Socialministeriets bekendtgørelse
nr. 1093 af 21. september 2010 om
magtanvendelse over for børn og
unge, der er anbragt uden for
hjemmet
I medfør af
§ 123, § 123 a, stk. 7, § 123 b,
stk. 6, § 123 c, stk. 2, og § 174,
stk. 5, i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 941 af 1.
oktober 2009, som ændret ved lov nr.
551 af 26. maj 2010 og lov nr. 627
af 11. juni 2010, og efter
forhandling med justitsministeren,
fastsættes:
Kapitel 1
Formålsbestemmelse m.v.
§ 1. Magtanvendelse over for
børn og unge omfattet af denne
bekendtgørelse må kun anvendes, hvis
der er hjemmel til det.
Magtanvendelse må aldrig erstatte
omsorg og socialpædagogisk bistand.
Magtanvendelse skal begrænses til
det absolut nødvendige og skal i
øvrigt stå i rimeligt forhold til
det, der søges opnået hermed.
Stk. 2. Legemlig afstraffelse
er ikke tilladt. Fiksering er ikke
tilladt. Ved fiksering forstås
anvendelse af mekanisk tvangsmiddel
i form af bælte, håndremme,
fodremme, eller livstykke, samt
anden form for mekanisk
fastspænding. Ydmygende, hånende
eller anden nedværdigende behandling
er ikke tilladt.
§ 2. Fysisk magtanvendelse i
form af, at barnet eller den unge
fastholdes, eller føres til et andet
opholdsrum er tilladt, hvis:
1) barnet eller den unge
udviser en sådan adfærd, at fortsat
ophold i fællesskabet er
uforsvarlig, eller
2) barnet eller den unge
derved forhindres i at skade sig
selv eller andre.
Stk. 2. Magtanvendelse efter
stk. 1 skal afpasses efter
forholdene i den enkelte situation
og må ikke gå ud over det strengt
nødvendige.
Stk. 3. Magtanvendelse, som
akut kan være nødvendig, vil være
omfattet af straffelovens
bestemmelser om nødværge, jf.
straffelovens § 13.
Stk. 4. I anbringelsessteder
efter lovens § 66, nr. 1-3, er
magtanvendelse, bortset fra de
tilfælde, der er nævnt i stk. 3,
ikke tilladt. Reglerne i denne
bekendtgørelse anvendes i øvrigt
ikke for disse anbringelsessteder.
Kapitel 2
Opholdssteder for
børn og unge, døgninstitutioner for
børn og unge i ikke sikrede
afdelinger samt delvist lukkede
døgninstitutioner
§ 3. I opholdssteder for børn
og unge, jf. lovens § 66, nr. 4, vil
der kunne ske fysisk magtanvendelse
efter § 2.
§ 4. I døgninstitutioner for
børn og unge, jf. lovens § 66, nr.
5, vil der i ikke sikrede afdelinger
kunne ske fysisk magtanvendelse
efter § 2.
Stk. 2. Der vil i ikke
sikrede afdelinger i
døgninstitutioner for børn og unge
endvidere kunne ske aflåsning af
afdelingen om natten og
undtagelsesvis i kortere perioder om
dagen.
Delvist lukkede
døgninstitutioner
§ 5. Ved en delvist lukket
døgninstitution, jf. lovens § 66,
nr. 5, forstås en døgninstitution
for børn og unge mellem 12 og 17 år,
hvor der i perioder kan ske
tilbageholdelse i form af aflåsning
af yderdøre og vinduer og fysisk
fastholdelse.
Stk. 2. En døgninstitution
efter stk. 1, jf. lovens § 66, nr.
5, skal være godkendt som delvist
lukket døgninstitution af
kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, jf. lovens
§ 142, stk. 5.
§ 6. Børn og unge-udvalget
kan træffe afgørelse om anbringelse
på en delvist lukket
døgninstitution, når der foreligger
en afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet efter lovens § 52, stk. 1,
eller § 58, jf. § 52, stk. 3, nr. 8.
Stk. 2. Afgørelsen om
anbringelse på en delvist lukket
døgninstitution kan træffes, når det
er afgørende for den
socialpædagogiske behandling at
kunne aflåse yderdøre og vinduer i
perioder, og der er risiko for, at
barnets eller den unges sundhed
eller udvikling lider alvorlig skade
på grund af
1) kriminel adfærd hos barnet
eller den unge,
2) misbrugsproblemer hos
barnet eller den unge eller
3) andre adfærds- eller
tilpasningsproblemer hos barnet
eller den unge.
§ 7. Kommunalbestyrelsen i
barnets eller den unges
opholdskommune kan træffe afgørelse
om at tilbageholde barnet eller den
unge på en delvist lukket
døgninstitution, når
1) det er afgørende for den
socialpædagogiske behandling, at
barnet eller den unge ikke rømmer
fra institutionen, og
2) der er risiko for, at
barnet eller den unges sundhed eller
udvikling vil lide alvorlig skade i
forbindelse med en rømning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
kan træffe afgørelse efter stk. 1,
om at tilbageholde børn og unge i
højst 5 sammenhængende dage ad
gangen, dog højst 30 dage på et år.
Afgørelser om tilbageholdelse i
højst 5 sammenhængende dage må ikke
ligge i umiddelbar forlængelse af
hinanden.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen
fastsætter i forbindelse med en
afgørelse efter stk. 1 de nærmere
rammer for tilbageholdelsen.
Stk. 4. Barnet eller den
unges synspunkter skal altid
inddrages og tillægges passende vægt
i overensstemmelse med alder og
modenhed, jf. lovens § 46, stk. 3.
Stk. 5. Tilbageholdelse efter
denne bestemmelse skal begrænses til
det strengt nødvendige og stå i
rimeligt forhold til det, der søges
opnået med tilbageholdelsen.
§ 8. I delvist lukkede
døgninstitutioner kan institutionens
leder eller dennes stedfortræder
inden for de rammer om
tilbageholdelse, som
kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse om, jf. § 7, stk. 1,
tilbageholde barnet eller den unge,
når
1) der er begrundet
formodning om, at barnet eller den
unge vil rømme,
2) det i den konkrete
situation er afgørende for den
socialpædagogiske behandling, at
barnet eller den unge tilbageholdes,
og
3) der er en risiko for, at
barnets eller den unges sundhed
eller udvikling vil lide alvorlig
skade i forbindelse med en rømning.
Stk. 2. Lederen eller dennes
stedfortræder kan beslutte, at
tilbageholdelsen skal begrænses til
bestemte tidspunkter i døgnet.
Stk. 3. Børn og unge, der
tilbageholdes i en delvist lukket
døgninstitution ud over 24 timer,
skal have adgang til at opholde sig
i frisk luft i mindst 1 time
dagligt.
§ 9. Kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om, at et barn
eller en ung kan fastholdes i en
delvist lukket døgninstitution i
følgende situationer, hvis
1) barnet eller den unge
tidligere har rømmet fra åbne
anbringelsessteder, og det må
formodes, at den pågældende igen vil
rømme fra anbringelsesstedet,
2) barnet eller den unge
tidligere har begået kriminalitet,
og det må formodes, at den
pågældende vil begå ny kriminalitet
i forbindelse med udgang fra
anbringelsesstedet,
3) barnet eller den unge
tidligere har indtaget euforiserende
stoffer, og det formodes, at den
pågældende vil indtage euforiserende
stoffer ved udgang fra
anbringelsesstedet, eller
4) barnet eller den unge
tidligere har skadet sig selv, og
det formodes, at den pågældende vil
skade sig selv alvorligt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
kan kun træffe afgørelse efter stk.
1, hvis det er afgørende for den
socialpædagogiske behandling, at
barnet eller den unge fastholdes, og
der er risiko for, at barnet eller
den unges sundhed eller udvikling
lider alvorlig skade.
Stk. 3. I delvist lukkede
døgninstitutioner kan institutionens
leder eller dennes stedfortræder
inden for de rammer om fastholdelse,
som kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse om, jf. stk. 1 og 2, i en
konkret situation fastholde barnet
eller den unge.
Stk. 4. Magtanvendelsen efter
denne bestemmelse skal afpasses
efter forholdene i den enkelte
situation, må ikke gå ud over det
strengt nødvendige og skal stå i
rimeligt forhold til det, der søges
opnået med fastholdelsen.
§ 10. I delvist lukkede
døgninstitutioner for børn og unge,
jf. lovens § 123 b, vil der
endvidere kunne ske fysisk
magtanvendelse efter § 2.
Tilbageholdelse i
op til 14 dage i starten af
anbringelsen
§ 11. Børn og unge-udvalget
kan træffe afgørelse om, at børn og
unge på ikke sikrede
døgninstitutioner, herunder delvist
lukkede døgninstitutioner samt
opholdssteder, jf. lovens § 66, nr.
4 og 5, kan tilbageholdes i op til
14 dage umiddelbart efter
anbringelsen på det pågældende
anbringelsessted, jf. lovens § 123
c, når
1) det må anses for at være
af væsentlig betydning for at
imødekomme et barns eller en ungs
særlige behov for støtte, og
2) det vurderes at have
afgørende betydning for den
socialpædagogiske behandling.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om, hvor mange
dage tilbageholdelsen skal vare
inden for de første 14 dage.
Stk. 3. Barnet eller den
unges synspunkter skal altid
inddrages og tillægges passende vægt
i overensstemmelse med alder og
modenhed, jf. lovens § 46, stk. 3.
Stk. 4. Tilbageholdelse kan
alene ske ved at anvende fysisk magt
i form af, at barnet eller den unge
fastholdes for at forhindre denne i
at forlade anbringelsesstedet.
Stk. 5. Magtanvendelse efter
stk. 2 skal afpasses efter
forholdene i den enkelte situation,
må ikke gå ud over det strengt
nødvendige og stå i rimeligt forhold
til det, der søges opnået med
tilbageholdelsen.
Undersøgelse af
person og opholdsrum med bestemte
grunde
§ 12. På ikke sikrede
døgninstitutioner, delvist lukkede
døgninstitutioner samt i
opholdssteder kan lederen eller den,
der bemyndiges dertil, træffe
beslutning om at foretage en
undersøgelse af barnets eller den
unges person eller opholdsrum, jf.
lovens § 123 a, stk. 2, hvis der er
bestemte grunde til at antage, at
barnet eller den unge er i
besiddelse af effekter som medfører,
at ordensbestemmelser ikke kan
overholdes eller at sikkerhedshensyn
ikke kan iagttages.
Stk. 2. Bestemte grunde efter
stk. 1 kan være, at barnet eller den
unge virker påvirket af
euforiserende stoffer eller alkohol,
at der mangler skarpe genstande i
institutionens køkken eller værksted
eller at der af institutionens
personale i øvrigt er gjort
observationer, der gør det
nærliggende for institutionens
leder, eller den der bemyndiges
dertil at antage, at barnet eller
den unge er i besiddelse af effekter
i strid med ordensreglementet eller
som kan udgøre en fare for den unge
selv eller andre.
Særligt om
undersøgelse af opholdsrum
§ 13. Hvis en undersøgelse af
barnets eller den unges opholdsrum
indebærer en gennemgang af den unges
genstande i opholdsrummet, skal
barnet eller den unge have tilbud om
at overvære undersøgelsen eller
efterfølgende straks have gennemgået
undersøgelsen og dens resultat, med
mindre særlige omstændigheder taler
mod dette. Tilbuddet om gennemgang
af undersøgelsen kan eventuelt gives
skriftligt samtidig med en
orientering om, at undersøgelsen har
fundet sted.
Stk. 2. Med opholdsrum menes
i denne bekendtgørelse værelse,
skabe eller andre rum, som den unge
råder over. Med genstande menes fx
kommoder, opbevaringsbokse, tasker
og poser i opholdsrummet.
Særligt om
undersøgelse af person
§ 14. Ved undersøgelse af
barnets eller den unges person menes
indgreb, hvor der ikke sker nogen
indtrængen i det menneskelige legeme
eller nogen egentlig beføling af
legemet. Der må alene foretages klap
uden på tøjet og undersøgelse af
lommer og sko. Institutionens
personale kan dog kræve, at barnet
eller den unge tager sit overtøj,
hue og sko af.
Stk. 2. Undersøgelsen af
hvilke effekter barnet eller den
unge har i sin besiddelse på sin
person, må kun undtagelsesvis
foretages og overværes af personer
af et andet køn end barnet eller den
unge, jf. lovens § 123 a, stk. 5.
Fælles
bestemmelser om undersøgelser af
person og opholdsrum
§ 15. Undersøgelse af barnets
eller den unges person eller
opholdsrum efter §§ 13 og 14 må ikke
gennemføres, hvis undersøgelsen
efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som
indgrebet må antages at forvolde,
ville være et uforholdsmæssigt
indgreb, jf. lovens § 123 a, stk. 3.
Det er en forudsætning for
undersøgelsen af barnets eller den
unges person eller opholdsrum, at
andre lempeligere midler har været
forsøgt, og at disse har vist sig
utilstrækkelige til opnåelse af de
tilsigtede mål med undersøgelsen.
Den unge opfordres til selv at
aflevere eventuelle effekter.
Stk. 2. Undersøgelse af
barnets eller den unges person eller
opholdsrum skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne
tillader, jf. lovens § 123 a, stk.
4. Undersøgelsen skal således
foretages på en sådan måde, at
barnets eller den unges oplevelse af
at blive krænket formindskes mest
muligt.
Stk. 3. Inden en undersøgelse
af et barns eller en ungs person
eller opholdsrum foretages, har
barnet eller den unge ret til at få
oplyst grunden til, at undersøgelsen
iværksættes, medmindre særlige
omstændigheder taler imod dette.
§ 16. Der skal altid deltage
mindst 2 ansatte ved undersøgelsen
af barnets eller den unges person
eller opholdsrum. Hvis særlige
omstændigheder gør det nødvendigt,
kan undersøgelsen dog gennemføres af
en enkelt ansat. Der må ikke være
andre børn og unge til stede under
undersøgelsen af barnet eller den
unges person eller opholdsrum.
§ 17. Institutionens eller
opholdsstedets leder eller den, der
bemyndiges hertil, kan træffe
beslutning om tilbageholdelse af
effekter, der findes i barnets eller
den unges besiddelse, hvis det
skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn, jf. lovens
§ 123 a, stk. 6.
Stk. 2. Hvis genstande, som
tilhører et barn eller en ung,
tilbageholdes, skal
anbringelsesstedet udfærdige en
liste over de genstande, der
tilbageholdes. Barnet eller den unge
skal orienteres om tilbageholdelsen
og have udleveret en kopi af listen.
Stk. 3. Hvis en genstand
tilhører anbringelsesstedet, kan den
umiddelbart inddrages.
Kontrol med
brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation
§ 18. I opholdssteder, ikke
sikrede afdelinger i
døgninstitutioner samt i delvist
lukkede døgninstitutioner for børn
og unge vil der kunne ske kontrol
med brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation med nærmere
angivne personer uden for
institutionen i en bestemt periode,
såfremt det er nødvendigt af hensyn
til barnets eller den unges sundhed
og udvikling, jf. dog stk. 2-6.
Kontrol efter stk. 1 kan ske, når
der foreligger en afgørelse herom
truffet af børn og unge-udvalget,
jf. lovens § 123, stk. 2.
Stk. 2. Åbning af indgående
og udgående breve kan kun finde sted
med samtykke fra og i overværelse af
barnet eller den unge. Kontrol af
telefonsamtaler i form af medhør kan
kun finde sted med samtykke fra
barnet eller den unge. Hvis medhør
finder sted, skal den person, med
hvem telefonsamtalen føres, gøres
opmærksom herpå.
Stk. 3. Ønsker barnet eller
den unge ikke, at et indgående brev
åbnes, kan dette uåbnet returneres
til afsenderen med forklarende
ledsageskrivelse. Ønsker barnet
eller den unge ikke, at et udgående
brev åbnes, tilintetgøres brevet.
Stk. 4. Ønsker barnet eller
den unge ikke, at der sker medhør
ved en indgående telefonsamtale, kan
telefonsamtalen afbrydes med en
forklaring til den, der har ringet
op. Ønsker barnet eller den unge
ikke, at der sker medhør ved en
udgående telefonsamtale, føres
samtalen ikke.
Stk. 5. Stk. 1-4 gælder dog
ikke breve og andre henvendelser til
og fra offentlige myndigheder og til
og fra en eventuel advokat, jf.
lovens § 72, stk. 1, og § 123, stk.
2.
Stk. 6. Stk. 1-5 gælder ikke
ved politiets kontrol, jf. § 28,
stk. 6-8, med besøg, brevveksling,
telefonsamtaler og anden
kommunikation, hvis kontrollen er et
led i politimæssige foranstaltninger
efter retsplejelovens bestemmelser.
Kapitel 3
Døgninstitutioner
for børn og unge - i sikrede
afdelinger
En sikret
institution
§ 19. Ved en sikret
døgninstitution for børn og unge,
jf. lovens § 67, stk. 3, forstås en
døgninstitution, der omfatter mindst
én sikret afdeling og eventuelt én
eller flere ikke sikrede afdelinger.
Stk. 2. Ved en sikret
afdeling forstås en afdeling på en
sikret døgninstitution, hvor det er
tilladt at have yderdøre og vinduer
konstant aflåst. En afdeling, der er
aflåst hele eller næsten hele
døgnet, skal være godkendt som en
sikret afdeling af
kommunalbestyrelsen eller det
regionsråd, som er ansvarlig for
oprettelse og drift af den
pågældende sikrede døgninstitution.
Der kan endvidere gives en særlig
godkendelse til at anvende en del af
en sikret afdeling til særlige
formål, hvis der er etableret en
fysisk adskillelse fra de øvrige
dele af den sikrede afdeling.
Stk. 3. Den kommune eller
region, som fører tilsyn med
institutionen, kan give tilladelse
til at aflåse værelserne om natten.
Aflåsning om natten af værelser i
sikrede afdelinger betragtes ikke
som isolation.
Magtanvendelse i
sikrede afdelinger
§ 20. I sikrede afdelinger i
døgninstitutioner for børn og unge
vil der kunne ske fysisk
magtanvendelse efter § 2.
Stk. 2. For en ung anbragt i
en sikret afdeling vil der kunne ske
magtanvendelse i form af isolation,
idet institutionens leder eller
dennes stedfortræder undtagelsesvis
kan træffe beslutning om anbringelse
af den unge i særlige isolationsrum,
når der er overhængende fare for, at
denne skader sig selv eller andre.
Ved isolation forstås afsondring i
aflåst rum i kortere eller længere
perioder. Isolationen skal være så
kortvarig og skånsom som muligt og
må ikke udstrækkes ud over 2 timer.
Der skal løbende føres tilsyn med et
barn eller en ung, der er anbragt i
isolation.
Stk. 3. For et barn eller en
ung anbragt i en sikret afdeling vil
der kunne ske magtanvendelse i form
af undersøgelse af barnets eller den
unges person eller opholdsrum efter
§§ 23 og 24, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at
sikre, at ordensbestemmelser
overholdes eller sikkerhedshensyn
iagttages, jf. lovens § 123 a.
Stk. 4. For et barn eller en
ung anbragt i en sikret afdeling vil
der endvidere kunne ske
magtanvendelse i form af kontrol med
brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation efter § 28.
Undersøgelse af
opholdsrum ved anbringelse, besøg og
fravær
§ 21. En sikret afdeling kan
undersøge, hvilke effekter et barn
eller en ung, der er anbragt i
afdelingen, har i sin besiddelse i
sit opholdsrum, jf. lovens § 123 a,
stk. 1, hvis en sådan undersøgelse
er nødvendig for at sikre, at
ordensbestemmelser overholdes eller
sikkerhedshensyn iagttages:
1) når barnet eller den unge
anbringes på en sikret afdeling,
2) før og efter besøg og
3) før og efter fravær fra
den sikrede afdeling.
Undersøgelse af
person og opholdsrum med bestemte
grunde
§ 22. Institutionens leder
eller den, der bemyndiges dertil,
kan træffe bestemmelse om at
foretage en undersøgelse af barnets
eller den unges person eller
opholdsrum, jf. lovens § 123 a, stk.
2, hvis der er bestemte grunde til
at antage, at barnet eller den unge
er i besiddelse af effekter, hvor
besiddelsen medfører, at
ordensbestemmelser ikke kan
overholdes eller at sikkerhedshensyn
ikke kan iagttages.
Stk. 2. Disse bestemte grunde
efter stk. 1 kan være, at barnet
eller den unge virker påvirket af
euforiserende stoffer eller alkohol,
at der mangler skarpe genstande i
institutionens køkken eller
værksted, eller at der af
institutionens personale i øvrigt er
gjort observationer, der gør det
nærliggende for institutionens
leder, eller den der bemyndiges
dertil at antage, at barnet eller
den unge er i besiddelse af effekter
i strid med ordensreglementet eller
som kan udgøre en fare for den unge
selv eller andre.
Særligt om
undersøgelse af opholdsrum
§ 23. Hvis en undersøgelse af
barnets eller den unges opholdsrum
indebærer en gennemgang af den unges
genstande i opholdsrummet, skal den
unge eller barnet have tilbud om at
overvære undersøgelsen eller
efterfølgende straks have gennemgået
undersøgelsen og dens resultat, med
mindre særlige omstændigheder taler
mod dette. Tilbuddet om gennemgang
af undersøgelsen kan eventuelt gives
skriftligt samtidig med en
orientering om, at undersøgelsen har
fundet sted.
Stk. 2. Med opholdsrum menes
i denne bekendtgørelse værelse,
skabe eller andre rum, som den unge
råder over. Med genstande menes fx
kommoder, opbevaringsboxe, tasker og
poser i opholdsrummet.
Særligt om
undersøgelse af person
§ 24. Ved undersøgelse af
barnet eller den unges person menes
indgreb, hvor der ikke sker nogen
indtrængen i det menneskelige legeme
eller nogen egentlig beføling af
legemet. Der må alene foretages klap
uden på tøjet og undersøgelse af
lommer og sko. Dog kan personalet
kræve, at barnet eller den unge
tager sit overtøj, hue og sko af.
Stk. 2. Undersøgelsen af
hvilke effekter, barnet eller den
unge har i sin besiddelse på sin
person, må kun undtagelsesvis
foretages og overværes af personer
af et andet køn end barnet eller den
unge, jf. lovens § 123 a, stk. 5.
Fælles
bestemmelser om undersøgelser af
person og opholdsrum
§ 25. Undersøgelse af barnets
eller den unges person eller
opholdsrum efter §§ 23 eller 24 må
ikke gennemføres, hvis undersøgelsen
efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som
indgrebet må antages at forvolde,
ville være et uforholdsmæssigt
indgreb, jf. lovens § 123 a, stk. 3.
Det er en forudsætning for
undersøgelsen af barnets eller den
unges person eller opholdsrum, at
andre og lempeligere midler har
været forsøgt, og at disse har vist
sig utilstrækkelige til opnåelse af
de tilsigtede mål med undersøgelsen.
Den unge opfordres til selv at
aflevere eventuelle effekter.
Stk. 2. Undersøgelse af
barnets eller den unges person eller
opholdsrum skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne
tillader, jf. lovens § 123 a, stk.
4. Undersøgelsen skal således
foretages på en sådan måde, at
barnet eller den unges oplevelse af
at blive krænket formindskes mest
muligt.
Stk. 3. Inden en undersøgelse
af et barn eller en ungs person
eller opholdsrum foretages, har
barnet eller den unge ret til at få
oplyst grunden til, at undersøgelsen
iværksættes, medmindre særlige
omstændigheder taler imod dette.
§ 26. Der skal altid deltage
mindst 2 ansatte ved undersøgelsen
af barnet eller den unges person
eller opholdsrum. Hvis særlige
omstændigheder gør det nødvendigt,
kan undersøgelsen dog gennemføres af
en enkelt ansat. Der må ikke være
andre børn og unge til stede under
undersøgelsen af barnet eller den
unges person eller opholdsrum.
§ 27. Institutionens leder
eller den, der bemyndiges dertil,
kan træffe bestemmelse om
tilbageholdelse af effekter, der
findes i barnets eller den unges
besiddelse, hvis det skønnes
påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn, jf. lovens
§ 123 a, stk. 6.
Stk. 2. Hvis genstande, som
tilhører et barn eller en ung,
tilbageholdes, skal institutionen
udfærdige en liste over de
genstande, der tilbageholdes. Barnet
og den unge skal orienteres om
tilbageholdelsen og have udleveret
en kopi af listen.
Stk. 3. Hvis en genstand
tilhører institutionen, kan den
umiddelbart inddrages.
Kontrol med
brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation
§ 28. Der vil i sikrede
afdelinger i døgninstitutioner for
børn og unge kunne foretages
kontrol, jf. dog stk. 2-4, med
brevveksling, telefonsamtaler og
anden kommunikation med nærmere
angivne personer uden for
institutionen, såfremt det er
nødvendigt af hensyn til barnets
eller den unges sundhed og
udvikling, og der foreligger en
afgørelse herom truffet af børn og
unge-udvalget, jf. lovens § 123,
stk. 2.
Stk. 2. Åbning af indgående
og udgående breve kan kun finde sted
med samtykke fra og i overværelse af
barnet eller den unge. Kontrol af
telefonsamtaler i form af medhør kan
kun finde sted med samtykke fra
barnet eller den unge. Hvis medhør
finder sted, skal den person, med
hvem telefonsamtalen føres, gøres
opmærksom herpå.
Stk. 3. Ønsker barnet eller
den unge ikke, at et indgående brev
åbnes, kan dette uåbnet returneres
til afsenderen med forklarende
ledsageskrivelse. Ønsker barnet
eller den unge ikke, at et udgående
brev åbnes, tilintetgøres brevet.
Stk. 4. Ønsker barnet eller
den unge ikke, at der sker medhør
ved en indgående telefonsamtale, kan
telefonsamtalen afbrydes med en
forklaring til den, der har ringet
op. Ønsker barnet eller den unge
ikke, at der sker medhør ved en
udgående telefonsamtale, føres
samtalen ikke.
Stk. 5. Stk. 1-4 gælder dog
ikke breve og andre henvendelser til
og fra offentlige myndigheder og til
og fra en eventuel advokat, jf.
lovens § 72, stk. 1, og § 123, stk.
2.
Stk. 6. Over for unge, der
efter reglerne i retsplejeloven er
anbragt i sikrede afdelinger i
stedet for varetægtsfængsling, kan
politiet, hvor hensynet til
efterforskningen gør det påkrævet,
modsætte sig, at den unge modtager
besøg, eller forlange, at besøg
finder sted under kontrol. Hvor
hensynet til efterforskningen gør
det påkrævet, kan politiet endvidere
forlange at gennemse og, hvis det
findes påkrævet, standse breve til
eller fra den unge inden modtagelse
eller afsendelse samt forbyde den
unge at foretage telefonsamtaler
eller anden kommunikation med
personer uden for institutionen
eller betinge telefonsamtaler og
anden kommunikation af, at samtalen
overhøres.
Stk. 7. Den unge skal
underrettes om politiets beslutning
efter stk. 6, og kan forlange den
forelagt for retten til afgørelse.
Retten kan efter retsplejelovens
regler bestemme, at unge, der er
anbragt i sikrede afdelinger i
stedet for varetægtsfængsling, helt
eller delvist afskæres kontakt med
andre.
Stk. 8. Den unge, jf. stk. 6
og 7, har dog altid ret til
ukontrolleret besøg af sin forsvarer
og har ret til ukontrolleret
brevveksling med justitsministeren,
domstolene, anklagemyndigheden,
politiet, Folketingets Ombudsmand,
medlemmer af Folketinget, Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol,
Præsidenten for Den europæiske
komite til forebyggelse af tortur og
umenneskelig eller vanærende
behandling (Torturkomiteen), sin
forsvarer, den lokale præst eller
andre religiøse overhoveder,
kommunalbestyrelsen i den unges
opholdskommune og den
kommunalbestyrelse eller det
regionsråd, som fører tilsyn med den
sikrede institution, jf. lovens
§ 148 a og § 5, stk. 7. Hvis den
unge er udenlandsk statsborger, har
den unge tillige ret til
ukontrolleret brevveksling med sit
lands diplomatiske eller konsulære
repræsentant, medmindre politiet på
grund af ganske særlige
omstændigheder modsætter sig det af
hensyn til efterforskningen.
Anbringelsesgrundlag m.v. på en
sikret afdeling
§ 29. En sikret afdeling kan
anvendes for unge når:
1) dette er påkrævet for at
afværge, at den unge skader sig selv
eller andre, og faren herfor ikke på
forsvarlig måde har kunnet afværges
ved andre mere lempelige
forholdsregler,
2) det i en indledende
iagttagelsesperiode er påkrævet for
at tilvejebringe et grundlag for den
videre socialpædagogiske behandling,
3) det på baggrund af den
indledende iagttagelsesperiode, jf.
nr. 2, fastslås, at det er påkrævet,
at der iværksættes et længerevarende
behandlingsforløb på en sikret
afdeling,
4) opholdet træder i stedet
for varetægtsfængsling, jf.
retsplejelovens § 765,
5) opholdet er led i
afsoning, jf. § 78, stk. 2, i lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., og
betingelserne i nr. 1, 2 eller 3
samtidig er opfyldt,
6) opholdet er led i en idømt
foranstaltning, jf. straffelovens
§ 74 a, eller
7) der er tale om udlændinge
under 14 år uden lovligt ophold i
Danmark, jf. §§ 34-36.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
den unges opholdskommune kan træffe
afgørelse om at anbringe en ung, der
er fyldt 12 år, i en sikret
afdeling, jf. stk. 1, nr. 1-3, og
lovens § 69, når der forud herfor
foreligger en afgørelse om
anbringelse uden for hjemmet efter
lovens § 52, stk. 3, nr. 8, eller
§ 58. Kommunalbestyrelsens afgørelse
om anbringelse i en sikret afdeling
skal meddeles den kommunalbestyrelse
eller det regionsråd, som er
ansvarlig for oprettelse og drift af
den pågældende sikrede
døgninstitution.
Stk. 3. Hvis betingelserne i
stk. 1, nr. 1, er opfyldt for en
ung, der er fyldt 14 år, og som er
anbragt i en døgninstitution,
hvortil der er knyttet en sikret
afdeling, kan lederen af
døgninstitutionen eller dennes
stedfortræder, uanset hvilket
anbringelsesgrundlag der ligger til
grund for anbringelsen uden for
hjemmet, træffe midlertidig
beslutning om overførsel til den
sikrede afdeling. Overførslen hertil
kan iværksættes umiddelbart.
Beslutningen herom skal straks
forelægges kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen til afgørelse, jf.
stk. 2, 4 og 7.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan træffe afgørelse
om at anbringe en ung i en sikret
afdeling, hvor opholdet træder i
stedet for varetægtsfængsling, jf.
stk. 1, nr. 4. For unge, hvor der
ikke i forvejen er udarbejdet en
undersøgelse og handleplan, jf.
lovens § 50 og § 140, skal der
udarbejdes en undersøgelse og en
handleplan i forbindelse med
varetægtsfængslingen.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om
anbringelse i en sikret afdeling
skal meddeles den kommunalbestyrelse
eller det regionsråd, der fører
tilsyn med pågældende sikrede
døgninstitution.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan træffe afgørelse
om at anbringe en ung i en sikret
afdeling, hvor opholdet er led i en
afsoning, jf. stk. 1, nr. 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om
anbringelse i en sikret afdeling
skal meddeles den kommunalbestyrelse
eller det regionsråd, som er
ansvarlig for oprettelse og drift af
den pågældende sikrede
døgninstitution og tiltrædes af
Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen skal træffe
afgørelse om, på hvilken
institution/afdeling anbringelsen i
henhold til en dom skal finde sted,
når det følger af en dom til
ungdomssanktion i medfør af
straffelovens § 74 a, at den unge
dømte skal anbringes i en sikret
afdeling. Kommunalbestyrelsens
afgørelse om anbringelse i en sikret
afdeling skal meddeles den
kommunalbestyrelse eller det
regionsråd, der fører tilsyn med
pågældende sikrede døgninstitution.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan som led i en
idømt sanktion efter straffelovens
§ 74 a i henhold til dommen træffe
afgørelse om, at den unge skal
forblive i, overføres til eller
tilbageføres til en sikret afdeling,
jf. stk. 1, nr. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om
anbringelse i en sikret afdeling
skal meddeles den kommunalbestyrelse
eller det regionsråd, som er
ansvarlig for oprettelse og drift af
den pågældende sikrede
døgninstitution.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen skal i de tilfælde,
der er nævnt i stk. 2-5 og stk. 7,
tillige træffe afgørelse om, på
hvilken institution/afdeling
anbringelse i sikret afdeling skal
finde sted.
Stk. 9. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen skal altid
underrette forældremyndighedens
indehaver om anbringelsen i en
sikret afdeling, og så vidt det er
muligt, inden denne anbringelse
sker.
§ 30. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan i ganske særlige
tilfælde dispensere fra den
aldersgrænse, der er nævnt i § 29,
stk. 2. Kommunalbestyrelsens
afgørelse om anbringelse i en sikret
afdeling skal meddeles den
kommunalbestyrelse eller det
regionsråd, som er ansvarlig for
oprettelse og drift af den
pågældende sikrede døgninstitution.
Stk. 2. Ophold i en sikret
afdeling skal være påbegyndt før det
fyldte 18. år.
Stk. 3. Ophold i en sikret
afdeling kan dog i medfør af § 29,
stk. 1, nr. 6, påbegyndes efter det
fyldte 18. år.
Varigheden af
ophold i en sikret afdeling
§ 31. Ophold i sikret
afdeling må i de tilfælde, der er
nævnt i § 29, stk. 1, nr. 1 og 2,
højst vare 3 måneder.
Kommunalbestyrelsen i den unges
opholdskommune kan dispensere fra 3
måneders grænsen for en ny periode
på højst 3 måneder, hvis
betingelserne for anbringelsen på
sikret afdeling i det enkelte
tilfælde gør dette absolut påkrævet.
For unge, der ikke er fyldt 14 år,
kan der alene dispenseres for én ny
periode på højst 3 måneder.
Stk. 2. Ophold i sikret
afdeling må i de tilfælde, der er
nævnt i § 29, stk. 1, nr. 3, for
unge, der er fyldt 14 år, højst vare
6 måneder og for unge, der ikke er
fyldt 14 år, højst vare 3 måneder.
Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan dispensere fra
tidsgrænserne, hvis betingelserne
for anbringelsen i sikret afdeling i
det enkelte tilfælde gør dette
påkrævet. For unge, der er fyldt 14
år vil der kunne dispenseres fra 6
måneders grænsen for én ny periode
på højst 6 måneder, mens der for
unge, der ikke er fyldt 14 år alene
kan dispenseres for én ny periode på
højst 3 måneder.
Stk. 3. I opholdstiden på den
sikrede afdeling efter § 29, stk. 1,
nr. 1-3, medregnes ikke den tid over
24 timer i træk, hvor den unge uden
tilladelse har været fraværende fra
afdelingen.
Stk. 4. Tidsgrænserne for
ophold i sikret afdeling og
dispensationsmulighederne i forhold
hertil efter stk. 1 og 2, finder
tilsvarende anvendelse ved ophold i
sikret afdeling, der er et led i
afsoning, jf. § 29, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. For unge idømt en
foranstaltning, jf. straffelovens
§ 74 a, må ophold i en sikret
afdeling efter § 29, stk. 1, nr. 6,
sammenlagt højst vare 12 måneder,
mens ophold i sikret afdeling
sammenlagt med ophold i godkendt
opholdssted eller døgninstitution,
jf. lovens § 66, stk. 1, nr. 4 eller
nr. 5, tilsvarende højst må vare 18
måneder. Ved ny kriminalitet kan
retten dog forlænge
foranstaltningen, herunder
længstetiderne med indtil 6 måneder.
Stk. 6. Efter forlængelse,
jf. stk. 1 - 3, må den samlede
varighed af ophold i sikret afdeling
efter § 29, stk. 1, nr. 1-3 og 5,
for unge, der er fyldt 14 år, ikke
overstige 14 måneder. For unge, der
ikke er fyldt 14 år, må den samlede
varighed efter forlængelse af ophold
i sikret afdeling efter § 29, stk.
1, nr. 1-3, ikke overstige 9
måneder.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen træffer afgørelse om
ophør af en ung persons anbringelse
i en sikret afdeling ved anbringelse
heri efter § 29, stk. 1, nr. 1-3 og
5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen træffer tillige
afgørelse om ophør af en ung persons
anbringelse i sikret afdeling ved
anbringelse heri efter § 29, stk. 1,
nr. 6, dog inden for de rammer, der
er fastsat i dommen.
Ophold uden for
en sikret afdeling og adgang til fri
luft
§ 32. Under ophold i sikret
afdeling efter § 29, stk. 1, nr.
1-3, kan institutionens leder
tillade, at den unge beskæftiges
uden for afdelingen.
Stk. 2. Unge, der er anbragt
i sikret afdeling ud over 24 timer,
skal have adgang til at opholde sig
i fri luft mindst 1 time dagligt.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen kan efter
indstilling fra institutionens leder
træffe beslutning om, at barnet
eller den unge under sit ophold i
sikret afdeling, jf. § 29, stk. 1
nr. 1-3 og 5, for en kortere periode
kan placeres uden for afdelingen,
hvis placeringen er sikret via en
tæt voksenkontakt. Afgørelse herom
kan for unge omfattet af § 29, stk.
1, nr. 5, kun iværksættes med
samtykke fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Stk. 4. For unge, der er
anbragt i sikret afdeling i stedet
for varetægtsfængsling efter § 29,
stk. 1, nr. 4, kan institutionens
leder med politiets samtykke give
tilladelse til udgang med ledsager
fra afdelingen eller institutionens
områder for et kortere tidsrum, når
der foreligger særlige
omstændigheder hos den unge, der
taler derfor.
Stk. 5. I henhold til
straffelovens § 74 a, stk. 4, kan
justitsministeren efter forhandling
med socialministeren fastsætte
regler om at tillade udgang m.v. til
personer, der er anbragt i sikret
afdeling efter § 29, stk. 1, nr. 6.
Screening af
børn og unge på sikrede og særligt
sikrede afdelinger
§ 33. Alle børn og unge på
sikrede og særligt sikrede
afdelinger, der ikke allerede har
fået foretaget en psykiatrisk
udredning, skal tilbydes screening
med henblik på at få afdækket et
eventuelt behov for psykiatrisk
udredning, jf. lovens § 57 c, stk.
4.
Stk. 2. Screeningen skal være
påbegyndt senest 1 måned efter
anbringelsen på den sikrede eller
særligt sikrede afdeling.
Stk. 3. Screeningen
forudsætter samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den
unge, der er fyldt 15 år.
Stk. 4. Screeningen skal
foretages af en psykolog, en
sygeplejerske med kendskab til
psykiatri eller en person med
lignende baggrund eller
efteruddannelse og have et omfang og
en kvalitet, der kan angive, om der
er behov for en psykiatrisk
udredning.
Stk. 5. I forbindelse med
anbringelsen fremsender kommunen til
den sikrede eller særligt sikrede
afdeling sagsakter, der har relevans
for screeningen.
Ophold i sikret
afdeling for udlændinge under 14 år
uden lovligt ophold i Danmark
§ 34. Ophold i sikret
afdeling kan for udlændinge under 14
år uden lovligt ophold her i landet
finde sted på baggrund af politiets
afgørelse om frihedsberøvelse efter
udlændingelovens § 36, jf. § 37.
Politiet giver kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet, der fører tilsyn
med pågældende sikrede
døgninstitution, meddelelse om
afgørelsen.
§ 35. Ophold i sikret
afdeling skal være så kortvarigt som
muligt. Ophold, der iværksættes
efter politiets bestemmelse, må
højst vare 3 døgn efter
frihedsberøvelsens oprindelige
iværksættelse. Hvis den pågældende
forinden har været fremstillet for
retten med henblik på rettens
stillingtagen til spørgsmålet om
frihedsberøvelsens lovlighed og
fortsatte opretholdelse, vil rettens
bestemmelse om opholdets varighed
dog være gældende. Ophold efter
rettens bestemmelse er således
undergivet de frister, der
fastsættes af retten. Det samlede
ophold i sikret afdeling må dog
højst vare 2 måneder.
§ 36. Bestemmelserne
vedrørende et ophold i en sikret
afdeling, der træder i stedet for
varetægtsfængsling, jf.
retsplejelovens § 765, gælder
tillige for udlændinge under 14 år
uden lovligt ophold i Danmark.
Kapitel 4
Særligt sikrede
afdelinger i sikrede
døgninstitutioner
Fysisk
magtanvendelse i særligt sikrede
afdelinger samt ophold i og uden for
den særligt sikrede afdeling
§ 37. Fysisk magtanvendelse
efter § 2, samt den øvrige
magtanvendelse, der er tilladt i de
sikrede afdelinger, er tillige
tilladt i de særligt sikrede
afdelinger, jf. § 20, stk. 3 og 4,
samt §§ 21-28.
Stk. 2. For børn og unge, der
er anbragt i en særligt sikret
afdeling, finder §§ 31 og 32,
tilsvarende anvendelse.
Isolation i
særligt sikrede afdelinger
§ 38. For unge anbragt i en
særligt sikret afdeling, godkendt
til at modtage særligt voldelige
unge eller godkendt til at modtage
unge med psykiske lidelser, jf.
§ 39, kan institutionens leder eller
dennes stedfortræder undtagelsesvis
beslutte at anbringe den unge i
særlige isolationsrum, når der er
overhængende fare for, at den unge
skader sig selv eller andre. Ved
isolation forstås afsondring i
aflåst rum i kortere eller længere
perioder. Isolationen skal være så
kortvarig og skånsom som muligt og
må ikke udstrækkes ud over 4 timer.
Der skal løbende føres tilsyn med et
barn eller en ung, der er anbragt i
isolation.
Stk. 2. Ved isolation efter
stk. 1, skal der, for så vidt angår
unge med psykiske lidelser, i
umiddelbar forbindelse med
isolationen tilkaldes en psykiatrisk
speciallæge knyttet til afdelingen,
der skal tage stilling til, hvorvidt
en indlæggelse af den pågældende på
en børne- og ungdomspsykiatrisk
afdeling er nødvendig, og hvis dette
ikke er tilfældet, i øvrigt føre
løbende tilsyn med den pågældende
under isolationen for at kunne tage
stilling til om der, i løbet af
isolationen, sker en udvikling med
den pågældendes tilstand, som gør en
indlæggelse på en børne- og
ungdomspsykiatrisk afdeling
nødvendig.
Anbringelsesgrundlag m.v. på en
særligt sikret afdeling
§ 39. En særligt sikret
afdeling kan anvendes for unge når:
1) der foreligger et grundlag
for anbringelse i en sikret afdeling
efter § 29,
2) anbringelse i en sikret
afdeling ikke er eller vil være
tilstrækkelig, idet den unge ved en
forudgående særlig voldelig eller
psykisk afvigende adfærd har gjort
ophold eller fortsat ophold i en
sikret afdeling uforsvarligt, og
3) der i forhold til unge med
psykisk afvigende adfærd, foreligger
en skriftlig, lægefaglig vurdering
af, at den unge udviser aktuelle
symptomer på en diagnose.
§ 40. Kommunalbestyrelsen i
den unges opholdskommune kan træffe
afgørelse om anbringelse på en
særligt sikret afdeling, når
betingelserne herfor er opfyldt, jf.
§ 39. Hvis betingelserne herfor er
opfyldt for en ung, der er fyldt 14
år, kan lederen af en sikret
døgninstitution eller dennes
stedfortræder, uafhængig af at der
på den sikrede døgninstitution er en
særlig sikret afdeling, træffe
midlertidig beslutning om overførsel
til en særligt sikret afdeling.
Beslutningen herom skal straks
forelægges kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen til afgørelse, jf.
1. pkt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens
afgørelse, jf. stk. 1, om
anbringelse i en særligt sikret
afdeling skal tiltrædes af den
kommunalbestyrelse eller meddeles
det regionsråd, som er ansvarlig for
oprettelse og drift af den
pågældende sikrede døgninstitution.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen skal altid
underrette forældremyndighedens
indehaver om anbringelse i en
særligt sikret afdeling, og så vidt
det er muligt inden denne
anbringelse sker.
Kapitel 5
Registrering og
indberetning
Tilladt fysisk
magtanvendelse
§ 41. Ved anbringelse eller
overførsel til en sikret afdeling,
eller en særligt sikret afdeling,
ved anvendelse af isolation, ved
tilbageholdelse og fastholdelse
efter lovens § 123 b og
tilbageholdelse efter lovens § 123 c
samt ved fysisk magtanvendelse efter
§ 2, herunder nødværge, på
opholdssteder, delvist lukkede
døgninstitutioner og
døgninstitutioner med og uden
sikrede afdelinger, skal tilbuddets
leder eller dennes stedfortræder
inden for 24 timer registrere
følgende oplysninger på et
indberetningsskema udarbejdet til
dette formål:
1) barnets eller den unges
navn og alder,
2) tidspunktet for indgrebet,
3) indgrebets varighed,
4) indgrebets art og
5) begrundelse for indgrebet.
Stk. 2. Barnet eller den
unge, der har været involveret i
episoden, der udløste
magtanvendelsen, skal gøres bekendt
med skematilførslen og have
lejlighed til at ledsage denne med
sin egen redegørelse for episoden.
Stk. 3. Indberetningsskemaet
skal forefindes i tilbuddet i en
dertil særlig beregnet protokol.
Stk. 4. Tilbuddets leder
eller dennes stedfortræder skal
straks sende kopi af
indberetningsskemaet til
opholdskommunen.
Stk. 5. Tilbuddets leder
eller dennes stedfortræder skal ved
månedens udgang sammen med sine
kommentarer indsende kopi af
indberetningsskemaerne til
kommunalbestyrelsen, for de tilbud,
som kommunalbestyrelsen fører tilsyn
med eller regionsrådet for de tilbud
som regionsrådet fører tilsyn med,
jf. lovens § 123, stk. 4, der
gennemgår skemaerne.
Kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet orienterer
opholdskommunen om indberetningen.
Undersøgelse af
person og opholdsrum
§ 42. Ved undersøgelse af
barnets eller den unges person eller
opholdsrum i døgninstitutioner,
herunder en ikke sikret afdeling i
en døgninstitution, en delvist
lukket døgninstitution, en sikret
eller særlig sikret afdeling samt i
opholdssteder skal institutionens
leder eller dennes stedfortræder
inden for 24 timer registrere
følgende oplysninger:
1) barnets eller den unges
navn og alder,
2) tidspunktet for
undersøgelsen,
3) undersøgelsens varighed,
4) undersøgelsens art,
5) hvilke personer, der
foretog undersøgelsen,
6) de bestemte grunde, der
har givet anledning til at foretage
undersøgelsen, om og hvilke effekter
der blev fundet, og
7) ved undersøgelser efter
§§ 12 og 22, redegøres for de
bestemte grunde, der har givet
anledning til, at undersøgelsen er
påkrævet.
Stk. 2. Barnet eller den
unge, som har fået undersøgt sin
person eller sit opholdsrum, skal
gøres bekendt med indberetningen og
have lejlighed til at ledsage den
med sin egen redegørelse for
undersøgelsen.
Stk. 3. Indberetningsskemaet
skal forefindes i institutionen i en
dertil særlig beregnet protokol.
Stk. 4. Institutionens leder
skal straks sende kopi af
indberetningsskemaet til
opholdskommunen.
Stk. 5. Institutionens leder
skal ved månedens udgang sammen med
sine kommentarer indsende en kopi af
indberetningsskemaerne til
kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, der fører tilsyn med
den sikrede døgninstitution, jf.
§ 123, stk. 4, der gennemgår
skemaerne. Kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet orienterer
opholdskommunen om indberetningen.
Ikke tilladt
magtanvendelse
§ 43. Overtrædelse af
reglerne i kapitel 1-4 skal, jf.
stk. 2, registreres og indberettes
til den kommunalbestyrelse eller det
regionsråd, der fører tilsyn med det
pågældende tilbud, jf. lovens § 148
a eller § 5, stk. 7.
Stk. 2. Den implicerede
medarbejder skal i de tilfælde, der
er nævnt i stk. 1, senest dagen
efter episoden afgive skriftlig
indberetning derom til tilbuddets
leder, der sammen med sine
kommentarer samt forklaringer fra
personer, der har overværet
episoden, inden 3 dage videresender
indberetningen til
kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet. Indberetningen skal
indeholde følgende oplysninger:
1) de særlige forhold, der
har begrundet indgrebet,
2) tidspunktet for den
handling, der har givet anledning
til indgrebet,
3) tidspunktet for indgrebet,
4) indgrebets varighed,
5) beskrivelse af indgrebets
art,
6) beskrivelse af indgrebets
formål,
7) hvem der foretog
indgrebet,
8) barnets eller den unges
tilstand i den tid, indgrebet fandt
sted, og
9) barnets eller den unges
navn og alder.
Stk. 3. Barnet eller den
unge, der har været involveret i
episoden, der udløste
magtanvendelsen, skal gøres bekendt
med indberetningen og have lejlighed
til at ledsage denne med sin egen
redegørelse for episoden.
Stk. 4. Hvis der er begrundet
mistanke om en strafbar handling,
der er undergivet offentlig påtale,
skal tilbuddets leder eller dennes
stedfortræder straks sende
indberetning herom til
kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, der skal tage kontakt
til politiet.
Stk. 5. En anden medarbejder,
som har overværet episoden, og som
ikke dagen efter er bedt om
oplysninger til indberetningen, har
pligt til at meddele sin forklaring
til tilbuddets leder.
Stk. 6. En anden medarbejder,
der i øvrigt får begrundet viden om
episoden, har ligeledes pligt til at
meddele tilbuddets leder om denne
viden.
Stk. 7. Tilbuddets leder skal
samtidig med sin indberetning til
kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, der fører tilsyn med
tilbuddet, give kopi af denne til
den implicerede medarbejder og skal
orientere forældremyndighedens
indehaver og opholdskommunen om
indberetningen.
Stk. 8. En medarbejder, der
tjenstligt indberettes for en
tjenesteforseelse eller et strafbart
forhold, skal have udleveret en
fremstilling af sagens faktiske
omstændigheder og have adgang til at
afgive en skriftlig udtalelse om
fremstillingen. Medarbejderen skal
samtidig gøres bekendt med ikke at
have pligt til at udtale sig om
fremstillingen.
Stk. 9. Hvis den implicerede
medarbejder er tilbuddets leder,
skal der sendes indberetning direkte
til kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, der fører tilsyn med
tilbuddet. Den medarbejder, der er
tilbudslederens stedfortræder, giver
i dette tilfælde tilbuddets leder
genpart af sin indberetning.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet
skal i så fald sørge for, at
forældemyndighedens indehaver og
opholdskommunen får orientering om
indberetningen.
Stk. 10. Kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet skal træffe
afgørelse om de driftsmæssige
konsekvenser af indberetningssagen
inden 6 uger efter at
indberetningssagen er modtaget.
Kapitel 6
Om tilsyn,
klageadgang, sanktioner m.v.
§ 44. Den kommunalbestyrelse
eller det regionsråd, der fører det
generelle driftsorienterede tilsyn
med tilbuddene, jf. lovens § 148 a
og § 5, stk. 7, fører også tilsyn
med anvendelsen af reglerne i denne
bekendtgørelse.
§ 45. Klager vedrørende
overtrædelse af bestemmelserne i
denne bekendtgørelse indbringes for
kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen.
§ 46. Forinden besvarelsen af
en klage anmoder kommunalbestyrelsen
i opholdskommunen den
kommunalbestyrelse eller det
regionsråd, der fører tilsyn med det
pågældende tilbud om en udtalelse.
Med udtalelsen indsendes en
redegørelse fra den medarbejder, der
har kendskab til de forhold, der
klages over. Hvis der er sket
registrering i henhold til §§ 41,
stk. 1, 42, stk. 1, eller 43, stk.1,
skal en udskrift af
skemaregistreringen vedlægges
redegørelsen.
Stk. 2. Tilbuddets leder
eller dennes stedfortræder, skal
herudover hurtigst muligt foretage
en undersøgelse, der omfatter
samtale med barnet eller den unge,
de medarbejdere, der har kendskab
til de forhold, der klages over, og
mulige vidner til episoden. Der skal
udfærdiges rapport om de pågældende
samtaler, og rapporten indsendes med
lederens indstilling til
kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, der fører tilsyn med
tilbuddet, med de oplysninger, der
er nævnt i stk. 1.
§ 47. Klager over afgørelser
truffet af kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen i medfør af denne
bekendtgørelse, kan indbringes for
det sociale nævn.
§ 48. Afgørelser truffet af
børn og unge-udvalget om
anbringelse, tilbageholdelse, jf.
lovens § 123 b, stk. 1 og § 123 c,
stk. 1 og om kontrol med breve,
telefonsamtaler og anden
kommunikation, jf. § 18, stk. 1-5 og
§ 28, stk. 1-5, kan indbringes for
Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at
klageren har fået meddelelse om
afgørelsen, jf. lovens § 168, jf.
§ 58.
Stk. 2. Klager over afgørelse
om af de nærmere rammer og vilkår
for den konkrete anbringelse på
delvist lukkede døgninstitutioner,
jf. § 123 b, stk. 4, og om
anbringelse i sikret afdeling jf.
§ 29, stk. 2 og 4-5, truffet af
kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen, kan indbringes for
det sociale nævn i henhold til
lovens §§ 166 og 167, jf. § 69, stk.
1.
§ 49. Over for den ansatte
kan anvendes de reaktionsmuligheder,
der følger af pågældendes
ansættelsesvilkår.
§ 50. Tilbuddets leder skal
sikre sig, at såvel anbragte børn og
unge som forældremyndighedens
indehaver bliver gjort bekendt med
reglerne i denne bekendtgørelse,
herunder adgangen til at klage til
henholdsvis Ankestyrelsen og
kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen, jf. §§ 45 og 48,
stk. 1, og det sociale nævn, jf.
§§ 47 og 48, stk. 2.
§ 51. Der skal endvidere
gives underretning om adgangen til
at rette henvendelse til det tilsyn,
der er nedsat i henhold til
grundlovens § 71, stk. 7, med
personer, der er underkastet
administrativ frihedsberøvelse.
§ 52. Denne bekendtgørelse
skal udleveres til samtlige
medarbejdere i alle tilbud efter
lovens § 66, nr. 4 og 5.
Medarbejderen skal kvittere overfor
tilbuddets leder for modtagelsen.
Kapitel 7
Finansiering af
ophold i sikrede institutioner og
Kriminalforsorgens institutioner
§ 53. For ophold efter § 29,
stk. 1, nr. 4-7, og for ophold for
varetægtsfængslede 14-17-årige og
14-17-årige, der afsoner i
Kriminalforsorgens institutioner
betales en takst på 1,25 mio. kr.
årligt (PL 2010). Satsen reguleres
årligt med satsreguleringsprocenten.
Stk. 2. Udgifter vedrørende
ophold efter § 29, stk. 1, nr. 4-7,
ud over det takstfinansierede,
fordeles mellem alle landets
kommuner efter antallet af
14-17-årige der bor i de enkelte
kommuner pr. 1. januar i året forud
for regnskabsåret.
Stk. 3. På baggrund af data
fra Kriminalforsorgen om cpr.-nummer
og antal opholdsdage for 14-17-årige
beregner og opkræver
Socialministeriet den enkelte
kommunes betaling for unges ophold i
Kriminalforsorgens institutioner.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 54. Bekendtgørelsen træder
i kraft den 24. september 2010, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 53 har virkning fra
den 1. juli 2010.
Stk. 3. Samtidig ophæves
bekendtgørelse nr. 893 af 9. juli
2007 om magtanvendelse over for børn
og unge, der er anbragt uden for
hjemmet.
Socialministeriet, den 21.
september 2010
Benedikte
Kiær
/ Anders
Lynge Madsen