Af afsnit 3.7 i lovforslagets
almindelige bemærkninger følger:
"3.7. Dobbelt retsforfølgning (ne
bis in idem)
3.7.1.
Udvalget finder, at straffeloven
fortsat bør regulere, i hvilket
omfang en udenlandsk dom om en
strafbar handling udelukker, at
der pålægges straf her i landet
for den samme handling, jf. den
gældende bestemmelse i
straffelovens § 10 a om
udenlandske straffedommes
såkaldte ne
bis in idem-virkning.
Udvalget har
overvejet, om udtrykket »samme
handling« bør fastlægges nærmere
i loven, så det kommer til
udtrykkeligt at fremgå, i hvilke
tilfælde der skal anses at være
identitet mellem den tidligere
(udenlandske) sag og den nye
(danske) sag.
Udvalget
finder imidlertid, at
spørgsmålet om, hvorvidt der er
tale om samme handling, fortsat
bør bero på en konkret vurdering
af den enkelte sags
omstændigheder, herunder en
konkret fortolkning af den
foreliggende udenlandske dom og
den anvendte udenlandske
lovgivning. Ved denne vurdering
vil der bl.a. kunne være
anledning til at inddrage
internationale konventioner mv.,
som berører dette spørgsmål. I
tilfælde, hvor den udenlandske
dom er omfattet af
internationale forpligtelser,
som Danmark har påtaget sig med
hensyn til straffedommes ne bis
in idem-virkning, må vurderingen
af, om der er tale om identiske
forhold, således ske i
overensstemmelse med rækkevidden
af den pågældende internationale
forpligtelse.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
307-310.
3.7.2.
Straffelovens § 10 a omfatter
efter sin ordlyd domme afsagt i
gerningslandet samt domme, der
er omfattet af reguleringen i
den europæiske konvention af 28.
maj 1970 om straffedommes
internationale retsvirkninger
eller i den europæiske
konvention af 15. maj 1972 om
overførsel af retsforfølgning i
straffesager (jf. henvisningen i
§ 10 a til lov nr. 252 af 12.
juni 1975 om overførsel til
andet land af retsforfølgning i
straffesager).
De to nævnte
konventioner indeholder begge
bestemmelser, hvorefter Danmark
er forpligtet til at tillægge
udenlandske straffedomme ne bis
in idem-virkning. Konventionerne
udgør imidlertid kun en del af
de mellemfolkelige
overenskomster, ifølge hvilke
Danmark er forpligtet til at
tillægge udenlandske
straffedomme ne bis in
idem-virkning. Sådanne
forpligtelser følger således
f.eks. også af
Schengen-konventionen
(artikel 54 og 55).
Udvalget har
på den baggrund overvejet, om
straffelovens § 10 a fortsat
udtømmende bør opregne de
internationale instrumenter,
ifølge hvilke Danmark er
forpligtet til at afstå fra at
pålægge straf under henvisning
til princippet om ne bis in
idem.
Henset til, at
bestemmelser om ne bis in idem
må forventes også fremover at
indgå som en del af de
internationale forpligtelser,
som Danmark påtager sig som led
i det internationale samarbejde
om retshåndhævelse, finder
udvalget, at en sådan
»opregningsmodel« ikke vil være
hensigtsmæssig. En sådan
lovteknisk løsning ville i givet
fald svare til den model, der
indtil en lovændring i 1986 (jf.
lov nr. 322 af 4. juni 1986)
blev anvendt i forhold til
jurisdiktionsbestemmelsen i
straffelovens § 8, nr. 5 (om
konventionsmæssig pligt til at
have straffemyndighed). Denne
model blev forladt netop under
henvisning til det
uhensigtsmæssige i, at den ville
nødvendiggøre en lovændring,
hver gang Danmark påtager sig
nye internationale
forpligtelser, og til, at
bestemmelsen i takt med det
øgede antal internationale
forpligtelser efterhånden
indeholdt en ganske omfattende
opregning og forekom temmelig
uoverskuelig (jf.
Folketingstidende 1985-86,
Tillæg A, spalte 2073
(lovforslag nr. L 86)).
Tilsvarende hensyn taler efter
udvalgets opfattelse stærkt imod
at bruge en sådan model ved
udformningen af straffelovens
§ 10 a.
Udvalget
foreslår på den baggrund, at
bestemmelsen i stedet udformes
således, at en udenlandsk
straffedom generelt tillægges ne
bis in idem-virkning, hvis dette
følger af Danmarks
internationale forpligtelser.
Udtrykket »internationale
forpligtelser« omfatter først og
fremmest de konventioner mv.,
der er omfattet af den gældende
bestemmelse. Udtrykket omfatter
endvidere tilfælde, hvor ne bis
in idem-virkningen støttes på en
folkeretlig sædvane. Udtrykket
vil herudover (uden behov for
ændring af § 10 a) omfatte andre
internationale forpligtelser om
anerkendelse af straffedommes
retskraft, som Danmark i
fremtiden måtte påtage sig.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
310-311.
3.7.3.
Udvalget foreslår, at der
herudover fortsat som hovedregel
bør tillægges ne bis in
idem-virkning i forhold til
domme afsagt i gerningslandet,
selv om Danmark ikke er
internationalt forpligtet til at
tillægge dommen en sådan
virkning (f.eks. fordi
gerningslandet ikke har tiltrådt
konventioner om straffedommes
internationale retsvirkninger
mv.).
Endvidere bør
der fremover som hovedregel også
være knyttet ne bis in
idem-virkning til visse andre
udenlandske straffedomme, f.eks.
domme afsagt i det land, hvor
gerningsmanden er statsborger.
Tilsvarende bør som udgangspunkt
gælde i forhold til domme, der
er afsagt af internationalt
anerkendte tribunaler eller
domstole, som er etableret ved
en konvention mv., der ikke er
tiltrådt af Danmark (f.eks.
fordi Danmark ikke tilhører den
kreds af stater, der ud fra
deres geografiske tilhørsforhold
har mulighed for at tiltræde
konventionen).
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
312-313.
3.7.4.
Udvalget finder, at det fortsat
bør være muligt at se bort fra
ne bis in idem-virkningen, hvis
den pågældende handling har
fundet sted på dansk territorium
eller krænker danske interesser
og dansk suverænitet, jf. den
gældende bestemmelse i
straffelovens § 8, nr. 1 (1. og
2. led).
Udvalget
foreslår i den forbindelse, at
der undtages fra ne bis in
idem-virkningen, ikke blot hvis
handlingen foretages på dansk
territorium, jf. den gældende
bestemmelse i straffelovens § 6,
men også hvis en handling, der
er foretaget i udlandet, har sin
faktiske eller tilsigtede
virkning her i landet, jf. den
gældende bestemmelse i
straffelovens § 9. Udvalget
anfører herved, at det er
vanskeligt at pege på, hvorfor
den udvidelse af
territorialprincippet (§ 6), der
følger af virkningsprincippet
(§ 9), ikke skulle gøre sig
tilsvarende gældende i forhold
til en stats interesser i at
kunne gennemføre en straffesag,
selv om handlingen allerede har
været til pådømmelse i en anden
stat.
Udvalget
foreslår endvidere, at der
fremover også undtages fra ne
bis in idem-virkningen i de
tilfælde, hvor udmåling af straf
for handlinger foretaget (og
pådømt) i udlandet kan ske uden
inddragelse af gerningslandets
strafmaksimum, dvs. når den
udenlandske dom angår personer,
som på gerningstidspunktet har
tilknytning til Danmark, og som
i udlandet har foretaget
handlinger, der omfatter seksuel
udnyttelse af børn eller
kvindelig omskæring, jf. den
gældende bestemmelse i
straffelovens § 10, stk. 2, og
ovenfor under pkt. 3.6. Det vil
således efter udvalgets
opfattelse være
uhensigtsmæssigt, hvis reglerne
er udformet således, at en dansk
domstol i en sag om f.eks.
kvindelig omskæring kan idømme
fængselsstraf uafhængigt af
gerningslandets lovgivning, der
f.eks. kun hjemler bøde, mens
den danske domstol som følge af
ne bis in idem-princippet ville
have været helt afskåret fra at
gennemføre en sag, hvis en sådan
bøde var blevet idømt eller
vedtaget, inden sagen i Danmark
blev rejst.
Udvalget
foreslår samtidig, at denne
mulighed for at se bort fra ne
bis in idem-virkningen også bør
gælde i de tilfælde, der er
omfattet af udvalgets forslag om
dansk straffemyndighed, hvor en
person med dansk tilknytning i
udlandet over for en anden
person med dansk tilknytning
foretager en handling, som efter
dansk ret er strafbar (og hvor
strafudmålingen ligeledes
foreslås at skulle ske uden
hensyn til gerningslandets
strafmaksimum), jf. herom
ovenfor under pkt. 3.3 og 3.6.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
313-316.
3.7.5.
Udvalget foreslår tillige som
noget nyt, at det skal være
muligt at pålægge straf i
Danmark, selv om den tiltalte
allerede er frifundet ved en
udenlandsk dom, hvis der
efterfølgende fremkommer nye
beviser, der – hvis den
frifindende dom havde været
afsagt af en dansk domstol –
ville kunne danne grundlag for
sagens genoptagelse i medfør af
retsplejelovens § 976, stk. 1,
nr. 1. Efter denne bestemmelse
kan en straffesag, hvorunder
tiltalte er frifundet,
genoptages med tilladelse fra
Den Særlige Klageret, når det
ifølge en tilståelse, som
tiltalte senere har afgivet,
eller andre beviser, der senere
er kommet for dagen, må antages,
at tiltalte har begået
forbrydelsen. Udvalget anfører
herom, at det er vanskeligt at
begrunde, at der skal være en
snævrere adgang til
genoptagelse, når sådanne
forhold foreligger i forhold til
en udenlandsk frifindende dom,
end når der er tale om nationale
straffedomme.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
316.
3.7.6.
Udvalget foreslår herudover, at
der fremover også undtages fra
ne bis in idem-virkningen i de
tilfælde, hvor en anerkendelse
af den udenlandske straffedom
vil være åbenbart uforenelig med
danske retsprincipper. En sådan
bestemmelse om
»ordre
public« vil bl.a. sikre,
at en udenlandsk straffedom ikke
tillægges ne bis in
idem-virkning, hvis f.eks. den
udenlandske straffesag alene er
gennemført på skrømt (f.eks. med
det formål at afskære andre
stater fra at foretage
retsforfølgning), eller hvis
sagen i udlandet er behandlet på
en måde, der er grundlæggende i
strid med det danske retssystem.
Udvalget
forudsætter, at en sådan
bestemmelse som udgangspunkt
ikke kan bringes i anvendelse
alene med den begrundelse, at
den pågældende straffedom er
afsagt under anvendelse af andre
straffeprocessuelle principper,
end hvad der kendes fra dansk
ret (f.eks. edsaflæggelse).
Udvalget
anfører imidlertid, at det ikke
kan afvises, at der kan
forekomme særlige situationer,
hvor det kan være stødende, hvis
en dansk straffesag under ingen
omstændigheder kan komme på tale
i en situation, hvor der i
gerningslandet er sket
frifindelse af tekniske grunde –
f.eks. fordi det afgørende bevis
for den tiltaltes skyld er
indhentet ved et
efterforskningsmiddel, der ikke
er tilladt i gerningslandet, og
derfor efter gerningslandets
straffeprocessuelle principper
ikke må tillægges betydning.
Anvendelse af bestemmelsen i
sådanne situationer må
imidlertid efter udvalgets
opfattelse have undtagelsens
karakter.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
316-317.
3.7.7.
Udvalget har endelig overvejet,
om andre afgørelser end
udenlandske straffedomme bør
tillægges ne bis in
idem-virkning, f.eks.
administrative beslutninger om
påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald eller
regeringsbeslutninger om ikke at
indlede retsforfølgning,
beslutninger om amnesti uden dom
mv. Udvalget anfører, at der i
givet fald ville være tale om en
ganske betydelig udvidelse af ne
bis in idem-bestemmelserne, og
en sådan retstilstand ville være
meget vidtgående. Udvalget
finder på den baggrund ikke
grundlag for at stille forslag
herom.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
317-318.
3.7.8.
Udvalget finder det naturligt,
at der i de tilfælde, hvor
retsforfølgning finder sted i
Danmark for en lovovertrædelse,
som allerede er pådømt i
udlandet, skal ske nedsættelse
af den danske sanktion, i det
omfang den udenlandske sanktion
er fuldbyrdet, jf. herved
straffelovens § 10 b, og
udvalget foreslår ingen
ændringer af bestemmelsen herom.
Der henvises i
øvrigt til betænkningen side
318.
3.7.9.
Justitsministeriet er enig i
udvalgets overvejelser og
forslag om rækkevidden af
udenlandske straffedommes ne bis
in idem-virkning, og
lovforslaget er udformet i
overensstemmelse hermed.
For så vidt
angår forslaget om, at der bør
kunne ske retsforfølgning her i
landet i de tilfælde, hvor den
tiltalte allerede er frifundet
ved en udenlandsk straffedom,
men hvor der efterfølgende
fremkommer nye beviser, som
kunne have dannet grundlag for
sagens genoptagelse (med Den
Særlige Klagerets tilladelse),
hvis den frifindende dom havde
været afsagt af en dansk domstol
(jf. retsplejelovens § 976,
stk. 1, nr. 1), finder
Justitsministeriet det rigtigst,
at en sådan ny retsforfølgning
kun bør kunne finde sted med
tilladelse fra Den Særlige
Klageret.
Justitsministeriet foreslår på
den baggrund, at der indsættes
en ny bestemmelse i
retsplejeloven (som § 985 a),
hvorefter Den Særlige Klageret
efter rigsadvokatens begæring
kan tillade, at retsforfølgning
i en sag, som er pådømt ved en
domstol uden for den danske
stat, og hvor tiltalte er
frifundet, finder sted her i
landet, når betingelserne i
§ 976, stk. 1, nr. 1, er
opfyldt. Det foreslås, at
retsplejelovens regler om
formkrav og om behandling af
begæringer om genoptagelse skal
finde tilsvarende anvendelse ved
behandling af rigsadvokatens
begæring om retsforfølgning her
i landet. Det foreslås, at hvis
Den Særlige Klageret tillader,
at retsforfølgning kan finde
sted, skal denne foregå ved
byretten efter de almindelige
regler om hovedforhandling i
1. instans, jf. retsplejelovens
kapitel 77 og 78.
Adgangen efter
straffelovens § 10 a til at
foretage retsforfølgning ved en
dansk domstol bør som hidtil
alene benyttes til at idømme en
»residual-straf«, så den
pågældende samlet set idømmes
den straf, der efter danske
udmålingsprincipper måtte anses
for passende under hensyn til
den enkelte sags konkrete
omstændigheder.
Justitsministeriet er således
enig i udvalgets forslag om at
videreføre straffelovens § 10 b
uændret med en enkelt
redaktionel ændring, jf.
nedenfor.
Efter den
gældende ordlyd af straffelovens
§ 10 a og § 10 b omfatter
bestemmelserne ny
»strafforfølgning«. Dette udtryk
omfatter efter forarbejderne
retsforfølgning (påtale),
domfældelse og fuldbyrdelse, jf.
ovenfor under pkt. 2.4. I nyere
lovgivningspraksis benyttes
udtrykket »strafforfølgning«
imidlertid normalt alene for
påtale og domfældelse, mens
fuldbyrdelse nu dækkes af
udtrykket »straffuldbyrdelse«,
jf. herved terminologien i
udleveringslovene, jf. lov om
udlevering af lovovertrædere
(lovbekendtgørelse nr. 833 af
25. august 2005 som ændret
senest ved lov nr. 394 af 30.
april 2007) og lov om udlevering
af lovovertrædere til Finland,
Island, Norge og Sverige (lov
nr. 27 af 3. februar 1960 som
ændret senest ved lov nr. 394 af
30. april 2007).
Justitsministeriet finder på den
baggrund, at det gældende udtryk
»strafforfølgning« bør ændres
til udtrykket »retsforfølgning«.
Der er herved ikke tilsigtet
nogen ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til straffelovens
§ 10 a og § 10 b), og § 2, nr. 1
(forslag til retsplejelovens
§ 985 a), og bemærkningerne
hertil."
I bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser fremgår om
§§ 10 a og 10 b og
retsplejelovens § 985 a
følgende: