Beslutningsforslag nr. 117
fremsat den 30. januar 2004 af
Morten Bødskov (S),
Sandy Brinck (S),
Per Kaalund (S), Lissa Mathiasen (S) og Frode Sørensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om målsætning om en hurtig
behandling af sager om
kriminalitet begået af
15-17-årige
Folketinget
pålægger regeringen at tage de
nødvendige og relevante
initiativer til opfyldelse af en
målsætning om en hurtig
behandling af sager om
kriminalitet begået af 15-17
årige.
Målsætningen
skal bygge på en
30-20-10-dagesmodel med følgende
hovedindhold:
– 30 dage:
Det samlede tidsforbrug for
politiet og anklagemyndigheden,
fra en gerningsmand er
identificeret, til sagen
indbringes for retten med
henblik på opnåelse af dom,
fastsættelse af pålæg om
ungdomskontrakt eller
godkendelse af vilkår for
tiltalefrafald, bør ikke
overstige 30 dage.
– 20 dage:
Det samlede tidsforbrug ved
domstolene, dvs. tiden fra
sagen modtages i retten, til
domsforhandlingen kan indledes
eller vilkårene for
tiltalefrafald bliver godkendt,
bør ikke overstige 20 dage.
– 20 dage:
De sociale myndigheders første
opfølgning på en handlingsplan
for unge kriminelle under 18 år
bør foretages senest 20 dage
efter, at kommunen har modtaget
dokumentation fra politiet om,
at den unge har begået
voldskriminalitet eller anden
alvorlig kriminalitet.
– 10 dage:
Det samlede tidsforbrug for
Kriminalforsorgen fra
tidspunktet for endelig dom til
iværksættelsen af afsoning af
frihedsstraf eller påbegyndelse
af samfundstjeneste bør ikke
overstige 10 dage.
– 10 dage:
Det samlede tidsforbrug for de
sociale myndigheder fra
fastsættelsen af vilkårene for
tiltalefrafald, vilkår for
betinget straf eller pålæg om
ungdomssanktion bør ikke
overstige 10 dage fra
tidspunktet for godkendelsen af
vilkårene henholdsvis endelig
dom til, at vilkårene effektivt
er iværksat henholdsvis
anbringelsen i døgninstitution
som led i en ungdomssanktion
påbegyndt.
Bemærkninger
til forslaget
1. Formålet
med beslutningsforslaget
Kriminaliteten og dens årsager
skal forhindres ved en tidlig og
effektiv forebyggelse og en
hurtig og konsekvent straf.
Formålet med
forslaget er at nedsætte
sagsbehandlingstiden for sager
om kriminalitet begået af unge
mellem 15 og 17 år og via en
klar målsætning at sikre en
hurtig og konsekvent straf til
unge, der begår kriminalitet.
I dag er
sagsbehandlingstiderne hos
politiet, domstolene,
Kriminalforsorgen og de
kommunale myndigheder for lange.
Det strider mod basale
samfundsinteresser og hensynet
til den enkelte unge, at
kriminelle unge, inden de
modtager dom for allerede begået
kriminalitet, ofte har begået ny
og omfattende kriminalitet.
Samtidig kan unge, som bliver
taget i kriminalitet, selv finde
uvisheden og ventetiden ved de
meget lange sagsbehandlingstider
ubehagelig og uforståelig, og en
hurtig sagsbehandlingstid kan
blive mødt af en større respekt
og accept hos den unge, end
tilfældet ofte er i dag.
Det generelle
billede af unge og kriminalitet
er positivt. Undersøgelser
viser, at den samlede
ungdomskriminalitet er faldet de
sidste 20 år. Antallet af
lovovertrædelser begået af unge
i perioden 1981-2000 er således
faldet med 35 pct. De sidste 10
år har niveauet dog ligget
nogenlunde stabilt.
På trods af
det genelle fald i kriminalitet
begået af unge er der problemer
og udfordringer. Der er tegn på,
at voldskriminaliteten blandt
unge 15-17-årige er steget de
sidste 10-20 år. Og noget tyder
på, at en del af denne
kriminalitet er relateret til
unge i bander eller løsere
netværk, hvor mange kan
forbindes til hårdt belastede
boligområder.
Denne
udvikling skal stoppes. Det
kræver en ambitiøs tilgang til
problemer og løsninger. Vi må
stoppe den ulykkelige
ghettodannelse. Vi må insistere
på, at børnene lærer ordentligt
dansk, inden de skal i skole. De
utilpassede unge indvandrere
skal væk fra lediggang,
gadehjørner og kriminalitet. De
skal i arbejde. De skal have en
uddannelse. Og de skal forstå og
respektere de værdier, som det
danske samfund bygger på.
Blandt de
grundlæggende danske værdier er,
at enhver form for kriminalitet
er et brud med de normer og
værdier, vores velfærdssamfund
bygger på. Kriminalitet skaber
utryghed og usikkerhed i
lokalsamfundene, og ofte er det
i forvejen udsatte børn og unge,
der har størst risiko for at
havne i kriminalitetens
ulyksaligheder, hvis der ikke
sættes ind over for
kriminaliteten.
Hvis unge
begår kriminalitet, er det
derfor i alle henseender
væsentligt, at alle involverede
myndigheder agere hurtigt og
præcist over for den begåede
kriminalitet. En umiddelbar,
konsekvent og hurtig reaktion
kan medvirke til at stoppe en
uheldig udvikling for et ungt
menneske, samtidig med at den –
i modsætning til en situation,
hvor reaktionen først kommer på
lidt længere sigt – kan
forhindre, at den pågældende
begår yderligere kriminalitet
Omfanget af
de unges kriminalitet fremgår i
øvrigt af bilag 1 til
beslutningsforslaget:
Justitsministeriets hjemmeside:
Kriminalitet og alder, tabel
over antallet af strafferetlige
afgørelser (frihedsstraffe,
bøder og tiltalefrafald
1992-2001) for aldersgruppen
15-17-årige.
Som bilag 2
til beslutningsforslaget er
medtaget Socialministeriets
hjemmeside: Indsats over for
kriminelle unge, juni 2003,
bilaget i pjecen Oversigter over
typiske forløb.
2.
Sanktionstyper
Sanktionssystemet
Det
almindelige strafferetlige
sanktionssystem gælder som
udgangspunkt for unge
lovovertrædere på 15-17 år. Det
gælder således både
straffelovens regler og
retsplejelovens bestemmelser om
strafferetlig forfølgning,
herunder efterforskning,
tiltalerejsning og domstolenes
behandling af straffesager. De
almindelige sanktionsformer
finder ligeledes anvendelse.
På nogle
punkter er der dog særlige
bestemmelser for unge under 18
år, jf. bl.a. følgende:
Tiltalefrafald med fastsættelse
af vilkår.
Tiltalefrafald er en afgørelse,
der træffes af
anklagemyndigheden.
Tiltalefrafald indebærer, at den
sigtede anses for skyldig. Et
tiltalefrafald kan være uden
vilkår, men der er også mulighed
for at knytte vilkår til et
tiltalefrafald.
Det følger af
retsplejeloven, at tiltale i en
sag helt eller delvis kan
frafaldes i tilfælde, hvor
sigtede var under 18 år på
gerningstidspunktet og der
fastsættes vilkår for
tiltalefrafaldet. Tiltale i en
sag kan helt eller delvis
frafaldes i tilfælde, hvor det
fastsættes som vilkår, at
sigtede undergives
hjælpeforanstaltninger efter
bestemmelserne i lov om social
service. Der kan endvidere
fastsættes samme vilkår som i
betingede domme, og der kan
fastsættes vilkår om en
ungdomskontrakt.
En
ungdomskontrakt er en aftale,
hvorved en ung lovovertræder med
forældremyndighedsindehaverens
samtykke forpligter sig til at
holde sig kriminalitetsfri i en
nærmere angivet periode samt
deltage i visse nærmere
opregnede aktiviteter m.v.
(eksempelvis beskæftigelse eller
uddannelse) mod, at
anklagemyndigheden på sin side
afstår fra yderligere
retsforfølgning. Vilkåret om
ungdomskontrakt og dermed
indholdet af selve kontrakten
skal godkendes af retten.
Betinget
straf
Retten kan
gøre en straf betinget, hvis den
finder det upåkrævet, at
straffen kommer til
fuldbyrdelse. Det er et fast
vilkår for en betinget dom, at
den dømte i en prøvetid ikke
begår nyt strafbart forhold.
Retten kan som vilkår bestemme,
at den dømte i hele prøvetiden
eller en del af denne skal
undergives tilsyn. For personer
under 18 år varetages tilsynet i
almindelighed af de sociale
myndigheder.
Desuden kan
retten fastsætte andre vilkår,
herunder at den dømte efter
kommunens afgørelse undergives
foranstaltninger efter
bestemmelserne i lov om social
service, eventuelt af nærmere
angivet art, og efterkommer de
forskrifter, som kommunen
meddeler den pågældende. Dette
indebærer, at det herefter
påhviler de sociale myndigheder
(kommunerne) at træffe
bestemmelse om indholdet af de
pågældende foranstaltninger
efter den sociale lovgivning.
Det kan f.eks. være ophold i en
vis periode på en
døgninstitution for børn og
unge.
En betinget
dom kan endvidere betinges af en
pligt til under tilsyn af
Kriminalforsorgen at udføre
ulønnet samfundstjeneste.
Samfundstjeneste kan bl.a. bestå
i at arbejde for en velgørende
eller almennyttig organisation,
en sportsklub eller en kirke.
Ungdomssanktion
I 2001 blev
der i straffeloven indført en ny
ungdomssanktion i form af en
struktureret, kontrolleret
socialpædagogisk behandling.
Hvis en 15-17-årig har begået
grovere, personfarlig
kriminalitet eller anden
alvorlig kriminalitet, kan
retten således bestemme, at den
unge skal undergive sig en
struktureret, kontrolleret
socialpædagogisk behandling af 2
års varighed, hvis det må anses
for formålstjenligt for at
forebygge yderligere
lovovertrædelser.
Længstetiden
for ophold i døgninstitution
eller godkendt opholdssted er 1
år og 6 måneder, heraf højst 12
måneder i en sikret afdeling på
en døgninstitution for børn og
unge. Ungdomssanktionen giver
dermed mulighed for at fastholde
den unge i længere tid og for
samtidig at iværksætte en
behandling, der på længere sigt
kan få den unge på ret kurs.
Ubetinget
frihedsstraf
Der er i
princippet ikke noget til hinder
for at idømme unge under 18 år
ubetinget frihedsstraf, men i
retspraksis udvises
tilbageholdenhed hermed. Dømte
under 18 år anbringes i
institution m.v. uden for
fængsel eller arresthus,
medmindre afgørende hensyn til
retshåndhævelsen taler imod en
sådan anbringelse.
3. Målsætning
for sagsbehandlingstider i
voldssager
Forslaget er
inspireret af den fastsatte
målsætning for
sagsbehandlingstider i
voldssager. Det er en
målsætning, som er indarbejdet
og velkendt af de relevante
myndigheder.
Målsætningen
om en hurtig behandling af
voldssager er opstillet i
voldspakkerne fra 1994 og 1997.
Målsætningen
indebærer for politiet, at det
samlede tidsforbrug, fra
voldsanmeldelsen modtages
(gerningsmanden er
identificeret), til sagen
indbringes for retten, ikke bør
overstige 30 dage.
Målsætningen
for behandlingstiden ved
domstolene er angivet til 37
dage. Heraf udgør
berammelsestiden, dvs. tiden fra
sagen modtages i retten, til
domsforhandlingen kan indledes,
30 dage, mens der er afsat 7
dage til domsforhandling og
domsafsigelse.
For
strafafsoningen af voldsdomme er
målsætningen fastsat således, at
afsoningen for dømte, som ikke
er varetægtsfængslede, skal
iværksættes senest 30 dage
efter, at der foreligger
fuldbyrdelsesordre. Det er
samtidig forudsat, at politiet
giver fuldbyrdelsesordre
umiddelbart efter, at der er
afgivet ankeafkald, efter
ankefristens udløb eller efter,
at ankedom er afsagt.
4.
Sagsbehandlingstiden i dag.
Justitsministeriet har i et svar
af 26. november 2003 til
Folketingets Retsudvalg, jf.
alm. del – bilag 215, redegjort
for, hvilke oplysninger
ministeren kunne give om
sagsbehandlingstiden i sager om
kriminalitet begået af
15-17-årige.
Det fremgår
af svaret, at der ikke kan gives
et samlet billede af
sagsbehandlingstiden. Svaret
indeholder ud over henvisningen
til målsætningen om
sagsbehandlingstiden, for så
vidt angår voldssager, dog på en
række punkter nogle relevante
oplysninger om
sagsbehandlingstiden m.v., jf.
følgende:
Ungdomskontrakter
I 2000 blev
der foretaget en undersøgelse af
erfaringerne med anvendelsen af
ordningen med ungdomskontrakter,
herunder det tidsmæssige forløb
for ungdomskontrakterne.
Undersøgelsen omfattede
ungdomskontrakter godkendt fra
1. januar til 30. juni 1999. I
82 tilfælde var der meddelt
vilkår om ungdomskontrakt, og
hovedparten af sagerne vedrørte
tyveri, herunder indbrudstyveri.
Undersøgelsen viste, at der i
gennemsnit forløb ca. 4½ måned
fra gerningstidspunktet, til
sagen blev sendt i retten. Det
antages stort set at være
politiets og de sociale
myndigheders samlede
sagsbehandlingstid.
Tidsintervallet omfattede også
den tid, der gik, fra
kriminaliteten blev begået, til
politiet havde identificeret og
sigtet en gerningsmand. Der går
endvidere i gennemsnit 7 uger
fra retsmødebegæringen til selve
godkendelsen af
ungdomskontrakten i retten.
Sagsbehandlingstid ved
domstolene
Sager om
kriminalitet begået af
15-17-årige er en del af den
samlede mængde af sager, der
indgår i statistikken over
byretternes sagsbehandlingstid i
almindelige straffesager.
Almindelige straffesager
omfatter blandt andet
domsmandssager, bødesager og
tilståelsessager.
Sagsbehandlingstiden i disse
sager, det vil sige, hvor lang
tid der går, fra retten modtager
den enkelte sag, til den er
afgjort, er senest opgjort for
1. halvår af 2003, og i perioden
blev 63,2 pct. af sagerne
afgjort på under 2 måneder.
Tallet er baseret på oplysninger
om i alt 50.395 afsluttede
almindelige straffesager ved
byretterne. Heraf blev 102 sager
indbragt af anklagemyndigheden
for retten med henblik på
meddelelse af tiltalefrafald med
godkendelse af vilkår. I 1.
halvår af 2003 blev 73,5 pct. af
sagerne afgjort på under 2
måneder.
Ubetinget
fængselsstraf
I langt de
fleste sager, hvor 15-17-årige
idømmes ubetinget fængselsstraf,
er der tale om en voldsdom,
og/eller at retten har bestemt,
at den dømte skal forblive
varetægtsfængslet. Direktoratet
for Kriminalforsorgen fik i
perioden 1. august 2002 – 31.
juli 2003 indberettet i alt 164
domme vedrørende 15-17-årige. Af
disse 164 domme vedrørte 148
voldsdømte, mens det i 12
tilfælde var bestemt, at den
dømte skulle forblive
varetægtsfængslet (surrogat).
Samfundstjeneste
Kriminalforsorgens tilsyn med
prøveløsladte, betinget dømte
m.v. indgår aftale med
samfundstjenestestedet og
klienten om afviklingen af
samfundstjenesten. Aftaler skal
indgås snarest og senest 10 dage
efter, at dommen kan fuldbyrdes.
Ungdomssanktion
Justitsministeriets
Forskningsenhed evaluerer
løbende
ungdomssanktionsordningen. Der
er i denne forbindelse også
registreret oplysninger om
gernings- og domstidspunkt. Det
er derfor muligt et beregne den
samlede sagsbehandlingstid i
disse sager. For de 77
ungdomssanktionsdomme, som
evalueringen omfatter frem til
den 1. januar 2003, går der i
gennemsnit fra gerningsdato til
domsdato 103 dage.
Det skal
bemærkes, at der her ikke er
taget hensyn til det tidsrum,
der går fra gerningsdatoen og
til, at politiet rejser en
sigtelse. Dette tidsrum er også
indregnet i den samlede
sagsbehandlingstid.
5. Den
foreslåede målsætning
Det foreslås
med dette beslutningsforslag, at
regeringen pålægges at tage de
nødvendige og relevante
initiativer til opfyldelse af en
målsætning om en hurtig
behandling af sager om
kriminalitet begået af
15-17-årige.
Det foreslås,
at målsætningen for
sagsbehandlingstiden for sager
om 15-17-åriges lovovertrædelser
fastsættes som en
30-20-10-dagesmodel, som også
direkte omfatter de sociale
myndigheder.
For politiet
og anklagemyndigheden indebærer
målsætningen, at det samlede
tidsforbrug, fra en ung
gerningsmand er identificeret,
til sagen indbringes for retten
med henblik på opnåelse af dom,
fastsættelse af pålæg om
ungdomssanktion eller
godkendelse af vilkår for
tiltalefrafald, ikke bør
overstige 30 dage. Der finder et
samarbejde sted mellem politiet
og de sociale myndigheder. Når
en ung mellem 15 og 17 år sigtes
for kriminalitet, kontakter
politiet de sociale myndigheder
og anmoder om en udtalelse om
den unges forhold. Politiet
anmoder endvidere de sociale
myndigheder om at vurdere, om en
aktuel sag findes egnet til at
blive afgjort med tiltalefrafald
med fastsættelse af vilkår.
For
domstolene indebærer
målsætningen, at det samlede
tidsforbrug ved domstolene, dvs.
tiden, fra sagen modtages i
retten, til domsforhandlingen
kan indledes eller vilkårene for
tiltalefrafald bliver godkendt,
ikke bør overstige 20 dage. I
sager, der vedrører godkendelse
af vilkår for tiltalefrafald,
kan sagerne endda formentlig
afsluttes hurtigere end 20 dage.
For
Kriminalforsorgen indebærer
målsætningen, at det samlede
tidsforbrug for
Kriminalforsorgen fra
tidspunktet for endelig dom til
iværksættelsen af afsoning af
frihedsstraf eller påbegyndelse
af samfundstjeneste ikke bør
overstige 10 dage.
For de
sociale myndigheder indebærer
målsætningen, at det samlede
tidsforbrug for de sociale
myndigheder ikke bør overstige
10 dage fra fastsættelsen af
vilkårene for tiltalefrafald,
vilkår for betinget straf eller
pålæg om ungdomssanktion til, at
vilkårene reelt og effektivt er
iværksat henholdsvis
anbringelsen i døgninstitution
som led i ungdomssanktion
påbegyndt.
Herudover
foreslås det som led i
målsætningen, at de sociale
myndigheders første opfølgning
på en handlingsplan for unge
kriminelle under 18 år bør
foretages senest 20 dage efter,
at kommunen har modtaget
dokumentation fra politiet om,
at den unge har begået
voldskriminalitet eller anden
alvorlig kriminalitet. Dette
punkt adskiller sig fra det
forudgående ved, at der på dette
– tidligere – tidspunkt endnu
ikke er faldet en endelig
afgørelse i sagen.
Denne del af
målsætningen skal endvidere ses
i sammenhæng med kommunernes
gældende forpligtelse efter
serviceloven til at udarbejde en
handlingsplan for unge
kriminelle under 18 år, der har
begået voldskriminalitet eller
anden alvorlig kriminalitet,
dvs. forbrydelser som voldtægt,
røveri, grovere form for hærværk
og tyveri.
Kommunen skal
således allerede i dag som
minimum udarbejde en foreløbig
handleplan senest 7 dage efter,
at kommunen har modtaget
dokumentation fra politiet om
begået kriminalitet.
7-dages-fristen er et udtryk
for, at det skal sikres, at der
rent faktisk sættes hurtigt ind
med relevant støtte i forhold
til den begåede kriminalitet.
Der er krav
om, hvilke elementer en
handleplan skal indeholde,
hvorimod der ikke i dag er krav
om, hvornår der skal ske
opfølgning på handleplaner
udarbejdet for kriminelle under
18 år, og der er heller ikke
krav om, hvornår en handleplan
skal afløses af en mere
langsigtet plan.
Den
foreslåede målsætning råder bod
på dette.
At der er
behov for en opstramning på
dette område, dokumenteres af en
analyse foretaget af Den Sociale
Ankestyrelse: »Foreløbige
handleplaner for unge kriminelle
– kommunernes praksis ved
udarbejdelsen af foreløbige
handleplaner for unge kriminelle
under 18 år«, december 2002.
Det fremgår
(side 21 f.) bl.a., at det er
mest almindeligt, at den første
opfølgning på en foreløbig
handleplan foretages i
tidsrummet 22 dage – 3 måneder
efter, at kommunen har modtaget
dokumentation fra politiet om,
at en af kommunens unge har
begået voldskriminalitet eller
anden alvorlig kriminalitet.
Skriftlig
fremsættelse
Morten
Bødskov (S):
Som ordfører
for forslagsstillerne tillader
jeg mig herved at fremsætte:
Forslag
til folketingsbeslutning om
målsætning om en hurtig
behandling af sager om
kriminalitet begået af
15-17-årige.
(Beslutningsforslag nr. B 117).
Jeg henviser
i øvrigt til de bemærkninger,
der ledsager forslaget, og
anbefaler det til Tingets
velvillige behandling.
Bilag 1
Strafferetlige afgørelser
(frihedsstraffe, bøder og
tiltalefrafald 1992-2001)
for aldersgruppen 15-17
årige
Tabel :
Antallet af strafferetlige
afgørelser (frihedsstraffe,
bøder og tiltalefrafald)
1992-2001 for aldersgruppen
15-17 år.
Aldersgruppen
15-17 år
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
Seksualforbrydelser
i alt
|
21
|
22
|
19
|
34
|
19
|
28
|
19
|
28
|
39
|
23
|
heraf voldtægt
|
2
|
2
|
3
|
9
|
0
|
3
|
5
|
5
|
11 |
2
|
Vold i alt
|
264
|
380
|
482
|
493
|
424
|
407
|
441
|
482
|
693
|
748
|
heraf manddrab
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
forsøg på manddrab
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
§ 244 |
207 |
292 |
364 |
372 |
309 |
308 |
311 |
334 |
522 |
548 |
§ 245 |
19 |
31 |
40 |
49 |
54 |
46 |
34 |
51 |
66 |
81 |
§ 246 |
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
1
|
0
|
Ejendomsforbrydelser
i alt
|
4172
|
4065
|
4108
|
4246
|
3951
|
3744
|
3680
|
3345
|
3583
|
3527
|
heraf
indbrudstyveri
|
705 |
515 |
534 |
512 |
451 |
434 |
322 |
297 |
299 |
318 |
butikstyveri
|
1217 |
1294 |
1335 |
1320 |
1315 |
1282 |
1371 |
1210 |
1194 |
1024 |
brugstyveri af bil
|
284 |
311 |
333 |
394 |
359 |
405 |
341 |
365 |
340 |
345 |
røveri |
61 |
58 |
70 |
86 |
87 |
112 |
110 |
113 |
142 |
152 |
Andre
straffelovsovertrædelser
|
48
|
79
|
90
|
102
|
51
|
73
|
75
|
76
|
84
|
111
|
heraf
narkotikaforbrydelser
|
2
|
1
|
0
|
3
|
1
|
0
|
7
|
2
|
1
|
7
|
Straffelovsafgørelser
i alt
|
4505
|
4546
|
4699
|
4875
|
4445
|
4252
|
4215
|
3931
|
4399
|
4409
|
Færdselslovsovertrædelser
|
4088
|
3553
|
3189
|
3018
|
2714
|
2196
|
2163
|
1804
|
2098
|
2472
|
heraf
spirituskørsel
|
96 |
87 |
84 |
78 |
71 |
87 |
85 |
91 |
111 |
122 |
Andre særlove i
alt |
677
|
636
|
613
|
569
|
465
|
349
|
388
|
313
|
332
|
397
|
heraf lov om euf.
stoffer |
59 |
77 |
81 |
61 |
66 |
57 |
99 |
70 |
91 |
109 |
våbenloven
|
441 |
374 |
328 |
266 |
246 |
196 |
182 |
145 |
156 |
213 |
I alt
|
9270
|
8735
|
8501
|
8462
|
7624
|
6797
|
6766
|
6048
|
6829
|
7278
|
Antal afgørelser pr.
1.000 (straffelov)
|
21 |
22 |
24 |
26 |
24 |
24 |
25 |
24 |
27 |
26 |
Antal afgørelser pr.
1.000 (alle
afgørelser)
|
44 |
43 |
44 |
45 |
41 |
38 |
40 |
37 |
41 |
44 |
Bilag 2
Oversigt
over typiske forløb
Socialministeriets guide:
Indsatsen over for
kriminelle unge, juni 2003,
bilag
Et
typisk forløb for en
15-17-årig med
varetægtsfængsling
1. En alvorlig
kriminel handling
bliver begået
|
2. Politiet finder
(den formodede)
gerningsmand
|
3. Betingelserne
for
varetægtsfængsling
er opfyldt. Derefter
enten |
|
ò
|
|
Den unge indsættes i
arresthus
|
Den unge anbringes i
varetægtssurrogat i
sikret afdeling
|
|
ò
|
|
Politiet afslutter
sin efterforskning
|
|
ò
|
|
Anklagemyndigheden
rejser tiltale
|
|
ò
|
|
Retten afsiger dom:
|
– frifindelse
|
|
=
den unge løslades
|
– betinget dom
|
|
=
den unge løslades
|
– delvis
betinget dom
(kombinationsdom)
|
|
=
den unge løslades,
hvis den ubetingede
del af dommen sættes
lig med
varetægts(surrogat)perioden
|
|
eller
|
den unge løslades
til senere afsoning
af den ubetingede
del af dommen
|
|
eller
|
den unge går direkte
fra varetægt
(surrogat) til
afsoning af den
ubetingede del af
dommen |
– ubetinget dom
*
hvis ubetinget dom
er kortere end
varetægtsperiode,
opstår
erstatningsspørgsmål
|
|
=
den unge løslades,
hvis dommens længde
er kortere eller lig
med
varetægts(surrogat)perioden*
|
|
eller
|
den unge løslades
til senere afsoning
af dommen
|
|
eller
|
den unge går direkte
fra varetægt
(surrogat) til
afsoning
|
–
ungdomssanktion
|
|
=
den unge forbliver
i den sikrede
afdeling, hvor
han/hun har siddet
surrogatfængslet, i
den af dommeren
fastsatte periode,
overføres derefter
til døgninstitution
og endelig til
udslusning/ambulant
støtte i henhold til
dommens bestemmelser
|
Et typisk forløb for
en 15-17-årig uden
varetægtsfængsling
En (alvorlig)
kriminel handling
bliver begået
|
|
ò
|
|
Politiet finder (den
formodede)
gerningsmand
|
|
ò
|
|
Betingelserne for
varetægtsfængsling
er ikke opfyldt
|
|
ò
|
|
Den unge løslades
efter endt afhøring
|
|
ò
|
|
Politiet afslutter
sin efterforskning
|
|
ò
|
|
Anklagemyndigheden
rejser tiltale
|
|
ò
|
|
Retten afsiger dom:
|
– frifindelse
|
|
=
den unge forbliver
på fri fod
|
– betinget dom
|
|
=
den unge forbliver
på fri fod, men skal
eventuelt opfylde
betingelser
(vilkår), som
dommeren har fastsat
|
– delvis
betinget dom
(kombinationsdom)
|
|
=
den unge indkaldes
senere til afsoning
af den ubetingede
del af dommen
|
– ubetinget dom
|
|
=
den unge indkaldes
senere til afsoning
af dommen
|
–
ungdomssanktion
|
|
=
kan normalt ikke
idømmes unge, der er
på fri fod. Hvis det
alligevel skulle
forekomme, vil det
formentlig betyde,
at den unge
umiddelbart efter
retsmødet anbringes
i en sikret afdeling
for unge og derefter
overføres til åben
døgninstitution og
udslusning med
ambulant støtte i
henhold til dommens
bestemmelser
|
En kriminalsags forløb
gennem systemet
En kriminel adfærd
registreres
|
|
ò
|
|
Politiet afslutter
sin efterforskning
|
|
ò
|
|
Anklagemyndigheden
beslutter
|
|
ò
|
|
Enten (1)
At rejse tiltale
|
Eller (2)
At frafalde tiltale
m/u vilkår
|
Eller (3)
At opgive påtale
|
|
ò
|
|
Retten afgør
skyldsspørgsmålet og
(hvis der ikke sker
frifindelse eller
strafbortfald)
fastsætter straffen.
|
Tiltalefrafald med
vilkår |
Tiltalefrafald uden
vilkår |
Sagen henlægges
|
Straffen kan være:
Bøde
Fængsel (betinget
eller ubetinget)
Ungdomssanktion
Forvaring
Dom til psykiatrisk
behandling
|
Gives af retten,
som skal godkende
vilkårene
|
Gives af
anklagemyndigheden
uden rettens
godkendelse
|
|