Til § 795
Bestemmelsen indeholder
reglerne om ransagning
over for personer, der
ikke er mistænkte.
I
stk. 1, 1. pkt. ,
er betydningen af
samtykke til ransagning
fra den ikke mistænkte
fastlagt. Hvis en ikke
mistænkt meddeler
samtykke til ransagning,
medfører dette, at
indgrebet i det hele
holdes uden for
reguleringen.
Det foreslås, at
samtykket af hensyn til
eventuel senere
bevistvivl skal være
skriftligt, medmindre
det meddeles i
tilslutning til
opdagelsen eller
anmeldelsen af en
forbrydelse. De
sidstnævnte tilfælde
omfatter f.eks.
situationer, hvor
politiet tilkaldes af
den forurettede i
anledning af et indbrud.
I
stk. 1, 2. pkt. ,
fastlægges de materielle
betingelser, der gælder
for ransagning hos ikke
mistænkte, såfremt der
ikke meddeles samtykke
til indgrebet. Den
foreslåede regel er en
forenkling af den
gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 795.
Der stilles krav til
kriminalitetens art og
til indgrebets betydning
for efterforskningen. De
foreslåede krav er noget
strengere end de krav,
som stilles for
ransagning hos
mistænkte. Ransagning
uden samtykke kan
således ikke ske hos
ikke mistænkte, såfremt
efterforskningen
vedrører en
lovovertrædelse, der
alene kan medføre
bødestraf.
Det er ved bestemmelsens
udformning forudsat, at
det opstillede
kriminalitetskrav - en
lovovertrædelse, der kan
medføre frihedsstraf -
ikke er til hinder for,
at der fortsat kan ske
ransagning hos ikke
mistænkte, f.eks. i
sager om promille- og
sprirituskørsel, idet
der på
sigtelsestidspunktet
normalt ikke tages
stilling til, hvilken af
flere mulige
strafferammer inden for
§ 117, stk. 1 eller 3,
forholdet må antages at
skulle henføres under,
herunder om der
foreligger gentagelse
eller skærpende
omstændigheder. Der vil
i praksis normalt kunne
rejses sigtelse for
overtrædelse af
færdselslovens § 53 uden
nærmere angivelse af, om
kørslen vil resultere i
bødestraf eller
frihedsstraf, således at
ransagningsbetingelserne
i forhold til ikke
mistænkte vil være
opfyldt.
I
øvrigt henvises herom
til de almindelige
bemærkninger pkt. 5.3.4.
samt til betænkningen
side 69 ff.
Bestemmelsen i stk.
2, 1. pkt. ,
regulerer adgangen til
at foretage ransagning
hos personer, som er
omfattet af
vidneudelukkelsesreglen
i retsplejelovens § 170,
dvs. den mistænktes
præst, læge eller
advokat. Ordene
»udelukket efter
reglerne i § 170«
omfatter ikke de
tilfælde, hvor retten
efter § 170, stk. 3, har
bestemt, at forklaring
ikke skal afgives om
forhold, med hensyn til
hvilke vidnet i medfør
af lovgivningen har
tavshedspligt, og hvis
hemmeligholdelse har
væsentlig betydning.
Bestemmelsen er absolut
for så vidt angår
mistænktes kommunikation
med præster i
folkekirken eller
anerkendte trossamfund
og forsvarere i en
straffesag, idet der for
disse personers
vedkommende ikke er
adgang til at pålægge
vidnepligt efter § 170.
For så vidt angår læger
og andre advokater end
forsvarere, for hvem der
i § 170, stk. 2, er
hjemmel til under
særlige omstændigheder
at pålægge vidnepligt,
vil der derimod ganske
undtagelsesvis kunne
foretages ransagning,
hvis betingelserne for
at pålægge vidnepligt
efter § 170, stk. 2, er
tilstede. Da
konstateringen heraf
imidlertid kræver en
retlig afgørelse, vil
indgrebet først kunne
iværksættes, når
retskendelse herom
foreligger, men vil ikke
kunne ske på grundlag af
politiets forudgående
beslutning, selv om der
foreligger »periculum in
mora«.
Bestemmelsen indebærer,
at ransagning kan
foretages hos de
pågældende personer og
deres medhjælpere, men
ikke med hensyn til
papirer og lignende, som
indeholder meddelelser
mellem den
vidneudelukkede person
og den mistænkte, og
heller ikke af notater
m.v., som den
vidneudelukkede har
foretaget vedrørende den
mistænkte. Med ordene
»notater og lignende«
tænkes på f. eks. lægers
journaler, advokaters
notater om samtaler med
klienter eller om
indhentede oplysninger
vedrørende disse samt
advokaters
procedurenotater.
Begrænsningen omfatter
både nedskrevne notater
og oplysninger, der
opbevares på anden måde,
f. eks. i elektroniske
medier. Derimod er
dokumenter, kontrakter,
brevveksling med andre
end klienten, regnskaber
og mødereferater,
udfærdiget af andre end
den vidneudelukkede,
ikke undtaget fra
ransagning. Bestemmelsen
forudsætter desuden, at
materialet befinder sig
hos den vidneudelukkede.
Hvis politiet under en
ransagning finder
sådanne meddelelser,
notater eller lignende,
må politiet afstå fra at
gøre sig bekendt med
disse. Fremgår det ikke
umiddelbart af et
dokument, at det er
undtaget fra ransagning,
kan det i praksis være
nødvendigt for politiet
at gennemse det. Hvis
politiet ved en fejl får
kendskab til de undtagne
meddelelser m.v., må
disse ikke bruges som
bevis i retten. Dette
gælder dog ikke, hvis
meddelelserne giver
anledning til, at der
rejses sigtelse for
strafbart forhold mod
den vidneudelukkede
person, eller at hvervet
som forsvarer bliver
frataget den pågældende,
jf. princippet i
retsplejelovens § 791,
stk. 3, in fine. Opstår
mistanken først på
grundlag af
ransagningen, vil
politiet efter
omstændighederne være
berettiget til at
foretage en foreløbig
beslaglæggelse af de
pågældende skriftlige
meddelelser, notater
eller lignende med
henblik på rettens
efterfølgende
godkendelse af
ransagning og
beslaglæggelse.
Bestemmelsen i stk.
2, 2. pkt. ,
indebærer, at der ydes
journalister m.fl. en
beskyttelse mod
ransagning, der svarer
til bestemmelsen i §
172. Dette betyder, at
hos disse personer er
materiale, der
indeholder de i § 172
nævnte oplysninger,
fritaget for ransagning.
Ransagning vil dog kunne
finde sted, såfremt
betingelserne efter §
172, stk. 5-6, for at
pålægge vidnepligt er
opfyldt. Ved materiale
forstås ikke blot
brevveksling og andre
skriftlige optegnelser,
men også f.eks. lyd- og
billedoptagelser.
På
samme måde som med
hensyn til
vidneudelukkede personer
gælder det, at en
sigtelse mod den
vidnefritagede person
for medvirken til den
lovovertrædelse, der har
begrundet ransagningen,
bringer forholdet uden
for reglen i stk. 2, 2.
pkt., jf. bemærkningerne
ovenfor til stk. 2, 1.
pkt. For
lovovertrædelser, der
begås gennem indholdet
af et massemedie, gælder
imidlertid som
udgangspunkt de særlige
ansvarsregler i
medieansvarsloven, jf.
dog denne lovs § 25.
Herefter er det normalt
alene den, der
fremsætter en udtalelse,
forfatteren til en tekst
osv., der kan drages til
ansvar. Straffelovens
regler om medvirken, jf.
§ 23, finder således
(normalt) ikke
anvendelse ved sådanne
pressedelikter.
Om
stk. 2 henvises i øvrigt
til de almindelige
bemærkninger pkt. 5.3.8.
og pkt. 5.4.4., til
bemærkningerne til
forslaget til
bestemmelsen i § 794,
stk. 3, samt til
betænkningen side 93 ff.