|
H. D. 1. februar 1982 i sag 11374/1981
Rigsadvokaten mod S, fru S og J (adv. Viltoft e. o.).
Frederikshavn kriminalrets dom 8. april 1981.
Den 25. oktober 1978 kl. 16.20 blev de erstatningssøgende S
og fru S samt J på foranledning af Frederikshavn
Kriminalpoliti anholdt i Aalborg lufthavn umiddelbart før
deres ferierejse til Tenerifa og ført til Frederikshavn.
Den 26. oktober 1978 kl. 00.15 blev J efter at have afgivet
forklaring til politiet dimitteret pa sIn bopæl i Aalborg
uden sigtelse for noget strafbart forhold.
Samme dag kl. 15.55 fremstilledes S i et i medfør af
retsplejelovens § 29, stk. 4 nr. 2, lukket grundlovsforhør i
kriminalretten i Frederikshavn, hvor han blev sigtet for:
1.røveri den 6. december 1977 på postkontoret Bonnesensgade
9, Aalborg, og
2.røveri den 17. august 1978 i Privatbanken, Danmarksgade
59, Frederikshavn.
Han nægtede sig skyldig i sigtelserne, men erkendte sig
skyldig i overtrædelse af skattekontrollovens § 13, stk. 1.
S blev af politiet begæret fængslet, men blev løsladt af
kriminalretten ved grundlovsforhørets afslutning, idet
retten ikke fandt tilstrækkeligt grundlag for en begrundet
mistanke om, at han var gerningsmand til de påsigtede
røveriforhold.
Kl. 16.00 blev fru S ligeledes fremstillet i samme ret, hvor
hun blev sigtet for hæleri. Efter at have afgivet forklaring
i retten blev fru S løsladt kl. 18.50.
Den 23. december 1978 bestemte Statsadvokaten i Aalborg i
medfør af retsplejelovens § 749, stk. 1, 2. pkt., at
efterforskningen mod S og fru S skulle indstilles, idet
sigtelserne for røveri og hæleri havde vist sig grundløse,
og deres forsvarer, advokat Kaj Muller, blev i skrivelse af
3. januar 1979 fra politimesteren i Frederikshavn
underrettet herom. Det blev samtidig tilkendegivet, at
sigtelsen mod S for skattesvig opretholdtes, og at
efterforskningen ville blive fortsat. I skrivelsen anmodede
politimesteren forsvareren om at give underretning herom
videre til de sigtede.
Ved herværende rets dom af 30. oktober 1980 blev S anset
efter skattekontrollovens § 13, stk. 1, for skattesvig ved i
sine selvangivelser for 1970-77 incl. at have udeholdt
indtægter med 296.126 kr. og opgjort sin formue for lavt pr.
31. december 1977 med 152.500 kr., med hæfte i 50 dage samt
efter straffelovens § 50, stk. 2, med en tillægsbøde på
150.000 ltr.
Ved skrivelse af 2. september 1980 til politimesteren i
Frederikshavn har advokat Kaj Muller fremsat krav om
erstatning til S, fru S og J på henholdsvis 83.070,53 kr.,
5.000 kr. og 2.500 kr.
Erstatningskravene er ved Statsadvokatens tilkendegivelse af
17. december 1980 indbragt for retten med påstand om, at
kravene fra fru S og J afvises, da de er for sent fremsat,
jfr. retsplejelovens § 1018e. For så vidt angår S nedlægges
der principalt påstand om, at han kendes uberettiget til
erstatning, idet han selv må antages at have givet anledning
til foranstaltningerne, jfr. retsplejelovens § 1018 a, stk.
3. Subsidiært nedlægges der påstand om, at han ikendes en
mindre erstatning end forlangt og højst 2.000 kr.
Under sagen, der er behandlet under medvirken af domsmænd,
har den for erstatningssøgende beskikkede advokat forhøjet
kravet for S's vedkommende og har herefter nedlagt følgende
erstatningspåstande:
1. S
1. Tab af værdi af ferierejse
..............................................................................................................
kr. 4.584,00
2. Tab af arbejdsfortjeneste
25/10-78-3/1-79: 2 måneder ` 9.300 kr
...........................................
kr. 18.600,00
3. feriepenge 10% heraf
....................................................................................................................
kr. 1.860,00
4. tab af drikkepenge (skønnet) pr. dag
kr. 75
................................................................................
kr. 4.500,00
5. erstatning for lidelse, tort, ulempe
samt forstyrrelse/ødelæggelse af
stilling og forhold ......... kr.
60.000,00
----------
Ialt
.........................................................................................................................................................
kr. 89.544,00
----------
2. Fru S: for lidelse og tort
.................................................................................................................
kr. 5.000,00
3. J: for lidelse og tort
.........................................................................................................................
kr. 2.500,00
S har forklaret, at han blev anholdt, da han skulle hente
sit boarding pass. Efter telefonisk samtale med
kriminalkommissæren i Frederikshavn blev også hans kone og
hans moder anholdt. Anholdelserne var diskrete.
Ferierejsen var betalt, og han har ikke kunnet få pengene
refunderet. Han fik et brev fra DFDS om, at han blev
fritaget for arbejde, så længe sagens efterforskning stod
på. Efter omtalen af sagen i »Ekstra Bladet« havde han en
drøftelse med rederiet, der tilkendegav, at han kunne komme
tilbage, når sagen var klaret op. »Ekstra Bladet« havde
skrevet, at de fundne penge skulle være opsparede
drikkepenge for en periode af 2 år, medens han havde oplyst,
at det var over en 10 årig periode.
Efter at statsadvokaten havde sluttet sagen, erfarede han,
at politiet stadig foretog afhøringer i rederiet samt af
skibets besætning og passagerer. Der blev spurgt både om
narkotika og hash samt alfonseri, og politiet foreviste et
politifotografi med hans nummer over brystet. Han anmodede
politiet om, at det anvendte et almindeligt billede af ham i
stedet. Undersøgelserne stod på i knap et halvt år fra hans
anholdelse.
Til støtte for de fremsatte krav har den beskikkede advokat
anført, at der i dagene efter løsladelserne i pressen med en
ledende polititjenestemand som kilde fremkom stort opsatte
artikler om sagen med detaljerede oplysninger fra det
lukkede retsmøde og med personlige kommentarer om
efterforskningen fra vedkommende polititjenestemand. Disse
oplysninger røbede S's identitet og var overordentlig
krænkende for ham og hans familie, og de medførte hans
afskedigelse fra D.F.D.S.
Under anholdelserne blev der foretaget ransagning på S's og
hans forældres bopæle, og han måtte også deltage i en
særdeles krænkende konfrontation hos politiet. Endvidere
foretog politiet, også efter at Statsadvokaten havde opgivet
sigtelserne, afhøringer på S's arbejdsplads på en måde, der
var meget krænkende for ham.
Kravene støttes på såvel retsplejelovens § 1018a, stk. 1,
som på retsplejelovens § 1018h, idet politiets indgreb og
handlemåde iøvrigt under efterforskningen er
ansvarspådragende efter dansk rets almindelige
erstatningsregler.
Det bestrides, at S selv har givet anledning til de
straffeprocessuelle indgreb.
Med hensyn til anklagemyndighedens påstand om afvisning af
de af fru S og J fremsatte krav gøres det gældende, at der
foreligger en undskyldelig overskridelse af 2
månedersfristen, idet kravene først med rimelighed kunne
fremsættes samtidig med S's krav, da de var afledede af
disse. En tidligere fremsættelse kunne også være
præjudicerende på S's verserende sag.
Anklagemyndigheden har afvist, at der af politiet er udvist
en culpøs adfærd.
Informationer af den lokale presse skete først efter, at
»Ekstrabladet« havde fået kendskab til sagen, og S havde
ikke krav på politiets tavshed, da retsmødet alene var
lukket af hensyn til efterforskningen. Det bestrides, at
afhøringerne på S's arbejdsplads kan begrunde et
erstatningsansvar.
Det gøres endvidere gældende, at S selv har givet anledning
til foranstaltningerne mod ham. Han har således udvist en
særdeles mistænkelig adfærd ved at omveksle et beløb på
56.000 kr. i 100 kr.-sedler til 1.000 kr.-sedler og ved at
hæve et beløb på 180.000 kr. hengemt i en dybfryser, hvortil
kommer, at han ikke straks gav reelle oplysninger om sin
adkomst til disse betydelige beløb. Det må derhos antages,
at skattesvig i det omhandlede omfang måtte berettige til
anholdelse og andre efterforskningsforanstaltninger.
Vedrørende S's krav gøres det gældende, at det ikke er
godtgjort, at han er afskediget fra sin arbejdsplads som
anført, og posterne 2-4 for tabt arbejdsfortjeneste m.m. er
ikke tilstrækkelig dokumenterede.
Iøvrigt er alle de fremsatte erstatningskrav ganske
urealistiske efter gældende praksis.
Retten skal efter det foreliggende udtale:
Der må ved spørgsmålet om berettigelsen af de fremsatte
erstatningskrav lægges vægt på, at indgrebene var begrundet
i de meget alvorlige sigtelser mod S for røveri i posthus og
bank, og disse sigtelser var grundløse.
Retten finder ikke, at der af politiet er handlet på en
sådan måde, at der er grundlag for et culpaansvar, og
erstatningsspørgsmålet vil herefter være at afgøre på
grundlag af bestemmelserne i retsplejelovens § 1018a og b.
Retten finder, at overskridelsen af 2 månedersfristen for
fru S og J's vedkommende er undskyldelig under hensyn til
det af deres advokat anførte, jfr. retsplejelovens § 1018 e,
stk. 2, og da de fremsatte krav findes passende og rimelige,
vil de være at tage til følge.
Under hensyn til, at S's omvekslinger af store pengebeløb i
2 pengeinstitutter har virket mistænkelige, samt at de
første forklaringer herom samt om det opbevarede beløb på
180.000 kr. i en dybfryser var egnede til at fremkalde en
mistanke hos politiet om en ulovlig adkomst til pengene,
findes han til dels selv at have givet anledning til sin
anholdelse og efterfølgende indgreb, men retten finder, at
der på grundlag af de meget alvorlige grundløse sigtelser
for røveri bør ydes ham erstatning af det offentlige.
Det findes passende og rimeligt at yde fuld erstatning for
udgifterne ved den afbrudte ferierejse samt at yde
erstatning for indtægtstab - de ikke fuldt ud dokumenterede
poster 2-4 - således, at der for formuetab ialt ydes et
beløb på 22.000 kr., hvorved bemærkes, at retten finder at
måtte lægge til grund, at S havde fået tilkendegivelse fra
sit rederi om, at han under sagens efterforskning ikke kunne
gøre tjeneste. Erstatningen for lidelse, fort, ulempe samt
forstyrrelse af stilling og forhold fastsættes skønsmæssigt
til 8.000 kr., således at den samlede erstatning udgør
30.000 kr.
Vestre Landsrets dom 2. september 1981 (2. afd.).
Den indankede dom er afsagt den 8. april 1981 af
kriminalretten i Frederikshavn.
For landsretten har anklagemyndigheden gentaget sin påstand
om afvisning af fru S's og J's krav som for sent fremsat.
Subsidiært og iøvrigt har anklagemyndigheden påstået
frifindelse, for S's vedkommende subsidiært mod betaling af
et væsentligt mindre erstatningsbeløb end ved byrettens dom
tilkendt.
De erstatningssøgende har gentaget deres i 1. instans
nedlagte påstande og desuden påstået sig tilkendt sædvanlig
procesrente af de tilkendte beløb fra kravenes fremsættelse
den 2. september 1980.
Det bemærkes, at S blev løsladt den 26. oktober 1978 kl.
18.50. Løsladelseskendelsen blev stadfæstet af Vestre
Landsret den 28. s.m.
Med hensyn til baggrunden for og omstændighederne i
forbindelse med anholdelsen m.v. af de erstatningssøgende
bemærkes:
Den 25. oktober 1978 indgik der til politiet i Frederikshavn
meddelelse fra 2 af byens pengeinstitutter om, at en
mandsperson s.d. havde vekslet i alt ca. 56.000 kr. fra
mindre pengesedler til fortrinsvis 1.000 kr. sedler, og at
en del af de omvekslede sedler havde været af påfaldende
udseende. På grundlag af en bankfunktionærs notering af
personens bilnummer blev S eftersøgt, og det blev ved
henvendelse til hans bopæl konstateret, at han sammen med
sin hustru og sin mor, de erstatningssøgende fru S og J,
opholdt sig i Aalborg lufthavn for at tiltræde en ferierejse
til udlandet. De blev her alle 3 anholdt og transporteret
til Frederikshavn.
S blev samme dato afhørt af kriminalpolitiet i Frederikshavn
i tiden 17.45-19.00. Han forklarede indledningsvis, at han i
forsommeren 1978 havde solgt sin motorbåd til en ukendt
mand, og han havde fået udbetalt købesummen i alt 25.000 kr.
kontant.
Han havde i løbet af den 25. oktober omvekslet i alt ca.
70.000 kr. i 4 pengeinstitutter i Frederikshavn. De
pengesedler, han omvekslede, havde været gemt i et skab i
hjemmet, og omvekslingen var sket, fordi han og hustruen var
blevet enige om at lade hans fader, der boede i Aalborg,
opbevare pengene under deres ferie. Dette havde de
imidlertid opgivet, og de havde gemt pengene i hjemmet på et
sted, hvor det ville være vanskeligt at finde dem.
Til oplysning om sin adkomst til de store beløb, han havde
omvekslet, forklarede han, at han udover provenuet ved
bådsalget havde opsparet af sine løbende indtægter.
Det er endvidere oplyst, at politiet på et tidspunkt i løbet
af anholdelsesdagen foretog ransagning i parrets villa, og
at der ved ransagningen blev forefundet et kontantbeløb på
ca. 180.000 kr. gemt i en dybfryser.
I grundlovsforhøret, der blev holdt for lukkede døre den 26.
oktober, forklarede S, der i 9 år havde sejlet som tjener og
bartender på DFDS' rutebåde, at det forefundne beløb var
drikkepenge - ca. 130.000 kr. -, provenue for bådsalg -
25.000 kr.
feriepenge - 13.000 kr. - og tilbagebetalt skat samt løn -
13.500 kr.
Han forklarede endvidere, at han i januar 1976 havde købt en
bil, og at han i forbindelse hermed havde betalt 42.000 kr.
kontant. Han anslog, at han i de forudgående 9 år havde
modtaget 100 kr. i drikkepenge dagligt. Han har altid sparet
sine drikkepenge op.
For landsretten er dokumenteret en række avisartikler for
lokale dagblade samt Ekstra Bladet, B.T. og Jyllands-Posten,
indeholdende omtale af anholdelsen af S og resultatet af
ransagningen. S's navn blev ikke nævnt i nogen af
artiklerne.
Den første omtale blev bragt af Ekstra Bladet den 27.
oktober under overskriften: »Politi fandt 180.000 kr. i
dybfryser«, og med mindre tekst:
Det var mine opsparede drikkepenge, sagde fryserens ejermand
i går i retten«. Artiklen omtaler bl.a. resultatet af
ransagningen og den sigtedes pengevekslinger i flere
forskellige pengeinstitutter. Artiklen, der nævnte, at den
sigtede var tjener på København-Oslo båden, indeholdt ingen
oplysning om, at der i grundlovsforhøret eller i øvrigt var
rejst sigtelse for flere tilfælde af røveri.
I en artikel i Frederikshavns Avis den 27. oktober blev det
oplyst, at kriminalpolitiet sigtede en »ca. 30-årig
frederikshavnsk tjener - - - for røveri og hans kone for
hæleri i tre nærmere angivne tilfælde«. I artiklen blev
gengivet nogle udtalelser fra kriminalkommissær Kaj Nielsen,
kriminalpolitiet i Frederikshavn, bl.a. sålydende: »Vi har i
øvrigt fået godtgjort, at de mange penge ikke er blevet
medtaget på tjenerens selvangivelser, og han har da også
været nødt til at erkende skattesvig - - -.
Vi er overbevist om, at pengene stammer fra kriminalitet - -
-.
Tjenerens signalement svarer nøjagtigt til det signalement,
der blev udsendt efter røverier i Ålborg og Frederikshavn -
- -.«
Tilsvarende oplysninger blev samme dato bragt i en artikel i
Aalborg Stiftstidende. I artiklen blev gengivet en udtalelse
fra Kaj Nielsen med ganske tilsvarende ordlyd som ovenfor
anført.
I en artikel i Vendsyssel Tidende samme dato bragtes
oplysninger om, at en tjener sigtedes for tre tilfælde af
røveri, og at hans hustru sigtedes for hæleri.
En artikel i Frederikshavns Avis den 28. oktober indeholdt
på forsiden en fornyet omtale af sagen, som angaves at angå
en 32-årig frederikshavnsk tjener.
En opsats i Jyllands-Posten den 29. oktober omtalte Vestre
Landsrets stadfæstelse af »løsladelsen af en 30-årig tjener
fra Frederikshavn«. Tilsvarende omtale blev bragt i Aalborg
Stiftstidende samme dag. I bladets omtale af sagen hedder
det endvidere: »Politiet i Frederikshavn er overbeviste om,
at pengene stammer fra røverier i Aalborg og Frederikshavn.
Trods løsladelsen er manden stadig sigtet for røven, - - -
Dagbladet B.T. bragte den 30. oktober en omtale af sagen
under overskriften: »Tjener: De 300.000 er drikkepenge -
Politiet: »Vrøvl, du har dem fra røveri«.
Der anførtes endvidere følgende udtalelse fra Kaj Nielsen:
»Vi er overbevist om, at pengene stammer fra kriminalitet.
Manden har dog været nødt til at tilstå skattesvig, for de
300.000 figurerer ikke på hans selvangivelser.« - - -
Det hedder afsluttende i artiklen:
»»Og inden tjeneren forklarede, han havde tjent de mange
penge i drikkepenge, havde han rodet sig ind i en række
selvmodsigelser og givet to andre helt forskellige
forklaringer på, hvor pengene stammer fra«, siger politiet.«
I en artikel i Frederikshavns Avis den 30. oktober anføres
bl.a.:
»Tjeneren forklarede i det lukkede grundlovsforhør, at de
mange penge stammede fra drikkepenge, han havde modtaget på
Oslo-København færgen, hvor han arbejder. Dette nægter
kriminalpolitiet at tro på, og efterforskningen fortsætter,
selvom politiet har mistet nogle skridt ved, at tjeneren er
sat på fri fod.
Vi er overbeviste om, at pengene stammer fra kriminalitet,
og vi mener, det er tjeneren, der har begået røverier i
Ålborg og Frederikshavn - - - siger kriminalkommissæren.«
I skrivelse af 30. oktober 1978 opfordrede S's forsvarer
politimesteren i Frederikshavn til at undersøge, »ved hvem
og hvorledes der kan være tilgået pressen oplysning om
forhold, som har været behandlet i et lukket retsmøde - - -
Til brug for politimesterens besvarelse udfærdigede
kriminalkommissær Kaj Nielsen den 2. november samme år et
notat, hvori det bl.a. anføres:
Efter retsmødet den 26. oktober 1978, der afsluttedes ca.
kl. 19.00, blev begge de anholdte løsladt.
Jeg har formentlig været på min bopæl omkring kl. 19.30, og
var endnu ikke blevet færdig med at spise, før Ekstrabladet
var i telefonen og meddelte mig, at man var vidende om, at
vi havde haft anholdt en mand, i hvis dybfryser vi havde
fundet 180.000 kr., og at han havde været fremstillet i
retten og var blevet løsladt, samt at manden i retten havde
forklaret, at pengene hidrørte fra opsparede drikkepenge.
Jeg svarede hertil, at det kunne jeg ikke udtale mig om, da
retsmødet var afholdt for lukkede døre, men jeg kunne
bekræfte, at vi havde haft manden anholdt, og at han var
blevet løsladt. Journalisten udtrykte forundring over, at
manden var blevet løsladt, hvad jeg kunne tilslutte mig, men
at vi havde begrænsede muligheder for at føre bevis for
noget i løbet af 24 timer.
Jeg har absolut intet kendskab til, hvor Ekstrabladet havde
sine oplysninger fra så kort efter retsmødets afslutning, og
jeg kan præcisere tidspunktet for den telefoniske
henvendelse derhen, at den skete før kl. 20.45, - - -.
Da jeg således vidste, at sagen ville blive offentliggjort i
dagspressen, fandt jeg det rigtigst næste dag at orientere
de lokale aviser, idet samarbejdet med disse, som begge
parter i det daglige drager nytte af, gerne skulle
opretholdes. Det ville være at trække store veksler på dette
samarbejde fortsat at fortie sagen for den lokale presse,
når jeg vidste, at journalisterne kunne læse om sagen samme
dag i Ekstrabladet.
Jeg skal endelig anføre, at jeg overværede retsmødet fra kl.
ca. 16.15.
Referaterne i de lokale blade, hvor jeg citeres, er i det
store og hele rigtige - -«.
I politimesterens svar til forsvareren af 9. januar 1979
anføres det bl.a.:
at jeg ved min vurdering af sagen anGer det for et
væsentligt punkt, at dørlukningen i grundlovsforhøret alene
var begrundet i hensynet til efterforskningen. Da løsladelse
havde fundet sted i grundlovsforhøret, og det
efterforskningsmæssige sigte i relation til dørlukningen
således måtte anses for forspildt, finder jeg ingen
anledning til at kritisere, at kriminalkommissæren, der som
anført i det vedlagte notat var blevet bekendt med, at
Ekstra Bladet allerede havde »historien« fra anden side,
dagen efter grundlovsforhøret giver den lokale presse en
orientering om sagen. Jeg er enig med kommissæren i, at det
af hensyn til det udmærkede samarbejde, som vi i det daglige
har med den lokale presse indenfor det politimæssige
presseområde, ville være helt uholdbart, om vi i den
foreliggende situation havde fortiet sagen for lokalpressen.
Videre skal det anføres angående forholdet mellem det
passerede i grundlovsforhøret for lukkede døre og
kriminalkommissærens meddelelser om sagen til pressen, at
det næppe ville være muligt at give pressen en rimelig
orientering om sagen på baggrund af politiets »udenretlige«
oplysninger om denne uden at komme ind på momenter, der
tillige måtte have været fremme i grundlovsforhøret for
lukkede døre. - - -
Af de i i dommen i så henseende anførte grunde tiltrædes
det, at erstatningssøgende S delvis selv har givet anledning
til de over for ham foretagne foranstaltninger, men der
findes ved hans anholdelse m.v. som grundløst sigtet for
røveri at være tilføjet ham en derudover gående skade af den
i retsplejelovens § 1018 a. stk. 1, 2. pkt., omhandlede art,
hvilken skade er blevet forøget ved kriminalkommissær Kaj
Nielsens til dels i strid med retsplejelovens § 31, stk. 2,
og § 1016 a fremsatte udtalelser til pressen. Herfor
tilkommer der efter lovens § 1018 a og efter almindelige
erstatningsretlige grundsætninger S erstatning.
Ved opgørelsen af dennes størrelse findes der under hensyn
til den af erstatningssøgende begåede alvorlige overtrædelse
af skattekontrolloven, der nårsomhelst kunne have medført i
hvert fald anholdelse af erstatningssøgende, at måtte
bortses fra hans tab af ferierejse. Godtgørelsen af de
erstatningssøgende overgåede ikke-økonomiske følger af
anholdelsen m.v. findes passende bestemt til 8.000 kr.
5 af de voterende finder, at der bør tilkendes
erstatningssøgende erstatning for indtægtstab, idet de anser
det for godtgjort, at røverisigtelsen og dennes
viderebringelse til pressen har forårsaget
erstatningssøgendes afskedigelse fra hans flerårige
ansættelse som tjener. I mangel af nærmere dokumentation for
indtægtstabets størrelse findes det skønsmæssigt at kunne
bestemmes til 15.000 kr. Disse voterende vil herefter
tilkende S en samlet erstatning på 23.000 kr. med renter som
for landsretten påstået.
1 af de voterende finder i mangel af sikrere oplysninger om
årsagen til erstatningssøgendes afskedigelse ikke at kunne
bortse fra, at allerede sigtelsen mod erstatningssøgende for
erkendt skattesvig af en sådan grovhed, at den gav anledning
til ikendelse af en ikke ubetydelig frihedsstraf, kunne have
medført helt eller delvist indtægtstab for ham. Denne
voterende finder herefter ikke fornødent grundlag for at
tilkende S erstatning for økonomisk skade.
Der afsiges med hensyn til dette spørgsmål dom i
overensstemmelse med stemmeflertallet.
Med hensyn til de af fru S og J rejste krav vil den
indankede dom være at stadfæste i henhold til de i den
indeholdte grunde, og idet de tilkendte erstatningsbeløb
findes passende bestemt.
Højesterets dom.
Den i denne sag af Vestre Landsret afsagte dom er med
Justitsministeriets tilladelse indanket for Højesteret af
anklagemyndigheden med påstand om, at erstatningen nedsættes
for fru S's og J's vedkommende. For så vidt angår S har
anklagemyndigheden principalt påstået frifindelse,
subsidiært nedsættelse af erstatningen.
De erstatningssøgende har gentaget deres for landsretten
nedlagte påstande.
I pådømmelsen har deltaget syv dommere: Schaumburg, Høeg,
Bjerregaard, Bangert, Weber, Gersing og Kiil.
For Højesteret har anklagemyndigheden for S's vedkommende i
første række gjort gældende, at der ikke er hjemmel til at
tilkende ham erstatning efter retsplejelovens § 1018 a, stk.
1, idet sagen ikke førte til opgivelse af påtale, men
tværtimod til domfældelse, om end for et andet forhold end
den oprindelige sigtelse. Der er heller ikke grundlag for at
tilkende ham erstatning efter almindelige erstatningsregler.
Politiet har ikke udvist nogen ansvarspådragende adfærd i
forbindelse med anholdelsen, og politikommissær Kaj Nielsens
oplysninger til pressen indeholder ikke nogen overtrædelse
af retsplejelovens § 1016 a, men må ses som et naturligt led
i politiets nødvendige samarbejde med dagbladene. Han har
også været berettiget til at give oplysninger fra
grundlovsforhøret, da dørene kun var lukkede af hensyn til
sagens opklaring, og dette hensyn var bortfaldet, efter at
pressen havde bragt meddelelser om sagen. Skal S have
erstatning, må det enten være i medfør af reglen i
retsplejelovens § 1018 a, stk. 2, eller efter en analogi af
bestemmelsen i § 1018 d, fordi han ikke ved afsoningen af
den idømte hæftestraf fik afkortning for frihedsberøvelsen.
Disse bestemmelser kan imidlertid højst føre til, at der
tilkendes ham et ganske beskedent beløb. Med hensyn til fru
S's krav har anklagemyndigheden henvist til, at hun ved sine
urigtige forklaringer til politiet har givet anledning til,
at hun blev tilbageholdt i længere tid, end hun ellers ville
være blevet. Erstatningsbeløbet må derfor for hendes
vedkommende nedsættes væsentligt, og dette gælder også J's
erstatning, idet den er fastsat urimeligt højt, når henses
til det korte tidsrum, hun var anholdt. Derimod har
anklagemyndigheden ikke for Højesteret gjort gældende, at
kravene er for sent fremsat.
Forsvareren har til støtte for de rejste krav navnlig
anført, at både retsplejelovens § 1018 a, stk. 1, og
almindelige erstatningsregler må føre til erstatningsansvar
for politiets handlinger i sagen. Ved sine udtalelser til
pressen har politikommissær Kaj Nielsen klart overtrådt
retsplejelovens § 1016 a og retsplejelovens § 31, stk. 2.
Det er disse udtalelser, der førte til S's afsked, og
presseomtalen har i væsentlig grad forøget den tort og den
forstyrrelse af stilling og forhold, som frihedsberøvelsen
og de øvrige tvangsindgreb medførte for de
erstatningssøgende. Der må tilkomme dem en betydelig
godtgørelse herfor, ligesom der må gives S erstatning for
hans økonomiske tab.
Seks dommere Schaumburg, Høeg, Bangert, Weber, Gersing og
Kiil - udtaler:
Erstatningerne til fru S og J for lidelse og tort findes -
navnlig under hensyn til de relativt korte tidsrum, i hvilke
de var tilbageholdt at burde fastsættes til lavere beløb end
ved dommen sket, hvorimod der ikke findes grundlag for at
nedsætte erstatningen til fru S i medfør af bestemmelsen i
retsplejelovens § 1018 a, stk. 3. Erstatningerne findes
herefter at burde bestemmes til 3.000 kr. til fru S og 1.500
kr. til J.
I medfør af retsplejelovens § 1018 a, stk. 2, og § 1018 b
findes der at burde ydes S en skønsmæssigt fastsat
erstatning for lidelse og tort m.v. og for økonomisk skade,
omfattende såvel de som følge af anholdelsen forgæves
afholdte udgifter til en ferierejse for sig, hustruen og
moderen som et beløb for mistede arbejdsindtægter. Det er
herved lagt til grund, at den skete suspension må tilskrives
den mod ham rejste alvorlige sigtelse, hvilket forhold efter
omstændighederne findes at måtte begrunde erstatningsansvar
efter retsplejelovens § 1018 b. Ved erstatningens
fastsættelse findes der at burde tages hensyn bl.a. til, at
der efter S's løsladelse i dagspressen blev refereret
udtalelser fra kriminalkommissær Kaj Nielsen som de i dommen
gengivne udtalelser, der måtte føles belastende og krænkende
for ham, og hvorved der må antages at være sket en
tilsidesættelse i hvert fald af bestemmelsen i
retsplejelovens § 1016 a. Erstatningen findes herefter at
burde bestemmes til i alt 15.000 kr.
Disse dommere stemmer herefter for at tillægge de
erstatningssøgende de nævnte beløb med renter som i dommen
bestemt.
Dommer Bjerregaard udtaler:
S blev bl. a. på grund af sin besiddelse af betydelige
kontantbeløb anholdt og sigtet for røveri. Under
grundlovsforhøret den følgende dag blev han subsidiært
sigtet for skattesvig, og denne sigtelse kunne have givet
grundlag for en fængslingskendelse, men da han under
grundlovsforhøret erkendte sig skyldig i skattesvig, blev
han løsladt. Han blev senere idømt frihedsstraf for
skattesvig. Der findes ikke på dette grundlag at kunne
tilkendes ham erstatning efter retsplejelovens § 1018 a,
stk. 1, og der findes ikke at burde tilkendes ham erstatning
efter bestemmelsens stk. 2 eller efter § 1018 b.
Der findes derimod at tilkomme ham en erstatning efter §
1018 d eller dennes analogi, fordi han ikke ved afsoningen
af frihedsstraffen for skattesvig fik fradrag for den tid,
hvori han havde været anholdt. Der findes ikke at være
grundlag for at tilkende ham erstatning for hans udgifter
til ferierejsen eller for hans suspension. Den ham
tilkommende erstatning findes også under hensyn til
kriminalkommissær Kaj Nielsens udtalelser til dagspressen at
burde fastsættes til 5.000 kr.
Erstatningerne til fru S og fru J findes efter de
foreliggende oplysninger at burde fastsættes til 1.500 kr.
til hver.
Der vil være at give dom efter stemmeflertallet.
Sagens omkostninger for landsret og Højesteret findes at
burde betales af statskassen.
Thi kendes for ret:
Der tillægges S, fru S og J i erstatning henholdsvis 15.000
kr., 3.000 kr. og 1.500 kr. med renter 2 % over
Nationalbankens diskonto fra den 2. september 1980, til
betaling sker.
Beløbene samt sagens omkostninger for landsret og Højesteret
betales af statskassen. 2)
|