Til § 799
Bestemmelsen indeholder
en ny regel, hvorved
politiets adgang til at
foretage hemmelig
ransagning lovreguleres.
Ved forslaget gives der
adgang til, at
ransagning i særlige
tilfælde kan foretages,
uden at den, mod hvem
indgrebet rettes, eller
andre gøres bekendt
hermed. En sådan
hemmelig ransagning skal
efter forslaget kun
kunne finde sted i de
tilfælde, hvor
efterforskningen
vedrører en forsætlig
overtrædelse af
straffelovens kapitel 12
eller 13, et drab, jf.
straffelovens § 237,
eller en grov
narkotikaforbrydelse,
jf. straffelovens § 191.
Endvidere skal reglerne
i lovens kapitel 71
(indgreb i
meddelelseshemmeligheden)
om advokatbeskikkelse
(§§ 784 og 785), om
efterfølgende
underretning (§ 788) og
om tidsfrist og om
indberetning til
Justitsministeriet om
uberettigede indgreb (§
783, stk. 2 og 3)
iagttages.
Om
baggrunden for den
foreslåede regel
henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger
pkt. 5.3.6. og pkt.
5.4.2. samt til
betænkningen side 99 f.
Hemmelig ransagning skal
efter bestemmelsens
stk. 1, 2. pkt. ,
der er ny i forhold til
lovudkastet i
betænkningen om
ransagning - ikke kunne
finde sted hos personer,
der i medfør af
retsplejelovens § 170 er
udelukket fra eller
efter reglerne i § 172
er fritaget for at
afgive vidneforklaring i
sagen. Bestemmelsen
indebærer, at husrum,
andre lokaliteter eller
genstande, som den
vidneudelukkede eller
vidnefritagede person
har rådighed over, som
hovedregel ikke kan
gøres til genstand for
hemmelig ransagning.
Reglen har således et
videre anvendelsesområde
end undtagelsesreglerne
i § 794, stk. 3, og §
795, stk. 2.
Det første led af
bestemmelsen omfatter
undtagelsesfrit den
mistænktes præst og
forsvarer, mens den
pågældendes læge og
advokat samt disses
medhjælpere af retten
kan blive pålagt at
afgive vidneforklaring
og dermed i princippet
også efter rettens
bestemmelse kan
undergives hemmelig
ransagning. Andet led af
bestemmelsen omfatter
redaktører og andre
redaktionelle
medarbejdere som nævnt §
170, der henviser til
medieansvarslovens § 1,
nr. 1 og 2, men også
denne personkreds kan af
retten meddeles pålæg om
at afgive
vidneforklaring.
I
praksis vil den
vurdering, som retten
skal foretage for at
afgøre, om vidnepligt
kan pålægges, og om
hemmelig ransagning
dermed kan finde sted
hos de her nævnte
persongrupper,
imidlertid være en anden
end efter § 794, stk. 3,
og § 795, stk. 2. Det
vil være vanskeligt for
retten på forhånd at
tage stilling til, dels
hvilket materiale der
vil kunne findes ved
ransagningen, dels om
dette materiale
indeholder oplysninger
af en beskaffenhed som
nævnt i § 170, stk. 2,
og § 172, stk. 5-6, og
om disse oplysninger i
givet fald har en sådan
betydning for sagens
udfald, at de særlige
hensyn, som
vidneudelukkelses- og
vidnefritagelsesreglerne
er begrundet i, bør
vige, således at der kan
foretages hemmelig
ransagning. Det må
derfor antages, at
hemmelig ransagning hos
de nævnte personer i
praksis sjældent vil
finde sted.
Undtagelsesreglen finder
dog ikke anvendelse,
hvis den mistænkte for
et strafbart forhold
alene er den
vidneudelukkede eller
vidnefritagede person
selv. Hemmelig
ransagning vil i så fald
kunne finde sted efter
de almindelige regler,
idet undtagelsesreglen
kun gælder, hvor der er
en aktuel vidnestatus.