Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse
af 8. juli 2002
om kriterierne for
antagelse af
offentlige
forsvarere og
advokater til at
udføre sager for
parter, der har fri
proces
1. Ved cirkulære
nr. 99 af 3. juni
1971 og
cirkulæreskrivelse
af 14. juli 1998 har
Justitsministeriet
fastsat regler om
antagelse af
offentlige
forsvarere og
advokater til at
udføre sager for
parter, der har fri
proces.
Det fremgår af
cirkulæret fra 1971,
at
Justitsministeriet
træffer afgørelse
om, hvilke advokater
der skal antages som
beneficerede på
baggrund af
indstillinger fra
retskredsens dommer
og vedkommende
landsretspræsident.
Endvidere indhentes
en erklæring fra
advokatkredsens
bestyrelse og en
udtalelse fra
Advokatrådet.
Der er i langt de
fleste tilfælde
enighed om, hvem der
skal antages, og
Justitsministeriet
følger som
altovervejende
hovedregel
indstillingerne.
Indstillingerne er
imidlertid ikke
sjældent
ubegrundede, hvilket
gør det vanskeligt
at begrunde et
afslag ud fra
indstillingerne.
Endvidere har flere
advokater givet
udtryk for
usikkerhed om,
hvilke kriterier der
lægges til grund ved
antagelsen.
2. På baggrund
af drøftelser med
Dommerforeningen,
Advokatrådet og
Landsforeningen af
beskikkede advokater
har
Justitsministeriet
derfor besluttet at
orientere om de
hensyn, der lægges
vægt på ved
antagelsen af
beneficerede
advokater.
Det afgørende hensyn
ved antagelse af en
beneficeret advokat
er ansøgerens
kvalifikationer. Der
lægges i den
forbindelse vægt på,
om ansøgeren
har erfaring med
straffesager eller
strafferet i øvrigt,
om ansøgeren
har møderet for
landsret, om
ansøgeren har
procedureerfaring,
herunder også fra
civile sager, og
om ansøgeren har
udvist dygtighed og
engagement i sit
virke som advokat. I
øvrigt lægges der
vægt på ansøgerens
kvalifikationer som
procederende
advokat, således som
disse
kvalifikationer
fremstår for de
pågældende dommere.
Herudover lægges der
vægt på køn, alder
og hensynet til den
geografiske
spredning af
advokater i
retskredsen. Det
tilstræbes, at der
er i hvert fald én
kvindelig
beneficeret advokat
i retskredsen.
Justitsministeriet
skal anmode om, at
det fremover i
indstillingerne
bliver klart
tilkendegivet,
hvilke hensyn der er
blevet tillagt vægt
i den konkrete sag.
3. Hidtil har
retskredsens dommer
indhentet en
erklæring fra
advokatkredsens
bestyrelse om
ansøgningerne, inden
sagen med dommerens
indstilling sendes
til
landsretspræsidenten,
der videresender den
til
Justitsministeriet
med sin indstilling.
Da flere advokater
har givet udtryk for
utilfredshed med, at
ansøgningerne sendes
til den pågældende
kredsbestyrelse, har
Advokatrådet
foreslået, at man
undlader at indhente
en erklæring om
ansøgningerne fra
kredsbestyrelsen.
Justitsministeriet
har på den baggrund
besluttet, at der
for fremtiden ikke
skal indhentes en
erklæring om
ansøgningerne fra
kredsbestyrelsen.
Justitsministeriet
vil som hidtil
indhente en
udtalelse fra
Advokatrådet.
Som følge heraf
anmodes retterne om
for fremtiden i
stillingsopslaget at
orientere ansøgerne
om, at ansøgningerne
vil blive forelagt
Advokatrådet.
Justitsministeriet,
den 8. juli 2002
Lene Espersen
/Lise-Lotte
Nilas