Retsudvalget
2008-09
REU alm. del , endeligt svar på spørgsmål
918
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. juli
2009Strafferetskontoret2009-792-0958BBO41241
Hermed sendes
besvarelse af spørgsmål nr. 918 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 16. juni 2009.
Brian
Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade
101216
København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dkjm@jm.dk
Spørgsmål nr. 918 fra Folketingets Retsudvalg (Alm.
del):
”Vil
ministrene oplyse, hvorfor Danmark fortsat – og i mod-strid med FN´s
Børnekonvention – anbringer frihedsberøvedebørn sammen med voksne, og vil ministrene
redegøre for re-geringens holdning hertil samt redegøre for, hvornår
regerin-gen regner med at kunne leve op til FN´s
Børnekonvention,og hvornår regeringen påregner, at det sidste barn bliver
an-bragt
i et dansk voksen-fængsel.”
Svar:
Jeg er helt enig i, at unge lovovertrædere under 18 år, der
varetægts-fængsles eller skal afsone en ubetinget frihedsstraf, som
udgangspunktbør placeres uden for fængsler og arresthuse, f.eks. i en sikret
institutionfor børn og unge. Det følger bl.a. også af FN’s Børnekonvention.
Detfremgår
således af konventionens artikel 37 b, at anholdelse,
tilbagehol-delse eller fængsling af unge under 18 år skal følge lovens
forskrifter ogkun må bruges som en sidste udvej og for det kortest mulige
passendetidsrum, og at en enhver ung under 18 år, der er berøvet friheden,
skalholdes
adskilt fra voksne, medmindre en sådan adskillelse ikke anses
attjene den
unges tarv.Frihedsberøvelse af unge i alderen 15-17 år i forbindelse med en
straffe-sag
kan ske enten ved varetægtsfængsling, mens sagen behandles,
ellersom
led i afsoning af den idømte straf.
1.
For så vidt angår spørgsmålet om anklagemyndighedens behandling
afstraffesager mod unge lovovertrædere i alderen 15-17 år,
herunderspørgsmålet om varetægtsfængsling, har Justitsministeriet indhentet
enudtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”a.
Retsplejelovens almindelige regler i § 762 om
varetægtsfængslingfinder tilsvarende anvendelse over for unge lovovertrædere i
alderen15-17 år, således at betingelserne for varetægtsfængsling af unge
un-der 18
år er de samme som for varetægtsfængsling af voksne.Det følger dog også af
retsplejelovens § 762, stk. 3, at varetægts-fængsling ikke kan anvendes, hvis
frihedsberøvelsen vil stå i misfor-hold til den herved forvoldte forstyrrelse
af sigtedes forhold, sagensbetydning og den retsfølge, som kan
ventes, hvis sigtede findes skyl-dig. Ved denne proportionalitetsafvejning
kan det således indgå, atsigtede er under 18
år.
2
Endvidere følger
det af retsplejelovens § 765, stk. 1, at retten medsamtykke fra sigtede kan
træffe bestemmelse om varetægtsfængsling isurrogat, hvis betingelserne for
anvendelse af varetægtsfængsling er tilstede, og hvis varetægtsfængslingens
øjemed kan opnås ved mindreindgribende foranstaltninger. Retten kan i
den forbindelse bl.a. be-stemme, at sigtede skal tage ophold i
egnet hjem eller institution, jf.retsplejelovens § 765, stk. 2, nr.
3.I alle
tilfælde, hvor spørgsmålet om varetægtsfængsling eller opret-holdelse af en anholdelse af
en 15-17-årig er aktuelt, skal anklage-myndigheden i medfør af denne regel
nedlægge påstand om anbrin-gelse på en sikret døgninstitution, hvis
den sigtede samtykker i en så-dan anbringelse. En påstand om anbringelse
i varetægtssurrogat kandog undlades, såfremt sigtelsen angår
særlig grov eller farlig krimina-litet. Der henvises herom til
Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007, afsnit3.3.2.Når politiet vurderer, at en ung skal
anbringes på en sikret døgninsti-tution i varetægtssurrogat, skal politiet
rette henvendelse til den sikre-de institution, hvor den unge ønskes
anbragt. Er der ikke plads på denpågældende institution, overtager
institutionen herefter opgaven medat finde den bedst egnede alternative
placering.Der er ikke altid pladser til rådighed som varetægtssurrogater på
desikrede
døgninstitutioner, og anbringelsesmulighederne bør derfordrøftes med den sikrede
institution, inden den unge fremstilles igrundlovsforhør, således at der hurtigst
muligt kan findes en egnetplads.Det er imidlertid ikke en hindring for en
afgørelse om varetægts-fængsling, at det grundet pladsmangel ikke
er muligt at anbringe denunge i en egnet institution. Det bør
således ikke føre til løsladelse, atder ikke er plads med det samme, men
politiet skal sikre, at den ungeefter varetægtsfængslingen overføres til
en institution så snart, der eren plads, jf. herved også Højesterets
kendelse af 3. juli 2008 (gengiveti Ugeskrift for Retsvæsen 2008, side
2412).I
den pågældende sag blev to 16-årige drenge begæret varetægts-fængslet sigtet for røveri
efter straffelovens § 288, stk. 1, nr. 1, moden 14-årig dreng. Begge de sigtede havde
givet samtykke til anbrin-gelse i varetægtssurrogat, men på
tidspunktet for byrettens kendelsevar der ikke ledige pladser på en sikret
institution, idet der først næstedag var en enkelt ledig plads, mens det
var uoplyst, hvornår en yderli-gere plads kunne forventes ledig. Byretten
og landsretten fandt, at be-tingelserne for varetægtsfængsling i
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr.3, om påvirkningsfare var opfyldt, men
løslod begge sigtede underhenvisning til, at de sigtede på grund af
deres alder og sagens omstæn-digheder ikke burde varetægtsfængsles i
arresthus. Højesterets flertaludtalte følgende:
3
”Under hensyn til
karakteren og grovheden af det påsigtede forholdsammenholdt med de omstændigheder, der
efter byrettens og lands-rettens kendelser begrundede anvendelsen
af fængslingsbestem-melsen i retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 3, finder vi, at det
ikkeville
have været i strid med proportionalitetsreglen i § 762, stk.
3,at
træffe bestemmelse om varetægtsfængsling af de sigtede, selvom der på tidspunktet for
byrettens kendelse af 23. oktober 2007ikke var pladser i en sikret institution
for unge, hvor de sigtedekunne anbringes i surrogat i medfør af
retsplejelovens § 765. Der erherved tillige henset til, at der allerede
dagen efter byrettens ken-delse var plads til den ene af de sigtede
i en sikret institution, og atretten – evt. i forbindelse med at
varetægtsfængslingsperioden iførste omgang blev fastsat til f.eks. 7
dage – kunne have truffet af-gørelse om, at de sigtede skulle overføres
til en sikret institution forunge, så snart pladsforholdene tillod
dette.”Udgangspunktet er således, at unge under 18 år, der
varetægtsfængs-les, ikke anbringes i et fængsel, men på en særlig sikret institution
forunge.
Kun hvor der er tale om særlig alvorlig kriminalitet, eller
hvoranbringelse i fængsel sker midlertidigt med henblik på overførsel
tilen
sikret institution for unge, træffes der afgørelse om
varetægts-fængsling af unge med anbringelse i et arresthus.I den forbindelse bemærkes i
øvrigt, at bl.a. spørgsmålet om brugen afde sikrede pladser, herunder mulighederne
for at nedbringe ventetideni forbindelse med at der findes et egnet
afsoningssted til de unge, somhar siddet varetægtsfængslet i surrogat,
og som har fået endelig dom,har været drøftet i Udvalget om sikrede
afdelinger, der er nedsat underIndenrigs- og
Socialministeriet.Endvidere er der i retsplejeloven fastsat regler, som har til formål
atbegrænse varigheden af varetægtsfængsling og isolationsfængsling
afunge.Ved lov nr. 493 af 17. juni 2008 om ændring af retsplejeloven
(Be-grænsning af langvarige sigtelser og varetægtsfængslinger m.v.),
dertrådte
i kraft den 1. juli 2008, blev således indsat en bestemmelse
her-om i
retsplejelovens § 768 a, stk. 2. Af denne regel følger, at
vare-tægtsfængsling af en arrestant under 18 år ikke må finde sted i
etsammenhængende tidsrum, der overstiger 4 måneder, når
sigtelsenangår en lovovertrædelse, som efter loven ikke kan medføre fængsel
i6 år,
eller 8 måneder, når sigtelsen angår en lovovertrædelse, som
ef-ter
loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover, medmindre
rettenfinder, at der foreligger helt særlige
omstændigheder.Herudover følger det af retsplejelovens § 770 b, stk. 2, at
isolations-fængsling af en person under 18 år kun må iværksættes eller
fortsæt-tes, hvis der ud over de almindelige betingelser for at iværksætte
iso-lation foreligger helt særlige omstændigheder, som gør det
påkrævet.Varetægtsfængsling i isolation af unge under 18 år må endvidere
ikkefinde
sted i et sammenhængende tidsrum på mere end 4 uger, med-4
mindre sigtelsen
angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens ka-pitler 12 eller 13 (om
terrorisme mv.), jf. retsplejelovens § 770 c, stk.5.
b.
Også ved de sanktioner, der anvendes over for unge under 18 år,
erder i
vidt omfang taget hensyn til de pågældendes unge alder,
såledesat
unge ikke idømmes frihedsstraf i samme omfang som voksne.Nærmere retningslinjer om
sanktionsvalget i sager mod unge mellem15 og 18 år er fastsat i
Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007, afsnit 4.Det er i øvrigt fastsat i straffelovens §
82, nr. 1, at det ved straffensfastsættelse i almindelighed skal indgå
som en formildende omstæn-dighed, at gerningsmanden ikke var fyldt
18 år, da gerningen blev ud-ført.Over for unge anvendes i en række tilfælde
tiltalefrafald.Tiltalefrafald kan meddeles uden særlige vilkår, hvis den unge er
vel-tilpasset og ikke tidligere har modtaget tiltalefrafald. Sådanne
afgørel-ser anvendes navnlig ved mindre alvorlig berigelseskriminalitet,
somikke
kan afgøres ved bøde, herunder ved et eller nogle få indbrud.Herudover er der mulighed for
at anvende tiltalefrafald med vilkår omungdomskontrakt. Ungdomskontrakten er en
aftale, hvorved den ungemed samtykke fra indehaveren af
forældremyndigheden forpligter sigtil at deltage i nærmere opregnede
aktiviteter mv., mod at ankla-gemyndigheden afstår fra yderligere
retsforfølgning. Ungdoms-kontrakten kan især tilbydes unge, der
ikke er kommet ind i et merefast kriminalitetsmønster. Der vil typisk
være tale om unge, der harbegået berigelseskriminalitet, herunder
f.eks. indbrudstyveri eller an-det tyveri og visse grovere
hærværksforhold.Tiltalefrafald kan endvidere gives med vilkår om
hjælpeforanstaltnin-ger efter lov om social service.Har den unge gjort sig skyldig i vold,
eller indgår vold i kriminalite-ten, kan der ikke anvendes tiltalefrafald,
medmindre der er tale omubetydelig vold. Brugstyveri af bil eller
motorcykel kan som ud-gangspunkt heller ikke afgøres med
tiltalefrafald. Tiltalefrafald kanendvidere ikke anvendes ved røveri, groft
hærværk og narkotikakri-minalitet, der ikke isoleret set kunne
afgøres med advarsel eller bøde.Efter straffelovens § 56 kan retten gøre
en frihedsstraf betinget, hvisden finder det upåkrævet, at straffen
kommer til fuldbyrdelse. Rettenkan endvidere som vilkår for udsættelsen
af straffastsættelsen eller afstraffuldbyrdelsen bestemme, at den dømte
i hele prøvetiden eller endel af denne skal undergives tilsyn
(tilsynsvilkår). Herudover kan ret-ten fastsætte andre vilkår (særvilkår),
som findes formålstjenlige, jf.herved straffelovens § 57, herunder f.eks.
om foranstaltninger i med-før af lov om social
service.5
Såfremt
kriminaliteten er af en sådan art, at den ikke bør afgøres
meden
betinget dom, f.eks. ved spirituskørsel eller brugstyveri af
motorkø-retøj, kan der blive tale om en betinget dom med vilkår om
samfunds-tjeneste. Det er en betingelse for anvendelse af betinget dom med
vil-kår
om samfundstjeneste, at den dømte findes egnet hertil, jf.
straffe-lovens § 62, stk. 1.Endvidere kan der over for unge under 18
år anvendes ungdomssank-tion. En sådan dom indebærer, at den
pågældende skal undergive sigen struktureret, kontrolleret
socialpædagogisk behandling af 2 års va-righed med det formål at forebygge
yderligere lovovertrædelser, jf.herved straffelovens § 74
a.Målgruppen for ungdomssanktionen er unge med markante
tilpas-ningsproblemer. Ungdomssanktion skal alene anvendes ved
grovere,personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, f.eks.
vold,røveri og voldtægt eller mere omfattende
berigelseskriminalitet,brugstyveri eller hærværk. Ungdomssanktion
forudsættes i øvrigt ialmindelighed anvendt i sager, hvor
domstolene hidtil har idømt enubetinget fængselsstraf i intervallet fra
30 dage op til ca. 1 år. Det erdog ikke udelukket at anvende sanktionen
over for unge, der står til enlidt længere ubetinget fængselsstraf,
f.eks. på 1 år og 6 måneder, hvisungdomssanktionen anses for mere
formålstjenlig end almindeligfængselsstraf.Hvis personer under 18 år
idømmes ubetinget frihedsstraf, afgør kri-minalforsorgen efter bestemmelsen i
straffuldbyrdelseslovens § 78,om den dømte skal afsone straffen i en af
kriminalforsorgens pensio-ner eller i institutioner uden for
kriminalforsorgen. Det følger af straf-fuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, at
dømte, der er under 18 år, anbrin-ges i en sådan institution, medmindre
afgørende hensyn til retshån-dhævelsen taler imod anbringelse uden for
fængsel og arresthus.Som det fremgår af det anførte, er
ubetinget frihedsstraf i forhold tilunge under 18 år i en række tilfælde
erstattet af andre former for sank-tioner. Hvis en ung idømmes ubetinget
frihedsstraf, er det endvidereudgangspunktet, at afsoningen skal ske i
andre institutioner endfængsler og arresthuse efter
kriminalforsorgens bestemmelse.”
2.
Som nævnt fremgår det af straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2,
atfængselsdømte, der er under 18 år, anbringes på hospital, i
familiepleje, iegnet hjem eller institutionen mv., medmindre afgørende hensyn til
rets-håndhævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel og
arresthus.Når personer i alderen 15-17 år skal afsone ubetinget fængselsstraf,
sen-der
Direktoratet for Kriminalforsorgen en høring til den lokale
afdelingaf
Kriminalforsorgen i Frihed. Afdelingen anmodes om at vurdere,
hvil-ken af
følgende afsoningsformer der skønnes at være mest relevant
forden
unge:6
1) anbringelse på en
institution mv. uden for Kriminalforsorgen eller i enaf Kriminalforsorgens pensioner
efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens§ 78, stk. 2,2) afsoning i fængsel eller
arresthus, hvis afgørende hensyn til retshånd-hævelsen taler imod anbringelse uden for
fængsel eller arresthus, eller3) afsoning på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (elektro-nisk fodlænke) efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, hvis dommenslængde er på 3 måneder eller
derunder.Kriminalforsorgens afdeling etablerer hurtigst muligt kontakt til den
un-ges
bopælskommune med henblik på at finde et egnet afsoningssted
tilden unge
og herunder eventuelt afklare spørgsmålet om betalingstilsagnfra kommunen. Direktoratet for
Kriminalforsorgen tager herefter på bag-grund af en indstilling fra afdelingen
stilling til, hvor den unge skal an-bringes.Det kan i øvrigt oplyses, at det
gennemsnitlige daglige belæg af unge,som afsonede en frihedsstraf i fængsel
eller arresthus, var ca. 8 i 2006,ca. 6 i 2007 og ca. 7 i
2008.Det
gennemsnitlige daglige samlede belæg af unge anholdte og
vare-tægtsfængslede i fængsler og arresthuse var ca. 10 i 2006, ca. 9 i
2007 ogca.
13 i 2008.
4.
For så vidt angår spørgsmålet om behandlingen i fængsler og
arresthu-se
af de unge lovovertrædere, der ikke kan anbringes andre steder,
harDirektoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at retningslinjerne for
anbrin-gelse af unge frihedsberøvede indtil januar 1999 var således, at
15-17årige
varetægtsarrestanter i Københavnsområdet blev placeret på en
sær-lig
afdeling i Blegdamsvejens Fængsel. Unge, der skulle afsone i
åbentfængsel, blev anbragt på en særlig afdeling adskilt fra voksne i
Stats-fængslet på Søbysøgaard, og unge, der skulle afsone i lukket
fængsel,blev som udgangspunkt anbragt i Statsfængslet i Ringe, som
fortrinsviser beregnet til unge.Erfaringerne med denne ordning viste, at
placering på de særlige ung-domsafdelinger i Blegdamsvejens Fængsel og
Statsfængslet på Søbysø-gaard var forbundet med store ulemper for
de unge. Dette skyldes bl.a., atder kun var et meget lille antal unge
anbragt i fængsler og arresthuse, ogat der som følge heraf kun var ganske få
unge anbragt på navnlig ungeaf-delingen på Statsfængslet på Søbysøgaard.
De unge følte sig derfor ofte7
isolerede i forhold
til de øvrige indsatte. Yderligere havde de unge oftevanskeligt ved at fungere
sammen, fordi de tilhørte indbyrdes uenigegrupperinger, og de kunne derudover have
dårlig indflydelse på hinan-den. Da anbringelse skulle ske på de
særlige afdelinger, blev de unge ofteplaceret med stor afstand til deres hjemegn
og kunne som følge heraf ha-ve vanskeligheder med at modtage besøg.
Dette var uhensigtsmæssigt,idet de unge har brug for så meget
tilknytning til familien som muligt.Det blev derfor i 1998 besluttet at
nedlægge de særlige afdelinger for un-ge i Statsfængslet på Søbysøgaard og
Blegdamsvejens Fængsel. Endvide-re blev kriterierne for anbringelse og
behandling af de unge ændret.I bekendtgørelse nr. 390 af 17. maj 2001 om
behandlingen af 15-17 åri-ge, der anbringes i Kriminalforsorgens
institutioner, er der fastsat regler,som skal sikre, at unge beskyttes mod
uheldig påvirkning fra voksne. Ef-ter bekendtgørelsen gælder det generelt, at
hvis en institution modtageren ung varetægtsarrestant eller domfældt,
skal man snarest muligt søge atetablere et særligt behandlingsprogram for
den pågældende f.eks. i formaf undervisnings- eller
aktiveringstilbud.Ved placeringen af unge varetægtsarrestanter skal der efter
bekendtgørel-sen tages hensyn til institutionens aktuelle belægssammensætning og
mu-lighederne for at iværksætte særlige behandlingsprogrammer. Den
ungeskal
placeres på en afdeling, hvor hensynet til at beskytte den unge
moduheldig
påvirkning fra medindsatte bedst tilgodeses, og den unge må
ikkeuden
godkendelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen dele
opholds-rum
med indsatte over 17 år. Personalet skal løbende overveje, om der
erindsatte,
som den unge kan have fællesskab med, og hvis dette ikke ermuligt i den pågældende
institution, skal det overvejes at overføre denunge til en institution, hvor dette kan
lade sig gøre.Unge varetægtsfængslede fra Københavnsområdet placeres på en
afde-ling i
Vestre Fængsel, hvor de kan skærmes i forhold til de øvrige
indsat-te,
og hvor de har mulighed for egen gårdtur og eget fællesskab. Der
ertilknyttet en pædagogisk assistent til afdelingen, og de unge har
ogsåderudover bedre faciliteter på denne afdeling end på den ovennævnte
af-deling i
Blegdamsvejens Fængsel, hvor de tidligere var anbragt,
herunderen
gymnastiksal og et opholdsrum, hvor man samler de unge hver
dag.Unge,
som skal afsone en fængselsstraf i fængsel, anbringes som ud-gangspunkt i åbent fængsel. Ved
anbringelsen placeres den unge efter en8
konkret vurdering på
en afdeling, hvor fællesskab med de øvrige indsatteer i overensstemmelse med den
pågældendes tarv, og hvor hensynet til atbeskytte den unge mod uheldig påvirkning
bedst tilgodeses. Institutionener forpligtet til at føre et særligt tilsyn
med de unge og herunder væreopmærksom på, at den unge ikke udsættes for
uheldig påvirkning framedindsatte. Institutionen skal mindst hver 14. dag drøfte den unges
for-hold og
vurdere, om der er grundlag for at foretage ændringer med
hen-syn til
placering.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden besluttet at etablere
enordning,
som skal gøre det muligt at anbringe unge i en særlig
afdelingmed
personale, der er uddannet til at tage sig af dem.
Kriminalforsorgenhar således fået midler til at åbne en særlig afdeling i Statsfængslet
i Jy-derup
for unge, der skal afsone i åbent fængsel. Afdelingen forventes
atåbne i
løbet af efteråret 2009, og de unge vil udover egne
aktivitetsrumkunne tilbydes socialpædagogisk støtte i form af en tværfaglig
indsats,idet der til afdelingen udover uniformeret personale knyttes
socialpæda-goger, psykologer, socialrådgivere eller andre relevante
fagpersoner.Med disse tilbud forventer Kriminalforsorgen at kunne imødekomme
desærlige
behov hos de unge og mindske de ulemper, der som nævnt oven-for kan være ved placering på
særlige ungdomsafdelinger.Unge, der skal afsone i lukket regi,
anbringes fortrinsvis i en særlig afde-ling for unge i Statsfængslet i Ringe.
Unge over 17 år med et særligt be-handlingsbehov, som ikke skønnes at ville
dominere de yngre, kan efteren konkret vurdering også anbringes på
afdelingen.Målet for ungeafdelingen i Statsfængslet i Ringe er at sikre en
hensigts-mæssig og ordentlig afsoning for den lille gruppe unge, som ikke
kanrummes
andre steder. Desuden er målet at yde en individuel
pædagogiskindsats i forhold til den enkelte, i det omfang det er muligt under de
giv-ne
forhold og tidsmæssige rammer. Udover fængselsbetjente er der
knyt-tet
særligt behandlingspersonale, skolelærer og
beskæftigelsespersonaletil afdelingen. Afdelingen blev etableret
i samarbejde med det daværendeFyns Amt, og som samarbejdspartner indgår
også en åben døgninstituti-on, hvor de unge kan anbringes i
udslusning fra fængslet.
5.
Spørgsmålet om etablering af de fornødne antal sikrede pladser
pådøgninstitutioner for unge under 18 år hører under Indenrigs- og
Social-ministeriet, som til brug for besvarelsen har udtalt
følgende:9
”Indenrigs- og
Socialministeriet kan oplyse, at kommunerne i forbin-delse med kommunalreformen
har fået ansvar for at sikre det nødven-dige antal sikrede
pladser.Kommuner og regioner skal hvert år i rammeaftalerne drøfte og
aftale,hvorvidt der er behov for nye sikrede pladser og i givet fald
hvormange. Danske Regioner har ansvaret for koordinering af de
sikredepladser på landsplan. Rammeaftalerne skal være afsluttede senest
den15.
oktober.I forbindelse med rammeaftalerne for 2009 har regionerne og
kom-munerne aftalt, at der skal etableres 15 nye sikrede pladser. De 15
nyepladser placeres med 10 pladser i Vestdanmark og 5 i
Østdanmark.For at fremskynde etableringen mest muligt etableres nogle af
plad-serne i starten som midlertidige pladser.I forbindelse med
finanslovsaftalen for 2008 er der afsat 16 mio. kr. tilnye sikrede pladser. De 16
mio. kr. er fordelt som tilskud til etableringaf de 15 nye pladser.Det kan endvidere oplyses,
at der i forbindelse med finanslovsaftalenfor 2009 blev nedsat et udvalg, der skal
komme med forslag til om-lægninger af finansieringsreglerne
vedrørende afsoning og anbringelseaf kriminelle unge med henblik på at
understøtte kommunernes fore-byggelse af ungdomskriminalitet.
Forslagene må forventes på sigt atmedføre, at færre unge anbringes på
sikrede afdelinger. Udvalget for-venter at afslutte sit arbejde i
eftersommeren 2009.”
6.
Som det fremgår, er der i overensstemmelse med reglerne i FN’s
Bør-nekonvention taget en lang række initiativer med henblik på at sikre,
atunge
lovovertrædere så vidt muligt placeres uden for fængsel eller
arrest-hus. Det er en kommunal opgave at sørge for det tilstrækkelige antal
sik-rede
pladser til børn og unge, men regeringen har dog afsat midler
tiletablering af nye sikrede pladser i 2009.I de tilfælde, hvor unge
lovovertrædere under 18 år alligevel må placeresi fængsel eller arresthus, er der taget en
lang række initiativer i Kriminal-forsorgen med henblik på i videst muligt
omfang at tage hensyn til deunges særlige behov, herunder således at
de unge i overensstemmelsemed FN’s Børnekonvention skærmes i forhold
til andre indsatte. Krimi-nalforsorgen er løbende opmærksom på
mulighederne for at styrke densærlige indsats over for de unge, som
anbringes i fængsler og arresthuse.
10