Retsudvalget 2008-09
REU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 918
Offentligt

706317_0001.png
706317_0002.png
706317_0003.png
706317_0004.png
706317_0005.png
706317_0006.png
706317_0007.png
706317_0008.png
706317_0009.png
706317_0010.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. juli 2009Strafferetskontoret2009-792-0958BBO41241
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 918 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. juni 2009.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dkjm@jm.dk

Spørgsmål nr. 918 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministrene oplyse, hvorfor Danmark fortsat – og i mod-strid med FN´s Børnekonvention – anbringer frihedsberøvedebørn sammen med voksne, og vil ministrene redegøre for re-geringens holdning hertil samt redegøre for, hvornår regerin-gen regner med at kunne leve op til FN´s Børnekonvention,og hvornår regeringen påregner, at det sidste barn bliver an-bragt i et dansk voksen-fængsel.”

Svar:

Jeg er helt enig i, at unge lovovertrædere under 18 år, der varetægts-fængsles eller skal afsone en ubetinget frihedsstraf, som udgangspunktbør placeres uden for fængsler og arresthuse, f.eks. i en sikret institutionfor børn og unge. Det følger bl.a. også af FN’s Børnekonvention. Detfremgår således af konventionens artikel 37 b, at anholdelse, tilbagehol-delse eller fængsling af unge under 18 år skal følge lovens forskrifter ogkun må bruges som en sidste udvej og for det kortest mulige passendetidsrum, og at en enhver ung under 18 år, der er berøvet friheden, skalholdes adskilt fra voksne, medmindre en sådan adskillelse ikke anses attjene den unges tarv.Frihedsberøvelse af unge i alderen 15-17 år i forbindelse med en straffe-sag kan ske enten ved varetægtsfængsling, mens sagen behandles, ellersom led i afsoning af den idømte straf.

1.

For så vidt angår spørgsmålet om anklagemyndighedens behandling afstraffesager mod unge lovovertrædere i alderen 15-17 år, herunderspørgsmålet om varetægtsfængsling, har Justitsministeriet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:

”a.

Retsplejelovens almindelige regler i § 762 om varetægtsfængslingfinder tilsvarende anvendelse over for unge lovovertrædere i alderen15-17 år, således at betingelserne for varetægtsfængsling af unge un-der 18 år er de samme som for varetægtsfængsling af voksne.Det følger dog også af retsplejelovens § 762, stk. 3, at varetægts-fængsling ikke kan anvendes, hvis frihedsberøvelsen vil stå i misfor-hold til den herved forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagensbetydning og den retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyl-dig. Ved denne proportionalitetsafvejning kan det således indgå, atsigtede er under 18 år.
2
Endvidere følger det af retsplejelovens § 765, stk. 1, at retten medsamtykke fra sigtede kan træffe bestemmelse om varetægtsfængsling isurrogat, hvis betingelserne for anvendelse af varetægtsfængsling er tilstede, og hvis varetægtsfængslingens øjemed kan opnås ved mindreindgribende foranstaltninger. Retten kan i den forbindelse bl.a. be-stemme, at sigtede skal tage ophold i egnet hjem eller institution, jf.retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3.I alle tilfælde, hvor spørgsmålet om varetægtsfængsling eller opret-holdelse af en anholdelse af en 15-17-årig er aktuelt, skal anklage-myndigheden i medfør af denne regel nedlægge påstand om anbrin-gelse på en sikret døgninstitution, hvis den sigtede samtykker i en så-dan anbringelse. En påstand om anbringelse i varetægtssurrogat kandog undlades, såfremt sigtelsen angår særlig grov eller farlig krimina-litet. Der henvises herom til Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007, afsnit3.3.2.Når politiet vurderer, at en ung skal anbringes på en sikret døgninsti-tution i varetægtssurrogat, skal politiet rette henvendelse til den sikre-de institution, hvor den unge ønskes anbragt. Er der ikke plads på denpågældende institution, overtager institutionen herefter opgaven medat finde den bedst egnede alternative placering.Der er ikke altid pladser til rådighed som varetægtssurrogater på desikrede døgninstitutioner, og anbringelsesmulighederne bør derfordrøftes med den sikrede institution, inden den unge fremstilles igrundlovsforhør, således at der hurtigst muligt kan findes en egnetplads.Det er imidlertid ikke en hindring for en afgørelse om varetægts-fængsling, at det grundet pladsmangel ikke er muligt at anbringe denunge i en egnet institution. Det bør således ikke føre til løsladelse, atder ikke er plads med det samme, men politiet skal sikre, at den ungeefter varetægtsfængslingen overføres til en institution så snart, der eren plads, jf. herved også Højesterets kendelse af 3. juli 2008 (gengiveti Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side 2412).I den pågældende sag blev to 16-årige drenge begæret varetægts-fængslet sigtet for røveri efter straffelovens § 288, stk. 1, nr. 1, moden 14-årig dreng. Begge de sigtede havde givet samtykke til anbrin-gelse i varetægtssurrogat, men på tidspunktet for byrettens kendelsevar der ikke ledige pladser på en sikret institution, idet der først næstedag var en enkelt ledig plads, mens det var uoplyst, hvornår en yderli-gere plads kunne forventes ledig. Byretten og landsretten fandt, at be-tingelserne for varetægtsfængsling i retsplejelovens § 762, stk. 1, nr.3, om påvirkningsfare var opfyldt, men løslod begge sigtede underhenvisning til, at de sigtede på grund af deres alder og sagens omstæn-digheder ikke burde varetægtsfængsles i arresthus. Højesterets flertaludtalte følgende:
3
”Under hensyn til karakteren og grovheden af det påsigtede forholdsammenholdt med de omstændigheder, der efter byrettens og lands-rettens kendelser begrundede anvendelsen af fængslingsbestem-melsen i retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 3, finder vi, at det ikkeville have været i strid med proportionalitetsreglen i § 762, stk. 3,at træffe bestemmelse om varetægtsfængsling af de sigtede, selvom der på tidspunktet for byrettens kendelse af 23. oktober 2007ikke var pladser i en sikret institution for unge, hvor de sigtedekunne anbringes i surrogat i medfør af retsplejelovens § 765. Der erherved tillige henset til, at der allerede dagen efter byrettens ken-delse var plads til den ene af de sigtede i en sikret institution, og atretten – evt. i forbindelse med at varetægtsfængslingsperioden iførste omgang blev fastsat til f.eks. 7 dage – kunne have truffet af-gørelse om, at de sigtede skulle overføres til en sikret institution forunge, så snart pladsforholdene tillod dette.”Udgangspunktet er således, at unge under 18 år, der varetægtsfængs-les, ikke anbringes i et fængsel, men på en særlig sikret institution forunge. Kun hvor der er tale om særlig alvorlig kriminalitet, eller hvoranbringelse i fængsel sker midlertidigt med henblik på overførsel tilen sikret institution for unge, træffes der afgørelse om varetægts-fængsling af unge med anbringelse i et arresthus.I den forbindelse bemærkes i øvrigt, at bl.a. spørgsmålet om brugen afde sikrede pladser, herunder mulighederne for at nedbringe ventetideni forbindelse med at der findes et egnet afsoningssted til de unge, somhar siddet varetægtsfængslet i surrogat, og som har fået endelig dom,har været drøftet i Udvalget om sikrede afdelinger, der er nedsat underIndenrigs- og Socialministeriet.Endvidere er der i retsplejeloven fastsat regler, som har til formål atbegrænse varigheden af varetægtsfængsling og isolationsfængsling afunge.Ved lov nr. 493 af 17. juni 2008 om ændring af retsplejeloven (Be-grænsning af langvarige sigtelser og varetægtsfængslinger m.v.), dertrådte i kraft den 1. juli 2008, blev således indsat en bestemmelse her-om i retsplejelovens § 768 a, stk. 2. Af denne regel følger, at vare-tægtsfængsling af en arrestant under 18 år ikke må finde sted i etsammenhængende tidsrum, der overstiger 4 måneder, når sigtelsenangår en lovovertrædelse, som efter loven ikke kan medføre fængsel i6 år, eller 8 måneder, når sigtelsen angår en lovovertrædelse, som ef-ter loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover, medmindre rettenfinder, at der foreligger helt særlige omstændigheder.Herudover følger det af retsplejelovens § 770 b, stk. 2, at isolations-fængsling af en person under 18 år kun må iværksættes eller fortsæt-tes, hvis der ud over de almindelige betingelser for at iværksætte iso-lation foreligger helt særlige omstændigheder, som gør det påkrævet.Varetægtsfængsling i isolation af unge under 18 år må endvidere ikkefinde sted i et sammenhængende tidsrum på mere end 4 uger, med-4
mindre sigtelsen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens ka-pitler 12 eller 13 (om terrorisme mv.), jf. retsplejelovens § 770 c, stk.5.

b.

Også ved de sanktioner, der anvendes over for unge under 18 år, erder i vidt omfang taget hensyn til de pågældendes unge alder, såledesat unge ikke idømmes frihedsstraf i samme omfang som voksne.Nærmere retningslinjer om sanktionsvalget i sager mod unge mellem15 og 18 år er fastsat i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007, afsnit 4.Det er i øvrigt fastsat i straffelovens § 82, nr. 1, at det ved straffensfastsættelse i almindelighed skal indgå som en formildende omstæn-dighed, at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev ud-ført.Over for unge anvendes i en række tilfælde tiltalefrafald.Tiltalefrafald kan meddeles uden særlige vilkår, hvis den unge er vel-tilpasset og ikke tidligere har modtaget tiltalefrafald. Sådanne afgørel-ser anvendes navnlig ved mindre alvorlig berigelseskriminalitet, somikke kan afgøres ved bøde, herunder ved et eller nogle få indbrud.Herudover er der mulighed for at anvende tiltalefrafald med vilkår omungdomskontrakt. Ungdomskontrakten er en aftale, hvorved den ungemed samtykke fra indehaveren af forældremyndigheden forpligter sigtil at deltage i nærmere opregnede aktiviteter mv., mod at ankla-gemyndigheden afstår fra yderligere retsforfølgning. Ungdoms-kontrakten kan især tilbydes unge, der ikke er kommet ind i et merefast kriminalitetsmønster. Der vil typisk være tale om unge, der harbegået berigelseskriminalitet, herunder f.eks. indbrudstyveri eller an-det tyveri og visse grovere hærværksforhold.Tiltalefrafald kan endvidere gives med vilkår om hjælpeforanstaltnin-ger efter lov om social service.Har den unge gjort sig skyldig i vold, eller indgår vold i kriminalite-ten, kan der ikke anvendes tiltalefrafald, medmindre der er tale omubetydelig vold. Brugstyveri af bil eller motorcykel kan som ud-gangspunkt heller ikke afgøres med tiltalefrafald. Tiltalefrafald kanendvidere ikke anvendes ved røveri, groft hærværk og narkotikakri-minalitet, der ikke isoleret set kunne afgøres med advarsel eller bøde.Efter straffelovens § 56 kan retten gøre en frihedsstraf betinget, hvisden finder det upåkrævet, at straffen kommer til fuldbyrdelse. Rettenkan endvidere som vilkår for udsættelsen af straffastsættelsen eller afstraffuldbyrdelsen bestemme, at den dømte i hele prøvetiden eller endel af denne skal undergives tilsyn (tilsynsvilkår). Herudover kan ret-ten fastsætte andre vilkår (særvilkår), som findes formålstjenlige, jf.herved straffelovens § 57, herunder f.eks. om foranstaltninger i med-før af lov om social service.5
Såfremt kriminaliteten er af en sådan art, at den ikke bør afgøres meden betinget dom, f.eks. ved spirituskørsel eller brugstyveri af motorkø-retøj, kan der blive tale om en betinget dom med vilkår om samfunds-tjeneste. Det er en betingelse for anvendelse af betinget dom med vil-kår om samfundstjeneste, at den dømte findes egnet hertil, jf. straffe-lovens § 62, stk. 1.Endvidere kan der over for unge under 18 år anvendes ungdomssank-tion. En sådan dom indebærer, at den pågældende skal undergive sigen struktureret, kontrolleret socialpædagogisk behandling af 2 års va-righed med det formål at forebygge yderligere lovovertrædelser, jf.herved straffelovens § 74 a.Målgruppen for ungdomssanktionen er unge med markante tilpas-ningsproblemer. Ungdomssanktion skal alene anvendes ved grovere,personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, f.eks. vold,røveri og voldtægt eller mere omfattende berigelseskriminalitet,brugstyveri eller hærværk. Ungdomssanktion forudsættes i øvrigt ialmindelighed anvendt i sager, hvor domstolene hidtil har idømt enubetinget fængselsstraf i intervallet fra 30 dage op til ca. 1 år. Det erdog ikke udelukket at anvende sanktionen over for unge, der står til enlidt længere ubetinget fængselsstraf, f.eks. på 1 år og 6 måneder, hvisungdomssanktionen anses for mere formålstjenlig end almindeligfængselsstraf.Hvis personer under 18 år idømmes ubetinget frihedsstraf, afgør kri-minalforsorgen efter bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 78,om den dømte skal afsone straffen i en af kriminalforsorgens pensio-ner eller i institutioner uden for kriminalforsorgen. Det følger af straf-fuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, at dømte, der er under 18 år, anbrin-ges i en sådan institution, medmindre afgørende hensyn til retshån-dhævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel og arresthus.Som det fremgår af det anførte, er ubetinget frihedsstraf i forhold tilunge under 18 år i en række tilfælde erstattet af andre former for sank-tioner. Hvis en ung idømmes ubetinget frihedsstraf, er det endvidereudgangspunktet, at afsoningen skal ske i andre institutioner endfængsler og arresthuse efter kriminalforsorgens bestemmelse.”

2.

Som nævnt fremgår det af straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, atfængselsdømte, der er under 18 år, anbringes på hospital, i familiepleje, iegnet hjem eller institutionen mv., medmindre afgørende hensyn til rets-håndhævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel og arresthus.Når personer i alderen 15-17 år skal afsone ubetinget fængselsstraf, sen-der Direktoratet for Kriminalforsorgen en høring til den lokale afdelingaf Kriminalforsorgen i Frihed. Afdelingen anmodes om at vurdere, hvil-ken af følgende afsoningsformer der skønnes at være mest relevant forden unge:6
1) anbringelse på en institution mv. uden for Kriminalforsorgen eller i enaf Kriminalforsorgens pensioner efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens§ 78, stk. 2,2) afsoning i fængsel eller arresthus, hvis afgørende hensyn til retshånd-hævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel eller arresthus, eller3) afsoning på bopælen under intensiv overvågning og kontrol (elektro-nisk fodlænke) efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, hvis dommenslængde er på 3 måneder eller derunder.Kriminalforsorgens afdeling etablerer hurtigst muligt kontakt til den un-ges bopælskommune med henblik på at finde et egnet afsoningssted tilden unge og herunder eventuelt afklare spørgsmålet om betalingstilsagnfra kommunen. Direktoratet for Kriminalforsorgen tager herefter på bag-grund af en indstilling fra afdelingen stilling til, hvor den unge skal an-bringes.Det kan i øvrigt oplyses, at det gennemsnitlige daglige belæg af unge,som afsonede en frihedsstraf i fængsel eller arresthus, var ca. 8 i 2006,ca. 6 i 2007 og ca. 7 i 2008.Det gennemsnitlige daglige samlede belæg af unge anholdte og vare-tægtsfængslede i fængsler og arresthuse var ca. 10 i 2006, ca. 9 i 2007 ogca. 13 i 2008.

4.

For så vidt angår spørgsmålet om behandlingen i fængsler og arresthu-se af de unge lovovertrædere, der ikke kan anbringes andre steder, harDirektoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at retningslinjerne for anbrin-gelse af unge frihedsberøvede indtil januar 1999 var således, at 15-17årige varetægtsarrestanter i Københavnsområdet blev placeret på en sær-lig afdeling i Blegdamsvejens Fængsel. Unge, der skulle afsone i åbentfængsel, blev anbragt på en særlig afdeling adskilt fra voksne i Stats-fængslet på Søbysøgaard, og unge, der skulle afsone i lukket fængsel,blev som udgangspunkt anbragt i Statsfængslet i Ringe, som fortrinsviser beregnet til unge.Erfaringerne med denne ordning viste, at placering på de særlige ung-domsafdelinger i Blegdamsvejens Fængsel og Statsfængslet på Søbysø-gaard var forbundet med store ulemper for de unge. Dette skyldes bl.a., atder kun var et meget lille antal unge anbragt i fængsler og arresthuse, ogat der som følge heraf kun var ganske få unge anbragt på navnlig ungeaf-delingen på Statsfængslet på Søbysøgaard. De unge følte sig derfor ofte7
isolerede i forhold til de øvrige indsatte. Yderligere havde de unge oftevanskeligt ved at fungere sammen, fordi de tilhørte indbyrdes uenigegrupperinger, og de kunne derudover have dårlig indflydelse på hinan-den. Da anbringelse skulle ske på de særlige afdelinger, blev de unge ofteplaceret med stor afstand til deres hjemegn og kunne som følge heraf ha-ve vanskeligheder med at modtage besøg. Dette var uhensigtsmæssigt,idet de unge har brug for så meget tilknytning til familien som muligt.Det blev derfor i 1998 besluttet at nedlægge de særlige afdelinger for un-ge i Statsfængslet på Søbysøgaard og Blegdamsvejens Fængsel. Endvide-re blev kriterierne for anbringelse og behandling af de unge ændret.I bekendtgørelse nr. 390 af 17. maj 2001 om behandlingen af 15-17 åri-ge, der anbringes i Kriminalforsorgens institutioner, er der fastsat regler,som skal sikre, at unge beskyttes mod uheldig påvirkning fra voksne. Ef-ter bekendtgørelsen gælder det generelt, at hvis en institution modtageren ung varetægtsarrestant eller domfældt, skal man snarest muligt søge atetablere et særligt behandlingsprogram for den pågældende f.eks. i formaf undervisnings- eller aktiveringstilbud.Ved placeringen af unge varetægtsarrestanter skal der efter bekendtgørel-sen tages hensyn til institutionens aktuelle belægssammensætning og mu-lighederne for at iværksætte særlige behandlingsprogrammer. Den ungeskal placeres på en afdeling, hvor hensynet til at beskytte den unge moduheldig påvirkning fra medindsatte bedst tilgodeses, og den unge må ikkeuden godkendelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen dele opholds-rum med indsatte over 17 år. Personalet skal løbende overveje, om der erindsatte, som den unge kan have fællesskab med, og hvis dette ikke ermuligt i den pågældende institution, skal det overvejes at overføre denunge til en institution, hvor dette kan lade sig gøre.Unge varetægtsfængslede fra Københavnsområdet placeres på en afde-ling i Vestre Fængsel, hvor de kan skærmes i forhold til de øvrige indsat-te, og hvor de har mulighed for egen gårdtur og eget fællesskab. Der ertilknyttet en pædagogisk assistent til afdelingen, og de unge har ogsåderudover bedre faciliteter på denne afdeling end på den ovennævnte af-deling i Blegdamsvejens Fængsel, hvor de tidligere var anbragt, herunderen gymnastiksal og et opholdsrum, hvor man samler de unge hver dag.Unge, som skal afsone en fængselsstraf i fængsel, anbringes som ud-gangspunkt i åbent fængsel. Ved anbringelsen placeres den unge efter en8
konkret vurdering på en afdeling, hvor fællesskab med de øvrige indsatteer i overensstemmelse med den pågældendes tarv, og hvor hensynet til atbeskytte den unge mod uheldig påvirkning bedst tilgodeses. Institutionener forpligtet til at føre et særligt tilsyn med de unge og herunder væreopmærksom på, at den unge ikke udsættes for uheldig påvirkning framedindsatte. Institutionen skal mindst hver 14. dag drøfte den unges for-hold og vurdere, om der er grundlag for at foretage ændringer med hen-syn til placering.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden besluttet at etablere enordning, som skal gøre det muligt at anbringe unge i en særlig afdelingmed personale, der er uddannet til at tage sig af dem. Kriminalforsorgenhar således fået midler til at åbne en særlig afdeling i Statsfængslet i Jy-derup for unge, der skal afsone i åbent fængsel. Afdelingen forventes atåbne i løbet af efteråret 2009, og de unge vil udover egne aktivitetsrumkunne tilbydes socialpædagogisk støtte i form af en tværfaglig indsats,idet der til afdelingen udover uniformeret personale knyttes socialpæda-goger, psykologer, socialrådgivere eller andre relevante fagpersoner.Med disse tilbud forventer Kriminalforsorgen at kunne imødekomme desærlige behov hos de unge og mindske de ulemper, der som nævnt oven-for kan være ved placering på særlige ungdomsafdelinger.Unge, der skal afsone i lukket regi, anbringes fortrinsvis i en særlig afde-ling for unge i Statsfængslet i Ringe. Unge over 17 år med et særligt be-handlingsbehov, som ikke skønnes at ville dominere de yngre, kan efteren konkret vurdering også anbringes på afdelingen.Målet for ungeafdelingen i Statsfængslet i Ringe er at sikre en hensigts-mæssig og ordentlig afsoning for den lille gruppe unge, som ikke kanrummes andre steder. Desuden er målet at yde en individuel pædagogiskindsats i forhold til den enkelte, i det omfang det er muligt under de giv-ne forhold og tidsmæssige rammer. Udover fængselsbetjente er der knyt-tet særligt behandlingspersonale, skolelærer og beskæftigelsespersonaletil afdelingen. Afdelingen blev etableret i samarbejde med det daværendeFyns Amt, og som samarbejdspartner indgår også en åben døgninstituti-on, hvor de unge kan anbringes i udslusning fra fængslet.

5.

Spørgsmålet om etablering af de fornødne antal sikrede pladser pådøgninstitutioner for unge under 18 år hører under Indenrigs- og Social-ministeriet, som til brug for besvarelsen har udtalt følgende:9
”Indenrigs- og Socialministeriet kan oplyse, at kommunerne i forbin-delse med kommunalreformen har fået ansvar for at sikre det nødven-dige antal sikrede pladser.Kommuner og regioner skal hvert år i rammeaftalerne drøfte og aftale,hvorvidt der er behov for nye sikrede pladser og i givet fald hvormange. Danske Regioner har ansvaret for koordinering af de sikredepladser på landsplan. Rammeaftalerne skal være afsluttede senest den15. oktober.I forbindelse med rammeaftalerne for 2009 har regionerne og kom-munerne aftalt, at der skal etableres 15 nye sikrede pladser. De 15 nyepladser placeres med 10 pladser i Vestdanmark og 5 i Østdanmark.For at fremskynde etableringen mest muligt etableres nogle af plad-serne i starten som midlertidige pladser.I forbindelse med finanslovsaftalen for 2008 er der afsat 16 mio. kr. tilnye sikrede pladser. De 16 mio. kr. er fordelt som tilskud til etableringaf de 15 nye pladser.Det kan endvidere oplyses, at der i forbindelse med finanslovsaftalenfor 2009 blev nedsat et udvalg, der skal komme med forslag til om-lægninger af finansieringsreglerne vedrørende afsoning og anbringelseaf kriminelle unge med henblik på at understøtte kommunernes fore-byggelse af ungdomskriminalitet. Forslagene må forventes på sigt atmedføre, at færre unge anbringes på sikrede afdelinger. Udvalget for-venter at afslutte sit arbejde i eftersommeren 2009.”

6.

Som det fremgår, er der i overensstemmelse med reglerne i FN’s Bør-nekonvention taget en lang række initiativer med henblik på at sikre, atunge lovovertrædere så vidt muligt placeres uden for fængsel eller arrest-hus. Det er en kommunal opgave at sørge for det tilstrækkelige antal sik-rede pladser til børn og unge, men regeringen har dog afsat midler tiletablering af nye sikrede pladser i 2009.I de tilfælde, hvor unge lovovertrædere under 18 år alligevel må placeresi fængsel eller arresthus, er der taget en lang række initiativer i Kriminal-forsorgen med henblik på i videst muligt omfang at tage hensyn til deunges særlige behov, herunder således at de unge i overensstemmelsemed FN’s Børnekonvention skærmes i forhold til andre indsatte. Krimi-nalforsorgen er løbende opmærksom på mulighederne for at styrke densærlige indsats over for de unge, som anbringes i fængsler og arresthuse.
10