|
|
||
af advokat Claus Bonnez
16. april 2008 |
|||
"Efter bevisførelsen lægges det til grund, at politiassistent P på stedet rejste sigtelse mod E for strafbart forhold i form af overtrædelse af politivedtægten, og at han allerede da fik oplyst E's generalia, uden at han tvivlede på rigtigheden heraf. Han blev hermed klar over, at hun var under den kriminelle lavalder." |
|||
I de tilfælde, hvor der er tale om frihedsberøvelse, er indgrebet formentlig omfattet af grundlovens § 71, stk. 6. Henrik Zahle anfører således i ”Dansk Statsforfatningsret”, bind. 3, 1997, side 214ff., at en frihedsberøvelse for at ligge indenfor strafferetsplejen skal opfylde følgende betingelser: 1) frihedsberøvelsen skal stå i forbindelse med et strafbart forhold 2) der må kunne blive tale om at rejse sigtelse for det pågældende forhold 3) sagen bør søges fremmet med henblik på en sanktion. Derpå udtaler Henrik Zahle, at i tilfælde, hvor det kan ”forudses som sikkert, at der ikke vil blive iværksat nogen sanktion for forholdet, kan sigtelsen for det strafbare forhold ikke bringe frihedsberøvelsen ind under strafferetsplejen”. Dette indebærer formentlig, at frihedsberøvelsens lovlighed (og et eventuelt erstatningskrav for frihedsberøvelsen) kan domstolsprøves efter retsplejelovens kapitel 43 a, der vedrører administrative frihedsberøvelser. Det følger af denne bestemmelse, at politiet skal være anmodet om at indbringe spørgsmålet om frihedsberøvelsens lovlighed og hensigtsmæssighed for retten senest 4 uger efter indgrebets ophør. Personen, der forlanger domstolsprøvelse, kan få beskikket en advokat, og sådanne sager er omfattede af reglerne om fri proces. Reglerne i retsplejelovens § 1008 om, at den erstatningssøgende kan pålægges at erstatte det offentlige udgiften til sagsomkostninger, gælder således ikke, når der er tale om domstolsprøvelse af en administrativ frihedsberøvelse. |
|||
|
|||
|