Lovforslag nr. 86 fremsat den 10. december
2008 af justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Gennemførelse af Europarådets konvention om beskyttelse af børn mod seksuel
udnyttelse og seksuelt misbrug m.v.)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
4.2. Fremstilling og besiddelse af børnepornografi
"4.2.2. Som anført i pkt. 2.2 ovenfor, omhandler
straffelovens § 235, stk. 2, den, som besidder eller mod vederlag gør sig
bekendt med utugtige fotografier, film mv. af en person under 18 år. Det er som
nævnt forudsat, at »besiddelse« efter denne bestemmelse kun foreligger, hvis
billedet mv. er lagret (downloadet mv.) af vedkommende, hvorimod f.eks.
situationer, hvor internetbrugere kommer ind på særlige områder (hjemmesider)
med fri adgang (og ikke mod vederlag) til børnepornografisk materiale, falder
uden for bestemmelsen.
Efter konventionens artikel 20, stk. 1, litra f, skal staterne sikre, at det er
strafbart forsætligt ved hjælp af informations- og kommunikationsteknologi at
skaffe sig adgang til børnepornografi. Staterne kan dog samtidig forbeholde sig
helt eller delvist at undlade at kriminalisere sådanne forhold, jf. artikel 20,
stk. 4.
Spørgsmålet om kriminalisering af sådanne tilfælde, hvor internetbrugere
(vederlagsfrit) skaffer sig adgang til børnepornografiske hjemmesider gennem
internettet, uden at det børnepornografiske materiale lagres, har tidligere
været overvejet af Justitsministeriets udvalg om økonomisk kriminalitet og
datakriminalitet (Brydensholt-udvalget). Udvalget anfører herom i delbetænkning
nr. 1377/1999 om børnepornografi og IT-efterforskning, side 58 f., bl.a., at
børnepornografisk materiale på internettet i en række tilfælde ikke vil blive
lagret/downloadet, idet den pågældende bruger af internettet blot kan gå ind på
særlige områder med børnepornografi (hjemmesider mv.) Udvalget fandt på denne
baggrund, at det kunne virke utilstrækkeligt at holde en benyttelsesform, der i
vidt omfang har afløst fysisk besiddelse, uden for det kriminaliserede område.
Udvalget pegede samtidig på, at det bevismæssigt ville kunne være vanskeligt at
gennemføre sager, hvor selve det at betragte børnepornografi var kriminaliseret,
og at en sådan kriminalisering i givet fald ville føre til en vanskelig
afgrænsning i forhold til de mere tilfældighedsprægede situationer, der efter
udvalgets opfattelse i hvert fald ikke burde være omfattet af en
kriminalisering.
Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at der findes en række
hjemmesider mv. på internettet med børnepornografisk materiale, som der ikke
skal betales vederlag for at få adgang til, og hvor brugerne ikke behøver at
lagre billederne mv.
Det må endvidere antages, at efterspørgslen efter børnepornografisk materiale,
uanset hvordan dette gøres tilgængeligt, bidrager til, at der løbende produceres
nyt børnepornografisk materiale og dermed begås nye seksuelle krænkelser og
overgreb mod børn.
I overensstemmelse med konventionens artikel 20 vil det i givet fald alene være
forsætlige forhold, hvor en person bevidst skaffer sig adgang til en hjemmeside
mv. med børnepornografisk materiale, der kriminaliseres. En sådan bestemmelse
vil f.eks. ikke skulle omfatte den, der uforvarende kommer ind på en hjemmeside
med børnepornografisk materiale og straks forlader den igen.
Hertil kommer, at Rigspolitiet over for Justitsministeriet har oplyst, at
hjemmesider mv. med børnepornografisk materiale i praksis må anses for at være
vanskelige at komme tilfældigt ind på. De pågældende hjemmesider vil således
typisk have adresser med en kompliceret og/eller ulogisk opbygning, og det vil
som udgangspunkt ikke være muligt at finde frem til disse hjemmesider ved, at
man via de mest almindelige søgemaskiner på internettet søger f.eks. på
forskellige ord, der kunne relatere sig til børnepornografi. Adgang til
hjemmesider på internettet med børnepornografisk materiale, som der ikke skal
betales vederlag for at få adgang til, forudsætter i praksis normalt, at den
pågældende forinden har modtaget præcise oplysninger om hjemmesidens adresse
f.eks. fra andre personer eller grupper/netværk med interesse for
børnepornografisk materiale.
Med hensyn til mulighederne for at efterforske forhold, hvor en person har
skaffet sig adgang til børnepornografisk materiale på internettet uden at betale
vederlag herfor, har Rigspolitiet oplyst, at det med de nuværende teknologiske
efterforskningsmuligheder i et vist omfang vil være muligt også efterfølgende at
påvise, hvilke konkrete hjemmesider en bruger af en given computer har besøgt,
men det vil dog i praksis være noget enklere og mindre ressourcekrævende at
efterforske tilfælde, hvor der hos den pågældende f.eks. findes lagrede
børnepornografiske fotografier eller film mv.
På den anførte baggrund er det efter en samlet vurdering Justitsministeriets
opfattelse, at der ikke er grundlag for, at Danmark benytter muligheden for ikke
at kriminalisere de forhold, der er omfattet af konventionens artikel 20, stk.
1, litra f. Det foreslås derfor, at straffelovens § 235, stk. 2, om besiddelse
af utugtige fotografier, film mv. af personer under 18 år i overensstemmelse med
konventionens artikel 20 udvides til også at omfatte tilfælde, hvor en person
via internettet mv. forsætligt skaffer sig adgang til børnepornografisk
materiale uden at betale vederlag for det.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til ændring af straffelovens
§ 235, stk. 2), og bemærkningerne hertil."
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
"... Til nr. 2 (§ 235, stk. 2)
Straffelovens § 235, stk. 2, omhandler den, som besidder eller mod vederlag gør
sig bekendt med utugtige fotografier, film mv. af personer under 18 år
(børnepornografisk materiale mv.). Ved »besiddelse« forstås i tilfælde, hvor en
person skaffer sig adgang til børnepornografisk materiale via internettet, at
det pågældende materiale lagres (downloades mv.) af vedkommende, f.eks. på en
USB-nøgle eller computerens harddisk.
Den foreslåede ændring af straffelovens § 235, stk. 2, indebærer, at
bestemmelsen udvides til også at omfatte tilfælde, hvor en person gennem
internettet eller lignende system til spredning af information gør sig bekendt
med børnepornografisk materiale mv., selv om der ikke sker lagring af
materialet, og selv om der ikke skal betales vederlag for at få adgang til
materialet.
Den foreslåede ændring omfatter tilfælde, hvor sådant materiale findes på
internettet. Bestemmelsen omfatter desuden tilfælde, hvor materialet gøres
tilgængeligt gennem »et lignende system til spredning af information« (som
internettet), jf. den tilsvarende formulering af straffelovens § 9 a (om dansk
straffemyndighed). På samme måde som i relation til straffelovens § 9 a er det
med denne tilføjelse tilsigtet at »fremtidssikre« bestemmelsen i forhold til den
teknologiske udvikling. Det vil således ikke være afgørende for anvendelsen af
den foreslåede tilføjelse i § 235, stk. 2, at den ulovlige udbredelse af tekst-,
lyd- eller billedmateriale mv. sker ved hjælp af den teknologi, der ligger til
grund for nutidens internet. Der skal imidlertid være tale om en udbredelse af
samme karakter som den, der i dag sker gennem internettet.
Det er ikke en betingelse for at anvende den foreslåede tilføjelse, at
materialet er alment tilgængeligt via internettet mv. Tilføjelsen omfatter også
materiale, som kun er tilgængeligt for en mindre, afgrænset kreds af personer.
Det afgørende er, at de pågældende personer skaffer sig adgang til materialet
via internettet mv.
Bestemmelsen omfatter alene forsætlige forhold, og den foreslåede ændring vil
således f.eks. ikke omfatte tilfælde, hvor en person tilfældigt kommer ind på en
hjemmeside med børnepornografisk materiale, som den pågældende herefter straks
forlader. Som det fremgår af pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
er det efter Rigspolitiets vurdering i praksis vanskeligt at finde frem til
hjemmesider med børnepornografisk materiale mv., hvis man ikke på forhånd har
kendskab til de pågældende hjemmesider. Det skyldes, at sådanne hjemmesider
typisk har adresser med en kompliceret og/eller ulogisk opbygning, og at det som
udgangspunkt ikke vil være muligt at finde frem til disse hjemmesider via de
mest almindelige søgemaskiner på internettet ved f.eks. at søge på ord eller
udtryk, som kan relatere sig til børnepornografi.
Domfældelse for i givet fald at have skaffet sig adgang til børnepornografisk
materiale mv. via internettet (uden at der er sket lagring eller er betalt
herfor) vil i overensstemmelse med almindelige regler forudsætte, at det i den
enkelte sag kan godtgøres, at det på det tidspunkt, hvor den pågældende person
besøgte en given hjemmeside, var en hjemmeside med børnepornografisk materiale.
Der er med den foreslåede ændring af § 235, stk. 2, ikke i øvrigt tilsigtet
ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde, herunder i afgrænsningen af,
hvornår der er tale om »utugtigt« materiale omfattet af bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger."
"