Til § 798
Bestemmelsen i
lovforslagets § 798
indeholder regler om
politiets fremgangsmåde
ved gennemførelsen af
ransagninger.
Stk. 1 indeholder
en almindelige
grundsætning om
skånsomhed, som antages
at gælde for alle
straffeprocessuelle
tvangsindgreb. En
lignende regel findes i
dag i retsplejelovens §
800. Lovforslagets
bestemmelse er udformet,
således at det specielt
angives, at ransagning
så vidt muligt skal
foretages uden at
forårsage ødelæggelse og
beskadigelse og uden at
vække unødig opsigt.
Heraf følger bl.a., at
politiet - som det i dag
er foreskrevet i § 799,
stk. 4 - inden
ransagningen
iværksættes, skal
opfordre den, der
eventuelt træffes til
stede, til at åbne låste
døre, genstande m.v.
samt til at udlevere
eftersøgte genstande.
Der henvises i øvrigt
til betænkningen side
79, 80 og 88.
I
stk. 2, 1.-3. pkt.
, fastsættes regler om
pligten til at gøre den,
mod hvem indgrebet
rettes, eller andre
tilstedeværende bekendt
med ransagningens
foretagelse og
grundlaget herfor.
Oplysning om grundlaget
for ransagningen bør
omfatte en kort
beskrivelse af sigtelsen
og de omstændigheder,
der begrunder
ransagningen, samt det
formelle grundlag for
ransagningen. Foreligger
der retskendelse for
indgrebet, skal denne på
begæring forevises. Af
3. pkt. - der er ny i
forhold til lovudkastet
i betænkningen, jf. pkt.
5.4.1. i de almindelige
bemærkninger - følger,
at politiet skal vejlede
den pågældende om
adgangen til at få
spørgsmålet indbragt for
retten, hvis der er tale
om et »periculum in
mora«-indgreb, jf.
lovforslagets § 796,
stk. 3.
Endvidere foreslås det,
at politiet ligesom
efter gældende ret skal
opfordre tilstedeværende
til at overvære
ransagningen.Der
henvises også til
betænkningen side 83.
Stk. 2, 4. pkt. ,
indebærer i forhold til
gældende ret en ændring
i pligten til at
tilkalde vidner til
ransagning. Efter
forslaget har den, mod
hvem ransagningen retter
sig, adgang til at
udpege en bestemt person
til som vidne at
overvære ransagningen.
Det forudsættes, at
politiet gør den
pågældende bekendt med
denne ret. Adgangen til
at kræve et bestemt
vidne til stede gælder
dog kun, hvis det kan
ske uden fare for
efterforskningen og
inden rimelig tid. Bor
det vidne, der ønskes
tilkaldt, så langt væk,
at der vil gå en vis
tid, inden vidnet kan
komme til stede, kan
politiet gennemføre
ransagningen uden at
afvente den pågældendes
tilstedekomst. Det samme
gælder, hvis det ønskede
vidne ikke træffes
hjemme. Ransagningen
skal i sådanne tilfælde
ikke udsættes med
henblik på at afvente
vidnets hjemkomst.
Har politiet mistanke
om, at det vidne, der
ønskes tilkaldt, kan
være en medskyldig, vil
efterforskningsmæssige
grunde tale mod at
tilkalde den pågældende.
Politiet kan således
afvise at rette
henvendelse til bestemte
personer, som den
sigtede ønsker tilkaldt
som vidne, såfremt
politiet har mistanke
om, at sigtede hermed
forsøger at advare eller
påvirke medskyldige.
Politiets nægtelse af at
tilkalde et bestemt
vidne medfører ikke, at
ransagningen skal
udsættes, indtil retten
har taget stilling til
spørgsmålet, men
nægtelsen kan prøves af
retten enten i
forbindelse med en
eventuel efterfølgende
forelæggelse af
ransagningen for retten
eller ved særskilt
indbringelse af dette
spørgsmål efter
retsplejelovens
almindelige regler.
Det er i forbindelse med
høringen over
betænkningen foreslået,
at ransagning hos
personer, der er
omfattet af § 172, ikke
må gennemføres,
medmindre den pågældende
selv er til stede, og
har mulighed for at
udtage materiale, der
ikke er genstand for
ransagning, jf.
lovforslagets § 795,
stk. 2, 2. pkt.
Justitsministeriet
finder ikke grundlag for
at gennemføre en sådan
særregel, der alvorligt
ville kunne skade
politiets
efterforskningsmuligheder.
I praksis vil politiet
som alt overvejende
hovedregel ikke
gennemføre en ransagning
hos journalister m.v.
uden forudgående aftale
med den pågældende. Selv
om journalisten ikke er
til stede, vil den
pågældende, hvis der er
mulighed for at komme i
kontakt med ham, kunne
udpege et vidne efter
reglen i stk. 2.
Ved bestemmelsen i
stk. 2, 5. pkt. ,
opretholdes den gældende
regel i retsplejelovens
§ 799, stk. 2, hvorefter
der kan træffes
bestemmelse om fjernelse
af tilstedeværende,
såfremt formålet med
ransagningen gør det
påkrævet, eller der
lægges hindringer i
vejen for ransagningen.
Reglen er forenklet i
forhold til den gældende
bestemmelse.
Såfremt ingen træffes
til stede, skal der
ifølge lovforslagets
stk. 3 ved de mere
byrdefulde ransagninger
som beskrevet i § 793,
stk. 1, nr. 1, så vidt
muligt tilkaldes to
vidner eller husfæller
til at overvære
ransagningen, ligesom
der efterfølgende skal
gives den, der har
rådighed over husrummet
eller genstanden,
meddelelse om
ransagningen. Er der
tale om et »periculum in
mora«-indgreb, skal
politiet tillige
efterfølgende vejlede
den pågældende om
adgangen til at få
ransagningen prøvet af
retten. Underretning kan
gives ved, at der
efterlades en meddelelse
på stedet. En sådan
meddelelse bør indeholde
oplysning om tidspunktet
og grundlaget for
ransagningen og om
eventuelt beslaglagte
genstande. Endvidere bør
det anføres, hvortil
henvendelse kan rettes,
hvis yderligere
oplysninger ønskes.