TfK 2006.662/3

 

 

H.K. 11. juli 2006 i sag 269/2006

Anklagemyndigheden mod D (adv. Georg Steensboe, Odense, e.o.).

I tidligere instans er afsagt kendelse af Retten i Århus den 30. oktober 2003 og truffet beslutning af Vestre Landsrets 5. afdeling den 1. juli 2004 og 13. august 2004.

Procesbevillingsnævnet har den 8. maj 2006 meddelt tilladelse til, at landsrettens omkostningsafgørelse indbringes for Højesteret.


I påkendelsen har deltaget tre dommere: Børge Dahl, Poul Søgaard og Vibeke Rønne.


Påstande


Kærende, D, har nedlagt påstand om, at sagsomkostningerne endeligt udredes af det offentlige.


Anklagemyndigheden har påstået stadfæstelse.


Anbringender


D har anført, at der ikke er nogen saglig begrundelse for at pålægge ham omkostninger, hvilket heller ikke er sædvanlig praksis i denne type sager.


Da hans advokat den 24. juni 2004 blev opmærksom på, at en ny læge behandlede ham, valgte advokaten at indkalde den nye læge. Da statsadvokaten herefter ønskede, at den nye læge skulle udarbejde en lægeerklæring, og at denne erklæring herefter skulle forelægges for Retslægerådet, valgte han at hæve kæremålet og herefter indbringe sagen for byretten på ny, idet der var gået mere end 6 måneder fra byrettens afgørelse den 30. oktober 2003.


Rigsadvokaten har anført, at henset til, at D frafaldt kæremålet efter ca. 7 måneder, fordi han fandt det mere formålstjeneligt at indbringe sagen på ny for byretten, jf. straffelovens § 72, stk. 2, 3. pkt., findes der i den konkrete sag at have været grundlag for undtagelsesvist at pålægge D en del af sagsomkostningerne for landsretten.


Sagsfremstilling


D blev ved Østre Landsrets dom af 3. maj 2000 dømt for overtrædelse af bl.a. straffelovens § 288, stk. 1, nr. 1, og § 119, stk. 1, men blev i medfør af straffelovens § 16, stk. 1, 1. pkt., frifundet for straf. Han blev dømt til anbringelse på psykiatrisk hospital.


Ved Retten i Århus' kendelse af 30. oktober 2003 blev en anmodning fra D om ophævelse eller ændring af den idømte foranstaltning ikke taget til følge. Retten traf samtidig beslutning om, at sagens omkostninger skulle betales af statskassen.


D kærede byrettens kendelse til Vestre Landsret.


Sagen var berammet til foretagelse i Vestre Landsret den 10. februar 2004, men blev samme dag udsat efter anmodning fra Statsadvokaten i Viborg, der ønskede sagen forelagt Retslægerådet. Nyt retsmøde blev berammet til den 1. juli 2004.


Den 24. juni 2004 blev advokat Georg Steensboe opmærksom på, at hans klient nu blev behandlet af en ny læge, og at denne læge var af den opfattelse, at D muligvis var fejldiagnosticeret og/eller fejlmedicineret. Advokat Georg Steensboe indkaldte på denne baggrund lægen som vidne.


Den 28. juni 2004 blev advokat Georg Steensboe kontaktet af statsadvokaten, som nu ønskede endnu en udsættelse af sagen med henblik på indhentelse af en erklæring fra den nye læge og efterfølgende forelæggelse for Retslægerådet.


Ved telefax af 29. juni 2004 til Vestre Landsret frafaldt advokat Georg Steensboe kæremålet.


Den 1. juli 2004 hævede Vestre Landsret sagen og bestemte samtidig, at D skulle betale sagens omkostninger for landsretten. Landsretten tillagde advokaten et salær på 6.500 kr. med tillæg af moms.


I forbindelse med advokat Georg Steensboes ansøgning til Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at indbringe landsrettens beslutning for Højesteret besluttede Vestre Landsret den 13. august 2004 at forhøje salæret til advokat Georg Steensboe med 9.500 kr. med tillæg af moms. Landsretten bestemte, at forhøjelsen af salæret skulle betales af statskassen.


I forarbejderne til retsplejelovens § 1014 a hedder det i de almindelige bemærkninger (Folketingstidende 1996-97, Tillæg A, side 107 f.) bl.a.:


»5.2. Justitsministeriets overvejelser


Som det fremgår af pkt. 5.1. ovenfor, giver de nuværende regler i et vist omfang mulighed for ved fordelingen af sagsomkostninger mellem den dømte og det offentlige at tage hensyn til de konkrete omstændigheder i sagen.


Det kan dog give anledning til betænkeligheder og forekomme mindre rimeligt, at den dømte som udgangspunkt skal betale sagsomkostninger, der kan være meget betydelige, i tilfælde, hvor den pågældende benytter sin lovbestemte ret efter straffelovens § 72 til at anmode om rettens stillingtagen til ændring eller ophævelse af en idømt foranstaltning. Det kan således ikke udelukkes, at den dømte afholder sig fra at indbringe en sådan sag for retten på grund af de sagsomkostninger, som kan blive pålagt, såfremt foranstaltningen ikke ændres.


Hertil kommer, at personer, der er idømt foranstaltninger, ofte tilhører en gruppe i samfundet, som i forvejen kan have vanskelige økonomiske vilkår og derfor kan have svært ved at betale de udgifter til advokat m.v., som følger af en sag om ændring eller ophævelse af en foranstaltning. Resultatet vil derfor ofte blive, at beløbet afholdes af det offentlige, fordi den dømte ikke er i stand til at betale.


Justitsministeriet finder det på den baggrund rigtigt, at det som udgangspunkt er det offentlige, der afholder udgifterne ved behandling af sager om ændring eller ophævelse af foranstaltninger efter straffelovens § 72. Det foreslås derfor, at der i retsplejelovens kapitel 91 om sagsomkostninger som § 1014 a, stk. 1, indsættes en bestemmelse, hvorefter det offentlige i sager om ændring eller ophævelse af foranstaltninger, jf. straffelovens § 72, betaler udgifterne ved sagens behandling.


Der kan imidlertid tænkes tilfælde, hvor der efter omstændighederne bør være mulighed for at pålægge den dømte helt eller delvis at betale sagens omkostninger. Til illustration kan nævnes tilfælde, hvor den dømte har givet anledning til forhaling af sagen, og hvor dette har medført udgifter, som det er rimeligt at pålægge vedkommende at betale.


Som et andet eksempel kan peges på tilfælde, hvor sagen er affødt af ny kriminalitet, jf. straffelovens § 72, stk. 2, 2. pkt. Sådanne tilfælde vil kun undtagelsesvis opstå, idet statsadvokaterne, når særlige omstændigheder ikke gør sig gældende, kan frafalde tiltale for lovovertrædelser, begået af personer, der er undergivet foranstaltninger i medfør af straffelovens § 68 eller § 69, jf. § 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 784 af 21. september 1992 om politimestrenes og statsadvokaternes adgang til at frafalde tiltale. Om lovovertrædelser, begået af forvaringsdømte, gælder i visse tilfælde en lignende adgang til at meddele tiltalefrafald, når der er truffet bestemmelse om genindsættelse eller sket tilbageførelse af den pågældende, jf. bekendtgørelsens § 2, nr. 2-3.


På den baggrund foreslås der som stk. 2 i retsplejelovens § 1014 a indsat en bestemmelse, hvorefter retten kan pålægge den dømte helt eller delvis at betale sagens omkostninger, når der efter den dømtes forhold og sagens omstændigheder i øvrigt er særlig anledning til det.«


I de specielle bemærkninger til bestemmelsen hedder det (Folketingstidende 1996-97, Tillæg A, side 112) bl.a.:


»Den foreslåede § 1014 a indeholder bestemmelser om dømtes pligt til at betale omkostninger vedrørende behandlingen af sager om ændring eller ophævelse af foranstaltninger, jf. straffelovens § 72.


Bestemmelsen tager efter sin ordlyd og placering i slutningen af retsplejelovens kapitel 91 om sagsomkostninger alene sigte på sager om ændring eller ophævelse af allerede idømte foranstaltninger, jf. straffelovens § 72. Der tilsigtes således inden ændring i den nuværende retstilstand for så vidt angår pligten til at betale for omkostningerne i hovedsagen, dvs. den sag, hvor foranstaltningerne idømmes, jf. straffelovens §§ 68-70. Der henvises i den forbindelse til pkt. 5.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 1014 a, stk. 1, indebærer, at det som udgangspunkt er det offentlige, der betaler udgifterne ved behandlingen af sager om ændring eller ophævelse af foranstaltninger. Det gælder, uanset om sagen rejses af den dømte, og rettens afgørelse går den pågældende imod. Bestemmelsen afviger herved fra den nuværende ordning, hvorefter den dømte som udgangspunkt skal betale, medmindre afgørelsen falder ud til den pågældendes fordel, jf. pkt. 5.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Bestemmelsen tager ikke kun sigte på byrettens sagsbehandling, men omfatter også landsrettens behandling ved appel af byrettens afgørelser efter straffelovens § 72. Det indebærer, at det også ved afgørelsen af omkostningsspørgsmålet i landsretten er udgangspunktet, at det offentlige betaler. Det gælder, selv om sagen er indbragt for landsretten af den dømte, og landsrettens afgørelse går den pågældende imod. Bestemmelsen afviger herved fra den nuværende ordning, hvorefter det bl.a. i tilfælde af anke og kære som udgangspunkt er den dømte, der skal betale, når anke- eller kæresagen er iværksat af den pågældende og ikke har ført til forandring til den pågældendes fordel, jf. pkt. 5.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Efter den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 1014 a, stk. 2, kan retten pålægge den dømte helt eller delvis at betale sagens omkostninger, når der efter den dømtes forhold og sagens omstændigheder i øvrigt er særlig anledning til det. Som det fremgår af ordlyden, sigter den foreslåede bestemmelse alene på undtagelsestilfælde, hvor der efter en konkret vurdering af den dømtes forhold og sagens omstændigheder i øvrigt findes særlig anledning til at fravige hovedreglen i § 1014 a, stk. 1. Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen ikke alene indeholder hjemmel til at pålægge den dømte at betale sagens omkostninger fuldt ud, men også rummer mulighed for at pålægge den dømte at betale en del af sagens omkostninger.«

Højesterets begrundelse og resultat



I sager om ændring eller ophævelse af foranstaltninger, jf. straffelovens § 72, er udgangspunktet, at det offentlige skal betale sagens omkostninger, jf. retsplejelovens § 1014 a, stk. 1. I forarbejderne til bestemmelsen i retsplejelovens § 1014 a hedder det, at den også tager sigte på landsrettens behandling af appelsager, og at udgangspunktet i disse sager er det samme, uanset om afgørelsen går den dømte imod.


Efter de foreliggende oplysninger finder Højesteret, at der ikke efter D's forhold og sagens omstændigheder i øvrigt er særlig anledning til at pålægge D at betale nogen del af sagens omkostninger for landsretten.


Højesteret tager herefter D's påstand til følge.

Thi bestemmes:


Landsrettens beslutning ændres, således at det offentlige skal betale sagens omkostninger for landsretten.


Sagens omkostninger for Højesteret skal ligeledes betales af det offentlige.