|
|
||
|
|||
Sagsomkostninger - BulgarienPå denne side findes der oplysninger om retsomkostningerne i Bulgarien.
Regler om salærer for de juridiske erhvervAdvokater I den bulgarske advokatlov (senest ændret ved SG 69/05.08.2008): hedder det i artikel 36, at:
hedder det i artikel 38, at:
Vederlaget (salæret) reguleres i overensstemmelse med det øverste advokatråds bekendtgørelse nr. 1 fra 2004. Minimumsalærerne er følgende:
Fogeder Siden 2006 har fogeder i Bulgarien været private retshåndhævelsesembedsmænd og tjenestemænd. Der gælder foreskrevne takster for begge disse.
Salærerne, som er fastsat ud fra begge takster, er de samme. En privat retshåndhævelsesembedsmand opkræver yderligere et salær på 50 procent af standardsalæret for at forkynde dokumenter på ikke-arbejdsdage og helligdage, for at fremsende stævninger med posten og for at tage kopier af klageskriftet, meddelelsen og øvrige papirer. Faste omkostningerFaste omkostninger i civilsager Faste omkostninger for parter i civilsager Salærerne for civilsager (i afsnit I i tariffen for statslige gebyrer, som domstolene har samlet i civilretsplejeloven fra 2008) fremgår af nedenstående. Salæret for:
Det trin i civilsagen, hvor de faste omkostninger skal betales Salærerne betales, før sagen begynder, eller før de krævede foranstaltninger træffes (artikel 76 i civilretsplejeloven). Faste omkostninger i straffesager Faste omkostninger for parter i straffesager Dækningen af omkostninger og vederlag i straffesager er reguleret af strafferetsplejeloven. Artikel 187: Dækning af omkostninger 1. Omkostninger i forbindelse med straffesager skal dækkes af det beløb, der er angivet i den pågældende institutions budget, undtagen i de sager, der er præciseret i lovgivningen. 2. I straffesager, der opstår som følge af en klage fra en forurettet part, og som anlægges ved retten, skal den private klagende part forhåndsdeponere det beløb, som omkostningerne lyder på. Hvis beløbet ikke deponeres, får den private klagende part syv dage til at deponere det. 3. I sager, der opstår som følge af en klage fra den forurettede part, og som anlægges ved retten, skal omkostningerne i forbindelse med de beviskrav, som tiltalte fremsætter i retten, dækkes af rettens budget. De faste omkostninger i forbindelse med straffesager er fastlagt (i tarif nr. 1 i loven om statslige gebyrer, der opkræves af domstolene, anklagemyndigheden, efterforskningstjenesten og justitsministeriet, senest ændret i 2005) som følger:
Det trin i straffesagen, hvor de faste omkostninger skal betales Ovennævnte beløb skal forhåndsdeponeres af den private klagende part (i henhold til strafferetsplejeloven). Hvis beløbet ikke deponeres, får vedkommende syv dage til at deponere det. Faste omkostninger i forfatningsmæssige sager Faste omkostninger for parter i forfatningsmæssige sager Der er ingen forfatningsmæssige sager i det bulgarske retssystem. Pligt for advokater og andre partsrepræsentanter til at oplyse herom på forhåndParternes rettigheder og forpligtelser Ifølge artikel 40, stk. 3, i advokatloven "er advokater forpligtet til at informere deres klienter præcist om deres rettigheder og forpligtelser". Advokaterne forpligtes ikke eksplicit til at oplyse deres klienter om forventede omkostninger i forbindelse med en retssag. Advokaternes etiske kodeks pålægger dem dog en sådan forpligtelse. OmkostningskilderHvor kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Bulgarien? En fysisk eller juridisk person, der har interesse i at anlægge en sag for retten, vil ikke kunne finde offentligt tilgængelige oplysninger om, hvor meget dette vil koste, da der ikke er noget officielt eller uofficielt websted eller anden offentlig instans, som giver sådanne samlede oplysninger. Klienter forlader sig derfor hovedsagligt på, at deres advokater oplyser dem om omkostningerne. Borgere kan dog finde lovbestemmelserne vedrørende gebyrer og omkostninger i forbindelse med en retssag på følgende offentligt tilgængelige websteder og selv foretage beregninger: den nationale lovgivning, det øverste advokatråds websted, det øverste retsråds websted og webstedet for det nationale kontor for fri proces. Disse websteder er på nuværende tidspunkt kun tilgængelige på bulgarsk. På hvilke sprog kan jeg få oplysninger om omkostningskilder i Bulgarien? Alle ovennævnte websteder er på nuværende tidspunkt kun tilgængelige på bulgarsk. Hvor kan jeg finde oplysninger om mægling?Oplysninger om mægling kan findes på det bulgarske justitsministeriums websted. Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om omkostninger?Hvor kan jeg finde oplysninger om de forskellige procedurers gennemsnitlige varighed? På det øverste retsråds websted findes der årlige og halvårlige rapporter om domstolenes aktiviteter på alle niveauer. Der er oplysninger om det antal sager, der er blevet afsluttet inden for de seneste 3 måneder, 6 måneder, 1 år, 2 år eller mere. Gennem det øverste retsråds statistikkontor fås analyser og oplysninger om den gennemsnitlige varighed af retsprocedurerne i civilsager, straffesager og forvaltningssager. Hvor kan jeg finde oplysninger om en bestemt procedures gennemsnitlige samlede omkostninger? Der findes ikke officielle oplysninger herom. MerværdiafgiftHvordan oplyses der herom? Hvad er de gældende satser? Momsen er inkluderet i omkostningerne (i henhold til ovennævnte tariffer og bestemmelser). Fri procesGældende indkomsttærskel inden for civilret Ifølge loven om fri proces er betingelserne for både civilsager og straffesager de samme (se nedenfor): Artikel 22:
I civilsager og forvaltningssager stilles der yderligere krav. Artikel 23: 1. I civilsager og forvaltningssager kan der - på baggrund af beviser fra de relevante kompetente myndigheder - indrømmes fri proces i de tilfælde hvor retten beslutter, at parten ikke er i stand til at betale for advokatbistand. For at nå frem til en sådan afgørelse tager retten følgende i betragtning:
Gældende indkomsttærskel inden for strafferet for tiltalte personer Ud over kriterierne for straffesager (artikel 22 i loven om fri proces, se ovenfor) gælder følgende kriterier: Artikel 23: 1. Fri proces-ordningen (jf. stk 3 i artikel 21) omfatter de sager, hvor forsvar eller repræsentation ved en juridisk rådgiver er påbudt. 2. Fri proces-ordningen omfatter endvidere sager, hvor en mistænkt person, tiltalt person, sigtet person, sagsøgt person eller en part i en straffesag, civilsag eller forvaltningssag ikke er i stand til at betale for advokatbistand og ønsker denne bistand, og hvor det er påkrævet af hensyn til retfærdigheden. 3. I straffesager foretages en sådan vurdering af de relevante myndigheder på baggrund af formueforholdene for den person/tiltalte, som ikke er i stand til at betale for advokatbistand. Gældende indkomsttærskel inden for strafferet for forurettede parter Den gældende tærskel er den samme som for andre parter i straffesager (se ovenfor). Andre betingelser for tilkendelse af fri proces for forurettede parter Der gælder ingen særlige betingelser i lovgivningen for ofre for kriminalitet. Det er de generelle regler for fri proces i straffesager, der gælder (artikel 22 og 23 i loven om fri proces). Andre betingelser for tilkendelse af fri proces for tiltalte personer Der gælder ingen særlige betingelser i lovgivningen for tiltalte personer. Det er de generelle regler for fri proces i straffesager, der gælder (artikel 22 og 23 i loven om fri proces). Omkostningsfrie retssager Artikel 83: Fritagelse for gebyrer og sagsomkostninger
Artikel 84: Fritagelse i særlige sager Følgende er fritaget for at betale statsligt gebyr, men ikke for at betale sagsomkostninger:
Hvornår skal den tabende part betale den vindende parts omkostninger?Civilsager Artikel 78: Fordeling af omkostninger
10. En tredje assisterende person* vil ikke blive tilkendt omkostninger, men skal betale omkostningerne ved de retsforhandlinger, som han eller hun har ført. 11. Når et søgsmål omfatter en anklager, skal betalingen af omkostningerne tilkendes staten eller betales af staten. *En tredje assisterende person er en separat part i civilsager med specifikke rettigheder og forpligtelser, der er omfattet af civilretsplejeloven. Straffesager Strafferetsplejeloven - omkostninger og vederlag Artikel 187: Dækning af omkostninger 1. Omkostninger i forbindelse med straffesager skal dækkes af de beløb, der er angivet i den pågældende institutions budget, undtagen i de sager, der er præciseret i lovgivningen. 2. I straffesager, der opstår som følge af en klage fra den forurettede part, og som anlægges ved retten, skal omkostningerne forhåndsdeponeres af den private klagende part. Hvis beløbet ikke deponeres, får den private klagende part syv dage til at deponere det. 3. I sager, der opstår som følge af en klage fra den forurettede part, og som anlægges ved retten, skal omkostningerne i forbindelse med de beviskrav, som tiltalte fremsætter i retten, dækkes af rettens budget. Artikel 188: Fastsættelse af omkostninger 1. Omkostningerne fastsættes af retten eller den instans, der er ansvarlig for sagens forberedelse. 2. Godtgørelser til vidner - arbejdstagere eller ansatte - fastsættes af retten. Artikel 189: Afgørelse vedrørende omkostninger
Artikel 190: Fordeling af omkostninger 1. Hvis den tiltalte person frifindes, eller hvis straffesagen afsluttes, afholder staten alle udgifterne i sager, der kan indbringes for domstolen, og udgifter forbundet med påstande, der følger af et krav fremsat af den forurettede part, afholdes af den private klagende part 2. Der udstedes en fuldbyrdelsesordre for omkostningerne af retten i første instans. Vederlag til sagkyndigeI civilretsplejeloven gælder der en generel regel for vederlag til sagkyndige i civilsager: Artikel 75: Fastsættelse af udgifter "….vederlag til sagkyndige fastsættes af retten, der tager det udførte arbejde og de afholdte udgifter i betragtning." Bekendtgørelse nr. 1 af 2008 om sagkyndiges registrering, kvalifikationer og vederlag er udstedt af det øverste retsråd og gælder for civilsager, straffesager og forvaltningssager. Ifølge artikel 29 skal sagkyndiges vederlag fastsættes af de myndigheder, der rekvirerer den sagkyndiges ekspertise, ud fra: 1. hvor kompliceret opgaven er 2. den sagkyndiges kompetence og kvalifikationer 3. hvor lang tid det tager at løse opgaven 4. mængden af udført arbejde 5. nødvendige udgifter til eksempelvis materialer, produkter, redskaber og udstyr 6. andre forhold, der har indflydelse på det udførte arbejde såsom overholdelse af tidsfrister samt yderligere arbejde udført uden for arbejdstid og på nationale fridage. Oversætter- og tolkehonorarerCivilsager Der gælder samme regler for oversættere som for sagkyndige - se ovenfor. Straffesager Strafferetsplejeloven: Artikel 189, stk. 2, Udgifter til oversættelse under procedurerne forud for retssagen afholdes af den pågældende instans, og udgifterne til oversættelse under retssagen afholdes af retten. Relevante dokumenterBulgariens rapport om undersøgelsen af omkostningers gennemsigtighed
De nationale sprogudgaver af denne side vedligeholdes af de respektive EU-lande. Oversættelserne er lavet af Europa-Kommissionen. Eventuelle ændringer af originalen, som de kompetente nationale myndigheder har lavet, er muligvis ikke gengivet i oversættelserne. Europa-Kommissionen påtager sig ingen form for ansvar for oplysninger eller data, der optræder i nærværende dokument, eller hvortil der henvises heri. Med hensyn til de ophavsretlige regler i den medlemsstat, der er ansvarlig for nærværende side, henvises der til den juridiske meddelelse.
Sidste opdatering: 05/07/2010
|
|||
|
|||