Lovforslag nr. 41 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af retsplejeloven. (Beslaglæggelse, edition, fotoforevisning, konfrontation, efterlysning og observation samt prøvesagsordning for advokater m.v.).

Fremsat den 8. oktober 1998 af justitsministeren (Frank Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af retsplejeloven

(Beslaglæggelse, edition, fotoforevisning, konfrontation, efterlysning og observation samt prøvesagsordning for advokater m.v.)

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

"..Til § 817

Bestemmelsen indeholder en ny regel, hvorved betingelserne for politiets adgang til at lade en mistænkt eller en sigtet forevise for den forurettede eller for vidner i bevisøjemed - såkaldt konfrontation - lovreguleres, jf. nærmere pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Bestemmelsens stk. 1 omhandler den direkte (spontane) konfrontation, der typisk indebærer, at politiet umiddelbart efter forbrydelsen pågriber en person og herefter straks konfronterer anmelderen eller den forurettede med den pågrebne.

Det foreslås i nr. 1, at den pågældende skal være mistænkt »med rimelig grund«, hvilket svarer til mistankekravet i retsplejelovens § 792 a, stk. 1, om legemsbesigtigelse. Efter nr. 2 kræves, at indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen (indikationskrav).

Stk. 2 omhandler den konstruerede (arrangerede) konfrontation, der indebærer, at den mistænkte samt et begrænset antal figuranter i en såkaldt »konfrontationsparade« forevises for et eller flere vidner. Anvendelsen af en konfrontationsparade forudsætter, at den pågældende formelt er sigtet. Dette indebærer bl.a., at der er mulighed for at beskikke en forsvarer for den, der skal fremstilles i en konfrontationsparade, jf. retsplejelovens § 732. Det følger af de almindelige regler, at politiet skal vejlede sigtede om adgangen til at begære en forsvarer beskikket. Er der beskikket en forsvarer, finder retsplejelovens § 745 om forsvarerens adgang til at være til stede m.v. under konfrontationen anvendelse, jf. herved bemærkningerne til den foreslåede ændring af retsplejelovens § 745, stk. 3.

Det foreslås, at fremstilling af en sigtet i en konfrontationsparade kun må foretages, såfremt den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. Grænsen ved fængsel i 1 år og 6 måneder svarer til den, der er anvendt i andre sammenhænge, hvor anvendelsen af bestemte retsmidler ønskes begrænset til grovere kriminalitet, jf. f.eks. retsplejelovens § 792 a, stk. 2, om legemsundersøgelser.

Stk. 3 indeholder en bestemmelse om betydningen af, at en mistænkt eller sigtet giver samtykke til konfrontation eller fremstilling i en konfrontationsparade. Et samtykke fra den pågældende indebærer herefter, at de materielle betingelser for anvendelse af konfrontation bortfalder, således at indgrebet holdes uden for reguleringen.

Stk. 4 indeholder en særlig udformning af proportionalitetsgrundsætningen svarende til reglen i retsplejelovens § 782, stk. 1, om indgreb i meddelelseshemmeligheden og § 792 e, stk. 1, om legemsindgreb.

Efter stk. 5 tillægges politiet kompetencen til at træffe afgørelse om anvendelsen af begge former for konfrontation, hvilket svarer til den gældende, ulovfæstede retstilstand. Såfremt der opstår tvist mellem politiet på den ene side og sigtede eller dennes forsvarer på den anden side vedrørende gennemførelsen eller anvendelsen af en konfrontation, vil spørgsmålet kunne kræves forelagt for retten i medfør af bestemmelsen i retsplejelovens § 746, stk. 1.

Stk. 6 indeholder en bemyndigelse for justitsministeren til administrativt at fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved gennemførelse af konfrontation."