|
Ø.L.D. 21. februar 2008 i anke 19. afd. B-2476-07
(John Mosegaard, Koch Clausen (kst.), Vibeke H. Hauberg (kst.)).
A (adv. Niels Anker Rasmussen, Kbh., besk.) mod
Justitsministeriet (Km.adv. v/adv. Birthe Eskildsen).
Holbæk Rets dom 24. oktober 2007.
Klage over nægtelse af at ophæve et farlighedsdekret.
Sagen har været behandlet efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 43 a.
Den 19.11.2001 bestemte sagsøgte, Justitsministeriet, i
medfør af psykiatrilovens § 40, at sagsøgeren, A, skulle
anbringes på Sikringsafdelingen, som er knyttet til
Psykiatrihospitalet i Nykøbing S (farlighedsdekret). Ved dom
af 18.01.2002 blev farlighedsdekretet godkendt som lovligt
gjort.
Ved Nykøbing Sjællands Rets dom af 22.09.2004 blev sagsøgtes
nægtelse af at ophæve farlighedsdekretet godkendt som
lovligt gjort.
Det er oplyst, at sagsøgeren - ved Aalborg Rets dom af
08.11.2001 som stadfæstet ved Vestre Landsrets dom af
06.05.2002 - blev anset for skyldig i overtrædelse af
straffelovens § 244 (knytnæveslag og kvælertag den
17.10.2000) og § 119, stk. 1 (10 til 12 knytnæveslag i
ansigt og nakke den 16.08.2001). Han blev i medfør af
straffelovens § 16, stk. 1, jf. § 68, idømt en
behandlingsdom med en længstetid på 5 år. Han har fået
beskikket en bistandsværge. Ved denne rets kendelse af
09.05.2007 blev længstetiden ved ankedommen af 06.05.2002
forlænget med 2 år. Denne kendelse er stadfæstet af Østre
Landsret.
Ved brev af 10.05.2007 har sagsøgerens advokat over for
sagsøgte, Justitsministeriet, begæret farlighedsdekretet
ophævet. Ministeriet har indhentet erklæringer bl.a. fra
overlægen på Sikringsafdelingen og fra Retslægerådet.
Ved brev af 09.08.2007 har sagsøgte afslået at ophæve
dekretet. Sagsøgerens advokat havde anmodet om, at et
eventuelt afslag blev forelagt retten, og sagsøgte
fremsendte samtidig med afslaget sagen til retten. I
afslaget er anført:
». . .
Efter psykiatrilovens § 41, stk. 1, kan et farlighedsdekret
administrativt ophæves af Justitsministeriet.
Det fremgår af sagen, at De er lider af skizofreni, og at De
har været anbragt i Sikringsafdelingen siden den 12.
december 2001 i henhold til Justitsministeriets
farlighedsdekret af 19. november 2001.
Det fremgår ligeledes af sagen, at De ved Vestre Landsrets
dom af 6. maj 2002 blev dømt til behandling på et hospital
for sindslidende med tilsyn af Kriminalforsorgen under
udskrivning, således, at der af overlægen sammen med
Kriminalforsorgen kan træffes bestemmelse om genindlæggelse.
Længstetiden blev bestemt til 5 år. Ved Retten i Holbæks
kendelse af 9. maj 2007 fastsattes en ny længstetid på 2 år
for foranstaltningen. Kendelsen er indbragt for østre
Landsret.
Det fremgår endvidere af sagen, at De ikke har - og ikke
tidligere har haft - tilladelse til ledsaget udgang fra
Sikringsafdelingen.
I anledning af ansøgningen om ophævelse af
farlighedsdekretet anmodede Justitsministeriet ved brev af
11. maj 2007 Sikringsafdelingen om en udtalelse.
Sikringsafdelingen har ved brev af 16. maj 2007 oplyst, at
De fortsat er svært sindssyg, lidende af skizofreni. Det
fremgår af udtalelsen, at det er nødvendigt, at De er
bæltefikseret i flere timer dagligt, og at Deres psykose gør
Dem så angst, at De bl.a. kan føle Dem invaderet af andre
mennesker og i den forbindelse går til angreb på disse.
Det fremgår endvidere af udtalelsen, at der er sket
fremskridt i Deres tilstand, idet De nu ganske kortvarigt
kan deltage i samvær med andre patienter i dagligstuen, samt
at De kortvarigt kan spille bold med personalet i
afdelingens have.
Af supplerende udtalelse af 19. juni 2007 fra
Sikringsafdelingen fremgår, at De dagligt er svært
psykotisk, og at De har hyppige forestillinger om, at
personalet invaderer Deres krop.
Endvidere fremgår det, at De gennem de seneste uger har
været truende såvel med knytnæve som med et meget skulende
udseende og indtagelse af boksestilling. Sikringsafdelingen
oplyser, at De har foretaget et konkret udfald mod
personalet inden for den seneste måned.
På denne baggrund konkluderer Sikringsafdelingen, at De
fortsat er svært psykotisk og så farlig, at det er indiceret
at opretholde farlighedsdekretet.
Justitsministeriet har endvidere til brug for sagens
behandling indhentet en udtalelse fra Retslægerådet samt fra
Nordjyllands Politi og Statsadvokaten for Nord- og
Østjylland.
Nordjyllands Politi har ved udtalelse af 1. juni 2007 udtalt
sig imod, at farlighedsdekretet ophæves. Der henvises i den
forbindelse til det forhold, at Retten i Holbæk ved kendelse
af 9. maj 2007 har forlænget længstetiden for Deres
behandlingsdom samt til Deres voldelige adfærd.
Statsadvokaten for Nord- og Østjylland har ved brev af 27.
juni 2007 ligeledes udtalt sig imod, at farlighedsdekretet
ophæves. Statsadvokaten har i den forbindelse lagt vægt på
Sikringsafdelingens og politiets udtalelse.
Ved udtalelse af 17. juli 2007 har Retslægerådet anført, at
De fortsat er svært præget af Deres psykiske lidelse.
Retslægerådet vurderer, at De fortsat har behov for at
opholde Dem i meget rolige og stabile rammer. På den
baggrund anbefaler Retslægerådet, at farlighedsdekretet
opretholdes.
Ved brev af 19. juli 2007 anmodede Justitsministeriet Deres
advokat Niels Anker Rasmussen om at forelægge udtalelserne
fra Sikringsafdelingen, Retslægerådet, Nordjyllands Politi
og Statsadvokaten for Nord- og Østjylland for Dem med
henblik på at indhente Deres eventuelle supplerende
bemærkninger.
Ved brev af 7. august 2007 har advokat Niels Anker Rasmussen
anført, at De ikke bestrider, at De er svært psykotisk og
har behov for fortsat indlæggelse på psykiatrisk afdeling.
Advokat Niels Anker Rasmussen anfører imidlertid videre, at
det er hans opfattelse, at De ikke opfylder de meget strenge
krav, der bør stilles for at opretholde et farlighedsdekret,
idet den vold, som De tidligere har begået, og som De efter
det oplyste fortsat truer med at begå, alene er vold efter
straffelovens § 244, og således ikke berettiger anvendelsen
af begrebet »farlig« i straffelovens forstand.
Efter en gennemgang af sagen skal Justitsministeriet hermed
meddele, at ministeriet ikke finder grundlag for at ophæve
farlighedsdekretet.
Justitsministeriet har ved afgørelsen navnlig lagt vægt på,
at De ifølge Sikringsafdelingen fortsat er svært psykotisk
og farlig, og at det dagligt er nødvendigt at bæltefiksere
Dem.
Herudover har Justitsministeriet ved afgørelsen lagt vægt på
Retslægerådets udtalelse, hvoraf det fremgår, at rådet
anbefaler, at farlighedsdekretet opretholdes. Endelig har
Justitsministeriet tillagt det betydning, at Nordjyllands
Politi og Statsadvokaten for Nord- og Østjylland har udtalt
sig imod ophævelse af farlighedsdekretet på nuværende
tidspunkt.«
Overlæge Volfing, Sikringsafdelingen, har i en erklæring af
19.06.2007 udtalt om sagsøgeren:
». . .
Patienten har igennem de sidste år været i behandling med
Trilafon depot 216 mg hver 14. dag, suppleret med peroral
behandling med Zeldox 240 mg dagligt. Behandlingen har
igennem de sidste 2 måneder været øget til 360 mg dagligt.
Patienten er dagligt svært psykotisk. Han er urenlig med
urin stort set konstant, ligesom han smører afføring ud over
badeværelset, når han er på toilettet.
Patienten har meget hyppige, næsten daglige, forestillinger
om, at personalet invaderer hans krop. Når det lykkes at få
ham i haven, er han bange for, at jordens indre opsluger ham
og at han går igennem græsset. Patienten har fornemmelse af,
at træerne udenfor vinduet vælter ind over ham og
tilintetgør ham.
Indimellem har patienten ganske kortvarige øjeblikke, hvor
han kan huske, han gik i skole og ville have en uddannelse.
Der er indtryk af, at patientens intellektuelle funktion er
reduceret i takt med, at psykosens symptomer er taget til.
Det har igennem de sidste år dagligt været nødvendigt at
anvende fiksering til patienten, idet det giver ham ro at
ligge under en dyne i sengen. Såfremt han ikke er fikseret,
rejser han sig konstant og vandrer hvileløst rundt. Han
bliver mere forvirret og usamlet.
Når patienten er fikseret, nyder han korte perioder, hvor
den faste vagt kan synge for ham, læse historier for ham
eller spille ludo med ham. Perioderne, hvor patienten har
kunnet have denne kontakt, er dog blevet kortere.
Det har igennem det sidste år været muligt at reducerer
perioderne, hvor patienten har været fikseret til 3 - 4
timer dagligt. Han har været mere ude af sengen, end
tidligere under denne indlæggelse. Han har i perioder kunnet
cykle sammen med en medarbejder på motionscykel i afdelingen
og han har nydt dette. Det er imidlertid væsentligt at
pointere, at patienten meget hurtigt, fra 15 -30 minutter
efter en aktivitet er påbegyndt, bliver svært usamlet og
psykotisk.
Jeg havde i sidste uge en samtale med patientens fader, der
angav, at han opfattede, at patienten var blevet dårligere
gennem de sidste år. Han er bekymret, fordi patienten ikke
husker så meget fra sin skolegang og barndom, ligesom han
ikke spørger til familie og venner på samme måde som
tidligere. Faderen oplever patienten mere umotiveret,
grinende og fjoget.
Der har tidligere været forsøgt behandling med Leponex,
efter at vi først måtte give patienten Neupogen
(knoglemarvsfremmende) pga. patientens lave antal neutrofile
granulocytter.
Leponexbehandlingen blev forsøgt igennem 1/2 år, hvorunder
patienten faktisk kun blev dårligere.
Der har endvidere været forsøgt behandling med Zyprexa og
Cisordinol.
Da patienten var helt ung, fra 16 års-alderen, var han i
behandling Zyprexa med god effekt. Ud fra journalnotater
fremgår det, at patienten gentagne gange droppede ud af
behandlingen, når han blev udskrevet fra psykiatrisk
afdeling i Ålborg.
Efterhånden har Zyprexa vist sig ikke at kunne hjælpe
patienten.
Indimellem siger patienten selv, at han har brug for
medicin, da han er syg. »Han vil gerne have noget god
hjernemedicin«. Generelt er der ikke problemer med at få
patienten til at tage medicinen.
Indimellem når pt. er svært forpint af et voldsomt psykotisk
virvar, behandles han med injektion Zeldox i.m., evt.
kombineret med Rivotril. Dette har sædvanligvis en god
virkning på ham, men også dette har efterhånden aftagende
virkning. Det har således igennem de sidste par måneder
været nødvendigt at give Zeldox gentaget med 1 times
mellemrum (max 2 gange på et døgn).
Vi har netop i dag haft en større klinisk konference omkring
patienten for at vurdere hvilke behandlingstiltag, der er
mulige. Umiddelbart er det helt indlysende, at det der må
satses på, er den psykofarmakologiske behandling, hvor jeg
mener, at de nuværende tilgængelige præparater er forsøgt og
at jeg derfor kun finder mulighed for at øge Trilafondosis
og reducere Zeldox, da den sidste øgning i Zeldox ikke har
hjulpet, idet patienten nærmest er blevet dårligere i den
periode, han har fået en øget Zeldoxdosering.
Supplerende kan det nævnes, at patienten sideløbende igennem
de sidste år, har været i behandling med
stemningsstabiliserende medicin, tabl. Deprakine Retard 1000
mg i døgnet.
Patienten er tidligere blevet CT-scannet og der er foretaget
EEG, hvor der ikke er fundet noget abnormt, udover at EEG'et
var påvirket af, at patienten på det pågældende tidspunkt
var i Leponexbehandling.
Patienten har tidligere fået elektrochok, dog ikke under
indlæggelsen på Sikringen. Der var ikke blivende effekt af
dette (udover et par uger).
Igennem de sidste uger har patienten været truende, såvel
med knytnæve som med et meget skulende udseende og
indtagelse af boksestilling. Han har foretaget et konkret
udfald mod personalet indenfor den sidste måned.«
I Retslægerådets erklæring af 17.07.2007 er anført:
»Med sagens tilbagesendelse skal Retslægerådet til tidligere
udtalelser, senest af 29.03.04, og nu på grundlag af
erklæringer af 16.05.07 og 19.06.07 fra ledende overlæge
Benedikte Volfing, Retspsykiatrisk afdeling, Nykøbing
Sjælland udtale, at A har opholdt sig i Sikringsafdelingen
siden 2001, hvor der blev udstedt farlighedsdekret. Han
lider af skizofreni og har været søgt behandlet med de mest
potente antipsykotisk virkende præparater. Den aktuelle
behandling hermed i form af to præparater, der begge gives i
ganske høj dosering, kombineres med stemningsstabiliserende
medicin. Han har en vis forståelse for sit behov for
medikamentel behandling. Til trods for denne er han fortsat
svært præget af sin psykiske lidelse. Han har forestillinger
om, at personalet invaderer hans krop, og han er bange for
at blive opslugt af jordens indre og for at træerne vælter
ind gennem vinduerne og tilintetgør ham. Han er urenlig med
vandladning og smører sin afføring ud over badeværelset.
Hans hukommelse forringes, og han spørger mindre og mindre
til sin fortid og sin familie. For at give ham en smule rå
må han jævnligt fikseres, men fikseringsperioderne har i det
sidste års tid kunnet reduceres til 3-4 timer dagligt. Han
er blevet bedre til at deltage i forskellige aktiviteter -
for eksempel motionscykel - men efter 15-30 minutter bliver
han for usamlet til at fortsætte. Han er svært tilbøjelig
til at blive angst og har - muligt på dette grundlag - i de
seneste uger været truende og har foretaget udfald mod
personalet. Det vurderes, at han fortsat har behov for at
opholde sig i meget rolige og stabile rammer.
På baggrund af A's svære sindssygdom og ustabile tilstand,
skal Retslægerådet anbefale, at farlighedsdekretet
opretholdes.«
Under sagen er der afgivet forklaring af overlæge Bjarne
Christensen og kontaktperson og pædagog P, bistandsværgen og
sagsøgerens far.
Overlæge Bjarne Christensen har forklaret, at der er sket en
forværring af sagsøgerens tilstand i september 2007. Han har
haft alvorlige udfald mod personalet. Første gang den 27.
september 2007, hvor sagsøgeren i forbindelse med
medicinering pludselig og uvarslet slog ud efter et
personalemedlem. Sagsøgeren var på det tidspunkt ikke
fikseret, men var isoleret på sin stue. Personalemedlemmet
blev ramt af flere slag, herunder af slag i hovedet. Den
anden episode fandt sted den 8. oktober 2007, hvor der i
journalen anført, at sagsøgeren har slået ud og sparket og
prøvet at nikke skaller over for personalet. Der har under
hele sagsøgerens ophold på Sikringsafdelingen været
tvangsforanstaltning over for ham. Han har ikke været i fuld
fællesskab på noget tidspunkt. Man har haft en konference,
hvor det er drøftet at ændre medicineringen, idet den
anvendte medicin ikke skønnes at have ordentlig effekt. Man
vil skifte til et ældre præparat, Serenase. Det vil ske over
en længere periode, hvor den hidtil givne medicin nedtrappes
og Serenasen optrappes. Det er meningen, han skal have
Serenase i store doser. Serenase er et meget potent
antipsykotisk middel, men det kan have bivirkninger. Såfremt
han får bivirkninger i form af døsighed, stivhed og uro i
benene, kan der gives bivirkningsmedicin. Der er endnu ikke
tydelig effekt af den ændrede medicinering. Det er
overlægens vurdering, at der vil gå minimum et år, forudsat
at den ændrede medicinering forløber godt med god effekt.
Under den forudsætning skal medicineringen ske over i hvert
fald 6 måneder, og derudover skal der 6 måneders stabilitet
til, før man kan overveje at anbefale udskrivning. Men det
er mere sandsynligt, at der vil gå længere tid.
Pædagog og kontaktperson P har forklaret vedrørende episoden
den 27. september 2007, at slagene mod hans kollega, som
vidnet overværede, var pludselige og uvarslede. Der var tale
om gentagne slag. Vidnet, der er vant til at se
aggressionstegn, kunne ikke se nogen tegn på aggression på
sagsøgeren. Så udfaldene kom helt uvarslet.
Sagsøgerens far har forklaret, at sagsøgeren ikke er en
farlig mand. Det er farens ønske, at sagsøgeren får sin
frihed igen, og faren vil gerne tage ansvaret for, at han få
et stabilt miljø. Sagsøgeren vil få det bedre, hvis han
kommer ud.
Bistandsværgen (sagsøgerens bror) har fremhævet, at
sagsøgeren kun er farlig under sygehusets tag. Han har
aldrig været farlig ude i samfundet. Han har nu været
isoleret i ca. 8 år. Han er en meget intellektuel person og
familien vil kunne passe ham, såfremt han udskrives.
Procedure.
Sagsøgeren nedlagde påstand om, at Justitsministeriets
afslag på ophævelse af farlighedsdekret kendes ulovligt
gjort. Specielt betingelsen vedrørende farlighed er ikke
opfyldt. Sagsøgeren er alene dømt for overtrædelse af
straffelovens § 244, og dette kan ifølge reglerne for
farlighedsdekret ikke give anledning til at udstede et
farlighedsdekret. Ved ophævelse af farlighedsdekretet vil
sagsøgeren skulle overføres til et andet psykiatrisk
sygehus.
Sagsøgte har ikke været repræsenteret af advokat under
sagen.
Rettens begrundelse og afgørelse:
Efter bevisførelsen, herunder lægeerklæringerne, lægges til
grund, at sagsøgeren fortsat opfylder betingelserne for
farlighedsdekret, samt at mindre indgribende
foranstaltninger ikke har været tilstrækkelige. Retten har
lagt vægt på de entydige lægelige erklæringer om sagsøgerens
sygdom og farlighed og på det oplyste om, at sagsøgeren
fortsat er årsag til uvarslede voldelige episoder, samt at
Sikringsafdelingen fortsat har skønnet, at det er nødvendigt
at fiksere sagsøgeren i perioder af hensyn til frygt for
vold fra sagsøgeren. Betingelserne i lovens § 40 findes
derfor opfyldt, og sagsøgtes nægtelse af at ophæve
farlighedsdekretet godkendes som lovligt gjort.
Thi kendes for ret:
Justitsministeriets nægtelse den 09.08.2007 af at ophæve
farlighedsdekretet af 19.11.2001 vedrørende sagsøgeren, A,
godkendes som lovligt gjort.
Ingen part betaler omkostninger til den anden part.
Østre Landsrets dom.
Indledning og påstande
Holbæk Rets dom af 24. oktober 2007 - - - er anket af A med
påstand om, at Justitsministeriets afslag af 9. august 2007
på ophævelse af farlighedsdekret afsagt den 19. november
2001 over A kendes ulovligt.
Indstævnte, Justitsministeriet, har påstået stadfæstelse.
Efter landsrettens bestemmelse er sagen fremmet uden A's
tilstedeværelse, jf. retsplejelovens § 470, stk. 4.
Supplerende sagsfremstilling
Det fremgår af Retten i Nykøbing Sjællands dom af 18. januar
2002, hvorved Justitsministeriets afgørelse af 19. november
2001 om anbringelse af A i Sikringsafdelingen blev prøvet,
at der til brug for Justitsministeriets afgørelse forelå en
udtalelse af 19. november 2001 fra Retslægerådet, der havde
udtalt følgende om A:
»at han er sindssyg, han lider af skizofreni. Han har siden
1997 flere gange langvarigt været indlagt på psykiatrisk
sygehus, aktuelt således siden 31.12.1999. Han har i en lang
periode været tvangstilbageholdt. Han frembyder trods
adækvat behandling med to forskellige antipsykotisk virkende
præparater meget udtalte sindssygdomssymptomer blandt andet
i form af hallucinationer og vrangforestillinger. Han har
under den snart to år varende indlæggelse været
bæltefikseret i lange perioder på grund af aggressiv adfærd,
og han har flere gange helt uprovokeret foretaget potentielt
livstruende overfald på personalet, senest den 10.11.2001.
Han er nu igen permanent bæltefikseret.
Retslægerådet finder, at A vedvarende udsætter andres liv
eller legeme for alvorlig og overhængende fare, og da mindre
indgribende foranstaltninger har vist sig utilstrækkelige
til at forebygge denne fare, skal Retslægerådet anbefale, at
han overflyttes til Sikringsafdelingen, Amtshospitalet i
Nykøbing Sjælland.«
Det fremgår af samme dom, at A ved Retten i Aalborgs dom af
8. november 2001 i medfør af straffelovens § 16, stk. 1, jf.
§ 68, blev idømt en behandlingsdom for overtrædelse af
straffelovens § 244 (knytnæveslag og kvælertag den 17.
oktober 2000) og § 119, stk. 1 (10 til 12 knytnæveslag i
ansigt og nakke den 16. august 2001).
Det fremgår af Retten i Nykøbing Sjællands dom af 22.
september 2004, hvorved Justitsministeriets afgørelse af 1.
april 2004 om nægtelse af ophævelse af afgørelsen blev
prøvet, at der til brug for Justitsministeriets afgørelse
forelå en udtalelse af 29. marts 2004 fra Retslægerådet,
hvori blandt andet er anført, at A var »næsten dagligt
fikseret flere timer, men foretager på trods heraf
indimellem personfarlige udfald mod pleje-personalet, sidst
i februar 2004«.
Det fremgår af Retten i Holbæks kendelse af 9. maj 2007,
hvorved længstetiden for den idømte foranstaltning blev
forlænget med 2 år, at der til brug for sagen forelå en
erklæring af 12. marts 2007 fra overlæge Volfing,
Sikringsafdelingen, hvoraf blandt andet fremgår, at A flere
gange har slået personalet, sidst den 7. marts 2007. Det
fremgår endvidere af kendelsen, at overlæge Bjarne
Christensen, Sikringsafdelingen, under sagen blandt andet
har forklaret, at det ikke kan tilrådes, at A får ophold
andre steder end på Sikringsafdelingen, idet man der har en
behandlingsmåde, som man ikke har andre steder. F.eks. kan
man låse døren til patientens rum.
Afdelingslæge Balling, Sikringsafdelingen, har på
indstævntes foranledning afgivet en supplerende udtalelse af
18. januar 2008 om A. Heri er blandt andet anført følgende:
». . . der har ikke været indgivet politianmeldelse mod A.
. . .
Om A's aktuelle forhold kan siges, at patienten fortsat er
svært psykotisk og forpint af sin tilstand. Han er
hallucineret på flere sanser, således både på synet og
hørelsen samt ved berøring. Derudover har han paranoide
vrangforestillinger og kropslige vrangforestillinger.
Tillige er han svært tankeforstyrret og tankeforstyrret,
hvorfor det er meget svært at opretholde en kontakt med ham
og givet fald kun ganske kortvarigt.
Patienten er i behandling med 2 potente antipsykotika, uden
at det endnu har væsentligt effekt på hans sindssygelige
symptomer. Gennem tilpasninger af miljøet omkring patienten,
således med tæt kontakt til personalet, i det omfang
patienten magter det, begrænsning af stimuli, som ellers kan
forværre hans psykotiske oplevelser, samt hjælp til helt
elementær personlig pleje, som han ikke selv magter,
arbejdes der intenst på at stabilisere patientens tilstand.
Patientens udfald mod personalet sker på baggrund af hans
psykotiske tilstand, hvor han misopfatter omgivelserne,
mener at han bliver slået, at personalet lader deres vand ud
over ham, at jorden åbner sig under ham og opsluger ham, og
at træerne uden for vinduet falder ned og knuser ham. Han
har en oplevelse af, at personer omkring ham suger blod ud
af ham.
Hans udfald er helt uforudsigelige og som regel netop et
resultat af en pludselig opstået vrangforestilling, der
fylder patienten med angst, hvorefter han må forsvare sig.
Således for at forebygge yderligere ganske alvorlige udfald
fra patienten mod personalet og medpatienter, går patienten
således med håndremme i dagtiden, og ved fast vagt er han
bæltefikseret.
. . .
Der medsendes . . . »Politik for anmeldelse til politiet af
voldsepisoder i retspsykiatrisk afdeling«. I henhold til
denne politik, hvor det drejer sig om en svært psykotisk
patient, er episoderne med A's udadreagerende adfærd ikke
blevet politianmeldt.
. . .
Det skønnes ikke forsvarligt, at A giver fremmøde til
retsmødet i Østre landsret, da hans psykiske tilstand er så
dårlig og ustabil, at han kun magter samvær med andre
mennesker på Sikringsafdelingen med relativt korte
perioder.«
Retslægerådet har på grundlag af denne erklæring afgivet en
supplerende udtalelse af 1. februar 2008 med følgende
indhold:
». . . at A igennem flere år og trods medikamentel
behandling har været svært præget af sindssygdom med
hallucinationer på syn, hørelse og berøringssans samt
pinefulde vrangforestillinger, for eksempel om at personer
omkring ham suger blod af ham. Hans forestillinger om at
være genstand for overgreb bevirker, at han må forsvare sig
med aggressive udfald, således at det er nødvendigt med
hyppig brug af håndremme og fikserende bælte. Han er
tankeforstyrret og hans kontaktevne er lidende, således at
det er voldsomt angstprovokerende for ham at være sammen med
andre mennesker, og efter kortere tids samvær, bliver han
usamlet og forvirret.
På baggrund af ovennævnte skal Retslægerådet af hensyn til
A's helbred ligesom afdelingslægen fraråde deltagelse i
retsmødet den 07.02.08.«
Justitsministeriet har den 5. februar 2008 på baggrund heraf
og efter indhentede udtalelser af 24. og 28. januar 2008 fra
henholdsvis Nordjyllands Politi og Statsadvokaten for Nord-
og Østjylland udtalt, at ministeriet ikke kan anbefale, at A
i medfør af retsplejelovens § 470, stk. 4, bringes til stede
under hovedforhandlingen.
Overlæge Bjarne Christensen, Sikringsafdelingen, har den 7.
februar 2008 - grundet afdelingens akut opståede manglende
mulighed for at give møde i landsretten - afgivet en
erklæring, der har følgende indhold:
». . . A har gennem adskillige år været lidende af
sindssygdommen skizofreni. Han har været indlagt på
psykiatrisk hospital i Ålborg samt på Sikringsafdelingen,
Psykiatrihospitalet i Nykøbing Sjælland på det af
Justitsministeriet udstedte farlighedsdekret af d. 19.11.01.
Pågældende har vedvarende været plaget af et svært psykotisk
tankeindhold bestående af hallucinatoriske oplevelser på
adskillige sanser. Dertil kommer, at patienten har svære
paranoide idéer og kropslige vrangforestillinger, således
hans realitetsopfattelse er helt læderet og svært
forstyrret. Pågældende er svært plaget og forpint af denne
tilstand, som også ofte har ført til udadreagerende adfærd
medførende forulempelse af personalet.
Det har derfor været nødvendigt at anvende tvangsmæssige
foranstaltninger overfor pågældende, således også aktuelt,
hvor pågældende i løbet af dagen i perioder er bæltefikseret
til sin seng med fast vagt; dette er, når der opstår bedring
i tilstanden afløst af korterevarende ophold i afsnittets
opholdsstue med fast vagt, hvor man anvender håndremme,
dertil også timer, hvor observanden kan være døraflåst og
isoleret på egen stue for at skabe ro og begrænset stimuli
omkring ham.
Tilstanden er således aktuelt, og også de seneste dage, som
den har været igennem adskillige måneder og år, præget af
ganske stor uforudsigelighed, hvor tilstanden kan veksle
indenfor timer. Tilstanden er præget af uvarslede,
uforudsigelige ændringer, også medførende pludselig udfald.
Man har således gennem årene forsøgt at behandle pågældendes
tilstand med psykofarmaka i form af antipsykotika, både
enkeltvis og kombinationer, som almindeligvis har en vis
lindrende effekt på sådanne psykotiske tilstande, hvilket
ikke har været tilfældet i denne tilstand. Det har ikke
været muligt på noget tidspunkt at opnå en stabilitet i
tilstanden, som har kunnet betyde, at man har ophørt med de
tvangsmæssige foranstaltninger.
Pågældendes tilstand er således uændret kronisk
invaliderende med svær reduktion af pågældendes sociale
færdigheder og begrænsninger i hans muligheder for
almindelig personlig hygiejne under badning og toiletbesøg,
hvor han ofte forretter sin nødtørft pludseligt og
uforudsigeligt på sit værelse.
Man har som omtalt forsøgt med intensiv
psykofarmakabehandling samt miljøterapi og tvangsmæssige
foranstaltninger, at forbedre denne tilstand, hvilket ikke
har været muligt. Tilstanden er svingende og man har derfor
ikke aktuelt fundet det forsvarligt og hensigtsmæssigt, både
iht. risiko for forværring i pågældendes tilstand, men også
med risiko for evt. udfald, at anbefale at patienten
deltager i aktuelle retsmøde.
Det er heller ikke sandsynlig at forudsige om dette vil være
muligt indenfor en overskuelig fremtid, idet prognosen
aktuelt for patientens tilstand ikke kan forudsiges eller
afgøres.
Man fortsætter uændret den intensive behandling, men denne
lange varighed uden behandlingsresultat forringer prognosen.
Pågældende er vurderet også indenfor de seneste dage, og på
baggrund af dette samt det langvarige ophold på
Sikringsafdelingen, er denne erklæring afgivet.«
Den »Politik for anmeldelse til politiet af voldsepisoder i
retspsykiatrisk afdeling«, som der er henvist til i
afdelingslægens erklæring af 18. januar 2008, har blandt
andet følgende indhold:
»Hvis en medarbejder udsættes for vold eller overgreb i afd.
skal det altid hurtigst muligt føre til en drøftelse med
sikkerhedsgruppen, bl.a. med henblik på evt.
politianmeldelse. Såfremt man der når frem til, at
politianmelde sagen skal afsnittets overlæge involveres.
Medarbejderne kan altid selv anmelde en voldsepisode.
Ved en ikke-psykotisk patient der bevidst har foretaget et
overgreb eller har truet en medarbejder vil der sædvanligvis
være grundlag for politianmeldelse. Hvis det drejer sig om
en psykotisk patient vil det kræve flere overvejelser
hvorvidt episoden skal politianmeldes. Spørgsmålet om
hvorvidt en politianmeldelse kan føre til noget er ikke
altid det afgørende i sagen, specielt ikke efter de
tidsbestemte foranstaltninger (behandlingsdomme) er indført.
Det kan være væsentligt, at indgive politianmeldelse selv
for en anbringelsesdømt patient, idet en voldsepisode begået
under indlæggelse kan medvirke til at foranstaltningen
forlænges, hvis dette er hensigtsmæssigt.«
Bistandsværgen har til retten fremsendt materiale, herunder
brev af 4. februar 2008 fra A's far.
Parternes og bistandsværgens synspunkter
A har gjort gældende, at der kun foreligger oplysninger om
få konkrete episoder, hvor han har optrådt voldeligt, og i
disse tilfælde har der ikke været tale om vold af særlig
farlig karakter. Disse oplysninger dokumenterer ikke en
sådan kvalificeret farlighed, som kræves efter lov om
frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien § 40 og
forarbejderne hertil, at det kan begrunde fortsat
opretholdelse af den meget indgribende foranstaltning, som
farlighedsdekretet er. Heller ikke de mere generelle
udtalelser om A beskriver en sådan voldsomhed, at der efter
en samlet bedømmelse er dokumenteret en sådan farlighed. Det
må ved vurderingen heraf tages i betragtning, at der nu har
været en meget lang periode uden nogen politianmeldelse mod
A, hvilket må fortolkes således, at der ikke har været sager
af tilstrækkelig alvor til en politianmeldelse. Endelig bør
det tillægges vægt, at behandlingen på Sikringsafdelingen
ikke har været vellykket, og at der efter det foreliggende
ikke er udsigt til bedring. Det må antages, at en mindre
indgribende foranstaltning end anbringelse på
Sikringsafdelingen er tilstrækkelig.
Indstævnte har gjort gældende, at A efter de foreliggende
lægelige udtalelser, herunder Retslægerådets udtalelser,
fortsat har så voldsomme og uforudsigelige reaktioner, at
betingelserne i lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien § 40 fortsat er opfyldt. A er dagligt
bæltefikseret, og det må antages, at der ikke er andre
steder, der kan håndtere ham. Det er ikke afgørende, at A
kun er dømt for vold efter straffelovens § 244, idet det
ikke giver nogen sikkerhed for karakteren af eventuel
fremtidig vold, og det er heller ikke afgørende, at der ikke
er sket politianmeldelser, mens A har været i
Sikringsafdelingen.
Bistandsværgen har anført, at det er malplaceret, at A er på
Sikringsafdelingen. A er ikke en af landets farligste
personer. Den begrænsede farlighed, der er, er kun over for
sygehuspersonalet, som A opfatter som farlige personer. Man
kan se, at A bliver angst, når han ser personalet. I sin tid
betroede familien A til sundhedsvæsenet, i tillid til at det
ville hjælpe A. På grund af kulturkløften opstod der noget
tumult, der må betegnes som småting. Der blev et
fordomsfuldt forhold mellem A og hospitalet, og A blev
flyttet til Sikringsafdelingen. Han har senest besøgt A den
6. februar 2008. A er meget opgivende og tror ikke længere
på, at han kommer ud fra Sikringsafdelingen. Hvis A kommer
ud, kan og vil familien tage sig af ham. Der er ingen
fremtid for A i at være på Sikringsafdelingen.
Landsrettens bemærkninger:
De nugældende betingelser for, at Justitsministeriet kan
træffe afgørelse om anbringelse af personer i
Sikringsafdelingen, blev indført ved lov nr. 331 af 24. maj
1989 om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien.
Lovforslaget hertil, fremsat den 26. oktober 1988,
indeholder følgende almindelige bemærkninger herom:
»1.1. Lovforslaget har til formål at styrke de sindslidendes
retsstilling i forbindelse med frihedsberøvelse og
tvangsbehandling m.v. . . .
I forhold til den gældende lov om sindssyge personers
hospitalsophold, der er fra 1938, vil lovforslaget bl.a.
indebære, at betingelserne for at anvende tvang i
forbindelse med indlæggelse, ophold og behandling på
psykiatrisk afdeling skærpes og præciseres.
. . .
Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1068/1986 om tvang i
psykiatrien og betænkning nr. 1109/1987, der indeholder en
afsluttende udtalelse vedrørende udformningen af en ny lov
om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien.
. . .
3.2.2. . . .
Udvalgsflertallet foreslår endvidere, at den særlige adgang,
som Justitsministeriet er tillagt i medfør af
sindssygelovens § 10 og § 3 i lov nr. 123 af 29. april 1913
om opførelse af et sindssygehospital og en dertil knyttet
sikringsanstalt på Sjælland til at træffe bestemmelse om
anbringelse af ekstraordinært farlige sindssyge på
sikringsanstalten, opretholdes med en sproglig præcisering,
dog således at der indføres obligatorisk efterfølgende
domstolsprøvelse. Udvalgets forslag til lovregler findes i
kapitel 11 i udvalgets lovudkast, se betænkning nr.
1109/1987, s. 31-32 med tilknyttede bemærkninger s. 104-107
og betænkning nr. 1068/1986, s. 258 ff.
. . .
3.3. Justitsministeriet kan i det hele tiltræde de forslag,
som udvalget har stillet både for så vidt angår de
materielle betingelser for frihedsberøvelse som med hensyn
til de regler, der er foreslået til forbedring af
indlæggelsesproceduren.
. . .
For så vidt angår spørgsmålet om anbringelse af
ekstraordinært farlige personer på sikringsanstalten
henvises til lovforslagets §§ 40 og 41.«
Under de særlige bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser er vedrørende §§ 40 og 41 anført blandt andet
følgende:
»Efter de gældende bestemmelser i sindssygelovens § 10,
sammenholdt med § 3 i lov nr. 123 af 29. april 1913 om
opførelse af et sindssygehospital og en dertil knyttet
sikringsanstalt på Sjælland, har Justitsministeriet en
adgang til at træffe bestemmelse om anbringelse af
ekstraordinært farlige sindssyge mænd på sikringsanstalten.
Denne særlige adgang til i helt ekstraordinære tilfælde at
udfærdige de såkaldte farlighedsdekreter, der i perioden
1974-1984 ikke har været anvendt i mere end højst 8 tilfælde
om året, foreslås opretholdt med en sproglig præcisering og
således, at der som en yderligere retsgaranti indføres
obligatorisk efterfølgende domstolsprøvelse af
Justitsministeriets afgørelse om anbringelse.
I praksis anvendes farlighedsdekreter navnlig over for
personer, der opholder sig på psykiatrisk afdeling i henhold
til en strafferetlig foranstaltning efter straffelovens §
68. Bestemmelse om anbringelse på sikringsanstalten kan dog
også træffes over for andre personer, der opholder sig på
psykiatrisk afdeling, uanset om de er frihedsberøvede eller
frivilligt indlagte. . . .
Den grundlæggende betingelse for at træffe en sådan
administrativ bestemmelse om anbringelse på den
sikringsanstalt, der er knyttet til Amtshospitalet i
Nykøbing Sjælland, er, at den pågældende person er sindssyg.
Endvidere kræves det, at den sindssyge vedvarende udsætter
andres liv eller legeme for alvorlig og overhængende fare.
Der er tale om et kvalificeret farlighedsbegreb, der ikke
omfatter selvmordsfare.
Der skal foreligge en vedvarende mere kvalificeret og
konkret farlighed rettet mod andres liv eller legeme. Det er
endvidere en betingelse, at denne farlighed ikke kan
imødegås eller afværges ved andre mindre indgribende
foranstaltninger end anbringelse i sikringsanstalten.
Omfattet vil navnlig være personer, som under ophold på
psykiatrisk afdeling har gjort sig skyldig i manddrab,
voldtægt eller legemsbeskadigelse eller i forsøg herpå, jf.
straffelovens §§ 237, 216, 245, 246, eller som truer med at
begå sådanne handlinger, således at det fremkalder alvorlig
og velbegrundet frygt for andres liv eller velfærd, jf.
straffelovens § 266. Forvolder en sindssyg lignende fare for
andres liv eller legeme ved almenfarlige handlinger, f.eks.
brandstiftelse, jf. straffelovens §§ 180 og 181, vil dette
også kunne begrunde anbringelse i sikringsanstalten.
Den farlighed, der udløser farlighedsdekretet, vil
undertiden, men ikke altid, medføre, at der rejses en
selvstændig straffesag eller - hvis den pågældende i
forvejen er undergivet en strafferetlig foranstaltning - sag
om foranstaltningsændring. I så fald vil farlighedsdekretet
ofte blive afløst af en strafferetlig foranstaltning,
indledningsvis typisk i form af et varetægtssurrogat og
senere i form af en foranstaltning efter straffelovens § 68.
Ligesom hidtil bør det ved valget mellem farlighedsdekret og
strafferetlig forfølgning foretrækkes, at der gennemføres en
strafferetlig forfølgning, hvor dette efter den udviste
adfærd findes påkrævet. Der er imidlertid utvivlsomt et
behov for i et begrænset antal tilfælde på grundlag af et
farlighedsdekret meget hurtigt at kunne overføre virkeligt
farlige sindssyge fra psykiatrisk sygehusafdeling eller fra
en af kriminalforsorgens institutioner til
sikringsanstalten. Der henvises til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.2.2. og 3.3. og til betænkning nr.
1109/1987, side 104-107.«
I Principbetænkning om tvang i psykiatrien, betænkning nr.
1068/1986, kap. 8 om anbringelse på sikringsanstalten, side
258 ff., er blandt andet anført følgende:
»4. Materiale fra sikringsanstalten.
. . .
Udvalget har tillige fra overlæge Haugen i forbindelse med
besøget på sikringsanstalten modtaget en oversigt i
anonymiseret form bl.a. indeholdende en kort karakteristik
af de personer, der på et givent tidspunkt (oktober 1984)
opholdt sig på sikringsanstalten i henhold til
farlighedsdekret. I et forsøg på at illustrere og give et
vist indtryk af, hvilke personer der afsiges
farlighedsdekret over, skal her kort refereres nogle typiske
eksempler fra oversigten:
»34-årig skizofren. Talrige psykiatriske indlæggelser bag
sig, udviklet farlig adfærd, herunder kvælningsforsøg over
for kvindelig overlæge. Stadig svært psykotisk med opløst
tankegang og tidvis truende adfærd.
Opholdstid 9 år.«
. . .
»28 årig skizofren. Talrige hospitalsindlæggelser bag sig,
ofte svært hallucineret og uberegneligt voldsom.
Farlighedsdekret august 1983 efter gentagne uberegnelige
overfald på personale og medpatienter. Svært behandlelig,
stadig svingende tilstand, overvejende rolig, men tidvist
uforudsigelige, lynhurtige udfald mod omgivelserne. Har
netop været domstolsprøvet.
Opholdstid 1 1/4 år.«
. . .
5. Udvalgets overvejelser og konklusion.
. . .
Udvalget finder, at en strafferetlig forfølgning, hvor dette
efter adfærdens art findes påkrævet, fortsat må foretrækkes
frem for en anvendelse af adgangen til at afsige
farlighedsdekret, jfr. oven for justitsministeriets
cirkulære af 25. februar 1958, men der er efter udvalgets
overvejelser ingen tvivl om, at den praksis, der har
udviklet sig vedrørende anvendelsen af adgangen til at
udstede farlighedsdekreter, dækker et behov for i et ret
begrænset antal tilfælde meget hurtigt at kunne træffe den
vidtgående sikkerhedsforanstaltning at overføre visse
virkeligt farlige sindssyge fra almindelig psykiatrisk
sygehusafdeling eller kriminalforsorgsinstitution til
sikringsanstalten.
Endvidere bør fremhæves den fordel, der ligger i, at
farlighedsdekreter kan ændres eller ophæves ved en hurtig
administrativ procedure. Alternativet til et
farlighedsdekret vil ofte være en domstolsafgørelse efter
straffelovens § 68 eller § 72 til anbringelse i
sikringsanstalten, og det har i praksis vist sig betydeligt
vanskeligere og mere tidskrævende for domstolene at ændre en
sådan foranstaltning, end det er for justitsministeriet at
ændre/ophæve et afsagt dekret, når den pågældendes
sindstilstand og adfærd samt hensynet til retssikkerheden
giver grundlag herfor. Et farlighedsdekret er således som
praksis har udviklet sig i almindelighed en mere fleksibel
foranstaltning, der kan sikre, at sikringsanstaltens
begrænsede kapacitet stedse anvendes til de patienter, der
har størst behov for en sådan anbringelse.
Der kan derimod være god grund til at foretage den ændring
af praksis, at den administrative beslutning om afsigelse af
et farlighedsdekret kun gælder indtil videre, idet
indbringelse for domstolene gøres til en obligatorisk
foranstaltning. Prøvelse ved domstolene, hvor sagen
behandles i medfør af reglerne i retsplejelovens kapitel 43
a om prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
bliver dermed den afgørende retsgaranti både med hensyn til
de materielle og formelle betingelser, men tillige for så
vidt angår skønnet over, om den udviste farlighed og
oplysningerne om personens sindssygdom og hidtidige adfærd
er af en sådan art, at det er nødvendigt, at den pågældende
anbringes i sikringsanstalten. De betænkeligheder af
retssikkerhedsmæssig art, som der eventuelt efter nogles
opfattelse kan være knyttet til at overlade det til en
administrativ myndighed - her justitsministeriet - at træffe
et så vidtgående indgreb som anbringelse i sikringsanstalten
ved amtshospitalet i Nykøbing Sjælland, får væsentlig mindre
vægt, når der indføres en obligatorisk efterfølgende
domstolsprøvelse. Som et rent midlertidigt og foreløbigt
indgreb, der alene gælder indtil rettens afgørelse er
truffet, har udvalget ikke fundet grundlag for at ophæve
justitsministeriets adgang til at afsige farlighedsdekreter.
. . .
De materielle betingelser for afsigelse af farlighedsdekret
bør fortsat være sindssygdom og en kvalificeret udadrettet
farlighed. . . .
. . .
Under hensyn til indgrebets karakter og af hensyn til den
retssikkerhed, som de tvangsanbragte har krav på, bør det
materielle farekriterium ikke være så lidet specifikt som
det udtryk, der nu anvendes. Fare for retssikkerheden kan
fortsat anvendes som overskrift eller som det generelle
krav, men af hensyn til domstolenes efterprøvelse er det
ønskeligt nærmere at angive, hvad der kræves opfyldt eller
hvilke farer, der tænkes på ved et udtryk som fare for
retssikkerheden. Udvalget har ikke efter gennemgangen af
praksis fundet anledning til, hverken helt eller delvis, at
tage afstand fra denne, men har alene af principielle grunde
fundet det rigtigst i loven at søge at præcisere, hvornår
frihedsberøvelse ved anbringelse på sikringsanstalten kan
finde sted.
Anbringelse på sikringsanstalten i henhold til
farlighedsdekret afsagt af justitsministeriet bør
forbeholdes personer, som er sindssyge, og som mere
vedvarende er konkret farlige for andre menneskers liv og
legeme. Det bør endvidere være en betingelse, at der er tale
om farlighed, som ikke kan imødegås på betryggende måde ad
anden vej. Det drejer sig navnlig om personer, som har gjort
sig skyldig i manddrab, voldtægt eller legemsbeskadigelse
eller i forsøg herpå, jfr. straffelovens §§ 237, 216, 245 og
246, eller som truer med at begå sådanne handlinger, således
at der fremkaldes alvorlig og velbegrundet frygt for andres
liv eller velfærd, jfr. straffelovens § 266.
Det kan efter omstændighederne også være nødvendigt at
afsige farlighedsdekret over for sindssyge, der forvolder
lignende tilsigtet fare for personer ved andre former for
almenfarlige handlinger som f.eks. brandstiftelse, hvorimod
den blotte fare for selv omfattende hærværk og materiel
skadeforvoldelse ikke kan komme i betragtning.
Ikke enhver vold mod sagesløs kan anses for tilstrækkelig,
men er der tale om flere voldshandlinger eller en enkelt,
som af mere tilfældige grunde ikke har resulteret i
legemsbeskadigelse, men hvor handlingen efter dens art,
udførelse og de anvendte midler, f.eks. kvælergreb eller
brug af våben, lige så vel kunne have medført skade på
legeme, kan anbringelse på sikringsanstalten efter de
nærmere omstændigheder dog være indiceret.
Ved fare for retssikkerheden forstås en ikke blot
forbigående, alvorlig fare for andre personers liv, legeme
eller helbred.
Når efterfølgende indbringelse for domstolene gøres
obligatorisk, synes der ikke at være noget særligt hensyn,
som taler for at begrænse adgangen til afsigelse af
farlighedsdekreter til personer, der i forvejen er
undergivet en strafferetlig foranstaltning. Det afgørende
hensyn må her være den fare, som den sindssyge udgør i
forhold til andre mennesker. Er den så kvalificeret, som
foran anført, og kan man ikke på adækvat vis beskytte
samfundet mod denne fare ved andre og mindre indgribende
foranstaltninger, bør anbringelse på sikringsanstalten finde
sted. Dette er påkrævet primært af hensyn til medpatienter,
personale og andre borgere, men tillige af hensyn til den
sindssyge selv, fordi han ved anbringelse på
sikringsanstalten på en gang undgår at volde skade på andre
mennesker og samtidig opnår anstændige forhold, hvor der
anvendes mindst mulig mekanisk tvang mod ham.«
I betænkning nr. 1109/1987, »Afsluttende udtalelse
vedrørende udformningen af en ny lov om frihedsberøvelse og
anden tvang i psykiatrien«, er på side 104 ff. anført blandt
andet følgende bemærkninger til lovudkastets regler om
anbringelse af ekstraordinært farlige personer:
»Bestemmelserne, der regulerer adgangen til at afsige de
såkaldte farlighedsdekreter, svarer med sproglige ændringer
til § 10 i principbetænkningens udkast til lovregler.
Spørgsmålet er mere udførligt behandlet i betænkningens
kapitel 8, s. 258 ff., hvortil der i det hele henvises.
. . .
Bestemmelserne svarer til den nugældende lovs § 10, bortset
fra en sproglig præcisering, og tænkes ikke anvendt i videre
omfang end efter nugældende praksis. Det har i perioden
1974-1984 drejet sig om ikke over 8 og i gennemsnit kun 3
tilfælde om året. . . .
Reglen kan kun bringes i anvendelse rent undtagelsesvis og
kun over for sindssyge personer, der er ekstraordinært
farlige for andre. Reglen omfatter kun personer, der er
aktuelt sindssyge, d.v.s. der skal foreligge psykose på det
tidspunkt, hvor farlighedsdekretet afsiges. Selv om man
fortsat må foretrække, at der gennemføres strafferetlig
forfølgning, hvor dette efter den udviste adfærd findes
påkrævet, er der utvivlsomt behov for i et begrænset antal
tilfælde meget hurtigt at kunne overføre virkeligt farlige
sindssyge fra psykiatrisk sygehusafdeling eller fra en af
kriminalforsorgens institutioner til sikringsanstalten.
Det hidtidige kriterium - fare for retssikkerheden - er ikke
specifikt, men angiver kun det, der er hovedsigtet med
bestemmelsen. Udvalget har efter at have gennemgået praksis
ikke fundet anledning til, hverken helt eller delvis, at
tage afstand fra denne, men har af principielle grunde
fundet det rigtigst i loven at søge at præcisere, hvornår
frihedsberøvelse i form af anbringelse på sikringsanstalten
kan finde sted.
I § 41, stk. 1, foreslås kriteriet udformet således, at det
alene omfatter sindssyge personer, der vedvarende udsætter
andres liv eller legeme for alvorlig og overhængende fare.
Det drejer sig navnlig om personer, som har gjort sig
skyldig i manddrab, voldtægt eller legemsbeskadigelse eller
i forsøg herpå, jfr. straffelovens §§ 237, 216, 245, 246,
eller som truer med at begå sådanne handlinger, således at
der fremkaldes alvorlig og velbegrundet frygt for andres liv
eller velfærd, jfr. straffelovens § 266. Forvolder en
sindssyg lignende fare for andres liv eller legeme ved
almenfarlige handlinger som f.eks. brandstiftelse, jfr.
straffelovens § 180, vil dette også kunne begrunde
anbringelse i sikringsanstalten. Der skal foreligge en
vedvarende mere kvalificeret og konkret farlighed rettet mod
andres liv eller legeme. Det er endvidere en betingelse, at
denne farlighed ikke kan imødegås eller afværges ved andre
mindre indgribende foranstaltninger end anbringelse i
sikringsanstalten.«
Efter de foreliggende lægelige oplysninger, herunder de
udtalelser, Retslægerådet i tiden tilbage fra 2001 har
afgivet vedrørende A, lægges det til grund, at han gennem
mange år har lidt af og under flere indlæggelser forud for
anbringelsen på Sikringsafdelingen er blevet behandlet for
sindssygdommen skizofreni. Tilstanden har ikke bedret sig
væsentligt under hans anbringelse på Sikringsafdelingen. A's
tilstand har bevirket, at han gentagne gange i løbet af
anbringelsen uforudsigeligt og pludseligt er blevet
aggressiv og har gjort voldelige udfald mod plejepersonalet,
hvilket i nogle tilfælde har resulteret i, at han har ramt
Sikringsafdelingens personale med slag. Ved Retten i
Aalborgs dom af 8. november 2001 blev A i medfør af
straffelovens § 16, stk. 1, jf. § 68, idømt en
behandlingsdom for overtrædelse af straffelovens § 244
(knytnæveslag og kvælertag den 17. oktober 2000) og § 119,
stk. 1 (10 til 12 knytnæveslag i ansigt og nakke den 16.
august 2001).
Når dette sammenholdes med dels oplysningerne i betænkning
1068/1986 om Justitsministeriets praksis før ikrafttrædelsen
af lov nr. 331 af 24. maj 1989 om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien, hvilken praksis ifølge forarbejderne
til den nævnte lov ikke er tilsigtet ændret, dels den
afgrænsning af farekriteriet, der findes i forarbejderne,
mest udførligt i betænkning 1068/1986 på side 273-274,
findes betingelserne i lov om frihedsberøvelse og anden
tvang i psykiatrien § 40, stk. 1, for anbringelse af A på
Sikringsafdelingen fortsat opfyldt.
Landsretten stadfæster derfor byrettens dom.
Thi kendes for ret:
Byrettens dom stadfæstes.
Sagens omkostninger for landsretten ophæves.
|