I UfR.2007.2197H afgjorde Højesteret, at reglen i
retsplejelovens § 1008 om, at tiltalte kan pålægges at
betale sagens omkostninger, ikke gælder i et tilfælde, hvor
en person, der var idømt fængsel i England, og som derefter
ved en dansk domstol skulle igennem en såkaldt
"tilpasningssag", for at kunne få lov til at afsone straffen
i Danmark. Han skulle således ikke betale sagens
omkostninger ved tilpasningssagen.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 1008 udtaler om domfældtes
pligt til at betale sagsomkostninger følgende: "Findes
tiltalte skyldig eller kendes han ved dom uberettiget til
oprejsning i anledning af strafferetlig forfølgning, er han
pligtig at erstatte det offentlige de nødvendige udgifter,
som er medgået til sagens behandling".
Højesteret fandt, at denne bestemmelse ikke kan udvides til
også at omfatte andre type sager, og at hovedreglen i
retsplejelovens § 1007 om, at det er det offentlige, som
bærer udgiften ved straffesager og straffuldbyrdelse.
Landsrettens begrundelse og resultat i
sagen lød således:
"Ved behandlingen af sager om fuldbyrdelse
af udenlandske afgørelser, som er omfattet af Den Europæiske
Konvention om overførelse af domfældte, følger det af § 7,
stk. 1, i lov om international fuldbyrdelse af straf m.v.,
at retsplejelovens regler om straffesagers behandling for
retten finder anvendelse, medmindre loven eller konventionen
indeholder modstående regler. Af lovens § 7, stk. 3, fremgår
endvidere, at forsvarerbeskikkelse er obligatorisk,
medmindre sagen vedrører fuldbyrdelse af bøder og lignende.
Konventionen og loven indeholder ingen bestemmelser om
sagsomkostninger ved behandlingen af sådanne sager.
Landsretten finder ikke, at en bestemmelse, hvorefter en
domfældt skal betale de sagsomkostninger, der her i landet
er forbundet med tilpasning af en straf idømt i udlandet,
indebærer en skærpelse af den domfældtes strafferetlige
situation. En sådan bestemmelse findes således ikke at være
i strid med § 10, stk. 2, i lov om international
fuldbyrdelse af straf m.v., selv om den domfældte ved den
udenlandske domstolsafgørelse ikke måtte være pålagt at
betale sagsomkostninger i forbindelse med straffesagens
behandling i udlandet.
Landsretten tiltræder herefter, at A er pålagt at betale
sagsomkostninger i forbindelse med tilpasningen her i landet
af den straf, som A er idømt i England, jf. retsplejelovens
§ 1008, stk. 1, hvorfor
bestemmes:
Byrettens omkostningsafgørelse stadfæstes."
Højesterets kendelse lød således:
I tidligere instanser er afsagt dom af Retten på
Frederiksberg den 13. oktober 2005 og kendelse af Østre
Landsrets 16. afdeling den 4. januar 2006.
Procesbevillingsnævnet har den 23. maj 2006 meddelt
tilladelse til, at kendelsen indbringes for Højesteret.
I påkendelsen har deltaget tre dommere: Peter Blok, Poul
Søgaard og Jon Stokholm.
Påstande
A har påstået, at det offentlige endeligt skal betale
tilpasningssagens omkostninger.
Anklagemyndigheden har påstået stadfæstelse.
Anbringender
A har supplerende navnlig anført, at der ikke i
retsplejelovens kapitel 91, herunder § 1008, stk. 1, er
hjemmel til at pålægge ham omkostningerne ved
tilpasningssagen, da denne ikke havde til formål at fastslå,
om han var skyldig, eller om oprejsning skulle finde sted.
Retsplejelovens § 1008, stk. 1, er udtømmende, hvorfor
hovedreglen i § 1007, stk. 1, hvorefter det offentlige
udreder omkostningerne, finder anvendelse. Dette er i
overensstemmelse med Proceskommissionen af 1868's
bemærkninger fra marts 1875, hvorefter sagens omkostninger
som udgangspunkt kun bør pålægges den sigtede, når han
findes skyldig. Resultatet støttes endvidere af bestemmelsen
i § 1010, hvorefter der ikke påhviler sigtede pligt til at
udrede omkostninger, hvis han frifindes, eller sagen ender
uden at have ført til domfældelse, medmindre omkostningerne
måtte være forårsaget ved hans tilregnelige og retsstridige
handlinger eller undladelser. Forarbejderne til lov nr. 274
af 15. april 1997 om ændring af retsplejelovens § 1014a kan
ikke føre til et andet resultat. Tilpasningssagens eneste
formål er at bringe den engelske dom i overensstemmelse med
det danske sanktionssystem, og resultatet er på forhånd
givet. Der sker derfor alene en formel og ikke en materiel
prøvelse af sagen som i f.eks. tilståelsessager. Han var
uden indflydelse på forløbet af tilpasningssagen, og de
pålagte omkostninger er en del af >> 2199 >> den samlede
strafferetlige sanktion, der dermed skærper hans
strafferetlige situation.
Anklagemyndigheden har supplerende navnlig anført, at
omkostningsbestemmelsen i den engelske dom ikke kan få
betydning for en omkostningsafgørelse i tilpasningssagen. En
beslutning om, at domfældte skal afholde sagens omkostninger
endeligt, har karakter af et erstatningsansvar over for det
offentlige og er ikke en del af den strafferetlige sanktion,
og beslutningen skærper derfor ikke A's strafferetlige
situation. Hverken konvention af 21. marts 1983 om
overførsel af domfældte eller lovbekendtgørelse nr. 740 af
18. juli 2005 om international fuldbyrdelse af straf mv.
indeholder særskilte bestemmelser om sagsomkostninger,
hvorfor retsplejelovens regler om straffesagers behandling
finder anvendelse. Omkostningerne ved straffesagers
behandling efter retsplejelovens § 1007 udredes som
udgangspunkt af det offentlige med ret til at få dem
erstattet efter retsplejelovens regler herom. Hvis den
sigtede findes skyldig, har pågældende pligt til at erstatte
det offentlige de nødvendige udgifter ved sagens behandling,
jf. retsplejelovens § 1008, stk. 1, 1. pkt. Tilpasningssagen
og sagens udfald må ganske sidestilles med den situation, at
en tiltalt findes skyldig i en straffesag ved en sædvanlig
dom. Det har været anerkendt siden Proceskommissionen af
1868's motiver fra marts 1875 (§ 475), at omkostningerne som
udgangspunkt kun bør pålægges den sigtede, når han findes
skyldig. Ordlyden af retsplejelovens § 1007, stk. 1, og §
1008, stk. 1, har i det væsentligste været uændret siden
retsplejeloven af 11. april 1916. Ved ændringen af
retsplejelovens § 1014a ved lov nr. 274 af 15. april 1997
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om gældende ret,
at man forud for lovændringen i praksis fortolkede
retsplejelovens kapitel 91 således, at den domfældte i sager
om ændring eller ophævelse af foranstaltninger efter
straffelovens § 72, hvor anmodningen ikke blev imødekommet,
blev pålagt at betale sagens omkostninger, selvom disse
sager - som tilpasningssager - ikke var udtrykkeligt nævnt i
retsplejelovens § 1007 og § 1008. Endelig har A selv ytret
ønske om at afsone sin dom i Danmark og dermed foranlediget
tilpasningssagen, hvorunder han ikke fik medhold i sin
påstand om strafnedsættelse. Princippet i retsplejelovens §
1008, stk. 1, 1. pkt., som efter det anførte også finder
anvendelse på tilpasningssager, må derfor føre til, at
landsrettens kendelse skal stadfæstes.
Højesterets begrundelse og resultat
Som anført af landsretten indeholder hverken lov om
international fuldbyrdelse af straf mv. eller Den Europæiske
Konvention om overførelse af domfældte bestemmelse om
sagsomkostninger ved behandling af en sag om tilpasning af
en i udlandet idømt sanktion, jf. lovens § 3, stk. 3, og
konventionens art. 10. Det følger herefter af lovens § 7,
stk. 1, at retsplejelovens regler om straffesagers
behandling for retten finder anvendelse.
Efter retsplejelovens § 1007, stk. 1, udredes omkostningerne
ved behandlingen af straffesager af det offentlige,
medmindre andet er bestemt, og Højesteret finder, at hverken
lovens § 1008, stk. 1, eller andre bestemmelser indeholder
fornøden hjemmel til at pålægge A at betale omkostningerne
ved tilpasningssagen.
Højesteret tager derfor A's påstand til følge.
Thi bestemmes:
Statskassen skal betale omkostningerne ved tilpasningssagen.
Statskassen skal endvidere betale omkostningerne ved
kæresagerne for landsretten og Højesteret.