2. Fangeflugt
2.1. Gældende ret
2.1.1. Tidligere og nugældende regler
i straffeloven
Der findes ikke i dag i straffeloven
bestemmelser, der gør det strafbart for den anholdte eller
fængslede at flygte fra politiet eller fra det fængsel eller
arresthus mv., hvor den pågældende opholder sig.
Bistand til den, der undviger, er
imidlertid selvstændigt kriminaliseret i straffelovens §
124, stk. 1, hvorefter den, der befrier en anholdt, fængslet
eller tvangsanbragt person, såvel som den, der tilskynder
eller hjælper en sådan person til at undvige eller holder
den undvegne skjult, kan straffes med fængsel indtil 2 år
eller under formildende omstændigheder med bøde.
Tidligere fandtes i straffelovens §
123 en bestemmelse, hvorefter "fanger, der udstaar
frihedsstraf eller hensidder i arbejdshus eller
forvaringsanstalt" kunne straffes med fængsel fra 6 måneder
til 3 år, hvis de aftalte at undvige i fællesskab.
Bestemmelsen fandtes ikke i det
oprindelige forslag til borgerlig straffelov fra 1930, jf.
Rigsdagstidende, 1929-30, tillæg A, sp. 2249 ff., men blev
indsat under behandlingen af forslaget i Landstinget. Om
baggrunden for indførelsen af bestemmelsen fremgår det af
Landstingets Udvalgsbetænkning (jf. Rigsdagstidende,
1929-30, tillæg B, sp. 1866):
"Af hensyn til den Fare, der er
forbundet med flere Fangers fælles Undvigelse, særligt ved
Friluftsarbejde udenfor Anstalternes Område, er det
nødvendigt at fastsætte strengere Straf for sådan Undvigelse
end hjemlet ved § 49."
Den omtalte bestemmelse i den
dagældende straffelovs § 49 indeholdt en bemyndigelse for
justitsministeren til at fastsætte bestemmelser om
disciplinærstraffe under afsoningen.
Den dagældende bestemmelse i
straffelovens § 123 udgik af straffeloven i 1973, jf. lov
nr. 320 af 13. juni 1973 om ændring af borgerlig straffelov,
lov om ikrafttræden af borgerlig straffelov mm. og lov om
rettens pleje (Strafferetlige særforanstaltninger mm.). Om
baggrunden herfor fremgår det af bemærkningerne til det
lovforslag, der lå til grund for ændringen (jf.
Folketingstidende, 1972-73, tillæg A, sp. 2807):
"Bestemmelsen, der i de senere år
stort set ikke er anvendt i praksis, foreslås ophævet,
således at de omhandlede forhold alene sanktioneres gennem
disciplinærmidler."
Lovforslaget byggede på
Straffelovrådets betænkning nr. 667/1972 om de
strafferetlige særforanstaltninger, hvori rådet med samme
begrundelse havde foreslået bestemmelsen ophævet.
2.1.2. Disciplinærstraf mv.
I stedet for strafansvar kan der over
for indsatte, som flygter eller forsøger at flygte, reageres
med disciplinærstraf i form af strafcelle, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2, og retsplejelovens §
775. Indsatte, som afsoner fængselsstraf mv., og som flygter
eller forsøger herpå, vil efter praksis typisk blive ikendt
strafcelle af 7-10 dages varighed.
Hvis en person, som afsoner straf,
flygter eller forsøger herpå, kan dette endvidere få
betydning for, om vedkommende senere kan få
udgangstilladelse. Ved en vurdering af, om udgangstilladelse
bør meddeles, skal der således bl.a. lægges særlig vægt på,
om den indsatte tidligere er undveget eller har forsøgt at
undvige, jf. straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 2, nr. 2.
Indsatte, der flygter under udgang
eller udebliver efter endt udgang, kan endvidere få
udgangstilladelsen tilbagekaldt, ligesom det kan bestemmes,
at den pågældende i et bestemt tidsrum skal være afskåret
fra at søge om udgang (udgangskarantæne), jf.
straffuldbyrdelseslovens § 49, nr. 1, og § 22 i
bekendtgørelse nr. 375 af 17. maj 2001 om udgang til
indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i
kriminalforsorgens institutioner (udgangsbekendtgørelsen).
Hertil kommer, at indsatte i et åbent
fængsel kan overføres til et lukket fængsel, hvis den
pågældende er undveget eller har forsøgt at undvige, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 25, stk. 1, nr. 1, ligesom den
indsatte for at forebygge undvigelse kan udelukkes fra
fællesskab med andre (enerumsanbringelse), jf.
straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1, nr. 1.
Flugt eller flugtforsøg kan også få
indflydelse på spørgsmålet om prøveløsladelse. Ved
afgørelser om prøveløsladelse skal der således foretages en
konkret vurdering af, om der er risiko for tilbagefald til
ny kriminalitet. Har den indsatte i forbindelse med en flugt
begået ny kriminalitet eller søgt tilbage til det kriminelle
miljø, vil disse forhold derfor få betydning for en senere
vurdering af, om den pågældende kan prøveløslades.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Frihedsberøvelse bør ske under
forhold, der væsentligt begrænser risikoen for flugt. Det
gælder både ved afsoning af fængselsstraf mv. og i
forbindelse med varetægtsfængslinger og anholdelser.
I overensstemmelse hermed foretager
kriminalforsorgen løbende en vurdering af forholdene i
fængsler og arresthuse med henblik på at kunne afpasse de
forskellige sikkerhedsforanstaltninger.
Imidlertid kan der udover de rent
sikkerhedsmæssige forhold også være behov for andre tiltag,
som medvirker til at skabe en så effektiv og sikker
frihedsberøvelse som muligt.
Det er i den forbindelse omtalt
ovenfor, at straffeloven kriminaliserer undvigelse i den
forstand, at bistand til den, som undviger, er strafbar, jf.
straffelovens § 124, stk. 1. Undvigelse er derimod ikke
strafbar for den, som undviger.
Hensynet til at begrænse antallet af
flugter og flugtforsøg taler efter Justitsministeriets
opfattelse for, at også den, som flygter eller forsøger
herpå - og ikke kun personer, som eventuelt bistår
vedkommende - bør kunne straffes.
Hertil kommer, at det umiddelbart kan
virke stødende for retsbevidstheden, at det alene er bistand
til undvigelse, der er strafbar, mens det ikke er strafbart
for den anholdte eller fængslede at flygte fra politiet
eller fra det fængsel eller arresthus mv., hvor den
pågældende opholder sig.
På den anførte baggrund foreslår
Justitsministeriet, at straffelovens § 124 ændres, således
at det i fremtiden bliver muligt at straffe også den, der
flygter som anholdt eller fængslet.
2.2.1. Ligesom den nugældende
bestemmelse i straffelovens § 124, stk. 1, omfatter den
foreslåede bestemmelse både anholdte og fængslede. Derimod
omfatter forslaget ikke tvangsanbragte personer, hvilket
indebærer, at der fortsat alene vil kunne idømmes straf til
den, som måtte yde bistand til en tvangsanbragt persons
undvigelse. Udenfor bestemmelsen falder således f.eks.
personer, der i medfør af straffelovens §§ 68 og 69 er dømt
til anbringelse i hospital for sindslidende eller i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap.
Efter bestemmelsen er en fængslet en
person, der afsoner fængsels- eller forvandlingsstraf for
bøde, er anbragt i forvaring eller er varetægtsfængslet.
Bestemmelsen omfatter således indsatte i arresthuse og
fængsler, herunder indsatte i såvel åbne som lukkede
fængsler.
Desuden omfatter bestemmelsen
personer, der i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78
afsoner fængselsstraf på hospital, i familiepleje, i egnet
hjem eller institution (alternative afsoningsformer) og
personer, der i medfør af udgangsbekendtgørelsen § 50
afsoner fængselsstraf under udstationering fra fængsel eller
arresthus, ligesom bestemmelsen omfatter personer, der i
medfør af straffelovens § 74 a, stk. 1, efter rettens
bestemmelse skal undergive sig en struktureret, kontrolleret
socialpædagogisk behandling (ungdomssanktion). Endvidere
omfatter bestemmelsen varetægtsarrestanter, der i medfør af
retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3, efter rettens
bestemmelse har ophold i egnet hjem eller institution
(surrogatanbragt), eller som i medfør af retsplejelovens §
777 er anbragt i anstalt for personer, der udstår
fængselsstraf eller forvaring, eller i hospital mv.
(overført til fuldbyrdelsesanstalt mv.). Det er naturligvis
en forudsætning, at der i det enkelte tilfælde er tale om en
anbringelse, som har karakter af frihedsberøvelse.
Bestemmelsen omfatter endvidere
anholdte. En person, der flygter fra politiet efter at være
blevet anholdt i forbindelse med et strafbart forhold, vil
således - forudsat de øvrige betingelser for strafansvar er
opfyldt - kunne straffes for overtrædelse af bestemmelsen.
Det samme gælder en person, der af private tages på fersk
gerning i forbindelse med et strafbart forhold, og som
flygter fra tilbageholdelsen, jf. herved retsplejelovens §
755, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
ikke udlændinge, som er varetægtsfængslet eller i øvrigt
frihedsberøvet efter de særlige regler i udlændingeloven.
Det bemærkes herved, at frihedsberøvelse i en række af disse
tilfælde sker med henblik på i givet fald hurtigt og
effektivt at kunne udsende vedkommende af landet. Det ville
derfor i de pågældende tilfælde ikke være i overensstemmelse
med formålet med udlændingelovens regler om
frihedsberøvelse, hvis der over for vedkommende udlænding -
som efter flugt eventuelt på ny pågribes her i landet -
skulle rejses straffesag i anledning af flugten med henblik
på efterfølgende fuldbyrdelse af den idømte straf, inden
udsendelse af landet herefter kunne gennemføres.
2.2.2. Som nævnt kræves det
efter den foreslåede bestemmelse, at den anholdte eller
fængslede flygter. Heri ligger, at den anholdte eller
fængslede aktivt unddrager sig den frihedsberøvelse, som den
pågældende i anledning af en mistanke om et strafbart
forhold eller afsoningen af en fængsels- eller
forvandlingsstraf for bøde mv. er underlagt. Bestemmelsen
vil således f.eks. omfatte den indsatte, som måtte flygte
fra lukket fængsel eller arrest.
En varetægtsfængslet, der er
surrogatanbragt, eller en indsat, der er anbragt i et åbent
fængsel eller under alternative afsoningsformer, f.eks. i
sikrede institutioner for børn og unge eller i
kriminalforsorgens pensioner, vil være at anse for flygtet,
hvis den pågældende forlader anbringelsesstedet uden
tilladelse. Det samme gælder, hvis en indsat i forbindelse
med transport eller under ledsaget udgang undviger fra
transporten eller den ledsagende fængselsfunktionær.
Derimod vil det ikke være strafbart
efter den foreslåede bestemmelse, hvis en indsat udebliver
fra fængslet efter uledsaget udgang. Sådan udeblivelse vil
imidlertid blive omfattet af de nye skærpede regler for
udgang, jf. pkt. 2.3. nedenfor.
2.2.3. Det er en betingelse for
strafansvar efter den foreslåede bestemmelse, at der
foreligger forsæt. Forsættet skal omfatte alle
elementer i gerningsindholdet, herunder at gerningsmanden er
flygtet. Det indebærer, at gerningsmanden skal have haft en
viden om eller have anset det for overvejende sandsynligt
(sandsynlighedsforsæt), at han på tidspunktet for flugten
var frihedsberøvet.
Forsætskravet må normalt antages at
være opfyldt, når der er tale om personer, som afsoner
fængselsstraf mv. eller er varetægtsfængslet. Hvis der er
tale om personer, der er anholdt, vil forsætskravet være
opfyldt, hvis det med den fornødne sikkerhed kan godtgøres,
at den pågældende er bekendt med anholdelsen, f.eks. fordi
den pågældende er blevet oplyst herom, eller fordi det på
grund af omstændighederne i øvrigt må stå klart for
vedkommende, at han eller hun er anholdt.
2.2.4. Det foreslås, at
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens §
124, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Som et udgangspunkt for
strafudmålingen forudsættes det, at en overtrædelse af
bestemmelsen i førstegangstilfælde straffes med ubetinget
fængsel i 30 dage. Det skal dog anses som en skærpende
omstændighed, hvis der er tale om, at flere flygter i
forening, eller hvis flugten har været nøje planlagt.
Det angivne strafniveau er vejledende
og kan fraviges af domstolene i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder.
Navnlig præventive hensyn taler for,
at der - ved siden af et strafansvar - skal være mulighed
for hurtigt at kunne reagere med disciplinærstraf over for
indsatte i tilfælde af flugt eller flugtforsøg.
Justitsministeriet finder derfor, at der fortsat - ved siden
af straf for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 124, stk. 1 - skal kunne ikendes
disciplinærstraf som hidtil, jf. pkt. 2.1.2. ovenfor.
På den baggrund er der ved
fastsættelsen af det angivne strafniveau taget hensyn til,
at vedkommende for samme flugt eller flugtforsøg ofte kan
være ikendt en disciplinærstraf, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2. En ikendt
disciplinærstraf skal således ikke indebære en fravigelse af
strafniveauet i nedadgående retning.
I tilfælde af flugt vil dette i øvrigt
ligesom i dag fortsat kunne få betydning for spørgsmålet om
udgangskarantæne mv., eventuel overførsel til lukket
fængsel, udelukkelse fra fællesskab og prøveløsladelse, jf.
pkt. 2.1.2.
Hvis en flugt har fundet sted under
anvendelse af vold eller trussel om vold mod
fængselspersonale mv., vil der ofte være grundlag for at
straffe for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, om
vold eller trussel om vold mod offentligt ansatte. Har der
været tale om vold eller trusler mod andre end offentligt
ansatte, kan der i stedet være grundlag for at straffe for
overtrædelse af voldsbestemmelserne i straffelovens §§
244-246 eller for trusler efter straffelovens § 266. Det
forudsættes herved, at der ved overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 124, stk. 1,
straffes i sammenstød med de nævnte bestemmelser, dvs. der
skal straffes efter alle de overtrådte bestemmelser.
2.3. Skærpede regler for udgang mv.
Justitsministeriet er for tiden i færd
med at skærpe de administrative regler for udgang under
afsoning. Endvidere overvejes det, hvilke yderligere tiltag
der bør iværksættes for at forstærke indsatsen mod narkotika
i fængslerne.
På udgangsområdet vil der ske en
begrænsning af muligheden for weekend-udgang, således at
denne form for udgang som altovervejende hovedregel ikke kan
gives med henblik på besøg hos venner og bekendte, men alene
med henblik på besøg hos personer, som den indsatte har en
relativt nær familiemæssig tilknytning til. Endvidere vil
der blive indført nye regler i udgangsbekendtgørelsen, der
indebærer, at indsatte, som i lukkede fængsler afsoner en
længerevarende straf, først kan få uledsaget udgang på et
noget senere tidspunkt, end tilfældet er i dag.
For at begrænse risikoen for at ofre
for forbrydelser møder gerningsmanden, vil der desuden i
videre omfang blive fastsat vilkår om, at den indsatte under
udgang ikke opsøger gerningssted eller offeret for
forbrydelsen.
I de tilfælde, hvor den indsatte
udebliver fra uledsaget udgang, vil der ske en skærpelse af
reaktionerne, således at der fremover fastsættes en meget
længere udgangskarantæne. Endelig vil der ske en begrænsning
af udflugter med overnatning arrangeret af
kriminalforsorgens institutioner.
Med hensyn til bekæmpelse af narkotika
i kriminalforsorgens institutioner overvejes det at
iværksætte yderligere behandlingstiltag over for
stofmisbrugere, således at efterspørgslen efter narkotika
mindskes. Disse overvejelser omfatter bl.a. muligheden for
at gøre den gældende ordning med motivationskurser for
stofmisbrugere permanent, etablering af
motivationsafdelinger med mulighed for afgiftning for de
mest medtagne stofmisbrugere (herunder etablering af en
særlig motivationsafdeling samt en egentlig
behandlingsafdeling for kvindelige stofmisbrugere).
Samtidig overvejes en række tiltag,
der yderligere skal modvirke, at narkotika kommer ind i
kriminalforsorgens institutioner, herunder bl.a. udvidede og
hurtigere metoder til analyse af urinprøver, anvendelse af
scannere mv. med henblik på at kontrollere, at indsatte, der
vender tilbage fra f.eks. udgang, og besøgende ikke
medbringer narkotika.
Endvidere overvejes indførelsen af
visse begrænsninger i de indsattes adgang til at have egne
genstande i cellen, som er særligt vanskelige at undersøge
for narkotika, udvidet brug af narkotikahunde og etablering
af forsøg med øget ydre sikring af nogle åbne fængsler, så
adgangen til fængslet og dermed indsmugling af narkotika
besværliggøres.