TfK 2012.51/2
 

 

H.K. 13. oktober 2011 i sag 122/2011

A og B (adv. Bjørn Elmquist, Kbh., for begge) mod Anklagemyndigheden.

I tidligere instanser er afsagt kendelse af Retten i Kolding den 21. januar 2011 og af Vestre Landsrets 9. afdeling den 7. februar 2011. Procesbevillingsnævnet har den 6. april 2011 meddelt tilladelse til, at landsrettens kendelse indbringes for Højesteret.

I påkendelsen har deltaget fem dommere: Peter Blok, Asbjørn Jensen, Thomas Rørdam, Jens Peter Christensen og Michael Rekling.


Påstande


A og B har nedlagt påstand om, at advokat Bjørn Elmquist beskikkes som bistandsadvokat for dem.


Anklagemyndigheden har påstået stadfæstelse.


Sagsfremstilling


I forbindelse med afsoningen af en fængselsstraf blev A og B's søn, F, den 29. november 2010 overført fra Statsfængslet Østjylland til Kolding Arresthus. Den 11. januar 2011 var han meget støjende og urolig, hvorfor det, efter flere forgæves forsøg på at dæmpe ham, blev besluttet at anbringe ham i en observationscelle for at skaffe ro i arresten. Da F satte sig voldsomt til modværge, kom der flere fængselsbetjente til stede, som under anvendelse af benlås og håndjern fik passiviseret ham og anbragt ham i observationscelle. I observationscellen blev F livløs, men blev genoplivet af arrestpersonalet og indlagt på sygehus, hvor han senere afgik ved døden.


I obduktionsrapporten af 17. januar 2011 er anført følgende:


»Det er oplyst, at nu afdøde opførte sig ejendommeligt, var støjende og råbende og ikke reagerede på tiltale. I forbindelse med flytning til sikringscelle blev han meget voldsom og måtte fikseres med håndjern på ryggen. Han blev båret ned ad en trappe til sikringscellen, hvor hans stadig var meget voldsom. Han blev lagt på maven på gulvet og holdt i benlås. Der indtrådte hjertestop. Døden indtrådte omkring 3 ½ døgn senere på sygehus.


Dødsårsagen kan på det foreliggende ikke afklares.


Der er tale om hjertestop hos en fysisk hyperaktiv person, som blev fikseret med håndjern på ryggen og lagt på maven. Dødsfald af denne type forekommer med jævne mellemrum, og er beskrevet i den lægevidenskabelige litteratur. Den tilgrundliggende dødsmekanisme ved disse dødsfald er ikke fuldt afklaret.


. . .«


I supplerende obduktionserklæring af 21. februar 2011 er nærmere anført om dødsårsagen, at F ved indlæggelsen den 11. januar 2011 på Odense Universitetshospital:


»blev behandlet med nedkøling under bedøvelse. Da han blev vækket, konstateredes svær hjerneskade, og døden indtrådte 15.01.2011 kl. 23.39.«


Retsgrundlaget


Ved en ændring af retsplejeloven i 2007, Lov om ændring af retsplejeloven og retsafgiftsloven (Forbedringen af retsstillingen for ofre for forbrydelser), indsattes som nyt stk. 4 og 5 følgende bestemmelser i retsplejelovens § 741 a:


»Stk. 4. Når særlige omstændigheder taler for det, kan retten efter anmodning beskikke en advokat for den forurettede, selv om lovovertrædelsen ikke er omfattet af stk. 1.


Stk. 5. Er den forurettede afgået ved døden som følge af forbrydelsen, kan retten efter anmodning beskikke en advokat for den forurettedes nære pårørende, når særlige hensyn taler for det og betingelserne efter stk. 1, 2 eller 4 er opfyldt.«


I bemærkningerne til bestemmelserne hedder det bl.a.:


»3.6.2.2. Området for beskikkelse af en bistandsadvokat


Strafferetsplejeudvalget har overvejet, om der er behov for at udvide den gældende ordning med bistandsadvokat således, at der også i sager om andre straffelovsovertrædelser end dem, der er omfattet af retsplejelovens § 741 a, stk. 1, kan beskikkes en bistandsadvokat.


Udvalget finder som udgangspunkt ikke, at der er behov for en sådan udvidelse. Opregningen af straffelovsovertrædelser i retsplejelovens § 741 a, stk. 1, omfatter efter udvalgets opfattelse de tilfælde, hvor der i almindelighed vil være et behov for at kunne beskikke en bistandsadvokat.


Udvalget finder imidlertid, at der må antages at være tilfælde, hvor en forurettet efter omstændighederne har behov for at få en bistandsadvokat beskikket, selv om lovovertrædelsen har en anden karakter end de overtrædelser, der er opregnet i den gældende § 741 a, hvor der typisk er behov for bistandsadvokat.


Udvalget foreslår derfor, at der som supplement til de gældende regler om beskikkelse af bistandsadvokat indføres en bestemmelse, hvorefter retten, når særlige omstændigheder taler for det, kan beskikke en bistandsadvokat for forurettede. Det bør i de nævnte tilfælde ikke nødvendigvis være afgørende, om lovovertrædelsen er af en bestemt type, men derimod om de konkrete forhold i sagen fører til, at forurettede bør have adgang til bistandsadvokat. Det kan f.eks. være tilfældet i visse sager om grovere chikane, hvor forurettede er blevet truet og har været udsat for hærværk eller lignende, eller i visse sager om afpresning efter straffelovens § 281. Desuden kan der ifølge udvalget tænkes tilfælde, hvor forurettedes personlige forhold helt undtagelsesvis - uanset sagens karakter i øvrigt - i sig selv kan begrunde, at der beskikkes en bistandsadvokat.


. . .


3.6.2.4. Beskikkelse af bistandsadvokat for efterladte


Strafferetsplejeudvalget har også overvejet, om efterladtes mulighed for at få beskikket en advokat bør styrkes.


Strafferetsplejeudvalget tilslutter sig i den forbindelse Justitsministeriets bemærkninger i pkt. 4.2. til lovforslag nr. L 160 af 27. april 2005, der førte til lov nr. 558 af 24. juni 2005. Her er det anført, at muligheden for efter retsplejelovens § 995 a at beskikke en advokat, der kan bistå de pårørende med at opgøre et erstatningskrav, i hovedparten af tilfældene må antages at kunne dække behovet for advokatbistand til de pårørende i forbindelse med en straffesag.


Udvalget anfører samtidig, at der kan være særlige tilfælde, hvor efterladte til en person, som er afgået ved døden som følge af en strafbar handling, kan have et behov for advokatbistand også i andre henseender end med hensyn til fremsættelse af et erstatningskrav.


På den baggrund foreslår udvalget, at der indføres en regel, hvorefter retten, når særlige hensyn til de pårørende taler for det, kan beskikke en bistandsadvokat for forurettedes nære pårørende, når den forurettede er afgået ved døden som følge af forbrydelsen.


Udvalget anfører, at det altid vil være en stor belastning for de efterladte at miste en nærstående ved en forbrydelse. Dette moment bør imidlertid ikke i sig selv være tilstrækkeligt til at beskikke en bistandsadvokat. Det må kræves, at der herudover foreligger nogle særlige forhold. Afgørelsen heraf må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvor det navnlig bør indgå, om en pårørende skal vidne under belastende omstændigheder eller i øvrigt i forhold til straffesagen også bortset fra fastsættelsen af et erstatningskrav har et særligt behov for bistand.


Det kræves efter den foreslåede bestemmelse, at betingelserne for at beskikke en advokat for den forurettede i øvrigt er opfyldt. Heri ligger, at den forurettedes efterladte nære pårørende kun rent undtagelsesvist vil kunne få en advokat beskikket, hvis den forurettede har fået eller ville have fået afslag på beskikkelse af en advokat.


Politiet skal, hvor der er rimelig grundlag for at antage, at betingelserne for at beskikke en advokat for forurettedes efterladte nære pårørende kan være opfyldt, vejlede forurettedes efterladte nære pårørende om muligheden for at få beskikket en bistandsadvokat.


Den foreslåede bestemmelse vil efter udvalgets opfattelse få et meget begrænset anvendelsesområde ved siden af den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 995 a.


Forurettedes efterladte vil også have mulighed for at antage en advokat for egen regning. Hvis de efterladte gør det, bør denne advokat efter udvalgets opfattelse have samme beføjelser som en beskikket advokat. Udvalget foreslår derfor retsplejelovens § 741 c, stk. 4 ændret, jf. også pkt. 3.6.2.2. ovenfor.


Der henvises til betænkningens kapitel 4, afsnit 4.3.4.2.


Justitsministeriet kan tilslutte sig Strafferetsplejeudvalgets synspunkter og forslag om at udvide adgangen til at beskikke en bistandsadvokat for forurettedes efterladte.


Justitsministeriet har som anført af Strafferetsplejeudvalget tidligere overvejet dette spørgsmål. Justitsministeriet fandt dengang ikke, at der var behov for en sådan bestemmelse, idet der efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 995 a, stk. 2, er mulighed for at beskikke en advokat til at bistå pårørende med opgørelsen af et erstatningskrav i sager, hvor en person er afgået ved døden som følge af en forbrydelse. Det er fortsat Justitsministeriets opfattelse, at adgangen til at beskikke en advokat for forurettedes efterladte nære pårørende efter retsplejelovens § 995 a, stk. 2, i langt de fleste tilfælde vil dække behovet for at beskikke en advokat for forurettedes efterladte. Det kan imidlertid som også påpeget af Strafferetsplejeudvalget ikke på forhånd udelukkes, at der i særlige tilfælde kan være et behov for advokatbistand til de efterladte ud over ved opgørelsen af et erstatningskrav. Justitsministeriet finder derfor - også i lyset af den foreslåede adgang til skønsmæssigt at beskikke en bistandsadvokat for forurettede uden for de tilfælde, der følger af retsplejelovens § 741 a, stk. 1, - at det er rigtigst tillige at gøre det muligt for retten i særlige tilfælde at beskikke en bistandsadvokat for forurettedes efterladte nære pårørende, hvis forurettede er afgået ved døden som følge af forbrydelsen.«


Anbringender


A og B har til støtte for deres påstand anført bl.a., at der ikke behøver at foreligge en sigtelse, for at der kan beskikkes bistandsadvokat. Forarbejderne til retsplejelovens § 741 a skal forstås således, at der altid skal beskikkes en bistandsadvokat, når forurettede er afgået ved døden som følge af en mulig forbrydelse, da det først vil blive afklaret, hvorvidt der forelå en forbrydelse, når der afsiges endelig dom. Hertil kommer, at Justitsministeriet i et svar til Folketinget har tilkendegivet, at det antages at være muligt i henhold til retsplejelovens eksisterende regler at beskikke en bistandsadvokat til en »pårørende til en person, der er død i en myndigheds varetægt, herunder i en arrest, og hvor dødsfaldet efterforskes.« Endvidere foreligger der særlige omstændigheder, jf. retsplejelovens § 741 a, stk. 5, i og med at de implicerede fængselsbetjente ifølge pressen har haft en advokat til rådighed, der på et tidligt tidspunkt fik meddelt aktindsigt af politiet. Det er urimeligt, at de efterladte forældre nægtes advokatbeskikkelse og dermed er afskåret fra aktindsigt.


Rigsadvokaten har til støtte for sin påstand om stadfæstelse anført bl.a., at både retsplejelovens § 741 a, stk. 5, og § 995 a, stk. 2, kræver, at forurettede er død som følge af en forbrydelse, hvilket der ikke er oplysninger om skulle være tilfældet i forhold til F's død. Justitsministeriets svar relaterede sig ikke alene til retsplejelovens § 741 a, men tillige til retsplejelovens kap. 93 c, som imidlertid alene vedrører straffesager mod politipersonalet og derfor ikke finder anvendelse i den foreliggende sag. Der har ikke været beskikket forsvarer for de implicerede fængselsbetjente.

Højesterets begrundelse og resultat


Tre dommere - Peter Blok, Thomas Rørdam og Michael Rekling - udtaler:



F blev den 11. januar 2011 passiviseret af flere fængselsbetjente ved anvendelse af håndjern og benlås, hvorefter han fik hjertestop og senere afgik ved døden. Det er på nuværende tidspunkt ikke afklaret, hvad der forårsagede F's hjertestop, og der pågår politimæssig efterforskning af sagen.


Vi finder, at der under disse omstændigheder foreligger sådanne særlige hensyn, at betingelserne for beskikkelse af bistandsadvokat i medfør af retsplejelovens § 741 a, stk. 5, jf. stk. 1 eller 4, er opfyldt. Det kan ikke føre til et andet resultat, at det på nuværende tidspunkt ikke er fastlagt, om F's død skyldes en forbrydelse, og at der ikke er rejst nogen sigtelse.


Vi stemmer derfor for at tage A og B's påstand om beskikkelse af advokat Bjørn Elmquist som bistandsadvokat til følge.


Dommerne Asbjørn Jensen og Jens Peter Christensen udtaler:



Vi er enige med landsretten i, at den politimæssige efterforskning, der udføres i sagen til afklaring af, hvad der forårsagede F's hjertestop og efterfølgende død, ikke kan antages at angå de strafbare forhold, der er opregnet i retsplejelovens § 741 a, stk. 1, og at betingelserne i stk. 5, jf. stk. 4, for at beskikke en advokat til de pårørende, således som betingelserne er beskrevet i forarbejderne, heller ikke kan anses for opfyldt.


Vi stemmer derfor for at stadfæste landsrettens kendelse.


Afgørelsen træffes efter stemmeflertallet.


Thi bestemmes:


Advokat Bjørn Elmquist beskikkes som bistandsadvokat for A og B.


Der tillægges advokat Bjørn Elmquist et salær for Højesteret på 6.000 kr. + moms, der betales af statskassen.