4, stk. 1.
Hvis
en person bærer kniv på
steder eller under
omstændigheder, hvor der
er en nærliggende risiko
for, at der kan opstå
tilspidsede situationer
af potentiel voldelig
karakter – f.eks. i
værtshusmiljøer i aften-
eller nattetimerne – vil
der dog kun sjældent
foreligge særlig
formildende
omstændigheder, uanset
om den pågældende person
tidligere på dagen har
haft et
anerkendelsesværdigt
formål med at bære
kniven.
Hvis
der foreligger særlig
formildende
omstændigheder,
forudsættes der som
hidtil idømt en bøde på
3.000 kr. Hvis forholdet
samtidig udgør en
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1,
forudsættes bøden
fastsat til 5.000 kr.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 3, nr. 4
(forslaget til
våbenlovens § 10,
stk. 3), og
bemærkningerne hertil,
hvor bl.a.
strafudmålingen i
gentagelsestilfælde er
omtalt."