|
Ø.L.D. 15. april 2011 i anke 2. afd. B-2575-09
(Anne Thalbitzer, Hedegaard Madsen, Alex Puggaard (kst.)).
F (adv. Amdi Møller, Horsens, besk.) M (adv. Claus Allan
Bonnez, Aarhus, besk.). mod Ankestyrelsen (Km.adv. v/adv.
Lene Damkjær Christensen, Kbh.).
Retten i Næstveds dom 14. september 2009, BS 23-1079/2009.
Der har medvirket sagkyndige dommere ved behandling af
sagen, jf. lov om social service § 170, stk. 1.
Sagens baggrund og parternes påstande
Den 7. april 2009 tiltrådte Ankestyrelsen i medfør af lov om
socialservice § 58, stk. 1, 1. pkt., nr. 1 og 4, jf. pkt. 2,
og § 62, stk. 2, at børn og unge-udvalget i X-by den 27.
januar 2009 havde truffet beslutning om fortsat anbringelse
uden for hjemmet af klagernes fælles barn, B, der er født
den 5. december 1998, og at genbehandlingsfristens længde er
2 år fra Ankestyrelsens afgørelse at regne.
B har været anbragt uden for hjemmet uden forældrenes
samtykke siden 25. oktober 2007. Han er i dag anbragt i
familiepleje.
Sagsøgernes påstand er hjemgivelse af B, subsidiært
nedsættelse af genbehandlingsfristen.
Sagsøgtes påstand er stadfæstelse.
Oplysningerne i sagen
Denne dom indeholder ikke en fuldstændig sagsfremstilling,
jf. retsplejelovens § 218 a, stk. 2.
Sagen er blevet gennemgået på grundlag af en af
Kammeradvokaten udarbejdet redegørelse og med mulighed for,
at sagsøgerne kunne komme med supplerende bemærkninger
hertil.
I Ankestyrelsens afgørelse er anført blandt andet:
». . .
Begrundelse for afgørelsen om anbringelse
Vi vurderer, at B ikke kan bo hjemme, da det vil være
skadeligt for ham, og da problemerne ikke kan løses på anden
måde.
Årsagen til det er, at I begge på grund af begrænsede
personlige ressourcer ikke kan give B tilstrækkelig omsorg
samt sikre en stabil og forudsigelig hverdag i trygge rammer
og derved give ham den ro og støtte, som han særligt har
brug for.
Årsagen er desuden, at I begge på grund af psykiske
vanskeligheder har svært ved at tilsidesætte jeres egne
behov og I derfor mangler indføling med B's behov.
Årsagen er endvidere, at B er en dreng med følelsesmæssige
og sociale vanskeligheder, og hans psykiske og
personlighedsmæssige udvikling vil fortsat være truet, hvis
ikke han mødes af voksne som kan stimulere, hjælpe og
vejlede ham.
Vi henviser til, at B er en stille dreng, som har svært ved
at følge med på det faglige område. Han undertrykker sine
følelser og har svært ved at indgå i relationer med andre
børn. B har behov for rammer og struktur i dagligdagen.
Vi henviser endvidere til, at du M har en
personlighedsforstyrrelse og at det skønnes, at du har brug
for langvarig psykiatrisk/psykologisk behandling for at lære
at forandre dine handlemønstre. Du har endvidere forsøgt
selvmord.
Vi henviser endeligt til, at du F har psykiske
vanskeligheder og at det vurderes, at du har brug for
omfattende støtte i forhold til din psykiske tilstand samt i
forhold til din begrænsede indsigt i egne vanskeligheder og
børnenes behov.
Vi henviser til, at det er beskrevet at jeres indbyrdes
forhold fortsat er præget af uenigheder og konflikter, og at
I ikke har været i stand til at drage nytte af den støtte og
hjælp I har fået dels i hjemmet dels under ophold på
familieinstitution.
Oplysningerne om B fremgår af undersøgelsesrapport fra
september 2007 fra psykolog O og udtalelse af psykolog P, 5.
januar 2009.
Oplysningerne om dig, M, fremgår af udtalelse af 23. august
2007, fra familieinstitutionen - - -, erklæring af 29.
august 2007 fra speciallæge i psykiatri L,
undersøgelsesrapport fra september 2007 fra psykolog O og
udtalelse af psykolog S, 24. januar 2009.
Oplysningerne om dig, F, fremgår af erklæring af 15. maj
2007 fra speciallæge i psykiatri T, udtalelse af 23. august
2007 fra familieinstitutionen - - - og af
undersøgelsesrapport fra september 2007 fra psykolog O.
Vi har brugt servicelovens regel om, at børn og
unge-udvalget uden samtykke kan beslutte, at et barn eller
en ung skal være anbragt uden for hjemmet. Det er en
betingelse, at der er åbenbar risiko for alvorlig skade på
barnets eller den unges udvikling på grund af forhold i
hjemmet eller hos barnet eller den unge selv. Det er desuden
en betingelse, at problemerne ikke kan løses, mens barnet
eller den unge bor hjemme.
Begrundelse for afgørelsen om genbehandlingsfrist
Vi vurderer, at der ikke er grund til at fravige hovedreglen
om, at børn og unge-udvalget skal afgøre sagen igen inden 2
år.
Årsagen til det er, at der ikke er oplysninger i sagen, der
tyder på at jeres forhold vil ændre sig væsentligt inden for
denne periode.
Årsagen er desuden, at B har brug for stabilitet, tryghed og
omsorg i en længere periode.
Oplysningerne om at der skal foretages en nærmere
psykiatrisk udredning af B og M herunder udredning for ADHD,
som skal belyse jeres behandlingsmæssige muligheder, ændrer
ikke på denne afgørelse.
Vi henviser til, begrundelsen for anbringelsen ovenfor.
Vi har brugt servicelovens regler om, at børn og
unge-udvalget senest skal afgøre sagen igen inden 2 år.
Dette gælder, når barnet eller den unge har været anbragt
uden for hjemmet inden for det seneste år før udvalgets
afgørelse.
Fristen på 2 år gælder fra vores afgørelse. Hvis der bliver
klaget over vores afgørelse, gælder fristen dog fra rettens
dom.
. . .«
M forklarede, at F og hun bor i et parcelhus, der er
nybygget, i X-by. De flyttede ind i marts måned 2008. F og
hun har ikke været flyttet fra hinanden. De boede hver for
sig en periode, da forvaltningen ikke kunne skelne imellem
breve fra F og hende. Hvis de begge skrev til kommunen,
ville de kun svare den ene. C bor hjemme hos dem. Hun er
ikke længere sygemeldt. Hun er hjemmegående og medhjælpende
hustru. Hun gør rent i huset og sørger for maden. Hun
hjælper ikke til i F's virksomhed. Ægteskabet går godt. Der
har været problemer i ægteskabet som følge af forvaltningens
håndtering af hendes sygdom, hvorved familien mistede et
indtægtsgrundlag. Det gav nogle gnidninger.
Børnefjernelsessagen har også tæret på kræfterne. Det har
været svært at få hjælp fra kommunen. Hun fik først en
medhjælper, en måned efter at hun blev udskrevet fra - - -.
Den hjælp, som hun fik, var meget ustabil. Medarbejderne kom
ikke. Samtidig med skulle der laves en
forældreevneundersøgelse. Den psykolog, der skulle forestå
undersøgelse, meldte fra, da hun ikke havde fået nogen løn
fra forvaltningen. Hun vil gerne have hjælp fra kommunen,
men hun vil gerne medinddrages i beslutningerne om arten af
hjælpen. Hun gik i 1½ år og frygtede, at de ville fjerne
hendes børn. I de 1½ år vidste hun, at kommunen ville holde
særligt øje med hende. Hun er diagnosticeret ADHD. Sygdommen
har betydet, at hun har kørt for hårdt frem, så hun er
brændt sammen. Hun får i dag medicin, og det har hjulpet
hende. Hun er i dag ikke længere så stresset af alle de
ting, som hendes tanker tidligere har sagt, at hun skulle
nå. Hun har haft samvær med B en gang om måneden i et år nu.
Tidligere havde hun samvær hver anden weekend og fredagen
med. Den blev inddraget, da hun afleverede ham for sent.
Samværet er igen udvidet til hver anden uge, men tidsmæssigt
er den blevet begrænset, så hun faktuelt ser ham 5 timer
mindre om måneden, end hun gjorde tidligere. Hun mærker
ikke, at hun har forældremyndigheden over B. Hun bliver ikke
inddraget i beslutninger vedrørende B. B er en dreng med et
meget grimt sprog. B laver ballade i skolen. Han er flere
gange blevet hjemsendt fra skolen, som følge af at han laver
ballade. Han har kastet med tavlesvampen, der har været
dyppet i toilettet, og han har spist de andre børns
madpakker. B var en sød og venlig dreng, inden han blev
anbragt. De familier, som B har boet hos, har ikke set hans
behov, og at han savner sine forældre. Hun vil ikke betegne
B som et problembarn, men han fungerer ikke ordentligt. Hun
er villig til at modtage hjælp til B, hvis hun får B hjem.
Hun har aldrig sagt nej til hjælp fra forvaltningen.
Forvaltningen har til gengæld kørt rundt i manegen med F og
hende. Hun har udtalt til bilag 7, side 13, at hun ikke
kunne få et godt forhold til X Kommune, da de har svigtet
hende så mange gange. X Kommune forsøger ikke at samarbejde
med hende. Hun havde fået en god socialrådgiver, som hun var
glad for, men hun holdt som følge af sygdom for 4 måneder
siden, uden at hun har fået en ny. X Kommune har heller ikke
lavet den psykologiske udredning af B, som de har talt om i
flere måneder.
F forklarede, at han bor sammen med M og C. Han er uddannet
- - - mekaniker og har senere læst videre. Han har været
selvstændig, siden han var 13 år gammel. Han kunne ikke
blive momsregistreret, da han var 13 år, så hans far
fungerede dengang som direktør, men det er ham, der har
drevet firmaet hele tiden. Hans økonomi er god. Han tjener
godt på firmaet. De ejer tre ejendomme, hvor der kun er en
mindre gæld i det ene hus. Hans helbred er godt. Han får
lidt medicin for forhøjet blodtryk. Parforholdet med M
fungerer godt, men det har været problematisk omkring tiden
for M's sygdom grundet økonomiske problemer, da kommunen
fratog M hendes sygedagpenge. Den sag har de senere vundet
ved Ombudsmanden. Hans forældre er skilt, men de bor begge i
nærheden af ham. Hans broder er ansat i virksomheden, og han
har et godt forhold til ham. M og han har en god
omgangskreds, som de dyrker. Han har selv forestået
byggeriet af deres nye parcelhus. M stod for alt malingen
indvendigt. C har afsluttet sin 9. klasse med 12 i dansk. C
går i 10. klasse, for at han ikke skal gå i stå, mens han
venter på, at han skal psykiatrisk udredes. Det blev
besluttet for 2 år siden, men det er ikke sket endnu. C blev
tvangsfjernet af børn og unge-udvalget, men er blevet
hjemgivet igen. Han oplever, at det har været en fejl, at C
blev fjernet. C er blevet hjemgivet, da M og hans
forældreevne er i orden. De har selv fundet den eksisterende
plejefamilie til B. B var blevet hentet af en socialrådgiver
og kørt til en institution, hvor han skulle bo. B græd hele
tiden og løb hjem. Så blev B anbragt hos en plejefamilien,
men de sagde op, da de ikke fandt, at der var økonomi i det.
Han kender den plejefamilie, hvor B bor i dag. Plejefamilien
har to egne børn og en pige i pleje, der er et år yngre end
B. Han er bekymret for B's trivsel. Han hører fra
plejefamilien om B's problemer i skolen. B går til psykolog,
fordi han ikke kan håndtere at være anbragt uden for
hjemmet. De har samvær med B lørdag kl. 10 til søndag kl. 16
hver anden uge, Når de har samvær, laver de nogle spændende
ting sammen. Sidste gang var de i - - -borg, hvor der var en
biludstilling, og nogle spejdere havde lavet et klatrebjerg
af høballer. C og B var på helikoptertur og så byen lidt fra
oven. B elsker at flyve med drage, hvilket de også gør tit.
Kommunen har lavet en pjece til børn om børnesamtaler og
retten til blandt andet en bisidder. Den pjece havde han
givet til B og havde gennemgået den med ham. B havde sagt,
at han gerne ville have en bisidder med. Han havde
gennemgået med B, hvem der kunne komme med som bisidder. B
ville gerne have M's veninde med, hvilket C fortalte
forvaltningen, Han tvivler på rigtigheden af indholdet af
børnesamtalen. Han havde politianmeldt en sagsbehandler for
brud på tavshedspligten nogle dage forinden. Han tror, det
har farvet samtalen. Det er ikke rigtigt, at de har opsøgt B
på tennisbanen uden aftale. Det var plejefamilien, der
fortalte, at B var på tennisskolen, og inviterede dem til at
besøge B. Det er ikke B's behov at være væk fra sin familie.
Forvaltningen har efter lang tid startet en
forældreevneundersøgelse, efter at han havde rykket flere
gange herfor. Den forventes afsluttet i uge 42 i år. Han er
i bilag 3 karakteriseret som manio/depressiv. Han blev
sygemeldt som følge af stress i forbindelse med M's
sygeforløb. Han blev tilset af en psykiater med det formål,
at kommunen kunne lukke hans sygedagpenge. Han er i bilag 22
diagnosticeret anderledes, idet psykiateren der udtaler, at
han ikke er manio/depressiv. Han har ikke fået forelagt
udtalelsen om, at B skulle være stresset, efter at han havde
været samme med B.
D, leder af sagsbehandlergruppen i X-by, forklarede, at C
ikke er hjemgivet til forældrene. C var gået flere gange fra
sit opholdssted og havde bedt om, at der blev fundet et nyt
sted til ham, Det ville kommunen gerne gå med til. C fik
derfor lov til at opholde sig hjemme hos sin mor, indtil
kommunen havde fundet et nyt opholdssted til ham. C skal
have lavet en udredning til brug for genanbringelse, og
kommunen troede på det tidspunkt, at opholdet i hjemmet kun
ville være for en kort periode. Men C er endnu ikke
færdigudredet, da han ikke er mødt op til de aftalte møder.
Kommunen har overvejet at genanbringe ham på en midlertidig
institution, men det vil C og hans mor ikke samarbejde om.
Kommunen vil ikke fjerne C med tvang for at anbringe ham på
et midlertidigt sted, hvorfor han stadig er i hjemmet.
Samarbejdet med forældrene har ikke været godt, men hun
oplever, at det skyldes forældrene og ikke kommunen. Der har
været flere sagsbehandlere indover, men de bliver ved at gå
skævt af hinanden. Forældrene synes at opfatte alle deres
tiltag som ikke oprigtige, og det hele ender i klagesager.
Der er taget initiativ til en udredning af B hos en psykolog
i X-by, der kunne tage B med samme. Men forældrene satte sig
imod og truede med at anmelde forvaltningen til politiet. De
orkede ikke flere politianmeldelser, hvorfor de valgte at
sende sagen til Y-by. Der er et års ventetid Y-by. Normalt
har forældre til tvangsfjernede børn samvær mindst to gange
om måneden. Samværet blev reduceret for B's vedkommende, da
han ikke trivedes. Forvaltningen oplevede, at B levede i et
spændingsfelt mellem forældre og plejefamilien som følge af
forældrenes adfærd, hvorfor samværet blev begrænset først
for en 6-måneders periode og senere for yderligere 6
måneder. B skulle have lov til at falde til ro, da han blev
flyttet til den nye familie, hvorfor der i de første to
måneder herefter var begrænset samvær.
Rettens begrundelse og afgørelse:
Af de grunde, der er anført af Ankestyrelsen, og idet det
for retten fremkomne ikke kan føre til et andet resultat,
tiltrædes det, at betingelserne i lov om socialservice § 58,
stk. 1, 1. pkt., nr. 1 og 4, jf. pkt. 2, og § 62, stk. 2,
for anbringelse af B uden for hjemmet er opfyldt, og at
genbehandlingsfristen er fastsat til 2 år. Fristen regnes
fra endelig dom.
- - -
Østre Landsrets dom.
Ankestyrelsens afgørelse af 7. april 2009, hvorved børn og
unge-udvalgets afgørelse om anbringelse af appellanternes
fællesbarn, B blev stadfæstet med en ændret
genbehandlingsfrist, er i medfør af servicelovens § 169
forelagt for domstolene. Ved Næstveds Rets dom af 14.
september 2009 blev Ankestyrelsens afgørelse stadfæstet. For
landsretten har sagen ud over ankebehandlingen af byrettens
dom, jf. nærmere nedenfor, endvidere drejet sig om, hvorvidt
der under sagen i medfør af retsplejelovens § 469, stk. 6,
kan rejses krav om erstatning, og i bekræftende fald om
Ankestyrelsen er erstatningsansvarlig i anledning af den
skete anbringelse.
F og M har anket Næstved Rets dom af 14. september 2009 (- -
-) med endelig påstand principalt om hjemvisning af sagen
til fornyet behandling ved byretten, subsidiært at
appellanterne tillægges erstatning på 700.000 kr. med
procesrente fra 19. marts 2010, til betaling sker, eller et
mindre beløb efter rettens skøn, og mest subsidiært at
Ankestyrelsens afgørelse af 7. april 2009 ophæves.
Indstævnte, Ankestyrelsen, har over for appellanternes
principale og subsidiære påstand principalt påstået
afvisning, subsidiært frifindelse, og har over for
appellanternes mest subsidiære påstand påstået stadfæstelse.
Supplerende sagsfremstilling
Kammeradvokaten har den 23. februar 2010 afgivet en
supplerende redegørelse med bilag til brug for ankesagens
behandling.
Der er for landsretten fremlagt en forældreevne- og
børnepsykologisk undersøgelse vedrørende F og M med sønnerne
C og B, dateret den 27. februar 2010, samt en række lægelige
akter og en pædagogisk udtalelse vedrørende B indhentet
efter byrettens dom.
Forældreevneundersøgelsen, der blev iværksat efter
Ankestyrelsens afgørelse af 7. april 2009, konkluderede
blandt andet, at begge forældre havde »sådanne forældreevne,
og særligt for M's vedkommende, sådanne yderligere
potentialer for vækst på dette område«, at anbefalingen var,
at B blev hjemgivet. Samtidig blev det anbefalet, at M
fortsatte sine behandlingsforløb hos henholdsvis psykiater
og psykolog, til hun fandtes færdigbehandlet af dem. Endelig
blev det anbefalet, at B blev henvist til nærmere
børnepsykiatrisk udredning.
Med baggrund i forældreevneundersøgelsen og psykologens
anbefalinger traf X Kommune den 23. marts 2010 beslutning om
at hjemgive B.
Retsgrundlaget
Retsplejelovens kapitel 43 a blev indsat ved lov nr. 173 af
11. juni 1954 om ændringer i lov om rettens pleje m.v. (i
anledning af grundloven af 5. juni 1953). Ved lovændringen
indsattes blandt andet følgende bestemmelser:
»Kapitel 43 a. Prøvelse af administrativt bestemt
frihedsberøvelse.
§ 468.
Reglerne i dette kapitel finder, når andet ikke er bestemt
ved lov, anvendelse ved frihedsberøvelse udenfor
strafferetsplejen, der ikke er besluttet af en dømmende
myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om
udlændinge.
§ 469. . . .
Krav om erstatning af det offentlige for ulovlig
frihedsberøvelse skal efter begæring pådømmes under sagen om
frihedsberøvelsens lovlighed. Retten kan dog udskyde
erstatningsspørgsmålet til behandling efter afgørelsen om
frihedsberøvelsens lovlighed.«
I bemærkningerne til lovforslaget (Folketingstidende
1953/54, tillæg A, sp. 1513 ff.), der blev fremsat den 14.
januar 1954, hedder det blandt andet:
»Forslaget indeholder de ændringer af retsplejeloven, som
nødvendiggøres af nye bestemmelser i grundloven af 5. juni
1953.
Om de enkelte bestemmelser i forslagets § 1 bemærkes
følgende:
. . .
Til kapitel 43 a.
Grundloven bestemmer i § 71, stk. 6:
»Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende
myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om
udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed,
eller den, der handler på hans vegne, forelægges de
almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til
prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.«
Lovforslaget tilsigter at give regler om indbringelse for de
almindelige domstole af sådan frihedsberøvelse, hvis
lovlighed efter grundlovsbestemmelsen skal kunne kræves
forelagt en dømmende myndighed.
Grundlovsbestemmelsen omfatter følgende former for
administrativt bestemt frihedsberøvelse:
Fjernelse af børn fra hjemmet efter reglerne om børneforsorg
i lov om offentlig forsorg, jfr. bkg. nr. 475 af 31. august
1946.
. . .
Til § 469.
. . .
Det er fundet mest praktisk og rimeligt at give den, som
kræver frihedsberøvelsen forelagt for domstolene, en let
adgang til samtidig at få krav om erstatning af det
offentlige for ulovlig frihedsberøvelse pådømt, men af
praktiske grunde foreslås det, at retten kan udskyde
erstatningsspørgsmålet til behandling efter afgørelsen om
frihedsberøvelsens lovlighed, således at denne afgørelse,
der bør træffes snarest muligt, ikke sinkes af
erstatningsspørgsmålet, hvis klarlæggelse kan kræve
yderligere oplysninger. Der er i den foreslåede bestemmelse
alene tale om en udsættelse af erstatningsspørgsmålets
behandling efter de i dette kapitel indeholdte regler, ikke
om henskydelse af spørgsmålet til senere særskilt behandling
efter den borgerlige retsplejes almindelige regler.«
Under Folketingets behandling af lovforslaget afgav Østre
Landsret et høringssvar, der er optrykt som bilag 2 til
betænkningen afgivet den 29. april 1954 af Folketingets
udvalg angående lovforslag om administrativ frihedsberøvelse
(Folketingstidende 1953/54, tillæg B, sp. 613 ff.). I
høringssvaret anførte Østre Landsret blandt andet, at man
anså det for hensigtsmæssigt, at lovgivningsmagten ikke
bindende gav udtryk for den opfattelse, at sager om
børneværnsforanstaltninger og anbringelser af personer under
18 år uden for hjemmet uden samtykke henhørte under
grundlovens § 71, og stillede som følge heraf en række
ændringsforslag til lovforslagets kapitel 43 a, jf. a.st.,
sp. 619 ff.
I et svar af 7. april 1954 fra Justitsministeriet til
udvalget, der er optrykt som bilag 4 til betænkningen, jf.
a.st., sp. 625 ff., anførte ministeriet blandt andet:
»Under rigsdagsdebatten af grundloven blev det klart
tilkendegivet, at man mente, at disse sager
[børneværnsforanstaltninger og anbringelse uden for hjemmet
af personer under 18 år] falder ind under
grundlovsbestemmelsen, se f.eks. folketingets forhandlinger
1952-53, sp. 2018 og 2222-23, og den samme opfattelse har
socialministeriet, jfr. det af dette fremsatte lovforslag.
Endvidere har professor Erwin Munch-Petersen i »Juristen«
1953, side 97, udtalt, at han finder det ganske utvivlsomt,
at de omhandlede sager omfattes af grundlovens § 71, stk. 6.
Justitsministeriet må herefter fastholde sit forslag.«
Samtidig med ovennævnte lovforslag blev der fremsat forslag
til lov om midlertidige ændringer i den dagældende lov om
offentlig forsorg (Folketingstidende 1953/54, tillæg A, sp.
1537 ff.), hvorefter spørgsmålet om lovligheden af
fjernelsen eller tilbageholdelsen under forsorg af børn og
unge under 18 år uden for hjemmet kunne forelægges for
domstolene i medfør af retsplejelovens kapitel 43 a.
I bemærkningerne til lovforslaget (Folketingstidende
1953/54, tillæg A, sp. 1538 f.) hedder det blandt andet:
»Lovforslaget tilsigter at bringe forsorgslovens
børneværnsafsnit i overensstemmelse med [grundlovens § 71,
stk. 6].
Beslutninger om børns og unges anbringelse udenfor deres
hjem i medfør af forsorgslovens §§ 130, stk. 1, 131 og 153,
stk. 1, må efter forarbejderne til grundlovsforslaget samt
forhandlingerne på rigsdagen betragtes som frihedsberøvelse
i grundlovens forstand. Da beslutninger om sådan anbringelse
træffes af de administrative organer, børneværnsudvalgene,
og da den myndighed, landsnævnet for børneforsorg, for
hvilke børneværnsudvalgenes beslutninger efter
forsorgslovens § 90 kan indbringes, ligeledes er et
administrativt organ, tilfredsstiller forsorgslovens regler
ikke den nævnte grundlovsbestemmelses krav med hensyn til
adgangen til at forelægge administrative beslutninger om
frihedsberøvelse for dømmende myndigheder. Der må derfor i
overensstemmelse med grundlovsbestemmelsen ved lov
fastsættes nærmere regler om adgang til prøvelse af
børneværnsudvalgenes beslutninger om anbringelse udenfor
hjemmet af børn og unge for de almindelige domstole eller
anden dømmende myndighed.«
Den foreslåede ordning var tænkt som rent midlertidig,
indtil det af et nedsat udvalg under Socialministeriet var
undersøgt, om der burde etableres en central dømmende
myndighed (specialdomstol), for hvilken myndighedernes
afgørelser skulle kunne forelægges, jf. a.st., sp. 1539 f.
Ved en lovændring i 1958 (lov nr. 192 af 7. juni 1958 om
ændringer i lov om offentlig forsorg) blev den i 1954
etablerede midlertidige ordning gjort permanent, idet tanken
om at oprette en specialdomstol blev forkastet. I stedet
blev det bestemt, at der skulle deltage sagkyndige dommere
ved behandlingen for de almindelige domstole. Ved
lovændringen blev der i den dagældende lov om offentlig
forsorg indsat følgende bestemmelser i § 152 A, stk. 1 og 2:
»Stk. 1. Landsnævnets afgørelser . . . kan inden 8 uger . .
. ved henvendelse til landsnævnet kræves forelagt domstolene
til prøvelse.
Stk. 2. Domstolsprøvelsen sker ved landsretten i den
landsretskreds, hvor vedkommende barn har bopæl (hjemting),
jfr. lov om rettens pleje § 235. Landsretten tiltrædes i
disse sager af 1 børneforsorgskyndig dommer og 1 dommer, der
er kyndig i børnepsykiatri. Sagerne behandles i øvrigt i
overensstemmelse med de almindelige regler om borgerlige
sager i lov om rettens pleje, jfr. dens kapitel 43 a, med de
nedenfor i stk. 3-8 angivne ændringer.«
§ 152 A, stk. 3-8, indeholdt ingen bestemmelser i relation
til adgangen til samtidig at få pådømt krav om erstatning i
medfør af retsplejelovens § 469, stk. 6.
I bemærkningerne til lovforslaget, der blev fremsat den 10.
december 1957 (Folketingstidende 1957/58, tillæg A, sp. 781
ff.) og genfremsat den 19. marts 1958 (Folketingstidende
1957/58, tillæg A, sp. 1505 ff.), hedder det blandt andet:
»Inden for administrationsudvalget har det været drøftet, om
bestemmelsen i grundlovens § 71, stk. 6, om adgangen til at
forlange lovligheden af en administrativt besluttet
frihedsberøvelse prøvet for domstolene overhovedet omfatter
børneværnsudvalgenes beslutninger om børns anbringelse uden
for hjemmet. 8 af udvalgets medlemmer mener således, at et
børneværnsudvalgs beslutning om et barns tvangsmæssige
anbringelse uden for hjemmet skal kunne forelægges
domstolene til prøvelse, medens 6 medlemmer mener, at disse
afgørelser som indgreb ikke i barnets frihed, men i
forældrenes myndighed over barnet falder uden for
grundlovsbestemmelsen.
Uanset denne uenighed har udvalget i realiteten drøftet,
hvilken ordning man under forudsætning af, at spørgsmålet er
omfattet af grundlovens § 71, stk. 6, bør indføre for
børneforsorgen, herunder om sagerne - som det er tilfældet
nu - bør forelægges for de almindelige domstole, eller om
der bør oprettes en anden dømmende myndighed (en
specialdomstol) for dette område.«
Af udvalgbetænkningen over lovforslagene, afgivet den 22.
maj 1958 (Folketingstidende 1957/58, tillæg B, sp. 1169
ff.), fremgår det blandt andet, at udvalget indgående havde
drøftet spørgsmålet om, hvorvidt beslutninger om børns
anbringelse uden for hjemmet var frihedsberøvelse i
grundlovens forstand, og det er i den forbindelse anført,
jf. a.st., sp. 1170:
»Udvalget, der er enigt om, at spørgsmålet om lovligheden af
disse beslutninger skal kunne indbringes for domstolene, har
ikke fundet anledning til at tage stilling til, om dette
følger allerede af [grundlovens § 71, stk. 6].«
Bestemmelsen i § 152 A, der blev erstattet af tilsvarende
bestemmelser i den tidligere lov om børne- og ungdomsforsorg
og senere lov om social bistand, er videreført i lov om
social service (nu lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar
2011 om social service), der i § 169, stk. 1, og § 170, stk.
1-2, bestemmer:
»§ 169. Ankestyrelsens afgørelser efter § 65, stk. 3, og §
168 kan ved henvendelse til Ankestyrelsen inden 4 uger
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen, kræves
forelagt for retten.
§ 170. Byretten tiltrædes under hovedforhandlingen af et
retsmedlem, der er sagkyndig i børneforsorg, og et
retsmedlem, der er sagkyndig i børne- eller ungdomspsykiatri
eller i psykologi.
Stk. 2. Sagerne behandles efter retsplejelovens regler om
borgerlige sager, herunder kapitel 43 a om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse med de ændringer,
der er angivet i dette kapitel.«
Af forarbejderne til de nævnte love følger, at de nugældende
bestemmelser i serviceloven med redaktionelle ændringer
svarer til den tidligere bestemmelse i lov om offentlig
forsorg § 152 A.
Forklaringer
Der er i landsretten afgivet supplerende forklaring af F og
M.
F har forklaret blandt andet, at han og M fortsat bor
sammen, og at det går rigtigt godt med børnene. Da C var
anbragt, stak han flere gange af fra anbringelsesstedet og
løb hjem, og det endte derfor med, at de fik lov til at
beholde C hjemme. Herefter gik det meget bedre for C, og han
fik blandt andet karakteren 12 i dansk. Han har bestået
optagelsesprøven til gymnasiet og går nu i 1.g. Inden
hjemgivelsen kunne C ikke undervises på 9. klasses-niveau,
og efter hjemgivelsen klarer han sig rigtigt godt i
gymnasiet. B blev hjemgivet i marts 2010, og han går nu i 5.
klasse. B er kommet rigtig godt med, både fagligt og
socialt. B startede i en ny klasse, og de har hjulpet ham
med at få en masse gode legekammerater. Han spiller også
håndbold sammen med en kammerat i - - -. B går ikke til
behandling i øjeblikket, og han er ikke udredt endnu.
Kommunen trækker sagen i langdrag. De arbejder selv på at få
B henvist til en psykiater, så han kan blive udredt. Det går
godt med afhørtes virksomhed, og økonomien er god. Han går
ikke længere til behandling eller tager medicin. M er blevet
udredt for ADHD og får lidt medicin herfor. Hun har
opfølgende samtaler hver tredje måned. Deres indbyrdes
forhold er rigtigt godt. I store træk går det rigtigt godt
for hele familien. De har ikke længere kontakt til
forvaltningen, da forvaltningen ikke svarer på deres
henvendelser. De har fastholdt retssagen, da de mener, at de
er blevet meget uretfærdigt behandlet af X Kommune. Man kan
ikke sætte et beløb på den krænkelse, som de har været udsat
for, men det er nødvendigt at få fastslået, at der er begået
fejl, og at der skal betales erstatning herfor.
M har forklaret blandt andet, at B ikke længere har
problemer socialt i skolen. Der er ikke længere konflikter i
hverken skolen eller klubben. Han er faldet mere til ro
efter hjemgivelsen, og han er blevet en gladere dreng. Han
vil stadig gerne sove inde hos F og hende, da han ikke
bryder sig om at være alene. B er bange for at blive
tvangsanbragt igen, og B forstår ikke, hvorfor han blev
tvangsanbragt. B har ikke haft gavn af at være
tvangsanbragt. Skolen har vurderet, at B's udvikling gik i
stå, da han blev anbragt, og at hans udvikling først gik i
gang igen, da han blev hjemgivet. Dette udtalte en leder på
skolen under et møde i januar 2010, hvor der muligvis også
var en repræsentant fra kommunen til stede. Det er ikke
rigtigt, at hun lider af personlighedsforstyrrelse, og hun
har aldrig gjort det. Det fastslog hendes egen psykiater, -
- -, i marts måned 2010.
Procedure
Parterne har gentaget deres anbringender for byretten og
procederet i overensstemmelse hermed.
F og M har for landsretten supplerende gjort gældende, at
servicelovens processuelle regler ikke indeholder
fravigelser fra retsplejelovens § 469, stk. 6, og at
adgangen til at få prøvet krav om erstatning i medfør af §
469, stk. 6, derfor finder anvendelse i sager om anbringelse
af børn uden for hjemmet uden samtykke. Til støtte for
påstanden om hjemvisning er det gjort gældende, at
erstatningskravet bør behandles i to instanser, og til
støtte for det nedlagte krav om godtgørelse er det gjort
gældende, at afgørelsen om anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke hvilede på et utilstrækkeligt oplysningsgrundlag,
idet der forud for afgørelsen skulle være indhentet en
forældreevneundersøgelse. Endelig har F og M gjort gældende,
at anbringelsen i det aktuelle tilfælde udgør en krænkelse
af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8,
og at de også som følge heraf er berettiget til godtgørelse.
Ankestyrelsen har for landsretten supplerende gjort
gældende, at retsplejelovens § 469, stk. 6, ikke finder
anvendelse i børnetvangsfjernelsessager, idet bestemmelsen
er fraveget ved servicelovens § 170, jf. § 169. Adgangen til
domstolsprøvelse omfatter således alene spørgsmålet om
afgørelsens lovlighed, herunder en prøvelse af, om
betingelserne i servicelovens §§ 58 og 62 er opfyldt. I
anden række har Ankestyrelsen bestridt at have handlet
erstatningspådragende.
Landsrettens afgørelse:
Landsretten finder, at der til grund for de i 1954
gennemførte ændringer i retsplejeloven, hvorved
retsplejelovens kapitel 43 a blev indsat, og de i 1954 og
1958 gennemførte ændringer i den dagældende lov om offentlig
forsorg lå en opfattelse af, at sager om anbringelse af børn
og unge uden for hjemmet uden samtykke var omfattet af
domstolenes prøvelsesret i medfør af grundlovens § 71, stk.
6. Som følge heraf blev det bestemt, at disse sager - i
lighed med andre sager om administrativt bestemt
frihedsberøvelse - skulle behandles efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a, hvorefter frihedsberøvelsens
lovlighed kunne kræves forelagt for domstolene.
I forbindelse med vedtagelsen i 1954 af bestemmelserne i
retsplejelovens kapitel 43 a blev det fundet mest praktisk
og rimeligt at give den, der kunne kræve spørgsmålet om
frihedsberøvelsens lovlighed forelagt for domstolene, en let
adgang til samtidig at få prøvet spørgsmålet om erstatning,
jf. herved retsplejelovens § 469, stk. 6. Denne processuelle
lempelse i adgangen til at få prøvet erstatningskrav kan
ikke anses for at være grundlovssikret. Under hensyn til
bestemmelsens ordlyd og forarbejder finder landsretten
imidlertid, at det må kræve en udtrykkeligt fastsat
undtagelse i loven eller et i øvrigt sikkert grundlag, hvis
bestemmelsen i § 469, stk. 6, skal anses for fraveget.
På denne baggrund finder landsretten, at retsplejelovens §
469, stk. 6, finder anvendelse i sager om anbringelse af
børn og unge uden for hjemmet uden samtykke. Landsretten
lægger herved særligt vægt på, at de i 1958 udtrykkeligt
fastsatte undtagelser i den dagældende lov om offentlig
forsorg § 152 A, stk. 3-8, der er videreført uden
indholdsmæssige ændringer i de nugældende bestemmelser i
serviceloven, ikke indeholdt bestemmelser i relation til
adgangen til samtidig at få pådømt krav om erstatning i
medfør af retsplejelovens § 469, stk. 6, og at spørgsmålet
om at fravige bestemmelsen i § 469, stk. 6, i øvrigt ikke
ses berørt i forarbejderne.
Med denne begrundelse finder landsretten, at F og M under
nærværende sag, hvorunder Ankestyrelsens afgørelse af 7.
april 2009 er forelagt for domstolene i medfør af
servicelovens § 169, har adgang til samtidig at få pådømt et
eventuelt krav om erstatning/godtgørelse af det offentlige i
medfør af retsplejelovens § 469, stk. 6. Ankestyrelsens
principale påstande om afvisning tages derfor ikke til
følge.
Landsretten finder at have tilstrækkeligt grundlag til at
tage stilling til det nedlagte krav om godtgørelse, og
appellanternes påstand om hjemvisning tages derfor ikke til
følge.
Til støtte for det nedlagte krav om godtgørelse har F og M
gjort gældende, at afgørelsen om anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke hvilede på et utilstrækkeligt
oplysningsgrundlag, idet der forud for afgørelsen skulle
være indhentet en forældreevneundersøgelse.
Landsretten bemærker, at Ankestyrelsen den 31. januar 2008
traf afgørelse om, at B skulle være anbragt uden for hjemmet
uden samtykke, idet Ankestyrelsen fandt, at betingelserne i
servicelovens § 58, stk. 1, 1. pkt., nr. 1 og 4, var
opfyldt. Denne afgørelse blev forelagt for domstolene, men
sagen blev hævet af F og M. Ankestyrelsens afgørelse af 31.
januar 2008 står dermed ved magt og kan ikke anfægtes under
nærværende sag. Det er derfor alene Ankestyrelsens afgørelse
af 7. april 2009, der kan danne grundlag for et eventuelt
erstatningskrav mod Ankestyrelsen.
På baggrund af sagens oplysninger finder landsretten, at
Ankestyrelsens afgørelse af 7. april 2009 hvilede på et på
afgørelsestidspunktet fuldt tilstrækkeligt
oplysningsgrundlag. Landsretten bemærker herved, at der ikke
er fastsat krav om indhentelse af en
forældreevneundersøgelse, inden der træffes afgørelse efter
servicelovens § 58, og at behovet herfor beror på en konkret
vurdering af samtlige oplysninger i sagen.
På baggrund af de oplysninger, der forelå, da Ankestyrelsen
traf afgørelse, og af de grunde, der er anført af
Ankestyrelsen, finder landsretten endvidere, at der var
åbenbar risiko for, at B's sundhed eller udvikling led
alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for eller
behandling af ham og på grund af adfærds- eller
tilpasningsproblemer hos ham, jf. servicelovens § 58, stk.
1, 1. pkt., nr. 1 og nr. 4. Der forelå endvidere begrundet
formodning om, at problemerne ikke kunne løses under B's
ophold i hjemmet, jf. § 58, stk. 1, 2. pkt. Betingelserne
for fortsat anbringelse af B uden for hjemmet var dermed
opfyldt, da Ankestyrelsen traf afgørelse den 7. april 2009.
Denne vurdering støttes endvidere af de i sagen i øvrigt
foreliggende oplysninger, herunder forældreevneundersøgelsen,
der er fremkommet efter Ankestyrelsens afgørelse af 7. april
2009. Af oplysningerne fremgår, at F og M har udviklet sig
positivt, herunder at behandlingerne af M har haft en god
effekt, og at begge forældre har et udviklingspotentiale.
Denne positive udvikling i F og M's forhold var også en del
af begrundelsen for at hjemgive B.
Herefter, og da der i øvrigt ikke er grundlag for at
fastslå, at der foreligger en krænkelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8, frifindes
Ankestyrelsen for F og M's subsidiære og mest subsidiære
påstande.
Landsretten stadfæster herefter byrettens dom, ligesom
Ankestyrelsen i øvrigt frifindes for de af appellanterne
under anken nedlagte påstande.
Thi kendes for ret:
Indstævnte, Ankestyrelsen, frifindes for den af
appellanterne, F og M nedlagte hjemvisningspåstand og
erstatningspåstand.
I øvrigt stadfæstes byrettens dom.
Ingen af parterne skal betale sagsomkostninger for
landsretten til nogen anden part eller til statskassen.
|