|
|
||
|
|||
Sagsomkostninger - UngarnDenne side indeholder oplysninger om sagsomkostninger i Ungarn. Hvis der ønskes en mere indgående gennemgang af sagsomkostninger, kan der henvises til følgende casestudier: Familieret – skilsmisse (Családjog - válás) Familieret – forældremyndighed (Családjog - szülői felügyeleti jog) Familieret – underholdsbidrag (Családjog - tartásdíj) Handelsret – kontrakter (Kereskedelmi jog - szerződés) Handelsret – ansvar (Kereskedelmi jog - felelősség)
Regler om salærer og honorarer til de juridiske erhverv
Fogedhonorarer afhænger af formålet med den afsagte kendelse om tvangsfuldbyrdelse (végrehajtható okirat) (dvs. hvorvidt der er tale om gældsinddrivelse eller håndhævelse af en bestemt foranstaltning). Hvis tvangsfuldbyrdelsen indebærer gældsinddrivelse (pénzkövetelés behajtása), udgør fogedens honorar en andel af den gæld, der inddrives. Hvis tvangsfuldbyrdelsen indebærer et stort krav, modtager fogeden et større honorar. Drejer det sig om håndhævelse af en bestemt foranstaltning (meghatározott cselekmény végrehajtása), bestemmes honoraret af tidsforbrug.
Det ungarske ord "ügyvéd" dækker alle typer af advokater. Generelt aftales advokatsalærer mellem advokaten og dennes klient. Hvis der ikke indgås forlig, fastsættes salæret af retten på det grundlag, der fremgår af lovgivningen (5 % af det påståede beløb, dog mindst 10 000 HUF). Sagens parter kan anmode dommeren om at anvende det lovfæstede salær, hvis de ikke ønsker, at forliget bliver offentliggjort. Faste omkostningerFaste omkostninger i civile sagerFaste omkostninger for sagens parter i civile sager I sager ved første instans udgør retsafgiften (illeték) 6 % af kravets værdi (minimum 10 000 HUF) og maksimum 900 000 HUF). Hvis kravets værdi ikke kan opgøres bestemmes det i loven, at der kan opkræves 6 % af et fiktivt beløb. Retsomkostningerne/-afgifterne er fastlagt ved lov, herunder i følgende tilfælde:
Tidspunkt i en civil sag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger Retsafgifter i civile sager skal betales, når sagen anlægges. Derfor skal retsafgifterne betales samtidig med stævningsafgiften. Hvis den part, der anlægger sagen, ikke betaler retsafgifterne eller betaler mindre end det, der er fastlagt ved lov, anmoder retten den pågældende om at betale de resterende retsafgifter, når sagen anlægges. Retten skal også informere vedkommende om, at sagen vil blive afvist, hvisretsafgifterne ikke betales fuldt ud. Advokatsalæret aftales mellem advokaten og dennes klient. Honorarer til fogeder skal forudbetales ved iværksættelsen af tvangsfuldbyrdelsesproceduren. Faste omkostninger i straffesagerFaste omkostninger for sagens parter i straffesager Ved sager, hvor der er privat påtale (magánvádas eljárás):
Hvis en straffesag indebærer et civilt krav (polgári jogi igény), skal der kun betales en afgift for at anlægge sagen og for at anke sagen. Tidspunkt i en straffesag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger De faste omkostninger i straffesager skal betales samtidig med begæringsafgiften. Faste omkostninger i forfatningssagerI henhold til artikel 28 i lov XXXII af 1989 (az 1989. évi XXXII. törvény 28. cikke) er sager, der indbringes for forfatningsdomstolen (Alkotmánybíróság), ikke forbundet med nogen omkostninger. En person, der imidlertid ikke handler i god tro ved indgivelse af en begæring, kan dog blive pålagt at betale visse omkostninger. Pligt for advokater og andre partsrepræsentanter til at give forhåndsoplysningerParternes rettigheder og forpligtelserSom led i deres erhverv hjælper advokater på den måde, som loven foreskriver deres klienter med at gøre deres rettigheder gældende og opfylde deres forpligtelser. På samme måde hjælper juridiske rådgivere (jogtanácsos) de organisationer, som de repræsenterer, med at håndhæve deres rettigheder. Denne forpligtelse indebærer, at den juridiske repræsentant skal give sin klient de nødvendige oplysninger om rettigheder og forpligtelser, chancerne for at vinde sagen og de forventede sagsomkostninger. OmkostningskilderHvor kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Ungarn?Oplysninger om omkostningskilder findes på webstedet for det europæiske retlige netværk (Európai Igazságügyi Hálózat):
Webstedet for advokatsamfundet i Budapest (Budapesti Ügyvédi Kamara) indeholder også oplysninger om advokatsalærer. På hvilke sprog kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Ungarn?Oplysninger om omkostningskilder findes på webstedet for Det Europæiske Retlige Netværk. Her kan du finde relevante oplysninger på alle de officielle EU-sprog. Webstedet for advokatsamfundet i Budapest indeholder udelukkende oplysninger om omkostninger på ungarsk. Hvor kan jeg finde oplysninger om mediation/mægling?Oplysninger om mediation findes på følgende websteder:
Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om omkostninger?Websteder med oplysninger om omkostningerWebstedet for advokatsamfundet i Budapest indeholder yderligere oplysninger om omkostninger. Hvor kan jeg finde oplysninger om de forskellige procedurers gennemsnitlige varighed?Oplysninger om de forskellige procedurers varighed findes på webstedet for de ungarske domstole (Magyar Köztársaság Bíróságai). Andre relevante links er:
De statistiske oplysninger er kun tilgængelige på ungarsk. Moms (hozzáadottérték-adó)Hvor finder jeg disse oplysninger?Ovennævnte advokatsalærer er nettoomkostninger, som vil blive pålagt moms (HÉA). Hvad er de gældende satser?I Ungarn var momsen 20 % indtil 1. juli 2009, hvorefter den blev forhøjet til 25 %. Retshjælp (költségmentesség)Gældende indkomstgrænse på det civilretlige områdeDer findes to minimumsgrænser:
Retshjælp kan forudbetales. Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for tiltalteI straffesager kan den mistænkte eller anklagede modtage retshjælp i følgende tilfælde:
Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for ofreIndkomstgrænsen er 86 % af indkomstgennemsnittet på landsplan (ca. 130 000 HUF. Juridisk bistand til ofre omfatter advokatbistand. Andre betingelser for tildeling af retshjælp til ofreUd over de fastsatte indkomstgrænser skal ofret opfylde to andre betingelser:
Andre betingelser for formidling af retshjælp til tiltalteDer gælder ikke andre betingelser for at bevilge retshjælp til tiltalte. Omkostningsfrie retssagerFølgende er fritaget for afgifter i civile sager:
Følgende er fritaget for afgifter i straffesager:
Ud over den emneorienterede fritagelse kan der også indrømmes personlig afgiftsfritagelse. Personlig afgiftsfritagelse indrømmes bl.a. til ikke-statslige organisationer, offentlige institutioner, kirker, kirkesammenslutninger, religiøse institutioner, fonde, offentlige stiftelser, ikke-overskudsgivende erhvervsforeninger med status som offentlig velgørenhedsorganisation eller prioriteret offentlig velgørenhedsorganisation, NATO, De Europæiske Fællesskaber, disses institutioner, organer og agenturer samt særskilte fonde. Hvornår skal den tabende part betale den vindende parts omkostninger?Retten fastslår i sin endelige afgørelse, at den tabende part skal betale den vindende parts omkostninger inden for 30 dage. Den tabende part betaler omkostningerne direkte til den vindende part. I modsat fald iværksættes der tvangsfuldbyrdelsesforanstaltninger. Honorarer til sagkyndigeGenerelt betales honorarer til sagkyndige af den tabende part, men hvis staten (i specifikke tilfælde) er ansvarlig for at betale omkostningerne, betaler den også honorarerne til sagkyndige. I tilfælde, hvor omkostningerne er forudbetalt af staten, inkluderer dette også honorarer til sagkyndige. Oversætter- og tolkehonorarerGenerelt betales oversætter- og tolkehonorarer af den tabende part, men hvis staten (i specifikke tilfælde) er ansvarlig for at betale omkostningerne, betaler den også honorarerne til oversættere og tolke. I tilfælde, hvor omkostningerne er forudbetalt af staten, er disse honorarer også inkluderet. Relevante linksWebsted for Budapests advokatsamfund (A Budapesti Ügyvédi Kamara honlapja) Relevante dokumenterUngarns rapport om undersøgelsen af gennemsigtighed af omkostninger (Magyarország jelentése a költségek átláthatóságáról szóló tanulmányról)
De nationale sprogudgaver af denne side vedligeholdes af de respektive EU-lande. Oversættelserne er lavet af Europa-Kommissionen. Eventuelle ændringer af originalen, som de kompetente nationale myndigheder har lavet, er muligvis ikke gengivet i oversættelserne. Europa-Kommissionen påtager sig ingen form for ansvar for oplysninger eller data, der optræder i nærværende dokument, eller hvortil der henvises heri. Med hensyn til de ophavsretlige regler i den medlemsstat, der er ansvarlig for nærværende side, henvises der til den juridiske meddelelse.
Sidste
opdatering:
06/07/2010
|
|||
|
|||