3.6.
Straffastsættelsen
3.6.1.
Gældende ret
Det fremgår af
straffelovens § 80, stk. 1, at der ved
straffens udmåling skal tages hensyn til
lovovertrædelsens grovhed og til
oplysninger om gerningsmandens person,
herunder om hans eller hendes
almindelige personlige og sociale
forhold, gerningsmandens forhold før og
efter gerningen samt den pågældendes
bevæggrunde til denne. Af stk. 2 følger,
at hvis gerningen er udført af flere i
forening, vil dette som hovedregel være
at anse som en skærpende omstændighed.
§ 80 regulerer
strafudmålingen inden for strafferammen.
Bestemmelsen vil i medfør af § 2 i
straffeloven som udgangspunkt gælde både
straffelovs- og særlovsovertrædelser.
Bestemmelsen finder endvidere anvendelse
i forhold til såvel bødestraf som
fængselsstraf, herunder også idømmelse
af betingede domme med eller uden vilkår
om samfundstjeneste.
Der henvises til
betænkningens side 255 ff.
3.6.2.
Straffelovrådets overvejelser
Straffelovrådet
har i betænkningens kapitel 9
behandlet spørgsmålet om
straffastsættelse (strafudmåling) inden
for den foreskrevne strafferamme.
Straffelovrådet
foreslår straffelovens § 80 ændret med
henblik på at præcisere de hovedhensyn,
som skal indgå ved straffastsættelsen.
Det foreslås også,
at der som §§ 81 og 82 indsættes ikke
udtømmende bestemmelser om, hvilke
forhold der i almindelighed skal indgå
som henholdsvis skærpende og formildende
omstændigheder. Formålet med udkastets
§§ 80-82 er på baggrund af den
eksisterende retspraksis på grundlag af
den gældende § 80 at lovfæste en række
hensyn, der har betydning for
straffastsættelsen. Udtrykkene
»skærpende omstændighed« og »formildende
omstændighed« anvendes af samme grund i
en vid betydning.
Adgangen til at gå
under den foreskrevne strafferamme og
efter omstændighederne lade straffen
bortfalde foreslår rådet reguleret i en
ny § 83, jf. pkt. 3.7 nedenfor.
Der henvises til
betænkningens side 251-291.
3.6.3.
Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet
kan tiltræde Straffelovrådets forslag
til nyaffattelse af §§ 80-82, hvorved
det nærmere angives i loven, hvilke
omstændigheder der skal tillægges vægt i
forbindelse med straffens fastsættelse,
herunder i formildende og skærpende
retning.
Justitsministeriet
lægger navnlig vægt på, at der herved
kan sikres en højere grad af
forudsigelighed og ensartethed i
retsanvendelsen, idet det i videre
omfang end hidtil vil komme til at
fremgå af straffedommes præmisser,
hvilke momenter der har haft betydning
ved strafudmålingen.
I lovforslagets
§ 80 angives de hovedhensyn, som skal
indgå ved straffastsættelsen.
Lovforslagets §§ 81 og 82 føjer hertil
en ikke udtømmende opregning af
omstændigheder, som i almindelighed skal
tillægges henholdsvis skærpende og
formildende betydning.
Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, samt
bemærkningerne hertil.
De foreslåede
bestemmelser tilsigter ikke at ændre det
nugældende udmålingsniveau inden for
bestemte sagstyper.
Bestemmelserne
retter sig alene mod den strafudmåling,
som finder sted inden for den
foreskrevne strafferamme, mens adgangen
til at gå under den foreskrevne
strafferamme og efter omstændighederne
lade straffen bortfalde reguleres i den
foreslåede § 83 (lovforslaget § 1, nr.
2), jf. nærmere under pkt. 3.7
nedenfor."