Sagsomkostninger - Slovakiet

 

Denne side indeholder oplysninger om sagsomkostninger i Slovakiet. Du kan se en mere detaljeret gennemgang af sagsomkostningerne i følgende casestudier:

Familieret – skilsmisse

Familieret – forældremyndighed

Familieret – underholdsbidrag

Erhvervsret – aftaler

Erhvervsret – ansvar

 


 

Regler for salærer og honorarer til de juridiske erhverv

I artikel 1, stk. 2, i lov nr. 586/2003 Saml. om juridiske erhverv og ændringslov nr. 455/1991 Saml. om forretningsydelser og selvstændige erhverv med ændringer hedder det som følger:

"Ved udøvelse af advokathvervet forstås repræsentation af klienter over for domstole, statslige myndigheder og andre instanser, der handler på vegne af og forsvarer enkeltpersoner i straffesager, juridisk rådgivning, udfærdigelse af juridiske dokumenter, udarbejdelse af juridiske analyser, forvaltning af klienters ejendom og andre former for juridisk rådgivning, bistand og juridiske ydelser, hvis ydelserne leveres løbende og er lønnede (i det følgende betegnet "juridiske tjenester")."

Sagførere

Salærerne fastsættes ved bekendtgørelse fra Den Slovakiske Republiks justitsministerium (nr. 655/2004 Saml. om advokatsalærer og godtgørelser for levering af juridiske tjenester) eller bekendtgørelse om advokatsalærer. Der findes en engelsk udgave på webstedet for det slovakiske advokatsamfund.

Sagførersalæret skal fastlægges efter aftale mellem sagføreren og dennes klient (kontraktbestemt salær). Langt de fleste salærer fastsættes i henhold til en aftale, medmindre lovgivningen foreskriver faste salærer. Hvis det ikke lykkes parterne at nå til enighed om spørgsmålet, anvendes de relevante bestemmelser om salærer (bekendtgørelse om advokatsalærer) til at bestemme beløbet. Salæret fastlægges ved at gange grundtaksten med antallet af handlinger eller juridiske tjenester, som sagføreren har leveret.

Fogeder

Der findes ingen fogeder i Den Slovakiske Republik. Disse funktioner varetages af en eksekutor i henhold til lov nr. 233/1995 Saml. om eksekutorer og eksekution (eller "lov om eksekutionsprocedurer").

Faste omkostninger

Faste omkostninger i civile sager

Faste omkostninger for sagens parter i civile sager

Alle omkostningskategorier fastsættes i de forskellige bekendtgørelser, der giver en række muligheder for at fastsætte deres størrelse:

Retsafgifter reguleres ved lov nr. 71/1992 Saml. om retsafgifter og gebyrer for udskrifter af strafferegistret (eller lov om retsafgifter). Beløbet er fast, procentuelt eller en kombination af de to (afhængig af typen af krav).

Eksekutorafgifter reguleres ved lov nr. 233/1995 Saml. om eksekutorer og eksekution. Beløbet fastsættes som et fast gebyr (et fast beløb eller et procentuelt gebyr afhængig af genstanden for eksekutionen) eller et kontraktfastsat gebyr.

Advokatsalærer reguleres ved bekendtgørelse nr. 655/2004 Saml. om advokatsalærer og godtgørelse for levering af juridiske ydelser. Beløbet fastsættes i henhold til taksten (et fast salær for hver af de udførte juridiske tjenester afhængig af kravets værdi eller genstand) eller et kontraktfastsat salær.

Honorarer til sagkyndige reguleres ved bekendtgørelse nr. 491/2004 Saml. om honorarer, omkostningsgodtgørelse og kompensation for tabt arbejdstid til sagkyndige, tolke og oversættere. Beløbet fastsættes som en fast sats (et fast gebyr for hver tjeneste, timebetaling eller en procentuel sats afhængig af emnet) eller et kontraktfastsat honorar.

Vidnegodtgørelse reguleres ved lov nr. 99/1963 Saml. om lov om borgerlig retspleje og efterfølgende ved bekendtgørelse nr. 543/2005 Saml. om administration og organisation af distrikts-, appel- og militærdomstole samt særlige domstole (eller bekendtgørelse om administration og organisation), lov nr. 311/2001 Saml. arbejdsmarkedsloven, lov nr. 595/2003 Saml. om indkomstskat og lov nr. 663/2007 Saml. om mindsteløn. Retten træffer afgørelse om godtgørelse af nødvendige kontante udlæg og godtgørelse af tabt arbejdsfortjeneste (i henhold til bestemmelserne i bekendtgørelsen om administration og organisation).

Oversætter- og tolkehonorarer reguleres ved bekendtgørelse nr. 491/2004 Saml. om honorarer, omkostningsgodtgørelse og kompensation for tabt arbejdstid til sagkyndige, tolke og oversættere. Beløbet fastsættes i henhold den faste takst (en fast takst pr. time/side afhængig af de pågældende sprog eller pr. tjeneste leveret af oversætteren/tolken) eller et kontraktfastsat honorar.

I de fleste mulige civilsager er det derfor stort set umuligt for en person, der ikke er advokat, at anslå de forventede samlede omkostninger uden professionel rådgivning.

Men en professionel (navnlig en sagfører) kan rådgive klienten langt mere præcist vedrørende de forskellige omkostninger, der kan forventes i løbet af sagen baseret på de nærmere omstændigheder ved sagen. Når det er vanskeligt at beregne resultatet, kan juristen også rådgive klienten om de forventede omkostninger ved de forskellige mulige resultater, som vil afhænge af domstolens overvejelser og afgørelse.

De forskellige typer af omkostninger, som civilsager giver anledning til, reguleres ved særskilte bekendtgørelser/statutter. Disse indeholder forskellige beregningsmetoder for honorarer og kan opdeles i to hovedkategorier: faste satser og kontraktfastsatte satser.

Tidspunkt i en civil sag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger

I henhold til lov nr. 71/1992 Saml. om retsgebyrer og gebyrer for udskrifter af strafferegistret med ændringer skal kun retsafgiften betales, inden retssagen går i gang.

I henhold til lov nr. 99/1963 Saml. (om lov om borgerlig retspleje) er omkostningerne ved retssager, bortset fra retsafgifter, hovedsagelig kontante udlæg for sagens parter og deres repræsentanter. Disse omfatter:

  • tabt arbejdsfortjeneste for parterne og deres advokater
  • omkostninger ved fremlæggelse af bevismateriale (inklusive honorarer til sagkyndige)
  • honorarer til notarer for de ydelser, de udfører i forbindelse med høring af beedigede erklæringer og deres kontante udlæg
  • godtgørelse til bobestyreren og dennes kontante udlæg
  • omkostninger til oversættelse/tolkning
  • advokathonorarer - hvis parten repræsenteres af en godkendt advokat, der er registreret hos det slovakiske advokatsamfund.

Disse omkostninger betales normalt, efter at der er afsagt dom i sagen.

Desuden afhænger omkostningerne ved civilsager i høj grad af den foreliggende sag og rettens skøn (hovedsagelig vedrørende valg af bevismateriale og størrelsen af omkostninger, der skal betales til domstolen eller den anden part). Det er derfor vanskeligt at forudse de faktiske omkostninger forud for sagen.

Faste omkostninger i straffesager

Faste omkostninger for sagens parter i straffesager

Domstolen kan fastsætte omkostningerne i straffesager, når den endelige og gældende dom er afsagt.

Tidspunkt i en straffesag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger

Alle omkostninger i forbindelse med straffesager betales efter afsigelse af den endelige og gældende dom, idet en del af dommen er beslutningen vedrørende godtgørelse af sagsomkostningerne (lov nr. 301/2005 Saml. strafferetsplejeloven).

Faste omkostninger i forfatningssager

Faste omkostninger for sagens parter i forfatningssager

I sager ved den slovakiske forfatningsdomstol, der ikke kan værdiansættes, er grundsatsen for hvert enkelt advokatsalær en sjettedel af beregningsgrundlaget (artikel 11 i bekendtgørelse nr. 655/2004 Saml. om advokatsalærer og godtgørelse for levering af juridiske ydelser).

Tidspunkt i en forfatningssag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger

En tilsvarende situation som for civilsager og straffesager gælder sager ved forfatningsdomstolen. Lov nr. 99/1963 Saml. (lov om borgerlig retspleje) finder anvendelse.

Pligt for advokater og andre partsrepræsentanter til at oplyse herom på forhånd

Parternes rettigheder og forpligtelser

I artikel 18 i lov nr. 586/2003 Saml. om juridiske erhverv og i ændringslov nr. 455/1991 Saml. om forretningsydelser og selvstændige erhverv med ændringer hedder det som følger:

  1. Ved udøvelsen af sit hverv er den enkelte advokat forpligtet til at beskytte klientens rettigheder, fremme klientens begrundede og legitime interesser og handle i henhold til klientens instrukser. Hvis klientens instrukser er en overtrædelse af almindeligt bindende juridiske bestemmelser, er advokaten ikke bundet af disse og skal gøre klienten opmærksom på dette forhold.
  2. Ved udøvelsen af sit hverv er advokaten forpligtet til at handle rimeligt og ærligt og med udvisning af rettidig faglig omhu. Advokaten skal konsekvent anvende alle til rådighed værende juridiske midler og sin juridiske viden til at tjene sin klients interesser bedst muligt. Advokater skal sikre, at deres juridiske ydelser tjener det tilsigtede formål og leveres til et rimeligt salær.
  3. Ved udøvelsen af sit hverv skal advokaten altid handle i overensstemmelse med advokatstandens værdighedsprincipper og ikke bringe advokatstanden i miskredit. Advokaten er således forpligtet til at følge advokatsamfundets adfærdskodeks, dens forretningsorden og regler.

Omkostningskilder

På hvilke sprog kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Slovakiet?

Ovennævnte lovsamling om omkostninger er tilgængelig på slovakisk (i henhold til artikel 8 i lov vedtaget af Den Slovakiske Republiks nationalråd nr. 1/1993 Saml.)

Hvor kan jeg finde oplysninger om mediation/mægling?

Mediation er omfattet af lov nr. 420/2004 Saml., mediationsloven.

Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om omkostninger?

Websteder med oplysninger om omkostninger

Der findes oplysninger om omkostninger på webstedet IGNUM, der indeholder alle juridisk bindende akter samt gyldige/ugyldige akter i Den Slovakiske Republik. Webstedet ejes af Den Slovakiske Republiks justitsministerium.

Hvor kan jeg finde oplysninger om de forskellige procedurers gennemsnitlige varighed?

Disse oplysninger findes i den statistiske årbog fra Den Slovakiske Republiks justitsministerium.

Hvor kan jeg finde oplysninger om en bestemt procedures gennemsnitlige samlede omkostninger?

Det er vanskeligt at finde frem til oplysninger om de gennemsnitlige omkostninger og afgifter på grund af følgende:

  1. Der foreligger ingen offentlige statistiske oplysninger.
  2. Den relevante slovakiske lovgivning er forholdsvis fleksibel og giver næsten altid mulighed for at vælge kontraktfastsat gebyr/godtgørelse, som afhænger af regionen og det ry, som advokatkontoret og andre personer, der leverer juridiske tjenester, har. Endnu vigtigere er selve sagen, dens kompleksitet, omfanget af de nødvendige beviser og sagens varighed.
  3. Desuden hænger størrelsen af faste afgifter (som kun kan tilkendes ved retssagens slutning i form af sagsomkostninger, afhængig af sagens resultat og rettens skøn) sammen med sagens omfang, antallet af leverede ydelser og forskellige andre faktorer. Eftersom det ikke er muligt at fastslå den gennemsnitlige værdi af genstanden for søgsmålet, er det umuligt at fastslå de gennemsnitlige retlige omkostninger.

Merværdiafgift

Hvor finder jeg disse oplysninger?

Hvis eksekutor er momsregistreret, vil der blive lagt moms oven i vedkommendes beregnede indtægter og udgifter (i henhold til artikel 196 i lov nr. 233/1995 Saml. om eksekutorer og eksekution).

Hvis sagføreren er momsregistreret, vil dennes indtægter og udgifter i henhold til denne bekendtgørelse være inklusive moms (artikel 18, stk. 3, i justitsministeriets bekendtgørelse nr. 655/2004 Saml. om advokatsalærer og godtgørelser for levering af juridiske ydelser).

Hvis den sagkyndige, tolken eller oversætteren er momsregistreret, vil deres honorarer være inklusive moms (artikel 16, stk. 2, i justitsministeriets bekendtgørelse nr. 491/2004 Saml. om aflønning, omkostningsgodtgørelse og kompensation for tabt arbejdstid til sagkyndige, tolke og oversættere).

Hvad er de gældende satser?

Der pålægges ikke moms på retsafgifter (lov nr. 71/1992 Saml. om retsafgifter og gebyrer for udskrifter af strafferegistret med ændringer). Der pålægges imidlertid 19 % moms på mediationshonorarer, eftersom mediation er en erhvervsaktivitet, og på voldgiftsgebyrer, hvis den person, der modtager betalingen, er momsregistreret.

Retshjælp

Gældende indkomstgrænse på det civilretlige område

Dette reguleres i artikel 4, litra h), i lov nr. 327/2005 Saml. om ydelse af retshjælp til ubemidlede og tillægslov nr. 586/2003 Saml. om advokater samt ændrings- og tillægslov nr. 455/1991 (lovsamling) om professioner (professionsloven) som ændret ved senere love, som ændret ved lov nr. 8/2005 Saml.

Efter ændringen har loven følgende ordlyd: "Materiel fattigdom er en situation, hvor en fysisk persons indkomst er lavere end 1,4 gange det eksistensminimum, der fastsættes i en separat lovgivning, og den fysiske person er ude af stand til at betale for advokatbistand af sin egen formue" (i øjeblikket EUR 250,50)”.

Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for tiltalte

Der er ikke fastsat nogen indkomstgrænse for tiltalte, der på eget initiativ ønsker advokatbistand på det strafferetlige område. I strafferetsplejeloven (artikel 37 og 38) beskrives de tilfælde, hvor en forsvarer er obligatorisk:

  1. Tiltalte skal have advokatbistand ved forundersøgelserne, hvis vedkommende:
  • er varetægtsfængslet, afsoner en fængselsstraf eller er indlagt til observation på et hospital
  • er umyndiggjort eller delvis umyndiggjort
  • er ung
  • er undveget fra en fængselsinstitution
  1. Advokatbistand er også obligatorisk hvis domstolen eller en anklager ved forundersøgelserne vurderer, at dette er nødvendigt, fordi de tvivler på, at tiltalte på grund af et fysisk eller mentalt handicap er i stand til selv at føre sit forsvar.
  2. Det er også obligatorisk med en forsvarer i udvisningssager, når der stilles krav om behandling, undtagen behandling for alkoholmisbrug.

Det hedder i artikel 38 i strafferetsplejeloven, at:

  1. Advokatbistand er obligatorisk i sager om domsfuldbyrdelse. Domstolen træffer sin afgørelse ved et åbent retsmøde, hvor tiltalte:
  • er umyndiggjort eller delvis umyndiggjort
  • er en mindreårig prøveløsladt, der på tidspunktet for det åbne retsmøde, er under 18 år
  • er varetægtsfængslet
  • hvis der hersker tvivl om sigtedes evne til at føre sit eget forsvar korrekt
  1. I sager om påståede lovovertrædelser og sager med begæring om en ny rettergang er advokatbistand obligatorisk:
  • hvis nogle af forholdene i artikel 37, stk. 1, litra a, b eller c, er gældende
  • hvis et ungt menneske – på tidspunktet for fremsættelse af påstanden om lovovertrædelsen eller for begæringen om en ny rettergang ved det åbne retsmøde – er under 18 år
  • hvis der hersker tvivl om tiltaltes evne til at føre sit eget forsvar korrekt
  • hvis der føres sag mod en domfældt person, der er afgået ved døden.

Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for ofre

I henhold til artikel 558, stk. 1, i strafferetsplejeloven træffer retten afgørelse om omkostningsgodtgørelse til skadelidte, når dommen får retskraft.

Andre betingelser for tildeling af retshjælp til ofre

Alle betingelser reguleres ved lov nr. 301/2005 Saml. om strafferetsplejeloven.

Omkostningsfrie retssager

Der findes to typer af fritagelse for retsafgifter (artikel 4 i lov nr. 71/1992 Saml. vedtaget af det slovakiske nationalråd om retsafgifter og gebyrer for udskrifter af strafferegistret med ændringer). Sådanne retsafgifter gælder for:

  • særlige typer af retssager (opfostring af mindreårige, passivitet eller ulovlig indblanding fra administrative organers side, gensidige underholdsforpligtelser mellem forældre og børn), eller
  • en særlig type person (sagsøger i sager om erstatning i tilfælde af arbejdsulykke eller erhvervsbetinget sygdom, i sager om ugyldig afslutning af et ansættelsesforhold osv.). Hvis retten giver klageren medhold, skal sagsøgte betale den pågældende retsafgift eller en del af denne, som fastsættes af retten, medmindre sagsøgte også er fritaget for afgiften.

Ifølge artikel 138 i den civile retsplejelov kan retten tilkende en part hel eller delvis fritagelse for betaling af retsafgiften, hvis dette kan begrundes i den pågældende parts forhold og økonomiske situation, medmindre kravet er ublu og tydeligvis er grundløst. Retten kan imidlertid trække den tildelte fritagelse tilbage på et hvilket som helst tidspunkt under retssagen.

I henhold til lov nr. 327/2005 Saml. om retshjælp til personer med materielle behov (eller lov om retshjælp) forstås ved retshjælp levering af juridiske tjenester til en person, der er berettiget til bistand i henhold til vedkommendes rettigheder, især i form af:

  • retshjælp
  • bistand med udenretlige procedurer
  • udarbejdelse af indlæg til retten
  • repræsentation ved retssagen
  • levering af tjenester samt
  • hel eller delvis betaling af de tilhørende omkostninger.

Når den pågældende opfylder kravene om tildeling af retshjælp, vil vedkommende sandsynligvis også være fritaget for betaling af sagsomkostninger (inklusive retsafgifter). Der findes ingen udtrykkelige bestemmelser om, at en person, der er berettiget til retshjælp, også skal fritages for at betale sagsomkostninger. Det er imidlertid meget sandsynligt, at retten vil indrømme en sådan fritagelse.

Hvornår skal den tabende part betale den vindende parts omkostninger?

Civilsager: i henhold til artikel 142 i den civile retsplejelov

Der kan søges om fuld eller delvis fritagelse fra retsafgifter over for den pågældende domstol. Retten afsiger kendelse om godtgørelse til den vindende part (fuldstændigt medhold) af de nødvendige sagsomkostninger (inklusive retsafgifter). Ved delvist medhold fordeler retten sagsomkostningerne mellem parterne og kan også bestemme, at ingen af parterne har ret til godtgørelse af sagsomkostningerne. Men retten kan også indrømme en part, der har fået delvist medhold, fuldstændig godtgørelse af sagsomkostningerne, hvis afgørelsen om beløbet godtgørelse/fuldbyrdelse er baseret på en udtalelse fra en sagkyndig eller rettens skøn, eller hvis det manglende medhold skyldes en forholdsvis begrænset handling.

Straffesager: i henhold til artikel 557 i strafferetsplejeloven

Hvis offeret som minimum har en delvis ret til godtgørelse af sagsomkostninger, skal sagsøgte betale ofret de nødvendige sagsomkostninger, inklusive udgifter til advokat, når det er obligatorisk med en forsvarer.

Selv om offeret ikke har ret til dette, kan retten tilkende offeret sagsomkostningerne som hel eller delvis godtgørelse efter forslag fra offeret og under hensyntagen til omstændighederne ved sagen.

Honorarer til sagkyndige

Sagkyndiges honorarer fastsættes i justitsministeriets bekendtgørelse nr. 491/2004 Saml. om honorarer, godtgørelse af omkostninger og godtgørelse af tabt arbejdsfortjeneste til sagkyndige, tolke og oversættere. Listen over sagkyndige forvaltes af Den slovakiske republiks justitsministerium og er offentligt tilgængelig på websiden. En sagkyndig kan føjes til registret, når ansøgeren opfylder alle krav (i bekendtgørelse om sagkyndiges, tolkes og oversætteres honorarer).

Den sagkyndiges honorar skal fastsættes efter aftale mellem den sagkyndige og dennes klient (kontraktbestemt honorar). Hvis det ikke lykkes parterne at blive enige, anvendes de relevante bestemmelser i ovennævnte bekendtgørelse om faste satser til at fastsætte honorarets størrelse.

Det bemærkes, at det kontraktbestemte honorar kun skal pålægges mons, hvis oversætteren/tolken er momsregistreret.

Honorarets størrelse fastsættes ud fra:

  • antal arbejdstimer
  • en procentdel af den oprindelige værdi af sagens genstand
  • et fast honorar baseret på sagens genstand og antallet af leverede tjenester

Slovakiets casestudier

Der findes mere specifikke oplysninger om sagsomkostninger i Slovakiet i nogle konkrete casestudier.

Relevante dokumenter

Slovakisk rapport om undersøgelsen af gennemsigtigheden af omkostninger

 

De nationale sprogudgaver af denne side vedligeholdes af de respektive EU-lande. Oversættelserne er lavet af Europa-Kommissionen. Eventuelle ændringer af originalen, som de kompetente nationale myndigheder har lavet, er muligvis ikke gengivet i oversættelserne. Europa-Kommissionen påtager sig ingen form for ansvar for oplysninger eller data, der optræder i nærværende dokument, eller hvortil der henvises heri. Med hensyn til de ophavsretlige regler i den medlemsstat, der er ansvarlig for nærværende side, henvises der til den juridiske meddelelse.

Sidste opdatering: 06/07/2010