"..
Bemærkninger til forslaget ..."
"... 4.2. Forbrydelser mod den
offentlige myndighed mv.
(straffelovens §§ 119-132 a)
4.2.1.
Gældende ret
Straffelovens
kapitel 14 (§§ 119-132 a)
indeholder bestemmelser om
forbrydelser mod den offentlige
myndighed mv. De offentlige
myndigheder mv., der omfattes af
dette kapitel, er myndigheder
mv., som indgår i den statslige
og kommunale administration og
offentlige virksomhed i øvrigt.
Udenlandske myndigheder mv.
omfattes kun, såfremt de ved lov
er inddraget under den særlige
beskyttelse, som følger af de
pågældende bestemmelser.
Efter
straffelovens § 119,
stk. 1, straffes den, som med
vold eller trussel om vold
overfalder nogen, hvem det
påhviler at handle i medfør af
offentlig tjeneste eller hverv,
under udførelse af tjenesten
eller hvervet eller i anledning
af samme, eller som på lige måde
søger at hindre en sådan person
i at foretage en lovlig
tjenestehandling eller tvinge
ham til at foretage en
tjenestehandling. Endvidere
straffes efter stk. 2 den, som
uden, at forholdet falder ind
under stk. 1, fremsætter trusler
om vold, om frihedsberøvelse
eller om sigtelse for strafbart
eller ærerørigt forhold mod
nogen, der af det offentlige er
tillagt domsmyndighed eller
myndighed til at træffe
afgørelse vedrørende retsforhold
eller vedrørende håndhævelse af
statens straffemyndighed, i
anledning af udførelsen af
tjenesten eller hvervet, eller
som på lige måde søger at hindre
en sådan person i at foretage en
lovlig tjenestehandling eller at
tvinge ham til at foretage en
tjenestehandling. Straffen er i
begge tilfælde fængsel indtil 6
år. Foreligger der formildende
omstændigheder, er straffen
bøde.
Til § 119,
stk. 1 og 2, føjes i stk. 3 en
bestemmelse om straf af bøde
eller fængsel indtil 6 måneder
for den, der ellers lægger nogen
af de nævnte personer hindringer
i vejen for udførelsen af deres
tjeneste eller hverv.
Straffelovens
§ 120 knytter sig til
§ 119 ved at bestemme, at de i
§ 119 foreskrevne straffe, når
de dér nævnte handlinger
iværksættes ved hjælp af opløb,
finder anvendelse på dem, der
anstifter til eller leder
opløbet, og på de deltagere, som
undlader at efterkomme
øvrighedens lovligt forkyndte
påbud til mængden om at skilles.
Straffelovens
§ 123 tilsigter at give
vidner et øget strafferetligt
værn mod trusler mv. i anledning
af en forventet eller allerede
afgivet forklaring til politiet
eller i retten. Bestemmelsen
kriminaliserer den, som med
trussel om vold forulemper,
eller som med vold, ulovlig
tvang efter § 260, trusler efter
§ 266 eller på anden måde begår
en strafbar handling mod en
person, dennes nærmeste eller
andre med tilknytning til denne
i anledning af personens
forventede eller allerede
afgivne forklaring til politiet
eller i retten. Straffen er
fængsel indtil 6 år, under
formildende omstændigheder bøde.
Straffelovens
§ 132 a fastsætter i 1.
pkt. straf af fængsel i indtil 1
år for den, der deltager i
fortsættelsen af en forenings
virksomhed, efter at den
foreløbig er forbudt af
regeringen eller opløst ved dom,
jf. grundlovens § 78, stk. 2 og
3. Den, der efter forbudet eller
opløsningen indtræder som medlem
i en sådan forening, straffes
efter bestemmelsens 2. pkt. med
bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
Om
forarbejderne til §§ 119-132 a
henvises til betænkningens side
513-514, 516-517, 518-520,
521-523, 525-526, 531-532,
534-537.
4.2.2.
Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet har i relation
til §§ 119, 120 og 123 i
det væsentlige begrænset sig til
at fremkomme med generelle
betragtninger om
strafferammerne. Rådet anfører,
at lov nr. 380 af 6. juni 2002,
der skærpede straffene for en
række voldforbrydelser mv., også
kunne rejse spørgsmål i forhold
til disse bestemmelser. Nogle
medlemmer har anført, at § 119
har baggrund i særlige hensyn,
der kan begrunde opretholdelse
af et skærpet strafmaksimum.
Rådet har undladt at fremkomme
med forslag, der særligt retter
sig mod denne bestemmelse.
Straffelovrådet har afstået fra
at gå ind i en nærmere vurdering
af §§ 122 og 125 a,
der er ændret for nylig.
For så vidt
angår § 132 a har
Straffelovrådet den opfattelse,
at bøde bør indføjes i
normalstrafferammen i 1. pkt.,
og at særreglen om nye medlemmer
i 2. pkt. som følge heraf bør
udgå. Straffelovrådet foreslår
strafmaksimum skærpet fra 1 til
2 års fængsel.
Om
Straffelovrådets overvejelser
henvises til betænkningens side
515, 518, 524, 530, 533-534 og
539-540.
4.2.3.
Justitsministeriets overvejelser
I forbindelse
med lov nr. 380 af 6. juni 2002
tilkendegav Justitsministeriet,
at de pågældende forhøjelser af
vold, voldtægt mv., kunne rejse
spørgsmål om ændring af andre
bestemmelser. Straffelovens
§ 119 om vold mod
tjenestemænd i funktion er tæt
knyttet til voldsbestemmelserne
i straffelovens §§ 244-246.
Justitsministeriet har på den
baggrund og i lyset af
Straffelovrådets generelle
bemærkninger overvejet, hvorvidt
der som konsekvens af
strafforhøjelserne fra 2002 bør
ske en tilsvarende forhøjelse af
strafferammen i straffelovens
§ 119, som i dag har et
strafmaksimum på 6 år.
§ 119 har som
nævnt væsentlig tilknytning til
straffelovens bestemmelser om
vold, idet vold efter § 244
absorberes af § 119, mens der
for så vidt angår §§ 245 og 246
straffes i sammenstød med § 119.
Med strafskærpelsesloven fra
2002 blev strafferammen for
simpel vold forhøjet fra 1 år og
6 måneder til 3 år, således at
straffen for overtrædelse af
§ 244 gennemgående tilsigtes
forhøjet med en tredjedel, dog
undtaget vold i forbindelse med
værtshusbesøg mv. I samme
forbindelse blev strafferammerne
i §§ 245 og 246 om grovere vold
forhøjet fra henholdsvis 4 og 8
års fængsel til 6 og 10 års
fængsel, ligeledes med det
sigte, at straffene for
overtrædelse af de pågældende
bestemmelser gennemgående skulle
forhøjes med en tredjedel i
forhold til det da gældende
strafniveau. Ændringen blev
bl.a. gennemført med det formål,
at strafniveauet i voldssagerne
i højere grad skulle afspejle
den krænkelse af ofret, der
finder sted ved sådanne
overgreb.
Bestemmelsen
i § 119 omfatter vold mod bl.a.
polititjenestemænd,
parkeringsvagter, buschauffører
og andre, der handler i
offentlig tjeneste eller hverv.
Efter Justitsministeriets
opfattelse gør tilsvarende
betragtninger, som førte til
strafskærpelsen af
voldsbestemmelserne i 2002, sig
gældende for så vidt angår vold
eller trusler om vold mv. rettet
mod tjenestemænd i funktion.
På den
baggrund og i lyset af de
skærpelser af §§ 244-246, der
fandt sted i 2002, foreslår
Justitsministeriet strafferammen
i straffelovens § 119, stk. 1 og
2, om vold mod tjenestemænd i
funktion mv. forhøjet fra 6 års
fængsel til 8 års fængsel.
Forslaget tilsigter, at straffen
– i lighed med strafskærpelserne
i 2002 - i disse sager
gennemgående forhøjes med
omkring en tredjedel i forhold
til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene. Det
tilsigtes at skærpelsen tillige
finder anvendelse i sager om
grov vold mod tjenestemænd i
funktion, jf. §§ 245-246, hvor
der straffes i sammenstød med
§ 119.
Det
forudsættes således, at en sag
om vold mod en tjenestemand i
funktion efter straffelovens
§ 119, der i dag af domstolene
f.eks. vil blive straffet med 3
måneders fængsel, efter
lovændringen skal straffes med 4
måneders fængsel. Fastsættelse
af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige
sagens omstændigheder, og de
angivne strafniveauer vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der henvises
til lovforslagets § 1, nr. 12,
samt bemærkningerne hertil.
Justitsministeriet finder, at de
samme hensyn, som begrunder
forslaget om strafskærpelse i
§ 119, tilsvarende begrunder en
skærpelse i de sager, der er
omfattet af § 120 . Der
henvises nærmere til
lovforslagets § 1, nr. 12, samt
bemærkningerne hertil.
Straffelovens
§ 123 om vold eller
trusler om vold mv. mod vidner
har nær tilknytning til
straffelovens bestemmelse om
vold mod tjenestemand i
funktion, jf. § 119. Der må fra
en samfundsmæssig betragtning
lægges betydelig vægt på at
beskytte personer, som enten
tjenstligt eller som vidner
bidrager til at få opklaret
straffesager og domfældt
gerningsmanden.
Justitsministeriet finder i
lyset af de strafskærpelser, der
fandt sted i 2002 i relation til
vold og voldtægt mv. jf. lov nr.
380 af 6. juni 2002, samt den
skærpelse af § 119, som er
foreslået i lovforslagets § 1,
nr. 12, at strafmaksimum i
straffelovens § 123 bør forhøjes
fra 6 års fængsel til fængsel
indtil 8 år. Forslaget
tilsigter, at straffen i disse
sager gennemgående forhøjes med
omkring en tredjedel i forhold
til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene. Det
forudsættes således, at f.eks.
en sag om vold eller trusler om
vold mv. mod en person, dennes
nærmeste eller andre med
tilknytning til denne, der i dag
vil blive straffet med 3
måneders fængsel, efter
lovændringen skal straffes med 4
måneders fængsel. Fastsættelse
af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige
sagens omstændigheder, og de
angivne strafniveauer vil kunne
fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der henvises
til lovforslagets § 1, nr. 12,
samt bemærkningerne hertil.
Ved lov nr.
228 af 4. april 2000 om ændring
af straffeloven (Grov momssvig,
EU-svig og bestikkelse af
udenlandske tjenestemænd mv.)
blev bestemmelsen i § 122
om bestikkelse revideret, og der
skete herunder bl.a. en
forenkling af strafferammerne.
Lovændringen gennemførte en
række internationale regler om
bestikkelse mv.
Ved lov nr.
380 af 6. juni 2002 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven
og færdselsloven (Skærpelse af
straffen for voldtægt, vold,
uagtsom manddrab, uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse,
fortsæt fareforvoldelse,
biltyveri, grov forstyrrelse af
ro og orden, menneskesmugling og
menneskehandel mv.) blev
strafmaksimum i § 125 a
hævet fra 4 til 8 års fængsel.
Samtidig blev bestemmelsens
formulering udbygget for mere
præcist at angive de
omstændigheder, hvorunder
bestemmelsen kan finde
anvendelse.
Justitsministeriet er enig i, at
der ikke er anledning til at
overveje ændringer af § 122 og
§ 125 a.
Justitsministeriet kan endvidere
tilslutte sig Straffelovrådets
forslag vedrørende indførelse af
bøde i § 132 a, 1. pkt.,
samt ophævelsen af 2. pkt
. Det må anses for lige så
strafværdigt at indmelde sig i
en forbudt eller opløst
forening, som at fortsætte
aktiviteten i den opløste eller
forbudte forening. Med ændringen
tilsigtes ikke at ændre på det
hidtidige strafbare område, men
det er hensigten, at straffen
for at indmelde sig i en forbudt
eller opløst forening efter
lovændringen skal udmåles på
samme niveau som for personer,
der fortsætter aktiviteterne i
foreningen. Justitsministeriet
er endvidere enig i forslaget om
forhøjelse af strafferammen i
§ 132 a fra fængsel i 1 år
til fængsel i 2 år. Det er
vigtigt, at strafferammen
afspejler den risiko for
kriminelle eller
samfundsskadelige aktiviteter,
som en fortsættelse af
foreningen vil medføre. Der
henvises til lovforslagets § 1,
nr. 15, samt bemærkningerne
hertil. .."