Kapitel 7 i "Betænkning nr. 1102 om den forurettedes stilling i voldtægts- og voldssager afgivet i 1987 af et udvalg nedsat af Justitsministeriet den 6. juni 1983"

 
  KAPITEL 7.

Advarsel ("tilhold'1) efter straffelovens S 265.

7.1. Problemstillingen.


Forurettede i en voldtægts- eller (grovere) voldssag vil ofte
efter overgrebet være bange for, at gerningsmanden påny
vil forbryde sig mod ham eller hende. Hvis gerningsmanden i
forvejen kendte eller via sagen er blevet bekendt med forurettedes
bopæl, arbejdsplads eller øvrige tilholdssteder, kan
denne frygt betyde voldsomme indskrænkninger i forurettedes
bevægelsesfrihed. Der er adskillige eksempler på, at hun eller
han har følt det nødvendigt at flytte (langt) væk fra de
hidtidige omgivelser.

Forurettede kan desværre ikke være sikker på, at straftruslen
vil afholde gerningsmanden fra nye forbrydelser. Hun eller han
kan naturligvis heller ikke være sikker på at kunne tilkalde
politiet, hvis faren realiseres. Politiet og andre offentlige
myndigheder har ikke mange muligheder for at hjælpe på en sådan
frygtsituation, men der er dog ved de såkaldte tilhold
givet mulighed for at rykke straftruslen frem, idet f.eks.
selve det at opsøge en anden person derved kriminaliseres.
Der er endvidere eksempler på, at personer, der er dømt for
vold eller voldtægt, uden trusler om (nye) forbrydelser chikanerer
forurettede ved at forfølge ham eller hende personligt,
ved breve, med telefonopringninger eller på anden måde.
Også over for sådan psykisk terror kan tilhold komme på tale.
Udvalget har overvejet, om reglerne om sådanne tilhold fungerer
hensigtsmæssigt i de sager, udvalget beskæftiger sig
med, og man har været opmærksom på, at der fra flere sider
navnlig under henvisning til konkrete sager, har været fremført
forskellige kritikpunkter, således f.eks. i bogen "Retsløs?
Flygtning i sit eget land." (Forlaget Tommeliden, 1986).

side 122

7.2. Den gældende ordning.


"Polititilhold" eller advarsel udstedes med hjemmel i straffelovens
§ 265:

"Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet
given advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham
med skriftlige henvendelser eller på anden lignende måde
forulempe ham, straffes med bøde eller hæfte eller
under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 måneder.
En af politiet meddelt advarsel har gyldighed
for 5 år."

Bestemmelsen kriminaliserer en række såkaldte fredskrænkelser,
som ikke nødvendigvis er strafbare efter andre bestemmelser
i straffeloven, men en overtrædelse af § 265 vil dog
i praksis ofte tillige være strafbar efter andre bestemmelser,
f.eks. § 244 (vold), § 266 (trussel på livet), § 291
(hærværk), § 264 (husfredskrænkelse), § 267 (injurier) eller
§ 264 a (uberettiget fotografering eller iagttagelse).
Strafansvar efter § 265 forudsætter en forudgående advarsel
fra politiet efter anmodning fra den forurettede. Politiet
giver jævnligt en række helt uformelle tilrettevisninger eller
formaninger til personer, der ikke kan lade andre være
i fred, men til sådanne er der ikke knyttet nogen retsvirkninger,
og overtrædelser kan ikke straffes. Formaningerne føres
til politirapport.

Når antallet af begæringer om advarsel er meget stort i forhold
til antallet af givne advarsler (1984 + 1985: 3.349 mod
657), er det sandsynligvis, fordi et stort antal henvendelser
resulterer i sådanne formaninger. Det sker på den anden
side også, at begæringer ikke registreres som sådanne, men
"kun" som husspetakler.

De materielle betingelser for at give advarsel/tilhold fremgår
ikke af straffeloven, og afgørelsen beror derfor i vidt
omfang på politiets skøn. Følgende betingelser kan formentlig
opstilles:

123

1. Der skal foreligge en grov eller gentagen fredskrænkelse.
Der må i almindelighed stilles krav om flere krænkelser,
men antallet afhænger af krænkelsernes grovhed.
I praksis forekommer en utrolig variation: Fra breve
til vold og voldtægt, men selv helt fredelige henvendelser
som for eksempel tilsendelse af blomster kan
være så belastende for modtageren, at det er nødvendigt
at gribe ind. Der kan undertiden være problemer
med at bevise, hvem der er gerningsmand til krænkelserne,
og der stilles almindelige straffeprocessuelle
beviskrav.

2. Krænkelsen skal være foregået over en vis periode.
En enkelt ophidset episode vil oftest ikke være tilstrækkelig
begrundelse, medmindre den er af betydelig
grovhed. Det er på den anden side ikke nødvendigt, at
episoderne har været anmeldt til eller efterforsket
af politiet.

3. Det skal være sandsynligt, at krænkelserne vil fortsætte,
hvis der ikke gribes ind.

Indicierne vil fremgå af de tidligere krænkelser samt
indklagedes person. Forurettedes frygt, uanset hvor
stærk den måtte være, er således ikke i sig selv tilstrækkelig
begrundelse for at give advarsel. En overfaldet
eller voldtaget kvindes forståelige frygt for,
at gerningsmanden vil vende tilbage, er således teoretisk
set ikke tilstrækkelig, hvis intet i øvrigt tyder
på, at gerningsmanden igen vil kontakte hende. I
praksis stiller politiet formentlig ikke i denne henseende
strenge krav.

En advarsel gælder normalt i 5 år, men politiet kan, hvis sagens
omstændigheder tilsiger det, fastsætte en kortere gyldighedsperiode,
hvilket sker meget sjældent i praksis. Når
perioden er udløbet, kan der gives en ny advarsel. Advarslen
kan på ethvert tidspunkt ophæves, hvis grundene til dens meddelelse
ikke længere er til stede. I disse tilfælde anmoder
klageren oftest selv om ophævelse af advarslen, men undertiden
ophæver politiet advarslen af egen drift, hvis man bliver
opmærksom på de ændrede forhold. En advarsel bortfalder,
hvis forurettede frivilligt genoptager forbindelsen med indklagede.
Anmodningen fra forurettede om meddelelse af advarsel rettes
normalt til politiet i den politikreds, hvor forurettede har

124

bopæl, hvilket typisk også vil være det sted, hvor krænkelserne
er foregået.

Sagerne behandles formentlig overalt af erfarne politifolk,
og i nogle politikredse behandles alle sådanne sager af den
samme politiassistent. Forurettede afhøres om baggrunden for
anmodningen, og den indklagede afhøres ligeledes, så vidt det
er muligt, og gøres i fornødent omfang bekendt med forurettedes
forklaring. Sagerne giver kun sjældent anledning til yderligere
efterforskning, men der kan dog blive tale om afhøring
af udenforstående. En ledende politiembedsmand, oftest en jurist,
afgør herefter, om advarsel skal meddeles.

Advarslen i dens fulde ordlyd, som ikke må gå ud over straffelovens
§ 265, indføres i en såkaldt politiprotokol, som så
underskrives af eller forkyndes for den indklagede, der samtidig
får forklaret betydningen af advarslen og de strafferetlige
konsekvenser af en overtrædelse af den. Udskrift af
protokollen tilstilles herefter begge parter, og advarslen
registreres i kriminalregisteret.

Det kan i denne forbindelse nævnes, at politidirektøren i København
i juni 1982 har udsendt en intern instruks til politiet
i København om behandlingen af anmodninger om advarsel
efter straffelovens § 265. Det fastslås i denne instruks, at
en anmodning om, at der må blive meddelt en person advarsel
efter § 265, skal behandles hurtigst muligt. Der skal optages
rapport med indgående afhøring af såvel den forurettede
som indklagede samt eventuelle vidner. Der indhentes oplysninger
om den indklagede i kriminalregisteret for at sikre,
at en sag ikke henlægges i tilfælde, hvor den konkrete sag
ikke i sig selv giver anledning til strafferetlig forfølgning,
men hvor sagen på grund af indklagedes fortid alligevel
straks bør fremmes til advarsel. Når sagen er efterforsket
forelægges den stationslederen eller souschefen til afgørelse,
herunder evt. ved en mere uformel formaning. Forurettede
underrettes om udfaldet, uanset hvordan sagen afgøres,
men det er efter instruksen ikke krævet, at underretningen
skal være skriftlig. - Instruksen indeholder heller ingen

125

nærmere vejledning om, hvornår politiet i praksis kan meddele
tilhold, eller oplysning om de forskellige muligheder for udformning
af tilhold. Det er ikke udtrykkelig i instruksen foreskrevet,
at den forurettede skal gøres bekendt med klageadgangen,
og der omtales intet om ophævelse/bortfald af en meddelt
advarsel eller om behandlingen af sager om overtrædelse
af tilhold.

Instruksen er direkte kun gældende for Københavns politi, men
kendes og følges sandsynligvis i mange andre politikredse.
Efter kap. 4 i lov nr. 571 af 19. december 1985 (forvaltningsloven),
der trådte i kraft 1. januar 1987, har indklagede eller
dennes advokat krav på aktindsigt i sagen om meddelelse
af advarsel og har således som udgangspunkt ret til at gøre
sig bekendt med sagens bilag og klagerens forklaring i detaljer,
og den pågældende vil herunder kunne komme i besiddelse
af oplysninger om klagerens bopæl eller opholdssted, telefonnummer
og lignende. Forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 3,
må dog antages at indeholde hjemmel til at undtage sådanne
oplysninger fra aktindsigt. Også klageren er part i denne sag
og har aktindsigt efter samme regler. I relation til partsoffentlighed
behandles advarselssager således nu som civile forvaltningssager
og ikke som hørende under strafferetsplejen.
politiets afgørelse om at meddele eller nægte at meddele advarsel
kan imidlertid af parterne indbringes for Justitsministeriet.
I en skrivelse af 1. september 1970 har Justitsministeriet
meddelt politimestrene, at politiet skal vejlede
om klagereglerne, jfr. også § 25 i forvaltningsloven, hvis
afslaget er givet skriftligt. Efter forvaltningslovens § 23,
stk. 1, kan den, der har fået en afgørelse om tilhold meddelt
mundtligt, inden for visse frister forlange at få en skriftlig
begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt
ud giver ham eller hende medhold. En begrundelse skal fremtræde
som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det
pågældende indhold. Da afgørelsen beror på et skøn, skal begrundelsen
foruden en henvisning til den anvendte lovregel
angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skøns126
udøvelsen. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde
en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens
faktiske omstændigheder, som har været tillagt væsentlig betydning
for afgørelsen, navnlig hvis dette faktum er omtvistet,
og parten ikke i forvejen er bekendt med politiets opfattelse
deraf. Ifølge forvaltningslovens kapitel 5 skal politiet
endvidere, før der træffes afgørelse, høre parten,
hvor det må antages, at den pågældende ikke er bekendt med,
at politiet er i besiddelse af bestemte faktiske oplysninger
om sagen, og disse er til ugunst for parten og af væsentlig
betydning for afgørelsen. Ved høringen skal parten gøres bekendt
med oplysningerne og have lejlighed til at afgive en
udtalelse herom.

Justitsministeriets afgørelse kan indbringes for Folketingets
Ombudsmand, der i givet fald kan udtrykke kritik af afgørelsen
eller sagsbehandlingen og henstille til Justitsministeriet
at vurdere sagen på ny. Med hensyn til sagens realitet
vil ombudsmanden i praksis kun gribe ind over for Justitsministeriets
skønsmæssige afgørelse, dersom denne er åbenbart
urimelig eller vilkårlig.

Lovligheden af en advarsel kan prøves af domstolene. Der er
nogen uenighed om, hvorvidt dette kan ske under en af den indklagede
anlagt civil sag, men under alle omstændigheder kan
lovligheden prøves under en straffesag, hvor indklagede er tiltalt
for overtrædelse af § 265. Klagerens krav på domstolsprøvelse
er som i alle andre sager om en forvaltningsmyndigheds
nægtelse af at efterkomme en borgers anmodning begrænset
med udgangspunkt i reglen i grundlovens § 63. Der kan derfor
formentlig ikke i praksis blive tale om, at domstolene ændrer
en afgørelse, hvor politiet har skønnet, at betingelserne for
at give tilhold ikke var til stede.

Der rejses af anklagemyndigheden kun tiltale for overtrædelse
af § 265, såfremt forurettede anmoder herom, jfr. straffelovens
§ 275, stk. 2, og ikke frafalder anmodningen. Ifølge
Rigsadvokatens meddelelse nr. A/1982 skal politianmeldelsen
ikke uden videre også betragtes som en begæring om offent127
lig påtale, men fremgår det af sammenhængen, at anmelderen
er klar over påtalereglerne, kan en anmeldelse anses som en
tilkendegivelse, der indeholder en begæring om offentlig påtale.
Er dette ikke tilfældet, spørges anmelderen om han eller
hun begærer offentlig påtale. Sagerne er altså i praksis
under betinget offentlig påtale. De behandles som politisager
enten ved gerningsstedets værneting eller ved retten, hvor
tiltalte bor, jfr. retsplejelovens §§ 696-98. Der medvirker
normalt ikke domsmænd, medmindre anklagemyndigheden nedlægger
påstand om frihedsstraf, og tiltalte nægter sig skyldig,
jfr. retsplejelovens § 668. Hvis tiltalte er indforstået med
en bøde for forholdet, kan han eller hun evt. få afgjort sagen
ved en bødevedtagelse i retten (retsplejelovens § 936).
Afgørelse ved bødeforlæg efter retsplejelovens § 931 forekommer
næppe i noget større omfang. Hvis tiltalte udebliver,
vil der normalt blive cfivet udeblivelsesdom i overensstemmelse
med tiltalen (rpl. § 934, stk. 1), forudsat at der ikke
er påstået frihedsstraf.

Retsplejeloven indeholder ikke i dag hjemmel til at varetægtsfængsle
personer, der sigtes for overtrædelse af § 265.
Straffen for overtrædelse af § 265 er i 1. og 2. gangstilfælde
normalt dagbøder på ialt 1.000-2.000 kr., hvis der ikke
er begået andre forbrydelser i forbindelse med krænkelsen,
men der er efter bestemmelsen tillige mulighed for at idømme
hæfte og under skærpende omstændigheder fængsel i indtil
6 måneder.

Af sager, hvor der er idømt frihedsstraf, kan nævnes følgende:
1. En person, der i juli 1967 havde fået advarsel om ikke
at forulempe sin fraskilte hustru, henvendte sig til
hende på gaden og skrev dagen efter til hende. Han var
tidligere idømt hæftestraf for overtrædelse af samme
advarsel og blev nu idømt hæfte 12 dage (UFR 68,884).
2. Vestre Landsrets dom af 18. marts 1981. En person, der
tidligere var idømt betinget hæfte i 14 dage for overfald
på sin samleverske, og som derefter var meddelt
en advarsel, der senere blev indskærpet ham, rettede

128

i 2 tilfælde henvendelse til samleversken på gaden.
Han idømtes herfor en ubetinget fællesstraf af hæfte
i 30 dage .

3. Vestre Landsrets dom af 30. august 1982. En person,
der var dømt for hærværk mod sin hustrus indbo, og som
havde fået meddelt advarsel, rettede i 9 tilfælde henvendelse
til hustruen, fra hvem han nu var skilt, idet
han ringede til hende og opsøgte hende på bopælen. Han
blev herfor idømt hæfte i 10 dage.

4. Østre Landsrets dom af 14. august 1985. Tiltalte var
indenfor ca. 1 1/2 år straffet 5 gange for overtrædelse
af § 265 m.v. overfor ægtefællen, senest prøveløsladt
- reststraf 33 dage.

Allerede ca. 14 dage efter prøveløsladelsen rettede
han - som det blev lagt til grund ved dommen - mere
end een telefonisk henvendelse til sin nu fraseparerede
ægtefælle. Han blev idømt fællesstraf af fængsel
i 3 måneder .

Der er mulighed for i stedet for ubetinget frihedsstraf at
idømme en betinget frihedsstraf, evt. med vilkår om at den
dømte overholder særlige bestemmelser vedrørende bl.a. opholdssted
og samkvem med bestemte personer (straffelovens
§ 57, stk. 1, nr. 1), eller om psykiatrisk behandling, ambulant
eller under indlæggelse (straffelovens § 57, stk. 1,
nr. 5). Tilsvarende vilkår kan fastsættes i forbindelse med
prøveløsladelse, jfr. straffelovens § 39, stk. 2.

Endvidere er der mulighed for i medfør af straffelovens §§
68 og 69 at træffe bestemmelse om overfor visse utilregnelige
eller i øvrigt psykisk afvigende tiltalte at anvende forskellige
foranstaltninger, fra tilsyn til anbringelse i f.eks.
hospital fror sindslidende. Anvendelse af sådanne foranstaltninger
forudsætter en lægelig udtalelse (mentalerklæring), og
lægeundersøgelse foretages i praksis næsten ikke i sager om
overtrædelse af straffelovens § 265.

I forbindelse med omtalen af advarsler efter straffelovens
§ 265 finder udvalget anledning til at pege på bestemmelsen
i straffelovens § 236, stk. 1. Efter denne bestemmelse kan
den, der dømmes efter §§ 216, 217, 218,stk. 1, 222 eller 223,
stk. 2, eller efter §§ 224, 225 eller 226, jfr. en af de nævnte
bestemmelser, eller efter § 232, ved dommen gives pålæg

129

om ikke at indfinde sig på nærmere angivne lokaliteter, f.eks.
i offentlige parker eller anlæg, på fælleder, ved skoler og
legepladser m.v. Overtrædelse af et sådant pålæg, der altså
til forskel fra advarsler efter § 265 er meddelt af retten
og ved dom, straffes efter § 236, stk. 4 med hæfte eller
fængsel i indtil 4 måneder, d.v.s. bøde indgår ikke blandt
sanktionsmulighederne. Bestemmelsen, der praktisk talt ikke
anvendes i praksis, kan reelt ikke bruges til beskyttelse af
enkeltpersoner og kan således ikke erstatte eller supplere
bestemmelsen i straffelovens § 265.


7.3. Fremmed ret.

7.3.1. Norge.

Norsk lovgivning indeholder ikke en bestemmelse svarende til
straffelovens § 265.

For at der kan reageres strafferetligt, må gerningsmandens
adfærd i sig selv indebære en overtrædelse af en straffebestemmelse,
f.eks. straffelovens § 390 a, som foreskriver
straf af bøde eller fængsel i indtil 3 måneder for "den som
ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs
atferd krenker en annens fred." Der er altså ikke i de
norske regler her tale om, at den pågældende har modtaget en
forudgående advarsel fra politiet eller andre om ikke at udvise
den omhandlede adfærd overfor forurettede.

I øvrigt indeholder den norske straffelovs § 33 hjemmel til,
at retten, i forbindelse med at en person domfældes for en
strafbar handling, i visse tilfælde kan forbyde domfældte at
opholde sig på nærmere angivne steder, f.eks. i nærheden af
forurettedes bolig eller arbejdssted. Betingelsen for at kunne
fastsætte et sådant forbud er efter § 33, at den pågældendes
nærværelse på det pågældende sted skal være "forbunden
med særlig fare for person eller ejendom". Overtrædelse
af et sådant forbud straffes efter straffelovens § 342 med
fængsel i indtil 6 måneder eller ved gentagelse indtil 2 år.

130

7.3.2. Sverige.

Der findes heller ikke i svensk ret regler, som svarer til
bestemmelsen i den danske straffelovs § 265 om tilhold.

7.4. Udvalgets overvejelser.

7.4.1. Fordele og uleaper ved tilhold.


Udvalget finder det væsentligt, at der som et af flere midler
til hjælp for forurettede eksisterer muligheden for, at
der på forurettedes begæring meddeles advarsel efter straffelovens
§ 265.

Som det fremgår af kapitel 7.1., er formålet med at meddele
advarsel at beskytte mod (yderligere) fredskrænkelser og herunder
tillige at forebygge mere alvorlige overgreb, f.eks.
vold. Som en afledet virkning heraf kan en advarsel indebære
en øget tryghed for den forurettede, en tryghed der dog
kan vise sig at være falsk.

Der er ikke af udvalget foretaget undersøgelser til belysning
af, hvilken effekt en advarsel har på den person, som den er
rettet imod. På den ene side kan det konstateres, at der i
hvert af årene 1984 og 1985 i hele landet blev anmeldt op mod
500 overtrædelser af straffelovens § 265, samt at der forekommer
sager, hvor gerningsmanden gør sig skyldig i gentagne
overtrædelser af en meddelt advarsel, jfr. kapitel 7.2. i
slutningen. På den anden side anser udvalget det for utvivlsomt,
at der er personer, på hvem en advarsel efter § 265 virker
efter hensigten, d.v.s. de retter sig efter den og undlader
at opsøge den eller de personer, som beskyttes af advarslen
.
7.4.2. Hvornår bar der gives tilhold?


Politiet må, når der skal tages stilling til en begæring om
at få givet tilhold, foretage et skøn over samtlige omstændigheder,
herunder det personlige indtryk, man har fået af

131

parterne. Man må være opmærksom på, at tilhold kan få indklagede
til at holde sig fra klageren og undlade at realisere
alvorlige trusler. På den anden side må tilhold ikke
gives i et sådant omfang, at de ikke længere tages alvorligt.
Det er efter det foreliggende ikke muligt for udvalget at vurdere,
om politiet undlader at give tilhold i tilfælde, hvor
det burde være givet. Det er imidlertid udvalgets opfattelse,
at man i sager, hvor en person, der har været udsat for voldtægt
eller grov vold og efterfølgende ønsker at blive beskyttet
gennem et tilhold til gerningsmanden, ikke fra politiets
side bør være for restriktiv. Hensynet til den forurettede
taler klart herfor, og på baggrund af det forudgående forløb
må alvorlige overgreb i disse tilfælde ofte fremstå som en
reel risiko, således at tilhold uden betænkelighed kan gives.
Spørgsmålet om tilhold rejses ofte af parter i ægteskaber eller
samlivsforhold, der er opløst eller ved at blive det, og
ikke sjældent i tilfælde, hvor parterne har fællesbørn. Den
omstændighed, at der ikke er indgivet separations/skilsmissebegæring,
at samlivet på gerningstidspunktet ikke var ophævet
eller at indklagede har samværsret med børn, der bor hos klageren,
bør efter udvalgets opfattelse ikke udelukke, at der
gives polititilhold. Politiet bør i sådanne tilfælde være særlig
opmærksom på udformningen af tilholdet. Det kan tænkes,
at man ved at begrænse kriminaliseringen til bestemte former
for henvendelse til klageren, kan tilgodese hensynet til begge
sagens parter.

7.4.3. Er Mulighederne for tilhold kendt?


Udvalget har ingen statistiske oplysninger om, hvor ofte der
i voldtægts(lignende) sager og grovere voldssager anmodes om
polititilhold, eller om udfaldet af sager hvor sådan anmodning
fremsættes, men går ud fra, at betingelserne for at give
tilhold ofte vil foreligge på grund af forholdets grovhed.
Det kan diskuteres, om politiet under efterforskning af en
sådan sag bør gøre forurettede opmærksom på mulighederne for

132

at få givet tilhold.

Det kan være et problem, at gerningsmanden til et overgreb
ved selve tilholdet kan få ideen til at opsøge forurettede.
Der er endvidere den ulempe ved tilholdet, at gerningsmanden
ved en sag om tilhold kan blive bekendt med personlige oplysninger,
(fulde navn, adresse m.v.) om forurettede. Det er oplysninger,
som gerningsmanden ellers ikke nødvendigvis (stadig)
ville være i besiddelse af.

I det omfang, forurettede har en bistandsadvokat, vil denne
kunne vejlede ham eller hende med hensyn til at begære
polititilhold. Udvalget finder, at muligheden for at få givet
tilhold bør nævnes, hvis der skal udarbejdes en folder
el.lign. til orientering for vold(tægt)sofre, jfr. bilag 3.

7.4.4. Er klageadgangen kendt?


Udvalget har undersøgt, i hvilket omfang politiets afgørelser
vedrørende polititilhold indbringes for Justitsministeriet.
Beregnet ud fra statistikken for 1984-85 blev der i perioden
1. januar 1983 - 1. oktober 1984 fremsat skønsmæssigt 3.000
begæringer om advarsler og givet ca. 600. I samme periode blev
der for justitsministeriet indbragt 46 sager, hvoraf 25 var
reelle og blev fastholdt af klageren. De reelle klagesager
drejede sig alle om tilhold til den ene part i et tidligere
samlivsforhold. Af sagerne var 4 klager over, at politiet havde
nægtet at give advarsel, og ingen af disse klagere fik medhold:
1: En mand var idømt 2 års fængsel for vold mod kvinden,
der stadig var bange for ham, skønt der ikke var indicier
for, at han igen ville forsøge at kontakte hende.
En mand havde igennem nogen tid i mange tilfælde ringet
til kvinden og opsøgt hende, men uden at være truende
eller voldelig.

3: En mand havde 3 gange indfundet sig ved døren hos kvinden,
angiveligt for at se deres fælles børn, som han

133

iøvrigt havde samværsret med. Parterne havde flere gange
været sammen for at drøfte samværsretten. Anmodningen
om tilhold blev i nogen grad opfattet som chikane
.
4: En kvinde havde mange gange skriftligt henvendt sig
til manden.

Den lave klagefrekvens tyder på, at klageadgangen ikke er
kendt, eller at afgørelserne af de implicerede opfattes som
rimelige. Det må antages, at forurettedes eventuelle bistandsadvokat
råder klienten til at klage til Justitsministeriet i
alle tilfælde, hvor politiets nægtelse af at give tilhold,
opleves som urimelig. Også personer, der ikke har bistandsadvokat,
skal (jfr. kapitel 7.2.) af politiet orienteres om deres
adgang til at klage. Hvis de har forstået denne vejledning,
må man ud fra tallene antage, at problemerne omkring tilhold
er beskedne.

Da der er risiko for, at tallene er udtryk for, at de implicerede
ikke har fået den fornødne vejledning eller ikke har
forstået den vejledning, de har fået, kunne der være anledning
til at sikre, at sådan vejledning kommer frem. Udvalget
finder imidlertid at kunne henvise til den klagevejledning,
der skal gives efter forvaltningslovens § 25 og Justitsministeriets
skrivelse af 1. september 1970.
7.4.5. Tiltale for overtrædelse af tilhold.
Ifølge politiets årsberetning er statistikken vedrørende overtrædelser
af § 265-tilhold (antal forhold):

             Anmeldelser - sigtelser - afgørelser

1986           397              441             483
1985           476              392             432
1984           477              402             393

(hvor overførsler mellem årene må tages i betragtning).

Tallene tyder ikke på, at der er nogen almindelig tendens
til ikke at rejse tiltale, når der anmeldes en overtrædelse

134

af straffelovens § 265, og statsadvokaterne har ikke noget
stort antal klager over afviste anmeldelser af sådanne forhold.
Udvalget har derfor ikke fundet anledning til nærmere
at undersøge behandlingen af politianmeldelser.

Udvalget finder det naturligt, at offentlig tiltale i disse
sager kræver en begæring fra den forurettede, der ofte vil
have været nært knyttet til gerningsmanden. Det er herved
også taget i betragtning, at en sag i praksis ikke vil kunne
gennemføres uden den forurettedes forklaring.

7.4.6. Straffen for överträdelse af tilhold og behandlingen
af straffesagerne.


Da § 265 som tidligere nævnt bygger på en trussel om straf
i tilfælde af overtrædelse af et tilhold, kan man rejse det
spørgsmål, om man ikke i videre omfang ville kunne forebygge
overtrædelser ved at skærpe straffene. En sådan skærpelse
kunne bestå i, at man idømte flere korte, ubetingede frihedsstraffe,
også ved førstegangsovertrædelser, samt at man i de
grovere tilfælde, herunder i gentagelsestilfælde, idømte længere
frihedsstraffe, end det sker i dag.

Udvalget finder imidlertid ikke, at der er grundlag for at
stille forslag herom. Udvalget finder således, at det i flertallet
af sager om overtrædelse af straffelovens § 265 vil
være en for hård reaktion at gå ud over dagbøder og i stedet
tage frihedsstraf i anvendelse. I de grovere sager og i gentagelsestilfælde
anvendes der allerede i et vist omfang frihedsstraf,
og udvalget mener ikke, at en skærpelse af strafniveauet
kan forventes at have nogen større effekt på de pågældende
personer.

Der er i udvalget enighed om, at proportionalitetshensyn normalt
vil føre til, at der ikke kan foretages mentalundersøgelse
af personer, der sigtes for overtrædelse af straffelovens
§ 265.

Nogle gerningsmænd er imidlertid generelt eller specielt i

135

relation til denne konflikt så psykisk påfaldende, at en behandlingsdom
kan være indiceret for at forebygge yderligere
lovovertrædelser, og politi og anklagemyndighed bør ved deres
efterforskning af sagerne være opmærksom herpå.
Udvalget finder, at både politi og domstole ved sagernes berammeIse
og behandling bør være opmærksom på, at det kan være
af særlig værdi, at straffesagen kommer til at virke som
en indskærpelse af advarslerne.

7.4.7. Ændring af straffelovens S 265?


Under henvisning til retstilstanden i Norge har udvalget overvejet,
om visse forulempelser kunne gøres strafbare direkte,
det vil sige uden forudgående advarsel til gerningsmanden.
Som straffelovens § 265 er formuleret i dag, bliver forulempelser
strafferetligt behandlet afgørende forskelligt fra
f.eks. husfredskrænkelse eller krænkelse af brev- eller telefonhemmeligheden.
Ved de sidstnævnte forbrydelser kræves
det ikke, at politiet forinden har givet advarsel om ikke at
foretage de pågældende handlinger. Forskellen kan ikke generelt
begrundes med forholdets grovhed. Begrundelsen er snarere
historisk. Advarsels/tilholds-instituttet har eksisteret
længe, også før bestemmelsen kom ind i straffeloven i 1930.
De forulempelser, der omtales i straffelovens § 265, foregår
tit mellem ægtefæller eller andre nærtstående. Ofte er anmelderen
helt uinteresseret i, at gerningsmanden straffes, og
kun interesseret i selv at få fred. Et polititilhold vil i
princippet være rimeligt for at opnå dette mål.
I andre situationer er der lige så lidt som ved andre straffelovsovertrædelser
behov for at give forulemperen nogen advarsel
på forhånd. Det kan opfattes som en ekstra belastning
for forurettede først at skulle argumentere for, at tilholdet
gives, og derefter at skulle vente på behandlingen af tilholdssagen,
herunder at politiet får mulighed for at forkynde tilholdet
for forulemperen.
136
Udvalget finder, at de nævnte ulemper for forurettede samt
den omstændighed, at § 265 er en af de få bestemmelser i
straffeloven, der kræver forudgående advarsel til gerningsmanden,
taler for, at bestemmelsen ændres, således at forulempelser
bliver strafbare også uden sådan advarsel.
Udvalget er på den anden side opmærksom på, at der, såfremt
man fjerner den forudgående advarsel som betingelse for at
kunne straffe, vil kunne opstå problemer med hensyn til den
subjektive tilregnelse (gerningsmandens forsæt). Disse problemer
kan i vidt omfang undgås, hvis der er meddelt advarsel
.
Det er under alle omstændigheder udvalgets opfattelse, at tilholdsinstituttet
skal opretholdes. Dels er der formentlig i
befolkningen en forventning om, at det eksisterer, dels kan
forurettede have gode grunde til ikke at ønske en straffesag,
men kun en advarsel til forulemperen, og en henlæggelse af
eller frifindelse i en straffesag kan være meget uheldig, idet
"forulemperen" deri vil få et holdepunkt for at betragte
sin optræden som berettiget. Endelig bør et forhold alt andet
lige kunne betragtes som grovere, hvis der i forvejen er
givet advarsel, end hvis der ikke er.
Udvalget henstiller, at spørgsmålet om ændring af straffelovens
§ 265 på denne baggrund forelægges for Straffelovrådet
til nærmere overvejelse.
7.4.8. Afsluttende bemærkninger.
Som nævnt anvendes tilhold dels som værn mod psykisk terrorisering,
dels som forsøg på at forhindre, at en potentiel voldtægts-
eller voldsmand realiserer sine trusler om (fornyede)
lovovertrædelser.
Den, der føler, at tilhold ikke er et tilstrækkeligt værn,
har mulighed for at beskytte oplysninger om sin bopæl eller
sit opholdssted, og en del tager midlertidigt ophold på et
137
af de private - tildels offentligt støttede - krisecentre.
De personer, der får tilhold, er ikke generelt syge eller afvigende.
Samfundet har derfor normalt ikke praktisk mulighed
for ved andre indgreb overfor de pågældende at hindre sådanne
chikanerier og trusler, hvis et tilhold ikke virker efter
hensigten.
Udvalget går ud fra, at de sociale myndigheder i videst muligt
omfang forebygger tilspidsede situationer, hvis man bliver
opmærksom på risikoen herfor, og at politiet opfordrer
parterne til at henvende sig til de sociale myndigheder. Udvalget
har ikke kunnet stille forslag om andre foranstaltninger
ved siden af eller i stedet for de omtalte polititilhold.
Reglerne for tilhold er kun tildels udformet som lovbestemmelse
(straffelovens § 265), hvilket sikkert er historisk begrundet.
Udvalget mener ikke, at der er grund til at tro, at
ofre for vold(tægt)sforbrydelser ville være bedre stillet,
hvis der lovteknisk blev foretaget en modernisering.
Det er i debatten - herunder i rapport nr. 21, august 1982,
fra Justitsministeriets Kriminalpolitiske Forskningsgruppe:
"Polititilhold i praksis" - blevet hævdet, at reglerne praktiseres
meget forskelligt fra politikreds til politikreds,
men antallet af klager over afgørelserne tyder ikke på nogen
afgørende utilfredshed, jfr. kapitel 7.4.4.
Udvalget finder dog, at det kunne være af værdi, at reglerne
for politiets behandling af disse sager var samlet af hensyn
til overskueligheden og den ensartede behandling landet over.
Som nævnt gælder Politidirektørens instruks fra 1982 direkte
kun for København og indeholder ikke samtlige relevante oplysninger
om sagsbehandlingen.
Det foreslås derfor under henvisning til udvalgets bemærkninger
i dette kapitel, at der til politiet udsendes en cirkulæreskrivelse
om polititilhold (advarsler) jfr. straffelovens
§ 265, og at der i politiskolens lærebogsmateriale op138
tages en samlet omtale heraf. Cirkulæreskrivelsen og lærebogsafsnittet
bør i hvert fald omtale betingelserne for at
give tilhold og den nærmere fremgangsmåde ved behandling af
anmodninger herom og af sager om overtrædelse af tilhold.
Endvidere bør det fremgå, at politiet efter omstændighederne
skal gøre borgerne opmærksom på mulighederne for at få givet
et tilhold, ligesom der skal oplyses om adgangen til at
kræve en skriftlig begrundelse for afgørelsen og til at klage
over nægtet tilhold eller nægtet tiltalerejsning for overtrædelse
af et givet tilhold.