KGB'S KONTAKT- OG AGENTNET I DANMARK PET-KOMMISSIONENS BERETNING BIND 13 6. Den retlige sagsbehandling og den politiske beslutningsproces 6. Den retlige sagsbehandling og den politiske beslutningsprocesDe jurister og politikere, der var involveret i Herløv Petersen-sagen, var indbyrdes uenige om, hvorvidt ”aktive foranstaltninger” var omfattet af straffelovens § 108. For at forstå sagsforløbet, og hvorfor det endte med et tiltalefrafald, er det imidlertid vigtigt at gøre sig klart, at de forskellige udlægninger af den eksisterende lovgivning ofte afspejlede institutionelle interesser og personlige holdninger. For PET og den samarbejdende vesteuropæiske tjeneste var det vigtigt, at Merkulov/Arne Herløv Petersen-komplekset blev eksponeret i pressen, og, som nævnt af Arne Stevns, at den danske forfatter blev dømt. Ellers ville den sovjetiske tjeneste i fremtiden kunne hævde over for mulige emner, at påvirkningsoperationer ikke var ulovlig virksomhed.[328] Heroverfor stod justitsministerens synspunkt om, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at rejse sigtelse, og at hensynet til ytringsfriheden måtte vægtes endog meget højt. På denne baggrund var det naturligt, at PET udbad sig yderligere juridisk ekspertise til tolkningen af § 108. Den fik man i første omgang i form af et notat, som rigsadvokat Per Lindegaard udarbejdede på departementschef Niels Madsens foranledning i foråret 1981. Notatet ytrede sig skeptisk om muligheden for at anvende § 108.[329] Niels Madsen fik efterfølgende en af ministeriets egne fuldmægtige til at udarbejde et fortroligt notat, der viste sig at være mindre afvisende. Justitsministeriets notat forelå den 8. september 1981, samtidig med at PET’s og den samarbejdende vestlige tjenestes fælles kontraspionageaktion gik ind i en afgørende fase.[330] Notatet vurderede på baggrund af det forhold, at 1949-betænkningens forslag til en bestemmelse vedrørende skjult propaganda ikke blev gennemført ved lovændringen i 1952, ”at modtagelsen af økonomisk støtte er straffri, selvom den sker i det skjulte”.[331] Dog rejstes der tvivl, ”om dette resultat også gælder i tilfælde, hvor modtageren er i mere fast forbindelse med fremmed efterretningsvæsen og handler efter dettes ordrer. Har forholdet den ovenfor nævnte konspiratoriske karakter, og er der tale om et mere varigt agentforhold, kan det næppe være udelukket at straffe efter § 108, eventuelt jf. § 21.”[332] Justitsministeriets tolkning af betydningen af den manglende gennemførelse af 1949-betænkningens forslag umuliggjorde med andre ord ikke en sigtelse efter § 108. Spørgsmålet var således åbent, og meget måtte afhænge af den konkrete vurdering, og givet også af, hvad man kunne finde af belastende materiale under en eventuel ransagning af Herløv Petersens bopæl. Hvad angår PET’s syn på anvendelsen af § 108 efter anholdelsen af Herløv Petersen, var der også her sket en udvikling. På et møde den 5. januar 1982 gennemgik repræsentanter for PET, Svendborg Politi, Statsadvokaten for Fyn samt Rigsadvokaten sagen mod Herløv Petersen. Her fremkom Ole Stig Andersen med følgende vurdering:
Citatet kan nok belyse PET-chefens grundlæggende uenighed med især Rigsadvokaten. Det er dog næppe i den juridiske uenighed, at man alene skal finde baggrunden for, at politiet alligevel valgte at anholde Herløv Petersen. Flere forhold kan have spillet ind. En forklaring kunne være, at PET håbede på, at man under ransagningen af forfatterens bopæl kunne finde så belastende materiale, at dette ville være tilstrækkeligt til at overbevise ministeren om, at en tiltalerejsning var på sin plads. Dertil kom, at en anholdelse og dermed offentliggørelse af sagskomplekset ville gøre det muligt at gennemføre fællesoperationen med den vesteuropæiske tjeneste. Ydermere kan det tænkes, at PET ved at anholde Herløv Petersen og foranstalte en international pressedækning af Herløv Petersen-sagen ville være i stand til at udøve et betydeligt politisk og offentligt pres, som ministeren ikke ville kunne ignorere. Det skal i den forbindelse erindres, at visse ledende medarbejdere i PET havde givet udtryk for betænkelighed ved udsigten til, at Ole Espersen blev udnævnt til justitsminister i januar 1981. Daværende vicepolitimester Niels Schmidt har over for Kommissionen forklaret, at PET betragtede Ole Espersen som en sikkerhedsrisiko på grund af hans østkontakter, hvorfor Niels Madsen aftalte med Anker Jørgensen, at Ole Espersen ikke skulle briefes om Gordijevskij. Antagelig var det den samarbejdende vesteuropæiske tjeneste, der betingede sig dette.[334] Dette bekræftes af, at der i Gordijevskij-materialet er en notits om, at PET havde oplyst den vesteuropæiske tjeneste om, at ”nye ministre” ikke ville blive orienteret om dobbelttagentoperationen.[335] Det er sandsynligt, at PET ved to lejligheder, ved Folketingsvalget i oktober 1979 og ved regeringsrokaden i januar 1981 orienterede statsminister Anker Jørgensen om Ole Espersens østkontakter.[336] PET kan muligvis have haft en forventning om, at Statsministeriet ville lægge pres på den nye justitsminister, såfremt tjenesten kunne fremlægge nye beviser i Herløv Petersen-sagen. En vis opbakning i regeringen synes PET at have haft. Den 6. november 1981, samme dag som Udenrigspolitisk Nævn orienteredes om udvisningen af Merkulov, udtalte udenrigsminister Kjeld Olesen sig i utvetydige vendinger til pressen.[337] Udtalelserne understregede tyngden i det indsamlede bevismateriale mod Herløv Petersen, hvilket kunne tolkes som en støtte til politiets handlemåde i sagen. Udenrigsministeren erklærede således til Ritzau, at sagerne om Merkulov og den netop grundstødte sovjetiske ubåd i den svenske skærgård var ”udtryk for en herrefolksmentalitet, som er helt uacceptabel”,[338] hvorefter han til Danmarks Radio omtalte de beviser, der var i sagen.[339] Kjeld Olesens udtalelser til pressen var givet med til at undergrave den holdning, som justitsminister Ole Espersen hidtil havde haft i spørgsmålet, nemlig at der ikke skulle foretages yderligere over for Herløv Petersen. Udtalelserne skal dog også ses i lyset af, at Socialdemokratiet, som i de forløbne måneder havde argumentet for en kernevåbenfri zone i Norden, på grund af de seneste dages begivenheder i den svenske skærgård sandsynligvis havde et behov for at lægge afstand til Sovjetunionen. Rigsadvokatens vurderingPET havde i forbindelse med ransagningen i november 1981 indsamlet væsentlige nye oplysninger om Herløv Petersen. Der tænkes i denne forbindelse særligt på de beslaglagte dagbogsblade, der dokumenterer Herløv Petersens kontakter til KGB i perioden efter 1973. På baggrund af det samlede bevismateriale udarbejdede politiet og anklagemyndigheden et anklageskrift og systematiserede de indsamlede oplysninger med henblik på videre behandling i retssystemet. Disse blev forelagt Rigsadvokaten. Rigsadvokat Per Lindegaards vurdering af mulighederne for at nå en domfældelse harmonerede ikke med Ole Stig Andersens tolkning af § 108. Til brug for Rigsadvokatens vurdering lå en indstilling udarbejdet af politimesteren i Svendborg og Statsadvokaten for Fyn.[340] Hvor Justitsministeriets notat ikke afviste, at ”aktive foranstaltninger” kunne være omfattet af § 108, var rigsadvokatens indstilling mere entydig. Rigsadvokaten antog, at der ville kunne føres bevis for, at Herløv Petersen havde samarbejdet med personer, der tilhørte KGB, og at samarbejdet havde været søgt hemmeligholdt. Lindegaard opsummerede den type opgaver, som forfatteren havde påtaget sig efter at have ført samtaler med diverse føringsofficerer. Grundbetingelsen for at pålægge strafansvar efter § 108: Etablering af kontakt med fremmed efterretningsvæsen, var således til stede. Men, fortsatte rigsadvokaten,
Rigsadvokaten anfører tillige, at hemmelig indsamling af oplysninger om persongrupper i Danmark med henblik på videregivelse til fremmed tjeneste nok var strafbar efter § 108, men næppe i det konkrete tilfælde med Herløv Petersen. De nævnte
Derimod mente Per Lindegaard, at vildledningsoperationen mod den nordkoreanske ambassade udgjorde et tilstrækkeligt grundlag for tiltale efter § 108: ”Virksomheden består i viderebringelse af oplysninger af efterretningsmæssig karakter. Den har fundet sted på dansk område. At oplysningerne er urigtige kan ikke antages at bringe dem udenfor området af § 108”.[343] Hvad angik Arne Herløv Petersens forsøg på at søge job i ministerier og EU samt optagelse i hjemmeværnet var det ifølge rigsadvokaten næppe heller muligt at bevise, at det var sket efter opfordring fra den fremmede tjeneste. Dog mente Lindegaard, at ”Det er imidlertid vanskeligt at se andet formål med disse initiativer end et ønske hos Arne Herløv Petersen om at skaffe sig adgang til oplysninger, der kunne være af efterretningsmæssig interesse. Det må antages, at det vil kunne sandsynliggøres i tilstrækkelig grad, at formålet hermed har været at skaffe sig adgang til oplysninger af efterretningsmæssig interesse med henblik på videregivelse til den sovjetrussiske efterretningstjeneste. Der er således i dette forhold grundlag for tiltalerejsning efter § 108.”[344] Rigsadvokaten havde således ikke ændret holdning vedrørende strafbarheden af ”aktive foranstaltninger” i Danmark. Allerede i november 1981 havde rigsadvokaten forfattet en skrivelse til Ole Stig Andersen, hvori han fremførte de samme synspunkter og sluttede af med følgende bemærkning: ”fornyet overvejelse har således ikke – heller ikke efter læsningen af [Justitsministeriets] betragtninger – ført mig til en holdning, der kommer din mere i møde”.[345] Han gjorde i samme skrivelse opmærksom på, at han allerede i foråret 1981 havde orienteret Niels Madsen om sin principielle holdning til anvendelsen af § 108. TiltalefrafaldJustitsminister Ole Espersen, som havde påtalekompetencen i forhold, der mentes omfattet af § 108, befandt sig i foråret 1982 i en vanskelig situation. PET havde sandsynligvis med departementschef Niels Madsens accept anholdt Herløv Petersen den 3. november 1981. Ifølge Ole Espersens forklaring var anholdelsen foretaget i modstrid med justitsministerens instruks. Det bør i den forbindelse understreges, at justitsministeren er både politiets og anklagemyndighedens øverste chef. Dertil kom, at Justitsministeriets departementschef Niels Madsen ifølge Ole Espersens forklaring ikke havde orienteret ham om den forestående anholdelse. Endelig var der en grundlæggende juridisk uenighed med hensyn til tolkningen af § 108. Niels Madsen havde ikke blot set bort fra justitsministerens begrundelser, men havde tilsyneladende også udeladt fra sine betragtninger det notat om § 108, som han havde modtaget fra rigsadvokat Per Lindegaard i foråret 1981. Rigsadvokaten gentog sine forbehold over for ministeriet og PET både i november 1981 og igen i den endelige indstilling af 18. marts 1982. Dertil kom, at sagen var blevet et politisk og troværdighedsmæssigt problem for justitsministeren, ikke mindst fordi udenrigsminister Kjeld Olesen havde udtrykt sig i utvetydige vendinger om tyngden i beviserne imod Herløv Petersen. Ydermere var det vigtigt for Justitsministeriet at få ministerens tilkendegivelse af, at der ikke var grundlag for at kritisere politiets interesse for Herløv Petersen og de efterforskningsmæssige skridt i sagen.[346] En ministeriel kritik af PET kunne under visse omstændigheder falde tilbage på ministeriet, idet Niels Madsen angiveligt havde godkendt anholdelsen af Herløv Petersen. Samtidig stod det klart, at en forsvarlig juridisk og politisk løsning måtte indebære en tilkendegivelse om, at Herløv Petersen havde opretholdt tætte forbindelser til KGB siden begyndelsen af 1970’erne. En frifindelse eller opgivelse af sagen ville være at betragte som en propagandasejr for KGB, der i fremtiden lettere ville kunne rekruttere nye emner til påvirkningsoperationer. Dertil kom, at ubådsaffæren i den svenske skærgård havde øget både regeringens og den offentlige opinions generelle skepsis over for Sovjetunionens hensigter. Koldkrigsklimaet havde således også betydning for sagens afgørelse. Det var i denne situation, at en medarbejder i Justitsministeriet fremkom med et forslag til et tiltalefrafald, som Ole Espersen tiltrådte. Ministerens endelige beslutning om tiltalefrafald kan siges at være bemærkelsesværdig, idet forudsætningen herfor som nævnt er, at den sigtede anses for skyldig i den sigtelse, som udgør grundlaget for tiltalefrafaldet. Der må derfor ikke herske tvivl om sigtedes skyld.[347] Der findes imidlertid en særlig mulighed for at meddele tiltalefrafald over for en sigtet, som ikke mener sig skyldig. Til retsudvalget, der havde kaldt justitsministeren i samråd den 22. april 1982, fremsendte ministeriet en kopi af Mogens Koktvedgaard og Hans Gammeltoft-Hansens Lærebog i strafferetspleje. Det var med henvisning til følgende passus, at ministeriet begrundede beslutningen om at meddele Herløv Petersen tiltalefrafald:
Tiltalefrafald var en løsning, som tilgodeså de hensyn, som ministeren måtte tage, både af juridisk og politisk karakter. Herløv Petersen-sagen endte således med en højst usædvanlig, men ikke uhjemlet afgørelse den 17. april 1982, der blev godkendt med Ole Espersens ministersignatur. Justitsministerens redegørelse argumenterer således:
Ministerens redegørelse viser, at man på den ene side lagde vægt på de af Herløv Petersen foretagne aktiviteter, som efter ministeriets opfattelse i princippet var omfattet af § 108, og at man på den anden side tog tungtvejende hensyn til ytringsfriheden:
På et møde i Regeringens Sikkerhedsudvalg den 16. april 1982 drøftede og vedtog man oplægget til tiltalefrafald fra Justitsministeriet, som blev offentliggjort i form af pressemeddelelse dagen efter. Der er imidlertid intet nedfældet i det officielle mødereferat om dette punkt på dagsordenen. Det er vanskeligt at vurdere årsagen til denne udeladelse. Det er ikke utænkeligt, at de øvrige ministre ikke ønskede at blive draget til ansvar for justitsministerens beslutning om tiltalefrafald, som de vidste ville blive mødt med kritik. Ved at udelade omtale heraf var det muligt for de øvrige ministre at lægge en vis afstand til beslutningen, hvis dette blev nødvendigt. Omvendt risikerede justitsministeren og regeringens topembedsmænd, som ikke alle var enige i afgørelsen, at sidde alene med ansvaret, hvis beslutningen om tiltalefrafald udløste ministerstorm og pres på ministeriets embedsmænd. Formentlig af denne grund blev der i et den 4. maj 1982 udfærdiget referat af mødet i Embedsmændenes Sikkerhedsudvalg den 15. april 1982 tilføjet en usædvanlig passus om, at ”den følgende dag fredag den 16. april afholdt Regeringens Sikkerhedsudvalg et møde om sagen, hvor man gennemgik justitsministeriets udkast til orientering i anledning af beslutningen om tiltalefrafald over for Herløv Petersen. Mødet afholdtes i Statsministeriet, og samtlige medlemmer af regeringens sikkerhedsudvalg var til stede”.[351] Embedsmandsudvalget placerede dermed et medansvar for den trufne beslutning om tiltalefrafald hos regeringens statsminister (Anker Jørgensen), udenrigsminister (Kjeld Olesen) samt forsvarsminister (Poul Søgaard). Hvad der foregik på mødet i Regeringens Sikkerhedsudvalg den 16. april 1982, har Anker Jørgensen noteret sin opfattelse af i et upubliceret dagbogsnotat:
Dagbogsbladet bekræfter således, at det lykkedes Ole Espersen med henvisning til Rigsadvokatens vurdering at overbevise de øvrige ministre. Selv Kjeld Olesen, der havde markeret sig i pressen, måtte acceptere afgørelsen. For PET var tiltalefrafaldet ikke nogen dårlig udgang på sagen. Som anført af politiassessor Arne Stevns var det lige så vigtigt, at sagen fik en presseeksponering og en vinkel på historien, der ville skade sovjetiske interesser og handlemuligheder i fremtiden, som at Arne Herløv Petersen blev straffet. Med justitsministerens afgørelse blev begge mål indfriet, selv om tiltalefrafald næppe var så streng en straf, som PET havde håbet på. Den britiske efterretningsekspert Chapman Pincher er inde på et lignende ræsonnement i bogen om The Secret Offensive: ”I foråret 1982 besluttede det danske Justitsministerium at undlade at retsforfølge Petersen med den begrundelse, at danske interesser ikke i tilstrækkeligt omfang var blevet skadet, men det gjorde offentligheden bekendt med hovedanklagerne og beviserne mod Petersen…. Den danske regerings aktion er et eksempel til efterfølgelse for andre vestlige regeringer, som er utilbøjelige til at involvere sig i retssager og, som tidligere har ladet en sådan undergravende opførsel gå ustraffet hen”.[353] [328] PET, Merkulovs personsag: Notits vedr. spørgsmålet om eventuel udvisning af den sovjetiske diplomat Merkulov, 5. januar 1981. [329] Notat om straffelovens § 108, ikke dateret. Det fremgår af et senere brev fra Lindegaard til Ole Stig Andersen, at notatet om § 108 blev sendt til Niels Madsen i foråret 1981. JM 1981-966-304: Rigsadvokaten til Justitsministeriet, 18. marts 1982. Da notatet minder om den endelige indstilling fra Rigsadvokaten af 18. marts 1982, henvises der til diskussionen nedenfor. [330] Ibid.: ”Notat om ulovlig efterretningsvirksomhed efter gældende dansk ret”, 8. september 1981. [331] Ibid. [332] Ibid. [333] Rigsadvokaten, j. nr. 668/81: ”Gennemgang af sagen mod A.H.P. på politigården i Svendborg den 5. januar 1982”. [334] RB: Niels Schmidt, 2. marts 2004. Niels Schmidt har i et høringssvar forklaret, at Kommissionen har tillagt hans udtalelser en vægt, de ikke kan bære. Kommissionen har i beretningens bind 7 beskrevet PET’s forhold til Ole Espersen. Det er fortsat Kommissionens opfattelse, at PET havde visse sikkerhedsmæssige forbehold over for Ole Espersen. [335] PET, operationssag: Notits, 7. april 1981. Se også Kommissionens beretning, bind 7. [336] Jf. Kommissionens beretning, bind 7. [337] PET, Merkulovs personsag: Udtalelse til Ritzau efter møde i Udenrigspolitisk Nævn, citeret i ciffertelegram fra Quaade til ambassadøren i Moskva, 6. november 1981. [338] Ibid. [339] Udtalelse til DR, citeret i ibid. [340] JM, 1981-966-304: Politimesteren til Statsadvokaten for Fyn, sagsfremstilling. [341] Ibid.: Rigsadvokaten til Justitsministeriet, 18. marts 1982. [342] Ibid. [343] Ibid. [344] Ibid. [345] JM 1981-966-304: Lindegaard til Ole Stig Andersen, 20. november 1981. [346] Det sidste punkt støttes af Ole Espersens redegørelse for Kommissionen. Jf. Kommissionens arkiv: Notat godkendt og underskrevet af Ole Espersen den 9. januar 2007. [347] Jf. Eva Schmidt, Jørgen Jochimsen, Michael Kistrup & Jakob Lund Poulsen, Straffeprocessen (Forlaget Thomson: Gad Jura, 2008), 4.5.4. [348] Mogens Koktvedgaard & Hans Gammeltoft-Hansen, Lærebog i strafferetspleje (Juristforbundet, 1978), s. 101-102. [349] PET, operationssag: ”Orientering fra Justitsministeriet”, 17. april 1982. [350] Ibid. [351] ESU: Referat af møde 15. april 1982. [352] ABA, Anker Jørgensens privatarkiv: Anker Jørgensens dagbog, 16. april 1982, maskinskrevne ark, upubliceret (juli 1981-juli 1982). [353] Chapman Pincher, The Secret Offensive, s. 101. Forside | Til top | Forrige | Næste Justitsministeriet, Version 1.0, Juni 2009 Denne publikation findes på adressen: jm.schultzboghandel.dk |