"4.4.
Forbrydelser i
offentlig tjeneste
eller hverv mv.
(straffelovens
§§ 144-152 f og
§§ 154-157)
4.4.1. Gældende ret
Straffelovens
kapitel 16
(§§ 144-157)
indeholder
bestemmelser om
forbrydelser i
offentlig tjeneste
eller hverv mv.
Straffelovens
§ 144 retter sig
mod modtagelse af
bestikkelse (passiv
bestikkelse). Efter
§ 144 straffes den,
der i udøvelse af
dansk, udenlandsk
eller international
offentlig tjeneste
eller hverv
uberettiget
modtager, fordrer
eller lader sig
tilsige en gave
eller anden fordel.
Straffen er fængsel
indtil 6 år, under
formildende
omstændigheder bøde.
Straffelovens
§ 151 er en
strafforhøjelsesregel,
der indebærer, at
den for vedkommende
handling foreskrevne
straf forhøjes med
indtil det halve for
den, som tilskynder
eller medvirker til,
at nogen, som er
underordnet den
pågældende i
offentlig tjeneste,
forbryder sig i
tjenesten.
Bestemmelsen finder
anvendelse uden
hensyn til, om den
underordnede kan
straffes eller er
straffri.
Bestemmelsen
opstiller således en
særlig regel om
medvirken for
overordnede, der
træder i stedet for
den almindelige
medvirkensregel i
straffelovens § 23,
og som bl.a.
indebærer, at
reglerne om
strafnedsættelse og
–bortfald ikke
finder anvendelse.
Straffelovens
§ 152 retter sig
mod den, som virker
eller har virket i
offentlig tjeneste
eller hverv, og som
uberettiget
videregiver eller
udnytter fortrolige
oplysninger, hvortil
den pågældende i den
forbindelse har fået
kendskab. En
oplysning er ifølge
§ 152, stk. 3,
fortrolig, når den
ved lov eller anden
gyldig bestemmelse
er betegnet som
sådan, eller det i
øvrigt er nødvendigt
at hemmeligholde den
for at varetage
væsentlige hensyn
til offentlige eller
private interesser.
Straffelovens
§ 154 udgør en
af de endnu gældende
bestemmelser, som
åbner mulighed for
skærpet straf for
forhold omfattet af
andre
straffelovsbestemmelser.
Efter § 154 kan den
for den pågældende
forbrydelse
foreskrevne straf
således forhøjes med
indtil det halve,
når nogen i
udførelsen af
offentlig tjeneste
eller hverv har
gjort sig skyldig i
falsk anklage,
forbrydelse
vedrørende
bevismidler,
legemsangreb,
frihedsberøvelse,
underslæb eller
mandatsvig.
Straffelovens
§ 156 retter sig
mod den forsætlige
ikke-opfyldelse af
en tjenestepligt.
Bestemmelsen knytter
strafansvaret til
den, der virker i
offentlig tjeneste
eller hverv, som
nægter eller
undlader at opfylde
en pligt, som
tjenesten eller
hvervet medfører,
eller at efterkomme
en lovlig tjenstlig
befaling. Hverv,
hvis udførelse
hviler på offentlige
valg, falder uden
for det strafbare
område. Straffen er
bøde eller fængsel
indtil 4 måneder.
§ 157
knytter sig til
§ 156 og retter sig
navnlig mod den
uagtsomme
ikke-opfyldelse af
en tjenestepligt.
§ 157 fastsætter, at
samme straf som i
§ 156 finder
anvendelse, når
nogen, som virker i
offentlig tjeneste
eller hverv, gør sig
skyldig i grov eller
oftere gentagen
forsømmelse eller
skødesløshed i
tjenestens eller
hvervets udførelse
eller i
overholdelsen af de
pligter, som
tjenesten eller
hvervet medfører.
Hverv, hvis
udførelse hviler på
offentlige valg,
falder uden for
denne bestemmelses
anvendelsesområde.
Om
forarbejderne til
§§ 144-157 henvises
til betænkningens
side 561-563, 564,
568-576 og 577.
4.4.2.
Straffelovrådets
overvejelser
Straffelovrådet er
ikke gået ind i en
nærmere vurdering af
§ 144 , idet
bestemmelsen er
ændret for nylig,
jf. lov nr. 228 af
4. april 2000 om
ændring af
straffeloven (Grov
momssvig, EU-svig og
bestikkelse af
udenlandske
tjenestemænd mv.).
Straffelovrådet
foreslår § 151
ændret, så de
forhold, der er
omfattet af
bestemmelsen, kommer
til at følge
strafferammen for
den forbrydelse, som
tilskyndelsen mv.
angår. Som det
fremgår af pkt.
4.4.1 ovenfor, har
§ 151 hidtil
opstillet en særlig
strafforhøjelsesregel
om medvirken for
overordnede, der
træder i stedet for
§ 23. Rådet anfører,
at den ændrede
affattelse ikke
tilsigter at ændre
herpå, og således
vil reglerne om
strafnedsættelse og
bortfald fortsat
ikke kunne anvendes.
Endvidere vil
tilskyndelse mv. som
omhandlet i § 151
som hidtil kunne
anses som en
skærpende
omstændighed ved
straffastsættelsen
inden for den
foreskrevne
strafferamme.
Straffelovrådet
foreslår en
præcisering af
kriterierne for
anvendelse af den
skærpede
sidestrafferamme i
§ 152, stk. 2
, hvorefter straffen
kan stige til
fængsel indtil 2 år,
når brud på
tavshedspligt mv. er
begået med forsæt
til at skaffe sig
eller andre
uberettiget vinding
eller under sådanne
omstændigheder, at
det påfører andre en
betydelig skade
eller indebærer en
særlig risiko
herfor.
§ 154
foreslås ophævet som
følge af, at det
efter den foreslåede
i § 81 i rådets
lovudkast i
almindelighed skal
tillægges skærpende
betydning ved
straffastsættelsen
inden for den
foreskrevne
strafferamme, at
gerningen er begået
som led i udførelse
af offentlig
tjeneste eller
hverv.
Straffelovrådet
foreslår, at
§ 157
omformuleres, så
bestemmelsen får sin
egen strafferamme
med bøde eller
fængsel indtil 6
måneder.
Om
Straffelovrådets
overvejelser
henvises til
betænkningens side
567-568, 576-577 og
579-580.
4.4.3.
Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet
kan tilslutte sig
rådets forslag til
ændring af
affattelsen af
§ straffelovens
§ 151 , idet der
med de eksisterende
strafferammer er
tilstrækkelig
mulighed for – inden
for den enkelte
strafferamme – at
tillægge det
skærpende betydning,
at vedkommende har
tilskyndet andre til
at begå en
forbrydelse. Der
henvises til
lovforslagets § 1,
nr. 28, samt
bemærkningerne
hertil.
I
relation til den
forhøjede
sidestrafferamme i
§ 152, stk. 2
, er
Justitsministeriet
enig med
Straffelovrådet i,
at det navnlig vil
være i de af rådet
opregnede tilfælde,
at den skærpede
strafferamme bør
finde anvendelse.
Bestemmelsen bør dog
efter
Justitsministeriets
opfattelse rumme
mulighed for at
omfatte også andre
tilfælde efter en
konkret vurdering i
det enkelte tilfælde
af samtlige sagens
omstændigheder. Der
kan således tænkes
tilfælde, hvor
f.eks. offentligt
ansattes
videregivelse af
fortrolige
oplysninger til
personer, som
efterfølgende
udnytter
oplysningerne til
kriminelle formål,
ikke vil kunne
karakteriseres som
påførende andre en
betydelig skade, og
videregivelse vil
også kunne ske, uden
at der foreligger et
vindingsforsæt.
Bestemmelsen
foreslås på den
baggrund formuleret
således, at den
finder anvendelse,
hvis der foreligger
vindingsforsæt,
eller hvis der i
øvrigt foreligger
særligt skærpende
omstændigheder. Det
præciseres
endvidere, at
særligt skærpende
omstændigheder
navnlig vil
foreligge, når
videregivelsen eller
udbredelsen vil
påføre andre en
betydelig skade
eller indebære en
særlig risiko
herfor.
Der
henvises til
lovforslagets § 1,
nr. 29, samt
bemærkningerne
hertil.
Justitsministeriet
er enig i
Straffelovrådets
forslag om ophævelse
af § 154. Der
er efter
Justitsministeriets
opfattelse inden for
de gældende
strafferammer i
bestemmelserne
vedrørende falsk
anklage,
forbrydelser
vedrørende
bevismidler,
legemsangreb mv.,
tilstrækkelig
mulighed for at
tillægge det
skærpende betydning,
at gerningen er
begået i udførelsen
af offentlig
tjeneste eller
hverv.
Der
henvises til
lovforslagets § 1,
nr. 30, samt
bemærkningerne
hertil.
Justitsministeriet
er også enig i
Straffelovrådets
forslag til ændret
affattelse af
§ 157 , hvorved
bestemmelsen får sin
egen strafferamme.
Det foreslås dog, at
strafmaksimum
fastsættes til
fængsel i 4 måneder,
idet
Straffelovrådets
forslag om generelt
at fjerne denne
strafposition fra
straffeloven ikke er
medtaget i dette
lovforslag.
Der
henvises til
lovforslagets § 1,
nr. 32, samt
bemærkningerne
hertil. "