Dele af bemærkningerne til lov nr. 218 af 31.
marts 2004
Lovforslag nr. 99 fremsat den 26. november 2003 af justitsministeren
(Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Ændring af strafferammer og bestemmelser om straffastsættelse mv.)
"Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser sammenholdt
med de nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 33, stk. 3)
Med lovforslagets § 1, nr. 1, videreføres som stk. 3 i § 33 det
gældende forbud ifølge § 84, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., mod at idømme
mere end 8 års fængsel til personer, der var under 18 år på
gerningstidspunktet. Der henvises i den forbindelse til § 1, nr. 2,
med bemærkninger til lovforslagets § 82, nr. 1, hvorefter det i
almindelighed skal indgå som formildende omstændighed ved
strafudmålingen, at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år, da
gerningen blev udført.
Til nr. 2 (§§ 80-84)
Forslaget til §§ 80-82 indeholder nye bestemmelser om straffens
fastsættelse til afløsning af straffelovens § 80. Formålet med §§
80-82 er på baggrund af den eksisterende praksis om straffelovens §
80 at lovfæste en række hensyn om straffastsættelsen. Udtrykkene
»skærpende omstændighed« og »formildende omstændighed« anvendes af
samme grund i en vid betydning. Endvidere omfatter ordene »gerning«
og »handling« såvel strafbare handlinger som strafbare undladelser.
Ordet »straf« inkluderer som hidtil både bøde og fængsel, herunder
betinget dom med og uden vilkår om samfundstjeneste.
De foreslåede bestemmelser tilsigter ikke at ændre ved den
nugældende udmålingspraksis inden for bestemte sagstyper som f.eks.
volds- og berigelseskriminalitet. Samtlige bestemmelser retter sig i
øvrigt alene mod den strafudmåling, som finder sted inden for den
foreskrevne strafferamme. Adgangen til at gå under den foreskrevne
strafferamme og efter omstændighederne lade straffen bortfalde
foreslås reguleret i § 83.
Ved anvendelsen af de nugældende strafnedsættelsesbestemmelser i
straffelovens §§ 84 og 85 udmåles straffen inden for en udvidet
strafferamme. Det almindelige er, at straffen udmåles inden for den
normale strafferamme, men fastsættes til en lavere strafposition,
end den ville være blevet, hvis bestemmelsen ikke havde været
anvendt. F.eks. vil nævningernes bekræftende besvarelse af et
tillægsspørgsmål om anvendelse af straffelovens § 85 inden for
området med drab på ægtefælle eller samlevende som udgangspunkt
medføre, at straffen i stedet for 10 år bliver fastsat til 8 års
fængsel, og der vil normalt ikke blive tale om at gå under
minimumsstraffen efter straffelovens § 237 på fængsel i 5 år.
Det er også fremover hensigten, at der vil kunne stilles spørgsmål
til nævningerne om anvendelsen af de i de foreslåede bestemmelser i
§§ 81-82 anførte formildende og skærpende omstændigheder, ligesom
nævningerne vil kunne tage stilling til, om § 83 finder anvendelse.
I den forbindelse vil de hensyn, som i dag er indeholdt i § 84, stk.
1, og som for de flestes vedkommende er videreført i § 82, kunne
anføres i spørgsmålet.
Til § 80
Den foreslåede bestemmelse i § 80 angiver de hovedhensyn, som skal
vægtes ved straffastsættelsen.
§ 80 indebærer en præcisering af de hovedhensyn, som skal indgå ved
straffastsættelsen. Således angives i stk. 1, at der ved straffens
fastsættelse som hidtil skal lægges vægt på lovovertrædelsens
grovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Det kommer endvidere
til udtryk i lovbestemmelsen, at straffastsættelsen skal ske under
hensyntagen til ensartethed i retsanvendelsen.
I stk. 2 præciseres de hensyn, der skal indgå ved vurderingen dels
af lovovertrædelsens grovhed (1. pkt.), dels af oplysninger om
gerningsmanden (2. pkt.). Ved vurderingen af lovovertrædelsens
grovhed skal der tages hensyn til den skade, fare og krænkelse, som
er forbundet med lovovertrædelsen. Ved vurderingen af oplysninger om
gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes almindelige
personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter gerningen
samt dennes bevæggrunde til gerningen.
I den gældende § 80 foreskriver stk. 2, at det i reglen skal anses
som en skærpende omstændighed, at gerningen er udført af flere i
forening. Denne bestemmelse foreslås videreført i den foreslåede
bestemmelse i § 81, nr. 2, jf. nedenfor.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.6.
Til § 81
I bestemmelsen lovfæstes en række forhold, som i almindelighed skal
indgå som skærpende omstændigheder ved straffastsættelsen. § 81
tilsigter sammen med den foreslåede bestemmelse i § 82 at supplere
lovudkastets § 80 ved vægtningen af hensynet til lovovertrædelsens
grovhed og gerningsmandens person.
Opregningen af skærpende omstændigheder er ikke udtømmende, og der
vil derfor kunne forekomme andre hensyn, som kan tillægges skærpende
betydning. I straffelovens særlige del indgår adskillige
bestemmelser, som under anvendelse af forskellige udtryk beskriver
omstændigheder, hvis tilstedeværelse i det enkelte tilfælde
bevirker, at en skærpet sidestrafferamme skal eller kan anvendes. §
81 tilsigter ikke at ændre herved. De forhold, som fører til
anvendelse af en skærpet sidestrafferamme, f.eks. at en forbrydelse
er begået med et vindingsmotiv for øje, kan naturligvis også fortsat
tillægges skærpende betydning ved straffastsættelsen inden for den
foreskrevne strafferamme, selv om de ikke er nævnt i § 81.
Opregningen i § 81 er inddelt således, at § 81, nr. 1, retter sig
mod virkningen af, at gerningsmanden tidligere er straffet for
kriminalitet, som er af betydning for pådømmelsen af den
foreliggende kriminalitet. § 81, nr. 2-6, angiver generelle forhold
ved gerningen, som i reglen bevirker, at gerningens strafværdighed
forøges. § 81, nr. 7-9, retter sig mod den skærpelse af en gernings
strafværdighed, som normalt følger af, at gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af stilling, særligt tillidsforhold mv.
eller udnyttelse af tredjemands underlegenhed. § 81, nr. 10-11,
retter sig mod omstændigheder, som har tilknytning til
gerningsmandens status af strafafsoner eller tidligere strafafsoner.
Efter § 81, nr. 1 , skal det i almindelighed indgå som skærpende
omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet, når det er af
betydning for sagen. Om det forhold, at gerningsmanden er tidligere
straffet, skal tillægges skærpende betydning ved straffastsættelsen,
beror på en konkret vurdering af beskaffenheden af såvel den
foreliggende som den tidligere kriminalitet.
§ 81, nr. 1, opstiller ingen faste tidsmæssige betingelser for,
hvornår tidligere kriminalitet kan medføre skærpet strafudmåling
inden for den normale strafferamme. Det er efter den gældende
bestemmelse i § 81 en betingelse for anvendelse af en skærpende
gentagelsesstrafferamme, at både den tidligere og den aktuelle
kriminalitet er begået efter det fyldte 18. år, og at den nye
strafbare handling er begået inden udløbet af 5 år, efter at den
tidligere straf er udstået. Med lovforslaget foreslås bestemmelsen
ændret, således at 18 års-grænsen ophæves, og at tidligere
straffedomme fremover tillægges betydning i 10 år ved anvendelsen af
straffebestemmelser om forhøjet straf i gentagelsestilfælde, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 84). Det må forventes, at de foreslåede
skærpelser i § 84 vil kunne få en vis betydning for den vægt,
domstolene i forbindelse med strafudmåling inden for
normalstrafferammen tillægger en straffedom, der ligger længere
tilbage i tid, eller som vedrører forhold, som er begået, før den
pågældende fyldte 18 år.
Med § 81, nr. 2, videreføres den nuværende regel i straffelovens §
80, stk. 2, hvorefter det i almindelighed skal indgå som skærpende
omstændighed, at gerningen er udført af flere i forening. Der
tilsigtes ingen ændring i anvendelsen af § 23 om straflempelse ved
medvirken, når der er anledning til at anlægge en sammenlignende
vurdering af flere deltageres roller.
Efter § 81, nr. 3, skal det i almindelighed indgå som skærpende
omstændighed, at gerningen er særligt planlagt eller led i
omfattende kriminalitet. Det indebærer sædvanligvis, at der tale om
professionel eller mere systematisk kriminalitet med flere personer
indblandet, f.eks. organiseret økonomisk kriminalitet,
narkotikakriminalitet, hælerivirksomhed eller menneskesmugling.
Bestemmelsen vil dog efter omstændighederne også være anvendelig,
hvor kun en enkelt person er involveret. Det er ikke nødvendigt, at
gerningsmanden har haft en særlig vigtig rolle ved planlægningen
eller udførelsen af den omhandlede kriminalitet. Bestemmelsen vil
efter omstændighederne kunne omfatte personer, der ikke indtager
overordnede funktioner i en kriminel organisation.
Efter § 81, nr. 4, skal det i almindelighed indgå som skærpende
omstændighed, at gerningsmanden tilsigtede, at gerningen skulle have
betydeligt alvorligere følger, end den fik. Ordet »tilsigtede«
indebærer ikke et skærpet forsætskrav. Som eksempel på tilfælde,
hvor bestemmelsen kunne overvejes anvendt, kan nævnes ildspåsættelse
på fremmed ejendom, jf. straffelovens § 181, stk. 1, hvor
gerningsmanden har haft forsæt til, at hele ejendommen brændte ned,
men ildspåsættelsen alene førte til, at en mindre del af ejendommen
ødelagdes.
§ 81, nr. 5, fastslår, at det i almindelighed skal være en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden har udvist særlig hensynsløshed. Med
ordet »særlig« markeres, at bestemmelsen er forbeholdt
omstændigheder, der rækker videre end den hensynsløshed, som normalt
indgår i forbrydelsen. Som eksempel på tilfælde, hvor det kunne
komme på tale at anvende bestemmelsen, kan nævnes væbnet røveri,
hvorunder der tillige affyres skarpe varselsskud. Som et andet
eksempel kan peges på indbrud i privat beboelse, hvorunder der begås
hærværk, som rækker videre end den ødelæggelse i form af opbrud af
dør og lignende, som normalt er forbundet med indtrængen i fremmed
hus mv., f.eks. opskæring af møbler og beskadigelse af tapet, gulv,
gardiner mv.
Efter § 81, nr. 6 , skal det i almindelighed tillægges
strafskærpende betydning, hvis gerningen har baggrund i andres
etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.
Bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller
delvis kan tilskrives disse forhold. Fortolkningen af ordene
»etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende« skal
ske med udgangspunkt i straffelovens § 266 b, der kriminaliserer
fremsættelse af udtalelse mv., ved hvilken en gruppe af personer
trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin »race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering«. Bestemmelsen er ikke begrænset til bestemte
forbrydelsestyper eller tilfælde, hvor gerningsmandens motiv har
været at true, forhåne eller nedværdige en person eller gruppe af
personer. Bestemmelsen vil efter omstændighederne også kunne være
anvendelig f.eks. på økonomisk kriminalitet, der begås med henblik
på at støtte en racistisk organisation, som gerningsmanden er medlem
af.
Efter § 81, nr. 7 , indgår blandt de skærpende omstændigheder, at
gerningen er begået i udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv
eller under misbrug af stilling eller særligt tillidsforhold i
øvrigt. Bestemmelsens 1. led skal ses i sammenhæng med straffelovens
§ 154, hvorefter den for den pågældende forbrydelse foreskrevne
straf kan forhøjes med indtil det halve, når nogen i udførelsen af
offentlig tjeneste eller hverv har gjort sig skyldig i falsk
anklage, forbrydelse vedrørende bevismidler, legemsangreb,
frihedsberøvelse, underslæb eller mandatsvig. Denne bestemmelse
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 30. Formålet med § 81,
nr. 7, 1. led, er på den baggrund at angive, at det ved
strafudmålingen inden for vedkommende strafferamme i almindelighed
skal tillægges skærpende betydning, at gerningen er begået i
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv. § 81, nr. 7, 1. led, er
i modsætning til § 154 ikke begrænset til bestemte
forbrydelsestyper, men vil efter omstændighederne også være
anvendelig ved andre former for kriminalitet, f.eks. tyveri. § 81,
nr. 7, 1. led, forudsættes i lighed med den hidtil gældende § 154
alene bragt i anvendelse, når det strafbare forhold har en sådan
tilknytning til udførelsen af tjenesten eller hvervet, at det kan
karakteriseres som misbrug. Det fremgår også af 2. led i § 81, nr.
7, der taler om »misbrug« af stilling eller særligt tillidsforhold i
øvrigt. Denne del af bestemmelsen vil f.eks. kunne omfatte
berigelseskriminalitet begået under misbrug af stilling i private
ansættelsesforhold. Bestemmelsen vil efter omstændighederne også
være anvendelig i andre sammenhænge, hvor gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af et særligt tillidsforhold, f.eks. ved
vold mod et barn, der af forældrene er overladt i gerningsmandens
varetægt.
§ 81, nr. 8, angiver som skærpende omstændighed, at gerningsmanden
har fået en anden til at medvirke til gerningen ved tvang, svig
eller udnyttelse af dennes unge alder eller betydelige økonomiske
eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold. Modstykket til denne bestemmelse er
den foreslåede bestemmelse i § 82, nr. 6, hvorefter det i
almindelighed skal indgå som formildende omstændighed, at gerningen
er begået som følge af tvang, svig eller udnyttelse af
gerningsmandens unge alder eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold.
Med »tvang« sigtes til tilfælde, hvor gerningsmanden får en anden
til at medvirke til gerningen under anvendelse f.eks. af trusler om
vold. Bestemmelsen vil typisk omfatte de former for tvang, som er
kriminaliseret i straffelovens § 260, men bestemmelsen er ikke
begrænset hertil. F.eks. vil også trusler om skade på gods af et
omfang, der ikke opfylder kravet i § 260 om »betydelig skade«, efter
omstændighederne kunne føre til, at gerningen er udøvet ved tvang.
»Svig« sigter til det forhold, at gerningsmanden formår en anden til
at medvirke til gerningen ved mod bedre vidende at fremsætte
urigtige udtalelser eller fortie sandheden. Den udviste svig kan
både angå faktiske forhold, f.eks. værdien af effekter, som
gerningsmanden ønsker den anden persons bistand til at stjæle, og
retlige forhold, f.eks. at gerningen ikke er strafbar.
»Ung alder« sigter til personer, som ikke var fyldt 18 år, da
gerningen blev udført, jf. den foreslåede bestemmelse i § 82, nr. 1.
Afgrænsningen af »betydelige økonomiske eller personlige
vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold« beror på en konkret vurdering. Vejledende for
fortolkningen af disse udtryk er den praksis, som knytter sig til
straffelovens § 282 om åger. For så vidt angår udtrykket
»afhængighedsforhold« kan der også hentes vejledning i praksis om
den hidtil gældende straffelovs § 84, stk. 1, nr. 5. I kravet om
»udnyttelse« af ung alder, betydelige økonomiske eller personlige
vanskeligheder mv. ligger, at der skal være årsagssammenhæng mellem
tilstanden hos den anden person og dennes medvirken til at begå den
strafbare handling. Kravet om udnyttelse skal i øvrigt ses i lyset
af bestemmelsens formål om gennem strafudmålingen at markere den
øgede strafværdighed, som følger af, at gerningen er udvirket ved
gerningsmandens misbrug af andres underlegenhed.
Efter § 81, nr. 9, skal det i almindelighed tillægges skærpende
betydning, når gerningsmanden har udnyttet forurettedes værgeløse
stilling. Denne bestemmelse sigter navnlig til kriminalitet, som
begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, handicappede og
ældre personer. Som eksempel kan nævnes vold mod et spædbarn, salg
af narkotika til små børn og tricktyveri, tasketyveri o. lign. over
for ældre eller svagtseende personer. Bestemmelsen kan også være
anvendelig i andre tilfælde, hvor omstændighederne bevirker, at
forurettede er »værgeløs«. Som eksempel kan nævnes tyveri fra en
bil, der som følge af færdselsuheld har måttet efterlades ulåst.
Efter § 81, nr. 10, er det i almindelighed en skærpende
omstændighed, at gerningen er begået af en person, der udstår straf
eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter.
I § 81, nr. 11, nævnes det forhold, at gerningen er begået af en
tidligere indsat over for institutionen eller en person med
ansættelse ved institutionen.
§ 81, nr. 10 og 11, skal ses i sammenhæng med forslaget om ophævelse
af § 83, stk. 1 og 2, hvorefter straffen i dag kan forhøjes til det
dobbelte, hvis en person, der udstår straf eller anden strafferetlig
retsfølge af frihedsberøvende karakter begår en forbrydelse omfattet
af §§ 119, 121, 141, 142, 180, 181, 237, 244-247, 252, 260, 261, 266
og 291, stk. 2. Formålet med disse bestemmelser er at præcisere, at
det generelt efter omstændighederne kan tillægges skærpende
betydning inden for den foreskrevne strafferamme, når forbrydelsen
er begået af en person, der udstår straf mv., eller af en tidligere
strafafsoner. § 81, nr. 10, kan omfatte tilfælde, hvor kriminalitet
er begået under udgang mv. fra institutionen (»orlov«), men
bestemmelsen forudsættes i lighed med § 83, stk. 1, begrænset til
handlinger rettet mod medindsatte, personer med tilknytning til
institutionen eller mod institutionen eller dens ejendele, jf.
herved Østre Landsrets dom, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen
1992, side 435. Om anden kriminalitet begået under afsoning skal
tillægges skærpende betydning, beror på de almindelige regler om
betydningen af, at gerningsmanden tidligere er straffet
(gentagelse), jf. lovforslagets § 81, nr. 1.
§ 81, nr. 10 og 11, er i modsætning til den hidtil gældende § 83,
stk. 1 og 2, ikke begrænset til bestemte forbrydelser, men kan
f.eks. omfatte voldtægt, jf. straffelovens § 216, der begås af en
indsat. Udtrykket »over for institutionen« i § 81, nr. 11, kan bl.a.
omfatte tilfælde, hvor en tidligere indsat har gjort sig skyldig i
en forbrydelse som omhandlet i straffelovens § 124 i forhold til en
i institutionen indsat person, f.eks. ved ulovligt at sætte sig i
forbindelse med den pågældende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.6.
Til § 82
I bestemmelsen lovfæstes en række forhold, som i almindelighed skal
indgå som formildende omstændighed ved straffastsættelsen. § 82
tilsigter sammen med § 81 at supplere § 80 ved vægtningen af
hensynet til lovovertrædelsens grovhed og gerningsmandens person.
Opregningen af formildende omstændigheder i § 82 er ikke udtømmende.
Straffelovens almindelige del indeholder i §§ 21 og 23 regler om
straflempelse ved forsøg og medvirken. Med § 82 tilsigtes ingen
ændring af disse bestemmelser. Bestemmelser i straffelovens særlige
del, som under anvendelse af forskellige udtryk beskriver
omstændigheder, hvis tilstedeværelse i det enkelte tilfælde
bevirker, at forholdet henføres til en lavere sidestrafferamme
ændres ikke ved den foreslåede § 82.
Opregningen i § 82 er inddelt således, at § 82, nr. 1-2, angår
gerningsmandens alder. § 82, nr. 3, vedrører overskridelse af
grænserne for en objektiv straffrihedsgrund, f.eks. lovligt
nødværge. § 82, nr. 4-11, retter sig mod omstændigheder ved
gerningen eller gerningsmandens person henholdsvis under og efter
gerningens foretagelse. § 82, nr. 12, vedrører betydningen af
samtidig rettighedsfrakendelse mv. Endelig omhandler § 82, nr.
13-14, betydningen af sagsbehandlingstid og af den tid, der er gået,
siden den strafbare handling blev foretaget.
Efter § 82, nr. 1, skal det i almindelighed indgå som formildende
omstændighed, at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år, da gerningen
blev udført. Med denne bestemmelse videreføres § 84, stk. 1, nr. 2,
1. pkt., jf. § 80, og i et vist omfang § 91, der i øvrigt foreslås
ophævet, sml. lovforslagets § 1, nr. 3. Det hidtil gældende forbud
mod at idømme straf på mere end 8 års fængsel til personer, der var
under 18 år på gerningstidspunktet, videreføres i § 33 om
fængselsstraffens faste minimum og maksimum, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Efter § 82, nr. 2, skal det i almindelighed tillægges formildende
virkning, at gerningsmanden (på domstidspunktet) har høj alder, når
anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig eller skadelig.
Udtrykket »høj alder« sigter ikke til en bestemt aldersgrænse. Er
gerningsmanden fyldt 65 år, vil der normalt være anledning til at
overveje, om bestemmelsen kan bringes i anvendelse. At
gerningsmanden har høj alder, er imidlertid ikke tilstrækkeligt. Det
kræves videre, at sædvanlig straf er enten »unødvendig« eller
»skadelig«. Om sædvanlig straf er unødvendig beror på en konkret
vurdering, hvor hensynet til gerningsmandens høje alder skal afvejes
over for hensynet til gennem straffastsættelsen at markere
forbrydelsens strafværdighed. Denne afvejning kan efter
omstændighederne føre til, at kravet om sædvanlig straf fastholdes.
Straflempelse kan i så fald alene komme på tale, såfremt
gerningsmandens høje alder bevirker, at anvendelse af den sædvanlige
straf er »skadelig«. Er den sædvanlige straf en længerevarende
fængselsstraf, vil der normalt være en formodning for, at denne
betingelse er opfyldt. Også kortere fængselsstraffe kan efter
omstændighederne være omfattet, f.eks. i tilfælde, hvor
gerningsmanden lider af en fremskreden livstruende sygdom.
§ 82, nr. 2, tilsigter ikke at udelukke, at andre ligeværdige hensyn
efter omstændighederne tillægges formildende betydning, f.eks.
dårligt helbred i form af et svært fysisk handicap. Hensynet til
ikke at svække eller forstyrre de psykiske funktioner vil efter
omstændighederne kunne være omfattet af § 82, nr. 7 (»andre særlige
oplysninger om gerningsmandens sindstilstand«).
I opregningen af formildende omstændigheder indgår i § 82, nr. 3 ,
at gerningen grænser til at være omfattet af en straffrihedsgrund.
Hermed sigtes til en objektiv straffrihedsgrund, f.eks. tilfælde,
hvor gerningsmanden har overskredet grænserne for lovlig nødværge og
lovlig nødret, jf. straffelovens §§ 13 og 14 samt 84, stk. 1, nr. 1.
Som et andet eksempel kan peges på tilfælde, hvor betingelserne for
at statuere straffrihed som følge af samtykke eller manglende
retsstridighed i øvrigt ikke fuldt ud har været opfyldt, men
omstændighederne dog taler for en mildere straf.
Efter den gældende bestemmelse i § 84, stk. 1, nr. 3, kan straffen
nedsættes og under i øvrigt formildende omstændigheder bortfalde,
når gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed om eller
misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens
foretagelse. De hensyn, som bestemmelsen bygger på, indgår ikke i
den foreslåede § 82, nr. 3. Der henvises i stedet til den foreslåede
§ 82, nr. 4, og den foreslåede § 83.
Efter § 82, nr. 4 , skal det i almindelighed indgå som formildende
omstændighed, at gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed
om eller undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder
eller påbyder handlingens foretagelse. Bestemmelsen viderefører den
hidtil gældende strafnedsættelses- og strafbortfaldsbestemmelse i
straffelovens § 84, stk. 1, nr. 3. Placeringen i § 82, der omhandler
mulighed for nedsættelse af straffen inden for strafferammen,
medfører ikke, at den foreslåede bestemmelse i § 83 ikke vil kunne
finde anvendelse. I det omfang en uvidenhed eller misforståelse
efter de gældende regler i praksis ville føre til nedsat straf eller
strafbortfald, jf. den gældende § 84, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2, vil
den foreslåede bestemmelse i § 83 om strafnedsættelse og
strafbortfald ligeledes kunne finde anvendelse.
§ 82, nr. 5, nævner som formildende omstændighed, at gerningen er
udført i en oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede
eller personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb
eller en grov fornærmelse. Bestemmelsen viderefører med en
moderniseret formulering straffelovens § 84, stk. 1, nr. 4.
Bestemmelsen udvider samtidig kredsen af personer, som har fremkaldt
den oprørte sindstilstand, til også at omfatte personer med
tilknytning til forurettede, f.eks. personer tilhørende forurettedes
gruppe. Den oprørte sindstilstand, som kan føre til en formildet
strafudmåling, kan som hidtil være fremkaldt ved, at andre end
gerningsmanden er blevet angrebet.
Efter § 82, nr. 6 , skal det i almindelighed indgå som formildende
omstændighed, at gerningen er begået som følge af tvang, svig eller
udnyttelse af gerningsmandens unge alder eller betydelige økonomiske
eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold. Modstykket til denne bestemmelse er
den foreslåede bestemmelse i § 81, nr. 8, hvorefter det i
almindelighed skal indgå som skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har fået en anden til at medvirke til gerningen ved
tvang, svig eller udnyttelse af dennes unge alder eller betydelige
økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt,
letsind eller et bestående afhængighedsforhold. Der henvises til
bemærkningerne ovenfor til denne bestemmelse.
Med § 82, nr. 7, videreføres straffelovens § 85, 1. pkt., idet det
foreskrives, at det i almindelighed skal anses som formildende
omstændighed, at gerningen er begået under indflydelse af stærk
sindsbevægelse, eller at der foreligger andre særlige oplysninger om
gerningsmandens sindstilstand eller omstændighederne ved gerningen.
Som formildende omstændighed angives udtrykkeligt »stærk
medfølelse«. Som eksempel herpå kan nævnes medlidenhedsdrab af en
uhelbredelig syg person. Der vil i øvrigt kunne hentes vejledning
for fortolkningen af denne bestemmelse i den praksis, som knytter
sig til den hidtidige bestemmelse i § 85.
Med § 82, nr. 8-9 og 11 , videreføres de hidtil gældende
bestemmelser i straffelovens § 84, stk. 1, nr. 6-9.
I § 82, nr. 10, angives som formildende omstændighed, at
gerningsmanden har givet oplysninger, som er afgørende for
opklaringen af strafbare handlinger begået af andre. Med denne
bestemmelse lovfæstes den retstilstand, som har udviklet sig på
baggrund af Højesterets dom offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen
1998, side 1317. Bestemmelsen er ikke begrænset til bestemte
sagstyper, herunder sager, som gerningsmanden selv har været
involveret i. Bestemmelsen må efter ordlyden forventes at få størst
praktisk betydning i sager om grovere kriminalitet, f.eks. større
narkotikasager, sager om alvorlig voldskriminalitet og drab eller
sager om omfattende eller alvorlig økonomisk kriminalitet, hvor
efterforskningen erfaringsmæssigt er særlig vanskelig eller
problemfyldt.
Efter § 82, nr. 12, skal det i almindelighed anses som en
formildende omstændighed, at gerningsmanden på grund af den
strafbare handling frakendes en af de i § 79 omhandlede rettigheder
eller påføres andre følger, der kan sidestilles med straf.
Bestemmelsen tilsigter at lovfæste den retstilstand, som har
udviklet sig i retspraksis i tilknytning til straffelovens § 87. Om
en anden følge kan sidestilles med straf, beror på en konkret
vurdering. Bestemmelsen kan efter omstændighederne både omfatte
følger af faktisk art, og af retlig art, f.eks. udvisning,
afskedigelse eller ikendelse af disciplinære foranstaltninger i
anledning af det strafbare forhold.
§ 82, nr. 13 og 14, retter sig henholdsvis mod sagsbehandlingstiden,
dvs. den tid, der er medgået til sagens behandling ved politi og
domstole, og mod den tid, der er gået fra den strafbare handlings
foretagelse til dens pådømmelse.
Om det førstnævnte forhold fremgår af § 82, nr. 13, at det i
almindelighed skal indgå som formildende omstændighed, når
straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden rimelig tid,
uden at det kan bebrejdes gerningsmanden. Hensigten med denne
bestemmelse er at lovfæste den retstilstand, som har udviklet sig i
retspraksis, herunder bl.a. i tilfælde, hvor der har været spørgsmål
om, hvorvidt sagsbehandlingstiden har medført en krænkelse af
tiltaltes rettigheder efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention artikel 6, stk. 1. Om bestemmelsen kan
bringes i anvendelse, beror således på en konkret vurdering, hvorved
der efter omstændighederne kan være anledning til at inddrage flere
forhold, herunder sagens karakter og betydning, dens kompleksitet og
den tiltaltes (gerningsmandens) og myndighedernes adfærd.
Efter § 82, nr. 14, skal det i almindelighed indvirke i formildende
retning på straffastsættelsen, at der er gået så lang tid, siden den
strafbare handling blev foretaget, at anvendelse af den sædvanlige
straf er unødvendig. Formålet med denne bestemmelse er at lovfæste
den retstilstand, som har udviklet sig i praksis i tilfælde, hvor
der har været spørgsmål om at formilde straffen under hensyn til den
tid, der er forløbet, fra gerningen blev begået, til den blev
pådømt. Om den tid, der er gået, siden den strafbare handling blev
foretaget, kan være en formildende omstændighed, beror på en konkret
vurdering, hvorved der bl.a. også må lægges vægt på forbrydelsens
karakter.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.6 og 3.8.
Til § 83
Den foreslåede nye bestemmelse i § 83 om strafnedsættelse og
strafbortfald afløser straffelovens § 84, stk. 2, jf. stk. 1, samt
§§ 85, 87 og 91. Formålet med § 83 er på baggrund af den
eksisterende praksis at lovfæste en almindelig adgang til efter en
konkret vurdering at nedsætte straffen under den foreskrevne
strafferamme, når oplysninger om gerningen, gerningsmandens person
eller andre forhold taler afgørende herfor, og under i øvrigt
formildende omstændigheder at lade straffen bortfalde.
§ 83 er ikke begrænset til omstændigheder, der foreligger ved den
strafbare handlings foretagelse. Også senere indtrådte
omstændigheder kan bevirke strafnedsættelse eller strafbortfald, jf.
eksempelvis de forhold, der nævnes i den foreslåede bestemmelse i §
82, nr. 9-14. Spørgsmålet om, hvorvidt formildende omstændigheder
ved gerningen, gerningsmandens person eller andre forhold bør føre
til reduceret straf eller som følge af forholdets særlige karakter
til strafbortfald, vil som hidtil bero på en konkret vurdering.
Vejledende ved denne vurdering kan være den opregning af formildende
omstændigheder, som indgår i § 82 i lovforslaget.
Med § 83 tilsigtes ingen ændring af den nugældende udmålingspraksis
inden for bestemte sagstyper, f.eks. drab. Straffelovens almindelige
del indeholder i §§ 21 og 23 regler om straflempelse ved forsøg og
ved medvirken tillige om strafbortfald. Med § 83 tilsigtes ingen
ændring af disse bestemmelser.
I straffelovens særlige del indgår bestemmelser, som åbner mulighed
for strafbortfald i tilknytning til specifikke gerningsindhold, jf.
bl.a. straffelovens §§ 248 og 272 om gengæld mv. ved legemsangreb og
ærefornærmelser. § 83 medfører heller ingen ændring i sådanne
bestemmelser.
Efter den gældende § 84, stk. 1, nr. 3, kan straffen nedsættes
(herunder under den foreskrevne strafferamme og under i øvrigt
formildende omstændigheder bortfalde, sml. stk. 2), når
gerningsmanden har handlet i undskyldelig uvidenhed om eller
misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens
foretagelse. Som det fremgår af pkt. 3.7, kan Justitsministeriet
ikke tilslutte sig det af Straffelovrådet stillede forslag om en ny
bestemmelse, hvorefter handlinger foretaget i uvidenhed om eller
misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingen,
er straffri, når uvidenheden eller misforståelsen ikke kan tilregnes
gerningsmanden som forsætlig eller uagtsom. Justitsministeriet har i
stedet foreslået den gældende bestemmelse i § 84, stk. 1, nr. 3,
videreført i § 82, nr. 4. Der vil med den foreslåede bestemmelse i §
83 fortsat i disse tilfælde være adgang til at nedsætte straffen
under den foreskrevne strafferamme og i øvrigt under formildende
omstændigheder at lade straffen bortfalde efter en konkret
vurdering.
Den praksis, der i dag knytter sig til § 84, stk. 1, nr. 3, og stk.
2, vil kunne være vejledende ved fortolkningen af § 83 i disse
situationer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.7.
Til § 84
Som ny § 84 videreføres med visse ændringer den hidtil gældende
bestemmelse i § 81.
§ 84, stk. 1, indebærer, at det er en betingelse for anvendelse af
bestemmelser om forhøjet straf eller andre retsfølger i
gentagelsestilfælde, at gerningsmanden, inden den pågældende på ny
forbrød sig, i den danske stat er fundet skyldig i en strafbar
handling, som loven tillægger gentagelsesvirkning på den nu begåede
handling, eller forsøg på eller medvirken til en sådan.
Efter bestemmelsen er det således ikke længere en betingelse for at
kunne anvende bestemmelser om forhøjet straf mv. i
gentagelsestilfælde, at den tidligere og den aktuelle kriminalitet
er begået efter det fyldte 18. år.
§ 84, stk. 2 , svarer til den gældende § 81, stk. 2. Straffedomme
afsagt uden for den danske stat kan således tillægges samme
gentagelsesvirkning som de her i landet afsagte domme.
§ 84, stk. 3, indebærer, at gentagelsesvirkningen ophører, når der,
førend den strafbare handling er begået, er forløbet 10 år, efter at
den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller
bortfaldet. Dette er en ændring i forhold til den gældende § 81,
stk. 3, hvor gentagelsesvirkningen er betinget af, den nye strafbare
handling er begået inden udløbet af 5 år efter, at den tidligere
straf er udstået mv.
De ændrede betingelser for anvendelse af forhøjede sidestrafferammer
i gentagelsestilfælde finder anvendelse i forhold til bestemmelser i
straffelovgivningen samt i særlovgivningen, hvor den gældende
bestemmelse i § 81 ikke er fraveget.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 3 (§§ 85, 87 og 91)
Med lovforslagets § 1, nr. 3, ophæves som led i en nyaffattelse af
straffelovens bestemmelser om straffastsættelse de hidtil gældende
bestemmelser i §§ 85, 87 og 91, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, (§§
80-84).
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.7. "
Lovforslagets almindelige bemærkninger om straffastsættelsen,
strafnedsættelse, strafbortfald, tilståelsens betydning for
strafudmålingen, bøder og sammenstød
"3.6. Straffastsættelsen
3.6.1. Gældende ret
Det fremgår af straffelovens § 80, stk. 1, at der ved straffens
udmåling skal tages hensyn til lovovertrædelsens grovhed og til
oplysninger om gerningsmandens person, herunder om hans eller hendes
almindelige personlige og sociale forhold, gerningsmandens forhold
før og efter gerningen samt den pågældendes bevæggrunde til denne.
Af stk. 2 følger, at hvis gerningen er udført af flere i forening,
vil dette som hovedregel være at anse som en skærpende omstændighed.
§ 80 regulerer strafudmålingen inden for strafferammen. Bestemmelsen
vil i medfør af § 2 i straffeloven som udgangspunkt gælde både
straffelovs- og særlovsovertrædelser. Bestemmelsen finder endvidere
anvendelse i forhold til såvel bødestraf som fængselsstraf, herunder
også idømmelse af betingede domme med eller uden vilkår om
samfundstjeneste.
Der henvises til betænkningens side 255 ff.
3.6.2. Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet har i betænkningens kapitel 9 behandlet spørgsmålet
om straffastsættelse (strafudmåling) inden for den foreskrevne
strafferamme.
Straffelovrådet foreslår straffelovens § 80 ændret med henblik på at
præcisere de hovedhensyn, som skal indgå ved straffastsættelsen.
Det foreslås også, at der som §§ 81 og 82 indsættes ikke udtømmende
bestemmelser om, hvilke forhold der i almindelighed skal indgå som
henholdsvis skærpende og formildende omstændigheder. Formålet med
udkastets §§ 80-82 er på baggrund af den eksisterende retspraksis på
grundlag af den gældende § 80 at lovfæste en række hensyn, der har
betydning for straffastsættelsen. Udtrykkene »skærpende
omstændighed« og »formildende omstændighed« anvendes af samme grund
i en vid betydning.
Adgangen til at gå under den foreskrevne strafferamme og efter
omstændighederne lade straffen bortfalde foreslår rådet reguleret i
en ny § 83, jf. pkt. 3.7 nedenfor.
Der henvises til betænkningens side 251-291.
3.6.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets forslag til
nyaffattelse af §§ 80-82, hvorved det nærmere angives i loven,
hvilke omstændigheder der skal tillægges vægt i forbindelse med
straffens fastsættelse, herunder i formildende og skærpende retning.
Justitsministeriet lægger navnlig vægt på, at der herved kan sikres
en højere grad af forudsigelighed og ensartethed i retsanvendelsen,
idet det i videre omfang end hidtil vil komme til at fremgå af
straffedommes præmisser, hvilke momenter der har haft betydning ved
strafudmålingen.
I lovforslagets § 80 angives de hovedhensyn, som skal indgå ved
straffastsættelsen. Lovforslagets §§ 81 og 82 føjer hertil en ikke
udtømmende opregning af omstændigheder, som i almindelighed skal
tillægges henholdsvis skærpende og formildende betydning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, samt bemærkningerne
hertil.
De foreslåede bestemmelser tilsigter ikke at ændre det nugældende
udmålingsniveau inden for bestemte sagstyper.
Bestemmelserne retter sig alene mod den strafudmåling, som finder
sted inden for den foreskrevne strafferamme, mens adgangen til at gå
under den foreskrevne strafferamme og efter omstændighederne lade
straffen bortfalde reguleres i den foreslåede § 83 (lovforslaget §
1, nr. 2), jf. nærmere under pkt. 3.7 nedenfor.
3.7. Strafnedsættelse og strafbortfald
3.7.1. Gældende ret
Straffelovens §§ 84 og 85 indeholder en nærmere opregning af, i
hvilke tilfælde den i loven foreskrevne straf kan nedsættes.
Hvis en af de i § 84, stk. 1, nævnte strafnedsættelsesgrunde
foreligger, kan straffen nedsættes under det minimum, der er
foreskrevet i den enkelte straffebestemmelse, og straffen kan gå ned
til den laveste grad af den mildeste strafart, dvs. 1 dagbod.
Minimumsstraffen for den strafart som anvendes, jf. § 33, kan dog
ikke fraviges.
Blandt strafnedsættelsesgrundene er undskyldelig uvidenhed om eller
undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder
foretagelse af den pågældende handling, jf. § 84, stk. 1, nr. 3.
Det følger af straffelovens § 85, at straffen kan nedsættes, når en
strafbar handling er begået under indflydelse af stærk
sindsbevægelse, eller når der foreligger andre særlige oplysninger
om gerningsmandens sindstilstand eller omstændigheder ved gerningen,
og de nævnte forhold taler for en mildere straf end den, som ellers
ville finde anvendelse. Under særlig formildende omstændigheder kan
straffen i disse tilfælde bortfalde.
Til §§ 84 og 85 knytter sig en række beslægtede bestemmelser i §§ 87
(om strafnedsættelse og –bortfald ved rettighedsfrakendelse), 88,
stk. 4, og 89 a, stk. 1 (om strafbortfald ved dom til foranstaltning
efter §§ 68-70 og ved ungdomssanktion), og 91 (om adgang til
bødestraf for lovovertrædere under 21 år).
Der henvises nærmere til betænkningens side 293-306 og 307-319.
3.7.2. Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet har i betænkningens kapitel 10 behandlet adgangen
til strafnedsættelse under den foreskrevne strafferammes minimum og
strafbortfald.
Straffelovrådet anfører, at der efter rådets opfattelse ikke er
grundlag for at ændre strafbortfaldsreglerne i straffelovens § 88,
stk. 4, og § 89 a, stk. 1, der har sammenhæng med reglerne om
foranstaltninger i straffelovens §§ 68-70 og om ungdomssanktion i
straffelovens § 74 a.
Efter rådets opfattelse bør straffelovens §§ 84, stk. 2, jf. stk. 1,
85, 87 og 91 som led i en modernisering af strafferammesystemet
afløses af én bestemmelse (§ 83), der på grundlag af den
eksisterende praksis lovfæster en almindelig adgang til at nedsætte
straffen under den foreskrevne strafferamme, når oplysninger om
gerningen, gerningsmandens person eller andre forhold taler
afgørende herfor, og til under i øvrigt formildende omstændigheder
at lade straffen bortfalde.
De hidtil gældende bestemmelser i §§ 84, 85, 87 og 91 foreslås som
følge heraf ophævet.
Straffelovrådet foreslår endvidere, at uvidenhed om eller
misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder en handling,
fremover bør føre til straffrihed, når uvidenheden eller
misforståelsen ikke kan tilregnes gerningsmanden som forsætlig eller
uagtsom. Efter de gældende regler vil sådanne handlinger ikke kunne
føre til straffrihed, men straffen vil i stedet kunne nedsættes
eller under i øvrigt formildende omstændigheder bortfalde, jf.
straffelovens § 84, stk. 1, nr. 3.
Det følger af bemærkningerne til Straffelovrådets udkast til en
sådan straffrihedsbestemmelse (§ 20 a), at den praksis, der i dag
knytter sig til § 84, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2, vil kunne være
vejledende ved fortolkningen af den nye bestemmelse.
Der henvises nærmere til betænkningens side 329-332.
3.7.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i, at de særlige strafbortfaldsreglerne i
straffelovens § 88, stk. 4, og § 89 a, stk. 1, ikke bør ændres.
Justitsministeriet er endvidere enig i Straffelovrådets forslag om,
at de nuværende bestemmelser i straffelovens § 84, stk. 2, jf. stk.
1, § 85, § 87 og § 91 erstattes af én generel bestemmelse om
nedsættelse af straffen under den foreskrevne ramme og
strafbortfald. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed,
jf. forslagets § 1, nr. 2 og 3.
Straffelovrådets forslag om at indføre straffrihed i tilfælde af
undskyldelig uvidenhed om eller misforståelse af retsregler, der
forbyder eller påbyder en handling, er en principiel nydannelse,
idet der i disse situationer i dag alene kan ske strafnedsættelse
eller strafbortfald.
I høringssvarene vedrørende Straffelovrådets betænkning har
præsidenterne for Østre og Vestre Landsret bl.a. anført, at det må
forventes, at den foreslåede bestemmelse om straffrihed i praksis
vil blive påberåbt i et betydeligt antal tilfælde, herunder i sager
mod udlændinge med anden kulturel baggrund og i sager med mere
kompliceret lovgivning. Endvidere anføres det, at den foreslåede
bestemmelse formentlig vil kunne medføre, at spørgsmålet om
tiltaltes kendskab til retsreglerne i videre omfang end hidtil vil
blive et bevistema i straffesager. Der vil bl.a. kunne rejses
spørgsmål om, hvorvidt der skal gælde andre bevisregler end
strafferetsplejens almindelige regler. Endvidere vil der kunne
rejses spørgsmål om, hvilke krav der må stilles til tiltaltes viden
om og forståelse af de relevante regler, den retlige kvalifikation
af tiltaltes handling, og efter hvilke kriterier det skal afgøres,
om der foreligger uagtsomhed, herunder om vurderingen afhænger af
den tiltaltes individuelle forudsætninger. På den baggrund anbefales
det, at den gældende bestemmelse i § 84, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2,
videreføres som en strafnedsættelses- og strafbortfaldsgrund.
Dommerforeningen og Rigsadvokaten har også i deres høringssvar givet
udtryk for principielle betænkeligheder ved den foreslåede
bestemmelse i § 20 a.
Justitsministeriet er enig i de nævnte betænkeligheder. Der vil i
givet fald efter Straffelovrådets forslag være tale om en
bestemmelse med et særdeles snævert anvendelsesområde, men
bestemmelsen må forventes at ville medføre en række tvivlsspørgsmål
og tvister.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der er grundlag
for følge Straffelovrådets forslag på dette punkt. I stedet foreslår
Justitsministeriet, at den gældende bestemmelse videreføres, dels
som en adgang til at statuere strafnedsættelse inden for rammen i
bestemmelsen, jf. den foreslåede § 82, nr. 4, om formildende
omstændigheder ved straffens fastsættelse, dels som en adgang til at
nedsætte straffen under det fastsatte minimum eller lade straffen
bortfalde, jf. den foreslåede bestemmelse i § 83 om strafnedsættelse
og strafbortfald.
3.8. Tilståelsens betydning for strafudmålingen mv.
3.8.1. Gældende ret
Straffelovrådet har i betænkningens kapitel 11 behandlet
tilståelsens betydning for strafudmålingen mv. Tilståelsen kan
omfatte både egne strafbare forhold og andres strafbare forhold,
herunder både forhold begået af eventuelle medgerningsmænd og
forhold begået af gerningsmænd, som ingen tilknytning har til den
aktuelle straffesag. Tilståelsen kan gives i en udenretlig
forklaring. Angår forklaringen andres strafbare forhold, kan der
efter omstændighederne blive spørgsmål om at vidne mod den
pågældende i retten. Der kan også være tale om tilvejebringelse af
objektive beviser, f.eks. dokumenter, der giver oplysning om en
forbrydelse begået af den pågældende selv eller af tredjemand.
Tilståelsen kan indvirke på påtalen, sagsbehandlingen og
strafudmålingen.
Om tilståelsens betydning for påtalen kan henvises til
retsplejelovens § 723, stk. 2, hvorefter tiltalefrafald med vilkår
kun kan gives, såfremt den sigtede i retten har afgivet en
uforbeholden tilståelse, hvis rigtighed bestyrkes ved de i øvrigt
foreliggende omstændigheder.
Med hensyn til den indenretslige sagsbehandling kan henvises til
retsplejelovens § 922 om tilståelsessager.
For så vidt angår strafudmålingen kan henvises til straffelovens §
80, stk. 1, hvorefter der ved straffens udmåling inden for den
foreskrevne strafferamme bl.a. skal tages hensyn til gerningsmandens
»forhold efter gerningen«. Dette strafudmålingshensyn omfatter
f.eks. tilfælde, hvor gerningsmanden har medvirket til sagens
opklaring, herunder ved afgivelse af forklaring om medgerningsmænd.
Efter straffelovens § 84, stk. 1, nr. 9, kan den for en strafbar
handling i loven foreskrevne straf nedsættes under strafferammen,
når gerningsmanden frivilligt har angivet sig selv og aflagt
fuldstændig tilståelse.
Om fremgangsmåden ved politiets afhøringer kan henvises til
retsplejelovens § 752, stk. 3, 2. pkt., hvoraf det fremgår, at
løfter, urigtige foregivender eller trusler ikke må anvendes. Reglen
er en udmøntning af princippet om sigtedes ret til at nægte at
udtale sig og gælder ikke alene under den udenretlige afhøring hos
politiet, men også ved afhøringer i retten, jf. retsplejelovens §
754, stk. 1.
Der henvises nærmere til betænkningens side 333-350 og 359-373.
3.8.2. Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet foreslår, at adgangen til at nedsætte straffen, også
under den foreskrevne strafferamme, når gerningsmanden frivilligt
har angivet sig selv og aflagt fuldstændig tilståelse videreføres.
Rådet foreslår samtidig, at der åbnes mulighed for under i øvrigt
formildende omstændigheder at statuere strafbortfald i disse
tilfælde. I den forbindelse anfører Straffelovrådet, at muligheden
for at kunne gå under den foreskrevne strafferamme kun har betydning
i de tilfælde, hvor sagen ikke efter omstændighederne kan sluttes
med et tiltalefrafald eller en betinget dom uden straffastsættelse,
hvor der er foreskrevet et forhøjet fængselsminimum, eller der er et
behov for at gå under fængselsstraffens faste minimum på 7 dage. Om
og i hvilket omfang tilståelse i egen sag bør føre til reduceret
straf eller eventuelt strafbortfald bør efter Straffelovrådets
opfattelse bero på en konkret vurdering, som domstolene er vant til
at foretage i en række sammenhænge.
Straffelovrådet foreslår endvidere, at der åbnes mulighed for at
nedsætte straffen, også under den foreskrevne strafferamme, og for
under i øvrigt formildende omstændigheder at lade straffen
bortfalde, når gerningsmanden har givet oplysninger, som er
afgørende for opklaringen af strafbare handlinger begået af andre.
Straffelovrådet anfører bl.a. som begrundelse herfor, at der i hvert
fald i tilfælde, hvor efterforskningen af alvorligere sager
erfaringsmæssigt er særligt vanskelig og problemfyldt, og hvor den
sigtede har givet oplysninger, som viser sig afgørende for
opklaringen af sagen, bør der være mulighed for at udmåle straffen
under den foreskrevne strafferamme, særligt når den pågældendes egen
handling må anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
Om og i hvilket omfang oplysning om medgerningsmænds eller
tredjemænds strafbare forhold bør føre til reduceret straf eller
eventuelt strafbortfald bør efter rådets opfattelse bero på en
konkret vurdering ved pådømmelsen af den enkelte sag.
Hensynet til at opklare alvorlig kriminalitet og procesøkonomiske
hensyn kan efter rådets opfattelse tale for, at der som led i
kriminalitetsbekæmpelsen gives mulighed for at stille en sigtet
eller tiltalt person fordele i udsigt som »modydelse« for, at den
pågældende aflægger tilståelse om egne strafbare forhold og/eller
afgiver forklaring om medgerningsmænds eller tredjemænds strafbare
forhold. Straffelovrådet finder imidlertid, at adgangen til at indgå
sådanne »aftaler« ikke er uden betænkelighed. Det kan således
anføres, at formålet med straffeprocessen er at finde den materielle
sandhed, og at det ville stride mod dette formål at åbne mulighed
for at indgå aftaler om skyld og straf. Videre kan det anføres, at
det vil stride mod dansk retstradition at åbne for en ordning, hvor
man f.eks. på forhånd indhenter et tilsagn fra retten om ikke at
idømme mere end en mellem parterne nærmere aftalt straf. Endelig kan
det give anledning til tvivl, hvorvidt og i bekræftende fald i
hvilket omfang løfter ud over de »lovbundne« er omfattet af forbudet
mod løfter ifølge retsplejelovens § 752, stk. 3, 2. pkt. Som
eksempel på et »lovbunden« løfte kan nævnes tilfælde, hvor politiet
– så vidt muligt gennem den sigtedes forsvarer – tilkendegiver, at
en tilståelse, herunder også tilståelse, som involverer tredjemand,
efter retsplejelovens § 768 vil medføre, at arrestanten tages ud af
isolation og evt. tillige løslades fra varetægtsfængsling.
Rådet anfører sammenfattende, at spørgsmålet om politiets og
anklagemyndighedens adgang til at indgå aftaler med den sigtede i
efterforskningsøjemed ikke er egnet til at blive lovreguleret, og at
tilladeligheden af at indgå sådanne aftaler må bero på en nærmere
fortolkning af retsplejelovens § 752, stk. 3, 2. pkt., som i sidste
instans hører under domstolene. Efter rådets opfattelse bør en
eventuel regulering således finde sted i forskrifter fra den øverste
anklagemyndighed, der udarbejdes i lyset i af konkrete retstilfælde
på samme måde, som det er sket med hensyn til behandlingen af sager,
hvor sigtede gøres bekendt med muligheden for strafnedsættelse som
følge af forklaringer om medgerningsmænd, jf. Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 11/1998.
Der henvises nærmere til betænkningens side 373-379.
3.8.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i, at den gældende adgang til at nedsætte
straffen, også under den foreskrevne strafferamme, når
gerningsmanden frivilligt har angivet sig selv og aflagt fuldstændig
tilståelse, bør videreføres, og at der bør åbnes mulighed for under
i øvrigt formildende omstændigheder at statuere strafbortfald i
disse tilfælde. Justitsministeriet er endvidere enig i, at der bør
åbnes mulighed for, at nedsætte straffen og under i øvrigt
formidlende omstændigheder at statuere strafbortfald, når
gerningsmanden har givet oplysninger, som er afgørende for
opklaringen af strafbare handlinger begået af andre.
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse med Straffelovrådets
forslag. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 82, nr. 9 og
10, og § 83), samt bemærkningerne hertil.
For så vidt angår spørgsmålet om politiets og anklagemyndighedens
adgang til at indgå aftaler med den sigtede i efterforskningsøjemed
er Justitsministeriet enig med rådet i, at en regulering heraf i
givet fald bør ske i forskrifter fra Rigsadvokaten, hvis der på
baggrund af konkrete retssager findes at være behov for det.
Justitsministeriet vil anmode Rigsadvokaten om at være opmærksom på
nødvendigheden af en løbende vurdering af behovet for retningslinier
på området i lyset af retspraksis.
3.9. Bøder
3.9.1. Gældende ret
I dansk ret kendes to slags bøder: dagbøder og sumbøder.
Bødefastsættelse i form af dagbøder sker dels ved at regulere
antallet af dagbøder, dels ved at regulere størrelsen af den enkelte
dagbod. Sumbøder udmåles som et fast beløb.
Bødefastsættelse i form af dagbøder sker kun ved bøder for
overtrædelse af straffeloven, jf. straffelovens § 51, stk. 1, 1.
pkt. Foreligger særlovsovertrædelse og straffelovsovertrædelse til
samtidig påkendelse, sker bødefastsættelsen dog som udgangspunkt
også ved dagbøder, jf. straffelovens § 88, stk. 3.
Bødestraffens minimum er for sumbøder mindste pengeenhed, dvs. for
tiden 25 øre. For overtrædelser af færdselsloven gælder dog en
minimumsgrænse på 500 kr. (300 kr. for personer med særlig lav
indtægt), jf. lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af
færdselsloven. Der er intet maksimum for sumbøder.
Dagbøders minimum og maksimum er reguleret i straffelovens § 51,
stk. 1. For dagbøder gælder et lovbestemt minimum på 2 kr. Med den
begrænsning, der ligger i ordene »den pågældendes gennemsnitlige
dagsindtægt« i samme bestemmelse, er der intet absolut maksimum for
størrelsen af den enkelte dagbod. Der kan højst fastsættes 60
dagbøder.
Det følger af straffelovens § 51, stk. 3, at der ved fastsættelsen
af andre bøder end nævnt i stk. 1 og 2, skal tages særligt hensyn
til den skyldiges betalingsevne og til den opnåede eller tilsigtede
fortjeneste eller besparelse. Rigsadvokaten har på baggrund af
retspraksis udstedt et vejledende bødekatalog, der omfatter såvel
straffelovsovertrædelser som særlovsovertrædelser.
I 2000 blev der foretaget en forenkling og nyordning af
bødefastsættelsen på færdselslovens område, jf. lov nr. 475 af 31.
maj 2000 om ændring af færdselsloven (Bødefastsættelse).
Lovændringen medførte, at der blev indført en minimumsgrænse på 500
kr. for bøder på færdselslovens område, og at de hidtil gældende
bødepositioner blev reduceret betydeligt, jf. § 118 a, stk. 1. Dog
blev der efter § 118 a, stk. 2, åbnet mulighed for at fravige stk. 1
ved udmåling af bøder til personer med særlig lav indtægt. Efter
lovændringen foretog Rigsadvokaten en forenkling og ændring af de
vejledende retningslinier for nedsættelse af bøder til personer med
særlig lav betalingsevne på færdselslovens område. Efter de nye
retningslinier nedsættes bøder generelt til det halve for personer
mellem 15 og 18 år uden en konkret vurdering af indtægtsforholdene.
For personer over 18 år med særlig lav indtægt nedsættes bøden til
det halve beløb, hvis indtægten udgør mindre end tre fjerdedel af
dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget.
Der henvises nærmere til betænkningens side 381-398.
3.9.2. Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet har i betænkningens kapitel 12 foretaget
principielle overvejelser om bøders minimum og maksimum samt om dag-
og sumbødesystemet.
Straffelovrådets drøftelser er bl.a. sket med udgangspunkt i en af
Straffelovrådet særligt udarbejdet bødeundersøgelse, hvis
hovedresultater er beskrevet i kapitel 12 og medtaget som bilag i
bind III, side 477-86.
Straffelovrådet foreslår ingen ændringer af de gældende bestemmelser
om dag- og sumbøder mv.
Straffelovrådet finder det imidlertid principielt rigtigst, at der
ikke gælder nogen lovbestemt beløbsgrænse for bøders minimum og
maksimum. Straffelovrådet finder i øvrigt, at det ved en revision af
området burde klarlægges, om det skal være gerningstidens eller
pådømmelsestidens forhold, der skal være afgørende ved
bødefastsættelsen. Ved samme lejlighed kunne det overvejes at
tydeliggøre terminologien f.eks. ved at indarbejde begrebet »sumbøde«
i straffeloven.
Der kunne efter Straffelovrådets opfattelse rejses spørgsmål om,
hvorvidt der er grundlag for at opretholde sondringen mellem
straffelovsovertrædelser (som hovedregel dagbøde) og
særlovsovertrædelser (som hovedregel sumbøde). Nogle af rådets
medlemmer (5 medlemmer) ville have sympati for, at dagbodssystemet
afskaffedes. Andre medlemmer (3 medlemmer) ville kunne gå ind for at
ændre det nuværende system, så sondringen mellem behandlingsmåde
(indenretslig/udenretslig) og lovovertrædelse (straffelov/særlov)
opgives, og bødefastsættelsen sker som dagbøder.
Der henvises nærmere til betænkningens side 417-421.
3.9.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet har noteret sig Straffelovrådets principielle
overvejelser om en mulig revision af dag- og sumbødesystemet.
Det er Justitsministeriets umiddelbare opfattelse, at det nuværende
dag- og sumbødesystem i det væsentlige fungerer tilfredsstillende,
men er opmærksom på, at systemet ved en revision formentlig kunne
forbedres og forenkles. Justitsministeriet finder dog ikke, at der
på nuværende tidspunkt foreligger et akut behov for ændringer, og
som påpeget af Straffelovrådet udestår i givet fald en række
uafklarede spørgsmål i relation til fastsættelsen af bøders
størrelse. Under hensyntagen hertil finder Justitsministeriet, at
mere omfattende ændringer af det gældende bødesystem, f.eks.
afskaffelse af dagsbodssystemet, kun bør gennemføres på grundlag af
en samlet gennemgang af området.
Justitsministeriet har derfor ikke medtaget forslag herom i dette
lovforslag.
Justitsministeriet har overvejet spørgsmålet om udmåling af bøder
til personer med særlig lav indtægt i lyset af den forenkling og
ændring af bødepraksis efter færdselsloven, som er omtalt ovenfor
under pkt. 3.9.1. Rigsadvokaten har oplyst, at han er ved at
revidere det vejledende bødekatalog. Rigsadvokaten vil i den
forbindelse foretage en tilsvarende forenkling mv. inden for hele
det område, der er omfattet af det vejledende bødekatalog.
3.10. Sammenstød
3.10.1. Gældende ret
Straffelovens §§ 88 og 89 indeholder regler om straffastsættelse i
tilfælde af sammenstød.
§ 88 indebærer, at der ved pådømmelsen af flere lovovertrædelser i
almindelighed skal fastsættes en fælles straf inden for den
strengeste af de strafferammer, som kommer i betragtning. Der sker i
reglen ikke nogen selvstændig vurdering af den straf, der er
pådraget ved den enkelte lovovertrædelse på den måde, at straffene
lægges sammen (absolut kumulation). I retspraksis tager man
sædvanligvis udgangspunkt i normalstraffen for den groveste
forbrydelse og forhøjer den under hensyntagen til samtidig pådømte
mindre forbrydelser. Fællesstraffen udmåles således efter
omstændighederne på den måde, at strafbare forhold samlet fører til
en skærpet straf for den groveste forbrydelse (modereret
kumulation).
Afgørende for, om der foreligger sammenstød, er, om flere
forbrydelser er begået uden mellemkommende dom. Er en forbrydelse
begået efter dom for en anden forbrydelse, foreligger gentagelse.
Har en person begået flere forbrydelser, men er kun den ene opdaget
og pådømt, foreligger stadig sammenstød mellem forbrydelserne. Med
hensyn til sådanne tilfælde fremgår det af straffelovens § 89, 1.
pkt., at hvis nogen, som allerede er dømt til straf, yderligere
findes skyldig i en forud for dommen begået strafbar handling,
bliver en tillægsstraf at idømme, for så vidt samtidig påkendelse
ville have medført forhøjelse af straffen. Formålet med § 89 er så
vidt muligt at nå samme resultat, som hvis forholdene var pådømt
under samme sag, og straffen således var blevet fastsat efter
reglerne i § 88.
Ved lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven
(Bødefastsættelse) blev der med ikrafttræden 1. september 2000 i
færdselslovens § 118 a fastsat særlige regler om udmålingen af bøder
for overtrædelse af færdselsloven eller forskrifter udstedt i medfør
heraf.
Lovændringen medfører, at der fastsættes en minimumsgrænse for bøder
for overtrædelser af færdselsloven på 500 kr. (for personer med
særlig lav indtægt 300 kr.), jf. § 118 a, stk. 1-2. Lovændringen
indebærer endvidere, at der ved flere overtrædelser af færdselsloven
og i andre tilfælde, hvor der skal ske en samlet pådømmelse af
færdselslovsovertrædelser og overtrædelser af anden lovgivning, som
udgangspunkt skal udmåles den normale takstmæssige bødestraf for
hver overtrædelse af færdselsloven (absolut kumulation), jf. stk.
3-5.
Der henvises nærmere til betænkningens side 423-436 og 438-458 med
omtale af ændringen af færdselsloven.
3.10.2. Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet har nærmere drøftet principperne for udmåling af
straf i tilfælde med flere overtrædelser. Drøftelserne er sket med
udgangspunkt i de almindelige bestemmelser i bl.a. straffelovens §§
88 og 89 og de særlige bestemmelser i færdselslovens § 118 a, stk.
3-5.
Der er i rådet enighed om, at strafudmålingen ved pådømmelse af
forbrydelser i sammenstød fortsat bør ske med udgangspunkt i en
samlet vurdering af de konkrete omstændigheder i sagen.
Straffelovrådet finder derfor ikke grundlag for at foreslå ændringer
i straffelovens almindelige regler på dette område. Rådet anbefaler
dog bl.a. af generalpræventive grunde en ændring af § 88, hvorved
der som hovedregel foreskrives absolut kumulation ved sumbøder
indtil f.eks. 3.000 kr., 5.000 kr. eller 10.000 kr. for overtrædelse
af anden lovgivning end straffeloven (§ 88, stk. 2, i rådets
lovudkast). Rådet har afstået fra at pege på en bestemt
beløbsgrænse. Rådet forudsætter, at der samtidig sker en ophævelse
af de særlige bestemmelser i færdselslovens § 118 a, stk. 3-5, om
kumulation, idet forslaget går ud på at gøre færdselslovens ordning
anvendelig i et vist omfang på alle strafbare forhold uden for
straffeloven.
Straffelovrådet peger i betænkningen på, at der ved tyveri i
overensstemmelse med almindelige udmålingsprincipper normalt ikke
rejses tiltale for den husfredskrænkelse, der sædvanligvis er
forbundet med et indbrud. Straffelovrådet finder det imidlertid
ønskeligt, at husfredskrænkelsen kommer klarere til udtryk ved
straffastsættelsen, og det anføres i betænkningen, at der i rådet er
udtrykt sympati for, at tiltalepraksis ændres, så der ved indbrud i
private hjem rejses tiltale for såvel tyveri som husfredskrænkelse
med henblik på at opnå en skærpet opmærksomhed om strafværdigheden
af husfredskrænkelsen.
Der henvises til betænkningens side 471-477.
3.10.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i, at strafudmålingen ved pådømmelse af
forbrydelser i sammenstød fortsat bør ske med udgangspunkt i en
samlet vurdering af de konkrete omstændigheder i sagen.
Om Straffelovrådets anbefalinger vedrørende en regel om absolut
kumulation af bøder inden for særlovgivningen indtil et fastsat
beløbsmaksimum på enten 3000 kr., 5000 kr. eller 10.000 kr., skal
Justitsministeriet bemærke, at der i dag findes flere områder inden
for særlovgivningen, hvor der i vidt omfang benyttes absolut
kumulation, og hvor der udmåles meget høje bøder. Det gælder bl.a.
inden for skatte- og afgiftsområdet, arbejdsmiljøområdet og på
færdselslovens område, hvor princippet om absolut kumulation som
nævnt er lovfæstet i færdselslovens § 118 a, stk. 3-5. En eventuel
gennemførelse af Straffelovrådets forslag bør efter
Justitsministeriets opfattelse ikke medføre lempelser på disse
områder.
Endvidere har Justitsministeriet nedsat et udvalg om
sanktionsfastsættelse i sager om spiritus- og promillekørsel mv.
Dette udvalg skal udarbejde forslag til lovændringer, som indebærer
en forenkling af gældende regler og praksis vedrørende sanktioner
for spiritus- og promillekørsel og kørsel i frakendelsestiden samt
en skærpelse af sanktionssystemet.
Under hensyn til dette udvalgsarbejde, som på flere områder må
forventes at ville berøre færdselslovens regler om kumulation,
finder Justitsministeriet, at en stillingtagen til Straffelovrådets
anbefaling af en generel regel om kumulation af sumbøder ved alle
særlovsovertrædelser bør afvente den kommende udvalgsbetænkning om
skærpelser på færdselslovens område.
Justitsministeriet er enig med Straffelovrådet i, at den
husfredskrænkelse, der er forbundet med et indbrud i en privat
bolig, ikke kommer klart til udtryk ved straffastsættelsen.
Justitsministeriet vil nærmere overveje Straffelovrådets anbefaling
vedrørende tiltalepraksis på dette område og drøfte spørgsmålet med
Rigsadvokaten. "
|